Vehmaa: Tahallinen kuolonkolari oli tappo

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Avatar
On Anoi Kaa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11798
Liittynyt: To Kesä 23, 2011 8:04 pm
Paikkakunta: Syvä joki

Re: Vehmaan kuolonkolaria tutkitaan tappona

Viesti Kirjoittaja On Anoi Kaa »

Itku jatkuu, tulee Sastamalan tappaja kovasti mieleen. Muttaku minä.

Vehmaan kusipää vaikuttaa olevan jollain tavalla vajaatoiminen tai sitten paha:
–Tavoitteena oli ainoastaan itteni tappaminen, hän painotti.
– Se täs tosiaan kaikist pahinta on, et ainut kenen siit piti kärsii oli minä. Ja mää selvisin just ja just. Sit kaks ihan ulkopuolista menehtys mun takia.


Tulevaisuuden sankareille: saatat aina myös vastapuolen hengenvaaraan, mikäli törmäät kohteeseen tahallisesti tieliikennenopeuksilla.
Huono omatunto painoi Vehmaan kuolonkolarista syytettyä nuorta kuulusteluissa – "Ainut kenen piti kärsiä olin minä"
RIKOS JULKAISTU 19.03.2017 17:31
Poliisin esitutkintamateriaalista nähtävistä kuvista näkyy, kuinka autot olivat romuttuneet kolarissa lunastuskuntoon..jpg
Poliisin esitutkintamateriaalista nähtävistä kuvista näkyy, kuinka autot olivat romuttuneet kolarissa lunastuskuntoon..jpg (76.63 KiB) Katsottu 5176 kertaa
Vehmaan kaksi henkeä vieneestä kuolonkolarista syytetty mies oli kirjoittanut isälleen tunteikasta jäähyväisviestiä, ja valotti traagisin seurauksin päättynyttä itsemurhayritystään myös poliisin kuulusteluissa.

Nokkakolari tapahtui viime vuoden lokakuussa Vehmaalla Varsinais-Suomessa. Syyttäjän mukaan tapahtuma-aikaan 19-vuotias turkulaismies ajoi Vehmaan Y-tiellä eli seututiellä 194 tahallaan vastaantulevaa henkilöautoa päin, minkä seurauksena oli kahden henkilön kuolema.

Julkisiksi tulleet esitutkintamateriaalit piirtävät kuvan yksinäisyydestä ja pahoinvoinnista.

Poliisi sai miehen älypuhelimesta jäljennettyä tekstin, joka oli osoitettu "rakkaalle ja maailmanparhaalle isälle" jatkaen "Mää en tee tätä sun takias!"

Viestissä hän kertoo isänsä olevan yksi "muutamista" joita hän itsemurhan jälkeen jäisi kaipaamaan. Hän ei kuitenkaan nähnyt muuta mahdollisuutta kuin päiviensä päättämisen.

– Niin moni asia on päin perseestä mitkä pyörii päässä enkä jaksa tätä, viestissä kirjoitettiin.

– Oon kelannu kaikkia asioita mielessä eikä niihin löydy mitään ratkaisua.

"En löydä iloa yhtään mistään"
Viestissä hän toivoi, ettei isä jäisi muistelemaan häntä, vaan aloittaisi uuden hyvän elämän. Häneltä itseltään se ei hänen mukaansa onnistuisi. Toisen kirjoittamansa tekstin hän toivoi toimivan testamenttina, jolla isä perisi häneltä jäävän omaisuuden, sillä "mää en niillä tee mitään, ryyppään vaan".

– Mut muista, mee eteenpäin, tää ei joudu susta, olit hyvä isä ♥

Viestissä hän myös käy läpi ongelmiaan parisuhteessaan, harrastuksissaan ja varusmiespalveluksessa.

– Oon yksinäinen enkä osaa nauttii elämästä ellen oo kännissä.

– Mää en vaan ite jaksa tätä, en löydä iloa yhtään mistään.

Ei ketään kenelle puhua
Poliisin kuulustelussa marraskuun alussa mies oli hyvin pahoillaan ja järkyttynyt tapahtuneesta.

Myös kuulusteluissa hän kertoi monista elämän ongelmista, parisuhteesta, ihmisten kuolemista, ystävien menettämisestä sekä joutumisesta armeijaan tekemään tehtäviä, joista osaa hän pelkäsi.

Päätöstä lähteä yrittämään itsemurhaa autolla hän kuvailee kuulusteluissa typeräksi päähänpistoksi, jossa ei osannut lainkaan ajatella, mitä muuta teosta voisi seurata. Hän kertoi suunnitelleensa kuitenkin vastaantulijan reunaan tähtäämistä, jotta vauriot muille minimoituisivat ja "mä oisin itte lentänyt siit pöpelikköön".

–Tavoitteena oli ainoastaan itteni tappaminen, hän painotti.

