Ulvilan tapaus (ketju 4)

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Sami Tolvanen

Re: Ulvilan tapaus (ketju 4)

Viesti Kirjoittaja Sami Tolvanen »

HerloCCi Solmunen kirjoitti:Ihan pakko näin wapun kynnyksellä toivottaa Toivanen tervetulleksi Minfoon :mrgreen: :mrgreen: ja todeta, että Lahdesta on puhuttu paljon, että hän oli vammainen 8)
Kuten sanottua, en ole lukenut ketjuja läpi, olen selaillut niitä.

Tuosta vammaisuudesta olen lukenut, mutta minulle on jäänyt epäselväksi, millä tavalla hän oli fyysisesti rajoitteinen. Ilmeisesti tarkoitat että hän ei olisi kyennyt puolustautumaan?
v-a-45
Javier Pena
Viestit: 1873
Liittynyt: Su Helmi 08, 2009 12:40 pm

Re: Ulvilan tapaus (ketju 4)

Viesti Kirjoittaja v-a-45 »

Tutkija ihmettelee: Miksi Auer sivuutettiin tutkinnassa?
29.04.2010 15:41

Ulvilan murhan tutkintaryhmään huhtikuussa 2007 tullut rikosylikonstaapeli Tapio Santaoja ihmetteli, miksei Anneli Aueria otettu aiemmin vakavaksi epäillyksi.

- Tutkijat ihmettelivät, että on sivuutettu yksi tutkintalinja, joka suomalaisissa henkirikoksissa on hyvin tavallinen. Herättihän se hämmästystä, että jätetty kokonaan pois. Ei siinä tarvitse olla kummoinenkaan tutkija, Santaoja sanoi.

Kun hän tuli tutkijaksi, tutkintalinjat koskivat Jukka S. Lahden työpaikkaa ja oman konsulttiyhtiön asiakkaita, Tähtisentien alueen asukkaita ja mahdollisia Lahden avioliiton ulkopuolisia tai sitä edeltäneitä suhteita.

Tutkinnassa oli myös Lahden mystinen Porvoon-yhteys, jota Santaoja nyt hieman valotti:

- Oli kaksi tai kolme puhelinsoittoa Porvooseen.

Mikään linjoista ei vetänyt. Työpaikalta ei tarttunut tutkijoiden käteen mitään, salatuista suhteista ei löytynyt näyttöä, pikemminkin päinvastoin.

- Pitkin matkaa Auer tuli esille monenkin tutkijan suulla, mutta tutkinnanjohtaja tietysti vetää linjat ja tutkijat tutkivat.

Vasta kun tutkinnanjohtaja Juha Joutsenlahti vaihtui loppuvuodesta 2008 rikosylikomisario Pauli Kuusirantaan, katseet kääntyivät Aueriin. Tämä linja oli Santaojan mukaan tuolloin "lähes kokonaan" läpi käymättä.

Syyttäjä Jarmo Valkama kysyi, oliko Auer-linja "jäänyt lapsenkenkiin".

- En halua hirveästi toitottaa kantaa. Ehkä alkututkinta painottui liikaa ulkopuoliseen tekijään. Sen takia tiettyjä aina vakavassa henkirikoksessa tehtäviä alkutoimenpiteitä jäi tekemättä. Niitä on vaikea korvata myöhemmässä vaiheessa, Santaoja vastasi.
Rami Mäkinen, Pori
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=2118802
Juuri tuo kuka sanoo mitä tutkitaan ja muut tekee mitä käsketään on uskomatonta, mutta totta.
kohtalo sekoittaa kortit ja me vain pelaamme
Avatar
Tara
Horatio Caine
Viestit: 6164
Liittynyt: La Huhti 03, 2010 11:16 pm

Re: Ulvilan tapaus (ketju 4)

Viesti Kirjoittaja Tara »

Sami Tolvanen kirjoitti:
HerloCCi Solmunen kirjoitti:Ihan pakko näin wapun kynnyksellä toivottaa Toivanen tervetulleksi Minfoon :mrgreen: :mrgreen: ja todeta, että Lahdesta on puhuttu paljon, että hän oli vammainen 8)
Kuten sanottua, en ole lukenut ketjuja läpi, olen selaillut niitä.

