Izotope RX4 Advanced ohjelma ja sillä tehdyt äänianalyysit

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Stratagem
Susikoski
Viestit: 37
Liittynyt: To Loka 22, 2015 8:48 pm

Re: Izotope RX4 Advanced ohjelma ja sillä tehdyt äänianalyys

Viesti Kirjoittaja Stratagem »

Nämä Ampujan jutut on aivan Höpönpöpönpaskaa.
Tutustukaa puolustuksen vastineeseen ja miettikää missä mennään? Omilla aivoilla?
Ps. Pikku-Kallen viimeinen oljenkorsi.



zem kirjoitti:
Nikolajevits kirjoitti: Jos Uole on korkeampitaajuuksinen kuin Jukan valitus, viiminenkin ripe mahdollisuudesta että ainut tallentava yksikkö olisi puhelin, on poissuljettu, sillä Jukan valituksen matalampana tulisi kantautua korkeaa paremmin puhelimeen, ja Jukan ollessa vielä lähempänä puhelinta kuin astaloija, selitystä on vaikea enää antaa

Sitä tarkoitin kaikessa amatööriydessäni. Tuo -le olisi siis mielestäni myös ennen napsahdusta
Ampujan spektrin ja mukana olevan tekstin mukaan korkeampitaajuuksinen "viiva" on
Jukan valitus, matalammalta lähtevä "kaksihaarainen kuvio" naisen "kuole":

Kuva

"Kuole" on matalampi, ja kantautuu siis täten helpommin ja suuremmalla volyymilla
- siinä mielessä matalampi ääni voisi olla "lausuttunakin" fyysisesti lähellä sitä, joka
päästää korkean äänen.

Toisaalta voisi ajatella, että miehen korkealla äänellä huutaman täytyy olla myös
volyymiltaan suuri - ääni ei nouse korkeaksi kuin lujaa huudettaessa (vrt. "äänen
korottaminen"). Tällöin hiljemmin lausutun (oletetun) "kuole" äännähdyksen voisi tulkita
olevan lähempänä puhelinta (tai "tallennusvälinettä"). Com si com sa.

N edellä:
Tuo -le olisi siis mielestäni myös ennen napsahdusta
On nippa nappa mahdollista, ohessa kuva aaltomuodosta:

Kuva

Tällöin kuitenkin jää aikalailla vähän tilaa tavulle "le" - verrattuna siihen,
että "uooo" kestää yli kaksi sekuntin kymmenystä. Ja jatkuuko "e" kolahduksen jälkeen?
Mahdoton sanoa aaltomuodosta sen paremmin kuin spektristäkään, koska mukana on
(kolmantena) uhrin valitus (mikä kyllä näkyy spektrissä).

Kiintoisa on myös kolmen valituksen suhde ajalla n. 2:01 - 2:03 - 2:06. Kun leikkaa välit
pois, huomaa, kuinka ensimmmäinen poikkeaa kahdesta seuraavasta kuuluvuudeltaan
ja äänimaailmaltaan (liitän äänitiedoston myöh.)

Ja: valitus 2:01 sekä 2:06 kestävät molemmat 8 sekuntin kymmenystä - jälkimmäinen on
aika tasan yhden sävelaskelen korkeampi kuin edellinen (jälkimmäisessä päällä tietysti
muita ääniä, so. ns. "lop-pu").

Mutta kehoitan vertailun vuoksi kuntelemaan kyseiset kolme valitusta, kun välit on leikattu pois.

Stratagem
Susikoski
Viestit: 37
Liittynyt: To Loka 22, 2015 8:48 pm

Re: Izotope RX4 Advanced ohjelma ja sillä tehdyt äänianalyys

Viesti Kirjoittaja Stratagem »

Heh, vaikka kuinka puhutaan audiotodisteesta, niin kukaan ei puhu Audio Forensiikasta, mitä tehdään/ei Suomessa? Mielenkiintoista? Täytyy hakea töihin?


Stratagem kirjoitti:Nämä Ampujan jutut on aivan Höpönpöpönpaskaa.
Tutustukaa puolustuksen vastineeseen ja miettikää missä mennään? Omilla aivoilla?
Ps. Pikku-Kallen viimeinen oljenkorsi.



zem kirjoitti:
Nikolajevits kirjoitti: Jos Uole on korkeampitaajuuksinen kuin Jukan valitus, viiminenkin ripe mahdollisuudesta että ainut tallentava yksikkö olisi puhelin, on poissuljettu, sillä Jukan valituksen matalampana tulisi kantautua korkeaa paremmin puhelimeen, ja Jukan ollessa vielä lähempänä puhelinta kuin astaloija, selitystä on vaikea enää antaa

Sitä tarkoitin kaikessa amatööriydessäni. Tuo -le olisi siis mielestäni myös ennen napsahdusta
Ampujan spektrin ja mukana olevan tekstin mukaan korkeampitaajuuksinen "viiva" on
Jukan valitus, matalammalta lähtevä "kaksihaarainen kuvio" naisen "kuole":

Kuva

"Kuole" on matalampi, ja kantautuu siis täten helpommin ja suuremmalla volyymilla
- siinä mielessä matalampi ääni voisi olla "lausuttunakin" fyysisesti lähellä sitä, joka
päästää korkean äänen.