Autolla tehtävää itsemurhaa mies epäili helpoimmaksi tavaksi tehdä itsemurha.

Hän kertoi jälkeenpäin pohtineensa, ettei miksei jutellut kenenkään kanssa, mutta toteaa samalla, että oli vain yksinäinen.

– Ei kettään, kettään ei kiinnostanu silloin, mitä mää tein ja miten mul meni.

Huono omatunto seuraa aina
Tekonsa seurauksia hän kuulusteluissa vakuutti pitävänsä pahimpina.

– Se täs tosiaan kaikist pahinta on, et ainut kenen siit piti kärsii oli minä. Ja mää selvisin just ja just. Sit kaks ihan ulkopuolista menehtys mun takia.

Kysyttäessä huonosta omatunnosta hän kertoi uskovansa sen seuraavan häntä loppuun asti.

– Aina. Mä en pääsisi siitä ikinä...

Oikeus on määrännyt miehen mielentilatutkimukseen. Miestä syytetään kahdesta taposta, tapon yrityksestä ja törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Syyttäjä vaatii miehelle ehdotonta vankeutta.

Lainaukset ovat poliisin julkiseksi tulleesta esitutkintapöytäkirjasta Niiden kirjoitusasua ei ole ilmeisiä kirjoitusvirheitä lukuunottamatta ole muotoiltu. Välimerkkejä on lisätty lukemisen helpottamiseksi.
Mtv
Ironiainjektio: Mitä enemmän injektiot, sitä enemmän infektoit (tuore tutkimus). Tästä syystä virustaudit ja syövät saavat usein vallan boostaamisen jälkeen. Olkaa viisaita ja pysähtykää hetkeksi.

NancyDrew
Christopher Lorenzo
Viestit: 1578
Liittynyt: Ti Elo 10, 2010 8:02 am

Re: Vehmaan kuolonkolaria tutkitaan tappona

Viesti Kirjoittaja NancyDrew »

Tekijää kohtaan en osaa tuntea sääliä.. :cry:
Ilta-Sanomat

Kuvat: Tämä nokkakolari oli tahallinen – 2 kuoli, tapoista tuomittu nuorukainen jäi eloon: ”Sori iskä”

Varsinais-Suomen käräjäoikeus tuomitsi 20-vuotiaan nuorukaisen kymmenen vuoden ehdottomaan vankeuteen kahdesta taposta, yhdestä tapon yrityksestä ja törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Hän aiheutti tahallisen tieliikenneonnettomuuden Vehmaalla viime vuoden lokakuussa.

Traagiset tapahtumat sattuivat Vakka-Suomessa sijaitsevassa Vehmaan kunnassa 16.10.2016.

Nuori mies oli itsetuhoinen, mikä käy ilmi hänen jättämistään viesteistä. Tekoa edeltävänä päivänä mies teki testamentiksi nimeämänsä asiakirjan, jossa hän testamenttasi pankkitilinsä sisällön isälleen ”Viimeisenä toivona ennen kuolemaani”.

Tapahtuma-aamuna nuorukainen kirjoitti isälleen kirjeen, jossa hän hyvästeli isänsä. Mies kirjoitti kirjeen ennen lähtöä Turusta Vehmaalle, jossa hänellä oli salibandypeli. Mies totesi myös kirjeessään, että hänen ajamastaan autosta jää tuskin mitään jäljelle.

Salibandypelin jälkeen mies lähti ajamaan Vehmaalta Turkuun päin. Mies oli ”suuttumustilassa” pelissä tapahtuneen vastoinkäymisen takia.

Mies oli isäänsä ja kavereihinsa yhteydessä vielä minuutteja ennen traagista onnettomuutta. Mies lähetti itsestään kuvan kavereilleen Snapchat-sovelluksella.

– Hyvästi, mies kirjoitti kuvan yhteyteen.

Minuuttia myöhemmin nuorukainen lähetti veret seisauttavan viestin isälleen.

– Sori iskä Mää rakastan sua Kato tyynyn alle, viestissä luki.

Parin minuutin päästä rysähti. Poliisin arvion mukaan kello oli 16.20.

Mies ajoi noin 160 kilometrin tuntinopeusvauhtia Vehmaalla Y-tiellä Turun suuntaan, kun alueella oli rajoitus 100 kilometriä tunnissa. Mies ajoi vastaantulevien kaistalla ajaneeseen autoon, ja yhteentörmäys oli raju.

Autot romuttuivat täysin, kuten onnettomuuspaikalta otetuista kuvista ilmenee. Onnettomuudessa vaurioitui myös kolmas henkilöauto, joka tuli onnettomuuteen joutuneen henkilöauton takana.

Tahallisen onnettomuuden aiheuttanut nuorukainen loukkaantui vakavasti, mutta hän selvisi hengissä.

