Jussi Helasvuo-työryhmä kaipaa vinkkejä

Suomessa tapahtuneet vielä selvittämättömät henkirikokset
Murhar!
Alokas
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Kesä 03, 2013 4:47 pm

Jussi Helasvuo-työryhmä kaipaa vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Murhar! »

Murha.infon erilaisten työryhmien esimerkin innoittamana olemme perustaneet tapauskohtaisen työryhmän. Tarkoituksenamme on paneutua v. 1988 surmatun Jussi Helasvuon tapaukseen.

Nyt kaipaamme henkilöitä, jotka joko tunsivat uhrin henkilökohtaisesti tai tunsivat/tuntevat hänet tunteneita ihmisiä. Läheiset, sukulaiset, ystävät, työkaverit, koulu-harrastus-tai muitten mielenkiintojen kautta Jussi Helasvuolle tutuiksi tulleet ihmiset: kaipaamme apuanne ja tietojanne muodostaaksemme mahdollisimman kattavan kuvan Jussi Helasvuon elämästä ja historiasta. Yrityksistämme huolimatta olemme nimittäin löytäneet hyvin vähän tietoa hänen elämästään ja kohtalostaan. Siksi pienetkin tiedonmuruset tulevat nyt tarpeeseen.

Luonnollisestikin kanssaminfoilijat saavat lukea mahdollisista tutkimustuloksistamme ensimmäsinä.

Linkki keskusteluketjuun:
http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic.php?f=15&t=41
Murhar!
Alokas
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Kesä 03, 2013 4:47 pm

Re: Jussi Helasvuo-työryhmä kaipaa vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Murhar! »

Tarkennuksena edelliseen: mahdollisen yhteydenoton saa luonnollisestikin laittaa yksityisviestinä, täydellisen luottamuksen hengessä. Kukaan ulkopuolinen ei tule tietämään keneltä työryhmämme tietojaan on onkinut.

Minfo-kunniasanalla,

J.H.-tiimi

P.S. Myös huhut ovat tervetulleita
Kylli
Perry Mason
Viestit: 3546
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 10:28 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jussi Helasvuo-työryhmä kaipaa vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Kylli »

Olettaisin, että olette kaivelleet lehtiarkistot mahdollisimman pohjia myöten? Kylli voi kaivella omiaan mutta ihan turhaan se ei viitsisi sitä tehdä jos teillä jo on ilmestynyt materiaali.
Yö ja aamu jokainen, jollekin on viimeinen. Joka ilta, joka yö, jonkun sydän riemuin lyö. Jonkun sydän riemuin lyö, jonkun osa ikiyö...
Murhar!
Alokas
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Kesä 03, 2013 4:47 pm

Re: Jussi Helasvuo-työryhmä kaipaa vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Murhar! »

Työryhmä on etsinyt käsiinsä sen julkaistun materiaalin joka suinkin on ollut löydettävissä. Se on melko vähän. Olemme laittaneet Sinulle Kylli listan käytössämme olevista artikkeleista. Jos suinkin viitsit, olisi äärimmäisen ystävällistä Sinulta verrata sitä omiin arkistoihisi ja toimittaa meille mahdollinen sen ulkopuolelle vielä jäänyt materiaali. Olemme kiitollisia jokaisesta pienestäkin lisätiedosta.

Edelleen peräänkuulutamme henkilöitä, joilla joko itsellään oli kontakti tai jotka tietäisivät mahdollisia muita henkilöitä joilla oli kontakti Jussi Helasvuohon tai hänen läheisiinsä/ystäviinsä jne.

Ystävällisin terveisin

J.H.-työryhmä
bonsil
Alibin satunnaislukija
Viestit: 56
Liittynyt: Ti Marras 24, 2009 6:57 pm

Re: Jussi Helasvuo-työryhmä kaipaa vinkkejä

Viesti Kirjoittaja bonsil »

Murhar! kirjoitti:Murha.infon erilaisten työryhmien esimerkin innoittamana olemme perustaneet tapauskohtaisen työryhmän. Tarkoituksenamme on paneutua v. 1988 surmatun Jussi Helasvuon tapaukseen.