Toisaalta voisi ajatella, että miehen korkealla äänellä huutaman täytyy olla myös
volyymiltaan suuri - ääni ei nouse korkeaksi kuin lujaa huudettaessa (vrt. "äänen
korottaminen"). Tällöin hiljemmin lausutun (oletetun) "kuole" äännähdyksen voisi tulkita
olevan lähempänä puhelinta (tai "tallennusvälinettä"). Com si com sa.

N edellä:
Tuo -le olisi siis mielestäni myös ennen napsahdusta
On nippa nappa mahdollista, ohessa kuva aaltomuodosta:

Kuva

Tällöin kuitenkin jää aikalailla vähän tilaa tavulle "le" - verrattuna siihen,
että "uooo" kestää yli kaksi sekuntin kymmenystä. Ja jatkuuko "e" kolahduksen jälkeen?
Mahdoton sanoa aaltomuodosta sen paremmin kuin spektristäkään, koska mukana on
(kolmantena) uhrin valitus (mikä kyllä näkyy spektrissä).

Kiintoisa on myös kolmen valituksen suhde ajalla n. 2:01 - 2:03 - 2:06. Kun leikkaa välit
pois, huomaa, kuinka ensimmmäinen poikkeaa kahdesta seuraavasta kuuluvuudeltaan
ja äänimaailmaltaan (liitän äänitiedoston myöh.)

Ja: valitus 2:01 sekä 2:06 kestävät molemmat 8 sekuntin kymmenystä - jälkimmäinen on
aika tasan yhden sävelaskelen korkeampi kuin edellinen (jälkimmäisessä päällä tietysti
muita ääniä, so. ns. "lop-pu").

Mutta kehoitan vertailun vuoksi kuntelemaan kyseiset kolme valitusta, kun välit on leikattu pois.

zem
Rico Tubbs
Viestit: 1217
Liittynyt: Pe Marras 16, 2012 4:41 pm

Re: Izotope RX4 Advanced ohjelma ja sillä tehdyt äänianalyys

Viesti Kirjoittaja zem »

Voi olla niin kuin Stratagem esittää - on silti kuitenkin kiinnostavaa tutkia hieman mitä "lisätodisteena" esitetään.

Mutta lupaamani äänitiedosto - kolme valitusta 2:01 - 2:03 - 206:

http://www.nbl.fi/~nbl3145/litter/valituxet.wav

Edelleen ihmetyttää (ainakin) viimeisen valituksen (n. 2:06) kaksinkertainen alku -
jonkinlainen "kuoro" ääniä (ilmeinen hidastettaessa tempoa, mutta muutenkin). Ja yhtälailla viimeisen valituksen loppu - miksi jää kaikumaan niin, että pysyy samassa nuotissa mekaanisen tuntuisesti? Joku selittänee epäluontevan äänten yhdistelmän... miksi "kaikumaisen" vaikutelman antava ääni lopussa?

Vastine on hyvä, mutta Ampujan tutkimuksen höttöisyys näkyy siitä itsestäänkin...

Stratagem
Susikoski
Viestit: 37
Liittynyt: To Loka 22, 2015 8:48 pm

Re: Izotope RX4 Advanced ohjelma ja sillä tehdyt äänianalyys

Viesti Kirjoittaja Stratagem »

Aivan älytöntä vastata tuohon-Ei mitään referenssejä?
Raine: https://www.facebook.com/raine.ampuja?fref=ts

Please, Tell Us !
zem kirjoitti:
Nikolajevits kirjoitti: Jos Uole on korkeampitaajuuksinen kuin Jukan valitus, viiminenkin ripe mahdollisuudesta että ainut tallentava yksikkö olisi puhelin, on poissuljettu, sillä Jukan valituksen matalampana tulisi kantautua korkeaa paremmin puhelimeen, ja Jukan ollessa vielä lähempänä puhelinta kuin astaloija, selitystä on vaikea enää antaa

Sitä tarkoitin kaikessa amatööriydessäni. Tuo -le olisi siis mielestäni myös ennen napsahdusta
Ampujan spektrin ja mukana olevan tekstin mukaan korkeampitaajuuksinen "viiva" on
Jukan valitus, matalammalta lähtevä "kaksihaarainen kuvio" naisen "kuole":

Kuva

"Kuole" on matalampi, ja kantautuu siis täten helpommin ja suuremmalla volyymilla
- siinä mielessä matalampi ääni voisi olla "lausuttunakin" fyysisesti lähellä sitä, joka
päästää korkean äänen.