Sen sijaan onnettomuuteen joutuneen auton yli 60-vuotias mieskuljettaja ja hänen vieressään etupenkillä istunut yli 80-vuotias appiukko kuolivat. Auton takapenkillä istunut kuljettajan yli 60-vuotias vaimo loukkaantui vakavasti. Kolmannen henkilöauton naiskuljettaja loukkasi selkänsä.

Mies väitti oikeudessa, että hänen tarkoituksena oli tappaa ainoastaan itsensä, ei muita. Oikeuden mukaan miehen täytyi kuitenkin ymmärtää, että onnettomuuteen joutuneen auton matkustajat todennäköisesti kuolevat.

Varsinais-Suomen käräjäoikeus tuomitsi Jani Ville Johannes Ruuskasen kahdesta taposta, yhdestä tapon yrityksestä ja törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta kymmenen vuoden ehdottomaan vankeuteen. Hän oli teot tehdessään alentuneesti syyntakeinen. Mies kärsi vaikea-asteisesta masennuksesta. Mies oli teot tehdessään 19-vuotias, nykyään hän on 20-vuotias.

Uhrien omaiset vaativat mieheltä tuntuvia korvauksia. Korvausasia ratkaistaan myöhemmin erillisenä riita-asiana oikeudessa.

Varsinais-Suomen käräjäoikeus antoi asiassa tuomion keskiviikkona, eikä tuomio ole siten vielä lainvoimainen.

Mika7979
Jack Taylor
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2015 1:26 am
Paikkakunta: Jumalan selän takana

Re: Vehmaan kuolonkolaria tutkitaan tappona

Viesti Kirjoittaja Mika7979 »

Gurney kirjoitti:Minä keksin ainakin sata tapaa tappaa itsensä, jos siltä tuntuu. Sitä en todellakaan tajua, että tapetaan viaton vastaantulija. Tämäkin idiootti voisi miettiä, että vastaantulija voisi olla oma isä tai äiti tai veli,kait hänellä jotain tunteita on omaan perheeseensä (ainakin FB mukaan).

Se mitä kirjepommi puhuu mielenterveyspalveluista on täyttä paskaa. Jos ei saa apua niin sitten voi tappaa itsensä, mutta että vie viattoman mukanaan niin on käsittämätöntä. Miksei hirttäytynyt, hukuttautunut tai vaikka ajanut autolla kallioleikkaukseen.

Voin vain toivoa, että tyyppi olisi saanut neliraajahalvauksen.
Kannattaisi sinunkin käydä juttelemassa jonkun kanssa, kun noin paljon ahdistaa :wink:

Kirjepommi puhui täyttä asiaa. Moni kommentoi tänne liiallisen tunteen vallassa mitä sylki suuhun tuo eikä mieti asioita yhtään laajemmasta perspektiivistä. Kannattaa käydä purkamassa raivoaan vaikka lenkillä ennenkuin tulee tänne nolaamaan itsensä.

Masentunut ihminen ei useinkaan osaa/pysty enää ajatella loogisesti. Siksi nämä kommentit kuulostavat niin typeriltä, että "miksi ei ajanut kallioleikkaukseen ym." Jos hän ajattelisi normaalin ihmisen tavoin, hän tuskin olisi yrittänyt tappaa itseään. :roll:

On surullista, että kävi kuten kävi, mutta tällainen meuhkaaminen ei tuo kuollutta enää elävien kirjoihin. Yritetään pitää keskustelu asiallisena, vaikka varmasti jokaisesta meistä tämänkaltaiset uutiset tuntuvat pahalta. Olemmehan kaikki aikuisia ihmisiä?

stalkkeri
Hetty Wainthropp
Viestit: 470
Liittynyt: Ma Syys 21, 2015 5:36 pm

Re: Vehmaa: Tahallinen kuolonkolari oli tappo

Viesti Kirjoittaja stalkkeri »

Pystyn täysin samaistumaan tekijään.
Kun ei ole enää pääsyä ulos eikä mikään polku johda mihinkään niin vaihtoehto se on tämäkin.
Sitä että miksi muita?
Ehkä auto oli vaan hänestä se parhain väline suorittaa itsemurha.
Ehkä kuitenkin vielä sekin että toisetkin kuolee kun minä kuolen.
Jos itse kärsinyt syrjäytymistä eikä ketään kiinnosta miten voin niin antaa samalla keikalla vähän muillekin murhetta elämään.
Näin ei pysty ajattelemaan ehkä kuin masentunut henkilö mutta se olkoon "terveiden" ongelma.