Tuosta vammaisuudesta olen lukenut, mutta minulle on jäänyt epäselväksi, millä tavalla hän oli fyysisesti rajoitteinen. Ilmeisesti tarkoitat että hän ei olisi kyennyt puolustautumaan?
ETP:sta Auerin kuvaus Jukan jalsta:" Sehä oli siin seinässä kiinni se sänky, et Jukal on hieman hieman vaikea liikkua".."Jukka oli nuorena poikana ollut auto-onnettomuudessa ja siin on isot semmoset haavat ..ja hän niinko ontui sillä toisel jalalla ja..."(JJ kysyi päälle, että "oliko siinä proteesi, ei?").. - "ei ollut mun tietääkseni,... mutta kyl se jalka oli ihan jalka oli".


En sanoisi että Jukka olisi ollut varsinaisesti vammainen.
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
mysteerin miettijä
Harjunpää
Viestit: 320
Liittynyt: Pe Loka 09, 2009 4:59 pm

Re: Ulvilan tapaus (ketju 4)

Viesti Kirjoittaja mysteerin miettijä »

Tara kirjoitti: Sehä oli siin seinässä kiinni se sänky, et Jukal on hieman hieman vaikea liikkua".."Jukka oli nuorena poikana ollut auto-onnettomuudessa ja siin on isot semmoset haavat ..ja hän niinko ontui sillä toisel jalalla ja..."(JJ kysyi päälle, että "oliko siinä proteesi, ei?").. - "ei ollut mun tietääkseni,... mutta kyl se jalka oli ihan jalka oli".
mun tietääkseni??????????? mun TIETÄÄKSENI?
jos on ollu miehen kanssa yhdessä niin kauan, että vanhin lapsikin hipoo jo 10 vuotta, niin aika kumma ilmaisu, että "vähän niinku luultavasti ei millään varmuudella, ei sillä kai ollut"??
kyllä käsittääkseni jo aikalailla yhdessä asumisen alkumetreillä tollaseen asiaan saa varmuuden helpostikin?
Mariacka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5075
Liittynyt: Ma Syys 10, 2007 7:34 pm

Re: Ulvilan tapaus (ketju 4)

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

^Voihan lonkassa olla proteesi sisäpuolellakin.
mysteerin miettijä
Harjunpää
Viestit: 320
Liittynyt: Pe Loka 09, 2009 4:59 pm

Re: Ulvilan tapaus (ketju 4)

Viesti Kirjoittaja mysteerin miettijä »

Mariacka kirjoitti:^Voihan lonkassa olla proteesi sisäpuolellakin.
mutta luulisi että tollanen seikka olisi tullut jossain vaiheessa puheeksi... siis puolison kanssa!
Avatar
Tara
Horatio Caine
Viestit: 6164
Liittynyt: La Huhti 03, 2010 11:16 pm

Re: Ulvilan tapaus (ketju 4)

Viesti Kirjoittaja Tara »

NiceAsiantuntija kirjoitti:
kalmusto kirjoitti: Kuolinhetki puhelun aikana on spekulaatiota. Lahti on hiljaa puhelun alussa ja lopussa -> hiljaisuus ei merkitse kuolleena olemista. Puhelun aikana ei kuulu mitään uber kallon räsähdystä, jonka jälkeen kaikki hiljenee, viimeisenkin oletetun iskuäänen jälkeen tulee selvä suomenkielen lause ("se jäi").
Mikäli tämä vanha postaus on totta (missä vaiheessa tällainen muuten tullut ilmi, ETP:läiset?):
http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic. ... 68#p308353
Anneli on ainakin ymmärtänyt, ettei isästä enää elävää tule eikä arastele kertoa uutisia tytölle heti ensi tilaisuuden tullen. Toimiiko ihminen noin shokissakaan? Eikö toivo heitetä vasta viimeisenä?

