Kadonnut Jan Diergarten Tallinnassa

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
Damien
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5197
Liittynyt: Ti Marras 11, 2008 1:26 pm
Paikkakunta: Karvatunturi aka käpykumpu
Viesti:

Re: Kadonnut Jan Diergarten Tallinnassa

Viesti Kirjoittaja Damien »

elli72 kirjoitti:Janin facebook sivustolla ollaan nyt sitä mieltä että kyseessä on henkirikos. Mahdollisesti kuulemma laivayhtiö tai kaverit panttaa jotakin tietoja. Kyllä tässä tapauksessa ikävä kyllä todennäköisempää kuitenkin on itsemurha.
Näinhän se tuppaa useimmissa tapauksissa omaisten mielestä menemään. Joillakin on syytä epäillä,
toiset taas eivät voi uskoa että oma rakas ystävä/perheenjäsen riistäisi itseltään hengen.
elli72 kirjoitti:Joo en minäkään missään nimessä epäile rikosta. Kirjoitin vaan mikä on äidin mielipide asialle. Olen itse täysin sitä mieltä että Jan on yksinkertaisesti päättänyt päättää päivänsä. Ja olen sitä mieltä että tässä tapauksessa tekokin on ollut pidemmän aikaa harkinnassa, tuskin oli hetken päähänpisto.
Siltähän tuo nyt näyttää pahasti mutta Jan ei ollut ihminen joka teki asioita hetken päähänpistosta.
Ei niin pienessä kuin kovemmassakaan tuiskeessa. Mitä elämään tulee, Jan oli siinä mielessä todella fiksu ja rauhallinen ihminen nottei koskaan jättänyt asioitaan hoitamatta tai pettänyt lupauksiaan kun ne kerran oli tehty. Ja jopa miusta tuntuu hyvin vaikealle uskoa että mies olisi jättänyt tällaisen epätietoisuuden sekä surun taakan rakkailleen.
"Aika kulkee, kellot laukkaa. Monta raukkaa, hauta haukkaa.
Ennen iltaa, siis kulje siltaa mut varo murhamiesten kiltaa.
Varo liittymästä heihin jotka usko eivät enää mihinkään."

nuusku-nella
Adrian Monk
Viestit: 2745
Liittynyt: Pe Elo 06, 2010 9:14 pm
Paikkakunta: Etelämpi suomi

Re: Kadonnut Jan Diergarten Tallinnassa

Viesti Kirjoittaja nuusku-nella »

Kyllä mä pidän mahdollisena sitäkin että Jan ei suunnitellut itsemurhaa/hypännyt itsemurha-aikeissa. Ehkä hän tosissaan kuvitteli että se on hauska temppu, hyppää mereen ja ui maihin niin saa ostokset tehtyä ajoissa. Siitä olen kuitenkin melko vakuuttunut että vapaaehtoisesti hän on hypännyt.

Omaisille tuntuu olevan kovin vaikeaa ymmärtää ettei sekään mikään murha ole vaikka Jan olisikin huumattu. Lienee pahoinpitely? Vai mikä lie on rikosnimike mutta ei nyt murha kuitenkaan. Sellasta ainetta kun ei ole joka takuuvarmasti laittaa laivasta mereen hyppäämään niin suunniteltua tekoa siitä ei vaan saa. Enkä minä oikeen usko siihen huumaamiseenkaan.. Huumeitahan laivoilla liikkuu, taatusti. Huvikseen ihmisiä huumaavia, kameroille näkymättömiä hämärähemmoja sen sijaan vähemmän.

