Tulilahti 1959 (ketju 2)

Suomessa tapahtuneet vielä selvittämättömät henkirikokset
Laasti
Harjunpää
Viestit: 330
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2012 9:21 pm
Paikkakunta: Nowhere

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Laasti »

Kunto Kalpa kirjoitti:Älä muuta sano, Laasti. Tutustuttuani tapaukseen ensi kerran evk:sta pidin tapausta selvitettynä, ja Runarin syyttömyyttä lähinnä juridisena pohdiskeluna. Kenties hieman saivarteluna.

Tarkemmin tapaukseen tutustuttuani, olen taasen vakuuttunut hänen syyttömyydestään. Ensimmäisenä jutussa paistaa silmiin Runarin paikalla olon mielettömyys. Mitä munsalalainen olisi tehnyt Heinävedellä ja vieläpä viallisella mopolla? Ka jos hän oöisi siellä liikkunut, niin miksei hänestä ollut mitään havaintoja alusta alkaen? Kyllähän pieni, epäsiisti ja murtaen suomea puhuva mies olisi pantu merkille. Ja mökkimurtoja olisi matkan varrella tapahtunut varmasti. Sen sijaan etsittiin näköjään kahta mopomiestä... suorastaan naurattaa. Ja histirian kirjoittajilta on kokonaan unohtunut, että se tyttöjä muka seurannut mopomis löytyi, ja hänet myös tunnistettiin. Kyseessä oli automyyjä., joka sattui mopilemaan samoilla teillä kuin missä tytöt pyöräilivät. Ja mopo tosiaan oli viallinen. - Tyttöjä seurannutta mopomiestä ei siis ollut, ja vaikka oöisi ollutkin, hän olisi jäänyt tyttöjen jäljiltä. Sen todisti tyttöjen viimeisen lossimatkan vahti.

Lopulta Runarin kohtaloksi taisi koitua ministerin lupauksen aiheuttama paine sekä Skogmannin huomaama mahdollisuus poistaa tunnettu häirikkö hetkeksi kylän raitilta. Siinä eivät ihmisoikeudet tai oikeusperiaatteet paljon painaneet. Ei tarvittu kuin poliisit todistamaan ns. tunnnustuksesta, niin juttu oli valmis syyttäjälle. Jokainen poliisin toimintaan tutustunut kai tietää, että tuollaiset todistukset voitiin käytännössä määrätä tuohon aikaan.

No niinpä. Muistaakseni myös nämä kaksi mopedimiestä löytyivät. Olivat Sotkamosta kotoisin eikä heillä ollut asian kanssa mitään tekemistä. Eikä kummankaan mopedi ollut viallinen. Niin ja tuokin on totta, että tytöt eivät missään vaiheessa pyörämatkaansa maininneet kenellekään mistään mopedimiehestä. Ainoastaan Heinäveden pojat olivat ainoita, jotka heitä seurasivat tarkoituksella. Tämän ovat itse todistaneet(!!!!!)
Hän on paljastanut vain yhden kerran nimensä alkuperän...
Avatar
Jackson
Alokas
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2017 6:16 pm

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Jackson »

Tämä on ensimmäinen viestini forumille, tervehdys kaikille!

Olen lukenu Tulilahti ketjua pitkälti ja olen kallistunut sille puolelle ettei Runarin syyllisyys ole selvä asia laisinkaan.

Mutta yksi asia tuli mieleeni koskien rannalla olevaa varastokoppia, lukkoa ja tiirikointia.
Runar ilmeisesti oli tehnyt varkauksia/murtoja/yms.
Tuohon aikaan lukot, etenkin jossakin rannan varastokopissa eivät varmaan olleet kovin hyviä.
Epäillyistä henkilöistä Runar sopisi varmaankin parhaiten henkilöksi joka pystyisi varastokopin lukon tiirikoimaan auki.

