Puolustusvoimien ajoneuvoon murtauduttu Lahdessa

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
ktaina
Adrian Monk
Viestit: 2874
Liittynyt: To Helmi 05, 2015 10:52 am
Paikkakunta: Rannikolla tuulee

Re: Armeijalta vietiin taas rynnäkkökivääri

Viesti Kirjoittaja ktaina »

Pitäskö sanoa että kävipä varkailla hyvä "tuuri"?
Avatar
Vahtikoira
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 112
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2016 8:44 am

Re: Armeijalta vietiin taas rynnäkkökivääri

Viesti Kirjoittaja Vahtikoira »

Olen ymmärtänyt, että aseet pitäisi säilyttää lukitussa asekaapissa tässä maassa. Kovin helposti näyttää noita tehokkaita sarjatuliaseita katoavan Suomessa. :o
Ei haukku haavaa tee. Vai mitä?
DemlaMinfo
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1460
Liittynyt: To Syys 24, 2015 5:20 pm

Re: Armeijalta vietiin taas rynnäkkökivääri

Viesti Kirjoittaja DemlaMinfo »

Julkisuudessa ei ole kerrottu ollenkaan seuraamuksia tälle isänmaantoivolle PV:ssä, joka antoi rynnäkkökiväärinsä varkaille sitä vartioimatta. Minulle ainakin armeija-aikana tehtiin rautalangasta vääntämällä selväksi se, että minulle luovutettu ase on palvelusaikanani minun rakkaani, rakastettuni ja siitä ei saa hetkeksikään päästää irti katsetta ellei sitä ole jätetty vartioituun asevarastoon.
Mielenterveys on tärkeä osa ihmisen hyvinvointia. Omasta mielenterveydestään voi pitää huolta ja omia voimavarojaan vahvistaa. Psykologin kanssa keskustelu voi auttaa pääsemään eroon harhaluuloista ja kuuloharhoista.
ktaina
Adrian Monk
Viestit: 2874
Liittynyt: To Helmi 05, 2015 10:52 am
Paikkakunta: Rannikolla tuulee

Re: Armeijalta vietiin taas rynnäkkökivääri

Viesti Kirjoittaja ktaina »

Poliisi: Lahdessa varastettu rynnäkkökivääri on löytynyt
Hämeen poliisi tiedotti asiasta torstaina iltapäivällä. Viime viikon lopulla varastettu ase löytyi eilen keskiviikkona.
Viime torstain ja perjantain välisenä yönä Lahden Kärpäsen kaupunginosassa murtauduttiin useisiin henkilöautoihin, kertoo Hämeen poliisi.

Yksi murron kohteena olleista ajoneuvoista kuului puolustusvoimille. Kyseisessä autossa oli puolustusvoimien omaisuutta, muun muassa rynnäkkökivääri, joka päätyi murtautujien matkaan. Asiasta kerrotaan poliisin tiedotteessa.

Tutkinnan aikana poliisi teki useita kotietsintöjä ja kiinniottoja. Perjantain aikana saatiin kiinni kaksi automurtoon epäiltyä noin 30 -vuotiasta lahtelaista miestä.
Heidän hallustaan löydettiin osa anastetusta puolustusvoimien omaisuudesta. Varastettua rynnäkkökivääriä ei kuitenkaan vielä tuolloin löydetty. Tiedotteen mukaan kiinniotetut miehet vangittiin todennäköisin syin epäiltynä varkauteen ja törkeään ampuma-ase rikokseen Päijät-Hämeen käräjäoikeudessa tiistaina.

Rynnäkkökiväärin etsinnässä Hämeen poliisi teki yhteistyötä Kaakkois-Suomen sekä Lapin poliisin kanssa. Lisäksi poliisi pyysi ja sai puolustusvoimilta virka-apuna puolustusvoimien kalustoa ja henkilökuntaa.

Poliisi sai kateissa olleen rynnäkkökiväärin haltuunsa keskiviikkona. Aseen haltuun saamisen yhteydessä ei tehty kiinniottoja.