Damien
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5197
Liittynyt: Ti Marras 11, 2008 1:26 pm
Paikkakunta: Karvatunturi aka käpykumpu
Viesti:

Re: Kadonnut Jan Diergarten Tallinnassa

Viesti Kirjoittaja Damien »

nuusku-nella kirjoitti:Kyllä mä pidän mahdollisena sitäkin että Jan ei suunnitellut itsemurhaa/hypännyt itsemurha-aikeissa. Ehkä hän tosissaan kuvitteli että se on hauska temppu, hyppää mereen ja ui maihin niin saa ostokset tehtyä ajoissa.
Kyseisen ihmisen jo yli kymmenen vuoden ajalta tunteneena voin sanoa että tuo on aika epätodennäköinen vaihtoehto. Jani kuitenkin oli yleensä se "kaiteeltavetäjä" silloin kun muut pöljyili.
"Aika kulkee, kellot laukkaa. Monta raukkaa, hauta haukkaa.
Ennen iltaa, siis kulje siltaa mut varo murhamiesten kiltaa.
Varo liittymästä heihin jotka usko eivät enää mihinkään."

Damien
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5197
Liittynyt: Ti Marras 11, 2008 1:26 pm
Paikkakunta: Karvatunturi aka käpykumpu
Viesti:

Re: Kadonnut Jan Diergarten Tallinnassa

Viesti Kirjoittaja Damien »

Itsemurhaa en voi sulkea pois mutta sen voin sanoa rehellisesti ettei Jan edes humalassa olisi uskonut
noin paljon omiin kykyihinsä.
"Aika kulkee, kellot laukkaa. Monta raukkaa, hauta haukkaa.
Ennen iltaa, siis kulje siltaa mut varo murhamiesten kiltaa.
Varo liittymästä heihin jotka usko eivät enää mihinkään."

Damien
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5197
Liittynyt: Ti Marras 11, 2008 1:26 pm
Paikkakunta: Karvatunturi aka käpykumpu
Viesti:

Re: Kadonnut Jan Diergarten Tallinnassa

Viesti Kirjoittaja Damien »

nuusku-nella kirjoitti:Sellasta ainetta kun ei ole joka takuuvarmasti laittaa laivasta mereen hyppäämään niin suunniteltua tekoa siitä ei vaan saa. Enkä minä oikeen usko siihen huumaamiseenkaan.. Huumeitahan laivoilla liikkuu, taatusti. Huvikseen ihmisiä huumaavia, kameroille näkymättömiä hämärähemmoja sen sijaan vähemmän.
Eihän tällaisissa tapauksissa olekaan yleensä tarkoitus saada ihmistä aivopestyä tekemään itsemurhaa vaan sen verran sekavaan tilaan että kohde voidaan ryöstää/raiskata yms...
"Aika kulkee, kellot laukkaa. Monta raukkaa, hauta haukkaa.
Ennen iltaa, siis kulje siltaa mut varo murhamiesten kiltaa.
Varo liittymästä heihin jotka usko eivät enää mihinkään."

nuusku-nella
Adrian Monk
Viestit: 2745
Liittynyt: Pe Elo 06, 2010 9:14 pm
Paikkakunta: Etelämpi suomi

Re: Kadonnut Jan Diergarten Tallinnassa

Viesti Kirjoittaja nuusku-nella »

Damien kirjoitti:
nuusku-nella kirjoitti:Sellasta ainetta kun ei ole joka takuuvarmasti laittaa laivasta mereen hyppäämään niin suunniteltua tekoa siitä ei vaan saa. Enkä minä oikeen usko siihen huumaamiseenkaan.. Huumeitahan laivoilla liikkuu, taatusti. Huvikseen ihmisiä huumaavia, kameroille näkymättömiä hämärähemmoja sen sijaan vähemmän.
Eihän tällaisissa tapauksissa olekaan yleensä tarkoitus saada ihmistä aivopestyä tekemään itsemurhaa vaan sen verran sekavaan tilaan että kohde voidaan ryöstää/raiskata yms...
Niin kyllä minä sen tiedän, tämän Janin omaiset eivät ehkä tunnu tietävän vaan kuvittelevat että joku huumemurhaaja on käynyt heidän rakkaansa kimppuun.

