Kiinalaisnainen surmattiin Tampereella - 2011

Suomessa tapahtuneet vielä selvittämättömät henkirikokset
Routalempi
Poliisikoira Rex
Viestit: 273
Liittynyt: Ma Elo 15, 2011 11:17 pm

Re: Kiinalaisnainen surmattiin Tampereella - 2011

Viesti Kirjoittaja Routalempi »

Joo-o, viisi vuotta tuli tästä tapauksesta tosiaan. Ja kun ryhdyin ketjua lukemaan ja asioita ajattelemaan, palautui ikävä muisto mieleeni kuuden vuoden takaa.

Vuotta ennen tätä kiinalaisnaisen surmaa kaverini lähti kotoaan (kolme kilometriä linnuntietä Visiokadulta) päiväkävelylle. Kaunis, kirkas päivä, tarkoituksena tehdä pieni happihyppely. Pysähtyi parin huutelevan nuoren tykö kävelytiellä, vastaavalla paikalla kuin tämä surma.

Nuoret olivat olleet alkuun vähän uhmakkaita huuteluissaan, mutta olivat päässeet kaverini kanssa juttuun. Uhka tuli kuitenkin pian takaapäin, metsän siimeksestä. Kaveriani koputettiin olkaan, ja samassa kun kääntyi, tuli pitkä leipäveitsi tuohon pallean yläpuolelle. Kahden silminnäkijän ja tekijän edessä kaverini lyyhistyi maahan. Se oli millistä kiinni. Reikä oli syvä, mutta sivuutti kuin ihmeen kaupalla sydämen.

Huutelijat eivät olleet kimpassa tekijän kanssa, vaan hälyttivät apua. Tekijäksi paljastui alaikäinen, jännitystä hakenut nuori (olisiko ollut 15-vuotias). Muutakin hänestä voisi varmasti kertoa, mutta minulla ei ole tietoa.

Minuun tämä tapaus vaikutti siten, että pelkäsin todella paljon useamman päivän. Yöt mietin kotona, miten tällaiseen pitää suhtautua. Ei ole mikään ongelma suhtautua siihen, kun vaikkapa kaksi tuttua kohtaavat kaupan tuulikaapissa, ja toinen puukottaa toisen jostain syystä. Tässä sitä syytä ei ollut, ei minkäänlaista järjellä selitettävää.

Voiko tästä nyt vetää mahdollisia johtopäätöksiä kiinalaisnaisen surmaan? Tuskin ainakaan sama tekijä, koska voidaan hyvin päätellä, että poliisi on ensimmäisenä tarkistanut alibin tältä kaveriani puukottaneelta. Mutta sen tämä ehkä alleviivaa, että kyllä näitä valitettavasti tapahtuu, ja ilman kalmoa ei juuri tiedotella.

Koska kaverini ei onneksi kuollut, tämä tapaus ei ollut minkäänlaisen uutisen arvoinen mediassa. Mutta mielestäni kertomisen arvoinen tarina tällä sivustolla, jossa pohditaan myös näitä myöhemmin tapahtuneita tekoja (Tesoma, Hyrylä), ja syitä niihin.

Kaverini tapauksessa tekijä ei varmistanut, että uhri kuolee. Se oli taatusti tarkoitus tekoon, jonka toteuttamista ei haitannut edes kaksi vieressä seissyttä silminnäkijää. Tekijä luikki heti karkuun, mutta poliisi nappasi hänet myöhemmin - kaiketi vanhana tuttunaan.

Tähän varsinaiseen kiinalaisnaisen tapaukseen tarjoan siis vastaavaa skenaariota vakavaksi vaihtoehdoksi. Mutta mikään ei vesitä muitakaan juonenkäänteitä. Palkkamurhakin on mahdollinen, vaikka toteuttamistapa on todella kömpelö, jos ajattelee "ammattimaista" toimintaa.

Pelottava epäilyni on yhteneväinen useimpien kanssa; onneton sattuma ajan ja paikan valinnan suhteen.
Myrskylintu
Sofia Karppi
Viestit: 405
Liittynyt: Su Huhti 12, 2009 12:56 pm

Re: Kiinalaisnainen surmattiin Tampereella - 2011

Viesti Kirjoittaja Myrskylintu »

Yllä suora kertomus. Tuollaiseen tilanteeseen kun itse joutuu kerran, niin sen jälkeen ajattelee maailmasta toisella tavalla. Tietää, että uskomaton voi tapahtua. Tuollainen on todella vahva kokemus uhrille. Kävelet jollain kevyen liikenteen väylällä, ja yhtäkkiä metsästä tulee 15-kesäinen veitsi tanassa. Saivat kaverin kiinni kuitenkin? Onko DNA otettu?