Vaikka kuinka yrittää, Annelia on todella vaikea ymmärtää :(
ETP821: JJ:n kuulustelussa Auer kertoi, että oli käynyt kylppärin ovelta katsomassa Jukkaa, ja silloin Jukka oli ollut kuolleen näköinen, kertoi yrittäneensä kokeilla pulssia, tahrineensa kätensä vereen (ja huokaisee tässä kohtaa kertoessaan).."semmonen elottoman näkönen. Makasi ihan hiljaa silmät auki,...eikä päästänyt enää ääntä, ...joo, ainaki näytti elottomalta,.." (sitten siirtyi kertomaan miten oli mennyt ulko-ovelle, "..se olikin jo auki, joo".. odottamaan ambulanssia. Auer on myös kertonut pesseensä tahriintuneet kätensä..
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
v-a-45
Javier Pena
Viestit: 1873
Liittynyt: Su Helmi 08, 2009 12:40 pm

Re: Ulvilan tapaus (ketju 4)

Viesti Kirjoittaja v-a-45 »

mysteerin miettijä kirjoitti:
Mariacka kirjoitti:^Voihan lonkassa olla proteesi sisäpuolellakin.
mutta luulisi että tollanen seikka olisi tullut jossain vaiheessa puheeksi... siis puolison kanssa!
Niinhän sitä luulisi, mutta Anneli on niin tietämätön lähes kaikesta Jukkaan liittyvästä, paitsi rahasta, sitäkin hän miettii 3päivää surman jälkeen, että missäköhän mahtaisi olla se henkivakuutus ja sanoo miettineesä sitä jo aikansa. Rahanostot automaatilta on jo tuossa vaiheessa selvillä ja miettii miksi Jukka on nostanut 400euroa, lisää siihen, että on voinut mennä pelaamiseen. Myös kuin "herää" kuulusteluissa noihin Jukan ystäviin tai työkavereihin, jotka voisivat olla surmaajia ja muistaa yllättävän hyvin juuri silloin Jukan asioista tai kavereista.
kohtalo sekoittaa kortit ja me vain pelaamme
Florence86
Poliisikoira Rex
Viestit: 258
Liittynyt: Ke Tammi 20, 2010 6:14 pm

Re: Ulvilan tapaus (ketju 4)

Viesti Kirjoittaja Florence86 »

NiceAsiantuntija kirjoitti:
kalmusto kirjoitti: Kuolinhetki puhelun aikana on spekulaatiota. Lahti on hiljaa puhelun alussa ja lopussa -> hiljaisuus ei merkitse kuolleena olemista. Puhelun aikana ei kuulu mitään uber kallon räsähdystä, jonka jälkeen kaikki hiljenee, viimeisenkin oletetun iskuäänen jälkeen tulee selvä suomenkielen lause ("se jäi").
Mikäli tämä vanha postaus on totta (missä vaiheessa tällainen muuten tullut ilmi, ETP:läiset?):
http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic. ... 68#p308353
Anneli on ainakin ymmärtänyt, ettei isästä enää elävää tule eikä arastele kertoa uutisia tytölle heti ensi tilaisuuden tullen. Toimiiko ihminen noin shokissakaan? Eikö toivo heitetä vasta viimeisenä?

Vaikka kuinka yrittää, Annelia on todella vaikea ymmärtää :(
Tuo vanha postaus, mihin viittasit, on mun kirjottama; tarkistin asian ja pahoittelen, olen lukenut väärin ja informoinut tännekin siis asian väärällä tavalla. Eli ETP s. 146 -sivun alalaita- jossa Annelilta kysytään muistaako vanhimman lapsen kirkumista (surmayönä) ja missä vaiheessa. Anneli vastaa seuraavaa:
A:n kirkumisesta en muista mitään. A oli rauhallinen ja jossain vaiheessa totesi, että hänestä tuli isätön 9-vuotiaana.

Eli tytär isättömyyden totesi, ei äiti.. luin väärin, anteeksi :oops:
Clear water has no fish.
Gladys
David Starsky
Viestit: 4508
Liittynyt: To Loka 01, 2009 6:53 pm

Re: Ulvilan tapaus (ketju 4)

Viesti Kirjoittaja Gladys »

Veikkaan, että siinä vaiheessa kun henki on lähdössä aviomieheltä, ja olet itse paikalla neljän pienen lapsen kanssa, ei todellakaan tule mieleen naapurin mahdollinen sydänhalvaus. Mieleen tuskin tulee mitään. Mutta joku sisäsyntyinen vaisto kehottaa selviytymään ja suojelemaan jälkikasvua.

