Jani Summala, 18v, löydetty kuolleena Joensuussa 19.1.2009

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
Scythe

Viesti Kirjoittaja Scythe »

Yökiitäjä kirjoitti:Hyväkuntoinen nuorimies jaksaa kovassa humalassa kävellä helposti monta kilometriä. Liikkeellä olo pitää tajunna ns. sammumispisteen yläpuolella, eli tilassa missä ei itse enää havainnoi eikä tajua mitään ympäristöstä missä on. Kävely ei ole millään tavoin enää suunnitelmallista eikä välttämättä itsekään enää käsitä minne oikein on matkalla. Kävelyreitti on tutussakin ympäristössä melko sattumanvarainen, askel seuraa vaikkapa katukiven reunaa. Kun tulee vastaan aita tai vesistö, sitä lähdetään kiertämään ja ajaudutaan yhä enemmän metsään aiotulta reitiltä. Lopullinen sammuminen tulee kun sattuu kompastumaan ja sen yhteydessä aikoo hetken levähtää makuullaan. Eipä ole harvinaista sekään että aidasta kiivetään yli, ajatuksena että oikaistaan jonnekin. Tietämättä kuitenkaan missä on tai mikä alue on kyseessä.

Normaalina viikonloppuna koomakävelijöitä tapaa esimerkiksi keskellä pimeää moottoritiellä parin kilometrin päässä keskustasta. Useimmat eivät ymmärrä olevansa millään tavoin vaarassa, vaikka autoja menee vauhdilla vierestä ohi.
Jotenkin tuntuis siltä että tuo Yökiitäjän arvio voisi olla lähellä totuutta.

Todennäköisin reitti on Suvanto- tai Itäsiltaa pitkin Penttilään, josta hän on kulkenut John Deeren ja Vehkalahden kerrostalojen välistä katua Syväsatamaan. Siinä tapauksessa hän olisi kävellyt oikealle jäävien kerrostalojen ohi. Aika pitkä matka kävellä, mutta jos on kävellyt kuten Yökiitäjä kertoi, niin mahdollinen. Samalla on mahdollista että on kävellyt tajunnan rajamailla Vehkalahden asuinalueen ohi ja kääntynyt viimeisestä T-risteyksestä väärään suuntaan oikealle Syväsatamaan päin.
notargets
Alokas
Viestit: 2
Liittynyt: Su Elo 17, 2008 10:57 pm
Paikkakunta: Joenuu

Viesti Kirjoittaja notargets »

Musta on jännä ettei kukaan o nähny mitään, jos on kävellen ollut liikkeellä.. Ite aika paljon oon kuskina yöelämässä ja puolen yön aikaan on aika paljon ajelijoita ja kävelijöitä liikenteessä. Ehkä sit kukaan ei o kiinnittäny huomiota vaik ois nähnykin. Jotenkin vaan tuntuu et oisko sit ollu kyyti ja vaik ois pihaan jätetty niin eksynyt väärille teille..

Toinen mikä alkaa nykyään ihmetyttää miten ihmiset saa ittensä baarissa niin humalaan ja miks ihmisiä lasketaan armottomassa kännissä käppäilee pakkaseen. Monesti joensuulaisissa ravintoloissa heitetään ihmisiä ulos jopa ilman takkia vaikka pakkasta olisi 20 astetta. Jotenkin tuntuu (vaikka jokainen tietysti viinaa juodessa on vastuussa itsestään) et nykyään baarit ei oikein jaksa valvoa ihmisten juomista ja varsinkaan ulosheittämistä.