Itselle tulee tästä tapauksesta mieleen myös mahdolliset jäsentenväliset. Kiinan mafia tai tiedustelupalvelu, ne ovat jo täällä. Täällä Stadin keskustassa hieman vatsaa vääntää seurata puolen miljoonan autolla ajelevia kiinalaisia pukumiehiä. Olen nähnyt näitä hyvin läheltä.
Kiina on diktatuuri, jonka käsi on varmasti pitkä "kansanvihollisia" kohtaan. Jollekin kiinalaiselle miljonäärille ei ole juttu eikä mikään murhauttaa epätoivottu henkilö.
Iltatähti
Jack Taylor
Viestit: 15
Liittynyt: Su Elo 28, 2016 4:06 pm

Re: Kiinalaisnainen surmattiin Tampereella - 2011

Viesti Kirjoittaja Iltatähti »

Eiköhän tässä tapauksessa tekijä ollut juurikin suomalainen hörhö niin kuin muissakin mansen selvittämättömissä puukotuksissa.
Kliina
Neuvoja-Jack
Viestit: 508
Liittynyt: Pe Joulu 27, 2013 3:12 pm

Re: Kiinalaisnainen surmattiin Tampereella - 2011

Viesti Kirjoittaja Kliina »

Kallistun myös itse vahvasti täysin ulkopuoliseen tekijään.

Silti olen kiinnittänyt samaan asiaan huomion kuin muutama muukin täällä eli naisesta ja perheestä on annettu hirveän täydellinen kuva. Aviomies, lapsi, unelmin talo, mökki ja rantasauna. Vapaa-ajalla kerätään marjoja ja järjestetään juhlia. Kaikki kuulostaa kuin kaikki olisi vain pelkkää ruusuilla tanssimista. Kuinkahan tarkkaan on tutkittu heidän taustojaan ennen kuin lähtivät komennukselle Kiinaan. Salarakas? Hämärä bisneksiä? Miehellä tai naisella. Joku joka on seurannut ja saanut tietää heidän palanneen Tampereelle. Iskenyt sitten naisen kimppuun, kun on ollut yksin liikenteessä.

Palatakseni kuitenkin siihen, että hyvin suurella todennäköisyydellä tekijä on vain päättänyt iskeä. Tarkoituksena ei välttämättä ollut tappaa. Pieleen mennyt raiskausyritys, pieleen mennyt uhkailu tai ryöstö. Uhri alkoi huutamaan ja silloin tietenkin ensimmäisenä äkkiä karkuun. Tekijä on päässyt nopeasti karkuun joten tekohetkellä hän ei välttämättä kovin vahvoissa mömmöissä tai humalassa ole ollut. Mahdollisesti liittynyt jostakin kohtaa pois metsän puolelta eikä tilannetta kukaan huomannut. Jatkanut muina miehinä kohti omaa määränpäätä. Käsittääkseni uhria kerkesi moni henkilö koskettaa ja mitään konkreettista ei ilmeisesti saatu talteen? Tekijä jatkaa elämää eikä kyseinen surma selviä koskaan.
Avatar
poikani
Telkkaridekkareiden asiantuntija
Viestit: 9987
Liittynyt: Ti Heinä 05, 2011 8:50 pm
Paikkakunta: ?? ???????

Re: Kiinalaisnainen surmattiin Tampereella - 2011

Viesti Kirjoittaja poikani »

Ihmeen vähän tätä tapausta on pidetty esillä, vaikka tiedotusvälineillä olisi (ollut) loistava mahdollisuus vaahdota ulkomaalaisiin kohdistuvasta väkivallasta ja olla mukana järjestämässä rasisminvastaisia marsseja.