Poliisi jatkaa asian esitutkintaa vangittujen epäiltyjen kuulemisella ja heidän kanssaan samassa murtopuuhassa olleiden rikoskumppaneiden selvittämisellä, tiedotteessa kerrotaan.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016070 ... 0_uu.shtml
Tovi
Neuvoja-Jack
Viestit: 516
Liittynyt: Su Marras 22, 2015 12:18 pm

Re: Armeijalta vietiin taas rynnäkkökivääri

Viesti Kirjoittaja Tovi »

DemlaMinfo kirjoitti:Julkisuudessa ei ole kerrottu ollenkaan seuraamuksia tälle isänmaantoivolle PV:ssä, joka antoi rynnäkkökiväärinsä varkaille sitä vartioimatta. Minulle ainakin armeija-aikana tehtiin rautalangasta vääntämällä selväksi se, että minulle luovutettu ase on palvelusaikanani minun rakkaani, rakastettuni ja siitä ei saa hetkeksikään päästää irti katsetta ellei sitä ole jätetty vartioituun asevarastoon.
Kyllä minä muistan eräänkin kerran palvelusajalta, siis viime vuosituhannelta, kun oltiin joltain leiriltä tulossa skapparin kanssa kuorma-autolla ja tämä esimies kutsui kahvitauon kesken matkan. Olin siis leirivarustuksessa ja rynkky mukana, skappari sano että laita se auton lattialle hieman penkin taakse piiloon ja ovet lukkoon niin ei se sieltä mihinkään katoa. Ja tuskin olin ainoa jota näin ohjattiin palvelusaikana pakottavan tarpeen edessä :)
Avatar
Hyperion
Hetty Wainthropp
Viestit: 487
Liittynyt: Pe Marras 16, 2007 4:08 am

Re: Armeijalta vietiin taas rynnäkkökivääri

Viesti Kirjoittaja Hyperion »

Tovi kirjoitti:Kyllä minä muistan eräänkin kerran palvelusajalta, siis viime vuosituhannelta, kun oltiin joltain leiriltä tulossa skapparin kanssa kuorma-autolla ja tämä esimies kutsui kahvitauon kesken matkan. Olin siis leirivarustuksessa ja rynkky mukana, skappari sano että laita se auton lattialle hieman penkin taakse piiloon ja ovet lukkoon niin ei se sieltä mihinkään katoa. Ja tuskin olin ainoa jota näin ohjattiin palvelusaikana pakottavan tarpeen edessä :)
Näin sitä nykyään toimitaan, koskapa kahvitauon pitäminen morsian mukana yleisellä paikalla voi saada aikaan hirveän älämölön hoplojen keskuudesta, kuten näin:

Kuva

Itse olen ottanut periaatteeksi, että ottaessani henkilökohtaiselle kuitille PV:n varustusta, pidän niistä parempaa huolta kuin omistani (tai oikeastaan käytän aika pitkälle omassa omistuksessa olevaa henkilökohtaista varustusta ja PV:n kamppeet on varalla) ja kun taisteluvarustusta on omalla kuitilla, siitä en luovu edes sköndellä käytäessä, ellei sitä ole joku muu luotettavaksi havaittu sovitusti vartioimassa. Nimittäin yhdenkin lippaan tai patruunan kun hukkaa, niitä etsitään sitten yötä myöten ja muu harjoitus jää kesken. Eikä ole yksi tai kaksi kertaa kun on etsitty jonkun muun hukkaamia.

Kokonaisen aseen hukkaaminen tai jättäminen voron vietäväksi on jo melkoinen saavutus, mutta kyllä vaan sellaistakin tornilafkan kokoisessa puljussa tapahtuu. Ei voitaisi täysin satavarmasti estää muutoin kuin tunkemalla kaikki torrakot sulattoon viimeistä myöten.

Ja kevennyksenä miten eräässä toisessa reserviläisarmeijan maassa mennään henkilökohtaiset aseet mukana kaffeelle, eikä asiasta tehdä lehtijuttua (paitsi jossain toisessa maassa):

Kuva
Kuva
DemlaMinfo
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1460
Liittynyt: To Syys 24, 2015 5:20 pm

Re: Armeijalta vietiin taas rynnäkkökivääri

Viesti Kirjoittaja DemlaMinfo »