Oliko kopissa airoa/melaa ?
Olisiko Runar mennyt ja tiirikoinut kopin lukon auki aikeenaan varastaa sieltä jos jotain ´arvokasta´ sattuisi silmään ?

Haihattelua ehkä mutta tämä avaisi jotain keskustelun kannalta mielenkiintoisia näkökulmia.
Yllätettiinkö Runar hommista? säikähti ja murhasi?
Vai jäikö kopin lukko auki ja tuokkospojat saivat sieltä melan/airot, jos siellä sellaisia edes oli?
Ailar
Jessica Fletcher
Viestit: 3284
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 3:25 pm

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Ailar »

Jacksonilla mielestäni hyvä ajatus. Olisihan Runar voinut tiirikoida Koikkalaisen vajan auki ja palauttaa tavarat sitten paikoilleen ilman, että Koikkalainen olisi huomannut kenenkään vajassa käyneen. Hänhän kertoi, että vajasta ei ollut kadonnut mitään. Kyllähän ne Koikkalaisen airot varmasti siellä kopissa oli, kuinka muutenkaan hän olisi itse päässyt soutelemaan halutessaan. Tuskin kantoi aina airoja matkassaan.
Tuokkospojilla varmasti oli omassa veneessään airot (tai edes mela) siltä varalta, jos moottori alkaa sassaroimaan.

Lisäys: Jäi sanomatta, tervetuloa Jackson pohtimaan rikoksia kanssamme. :D
Kunto Kalpa
Sofia Karppi
Viestit: 442
Liittynyt: Pe Marras 06, 2015 1:17 pm

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Kunto Kalpa »

En nyt jaksa wikipedioida tietoja, joten joku voisi kertoa millaisia vammoja tytöillä oli ja oliko jompikumpi riisuttu? On käynyt mielessä, että löytyisiköhän tästäkin tapauksesta spermajälki?
Tovi
Neuvoja-Jack
Viestit: 516
Liittynyt: Su Marras 22, 2015 12:18 pm

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Tovi »

Ailar kirjoitti:Jacksonilla mielestäni hyvä ajatus. Olisihan Runar voinut tiirikoida Koikkalaisen vajan auki ja palauttaa tavarat sitten paikoilleen ilman, että Koikkalainen olisi huomannut kenenkään vajassa käyneen. Hänhän kertoi, että vajasta ei ollut kadonnut mitään. Kyllähän ne Koikkalaisen airot varmasti siellä kopissa oli, kuinka muutenkaan hän olisi itse päässyt soutelemaan halutessaan. Tuskin kantoi aina airoja matkassaan.
Tuokkospojilla varmasti oli omassa veneessään airot (tai edes mela) siltä varalta, jos moottori alkaa sassaroimaan.
Tämä sulkisi melkolailla tuokkospojat pois, Koikkalaisen venettä oli kuitenkin käytetty tapin perusteella.
Avatar
paccasucco
Axel Foley
Viestit: 2112
Liittynyt: Ti Syys 02, 2014 9:28 pm

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja paccasucco »

Kyllä- tuokkospojilla ja esimerkiksi Veerti Koikkalaisella ei ollut yhtään mitään tekemistä Tulilahden murhien kanssa.Vakavasti otettavien murhaajakandidaattien lista muodostui aika suppeaksi varsinkin sen jälkeen, kun tuli lähes aukottomasti todistetuksi, ettei tekijä voinut olla kukaan paikkakuntalainen.Lisäksi melko suurella varmuudella todettiin Runar Holmströmin liikkuneen sinisellä mopedilla Heinäveden suunnalla juuri murhien aikaan.

Axel Skogman teki muistion Runarin kulkureiteistä Heinäveden suunnalla kesällä/syksyllä 1959, eikä sen paikkansa pitävyyttä ole pienintäkään syytä epäillä.