Kovasti toivon jutun selviämistä, mutta niin käynee vain siinä tapauksessa, että teko on ollut suunniteltu murha.
????? ?? ??????.
Avatar
PaxCow
Adrian Monk
Viestit: 2520
Liittynyt: To Tammi 17, 2013 3:45 pm

Re: Kiinalaisnainen surmattiin Tampereella - 2011

Viesti Kirjoittaja PaxCow »

poikani kirjoitti:Ihmeen vähän tätä tapausta on pidetty esillä, vaikka tiedotusvälineillä olisi (ollut) loistava mahdollisuus vaahdota ulkomaalaisiin kohdistuvasta väkivallasta ja olla mukana järjestämässä rasisminvastaisia marsseja.
Varmaankin vitsailet, sillä rasismista ei ole viitteitä tässä tapauksessa.
"I do not fear death. I had been dead for billions and billions of years before I was born, and had not suffered the slightest inconvenience from it." - Mark Twain
Avatar
poikani
Telkkaridekkareiden asiantuntija
Viestit: 9987
Liittynyt: Ti Heinä 05, 2011 8:50 pm
Paikkakunta: ?? ???????

Re: Kiinalaisnainen surmattiin Tampereella - 2011

Viesti Kirjoittaja poikani »

PaxCow kirjoitti:
poikani kirjoitti:Ihmeen vähän tätä tapausta on pidetty esillä, vaikka tiedotusvälineillä olisi (ollut) loistava mahdollisuus vaahdota ulkomaalaisiin kohdistuvasta väkivallasta ja olla mukana järjestämässä rasisminvastaisia marsseja.
Varmaankin vitsailet, sillä rasismista ei ole viitteitä tässä tapauksessa.
Jos olet yhtään seurannut tiedotusvälineitä viime vuosina, niin tiedät kyllä hyvin, että mitään todisteita rasismista ei tarvitakaan, jotta voidaan jo olla tuohtumassa. Muistatkohan Tampereen pizzerian tuhopolttoa?
????? ?? ??????.
Avatar
samoilija
Neuvoja-Jack
Viestit: 502
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2016 11:06 am

Re: Kiinalaisnainen surmattiin Tampereella - 2011

Viesti Kirjoittaja samoilija »

poikani kirjoitti:
PaxCow kirjoitti:
poikani kirjoitti:Ihmeen vähän tätä tapausta on pidetty esillä, vaikka tiedotusvälineillä olisi (ollut) loistava mahdollisuus vaahdota ulkomaalaisiin kohdistuvasta väkivallasta ja olla mukana järjestämässä rasisminvastaisia marsseja.
Varmaankin vitsailet, sillä rasismista ei ole viitteitä tässä tapauksessa.
Jos olet yhtään seurannut tiedotusvälineitä viime vuosina, niin tiedät kyllä hyvin, että mitään todisteita rasismista ei tarvitakaan, jotta voidaan jo olla tuohtumassa. Muistatkohan Tampereen pizzerian tuhopolttoa?
Tampereella on ollut melko paljon maahanmuuttajien yrityksiin kohdistuneita ilkivallantekoja, ihan tältäkin kesältä löytyy yksi. Epäily tuosta pizzeria-palosta oli ihan aiheellinen näiden valossa.

http://www.aamulehti.fi/kotimaa/tampere ... rrostalon/. Sattumoisin tiedän että firman vetäjä tällähetkellä ulkomaalaistaustainen.

Itse asiasta olen sitä mieltä että tekijänä on ollut joko hetkellisen mielenhäiriön vallassa ollut yksittäinen sekopää, tai sitten teko liittyy naisen perhesuhteisiin ja jo kiinaan palanneeseen aviomieheen. Poliisin hiljaisuuden takia epäilen jälkimmäistä vahvemmin. Epäillään että tappaja ei ole enään kotimaan kamaralla eikä asiaan kannata tuhlata enempää resursseja.
When the goings get weird, the weird turn pro
skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Re: Kiinalaisnainen surmattiin Tampereella - 2011

Viesti Kirjoittaja skoone »

Kliina kirjoitti:...
Silti olen kiinnittänyt samaan asiaan huomion kuin muutama muukin täällä eli naisesta ja perheestä on annettu hirveän täydellinen kuva. Aviomies, lapsi, unelmin talo, mökki ja rantasauna. Vapaa-ajalla kerätään marjoja ja järjestetään juhlia. Kaikki kuulostaa kuin kaikki olisi vain pelkkää ruusuilla tanssimista. Kuinkahan tarkkaan on tutkittu heidän taustojaan ennen kuin lähtivät komennukselle Kiinaan. Salarakas? Hämärä bisneksiä? Miehellä tai naisella. Joku joka on seurannut ja saanut tietää heidän palanneen Tampereelle. Iskenyt sitten naisen kimppuun, kun on ollut yksin liikenteessä.
...
Olen ennenkin asiasta kirjoittanut, mutta kukaan ei ole ottanut kantaa minun spekuihini.
Olen nimittäin erittäin varma, että tässä on kyse kateudesta ja/tai vakoilusta. Ilmeisesti kiinalaisten välisestä kilpailusta tiedetään siellä Tampereella aika vähän...