Ite muutama vuosi lensin ulos eräästä keskustan baarista humalatilan vuoksi vappuna eikä kukaan kyllä kyselly pääsenkö kotia, onko kyytiä eikä takkiakaan annettu. Onneks nyt tajusin suoraan kävellä taksiin ja kotiin mut vaara tietysti ois ollut jos oisin lähteny hortoilee kaupungille, varmaan olis joitakin hörhöjä kiinnostanut nuori nainen humalassa yksinään :D

Joskus toivois et mieluummin soittaisivat vaikka poliisin kun pistäisivät ulos ihan noin vaan.
Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Viesti Kirjoittaja Blues »

Tällaisissa tapauksissa minul tulee aina mieleen, että korko siellä lasissa on ollutkin jotain muuta juoman lisäksi.

Itelle on kerran käynyt niin, ja jos ei olis sattunut olemaan pieni kaupunki, tuttu ja välittävä portsari niin en tiedä missä olisin.

Olin ensin tipahtanut penkiltä, olin juonut kaikkiaan kolmisen siideriä, ja tää portsari oli raahannut minut takahuoneeseen selviämään. Seuraava muistikuva on ravintolan ulkopuolelta, kun joku äijä yritti tehdä muutakin kuin pitää kädestä.
Muistan, että juoksin taksiin ja laskin ajaa ja lujaa.
Sitten olinkin ajattanut taksia melkein kahdensadan euron edestä kun havahduio siihen että poliisit repii hereille.

En joutunut putkaan kun kiltisti maksoin taksin ja sain kävellä taksiasemalle. Siellä en kai osannut tehdä mitään ja sieltä tämä portsari minut kyytiin poimi töidensä jälkeen. Oli vartavasten etsimään lähtenyt.

Tuon OTn jälkeen.
En tosiaan pitäisi minään ihmeenä jos lasiin on jotain sujautettu, että harhailee missä sattuu. Vaikka sitten kävellen.
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.
keijoannikki
Armas Tammelin
Viestit: 80
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 1:39 pm

Viesti Kirjoittaja keijoannikki »

Tuo tippa teoria kuulostaa myös hyvin mahdolliselta. Gm:ään kyllä siunaantuu viikonloppuisin vaikka minkä näköistä kulkiaa..
esmes-
Javier Pena
Viestit: 1817
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2008 10:28 am

Viesti Kirjoittaja esmes- »

tiiän kans tapauksia et henkilö on heitetty baarista ulos ilman takkia tai taksi jättänyt yksin keskelle metsää pakkaseen ku ei ole löytynyt rahaa. aikuiset ihmiset tietenkin on vastuussa itsestään mut ravintolassa ei lain mukaan saisi tarjoilla humalaisille. kuinkahan monessa baarissa tätä sääntöä rikotaan? kaikissa?
ja kolkuttaako omatunto sit ku lukee lehdessä et just se ulos heitetty on löytyny hangesta paleltuneena? hmm, kaksipiippuinen juttu.. ratkaisu ei taida olla ihan yksinkertanen.

noissa taksi-jutuissa on joskus toiminu niin että jättää kuskille pantiksi ajokortin tms. paperit tai sit että kuski ajaa suoraan poliisilaitokselle -pääsee asiakas ainakin lämpimään putkaan nukkumaan ni ei tartte hankeen heivata.
"Jos jokaisen päivän kadoksissa olleen teinin perään laitettaisiin etsintäpartio, niin sillä saataisiin kyllä koko Suomi harrastamaan ulkoiluliikuntaa ympäri vuorokautisesti". -Sergei
Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Viesti Kirjoittaja Blues »

Niin, taksikuskihan ei kaiketi edes saisi poistaa autosta rahatonta vaan tulisi toimittaa poliisilaitokselle jos ei määränpäästäkään maksajaa löydy.
Ja onko vielä niinkin, että taksikuskin tulisit varmistaa, että aasiakas pääsee kotiinsa?
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.
esmes-
Javier Pena
Viestit: 1817
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2008 10:28 am

Viesti Kirjoittaja esmes- »