Ja silloin tapahtumapaikalta pois juokseminen vaikkapa naapuriin lienee yksi luonnollisimmista vaihtoehdoista.

Se, että tuollaisessa tilanteessa joku jää neljän seinän sisälle neljän pienen lapsen kanssa minuuteiksi juoksentelemaan ympäriinsä on luonnotonta.

Ja nyt sanon, että tämä on ihan omaa pohdintaa. Mutta myös ammatillista. :)

Peräkylän Maigret kirjoitti:
Mutta mitä luulet naapurin hälyttämisen auttavan ? Kenties joku eläkeläinen saisi sydänhalvauksen tms..Naapuri tuskin läksisi naamioituneena hyökänneen veitsimiehen kimppuun vaan hälyttäisi poliisin paikalle. Tälläisessä tapauksessa ei tule koskaan leikkiä sankaria vaan pidettävä pää kylmänä muuten saattaa käydä a la Valjakkala 80-luvulla.

:D
All is pretty.
- Andy Warhol
Gladys
David Starsky
Viestit: 4508
Liittynyt: To Loka 01, 2009 6:53 pm

Re: Ulvilan tapaus (ketju 4)

Viesti Kirjoittaja Gladys »

Ei tuollaisessa tapauksessa kukaan rationalisoi yhtään mitään. Mutta äiti-ihmisellä se ensimmäinen asia, joka tulee jostakin aivojen pohjukasta, on tiedostaa lasten sijainti sekä se, kuinka saada lapset pois tilanteesta. Kukaan normaali äiti ei jätä lapsiaan tuollaiseen tilanteeseen.
pohtiijamiettii kirjoitti: Eihän ihminen pystykään vaistoamaan. Mutta se on tilanteen ollessa päällä ainoa minkä varassa toimia sen lisäksi mitä omilla aisteillaan näkee. Auerilla ei ole ollut käytettävissään kaikkea sitä tietoa mitä meillä on. Hänen on pitänyt toimia sen puutteellisen tiedon varassa jota hänellä on ollut, tehdä nopeasti omia päätelmiään ja toimia parhaaksi katsomallaan tavalla. Hän tuskin on siinä alkanut rationalisoimaan mihin seikkaan mikäkin hänen toimistaan perustuu, vaan toiminut sitä mukaa kun tilanteet ovat tulleet eteen. Sitä tarkoitan intuitiolla ja vaistoamisella tässä. Enkä väitäkään että hän on ollut välttämättä oikeassa, mutta hänellä ei ole ollut aikaa rationalisoida ja miettiä kaikkien neljän lapsen sijaintia, sitä kuka heistä on hereillä, kuinka pitkällä naapuri on, kauanko avun tuleminen kestää jos sitä pyytää mistäkin suunnasta milläkin keinolla. Hän on vain reagoinut tapahtumiin sitä mukaa kun ne ovat edenneet.

Kyllä me ihan jokainen vaistoamme lähellä olevista ihmisistä jotain tiedostamattamme.
All is pretty.
- Andy Warhol
Gladys
David Starsky
Viestit: 4508
Liittynyt: To Loka 01, 2009 6:53 pm

Re: Ulvilan tapaus (ketju 4)

Viesti Kirjoittaja Gladys »

Niin, saattoihan tuo olla kuolleen näköinen, ja elottomankin. Makasi hiljaa silmät auki... Siis täh, eikös Jukan pää ollut puoliksi tohjona ?


Tara kirjoitti: Vaikka kuinka yrittää, Annelia on todella vaikea ymmärtää.... JJ:n kuulustelussa Auer kertoi, että oli käynyt kylppärin ovelta katsomassa Jukkaa, ja silloin Jukka oli ollut kuolleen näköinen, kertoi yrittäneensä kokeilla pulssia, tahrineensa kätensä vereen (ja huokaisee tässä kohtaa kertoessaan).."semmonen elottoman näkönen. Makasi ihan hiljaa silmät auki,...eikä päästänyt enää ääntä, ...joo, ainaki näytti elottomalta,.." (sitten siirtyi kertomaan miten oli mennyt ulko-ovelle, "..se olikin jo auki, joo".. odottamaan ambulanssia. Auer on myös kertonut pesseensä tahriintuneet kätensä..
All is pretty.
- Andy Warhol
Säteri
Nikke Knakkertton
Viestit: 190
Liittynyt: La Loka 03, 2009 4:21 pm