Jan on "kateissa" (eli erossa kavereistaan) pari tuntia ennen kun hyppää? Ei missään vaiheessa pyydä apua henkilökunnalta (kertoen että hänet on ryöstetty/pahoinpidelty/huumattu) vaikka muuten vaikuttaa lukemani perusteella toimivan ihan suhteellisen määrätietoisesti. Hakee repun, kulkee kannelle, kiipeää kaiteelle ja hyppää. (Virolaisessa mediassa muuten sanotaan juuri että hyppää, ei pudottautuu kuten ensin meillä jossain lehdessä taisi lukea) Edelleen painotan sitä että kovin sekaisin oleva ihminen kyllä huomataan, vastaantulijat muistaa kuinka yks käveli pitkin seiniä ja puhu hulluja jne. Sen sijaan rauhallinen, hiljainen ja huomaamaton unohtuu.

Olen kovin pahoillani että tutullesi on näin käynyt, valitan kylmältä vaikuttavaa spekulointiani.

kid

Re: Kadonnut Jan Diergarten Tallinnassa

Viesti Kirjoittaja kid »

Keskiviikkona 5.12. kirjoitettu FB-ryhmään:

Huomenta ystävät ja ihmiset ! Jania ei ole edelleenkään löytynyt. Olemme nähneet tallenteen eilen poliisin tiloissa, meitä oli kuusi hlöä katsomassa sitä. Minun täytyy sanoa, en ole varma, onko se Jan, joka on siellä kannella, koska kuva ei ole mikään hyvä, aikamoista pikselimössöä. Ja laivan sisällä olevassa tallenteessa, hlö on Jan, mutta HÄN EI OLE OMA ITSENSÄ. Hänen kävely on erilaista kuin humalassa ollessa, hänen liikeradat ovat tosi omituiset. Olen aina vaan sitä mieltä, että hän on saanut lasiinsa muutakin kuin olutta. Tässä jutussa on monta asiaa, mitä ei ole tutkittu lainkaan ja liian monta hämärää seikkaa, JOTKA VIELÄ PITÄÄ SELVITTÄÄ. Olen laittanut tänä aamuna kirjelmän tutkivalle poliisille ja pyytänyt häntä, mitkä asiat pitäisi vielä tutkia !! Kun ihminen on kadoksissa, mielestäni pitää tehdä kaikki voitava ja selvittää, liittyykö siihen rikosta, eikä väittää, että ihminen on itsetuhoinen. No silleenhän viranomaistaho pääsee helpoimmalla ja on vähiten työtä. Voimia meille kaikille !

Korostin vähän mielestäni tärkeitä kohtia. Eli hyvin paljon siltä kuulostaisi, että lasiin on joutunut tyrmäystippoja tms... Sitten on haettu uhrin kamat hytistä, ja tapahtunut jotain.

Damien
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5197
Liittynyt: Ti Marras 11, 2008 1:26 pm
Paikkakunta: Karvatunturi aka käpykumpu
Viesti:

Re: Kadonnut Jan Diergarten Tallinnassa

Viesti Kirjoittaja Damien »

nuusku-nella kirjoitti:Niin kyllä minä sen tiedän, tämän Janin omaiset eivät ehkä tunnu tietävän vaan kuvittelevat että joku huumemurhaaja on käynyt heidän rakkaansa kimppuun.
Monet ihmisethän tukeutuvat epätoivoisissa tilanteissa juuri tällaisiin ajatuksiin kun ei ole tiedetty
etukäteen henkilöllä olevan jotain ongelmia/itsetuhoisia ajatuksia.

Minfoa selailemalla löytyy villimpiäkin kuvitelmia. Kai se on keino selvitä epätietoisuuden keskellä
ja koittaa nähdä jonkilaista valoa tunnelin päässä. Toki itsekin toivoisin että Jani on jossain elossa
ja voi hyvin. Toivominen ja uskominen ovat vain kaksi täydellistä ääripäätä.
nuusku-nella kirjoitti:Olen kovin pahoillani että tutullesi on näin käynyt, valitan kylmältä vaikuttavaa spekulointiani.
Murhiksen tarkoitus on kai antaa palstatilaa keskustelulle ja spekuloinnille jota ei toki pidä valitella.
Spekulaatiokin on usein kylmää koska se osuu joko oikeaan tai väärään niin kauan kuin kukaan ei tiedä
totuutta.