Tovi kirjoitti:
DemlaMinfo kirjoitti:Julkisuudessa ei ole kerrottu ollenkaan seuraamuksia tälle isänmaantoivolle PV:ssä, joka antoi rynnäkkökiväärinsä varkaille sitä vartioimatta. Minulle ainakin armeija-aikana tehtiin rautalangasta vääntämällä selväksi se, että minulle luovutettu ase on palvelusaikanani minun rakkaani, rakastettuni ja siitä ei saa hetkeksikään päästää irti katsetta ellei sitä ole jätetty vartioituun asevarastoon.
Kyllä minä muistan eräänkin kerran palvelusajalta, siis viime vuosituhannelta, kun oltiin joltain leiriltä tulossa skapparin kanssa kuorma-autolla ja tämä esimies kutsui kahvitauon kesken matkan. Olin siis leirivarustuksessa ja rynkky mukana, skappari sano että laita se auton lattialle hieman penkin taakse piiloon ja ovet lukkoon niin ei se sieltä mihinkään katoa. Ja tuskin olin ainoa jota näin ohjattiin palvelusaikana pakottavan tarpeen edessä :)
Et sitten nähnyt asiaankuuluvaksi tehdä ilmoitusta epäpätevästä PV:n työntekijästä ylemmälle portaalle? Ja nyt kävi näin. Jos kaikki väärinkäytökset katsotaan sormien läpi ja vähätellen käy juuri näin. Montako työtuntia poliisilta nyt tuhraantui rynnäkkökiväärin ja kaiken muun vaarallisen metsästykseen tällaisen epäpätevän PV:n työntekijän vuoksi? Eikä aseistusta ollut jätetty vartioimatta hetkeksi vaan yön yli autoon kuten tarina kertoo.
Mielenterveys on tärkeä osa ihmisen hyvinvointia. Omasta mielenterveydestään voi pitää huolta ja omia voimavarojaan vahvistaa. Psykologin kanssa keskustelu voi auttaa pääsemään eroon harhaluuloista ja kuuloharhoista.
Avatar
Luupää
Perry Mason
Viestit: 3851
Liittynyt: To Heinä 10, 2008 10:03 pm

Re: Armeijalta vietiin taas rynnäkkökivääri

Viesti Kirjoittaja Luupää »

http://yle.fi/uutiset/puolustusvoimien_ ... ta/9028802
15.7.2016

Puolustusvoimien autosta Lahdessa varastetun rynnäkkökiväärin tapaus mutkistuu – Sotilaslakimies: Todennäköisesti kyse sotilasrikoksesta

Puolustusvoimien säännöt kieltävät aseiden jättämisen valvonnatta. Syystä tai toisesta ase oli jäänyt autoon, josta se varastettiin heinäkuun alussa.


Puolustusvoimilta Lahdessa kadonneen rynnäkkökiväärin tapauksessa on todennäköisesti kyse sotilasrikoksesta, arvioi sotilaslakimies Immo Seppänen.

Kivääri varastettiin kesäkuussa Lahden Kärpäsen kaupunginosasta puolustusvoimien autosta. Ase ehti olla kadoksissa viikon verran, ennen kuin poliisi sai sen haltuunsa ja tiedotti tapauksesta.

Seppäsen mukaan kyse on todennäköisesti ollut Puolustusvoimien palkattuun henkilökuntaan kuuluvien virheestä, eikä esimerkiksi varusmiehen tai reserviläisen erehdyksestä.

Puolustusvoimilla on useita säädöksiä aseiden valvonnasta, eikä aseita saa pääsääntöisesti jättää ilman valvontaa. Seppänen ei kommentoi, mitä säädöstä tässä tapauksessa olisi mahdollisesti rikottu.

Myös poliisi tutkii tapausta

Mikäli tapaus todetaan tarpeeksi vakavaksi rikkomukseksi, se saattaa siirtyä Puolustusvoimien omasta tutkinnasta syyteharkintaan.

Puolustusvoimien kurinpitoesimiehen käytettävissä olevia rangaistuksia ovat esimerkiksi muistutus, varoitus ja kurinpitosakko. Varusmiestä voidaan rangaista poistumiskiellolla ja ylimääräisellä palveluksella.

Punapistetähtäimellä varustettu 95-mallinen rynnäkkökivääri varastettiin puolustusvoimien harjoituskäytössä olleesta autosta kesäkuun lopussa. Rynnäkkökivääri ehti olla kadoksissa noin viikon, kunnes poliisi löysi aseen.

