Oppilas puukotti toista Imatralla -14.2.2011

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Re: Oppilas puukotti toista Imatralla -14.2.2011

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

IceQueen kirjoitti: Olen itseasiassa hyvin tyytyväinen saamaani kasvatukseen ja aion myös omani kasvattaa kovemmalla kädellä. En sillä paljon puhutulla vapaalla kasvatuksella.
Onko väkivallaton kasvatus automaattisesti vapaata kasvatusta?
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Re: Oppilas puukotti toista Imatralla -14.2.2011

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

Aika varovaiseksi muuttui muuten tuo poliisin kommentointi kiusaamiseen liittyen:
Poliisin mukaan tapauksen taustalta ei toistaiseksi ole tullut esille vakavaluontoista kiusaamista kuten fyysistä väkivaltaa. Kiusaaminen on pikemminkin ollut huonoa käyttäytymistä, rikoskomisario Jyrki Hänninen määrittelee.

– On käynyt ilmi, että kiusaamista on ollut. Olemme kuulleet asiasta monia ihmisiä. Kiusaaminen voidaan kokea eri tavalla riippuen henkilöstä ja olosuhteista.
http://www.uutisvuoksi.fi/Uutiset/2012/ ... 2945714/17
Rikoskomisario Jyrki Hännisen mukaan teon motiiviksi on esitutkinnassa paljastunut koulukiusaaminen.
- Toistaiseksi ei ole kuitenkaan tullut esille vakavaluontoisia kiusaamistapauksia. Sekin otetaan huomioon, että kiusaaminen voidaan kokea hyvin eri tavoin, kertoo tutkija.
http://www.nelonen.fi/uutiset/kotimaa/u ... iusaaminen
– Olemme tehneet kotietsinnän sekä takavarikoineet esineitä tutkinnallisista syistä. En kommentoi näitä kuitenkaan tarkemmin, Hänninen kertoo MTV3 Uutisille.

Poliisi selvittää myös, onko puukotuksesta epäillyllä ollut yhteyksiä muihin tahoihin. Hännisen mukaan puukottajan yksi motiivi on ollut koulukiusaaminen, mutta poliisi selvittää, onko myös muuta ollut taustalla.

– Ei tuommoisia tekoja (puukotus) tehdä, vaikka vähän huulta heitetäänkin. Tutkimme asiaa tarkasti.
http://www.mtv3.fi/uutiset/rikos.shtml/ ... 02/1496365


Ja muistetaanpa vielä sekin, että uhri oli tullut kyseiseen kouluun viime syksynä eli oli tuntenut puukottajan noin puoli vuotta...
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Rappa
Neuvoja-Jack
Viestit: 540
Liittynyt: La Elo 20, 2011 2:48 pm

Re: Oppilas puukotti toista Imatralla -14.2.2011

Viesti Kirjoittaja Rappa »

Sehän ei tarkota ettei puukottajaa ole voitu kiusata useamman vuoden. Ei uhrin ole välttämättä tarvinnu olla pahin kiusaaja.
Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Re: Oppilas puukotti toista Imatralla -14.2.2011

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

No eipä tosiaankaan ole. Tässä voi tulla vielä mielenkiintoinen käänne... Siis noiden poliisin kommenttien perusteella.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Avatar
Slugger
Lauri Hanhivaara
Viestit: 140
Liittynyt: Ke Helmi 29, 2012 11:58 am

Re: Oppilas puukotti toista Imatralla -14.2.2011

Viesti Kirjoittaja Slugger »

- Can´t beat the feeling - Can´t feel the beating -
elli72
Vic Mackey
Viestit: 1913
Liittynyt: Ti Elo 02, 2011 12:46 pm
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: Oppilas puukotti toista Imatralla -14.2.2011

Viesti Kirjoittaja elli72 »

Marsalkka kirjoitti:Aika varovaiseksi muuttui muuten tuo poliisin kommentointi kiusaamiseen liittyen:
Poliisin mukaan tapauksen taustalta ei toistaiseksi ole tullut esille vakavaluontoista kiusaamista kuten fyysistä väkivaltaa. Kiusaaminen on pikemminkin ollut huonoa käyttäytymistä, rikoskomisario Jyrki Hänninen määrittelee.