Tällaisina hetkinä sitä toki toivoo että olisi tehnyt kaiken voitavansa ja sanonut kaiken sanottavansa
ennen kuin on liian myöhäistä. Jossittelu on helppoa....
"Aika kulkee, kellot laukkaa. Monta raukkaa, hauta haukkaa.
Ennen iltaa, siis kulje siltaa mut varo murhamiesten kiltaa.
Varo liittymästä heihin jotka usko eivät enää mihinkään."

Damien
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5197
Liittynyt: Ti Marras 11, 2008 1:26 pm
Paikkakunta: Karvatunturi aka käpykumpu
Viesti:

Re: Kadonnut Jan Diergarten Tallinnassa

Viesti Kirjoittaja Damien »

Tossa tyrmäystippa/ryöstö-teoriassa miuta vaan mietityttää se, oliko Janilla mukana jotain todella ryöstämisen arvoista ja jos oli, keille oli siitä kertonut?
Meinaan että mies ei ole habitukseltaan/jutuiltaan/käytökseltään kyllä ensimmäinen jonka valitsisin pikkujouluaikaan laivalla rahankiilto silmissä ryöstön uhriksi.
"Aika kulkee, kellot laukkaa. Monta raukkaa, hauta haukkaa.
Ennen iltaa, siis kulje siltaa mut varo murhamiesten kiltaa.
Varo liittymästä heihin jotka usko eivät enää mihinkään."

Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Re: Kadonnut Jan Diergarten Tallinnassa

Viesti Kirjoittaja Blues »

No jaa, itse en jaksa uskoa muuhun kuin itsemurhaan tai tyhmän rohkeaan yritykseen pääsystä Tallinnaan.
Tuolta laivastahan ei ulos pääse kuin hetken aikaa satamaan saapumisen jälkeen jolloin reittilipulla matkustavat voivat nousta maihin. Seuraavan kerran portit avataan aamulla, en muista mihin aikaan, jotta risteilijät voivat nousta maihin tekemään kiireelliset ostokset kalliissa satama-helveteissä.

Jos Jan olisi kuitenkin itse hakenut kamansa ja hypännyt yli laidan päästäkseen Tallinnaan?
Ei olisi oikeasti ihan ensimmäinen kerta tällaiselle toiminnalle, kun laivan portit on kiinni.

Josko on vaikka tavannut edellisristeilyllä jonkun typykän, tai muun ihmisen, ja halunnut mennä sitä tapaamaan, mutta onkin myöhästynyt maihinnoususta, eikä tämä henkilö ole halunnut odottaa aamun parin tunnin tapaamista, vaan on sanonut, että josset nyt tule, niin ei tartte tulla ollenkaan?
Tällaisestakin tiedän tapauksen 90 -luvulta.

Tiedä häntä, mutta mihinkään huumaus/tyrmäystippajuttuun en viitsi uskoa, jossei sitten ole baarissa kovaan ääneen kuuluttanut, että rahaa on ja vähän muutakin.

Edes eestiläiset, tai varsin Eestin ryssät, ei ala ketään huumaamaan ja ryöstämään, jos niillä ei ole mitään mihin takertua, eli mistä voisi rahaa saada.
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.

Damien
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5197
Liittynyt: Ti Marras 11, 2008 1:26 pm
Paikkakunta: Karvatunturi aka käpykumpu
Viesti:

Re: Kadonnut Jan Diergarten Tallinnassa

Viesti Kirjoittaja Damien »

Blues kirjoitti:Jos Jan olisi kuitenkin itse hakenut kamansa ja hypännyt yli laidan päästäkseen Tallinnaan?
Ei olisi oikeasti ihan ensimmäinen kerta tällaiselle toiminnalle, kun laivan portit on kiinni.