Toisaalta voisi ajatella, että miehen korkealla äänellä huutaman täytyy olla myös
volyymiltaan suuri - ääni ei nouse korkeaksi kuin lujaa huudettaessa (vrt. "äänen
korottaminen"). Tällöin hiljemmin lausutun (oletetun) "kuole" äännähdyksen voisi tulkita
olevan lähempänä puhelinta (tai "tallennusvälinettä"). Com si com sa.

N edellä:
Tuo -le olisi siis mielestäni myös ennen napsahdusta
On nippa nappa mahdollista, ohessa kuva aaltomuodosta:

Kuva

Tällöin kuitenkin jää aikalailla vähän tilaa tavulle "le" - verrattuna siihen,
että "uooo" kestää yli kaksi sekuntin kymmenystä. Ja jatkuuko "e" kolahduksen jälkeen?
Mahdoton sanoa aaltomuodosta sen paremmin kuin spektristäkään, koska mukana on
(kolmantena) uhrin valitus (mikä kyllä näkyy spektrissä).

Kiintoisa on myös kolmen valituksen suhde ajalla n. 2:01 - 2:03 - 2:06. Kun leikkaa välit
pois, huomaa, kuinka ensimmmäinen poikkeaa kahdesta seuraavasta kuuluvuudeltaan
ja äänimaailmaltaan (liitän äänitiedoston myöh.)

Ja: valitus 2:01 sekä 2:06 kestävät molemmat 8 sekuntin kymmenystä - jälkimmäinen on
aika tasan yhden sävelaskelen korkeampi kuin edellinen (jälkimmäisessä päällä tietysti
muita ääniä, so. ns. "lop-pu").

Mutta kehoitan vertailun vuoksi kuntelemaan kyseiset kolme valitusta, kun välit on leikattu pois.

Nikolajevits
Neuvoja-Jack
Viestit: 538
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 3:14 am

Re: Izotope RX4 Advanced ohjelma ja sillä tehdyt äänianalyys

Viesti Kirjoittaja Nikolajevits »

Mietin tuota samaa ns kaikua joskus, päättelin että se tulisi sorkkaraudasta, kun lyö, osuessa johonkin kovaan se jäisi helisemään kuin äänirauta, tietysti tässä tapauksessa nauhoitinyksikön tulisi olla lähempänä kuin puhelin, varsinkin kun A/D muunnin saattaa vaikuttaa nimenomaan korkeampien äänien kaiun "roll offiin" heikentävästi, näin olen ainakin käsittänyt, mutta matalampiin sillä ei pitäisi olla vaikutusta, elleivät ne ole niin matalia, että jäävät peruskohinan alle.

"Mild roll off of gain in higher frequencies"

https://aaltomuoto.wordpress.com/aani/d ... perusteet/

Luulisihan Vittiköstäkin jäävän aika hyvä kaiku niin korkeana kiljaisuna, lähdekin on suurinpiirtein samalla alueella kuin tuo ns. Äänirauta kaiku. (ellei D/A muunnin ja nyquistin taajuus, yllä, vetänyt sitä sileäksi vieden kaiunkin mennessään, rakentaen kiljaisusta kolmitavuisen, palaan tähän myöh.)

Jos tallentava yksikkö on puhelin, 10m päässä, tuokin kaikuva ääni olisi todella kova, sen tulisi olla yli kaksinkertainen vs miten sen häke tallensi. Ottaen huomioon tuon kaiun heikkenemisen, silti tuo sointuu kuin mikäkin äänirauta hetken aikaa, diiinnggg

Ainakin muistisäännön mukaan:
Puolet matkaa lisää +6dB, itse lähteessä siis +12dB, ja 10dB kohdalla äänenpaine kaksinkertaistuu
Totuus on jossain kaurapuuron ja lusikan välissä

Nikolajevits
Neuvoja-Jack
Viestit: 538
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 3:14 am

Re: Izotope RX4 Advanced ohjelma ja sillä tehdyt äänianalyys

Viesti Kirjoittaja Nikolajevits »

Muuttuuko kohinataso Jukan valitusäänten lakkaamisen jälkeen?

Stratagemin meuhkaamat "leikkaukset" ovat suorassa yhteydessä kohinatasoon.