– On käynyt ilmi, että kiusaamista on ollut. Olemme kuulleet asiasta monia ihmisiä. Kiusaaminen voidaan kokea eri tavalla riippuen henkilöstä ja olosuhteista.
http://www.uutisvuoksi.fi/Uutiset/2012/ ... 2945714/17
Rikoskomisario Jyrki Hännisen mukaan teon motiiviksi on esitutkinnassa paljastunut koulukiusaaminen.
- Toistaiseksi ei ole kuitenkaan tullut esille vakavaluontoisia kiusaamistapauksia. Sekin otetaan huomioon, että kiusaaminen voidaan kokea hyvin eri tavoin, kertoo tutkija.
http://www.nelonen.fi/uutiset/kotimaa/u ... iusaaminen
– Olemme tehneet kotietsinnän sekä takavarikoineet esineitä tutkinnallisista syistä. En kommentoi näitä kuitenkaan tarkemmin, Hänninen kertoo MTV3 Uutisille.

Poliisi selvittää myös, onko puukotuksesta epäillyllä ollut yhteyksiä muihin tahoihin. Hännisen mukaan puukottajan yksi motiivi on ollut koulukiusaaminen, mutta poliisi selvittää, onko myös muuta ollut taustalla.

– Ei tuommoisia tekoja (puukotus) tehdä, vaikka vähän huulta heitetäänkin. Tutkimme asiaa tarkasti.
http://www.mtv3.fi/uutiset/rikos.shtml/ ... 02/1496365


Ja muistetaanpa vielä sekin, että uhri oli tullut kyseiseen kouluun viime syksynä eli oli tuntenut puukottajan noin puoli vuotta...


Siis mitä - vakavaluonteista kiusaamista eli fyysistä väkivaltaa. Siis ihanko todella joku on sitä mieltä, että kiusaaminen on vakavaluonteista vasta kun mukaan astuu fyysinen väkivalta? Itse olin vuosia kiusauksen uhri, ja useimmin se oli nimenomaan henkistä väkivaltaa. Ja voin todellakin sanoa, että kärsin siitä yhä jossakin muodossaan.

Mitenkään en oikeuta puukkoon ketään tarttumaan, mutta jollain tavoin voin kyllä samaistua tekijään.
Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Re: Oppilas puukotti toista Imatralla -14.2.2011

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

elli72 kirjoitti:
Siis mitä - vakavaluonteista kiusaamista eli fyysistä väkivaltaa.
Ei "eli" vaan "kuten fyysistä väkivaltaa."
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Jimt
Lauri Hanhivaara
Viestit: 140
Liittynyt: La Elo 08, 2009 7:40 pm

Re: Oppilas puukotti toista Imatralla -14.2.2011

Viesti Kirjoittaja Jimt »

Se pitäisi jokaisen ymmärtää, että koulukiusaaminen on tällä hetkellä kuuma keskustelun aihe ja paljon mediassa esillä. Siitä seuraten koulukiusaamiselle on niin sanotusti olemassa vahva sosiaalinen tilaus, jolloin koulukiusaamista nähdään sielläkin missä sitä ei ole (ainakaan niin vakavassa muodossa kuin kuvittellaan) ja jotkut jopa käyttävät koulukiusaamista puhtaana tekosyynä omille pahanteoilleen. Koulukiusaajaksi haukkuminen on nykyään erittäin tehokas tapa mustata ihmisen maine, sillä kiusattu saa määritellä itse minkä kokee vakavaksi kiusaamiseksi ja miten traumatisoitunut hän on kiusaamisen johdosta. En tarkoita sanoa, etteikö myös erittäin vakavaa ja traumatisoivaa kiusaamista olisi.