Poliisi vangitsi aseen löytymisen jälkeen kaksi epäiltyä, jotka vapautettiin alkuviikosta. Rikoskomisario Ville Hahlin mukaan poliisi epäilee tapauksessa varkautta ja törkeää ampuma-aserikosta.
Kun linkität niin kopioi ainakin olennaiset, tapaukseen liittyvät osat tekstistä samalla ketjuun, koska monet linkit lakkaavat ajan mittaan toimimasta ja asia katoaa bittiavaruuteen.
Avatar
On Anoi Kaa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11798
Liittynyt: To Kesä 23, 2011 8:04 pm
Paikkakunta: Syvä joki

Re: Armeijalta vietiin taas rynnäkkökivääri

Viesti Kirjoittaja On Anoi Kaa »

Homma on pulkassa ja mitään vaaraa ulkopuolisille ei tapahtunut lehtijutun perusteella, sillä armeijan sotilas(onko niitä muitakin, ai niin, nykyään voi olla vihamielisiä taistelijoita) oli jättänyt pelkästään rynkyn ja räkäpäät vartioimatta autoonsa. Noita 7.62 patruunoita on ilmeisesti todella vaikeaa saada tai valmistaa nykyään?

Anyway, tämä sotilas oli lähtenyt kesken harjoituksen käymään kotonaan joko paskalla, runkkaamassa, katsomassa vanhaa äitään, nussimassa, syömässä. päiväunilla tai piikittämässä huumeita ja jättänyt toimintakuntoisen sarjatulikiväärin autoonsa. Kaikki em. olisi voinut myös tehdä työpaikallaan(äitihommasta en ole varma), onko hän siis todella lahjaton sotilas? Onko tälle "sotilaalle" maksettu myös palkka tuolta ajalta - onko hän siis kaiken lisäksi velvollisuuksistaan sluibaava paska?

Joku alokasajan läpikäynyt ressukin, vaikka pälli olisi sivariin vienytkin, tietää, että näin ei menetellä. Siksi ainoa oikea rangaistus on viraltapano tai vaihtoehtoisesti pinkkapunkkaa viitenä aamuna peräkkäin. Pinkan tekoa taidetaan kyllä nyt rajoitella.
ESS: Kiväärivarkauden tutkinta etenee Lahdessa – armeijan sotilas oli jättänyt aseen autoon
RIKOS JULKAISTU 21.07.2016 16:34

Sotilaslakimies Immo Seppänen kertoo lehdelle aseen päätyneen varkaille, kun Hälvälässä harjoituksissa ollut, puolustusvoimien kantahenkilökuntaan kuuluva sotilas on lähtenyt yöllä harjoituksista käymään kotonaan. Käynti kotona on kestänyt muutaman tunnin, ja siksi aikaa ase oli autossa piilotettuna muiden tavaroiden alla. Autoon oli murtauduttu sillä välin. Alueella oli murtauduttu myös useisiin muihin autoihin, joten voi olla, että rynnäkkökiväärin päätyminen varkaille oli sattumaa.

Tapausta tutkitaan palvelusrikoksena ja törkeänä palvelusrikoksena, lehti kertoo. Tässä vaiheessa kyseessä on vasta epäily, muistuttaa Seppänen. Lisäksi selvitetään aseiden säilyttämistä koskevien määräysten noudattamista ja harjoitusalueelta poistumista.

Ase oli epäillyn hallussa luvallisesti. Mukana ei ollut kovia patruunoita, ainoastaan paukkupatruunoita, jotka saatiin myös takaisin. Poliisi löysi aseen noin viikon kuluttua varkaudesta, lehti kertoo.

http://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikke ... on/5998592
Ironiainjektio: Mitä enemmän injektiot, sitä enemmän infektoit (tuore tutkimus). Tästä syystä virustaudit ja syövät saavat usein vallan boostaamisen jälkeen. Olkaa viisaita ja pysähtykää hetkeksi.
Avatar
Rescuer
Perry Mason
Viestit: 3647
Liittynyt: Ti Heinä 08, 2008 8:15 pm

Re: Armeijalta vietiin taas rynnäkkökivääri

Viesti Kirjoittaja Rescuer »