Nyt kaipaamme henkilöitä, jotka joko tunsivat uhrin henkilökohtaisesti tai tunsivat/tuntevat hänet tunteneita ihmisiä. Läheiset, sukulaiset, ystävät, työkaverit, koulu-harrastus-tai muitten mielenkiintojen kautta Jussi Helasvuolle tutuiksi tulleet ihmiset: kaipaamme apuanne ja tietojanne muodostaaksemme mahdollisimman kattavan kuvan Jussi Helasvuon elämästä ja historiasta. Yrityksistämme huolimatta olemme nimittäin löytäneet hyvin vähän tietoa hänen elämästään ja kohtalostaan. Siksi pienetkin tiedonmuruset tulevat nyt tarpeeseen.

Luonnollisestikin kanssaminfoilijat saavat lukea mahdollisista tutkimustuloksistamme ensimmäsinä.

Linkki keskusteluketjuun:
http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic.php?f=15&t=41
Tunsin Jussi Helasvuon läheisen ystävättären aikoinaan. Hän oli samassa työpaikassa, kuin minä ja istuimme aamukahvilla tupakalla usein, Muistan tapahtumanaikoihin istuneen hänen seurassa, kun hän alkoi kertoa tätä kamalaa ystävälleen tapahtunutta asiaa täristen.
Muistan hänen kertoneen olleen joidenkin ystäviensä kanssa juuri vierailulla tämän Helasvuon luona. En enää muista oliko juuri edellisenä vai viimeisenä päivänä kuolemaa.Minulle on jäänyt mielikuva, että juuri viimeisenä. Jokatapauksessa hän oli lukenut itselleen ammatin ja oli hyvä työntekijä, mutta minä ja eräs muu huomasimme hänen alkaneen käyttämään joitain aineita saimme käsityksen, että muutakin kuin pilveä. Sen jälkeen alkoi alamäki ns. Joidenkin aikojen jälkeen hän irtisanoutui yllätyksellisesti ja "hävisi" johonkin.Muistan pari muutakin karmivaa asiaa, joita hän aamukahvin lomassa tähän liittyen kertoi, mutta en niitä ala tässä kirjoittamaan. Asia jäi hyvin elävästi mieleeni, kun tämä työkaveri pelkäsi kovasti ym.
turhaa vaivaa?
Alokas
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Joulu 02, 2013 6:41 pm

Re: Jussi Helasvuo-työryhmä kaipaa vinkkejä

Viesti Kirjoittaja turhaa vaivaa? »

Poliisi aikoinaan tiesi Jussin tappajan mutta heillä ei ollut teknistä näyttöä pysyvään pidätykseen. Ei eletty DNA-aikaa. Kaikki puheet pääepäillyn päälle voivat olla hujanhajan poliisin mapeissa. Ei muuta kuin tuore tutkinta käyntiin. Vai liekö sekin turhaa vaivaa koska tämä tyyppi todennäköisesti kiistää kaiken vielä haudassaankin. Teko oli niin psykoottinen ettei siitä ehkä olisi saanut edes vankeusrangaistusta. Nyt tekijä on lusinut 25 vuotta huonoa omaatuntoa.On ulkoisesti siistiytynyt mallikelpoinen kansalainen mutta tuominnut itsensä sosiaaliseksi erakoksi jne. Mistäkö sitten tämän kaiken tiedän? Koska olin niin lähellä asianomaisia ja koska itse aikoinani vasikoin poliisille kaiken mitä pääepäilystä tiesin. "Koittakaa saada se itse tunnustamaan" oli poliisin viimeinen neuvo. Sääli todellakin että 25 vuotta sitten DNA-tutkimus ei vielä ollut käytössä. Olen silti kiitollinen että juttu on saanut uutta julkisuutta.Jusa oli paras frendini.
Modus operandi
Alokas
Viestit: 9
Liittynyt: Su Joulu 01, 2013 2:52 pm