Re: Ulvilan tapaus (ketju 4)

Viesti Kirjoittaja Säteri »

Mike Manner kirjoitti:Jutun avaintodistajia on kuultu.
Siitä voidaan kiistellä missä järjestyksessä asiat on menneet ja millä välineillä teko on suoritettu, mutta kun uhrin kuolemaan päättynyt teko on todistettavasti kestänyt huomattavasti pidempään, mitä Auer on esitutkinnassa kertonut, päästään siihen tosiasiaan että Auer yrittää pelkästään rimpuilla itseään vapaaksi syyllisyydestä.
Käsittääkseni poliisin ei tarvitse onnistua selvittämään tapahtumien tarkkaa kulkua koko tapahtuman osalta, vaan poliisin piää selvittää mitä tapahtui, missä järjestyksessä ja jääkö järkevää syytä olettaa, että paikalla olisi ollut joku ulkopuolinen taho (ei jää järkevää syytä olettaa, että teon olisi tehnyt joku muu, kuin syytetty).
Auer olisi ehkäpä päässyt vapaaksi tämän oikeudenkäynnin jälkeen, mutta ruumiinavauksen suorittaneen oikeuslääkärin lausunnon ja Auerin kertomuksen välinen ero tapahtuman aikajanasta on niin räikeä, että eiköhän tämä tapaus ole selvää kauraa.
tuossa tuo raskauttava todiste on joka riittää oikeudelle Annelin tuomitsemiseen harkitusta murhasta
Sami Tolvanen

Re: Ulvilan tapaus (ketju 4)

Viesti Kirjoittaja Sami Tolvanen »

Tara kirjoitti:
Sami Tolvanen kirjoitti:
HerloCCi Solmunen kirjoitti:Ihan pakko näin wapun kynnyksellä toivottaa Toivanen tervetulleksi Minfoon :mrgreen: :mrgreen: ja todeta, että Lahdesta on puhuttu paljon, että hän oli vammainen 8)
Kuten sanottua, en ole lukenut ketjuja läpi, olen selaillut niitä.

Tuosta vammaisuudesta olen lukenut, mutta minulle on jäänyt epäselväksi, millä tavalla hän oli fyysisesti rajoitteinen. Ilmeisesti tarkoitat että hän ei olisi kyennyt puolustautumaan?
ETP:sta Auerin kuvaus Jukan jalsta:" Sehä oli siin seinässä kiinni se sänky, et Jukal on hieman hieman vaikea liikkua".."Jukka oli nuorena poikana ollut auto-onnettomuudessa ja siin on isot semmoset haavat ..ja hän niinko ontui sillä toisel jalalla ja..."(JJ kysyi päälle, että "oliko siinä proteesi, ei?").. - "ei ollut mun tietääkseni,... mutta kyl se jalka oli ihan jalka oli".


En sanoisi että Jukka olisi ollut varsinaisesti vammainen.
Se mitä alkuperäisellä kysymykselläni (joka oli, että oliko Lahdella puolustautumisvammoja käsivarsissa) hain oli, että kertoivatko Lahden vammat hänen yrittäneen puolustautua ja jos, niin kuinka voimallisesti. Tätä asiaa on varmaan käsitelty muualla näissä ketjuissa ja joku voi ko. kohdan minulle linkittää, jos sellaisen tietää/löytää. Tai sitten vastata omin sanoin. :D

Jalan tai lonkan vammaisuus ei millään tavalla estä vaistomaista puolustautumista käsillä.

Minä olen vasta aloittelija, eli intoa on enempi kuin taitoa. Yrittäkää kestää. :mrgreen:
Mariacka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5075
Liittynyt: Ma Syys 10, 2007 7:34 pm

Re: Ulvilan tapaus (ketju 4)

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

^Vainajan vammat ovat ainakin toistaiseksi pääsääntöisesti salaista aineistoa, joten faktatietoa mahdollisista puolustusvammoista ei taida olla kenelläkään täällä.
Lukittu