Tässä artikkeli persoonallisuushäiriöstä, joka on joka 200. ihmisellä: http://fi.wikipedia.org/wiki/Ep%C3%A4va ... onallisuus Tämä ei luultavasti liity mitenkään juuri tähän juttuun, mutta miettikääpä millainen vaikutus epävakaalla persoonallisuushäiriöllä olisi koulukiusaamistapauksessa siihen miten eri tavalla tilanteen vakavuus voidaan kokea ja oikea ratkaisu EI olisi mennä automaattisesti kiusatun puolelle uskoen hänen näkemystään asioista.
Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Re: Oppilas puukotti toista Imatralla -14.2.2011

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

Ja kannattaa edelleen muistaa miten kiusatun oma käytös voi vaikuttaa tilanteeseen. Leikitään, että olisi vaikkapa lukiolainen, joka yhtenä päivänä huutelisi natsijuttujaan, jonain päivänä julistaisi kommunistista ideologiaa ja kaiken päälle kuvittelisi olevan huomattavasti muita älykkäämpi tuoden tätäkin käsitystään esille. On melko luonnollista, että muut pitäisivät tällaista henkilöä aika pellenä ja mahdollisesti tekisivät käsityksensä julki myös tälle henkilölle. Olisiko tämä kiusaamista? Voisiko lukioikäisiltä tai yläasteikäisiltä paljon muutakaan odottaa tai ylipäätään muilta ihmisiltä. Kyllä minäkin pitäisin aika pellenä tuollaista henkilöä ja saattaisin jopa tuoda ajatukseni hänelle julki.

Kouluissakin on mahdollista ja helpompaa puuttua kiusaamiseen, joka on selkeää. Esimerkiksi porukka välituntitilanteissa tönii ja uhkailee oppilasta, joka ei ole tilanteita provosoinut ja on saattanut jopa niitä yrittää välttää. Kun tämä saadaan tietoon, voidaan väkivaltaiset oppilaat tilanteiden toistuessa jopa erottaa määräaikaisesti. Samoin tapaus on helppo tuoda kiusaajien vanhempien tietoon, koska kiusattu ei ole millään tavalla provosoinut/johdatellut tilanteita. Mutta kun suuri osa tapauksista ei ole tällaisia, vaan kiusatut ovat itse omalta osaltaan ärsyttäneet muita (eivät välttämättä itse tajua omaa osuuttaan) sanallisesti tai fyysisesti.
Viimeksi muokannut Marsalkka, Ke Maalis 07, 2012 8:54 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Naattori
Sofia Karppi
Viestit: 428
Liittynyt: Su Syys 05, 2010 8:05 pm

Re: Oppilas puukotti toista Imatralla -14.2.2011

Viesti Kirjoittaja Naattori »

Uskallan väittää, ettei täällä ole ketään, kuka väheksyisi koulukiusaamista tai kiusaamista ylipätään.
Mun mielestä fyysinen ja henkinen kiusaaminen ei ole verranollisia. Perustelen kantani sillä, joka tässäkin keskustelussa jo lukee - ihmiset ottaa toisten sanat eri tavalla. Lyönti taas sattuu aina, jokaista.
Olen muistaakseni tämän esimerkin jo joskus minffossa kertonut, kerron sen nyt silti uudelleen:
Olin yläasteella ja vanhempani ostivat mulle talvitakin jonka halusin, koska yksinkertaisesti pidin siitä. Se oli miestenmalli, mutta minä halusin sen. Ongelmaa ei ollut, ennen kuin luokallani ollut poika tuli kouluun sama takki pällä. Saimme molemmat kuulla kuinka minulla oli miestentakki ja tällä pojalla sitten tietysti naistentakki. Itse totesin, että totta, minulla on miestentakki. Huutelu jäi siihen. Tämä poika otti asian paljon raskaammin ja asia johti lopulta siihen, että saimme rehtorin luokkaamme selvittämän "vakavaa kiusaamista luokassamme".
Esimerkilläni tahdon sanoa, että ymmärrän sen, että toiset ovat herkkänahkaisempia huuteluille ja ikäville kommenteille ja varsinki teineillä on joskus itsetunto vielä hakusessa, silloin tällaisetkin jutut voi tuntua pahalta.
Tapon yrityksestä epäiltyä poikaa on ilmeisesti kiusattu, ehkä myös uhrin osalta. Uhri voi olla myös vaan minunlaiseni mustan ja joidenkin mielestä mauttoman sekä jopa veemäisen huumorin harrastaja. Itse olen monesti joutunut oikeisiin ongelmiin, kun en omaa suodatinta omassa huumorissani. Toistaiseksi olen silti säästynyt aseilta, uhri ei.

