Ajoitukset

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Avatar
Päämiäs
Neuvoja-Jack
Viestit: 531
Liittynyt: Su Huhti 13, 2014 3:25 pm
Paikkakunta: Ei voi virkavaltaa muuten opettaa kuin viedä saunan taakse ja lopettaa
Viesti:

Käytetään Häke-kelloa ajoituksissa edelleen virtuaalisesti

Viesti Kirjoittaja Päämiäs »

turumurre kirjoitti:Manner on ollut tehtäviensä tasalla kun on saanut kaivetuksi esiin oikeat ajat (eikös tälläset kuuluisi poliisitutkijoille...).

Partio ajoi siis n.10.3 km:n matkan 7 minuutissa, eli keskituntinopeutta 88 km/h.
Yli 80 liian korkea nopeus asuintaajamassa pakettiautolla nastarenkailla vaikka sulat tietkin. 10-12km matkaan 3 eri navigaattorin reittivaihtoehtoa ilman VT2. Laillinen ajo kestää 20min, joten alkuperäinen 10min hyvä hälytysajoarvio. 60 on kova keskinopeus kaupungissa, kun joka käännöksessä nopeus tippuu 20km/h.

Havaittu on että joka kello oli eri ajassa. Häkeannon 2:45 ja partiosaannin 2:41 ero 4min.
Lisäsotkujen välttämiseksi käytetään vertailukelpoisesti edelleen suhteellista HÄKEAIKAA alkaen 2:43.22, joten saapumisaika 2:51+4= 2:55.

Porin lukutaidottomat mikkihiiret ja patologiset juristitarjoilijat eivät tunne käsien asentoja, joten tietysti totuuden selvittäminen jäi meille ja matlock Mannerille, kuten kaikissa muissakin faktoissa: mm. oikean murhamiehen paljastaminen.

Todennettu ero selvittää vasta puolet aikaerosta, joten täysin turhaa yrittää syyttää Aueria, kun Porin kellot heittää vielä enemmän kuin Auerin sokkiarviot. Aikoihin jää vieläkin parin minuutin epäselvyys, joten Auerin vapautus on siltäkin osin varmaa.
-02:41:50 Hätäpuhelu alkaa
(tiedot Hovi 2014-kuulustelusta: Laakkonen / Kostensalo / Härmä)
-02:43:18 Tehtävän anto partiolle
[tiedot Hovi 2014-kuulustelusta: Kostensalo (Laakkonen 02:43)]
-02:44 Partio matkalla
(tiedot Hovi 2014-kuulustelusta: Laakkonen; "minuutti tehtävän annosta" )
-02:46:10 Hätäpuhelu loppuu
(itse laskien: 2:41:50 + 0:04:20)
-02:51 Partio perillä
(tiedot Hovi 2014-kuulustelusta: Laakkonen / Kostensalo / Härmä)
Auerilla ollut nk. 'lavastusaika' pieneni entisestään,
Mahdottomiin lavastusfantasioihin saa olla aikaa vaikka rajattomasti. Aina tulee paremmin kuivumisaikaa.
Realistisen aikajanan saa, kun vähennätte luulemastanne aloitusajasta 5min ja lisäätte 5min luulemaanne kuoliaaksitoteamisaikaan.
PERU_Viimeinen_virhe_turha_F35romut_HX-maanpetos=35mrd_ikivelkaorjuutemme._-Kaikki_blogistit_tietää_Auer_syytön
anneliauerkirjoittaa.blogspot.fi
seppo-isotalo
RadioRockKorporaatio-tenttaus._Suomiareena_pätkä:
youtube.com/watch?v=FH9CGJFLoMk
Syyttömien_KKOikeusmurhat_valeraiskauksista
areena.yle.fi/1-3719531
2298417
2104198
mtv.fi/katso/20618268
Syytön_taksikuski_10v_vankilaa_raiskausvalheista
anneliauer.com
mikkoniskasaari.fi
puheenvuoro.uusisuomi.fi/?s=auer
fi.wikipedia.org/wiki/Ulvilan_surma
Salasana_ulvila_Lataa_ILMAISEKSI_Faktakirja2_Miten_poliisi_väärensi_Auerin_murhaajaksi
Avatar
luxetveritas
Jane Marple
Viestit: 1056
Liittynyt: Pe Syys 26, 2014 8:15 pm

Re: Ajoitukset

Viesti Kirjoittaja luxetveritas »

turumurre kirjoitti:--
Laitan vielä täydennetyn ajoituksen:
-02:41:50 Hätäpuhelu alkaa
(tiedot Hovi 2014-kuulustelusta: Laakkonen / Kostensalo / Härmä)