Tiedän, että monet ovat kanssani eri mieltä Runarin syyllisyyskysymyksestää,Kunnioitan silti heidän näkemyksiään.Ihana Ailar myöntyi sen verran, että piti mahdollisena, tai jopa todennäköisenä sitä, että Runar olisi liikkunut Heinävedellä mainittuna ajankohtana.

Sen enempää kantaa ottamatta muutamia nostalgisia kuvakaappauksia noilta ajoilta:

http://murha.info/phpbb2/viewtopic.php?f=2&t=6482
Kuva
Kuva
Kuva
Tässä viimeisessä kuvassa poseeraa Veerti Koikkalainen,mahdollisesti Suomen kuuluisin julkisuuden henkilö 1959.
Kuva
Maksalaatikko on helpompi käsittää, kuin rakkaus- Seppo Räty
Ailar
Jessica Fletcher
Viestit: 3284
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 3:25 pm

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Ailar »

paccasucco kirjoitti:Tiedän, että monet ovat kanssani eri mieltä Runarin syyllisyyskysymyksestää,Kunnioitan silti heidän näkemyksiään.Ihana Ailar myöntyi sen verran, että piti mahdollisena, tai jopa todennäköisenä sitä, että Runar olisi liikkunut Heinävedellä mainittuna ajankohtana.
Minä taas olen sen verran pahoillani sinun kirjoituksestasi, että huomaan, ettet ole lainkaan lukenut minun mielipiteitäni. En ole koskaan sanonut, ettei Runar olisi liikkunut Heinävedellä. Päinvastoin, pidän mahdollisena, että hän siellä pusikoissa on lymynnyt, vetämässä käteensä ehkä.
En pidä Runaria silti kaikkein varteenotettavimpana murhaajaehdokkaana. Olen asiaa usein perustellutkin, mutta pari perustelua kertauksen vuoksi, jos esim. paccasucco ei ole edellisiä lukenut:
-Runarin vaatteet olisivat moisten veritöiden jälkeen olleet varmasti veressä. Mitään tällaista ei ole esim. mopon korjauksen yhteydessä mainittu. Runarilla tuskin oli vaihtovaatteita.
-Runar, joka luullakseni varasti kaiken minkä irti sai, olisi tuskin ryhtynyt valkkaamaan murhapaikalla minkä kellon ottaa ja minkä jättää. Toisen tytön kello kun oli otettu ja toisen piilotettu maastoon. Höpsistä, Runar olisi pistänyt kellot plakkariinsa sumeilematta.
Murhaajia on ollut kaksi. Toinen on halunnut ottaa kameran ja kellon matkaansa. Toinen on vähät välittänyt mistään kelloista, vaan on paniikissa piilottanut näkemänsä esineet.
skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja skoone »

paccasucco kirjoitti:...
Sen enempää kantaa ottamatta muutamia nostalgisia kuvakaappauksia noilta ajoilta:

http://murha.info/phpbb2/viewtopic.php?f=2&t=6482
Kuva
Kuva
Kuva
Tässä viimeisessä kuvassa poseeraa Veerti Koikkalainen,mahdollisesti Suomen kuuluisin julkisuuden henkilö 1959.
Kuva
Arvoisa paccasucco voisi laittaa "kuvakaappauksiinsa myös päivämäärät! On vähän vaikea hahmottaa sitä, mitä milloinkin on tapahtunut.

Ja ihan minunkin vaatimaton mielipiteeni on se, että Runar Holmström oli syytön. Jos se kuuluisa puukonjälki olisi ollut RHn hallussa olleesta puukosta, niin on hyvin mahdollista, että murhaajilta putosi puukko kadoksiin ja RH otti sen "talteen". Käytiinhän sitä puukkoa etsimässä samalla reissulla kuin tupkkosiakin...Onkohan muuten niistä tuokkosista otettu puukonjälkiä??
Muista lähdekritiikki!
Ailar
Jessica Fletcher
Viestit: 3284
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 3:25 pm

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Ailar »