Jotenkin tämä keskustelu alkaa täällä kuulostaa samalta, kuin syyteltäisiin minihameessa kulkevaa naista itseensä kohdistuneesta raiskauksesta. Tietysti sillä erolaa, ettemme tiedä onko tämän tapauksen uhri edes käyttänyt minihametta..

edit. hoono soomi
Conan kirjoitti:Naisvihaa pitäisi alkaa ymmärtämään. Kyllähän naiset on ihan vitun ärsyttäviä, on täysin ok vihata niitä.
Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Re: Oppilas puukotti toista Imatralla -14.2.2011

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

Naattori kirjoitti:
Esimerkilläni tahdon sanoa, että ymmärrän sen, että toiset ovat herkkänahkaisempia huuteluille ja ikäville kommenteille ja varsinki teineillä on joskus itsetunto vielä hakusessa, silloin tällaisetkin jutut voi tuntua pahalta.
Tapon yrityksestä epäiltyä poikaa on ilmeisesti kiusattu, ehkä myös uhrin osalta. Uhri voi olla myös vaan minunlaiseni mustan ja joidenkin mielestä mauttoman sekä jopa veemäisen huumorin harrastaja. Itse olen monesti joutunut oikeisiin ongelmiin, kun en omaa suodatinta omassa huumorissani. Toistaiseksi olen silti säästynyt aseilta, uhri ei.
Ja muut kyllä huomaavat, jos joku ei huumoria ymmärrä. Pienet lapset erityisesti oikein innostuvat, jos huomaavat jonkun saavan raivareita pienestä sanallisesta ärsyttämisestä. Raivarit ovat hauskaa showta.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Aizerbaidzan
Angus MacGyver
Viestit: 6659
Liittynyt: Su Touko 13, 2007 12:22 pm

Re: Oppilas puukotti toista Imatralla -14.2.2011

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan »

Iltalehti kirjoitti:http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012032 ... 5_uu.shtml

Imatran koulupuukotuksesta nostettiin syyte

Keskiviikko 28.3.2012 klo 12.14

Poliisi on saanut valmiiksi esitutkinnan helmikuussa tapahtuneeseen Imatran koulupuukotukseen liittyen ja siirtänyt asian syyttäjälle.

Syyttäjä Heli Leinosen mukaan syyte on nostettu tiistaina 20.maaliskuuta ja tapaus tulee käsitellä 30 päivän kuluessa syytteen nostamisesta, koska kyseessä on alaikäinen henkilö.

16-vuotiaan pojan epäillään lyöneen luokkatoveriaan kääntöveitsellä useita kertoja rinnan alueelle kesken oppitunnin Kosken koulussa helmikuun puolivälissä. Poliisi tutki asiaa tapon yrityksenä.

Syyttäjä ei tässä vaiheessa paljasta, minkälaista rangaistusta se aikoo asiassa esittää.

Leinosen mukaan mahdollista tuomiota voi lieventää se, että tekijä on alaikäinen. Tapaus tullaan käsittelemään Etelä-Karjalan käräjäoikeudessa.

IL
Aizerbaidzan
Angus MacGyver
Viestit: 6659
Liittynyt: Su Touko 13, 2007 12:22 pm

Re: Oppilas puukotti toista Imatralla -14.2.2011

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan »

MTV3 kirjoitti:http://www.mtv3.fi/uutiset/rikos.shtml/ ... en-motiivi

Julkaistu 11.04.2012 12:38
Syyttäjä Imatran koulupuukotuksesta: Kiusaaminen ei todellinen motiivi

Imatralla Kosken koulussa helmikuussa tapahtuneen puukotuksen oikeuskäsittely alkaa huomenna Etelä-Karjalan käräjäoikeudessa. Syyttäjä vaatii 16-vuotiaalle pojalle rangaistusta nuorena henkilönä tehdystä tapon yrityksestä.

Esitutkinnassa imatralainen poika myönsi puukottaneensa luokkatoveriaan. Poliisin mukaan kimmokkeen teoille antoi pitkään jatkunut sanallinen koulukiusaaminen. Syyttäjä on toista mieltä.