Josko on vaikka tavannut edellisristeilyllä jonkun typykän, tai muun ihmisen, ja halunnut mennä sitä tapaamaan, mutta onkin myöhästynyt maihinnoususta, eikä tämä henkilö ole halunnut odottaa aamun parin tunnin tapaamista, vaan on sanonut, että josset nyt tule, niin ei tartte tulla ollenkaan?
Vaikka kyseessä olikin hyvin tunteikas ihminen, ei Jani olisi missään tilanteessa noin hölmöillyt
saati hötkyillyt. Tuohon laidan yli hyppäämiseen en ota kantaa muutoin kun että Tallinnaan päästäkseen ei olisi kyllä hypännyt.
Jos on hypännyt, on tehnyt sen tiedettyään lopputuloksen.
"Aika kulkee, kellot laukkaa. Monta raukkaa, hauta haukkaa.
Ennen iltaa, siis kulje siltaa mut varo murhamiesten kiltaa.
Varo liittymästä heihin jotka usko eivät enää mihinkään."

Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Re: Kadonnut Jan Diergarten Tallinnassa

Viesti Kirjoittaja Blues »

Damien kirjoitti: Jos on hypännyt, on tehnyt sen tiedettyään lopputuloksen.
No sitten näin.
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.

mineraalimies
Lauri Hanhivaara
Viestit: 137
Liittynyt: Su Syys 07, 2008 8:41 pm

Re: Kadonnut Jan Diergarten Tallinnassa

Viesti Kirjoittaja mineraalimies »

Jos laivasta on "pakollinen" tarve päästä pois, se on todistettavasti mahdollista myös yöllä autokannen kautta henkilökunnan suosiollisella avustuksella. Mutta enpä usko että onnistuu muille kuin vakiokävijöille.

elli72
Vic Mackey
Viestit: 1913
Liittynyt: Ti Elo 02, 2011 12:46 pm
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: Kadonnut Jan Diergarten Tallinnassa

Viesti Kirjoittaja elli72 »

Damien kirjoitti:Tossa tyrmäystippa/ryöstö-teoriassa miuta vaan mietityttää se, oliko Janilla mukana jotain todella ryöstämisen arvoista ja jos oli, keille oli siitä kertonut?
Meinaan että mies ei ole habitukseltaan/jutuiltaan/käytökseltään kyllä ensimmäinen jonka valitsisin pikkujouluaikaan laivalla rahankiilto silmissä ryöstön uhriksi.
Olen pahoillani Damien että ystävällesi on näin käynyt. Itseäni tämä tapaus on myös koskettanut kun olen porvoolainen. Vaikka Jan ei ole henkilökohtaisesti tuttu niin naamalta hänet kyllä tiedän.

Eikös omaiset kirjoittaneet että Janilla oli mukana vaan tyhjä reppu. Eli tuskin mitään varastamisen arvoista. Ellei sitten kuljettanut jotakin mukanaan, mutta yleensähän se menee toisin päin eli tuskin Suomesta mitään salakuljetetaan Viroon. Jos reppu oli tyhjä, niin luulisi ryöstäjille kelvanneen lompakon. Eli minkä ihmeen takia mennä noutamaan se reppu sieltä hytistä. Siinähän on ollut suuri riski jäädä kiinni, ryöstäjät eivät ole voineet varmuudella tietää että kaveri nukkuu. Tyhjän repun takia tällainen riski tuntuu aika oudolta. Yhtä lailla tuntuu oudolta myös se, että Jan meni itse omin päin ilman mitään tyrmäystippoja hakemaan reppuaan ja tarkoituksena oli hyppää veteen. Miksi ihmeessä se reppu piti hakea?

mineraalimies
Lauri Hanhivaara
Viestit: 137
Liittynyt: Su Syys 07, 2008 8:41 pm

Re: Kadonnut Jan Diergarten Tallinnassa

Viesti Kirjoittaja mineraalimies »

Ei kannattane siihen reppuun takertua. Ne jotka repusta ovat kertoneet ovat olleet umpihumalassa eivätkä todennäköisesti edes muista oliko reppu alunperinkään hytissä.

Vastaa Viestiin