Näin juuri, kuten skoone kirjoitti. Ja olisivat piruvie etsineet sieltä pusikosta sen veistetyn veneen tapinkin vielä vertailua varten ja sen ympärillä olleen rätin. Mahtoiko rätti olla tyttöjen vaatteista peräisin?
Kunto Kalpa kirjoitti:En nyt jaksa wikipedioida tietoja, joten joku voisi kertoa millaisia vammoja tytöillä oli ja oliko jompikumpi riisuttu? On käynyt mielessä, että löytyisiköhän tästäkin tapauksesta spermajälki?
Tältä sivulta löydät noita tietoja Papillonin postauksesta:
http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic. ... start=1380
Tovi
Neuvoja-Jack
Viestit: 516
Liittynyt: Su Marras 22, 2015 12:18 pm

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Tovi »

Ailar kirjoitti:Ja olisivat piruvie etsineet sieltä pusikosta sen veistetyn veneen tapinkin vielä vertailua varten...
Jos tämä tappi olisi tallessa ja voitu vuolemisjälkien perusteella todeta Ruunarin puukolla veistetyksi (kuten näreet?), niin sitten voisi jo sanoa epäilyjen tosiaan kohdistuvan Ruunariin.
Ailar
Jessica Fletcher
Viestit: 3284
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 3:25 pm

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Ailar »

Kyllä ja se veneen käyttö olisi voitu sitoa täysin tyttöjen surmaan, jos veistojälki olisi ollut samanlaista ja etenkin, jos tuo tapin ympärillä ollut kangasrätti olisi ollut vaikkapa tytöiltä peräisin. Ja varjele, jos se rätti olisi ollut jonkun nimikirjaimilla varustettu nenäliina! :D
Sekin on kumma, että vaikka Koikkalainen avusti etsinnöissä, niin miksi hän itse ei etsinyt tuota ko. tappia, sillä sehän olisi osoittanut, että hän ainakin on puhunut totta.
Yksi hyvä ehdokas surmien tekijäksi olisi kyllä se Kauhasen puolijauhoinen poika. Ilmeisesti rouva Kauhanen on tätä uumoillutkin, koska niin tomerasti antoi lausuntoja mopomiehestä sekä tyttöjen poistumisesta leiristä. Ei ole kaukana sekään ajatus, että rouva itse kävi hieman siivoamassa leiriä.
Laasti
Harjunpää
Viestit: 330
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2012 9:21 pm
Paikkakunta: Nowhere

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Laasti »

Onkohan missään muussa suomalaisessa rikosjutussa yhtä paljon epämääräisiä todistajanlausuntoja kuin Tulilahden kaksoismurhassa:

1. Mopedimies. Seurasi tyttöjä Kolilta Heinävedelle. Kohtuullinen matka rikkinäisellä mopedilla.
Kunnollisia tuntomerkkejä ei saatu koskaan ja poliisin naaraan jääneet mopedimiehet eivät olleet loppujen lopuksi nähneetkään Tulilahden leirintäaluetta.

2. Lähellä asuneen emännän omituinen todistus. Tytöt olivat tämän mukaan poistuneet leirintäalueelta.

3. Tuokkosten "jatkuva ramppaaminen" leirintäalueella kyseisenä kesänä. Jäi mysteeriksi.

4. Lyytikäiset ja muut aikamiespojat. Lapion hakeminen alle kilsan päästä ilman, että äkäinen koira olisi haukkunut sitoin veljekset tapaukseen. Lisäksi Kauhasen haava sormessa murhien paljastumisen jälkeen sai varmasti poikien äidit selittelemään kuorossa jälkikasvujensa alibeja. "Ei meidän pojat!"

5. Kihlaparin näköhavainto näköalatasanteelta. Tuli kuin taivaanlahjana. Isokokoinen tuntematon mies tarkkaili leirintäalueen rantaa murhailtana ja liikkui poluilla kuin olisi ollut ennenkin paikalla. Sen jälkeen mies katosi kuin savuna ilmaan.