Esimerkiksi Ruotsissa on kiinalaisravintoloiden välillä todella kova kilpailu ja keinot kilpailijoiden hävittämiseksi ovat joskus kovinkin radikaalit.

Nyt tämä hyvintoimeentuleva nainen halusi perustaa oman ravitsemusliikkeen, ja..

Toisaalta on aika outoa, että perhe palasi töihin Tampereen Nokialle. Siellähän oli kotimaisillakin työntekijöillä huonot tulevaisuusnäkymät. Siis kateutta olisi voinut ilmetä myös Nokian työpaikoista kilpailleiden kesken...

Ja vielä tuo vakoilupointsi. Ainakin minulla soi varoituskellot tässä, kuka ja mikä taho katsoi hyväksi, että ko perhe pääsi jatkamaan ulkomaanpalvelustaan?
Muista lähdekritiikki!
Diego
Hetty Wainthropp
Viestit: 467
Liittynyt: Su Kesä 28, 2015 10:27 pm

Re: Kiinalaisnainen surmattiin Tampereella - 2011

Viesti Kirjoittaja Diego »

Gladys kirjoitti:Nokia, Symbian, salassa pidetty Symbian-kiristys, miljoonia Särkänniemen parkkipaikalle, Mukavasti elelleen Symbian-inssin vaimon (joka myös Nokialla töissä) outo ratkaisematon murha.

Tuskin mitään tekemistä keskenään. Ihan jokapäiväistä puuroa Tampereella.
Olinko eka
Harjunpää
Viestit: 305
Liittynyt: Su Loka 04, 2015 4:24 am

Re: Kiinalaisnainen surmattiin Tampereella - 2011

Viesti Kirjoittaja Olinko eka »

Oliko jollain tiedossa milloin pariskunta alunperin saapui Tampereelle?
Tämähän tuli ensinmäiseksi mieleen eli Nokian lunnaat:http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic.php?t=16914
Toisaalta kallistun itse nykyajan miljoonabisnekseen eli ihmiskauppaan. En tarkoita noita pohjoisesta matkansa itse maksaneita partalapsia.
Kyseessä siis kielitaidottomat jotka tekevät töitä about 16 tuntia päivässä ja ehkä asuvat vielä kellarin pesusoikossa maksaen vuokraa.
Onhan näitä putkahdellut pintaan jopa Suomen mittakaavassa mutta vasta vuosia työtä tehden.
Kyseessä siis tämä surmattu olisi jokin osa jakeluporrasta ja sukset mennyt ristiin tai jotain muuta. Joo, kaukaa haettu.

Onko joku käynyt tapahtumapaikalla? Onko kävelytieltä/polulta matkaa kuinka paljon itse tapahtumapaikalle?
Tarkoitan että onko tekijä pakottanut uhrin kuinka pitkälle metsikköön vai onko tekijä/uhri tuntenut toisensa ja vinkannut juttutuokioon metsässä? Help! huudot ilmeisesti kuuluivat ja ensinmäiset paikalle saapuneet olivat minuutin sisään paikalla.
Ihmeellinen tapaus, toivottavasti ratkeaa joskus.
Myrskylintu
Sofia Karppi
Viestit: 405
Liittynyt: Su Huhti 12, 2009 12:56 pm

Re: Kiinalaisnainen surmattiin Tampereella - 2011

Viesti Kirjoittaja Myrskylintu »

skoone kirjoitti: Olen ennenkin asiasta kirjoittanut, mutta kukaan ei ole ottanut kantaa minun spekuihini.
Olen nimittäin erittäin varma, että tässä on kyse kateudesta ja/tai vakoilusta. Ilmeisesti kiinalaisten välisestä kilpailusta tiedetään siellä Tampereella aika vähän...