On Anoi Kaa kirjoitti:Homma on pulkassa ja mitään vaaraa ulkopuolisille ei tapahtunut lehtijutun perusteella, sillä armeijan sotilas(onko niitä muitakin, ai niin, nykyään voi olla vihamielisiä taistelijoita) oli jättänyt pelkästään rynkyn ja räkäpäät vartioimatta autoonsa. Noita 7.62 patruunoita on ilmeisesti todella vaikeaa saada tai valmistaa nykyään?
Todella vaikeaa, jos luvat vain jollekin kiväärille löytyy niin ainakin Sakon 8 grammasta gameheadia saa melkein joka asekaupasta. FMJ:tä voi joutua vähän etsimään, mutta kyllä niitäkin suht helposti löytyy, sen verran yleinen kaliberi tuo on mm SRAssa...
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
Avatar
On Anoi Kaa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11798
Liittynyt: To Kesä 23, 2011 8:04 pm
Paikkakunta: Syvä joki

Re: Puolustusvoimien ajoneuvoon murtauduttu Lahdessa

Viesti Kirjoittaja On Anoi Kaa »

Hupsista.

28.3.2017
Syyttäjä: Poliisin epäillään suojelleen rikoksentekijää rynnäkkökiväärin anastusjutussa

Hämeen poliisilaitoksen komisariota epäillään rikoksentekijän suojelemisesta ja virkavelvollisuuden rikkomisesta rynnäkkökiväärin anastusjutussa, kertoo syyttäjä. Ase vietiin Puolustusvoimien ajoneuvosta viime heinäkuussa. Ajoneuvoon murtauduttiin, kun Kärpäsen kaupunginosassa Lahdessa tehtiin useita automurtoja.

Esitutkintaa edeltäneen tutkintapyynnön teki Salpausselän syyttäjänviraston syyttäjä, joka pyysi selvittämään poliisin toiminnan laillisuuden.

Tutkintapyynnössä epäillään, että komisario on sopinut rikokseen mahdollisesti liittyvän henkilön tai henkilöiden kanssa, että heidän mahdollista osuuttaan rikokseen ei selvitetä, jos ase toimitetaan poliisille.

– Esitutkinnassa selvitetään onko poliisin hallussa ollut sellaista todistusaineistoa, joka olisi voinut laajentaa rynnäkkökiväärin anastukseen liittyvien epäiltyjen henkilöiden piiriä ja onko tämä todistusaineisto jätetty hyödyntämättä tai hävitetty, esitutkintapäätöksen tehnyt syyttäjä Tapio Mäkinen kertoo tiedotteessa.

Rynnäkkökiväärin anastukseen liittyen on tammikuussa valmistunut Hämeen poliisilaitoksen esitutkinta nimikkeellä kätkemisrikos. Epäiltynä on yksi henkilö.

Poliisi sai aseen takaisin vajaa viikko sen viemisen jälkeen.

STT
http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/art2357789
Ironiainjektio: Mitä enemmän injektiot, sitä enemmän infektoit (tuore tutkimus). Tästä syystä virustaudit ja syövät saavat usein vallan boostaamisen jälkeen. Olkaa viisaita ja pysähtykää hetkeksi.
Jukka Siintonen
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1309
Liittynyt: Ti Tammi 26, 2016 6:36 pm

Re: Puolustusvoimien ajoneuvoon murtauduttu Lahdessa

Viesti Kirjoittaja Jukka Siintonen »

Hassua miten jokapaikassa uutisoidaan, että poliisi löysi aseen. Ei löytänyt vaan teki sopimuksia rikollisten kanssa, että palauttavat aseen ja pääsevät kuin koira veräjästä siinä samalla varkauksistaan. Automurtoihin syyllistyneet siis saivat anteeksi useamman tuhannen euron vahingon poliisin suostumuksella.

Ei tuo nyt ihan lain kirjaimen mukaan ole mennyt.
Ilpo Larha
Harjunpää
Viestit: 331
Liittynyt: Pe Elo 28, 2009 1:35 pm

Re: Puolustusvoimien ajoneuvoon murtauduttu Lahdessa

Viesti Kirjoittaja Ilpo Larha »

Huomioonottaen nykyisen asehysterian uskoisin, että on Lahden hörhöjen luukkuja pengottu astetta laajemmilla "oikeuksilla". Mutta eikös sitä aina mainosteta, että mitään kotietsintälupia ei poliisi tarvitse, toisinkuin amerikkalaisissa sarjoissa.

Ja mitä tulee tuohon poliisin käymään vaihtokauppaan, niin hyvä neuvottelutilanne ollut konnalla. Tosin poliisin ei tarvitse pitää lupauksiaan näissä neuvotteluissa.
Vastaa Viestiin