– Koulukiusaaminen ei ole ollut todellinen syy motiiviksi, toteaa syyttäjä Heli Leinonen Salpausselän syyttäjänvirastosta.

Syyttäjä Leinosen mukaan kiusaamisasia oli esillä ja sitä tutkittiin esitutkinnassa, mutta se ei ole teon todellinen motiivi. Syyttäjä ei suostu tarkentamaan näkemyksiään teon syystä ennen huomista oikeudenkäyntiä.

Syytteen saanut poika vapautettiin tutkintavankeudesta maaliskuun alussa, minkä jälkeen hän on ollut lastensuojeluviranomaisten valvonnassa.

Puukotus tapahtui helmikuun puolivälissä kesken yhdeksäsluokkalaisten oppitunnin. Puukon iskut osuivat uhria rintaan. Uhriksi joutunut poika pääsi kotiin toipumaan noin viikko tapahtumien jälkeen.
matlockb
Michael Knight
Viestit: 4476
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 6:17 am

Re: Oppilas puukotti toista Imatralla -14.2.2011

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Imatran koulupuukottajalle vaaditaan ehdotonta vankeutta
Julkaistu: 12.04.2012 09:35

Syytteen mukaan imatralaiskoulun yhdeksättä luokkaa käynyt 16-vuotias oppilas puukotti 15-vuotiasta luokkatoveriaan hengenvaarallisesti.
Syyttäjä vaatii Imatran koulupuukotuksesta syytetylle oppilaalle vähintään kahden vuoden vankeusrangaistusta nuorena tehdystä tapon yrityksestä.

Syytteen mukaan imatralaiskoulun yhdeksättä luokkaa käynyt 16-vuotias oppilas puukotti 15-vuotiasta luokkatoveriaan hengenvaarallisesti rintaan kesken oppitunnin helmikuussa. Lisäksi uhri ehti saada useita viiltoja ja veitseniskuja ylävartaloonsa.

Tapauksen oikeuskäsittely alkoi aamulla Etelä-Karjalan käräjäoikeudessa. Oikeuden puheenjohtaja määräsi asian käsiteltäväksi suljetuin ovin.

Oikeuden käsittelyssä kuullaan puukotuksen uhria sekä useaa syyttäjän paikalle kutsumaa todistajaa. Syytetty on poliisin esitutkinnassa myöntänyt puukottaneensa luokkatoveriaan sekä uhanneensa tappaa tämän.

Poliisin mukaan teon taustalla on syytetyn kokema kiusaaminen.

IS
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/imatr ... 78553.html
Marskalkka
Sabrina Duncan
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Maalis 23, 2012 9:12 am

Re: Oppilas puukotti toista Imatralla -14.2.2011

Viesti Kirjoittaja Marskalkka »

Marsalkka kirjoitti:Ja kannattaa edelleen muistaa miten kiusatun oma käytös voi vaikuttaa tilanteeseen. Leikitään, että olisi vaikkapa lukiolainen, joka yhtenä päivänä huutelisi natsijuttujaan, jonain päivänä julistaisi kommunistista ideologiaa ja kaiken päälle kuvittelisi olevan huomattavasti muita älykkäämpi tuoden tätäkin käsitystään esille. On melko luonnollista, että muut pitäisivät tällaista henkilöä aika pellenä ja mahdollisesti tekisivät käsityksensä julki myös tälle henkilölle. Olisiko tämä kiusaamista? Voisiko lukioikäisiltä tai yläasteikäisiltä paljon muutakaan odottaa tai ylipäätään muilta ihmisiltä. Kyllä minäkin pitäisin aika pellenä tuollaista henkilöä ja saattaisin jopa tuoda ajatukseni hänelle julki.
No mutta kappas!

http://i.imgur.com/2jIwg.jpg

Että satuinkin veikkaamaan jotain tuollaista.

Sellaista kiusaamista tällä kertaa...

Tähän yksi hymiö. Sellainen perushymynaama.
Siru83:n esittämä viidakkokusikoodi:Jos on somalin kanssa seurustellut, silloin tuntee ymmärtää, että jos somalipoika pyytää metsään, kun hän menee kuselle, niin kyseessä ei ole varmaan kusellakäynnin näytösesitys.
Vastaa Viestiin