Ne ovat katkoksia jotka syntyvät, kun kohinataso suhteessa signaaliin on heikko, ja AD muunnin laskee kohdan "nollakohdaksi" jolloin syntyy tällainen katkos. Mielenkiintoista on se, että näiden pitäisi olla erittäin harvinaisia, mutta nauhassahan on niitä "kymmeniä", voiko Annelin puhelinlinja olla aina näin kohinainen, vai onko se seurausta jostain..?


Mielenkiintoinen juttu Jukan särisevistä huuteluista ja Vittiköstä..

Eli pari perusjuttua, taajuuskaistan leikkausalue on se tuttu 300-3400. Nyquistin teoreeman mukaan, näytteenottotaajuus tulee olla kaksinkertainen, jotta ääni tulee AD muuntimesta puhtaasti ulos. Eli 3400 x2 = 6800Hz. Käytännössä tämä on kuitenkin vähän päälle, 8000Hz.

Vittikön (2700Hz) pitäisi siis tulla helposti puhtaana läpi. Näillä tiedoilla.

Mutta on vielä yksi tärkeä lainalaisuus:

* epälineaarinen kvantisointi
- puheen ymmärrettävän toiston kannalta tärkeimmät
vivahde-erot pienillä äänenpaineilla -> pienillä
äänenpaineilla asteikon tasoja tiheämmässä, suurilla
harvemmassa


Lisätään tähän tietomme että: kvantisointisärö. äänen bittimäärän vähentämisessä lukujen pyöristämisestä aiheutuva särö.

Eli siis särö syntyy herkemmin suurilla äänenpaineilla, pienemmillä ei. Okei.

Nyt kiinnostaisi 2 asiaa.

1. Miten suurella äänenpaineella Jukan huudot saavat tosiasiassa olla tuotettuja, kun noin särisee, ennen Uoleja? Matkaa lähteeseen on 10metriä. Tiedämme siis, että Jukan reaaliääni on oltava yli kaksinkertainen itse lähteessä, mutta 10m päästäkin ääni purskahtelee tuolla tavalla yli?

2. Miksi nauhan korkein huuto, Vittikö, ei purskahtele yli? Se on erittäin korkea, eihän tuollaista kiljaisua voi ilman äärimmäisen voimakasta äänenpainetta tuottaa? Vai onko se sittenkin vain korkea, ilman voimakasta äänenpainetta?

Adioss :shock:
Totuus on jossain kaurapuuron ja lusikan välissä

Nikolajevits
Neuvoja-Jack
Viestit: 538
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 3:14 am

Re: Izotope RX4 Advanced ohjelma ja sillä tehdyt äänianalyys

Viesti Kirjoittaja Nikolajevits »

Noista katkoksista, eli siis tuo signaali kohinasuhde luo noita bittivirheitä ja syntyy katkoksia, ei siis mitään 1.34 kaltaisia vaan tuollaisia mistä stratagem puhui(näitä on siis epäilty tallenteen manipuloinnista johtuviksi)

Tossa löytämäni kuvat asiasta(lue, lopussa, signal to noise ratio seuraukset ja bittivirhe)

Jukan purskahdukset leikkiesimerkillä ja vähän spekua vertailukohdista:

1. Asetetaan nauhoitin toiseen huoneeseen nauhoittamaan
2. Jukka ulvoo, matkaa nauhoittimeen on esim 5m. Nauhoitin nauhottaa Jukkaa tältä etäisyydeltä
3. Nyt Jukka on kuollut, nyt siirrämme nauhoittimen kohdalle jossa Jukka oli
4. Laitamme nauhoitteen soimaan, nyt sen täytyisi siis kuulua taas puhelimeen asti
5. Mutta äänenpaineen toistettaessa tulee paljon suurempi kuin livetilanteessa jotta se kantautuu puhelimeen, kun tässä on lisänä vielä välissä Jukan ja nauhoittimen välinen matka josta nauhoitettiin Jukkaa(kohdassa 2).

Seuraa purskahtelua, kun äänentuoton on oltava niin kovalla.

Sama selittää miksi humiseva kaiku kuuluu puhelimeen asti, se on lähempää tallennettu, kovalla tuotettu

Sama selittää miksi vertailu liveääni Vittikö, ja Mikäkö karjaisu ei purskahtele, taas Jukan valitus purskahtelee, vaikka oletettu lähde olisi samoilla etäisyyksillä
Liitteet
2015-11-26_04.09.31.jpg
2015-11-26_04.09.31.jpg (77.48 KiB) Katsottu 3342 kertaa
2015-11-26_04.05.11.jpg
2015-11-26_04.05.11.jpg (193.94 KiB) Katsottu 3342 kertaa
Viimeksi muokannut Nikolajevits, To Marras 26, 2015 2:52 pm. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Totuus on jossain kaurapuuron ja lusikan välissä

Avatar
Xerxes
Axel Foley
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Huhti 15, 2013 12:11 am