Esimerkiksi Ruotsissa on kiinalaisravintoloiden välillä todella kova kilpailu ja keinot kilpailijoiden hävittämiseksi ovat joskus kovinkin radikaalit.

Nyt tämä hyvintoimeentuleva nainen halusi perustaa oman ravitsemusliikkeen, ja..

Toisaalta on aika outoa, että perhe palasi töihin Tampereen Nokialle. Siellähän oli kotimaisillakin työntekijöillä huonot tulevaisuusnäkymät. Siis kateutta olisi voinut ilmetä myös Nokian työpaikoista kilpailleiden kesken...

Ja vielä tuo vakoilupointsi. Ainakin minulla soi varoituskellot tässä, kuka ja mikä taho katsoi hyväksi, että ko perhe pääsi jatkamaan ulkomaanpalvelustaan?
Jotain tällaista minäkin olen miettinyt. Kiinan mafia. Teko oli ammattimainen, ei mitään sekopään riehumista. Ensimmäiset silminnäkijät olivat siis paikalla minuutin päästä teosta, jotkut jopa kuulivat uhrin avunhuudot, mutta ketään ei enää näkynyt missään ja uhri vainaa.
Kaikki ohi yhdessä minuutissa. Yllättäminen, murha, pako, katoaminen.
Uhrin tappoon on käytetty aikaa korkeintaan 30 sekuntia, ja valmista tuli. Seuraavan 30 sekunnin aikana tekijä pakeni näkymättömiin. Viittaa suunnitelmallisuuteen. Tekopaikka ja pako oli katsottu etukäteen ja mietitty valmiiksi.
Avatar
poikani
Telkkaridekkareiden asiantuntija
Viestit: 9987
Liittynyt: Ti Heinä 05, 2011 8:50 pm
Paikkakunta: ?? ???????

Re: Kiinalaisnainen surmattiin Tampereella - 2011

Viesti Kirjoittaja poikani »

Myrskylintu kirjoitti:Teko oli ammattimainen, ei mitään sekopään riehumista. Ensimmäiset silminnäkijät olivat siis paikalla minuutin päästä teosta, jotkut jopa kuulivat uhrin avunhuudot, mutta ketään ei enää näkynyt missään ja uhri vainaa.
Kaikki ohi yhdessä minuutissa. Yllättäminen, murha, pako, katoaminen.
Uhrin tappoon on käytetty aikaa korkeintaan 30 sekuntia, ja valmista tuli. Seuraavan 30 sekunnin aikana tekijä pakeni näkymättömiin. Viittaa suunnitelmallisuuteen. Tekopaikka ja pako oli katsottu etukäteen ja mietitty valmiiksi.
Eihän tässä mikään viittaa ammattimaisuuteen tai suunnitelmallisuuteen. Pikemminkin se, että tekijää ei ole saatu kiinni, viittaa siihen, että häntä ei mitenkään voi esimerkiksi toimeksiannon kautta yhdistää tähän naiseen, vaan kyseessä oli joku sekopää-piripää, joka avunhuutoja pelästyessään loikki karkuun.
????? ?? ??????.
peteme
Neuvoja-Jack
Viestit: 572
Liittynyt: Ti Heinä 05, 2011 7:10 pm

Re: Kiinalaisnainen surmattiin Tampereella - 2011

Viesti Kirjoittaja peteme »

Jospa tekijä olikin niin röyhkeä että pakeni vähän matkaa ja palasi "auttajana" takaisin sekä antoi virheellIset tuntomerkit pakenevasta murhaajasta.
Näytöt
Hetty Wainthropp
Viestit: 458
Liittynyt: Pe Touko 22, 2009 4:11 pm

Re: Kiinalaisnainen surmattiin Tampereella - 2011

Viesti Kirjoittaja Näytöt »

Myrskylintu kirjoitti:Uhrin tappoon on käytetty aikaa korkeintaan 30 sekuntia, ja valmista tuli.
Eikös tuo uhri kuitenkin elänyt vielä jonkin aikaa noiden puukoniskujen jälkeen kun tekijä oli jo lähtenyt? Jos olisi ammattimainen niin luulisi että olisi varmistanut sen että kohde todella kuolee ennen kuin poistuu itse paikalta.
Vastaa Viestiin