Re: Jussi Helasvuo-työryhmä kaipaa vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Modus operandi »

Olin itse kiinnostunut Jussin tapauksesta alusta lähtien. Jussin henkirikokseen liityin sattumalta minäkin muutaman tosi läheisen ihmisen kanssa. Olin itse usein myös Pasilassa asian vuoksi kuulusteluissa, koska Jussin elämä liittyi läheisiini. Tolvasen Kari haki minut ensimmäisen kerran viidenteen kerrokseen kuultavaksi vähän henkirikoksen paljastumisen jälkeen. Jutun tutkinnanjohtajana oli Komisario Martti Latikka. Poliisi toi minulle esiin kuulusteluissa, että he tietävät tekijän, mutta näyttö heiltä puuttuu. Monelaisia huhuja liikkui tuolloin ja liikkuu varmaankin edelleen. Meidän mielestämme epäillyksi tekijäksi saattoi sopia yksi tuttumme who knows? Oli myös puhetta siitä mistä Jussi osti viimeiset pilvibiittinsä. Sekin selvisi tietääkseni poliisille. Yksi läheiseni oli soittanut Jussin asuntoon kysellen Jussia puhelimeen poliisien ollessa siellä Jussin löytyneen ruumiin kanssa. Poliisit olivat vaan todenneet, ettei Jussi nyt pääse just luuriin. Meillä oli oma komisariokerho usein tämän asian tiimoilta vuosien varrella. Juttu on edelleen pimeänä. Riittääkö 7 mappia tarinaa Jussista Pasilassa, kuten Väkivallan Kurre sanoi?
Nyt olisi hyvä oikeasti selvittää tämä henkirikos. Ja se on totta, että tämä sai liian vähän huomiota aikoinaan. Mutta kuten tiedämme murha ei vanhene koskaan. Joku tai jotkut tietävät enemmänkin tästä tapahtuneesta. Kuka haluaa kertoa tietonsa? Nyt siihen on mahdollisuus. Voisi olla mielenkiintoista tavata tätä tv-tiimiäkin joskus. Olisiko heillä lisää sellaista tietoa tapauksesta, jota näillä foorumeilla ei paljasteta. Ja voisiko se tieto naksahtaa kuin legopalikka muun tiedon kanssa yhteen. Siten, että Pasilanraitiokin voisi kuitata tämän 25 vuotta pimeänä pysyneen henkirikoksen vihdoinkin selvitetyksi.
bonsil
Alibin satunnaislukija
Viestit: 56
Liittynyt: Ti Marras 24, 2009 6:57 pm

Re: Jussi Helasvuo-työryhmä kaipaa vinkkejä

Viesti Kirjoittaja bonsil »

turhaa vaivaa? kirjoitti:Poliisi aikoinaan tiesi Jussin tappajan mutta heillä ei ollut teknistä näyttöä pysyvään pidätykseen. Ei eletty DNA-aikaa. Kaikki puheet pääepäillyn päälle voivat olla hujanhajan poliisin mapeissa. Ei muuta kuin tuore tutkinta käyntiin. Vai liekö sekin turhaa vaivaa koska tämä tyyppi todennäköisesti kiistää kaiken vielä haudassaankin. Teko oli niin psykoottinen ettei siitä ehkä olisi saanut edes vankeusrangaistusta. Nyt tekijä on lusinut 25 vuotta huonoa omaatuntoa.On ulkoisesti siistiytynyt mallikelpoinen kansalainen mutta tuominnut itsensä sosiaaliseksi erakoksi jne. Mistäkö sitten tämän kaiken tiedän? Koska olin niin lähellä asianomaisia ja koska itse aikoinani vasikoin poliisille kaiken mitä pääepäilystä tiesin. "Koittakaa saada se itse tunnustamaan" oli poliisin viimeinen neuvo. Sääli todellakin että 25 vuotta sitten DNA-tutkimus ei vielä ollut käytössä. Olen silti kiitollinen että juttu on saanut uutta julkisuutta.Jusa oli paras frendini.