Re: Izotope RX4 Advanced ohjelma ja sillä tehdyt äänianalyys

Viesti Kirjoittaja Xerxes »

Naisen kirkaisu

Olen huomannut, että tähän kirjoittavat nimimerkit ovat tutkineet hätäkeskusäänitettä noilla eri ohjelmilla. Itse olen kuunnellut sitä vain sellaisenaan kaiuttimista ja kuulokkeilla. Erityisesti on pistänyt silmään se kohta 2.03 , jossa olen kuullut vain melko kovan, matalan, römeän ja kaikuisen äänen. Siitä nämä muut ovat kuulleet sen AA:n sanomaksi arvellun -uOLE. Siinä on siis monta ääntä päällekkäin, ja kaikujen perusteella ne matalat äänet tulevat kaukaa, ehkä takkahuoneesta. Jos ne tulevat sieltä, niin ne ovat lähtöpisteessä erittäin voimakkaita. Minä en voi sanoa tuosta -uOLE sanasta paljoakaan, mutta se voi tulla puhelimen läheltäkin samaan aikaan hiljaisella äänellä ja sanoja voi olla nainen tai tyttö, tai tulisivatko ne peräti takkahuoneesta kireällä surmaajan äänellä, joka on noussut kireästä tilanteesta johtuen hämmästyttävän korkeaksi. Minä en kuule koko sanaa sen römeän kaikuisen äänen seasta. Äänitteen perusteella AA on tuulikaapissa noin 2.00 ja tuo -uOLE sanotaan noin 2.03. Tämän mukaan takkahuoneessa on aivan eri henkilö, joka iskee uhria sorkkaraudalla - se ei voi olla AA.

Toinen kiintoisa kohta on se, jossa AA on pyytänyt A:n puhelimeen ja mennyt itse katsomaan lähempää, koska JL oli huutanut Annua auttamaan. Hän oli mennyt sinne takkahuoneen - olohuoneen aukon tienoille ja huppumies oli ollut hyökkäävinään hänen kimppuunsa. Tuolloin AA huutaa selvästi MITÄ SE (Tai ehkä mitäkö) ..... VITTIKÖ . Noin 1.55. Minusta tuo ääni tuossa yhteydessä on täysin luonnollinen ja tunnistettavissa AA:n ääneksi. Minä en huomaa siinä mitään vierasta. On selvää, että äänen korkeus ei ole sama kuin kahvipöytäkeskusteluissa. Olettekö kuulleet hyvä-äänisen naisen kirkaisevan? Kyllä siinä äänen korkeus menee aivan älyttömän korkealle. Tuo AA:n huudahdus lähentelee naisen kirkaisuääntä ja on luonnollisesti huomattavasti korkeammalta kuin tavallinen rauhallinen puheääni. Minusta tuo AA:n huudahdus on täysin luonnollinen omin korvin kuunneltuna ottaen huomioon missä tilanteessa se on huudettu.

Itse asiassa tuo kohta 2.03 on vähän outo. Se matala kumiseva ääni on niin voimakas, jopa oudon voimakas, mikäli se tulee takkahuoneesta. Tässä saattaa jopa tulla epäilys, että se on jälkeenpäin siihen lisätty. Jos on lisätty, niin lisääjä tuskin on AA, vaan joku muu taho. Tämä on vain epäilys, mutta tämä kohta ei mielestäni millään tavalla todista AA:ta vastaan. Tämä kohta voidaan tulkita niin monella tavalla. Mahdollinen AA:n henkäisy kohdassa 2.02 tai jonkun henkilön lausuma kohdassa uOLE 2.03 ei millään tavalla viittaa nimenomaan AA:n syyllisyyteen. Se ei ole mikään ratkaiseva todiste. Voidaan tulkita niinkin, että ne tukevat AA:n syyttömyyttä. Nuo äänet sopivat hyvin puolustuksen teoriaan. Ja oikeudessa riittää se, että sellainen on hyvin mahdollista, mutta vastaava perustelu ei riitä syyttäjän kannalle. Huom! "Varteenotettava epäilys". ... :x

Stratagem
Susikoski
Viestit: 37
Liittynyt: To Loka 22, 2015 8:48 pm

Re: Izotope RX4 Advanced ohjelma ja sillä tehdyt äänianalyys

Viesti Kirjoittaja Stratagem »

Toi on tosi buli juttu, turha lähtee liukkaille jos boksi kuittaa mononen voittaa?