Blues kirjoitti:Ja onko vielä niinkin, että taksikuskin tulisit varmistaa, että aasiakas pääsee kotiinsa?
näin oon kuullu mut en tiedä onko sitten ihan urbaania legendaa että taksikuski saattaa asiakkaan sisälle ja peittelee sänkyyn :D
luulis että riittää kun tsekkaa että pääsee rappukäytävään tms. en tiedä kuuluuko taksikuskien työnkuvaan noin virallisesti mut harvapa sitä enää perään katsoo kun on maksun käteen saanut.
"Jos jokaisen päivän kadoksissa olleen teinin perään laitettaisiin etsintäpartio, niin sillä saataisiin kyllä koko Suomi harrastamaan ulkoiluliikuntaa ympäri vuorokautisesti". -Sergei
delila
Martin Riggs
Viestit: 625
Liittynyt: Su Elo 17, 2008 12:38 pm
Paikkakunta: Kohtalaisen keskellä.

Viesti Kirjoittaja delila »

esmes- kirjoitti:luulis että riittää kun tsekkaa että pääsee rappukäytävään tms. en tiedä kuuluuko taksikuskien työnkuvaan noin virallisesti mut harvapa sitä enää perään katsoo kun on maksun käteen saanut.
Taksikurssilla neuvotaan ainakin, että pitäis kattoa, että pääsee rappuun asti, kun talvesta ja pakkasesta on kyse. Yleensä kun ne viikonloppujen kyyditettävät ovat siinä kunnossa, että kupsahtavat kolmen askeleen päässä nenälleen, kun ovat autosta nousseet.

Mitään henkilöllisyyspapereitahan ei kuski saa takavarikoida, niitä kun ei ihmiseltä saa ottaa pois kuin viranomaiset. Mutta kännyköitä, kelloja ja jopa arvokas ja iso taulu(!) on annettu kaniin kuskeille rahojen puuttumista vastaan. Ja tarvittaessa asiakas ajatetaan suoraan poliisiasemalle tutimaan.
Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Re: Jani Summala, 18v, löydetty kuolleena Joensuussa 19.1.2009

Viesti Kirjoittaja Blues »

Tuskin tässä kuitenkaan on mistään taksikuskin-virheestä kysymys.
Kuten todettu, tarkistaisi että pääsee kotiin.

Jollakin muulla kyydillä on poika tuonne matkannut :(
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.
Jackdaw
Jack Taylor
Viestit: 18
Liittynyt: To Syys 04, 2008 11:02 pm

Re: Jani Summala, 18v, löydetty kuolleena Joensuussa 19.1.2009

Viesti Kirjoittaja Jackdaw »

överikunnossa oon itekkin ollu monesti,kävelly paikkakunnasta toiseen muistikatkoksineen,mutta nuorempana on ollut aika lähellä että minä itte löytyisin täältä kadonneet-osastolta. mulla on ollu helkutin hyvä onni ettei mulle oo käyny näin ikävää loppua reissulle. (phuh) :?
Maailma on vaarallinen paikka.Ei siksi että on ihmisiä jotka tekevät pahaa,vain siksi että on ihmisiä jotka seisovat vieressä eivätkä tee mitään--
pompula
Alokas
Viestit: 1
Liittynyt: La Loka 04, 2014 12:59 am
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Jani Summala, 18v, löydetty kuolleena Joensuussa 19.1.20

Viesti Kirjoittaja pompula »

Vaikka tää on jo vanha tapaus, niin laitan tähän mitä kerrottiin tästä hommasta Ilomantsin lukion vuosikertomuksessa 2008-2009 koska itsekin olen kyseisessä lukiossa opiskellut. 8)

s. 1
”Tammikuussa punnittiin kouluyhteisön jaksamista, kun saimme suruviestin lukiomme opiskelijan kuolemasta. Opiskelijat ja opettajat surivat yhdessä pidetyn nuorukaisen elämän päättymistä.”

s. 12
Jani Sakari Summala
(1990-2009)

” Hän kertoi meille aina hymyillen
sankari kun oli ilmojen
kuinka pilvissä voi piirtää reittinsä
ja liitää omaan vapauteen.
Hän nousi jälleen niin kuin ennenkin
tuo kirkassilmä niin kuin taivaskin
mutt' palannutkaan ei vaan tuulet hänet vei
valtakuntaan lentäjien.”