6. Helsinkiläisen naisen havainnot Tulilahden leirintäalueella 2 päivää murhien jälkeen. Kaksi miestä hiiviskelemässä aamuyöllä murhapaikan tietämissä. Tuskin marjastusreissulla tai pontikanteossa!

7. Runarin oma tunnustus. Oliko Holmström Heinävedellä murhien aikaan vai ei? Sitä voi tuskin kukaan enää varmaksi todeta.

Jääköön nämä yllätystodistajat ja Saksan tiedustelupalvelun miehet pois spekulaatiosta. Niihin en jaksa edes ottaa kantaa...
Hän on paljastanut vain yhden kerran nimensä alkuperän...
Laasti
Harjunpää
Viestit: 330
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2012 9:21 pm
Paikkakunta: Nowhere

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Laasti »

Kävin lueskelemassa vanhohja hesareita ja sieltä löytyi uutisointia Runarta oikeudenkäynnin kulusta kesällä 1960 (Bodomin murhat olivat paljastuneet samaan aikaan. Seuraavilla vapailla voin taas käydä kattelemassa lisää uutisia.

Koko jutun voitte lukea täältä: https://nytonmurhaajienaika.wordpress.com/2017/03/



-----
Puolustus kiitti tutkimuksia
Mutta kiisti syytteet
Heinävesi keskiviikkona 10.6.1960 (Mikko Saukkonen)

Pitkän poliisikuulustelupöytäkirjan lukemisen jälkeen loi oikeuden puheenjohtaja katseen syytettyyn. Käräjäsalissa olevat herkistivät kuuloaan, sillä nyt tuli syytetyn puheenvuoro esiintyä. Tuomari Grahnfeld pitkitti hiljaisuutta, kunnes esitti Runar Holmströmille ensimmäisen kysymyksen.
-Myönnättekö syytteen oikeaksi?

Raskaissa jalkaraudoissa ollut Holmström kohottautui seisomaan ja näytti yhtä rauhalliselta kuin puheenjohtajakin.

-En. Kuului syytetyn suusta. Hänen katseensa oli koko istunnon ajan kiertänyt pitkän käräjäsalin seiniä ja käväisi nyt hetkeksi huoneen katossa. Holmström piti itsekin kysymystä liian lyhyenä ja suomen kielellä, jossa oli vain pienoinen ruotsalainen korostus, vielä lisäsi: -Minulla ei ole mitään tekemistä asian kanssa.

Ennen kuin puheenjohtaja ehti käyttää puheenvuoroaan, syyttäjä astui tuomarin pöydän eteen ja asetti sille punaisen Mora-puukon, sinisen mopedin osia ja mopedin huoltokirjat. ”Kysytään. Tunnustaako syytetty nämä omikseen?”