Nicht schuldig
Adrian Monk
Viestit: 2535
Liittynyt: Ma Kesä 16, 2014 2:19 pm

Re: Izotope RX4 Advanced ohjelma ja sillä tehdyt äänianalyys

Viesti Kirjoittaja Nicht schuldig »

Stratagem kirjoitti:Toi on tosi buli juttu, turha lähtee liukkaille jos boksi kuittaa mononen voittaa?
Ei ihan pikku juttu tämä Anneli Auerin hätäkeskuspuhelunauha, nyt se löytyy jo ARD päävalintasivulta.

ARD on sama kuin Suomen Yle.

http://www.ardmediathek.de/tv/Kinozeit- ... d=15447312

Nikolajevits
Neuvoja-Jack
Viestit: 538
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 3:14 am

Re: Izotope RX4 Advanced ohjelma ja sillä tehdyt äänianalyys

Viesti Kirjoittaja Nikolajevits »

Muuntimen kuittaaminen on tässä voimavara. AD aiheuttaa kvantisointisäröä suurilla äänenpaineilla.

*Jukan (huom. Vammautuneen) mölinän tulisi siis olla suuremmalla äänenpaineella tuotettua kuin Vittikö ja Mikäkö, jotka ovat lähempää puhelinta, ehdottomasti erittäin suurella äänenpaineella tuotettuja kiljaisuja ja karjaisuja. Vittikö ja Mikäkö eivät omaa kvantisointisäröä. Jukan mölinä taas omaa.

*Hiljaisempi Uole kuuluu lähempää tallenninyksikköä kuin korkea valitus, Vaikka astalointiasennosta päätellen näin ei tulisi olla. Taas jos tallenninyksikkö oli olohuoneessa, se selittäisi tämän.

*Vittikö on äärimmäisen korkea, mutta ei omaa kaikua. Se on liveääni, lähempää ja avoimemmassa tilassa tuotettu kuin 2.03, eikä kaiku kantaudu puhelimeen asti. Taas Kohdan 2.03 "klongg" ääni omaa kaiun, vaikka se ei ole edes kaukaisesti lähelläkään Vittikön äänenpaineita.

Tämäkin selittyy sillä että tallenninyksikkö on ollut lähempänä kuin puhelin, olohuoneessa.

*Jukan valituksen kvantisointisärö selittyy sillä, että tallennin on ollut olohuoneessa. Äänentuottoa on jouduttu lisäämään runsaasti, sillä se on tallentunut pidemmän matkan päähän, ja tämä huonolaatuinen tallennus on toistettu pitkän matkan päästä puhelimeen. Tällöin myös ääniä, jotka eivät ns 'kuulosta' voimakkaasti tuotetuilta, tuotetaan kovaa. (Esim. monotoninen tasapaksu puhe, joka olisi tuotettu kuin kova huuto)

*Peruskohinan taso on kova suhteessa signaaliin, ja aiheuttaa katkoksia, joita nauhan manipuloinniksikin on epäilty. Äänentuoton määrä ja jatkuva vaihtovirrasta seuraava impedanssi selittää kohinatason. Ei ole uskottavaa, että Annelin puhelinlinja olisi aina ollut noin heikko suhteessa signaaliin, että yhden puhelun aikana, tavallisesti harvinaisia katkoksia, olisi kymmeniä.

*Lähtiksejo, tulee Jukan valituksen takaa, vaikka se on lähempänä puhelinta.

Tämä selittyy sillä, että nauhoitetta toistetaan olohuoneesta ja Anneli käveli tallentimen ohi.

Siitä että häketallenne olisi tutkimiskelvoton ei ole viitteitä, vaan etäisyyksiä pystyy hahmottamaan nauhalta. Annelin ja Tyttären osalta etäisyydet täsmäävät, mutta Jukkaan sekä Jukkaan liittyvät äänet eivät selity äänenpaineiden osalta, eivätkä Jukan sijainnin osalta. Kaikki viittaa siihen, että Jukan ääni on tallentunut olohuoneeseen, sekä toistettu olohuoneesta puhelimeen.

Tallentimen mahdolliset sijainnit, nauhoitus ja toisto samasta paikasta:
Liitteet
2015-11-28_13.43.42.jpg
2015-11-28_13.43.42.jpg (109.37 KiB) Katsottu 2857 kertaa
Totuus on jossain kaurapuuron ja lusikan välissä

Ande
Jack Bauer
Viestit: 986
Liittynyt: To Huhti 07, 2011 3:48 pm

Re: Izotope RX4 Advanced ohjelma ja sillä tehdyt äänianalyys

Viesti Kirjoittaja Ande »

Kuka meistä ihan tosiaan ymmärtää ja tietää, mitä tämä "äänislangi" (esim. purskeet, kvantisointisärö) oikeasti tarkoittaa? Suurin osa meistä on amatöörejä mutta täytyy sanoa, että lahjanne menevät täysin hukkaan, jos ette pääse hyödyntämään äänestä muodostettujen kuvien analysointitaitojanne missään paremmissa piireissä.