Tämä ko. silloinen Helasvuon ystävätär (en tiedä oliko seurustelusuhde vai muuten ystäviä)
kertoi työpaikalla tapahtuman jälkeen, että oli yöllä heränyt, kun oven takana rappukäytävässä oli joku raahanut tai rapistellut mustaa jätesäkkiä ja repinyt teippiä.Hän asui silloin Mannerheimintiellä- Hän oli tosi peloissaan oli muistaakseni soittanut hälytyskeskukseen silloin. Muistikuvani mukaan sama oli vielä toistunut. Silloin hän kertoi, että muistaakseni hänen veli oli poliisissa töissä rikospuolella, mutta ei samoissa hommissa, kuin jutun silloiset tutkijat. Hän kertoi, että veli oli työpaikallaan kuullut, että sisko on tässä jotenkin mukana ja oli soittanut tälle ja ollut järkyttynyt ja kysynyt, että " mihin sä olet sotkeutunut?" ja "muista, että voit soittaa mulle vaikka yöllä". Kaikki on jäänyt aika hyvin muistiin, kun oli aika hyytävää juttua aamukahvilla.
LAWoman
Christopher Lorenzo
Viestit: 1604
Liittynyt: To Maalis 11, 2010 5:36 pm
Paikkakunta: Länsirannikko

Re: Jussi Helasvuo-työryhmä kaipaa vinkkejä

Viesti Kirjoittaja LAWoman »

Suosittelen uusia kommentoijia tulemaan mukaan keskusteluun suoraan Jussin omassa ketjussa:
http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic.php?f=15&t=41

Ohjelma on tehnyt asialle hyvää, uusia juttuja nousee esiin, toivottavasti myös tarpeeksi niin, että saataisiin esiin jotain konkreettista!
There's a killer on the road
His brain is squirmin' like a toad
Take a long holiday
Let your children play
If ya give this man a ride
Sweet memory will die
Killer on the road, yeah.
Jack the Ripper
Adrian Monk
Viestit: 2646
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 2:31 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jussi Helasvuo-työryhmä kaipaa vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Jack the Ripper »

Paketoinnin apumies kertoi että asunto oli saapuessaan siisti. Hän myös toi sanojensa mukaan "mansikka"-muovin ja teipit.

Korostan että kyseessä voi olla ns. copycat. Muistaako kukaan klo 02-04 avautunutta miestä?
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
Jack the Ripper
Adrian Monk
Viestit: 2646
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 2:31 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jussi Helasvuo-työryhmä kaipaa vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Jack the Ripper »

turhaa vaivaa? kirjoitti:Poliisi aikoinaan tiesi Jussin tappajan mutta heillä ei ollut teknistä näyttöä pysyvään pidätykseen. Ei eletty DNA-aikaa. Kaikki puheet pääepäillyn päälle voivat olla hujanhajan poliisin mapeissa. Ei muuta kuin tuore tutkinta käyntiin. Vai liekö sekin turhaa vaivaa koska tämä tyyppi todennäköisesti kiistää kaiken vielä haudassaankin. Teko oli niin psykoottinen ettei siitä ehkä olisi saanut edes vankeusrangaistusta. Nyt tekijä on lusinut 25 vuotta huonoa omaatuntoa.On ulkoisesti siistiytynyt mallikelpoinen kansalainen mutta tuominnut itsensä sosiaaliseksi erakoksi jne. Mistäkö sitten tämän kaiken tiedän? Koska olin niin lähellä asianomaisia ja koska itse aikoinani vasikoin poliisille kaiken mitä pääepäilystä tiesin. "Koittakaa saada se itse tunnustamaan" oli poliisin viimeinen neuvo. Sääli todellakin että 25 vuotta sitten DNA-tutkimus ei vielä ollut käytössä. Olen silti kiitollinen että juttu on saanut uutta julkisuutta.Jusa oli paras frendini.
Nyt "laululintu" viserrä tietosi poliisille. DNA on olemassa ja varmaan poliisilla on muovit ym. materiaalia tallessa.