Kihlakunnantuomari jatkoi keskusteluaan Holmströmin kanssa.
-Oletteko ennen ollut Heinävedellä?
-En ollut. En ole ennen käynyt Heinävedellä.
-Ettekö olleet täällä, tarkoitan nyt erikoisesti 27. päivää heinäkuuta 1959? Tämän kysymyksen teki oikeuden puheenjohtaja ruotsiksi.
-Nej. Kuului vastaus.
-Missä sitten olitte tuona päivänä?
-Jossain. Vissiin kotona. Kotinurkilla, mutta piilossa kylläkin.
-Mutta tehdä olette helmikuussa kertonut Vaasassa, että olette heinäkuussa ollut matkalla Heinävedelle ja sanoitte levänneenne erään lammen rannalla ja nähneenne pyöräilevät jyväskyläläistytöt, näin olette kertonut, totesi puheenjohtaja.
-Se ei ollut.. aloittaa Holmström… Minä tahdoin vain tietää, voivatko todistajat tosiaan sanoa minun olleen täällä. Kyllä kerroin niin poliisille, olen lehdestä lukenut.
Holmströmin selitys annettiin hiljaisella äänellä, lauseet olivat lyhyitä ja puolinaisia. Hän näytti taistelevan myös Suomen kielen vaikeuksia vastaan. Hän vielä selvensi esitystään: ”Jotain sellaista puhuin, jotta kuulis, olisiko todistajia.”
-Te kerroitte tällaista saadaksenne tietää, oliko olemassa todistajia, selvensi puheenjohtaja syytetyn esitystä.
-Joo.
Holmström halusi tämän jälkeen oma-aloitteisesti puhua myös tuomarin kädessään pitelemistä mopedin osista.
-Olin löytänyt ne vaijerit. Löysin ne syys-lokakuussa.
-Koska löysitte puukon?
-Syys-lokakuussa. En muista mistä. Olen ilmoittanut poliisille kolme murtoa, jotta tietäisin tarkasti anastuspaikan ja ajan.
-Olette siis tunnustaneet kolme murtoa todistaaksenne, että puukko oli teillä vasta syyskuussa, toisti kihlakunnantuomari.
-Joo. Se on tullut minulle aivan sattumalta.
-Missä teitte nämä murrot?
-Konalassa ja Vaasan läänissä.


-Milloin olitte täällä?
Holmström muuttui ihmetteleväksi eikä vastannut mitään.
-Niin tarkoitan, koska olitte Konalassa, selventää oikeuden puheenjohtaja.
-Kyllä minä… syyskuun aikana.
-Hän siis toteaa, ettei ole ollut täällä Heinävedellä (oikeuden puheenjohtaja ilmoitti lehdistölle).
-Onko syyttäjällä nyt mitään asiaa? Tiedusteli tuomari Grahnfeld.

Poliisitarkastaja Laaksonen nousi ylös ja kysyi syytetyltä myöntääkö tämä kysyneensä poliisilta Heinäveden seudulla suoritetun tunnistamiskierroksen jälkeen: Oliko saatu näyttöä Tulilahden jutussa?
-Kysyin vain, voivatko todistajat väittää, että juuri minä olen Heinäveden mopedimies. Tarkoitin siis niitä, jotka ovat nähneet minut.
-Muistatteko mitä poliisit vastasivat?
-En muista yhtään mitään. Ei ne poliisit juuri minulle puhuneet.
-Juuri tämänkö vuoksi te aloitte puhua poliisille Heinäveden matkasta?
-Joo.
-Kysyitte siis sitä, mitä olette lehdestä lukeneet?
-Joo. Ja sitten minä keksin omasta omasta päästä. (Ruuskasen) Pussailemisesta en ole mitään puhunut.
-Te siis kiistätte nyt tämänkin.
-Joo.
Sitten minulla ei ole muuta, ilmoitti virallinen syyttäjä kumartaen.

Puolustuksen puheenvuoro
Puheenvuoron sai tämän jälkeen Runar Holmströmin puolustusasianajaja Holger Strömberg. Kaksi liuskaa pitkä vastine kuului:

“Jo tämän jutun alkuvaiheessa pyydän saada esittää seuraavat näkökohdat. Tutkimukset asiassa on toimitettu kiitettävällä tarmolla ja lopullinen tutkintapöytäkirja on esimerkillisen selvä supistelma tutkimuksissa todetuista tai oletetuista seikoista, mutta tämä yhteenveto onkin vain supistelma tutkimuksissa syntyneestä materiaalista eli 170 sivua 3000 sivua käsittävästä aineistosta. Tämän vuoksi se ei voi antaa objektiivista kuvaa tutkimusten eri vaiheista ja siitä on täytynyt poimia pois sellaista, joka on ristiriidassa sen tuloksen kanssa, johon tutkijat ovat nyt päätyneet. “

“Niinpä ei nyt käy selville, että päämieheni on kahdeksas tai yhdeksäs syylliseksi epäilty eivätkä myöskään todistajien mahdollisesti aikaisemmin toisenlaiset tunnistamiset. Mm. on löytynyt erään verissä olevan mopedin omistaja, joka kuitenkin nähtävästi on pystynyt tyydyttävästi selittämään alibinsa. On muistettava, että tällaisia raakoja veritekoja on tapahtunut ennenkin, jotka toistaiseksi ovat jääneet selvittämättä.”