Talon pohjapiirroskuvaa katsoessa tulee kyllä mieleen selityksiä äänen voimakkuuden vaihteluille.
Aluksi Anneli on voinut olla keittiön puolella kauempana ja puhua suoraan luuriin, jolloin takkahuoneen äänet eivät ole kuuluneet. Jossakin vaiheessa luuria on liikutettu pitemmälle olohuoneen puolelle, ja ehkä Jukka on huudellut siinä sängyn päädyssä, jossa oli verilammikko.

Verisimmät jäljet ovat kuitenkin takkahuoneen perällä, ja siellä on paljon ääntä vaimentavia elementtejä,takka siinä nurkassa, puita, tekstiilejä. Silti Jukan huutelu kuuluu hyvin selkeästi.

Nikolajevits
Neuvoja-Jack
Viestit: 538
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 3:14 am

Re: Izotope RX4 Advanced ohjelma ja sillä tehdyt äänianalyys

Viesti Kirjoittaja Nikolajevits »

Niin no kvantisointi liittyy vain siihen mistä se säröytymä äänessä johtuu liittyen tekniikkaan, mut voi sen käytännössä ajatella niin et äänen ollessa tarpeeksi kova, huuto yms. Se säröytyy, mutta jos tehään vertauskohta joihinkin koviin huutoihin nauhalla niin ainoastaan Jukan äänet säröytyy.

Äänieristeethän puhuu vielä tuota vastaan että miksi juuri Jukan ääni säröytyy, niiden tullessa (mukamas) vielä kauempaa ja kovempien eristyksien takaa, kuin vaikkapa nuo Mikäkö ja Vittikö huudot

Sitten se, että miten joku, tavanomaisen pieneltä vaikuttava ääni on toistoltaan niin kova että se lyö laudalta kovia huutoja. Jukka on kuin "ar, arr" tällaista monotonista kipuääntelyä, ja se on äänenpaineeltaan kuin mikäkin suurin kaikilla voimilla päästetty karjaisu.

Sitten näistä apaattisista arr äänistä tai pikku kolahduksesta syntyy kaiku joka kantautuisi mukamas puhelimeen asti, kun taas Annelin kaikilla voimillaan karjaisemien äänien kaiku ei kanna puhelimeen. Taas jos pikku kolahdus olisi nauhoitettu olohuoneesta, se nappaisi kaiun nauhaan ja lujaa olohuoneesta toistettuna kaiku saapuisi puhelimelle asti, se olisi mahdollista, mutta jos ajatellaan että sen pitäisi livenä tarttua puhelimeen Jukan olinpaikasta, ei mielestäni edes olematonta mahdollisuutta.

Sittaas Annelin ja Tyttären äänet vaikuttavat kuitenkin johdonmukaisilta, mielestäni niistäkin pitäisi löytyä vastaavia ongelmia, jotta nauha olisi tutkimiskelvoton

Tällaisia ongelmia olisi havaittavissa, toki niille voi olla joku esim tekninen selitys mitä en vain ole sattunut löytämään ja tuskin on Ampujan porukkakaan, melkein ainut selitys alkaa olla tuo nauhateoria tai se, että häketallenne olisi silkkaa mössöä ja tutkimiskelvoton mutta ei se näillä tiedoilla vaikuttaisi olevan
Totuus on jossain kaurapuuron ja lusikan välissä

zem
Rico Tubbs
Viestit: 1217
Liittynyt: Pe Marras 16, 2012 4:41 pm

Re: Izotope RX4 Advanced ohjelma ja sillä tehdyt äänianalyys

Viesti Kirjoittaja zem »

Nikolajevits:
Mietin tuota samaa ns kaikua joskus, päättelin että se tulisi sorkkaraudasta, kun lyö, osuessa johonkin kovaan se jäisi helisemään kuin äänirauta, - -

http://murha.info/phpbb2/viewtopic.php? ... 25#p722025
Kyseessä oleva 2:06 valituksen lopussa oleva "kaiku" ei ilmeisesti ole esim. sorkkaraudasta
lähtevä äänirautaääni, koska äänen kerrannaiset osuvat yksiin uhrin valituksen kerrrannaisten
kanssa, jolloin se on inhimillinen ääni (ks. ao kuvan loppuosa oikealla):

Kuva

Alla tämä valitus n. 2:06 eteenpäin, ensin normaalina, sitten 50% hidastettuna, sitten
vielä 50% hidastettuna, sitten ens. hidastuksen kautta tallenteen valitukseen.
Jos ei muuta, niin valituksen "rakenne" käynee ilmi: alkaa Jukan äänellä, sitten tulee
ikäänkuin "kuoro" ääniä, joukossa väitetyt "o" ja "u" äänteet (jos joku ne kuulee).

http://www.nbl.fi/~nbl3145/litter/xvalitusd.wav

Mutta ohessa sitten Audacityn spektrianalyysi kyseisestä valituksesta. Ensin valituksen alku,
mitä edeltää "taustakohina" (aika kuvassa):

Kuva

Nähdään Jukan valitus ja sen kerrannaiset (=korkeat huiput).