Murha ei vanhene koskaan.
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
Avatar
Kaizer Sose
Jane Marple
Viestit: 1007
Liittynyt: To Elo 11, 2011 12:05 am

Re: Jussi Helasvuo-työryhmä kaipaa vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Kaizer Sose »

Ton Murharyhmän katsottuani jäin vähän ihmettelemään että miksi ei haastateltu Jussin murhan aikaisia kavereita ja kaveripiirejä. Tai no tuleehan tosta jatkoa eli odotellaan.
Tuokaa minulle Alfredo Carcian pää ja hillosipuleita niin ette näe enää koskaan nälkää.
Modus operandi
Alokas
Viestit: 9
Liittynyt: Su Joulu 01, 2013 2:52 pm

Re: Jussi Helasvuo-työryhmä kaipaa vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Modus operandi »

Kaizer Sose kirjoitti:Ton Murharyhmän katsottuani jäin vähän ihmettelemään että miksi ei haastateltu Jussin murhan aikaisia kavereita ja kaveripiirejä. Tai no tuleehan tosta jatkoa eli odotellaan.
Tämä on hyvä pointti. Ketään Jussin lähellä vuonna 1988 ollutta henkilöä ei ole haastateltu. Itse tiedän varmuudella muutaman tosi läheisen ihmisen, jotka Jussia tapailivat tuolloin. Mutta eivät he välttämättä olisi edes haastatteluihin suostuneet. Pitkätukka kuva Jussista, voi olla kuva kuolleesta Jussista? Meikattuna ja vähän ehostettuna Oikeuslääketieteen laitokselta. Todellisuudessa Jussin kuolinaika on voitu määritellä melko tarkkaan jo post mortem, sekundaarisilla kuolemanmerkeillä, kemiallisilla tutkimuksilla yms. Olen itse omassa työssäni törmännyt myös kesällä useita päiviä kuolleina olleisiin henkilöhin. He ovat pelastuslaitoksen slangia lainaten "mustikoina". Kuitenkin Jussin kuvaa katsoessani ajattelin, että siinä voi olla kuva Jussista exituksena. Rauha Jussin sielulle jokatapauksessa ja jatkukoon rauhattomuus Jussin surmaajan sielussa siihen asti, että hän tunnustaa tekonsa ja vapautuu tästä hirvittävästä painolastista sisimmässään.
WalkingDisaster
Javier Pena
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Huhti 19, 2013 8:43 pm

Re: Jussi Helasvuo-työryhmä kaipaa vinkkejä

Viesti Kirjoittaja WalkingDisaster »

Modus operandi kirjoitti:
Kaizer Sose kirjoitti:Ton Murharyhmän katsottuani jäin vähän ihmettelemään että miksi ei haastateltu Jussin murhan aikaisia kavereita ja kaveripiirejä. Tai no tuleehan tosta jatkoa eli odotellaan.
Tämä on hyvä pointti. Ketään Jussin lähellä vuonna 1988 ollutta henkilöä ei ole haastateltu. Itse tiedän varmuudella muutaman tosi läheisen ihmisen, jotka Jussia tapailivat tuolloin. Mutta eivät he välttämättä olisi edes haastatteluihin suostuneet. Pitkätukka kuva Jussista, voi olla kuva kuolleesta Jussista? Meikattuna ja vähän ehostettuna Oikeuslääketieteen laitokselta. Todellisuudessa Jussin kuolinaika on voitu määritellä melko tarkkaan jo post mortem, sekundaarisilla kuolemanmerkeillä, kemiallisilla tutkimuksilla yms. Olen itse omassa työssäni törmännyt myös kesällä useita päiviä kuolleina olleisiin henkilöhin. He ovat pelastuslaitoksen slangia lainaten "mustikoina". Kuitenkin Jussin kuvaa katsoessani ajattelin, että siinä voi olla kuva Jussista exituksena. Rauha Jussin sielulle jokatapauksessa ja jatkukoon rauhattomuus Jussin surmaajan sielussa siihen asti, että hän tunnustaa tekonsa ja vapautuu tästä hirvittävästä painolastista sisimmässään.
Nimimerkki Riha kertoo tuossa varsinaisessa Jussin ketjussa, että muut Jussin tutut eivät suostuneet haastatteluun:
"Halusin saada myös muita Jussin tunteneita kavereita osallistumaan ohjelman tekoon siinä kuitenkaan onnistumatta."
Mitä Jussin kuvaan tulee, ei se varmaankaan ollut kuolleena otettu, noita kahta julkisuudessa olevaa kuvaa ihmeteltiin ohjelmassakin ja varmasti olisi mainittu, jos olisi ollut ruumiskuva.
Modus operandi
Alokas
Viestit: 9
Liittynyt: Su Joulu 01, 2013 2:52 pm