“Sitten eräs toinen toteamus. On kysymys kahden nuoren naisen kammottavasta kohtalosta eikä siis yksinään suojattoman naisen surmaamisesta. Tämä minusta viittaa selvästi siihen, että tekijöitä on täytynyt olla kaksi tai mahdollisesti useampia, ja tulee vielä seuraava johtopäätös: Ei ole uskottavaa, että yksi mies voi surmata kaksi nuorta naista niin samassa silmänräpäyksessä, ettei toinen vankka ja fyysillisesti erittäin hyvässä kunnossa oleva toveri pääsisi kirkaisemaan - leirin ollessa lahden rannalla, olisi tämä kirkaisu kantautunut pitkällekin - vielä, että tämä yksi mies niin lyhyessä ajassa ehtisi huolella kätkeä ruumiit, upottaa pyörät lahden syvimpään kohtaan ja piilottaa surmattujen tavarat yön pimeydessä ympäri leirintäaluetta. Lisäksi hän on noutanut lapion lähimmästä talosta ärhäkän vahtikoiran mitenkään reagoimatta k.o. asiaan. Kuitenkin tutkintapöytäkirjan mukaan ainoastaan päämieheni on ollut epäiltynä tähän kauheaan rikokseen.”

Seuraavaksi puolustusasianaja Holger Strömberg huomauttaa oikeudenistuntoja seikoista, jotka tukevat hänen päämiehensä syyttömyyttä.

- Poliisin pöytäkirjasta ilmenee, että sinimopedimies oli keskikokoinen. Useimmat todistajat olivat arvioineet miehen pituudeksi 175 cm. Minun päämieheni pituus on 164 cm.

-Mopedimiehen vaatetuksesta ovat todistajat antaneet erilaisia tietoja, mm. päähineeksi on mainittu lippalakki, moottoripyöräilijän hattu ja musta baskeri.

-Mitä tiedetään päämieheni väkivaltaisesta luonteesta, melkein kaikki siitä on syytetyn veljen kertomaa. Rikosrekisterissä on vain ryöstön yritys ja poliisin vastustaminen.

-Holmströmiä ei ole koskaan syytettykkään seksuaalirikoksesta.

-Ei tarvitse ihmetellä päämieheni alibia. Hän oli ennen pidätystään ollut kolme vuotta karkumatkalla etsintäkuulutettuna. On vaikea näyttää alibia, kun karttaa ei ainoastaan poliisia vaan muitakin ihmisiä.

-Tulilahden hauta oli tehty taitavasti turpeiden leikkaamisineen. Holmström ei ainakaan ole saanut pioneerikoulutusta. Hän oli sotaväessä vain kaksi kuukautta joutuen kesken palvelustaan mielisairaalaan.

Puolustus kiisti lopuksi syytteen ja korvaukset. Vaadittuja korvaussummia pidettiin heidän tahollaan kohtuullisina. Puolustusasianajaja Holger Strömbergin otti syyttäjä vielä puheenvuoron:
-Eräät todistajat ovat todella arvioineet näkemänsä mopedimiehen pituudeksi 176 cm, mutta kuten te kaikki huomaatte Holmströmin yläruumis on pitkä ja roteva, hänellä on vain lyhyet jalat. Todistajat tekivät huomionsa, kun Holmström istui mopedinsa selässä.
Syytekirjelmässä kiinnitettiin huomiota tutkimuspöytäkirjan kohtiin:
-Väkivallanteon laatu.
-Matkan vaiheet.
-Seurannut mopedimies (tässä tapauksessa aivan varmasti Holmström) ei ole ilmoittautunut.
-Tunnistettaessa hermostunut Holmström joutui käpälälautaan.
-Holmström tunnisti ensin ja sitten kielsi. Erikoisesti on huomattava, että hän on kertonut asioita, joita vain Tulilahden alueella murhayönä ollut silminnäkijä voi kertoa.
-Arne-veljen raskauttava todistus.
-Haudalle työnnettyjen taimien poikkileikkauspinnan kanssa identtiset vuolujäljet.
-Holmströmin rikollinen menneisyys ja hänen monin seikoin ilmikäynyt väkivaltainen luonteensa.
-Surmaamistapa edellisen kohdan huomioon ottaen.
-Kadonnut omaisuus, joka osittain löytyi Holmströmin hallusta.