” Kouluyhteisömme joutui tammikuussa 2009 kohtaamaan hetken, jollaista kukaan ei olisi osannut aavistaa. Kouluumme saapui suruviesti, että abiturientti Jani Summala oli yllättäen menehtynyt. Kaikkien koulussa toimivien tyrmistys ja epäusko olivat valtavat. Abiturienteilla oli keväälle suunnitelmissa paljon yhteisiä, mukavia tapahtumia, joista nyt puuttui yksi osallistuja. Ystävän menetys kesken parhaimman nuoruuden ja tulevaisuudensuunnitelmien on asia, jossa on vaikeaa löytää lohdutuksen sanoja.
Jani oli lahjakas nuori. Hän oli aina ystävällinen ja positiivinen ja sai helposti ystäviä. Jani toi huumorintajuisen ja tunnollisen panoksensa myös oppilaskuntatoimintaan.
Helmikuussa Janin hautajaisiin osallistui joukko koulutovereita ja opettajia. Janin perheelle kiitos siitä, että saimme olla mukana.”
-------------------------------------------------------------------------------------
”Kiitos kaikille osanotosta ja myötäelämisestä suuressa surussamme.
Onnea ja menestystä kaikille opiskelijoille tulevien haasteidenne edessä. Onnea uusille ylioppilaille, pitäkää itsestänne ja toisistanne hyvää huolta!
terveisin Janin perhe”

Myrskyävä meri Jäkälä ja sammal
tahtoo kertoa: matalalla niin
Aallon harjaan nouse. kannustavat hiljaa:
Ole rohkea. Usko unelmiin.

Sinussa on voimaa Tuuli viestin antaa:
esteet ylittää, Kulje luottaen.
kärsivällisyyttä Löydät oman tiesi
kaiken kestävää. ainutlaatuisen.

”Runo poimittu Janin jouluksi ostamasta kirjasta Tähtien alla ajattelen sinua, A-M. Kaskinen”
NancyDrew
Christopher Lorenzo
Viestit: 1579
Liittynyt: Ti Elo 10, 2010 8:02 am

Re: Jani Summala, 18v, löydetty kuolleena Joensuussa 19.1.20

Viesti Kirjoittaja NancyDrew »

Siinä vuosikertomuksessa on myös Janin kuva. Harmi, kun sitä ei voi PDF-dokumentista linkittää. :?
kiinnostunut68
Harjunpää
Viestit: 308
Liittynyt: Pe Elo 23, 2013 5:58 pm

Re: Jani Summala, 18v, löydetty kuolleena Joensuussa 19.1.20

Viesti Kirjoittaja kiinnostunut68 »

Minulle tämä tapaus toi mieleen muutamaa vuotta aikaisemmin tapahtuneen Jari Pesosen katoamisen. Tapauksissa on sen verran yhteistä, et Molemmat oli Ilomantsista ja molemmat katosi Joensuussa baari reissun jälkeen. Janilla tosin oli sovittu yö paikka ja Jarilla ei.
Mitenhän lienee, onko niitä puhelin tietoja tutkittu? Olisko molemmat mahdollisesti soittaneet samaan numeroon ennen katoamistaan? Jania luonnehdittiin mukavaksi tyypiksi, mutta ikävä kyllä, kun näillä nuorilla vaan niin monta kertaa on niitäkin tuttavuuksia, joista kenellekään ei kerrota ja kaikista vähiten vanhemmille. Niin ja mahtoikohan Jari ja Jani tuntea toisensa, vaikka tuota ikä-eroa kyllä oli, mut pienillä paikkakunnilla yleensä kaikki tuntee toisensa.
Vastaa Viestiin