Rocket
Harjunpää
Viestit: 319
Liittynyt: To Syys 23, 2010 3:15 pm

Re: Vehmaa: Tahallinen kuolonkolari oli tappo

Viesti Kirjoittaja Rocket »

Joo, on se ainakin niiden kohdalle osuvien ja heidän omaistensa ongelma...

aga
Adrian Monk
Viestit: 2752
Liittynyt: Pe Elo 01, 2008 11:21 am

Re: Vehmaa: Tahallinen kuolonkolari oli tappo

Viesti Kirjoittaja aga »

Paikallislehdestä luin, että tämä tappaja sai 10 vuoden vankeustuomion lisäksi myös kolme vuotta ajokieltoa. Huvitti. Eipä se siellä linnassa paljoa autoa ajele.

Avatar
Tackleberry
Adrian Monk
Viestit: 2733
Liittynyt: La Touko 02, 2015 1:53 am

Re: Vehmaa: Tahallinen kuolonkolari oli tappo

Viesti Kirjoittaja Tackleberry »

stalkkeri kirjoitti:Pystyn täysin samaistumaan tekijään.
Kun ei ole enää pääsyä ulos eikä mikään polku johda mihinkään niin vaihtoehto se on tämäkin.
Sitä että miksi muita?
Ehkä auto oli vaan hänestä se parhain väline suorittaa itsemurha.
Ehkä kuitenkin vielä sekin että toisetkin kuolee kun minä kuolen.
Jos itse kärsinyt syrjäytymistä eikä ketään kiinnosta miten voin niin antaa samalla keikalla vähän muillekin murhetta elämään.
Näin ei pysty ajattelemaan ehkä kuin masentunut henkilö mutta se olkoon "terveiden" ongelma.
Niin, ainahan se on jonkun muun syy. Vois yrittää ottaa vastuun omasta elämästään eikä aina rypeä itsesäälissä.
Sverdlov kirjoitti:Katsoin juuri Trumpin puheen.Sangen viileästi suhtautui voittoon kaiken sen paskan jälkeen mitä on niskaan kaadettu.Nyt sitten tälläkin areenalla hiljenee
sikakoira kirjoitti:..ei jää epäselväksi tuleeko Trump viemään rökäle voiton jälleen kerran. Kyllä tulee ja helposti

stalkkeri
Hetty Wainthropp
Viestit: 470
Liittynyt: Ma Syys 21, 2015 5:36 pm

Re: Vehmaa: Tahallinen kuolonkolari oli tappo

Viesti Kirjoittaja stalkkeri »

Hyvä se on vierestä huudella.
Me kun ei olla eletty miehen elämää.
Jos vain vähän aikaa mennyt päin helvettiä on teko pelkuruutta mutta jos vuodesta toiseen rypee eikä mistään tule mitään niin kyllä siinä alkaa keinot olee vähissä.
Ja kuten kirjoitin on kiva viedä muita "kostoksi" tuonpuoleiseen.
Masentuneen ihmisen ajatusmaailmaa ei voi ymmärtää jollei itse ole kärsinyt vaikeasta tai keskivaikeasta masennuksesta.
Levin ei tulisi lääkkeitä edes määrätä vaan pelkästään terapia apua tai sitten vain lyhyt lääkekuuri erittäin miedolla annoksella kylkiäisenä.

Avatar
Tackleberry
Adrian Monk
Viestit: 2733
Liittynyt: La Touko 02, 2015 1:53 am

Re: Vehmaa: Tahallinen kuolonkolari oli tappo

Viesti Kirjoittaja Tackleberry »

stalkkeri kirjoitti:Hyvä se on vierestä huudella.
Me kun ei olla eletty miehen elämää.
Jos vain vähän aikaa mennyt päin helvettiä on teko pelkuruutta mutta jos vuodesta toiseen rypee eikä mistään tule mitään niin kyllä siinä alkaa keinot olee vähissä.
Ja kuten kirjoitin on kiva viedä muita "kostoksi" tuonpuoleiseen.
Masentuneen ihmisen ajatusmaailmaa ei voi ymmärtää jollei itse ole kärsinyt vaikeasta tai keskivaikeasta masennuksesta.
Levin ei tulisi lääkkeitä edes määrätä vaan pelkästään terapia apua tai sitten vain lyhyt lääkekuuri erittäin miedolla annoksella kylkiäisenä.
Kaikki sympatia masentuneille, jotka päätyvät itsensä tästä maailmasta poistamaan.

Tällaiset paskahousut ei sympatiaa ansaitse. Masennus ei ole mikään tekosyy sivullisten tappamiseen. Suht kusipäistä selittelyä sultakin.
Sverdlov kirjoitti:Katsoin juuri Trumpin puheen.Sangen viileästi suhtautui voittoon kaiken sen paskan jälkeen mitä on niskaan kaadettu.Nyt sitten tälläkin areenalla hiljenee
sikakoira kirjoitti:..ei jää epäselväksi tuleeko Trump viemään rökäle voiton jälleen kerran. Kyllä tulee ja helposti

Vastaa Viestiin