Jutun lopussa syyttäjä käy läpi todistajalausuntoja, jonka mukaan syytetty Runar Holmström oli todella nähty Heinävedellä heinäkuussa 1959 murhien aikoihin sekä myöhemmin saman vuoden elokuussa. Todistajalausuntoja ei rueta erittelemään enempää tässä kirjoituksessa. Yhteenvetona voin todeta, että melkein kaikki todistajat kertoivat mopedimiehen ainoastaan muistuttavan syytettyä Runar Holmströmiä. Kukaan ei vielä kesäkuussa 1960 ollut täysin varma asiastaan. Todistajat eivät kyenneet kuvailemaan yhteneväisesti mopedimiehen vaatetusta ja mopedin väriä. Tämä seikalla oli painoarvoa jatkossakin...
Hän on paljastanut vain yhden kerran nimensä alkuperän...
Kunto Kalpa
Sofia Karppi
Viestit: 442
Liittynyt: Pe Marras 06, 2015 1:17 pm

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Kunto Kalpa »

Kiitoksia hyvistä materiaaleista..

Hivenen koomista, että oikeudessa ja kirjoitteluissa mopomiehen tunnistaminen nousi niin olennaiseksi asiaksi. Koko mopomiestähän ei murhien kannalta edes ollut.

Voisikohan Tulilahti olla oman aikansa Viiltäjä-Jack? Siis siten, että aineistosta saataisiin eristettyä dna, jota sitten verrattaisiin epäiltyjen sukulaisten dna:han. Bodomillahan oli tekijän mahdollisesti jälkeensä jättämä dna, jota ei vuosikymmeniin oltu havaittu.
skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja skoone »

[quote="Laasti"]Onkohan missään muussa suomalaisessa rikosjutussa yhtä paljon epämääräisiä todistajanlausuntoja kuin Tulilahden kaksoismurhassa:
...
7. Runarin oma tunnustus. Oliko Holmström Heinävedellä murhien aikaan vai ei? Sitä voi tuskin kukaan enää varmaksi todeta.
.../quote]

Laasti, kootos tuosta lähettämästäsi matskusta! Näin on, kuten olen arvellutkin! Runar osasi huonosti suomea ja kuulustelija (joka muka sai tunnustuksen) ei osannut ruotsia.

Kuulustelija väitti, että RH on nähty Heinävedellä.

Runar halusia sanoa, että miten te semmoista voitte sanoa, että mä olisin siellä ollut,eli kai te voitte todistaa jotenkin tuommoisen väitteen. - Runar ei osannut suomea niin hyvin, että olisi voinut muodostaa tuonsisältöisen lauseen korrektisti. (Taisi olla se NGn kuuluisa Bodomin 'tunnustus' samaa luokkaa..)
'

Kuulustelija ymmärsi, että Runar sanoi olleensa Heinävedellä, mutta väitti, että teillä ei ole todistajia.

Täytyy snoa, että monilla samankielisilläkin tulee väärinkäsityksiä. Ihminen nimittäin mieluiten kuulee sen, mitä tahtoo..
Muista lähdekritiikki!
Vastaa Viestiin