Sitten eteenpäin, eli seuraavat puoli sekuntia (aika kuvassa):

Kuva

Nähdään jälleen kerrannaishuiput suurin piirtein samoissa kohdissa, mutta huomiota
herättää "kolmihuippuinen" ääni 700 - 800 Hz:n kohdalla. Vastaa kyllä kuuntelukokemusta
"kuorosta". Ehkä joku selittää? Kuvassa siis taajuudet puolen sekuntin ajalta 2:05,9 - 2:06,4.

N:
- -
melkein ainut selitys alkaa olla tuo nauhateoria tai se, että häketallenne olisi silkkaa mössöä ja tutkimiskelvoton mutta ei se näillä tiedoilla vaikuttaisi olevan - -
Kahden valituksen osalta 2:03 sekä 2:06 häketallenne on mössöä, sen Ampujankin kuvat
todistavat. Miksi mössöä näiltä osin - tietysti panee miettimään.

Tässä käsitelty .wav -tiedostoa, Ampuja puolestaan on käyttänyt ilmeisesti .aud -tiedostoa.
Eli sitä näytettä, minkä Santaojan toimesta toimitettiin Niemelle - ja onko sen jälkeen
muuta näytettä 26 ollutkaan? Eli kyseistä "toimitusta" oletaisiin käytetty oikeudessa,
ja mahdollisesti alkuperäinen on jo tuhottu. Mutta lienee esim. Joutsenlahdella ja Mäkisellä?

Nikolajevits
Neuvoja-Jack
Viestit: 538
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 3:14 am

Re: Izotope RX4 Advanced ohjelma ja sillä tehdyt äänianalyys

Viesti Kirjoittaja Nikolajevits »

Mielenkiintoisia tietoja jälleen kerran zem

Etsin tietoa .aud tiedostomuodosta, ihmettelin miksi sen pitäisi olla .aud .. Ajattelin sillä voivan olla tekemistä Izotopen kanssa ensin, mutta sitten löysin tämän..

The AUD file extension is also used for the default audio projects created using the Audacity software. These *.aud files do not contain the actual audio data, just the settings for the projects. They may be however exported as audio files

Eikö Tuija käyttänyt nimenomaan Audacitya?

Voiko olla että Tuija oli säilönyt omia "asetuksiaan" tallenteesta jonnekin, jotka olivat tärkeitä aiemmassa todistusaineistossa, ja näitä asetuksia tilattiin? Ns. "Prefix"

Jos ei ollut käytännönmukaista ottaa vastaan tutkintamateriaalia suoraan henkilöltä, vaan sitä pyydettiin rekisterinpitäjiltä, tai jotain vastaavaa. Miksi tiedoston pitäisi olla .aud, kun alkuperäinen on .wav?



Tuossa tiedostossa jonka laitoit, yritän kertoa miten kuulen sen, hidastuksessa voi miltei kuulla nämä kerrokset;

Jukka huutaa valitustaan, aivan kuin päätä painettaisiin kaakelilattiaa vasten ja ääni johtuisi kaakelilattiasta jotenkin. Metallinen esine osuu Jukkaa ja osuma myös johtaa metallisesta esineestä. Osumahetkellä Jukan valitus muuntaa muotoaan "alaspäin", AAAA*aa (jossa * =osuma) ja yksi kerros jatkaa "ylöspäin", joka on lyhyt metallisen esineen kaiku, äänirautasointi, joka jatkaa kun muut kerrokset ovat jo lakanneet soimasta. Tässä välissä on osuma joka saattaa olla se jonka seurauksena Jukan hampaat olivat keskellä lattiaa.

Tämä metallinen kaiku soi siis hieman pidempään kuin muut kerrokset jotka seuraavat tästä osumasta

1. AAAaannffff .....(Jukka)
*johtaa lattiasta* .....(environment)
.......2 *osumaaa* .....(Impact)
........3.*kaikuuuuuuu* ..... (Gain, metal rod)

Selvä kuin pläkki ? 8) :D

Edit: kaikenlaista muotoilua ja kirj. Virheitä
Viimeksi muokannut Nikolajevits, La Marras 28, 2015 11:13 pm. Yhteensä muokattu 8 kertaa.
Totuus on jossain kaurapuuron ja lusikan välissä

Vastaa Viestiin