Re: Jussi Helasvuo-työryhmä kaipaa vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Modus operandi »

WalkingDisaster kirjoitti:
Modus operandi kirjoitti:
Kaizer Sose kirjoitti:Ton Murharyhmän katsottuani jäin vähän ihmettelemään että miksi ei haastateltu Jussin murhan aikaisia kavereita ja kaveripiirejä. Tai no tuleehan tosta jatkoa eli odotellaan.
Tämä on hyvä pointti. Ketään Jussin lähellä vuonna 1988 ollutta henkilöä ei ole haastateltu. Itse tiedän varmuudella muutaman tosi läheisen ihmisen, jotka Jussia tapailivat tuolloin. Mutta eivät he välttämättä olisi edes haastatteluihin suostuneet. Pitkätukka kuva Jussista, voi olla kuva kuolleesta Jussista? Meikattuna ja vähän ehostettuna Oikeuslääketieteen laitokselta. Todellisuudessa Jussin kuolinaika on voitu määritellä melko tarkkaan jo post mortem, sekundaarisilla kuolemanmerkeillä, kemiallisilla tutkimuksilla yms. Olen itse omassa työssäni törmännyt myös kesällä useita päiviä kuolleina olleisiin henkilöhin. He ovat pelastuslaitoksen slangia lainaten "mustikoina". Kuitenkin Jussin kuvaa katsoessani ajattelin, että siinä voi olla kuva Jussista exituksena. Rauha Jussin sielulle jokatapauksessa ja jatkukoon rauhattomuus Jussin surmaajan sielussa siihen asti, että hän tunnustaa tekonsa ja vapautuu tästä hirvittävästä painolastista sisimmässään.
Nimimerkki Riha kertoo tuossa varsinaisessa Jussin ketjussa, että muut Jussin tutut eivät suostuneet haastatteluun:
"Halusin saada myös muita Jussin tunteneita kavereita osallistumaan ohjelman tekoon siinä kuitenkaan onnistumatta."
Mitä Jussin kuvaan tulee, ei se varmaankaan ollut kuolleena otettu, noita kahta julkisuudessa olevaa kuvaa ihmeteltiin ohjelmassakin ja varmasti olisi mainittu, jos olisi ollut ruumiskuva.
Ei Jussin lähellä tuolloin olleilta kysytty haluaan ohjelmaan. Ei ainakaan niiltä, joiden minä tiesin olleen paljonkin Jussin kanssa tekemisissä kesällä -88.
Jussin talon talonmiehen tunsin itsekin hyvin. Hän oli itseasiassa oman kotini talonmiehen systeri. Jututin häntä itsekin tapahtuneen jälkeen ja hän kertoi käynnistään Jussin asunnolla
ja sen, ettei havainnut siellä mitään poikkeavaa. En tiedä muistanko väärin, mutta hän taisi sanoa että asunnon ikkuna oli jätetty raolleen.
Vastaa Viestiin