-02:43:18 Tehtävän anto partiolle
[tiedot Hovi 2014-kuulustelusta: Kostensalo (Laakkonen 02:43)]

-02:44 Partio matkalla
(tiedot Hovi 2014-kuulustelusta: Laakkonen; "minuutti tehtävän annosta" )

-02:46:10 Hätäpuhelu loppuu
(itse laskien: 2:41:50 + 0:04:20)

-02:51 Partio perillä
(tiedot Hovi 2014-kuulustelusta: Laakkonen / Kostensalo / Härmä)
--
Hämmentää se, että oikeuden asiakirjoissa on ajoituksen osalta ollut niin paljon eriävyyttä.
Nähdäkseni puhelun jälkeinen aika ennen poliisien saapumista ei sinänsä ole merkittävästi muuttunut. Arvioidusta aikahaarukasta on päästy tarkempaan tietoon ja arvioon.

Onko hätäpuhelun kestosta saatu lisävalaistusta? Onko kesto nyt virallisesti tuo 4:20? Mitä mahtaa puuttua tallenteista, jotka ovat 2-3 sekuntia lyhyempiä?

Sitten on vielä tallenteella oleva 2 sekunnin tyhjä kohta...
On vain kerättävä faktat, vankkumattomat tosiasiat, asetettava ne oikeisiin yhteyksiinsä ja tehtävä niistä välttämättömät johtopäätökset.
one eye
Neuvoja-Jack
Viestit: 573
Liittynyt: To Loka 03, 2013 5:31 pm

Re: Ajoitukset

Viesti Kirjoittaja one eye »

2-3 sekuntia lyhyempi versio on puolustuksen musiikkistudion editointi. Siis lapsus heiltä. Alkuperäinen on bittimuodossa kopioituna CD:lle eikä voi lyhentyä yhtään mihinkään.
Mykät sekunnit jos sisältävät taustakohinan ovat puhelimen mute-näppäimen tai ylipäätään mikrofonipään katkos. Ilman kohinaa taas tallennusjärjestelmän katkos. Dataa tallennettuna (unohda siis analogisen logiikka) mutta magneettinauhalle ja jos onkin nauhalla ok - niin sitten siitä cd:lle siirrettäessä. Mekaanisena osuutena on tässä siis nauhan kelaus. Tietenkin nauhan niin kirjoittaa kuin sen datan myös tulkitsee ohjelmisto, joten kyseessä voi olla myös "kirjoitusvirhe".
Turumurre kirjoitti: mielestäni ne ovat Annelin sydämen ääniä. Näitä samoja kuuluu vielä hetki myöhemmin, ennen Lahden "Tuu joota".
Avatar
turumurre
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4783
Liittynyt: La Huhti 03, 2010 3:57 pm

Re: Ajoitukset

Viesti Kirjoittaja turumurre »

Viittaan kirjoitukseeni:
http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic. ... 32#p654332
-02:41:50 Hätäpuhelu alkaa

-02:43:18 Tehtävän anto partiolle

-02:44 Partio matkalla

-02:46:10 Hätäpuhelu loppuu

-02:51 Partio perillä
Todistelun mukaan nuo tasaminuuttiajat tarkoittanevat sitä että kirjattu/kirjaantunut niin, mutta siinä voi olla muutamia sekunteja päälle. Eli 02:44 (+mahd. joitakin sekunteja), ja myös 02:51 (+ mahd. joitakin sekunteja).

Tarkastellaanpa miltä nuo ajat näyttävät häkelitteroinnissa (malli Niemi -2009). Punaisella siis näitä kellon aikoja ja tosi-tietoja, sinisellä olen kirjannut omat arvioni. Mielenkiintoisen osuvasti sopivat nuo uudet ajat:
Hätäkeskuspuhelu 1.12. 2006
02.41:50
0:01 Häke: Hätäkeskus.
0:02 Epäilty: Tääl o joku tappaja. Tulkaa nopeesti.
0:04 Häke: Mi, mikä.
Epäilty: Joku tuli ikkunast sisää.
...

0:39 Epäilty: Meil o myös neljä lasta täällä.
0:41 Häke: Neljä lasta.
0:42 Epäilty: Kyllä.
0:43 Häke: Jaaha, odota hetki, mä meen hetkeks pois linjalta. Älä sulje puhelinta, älä me pois.
0:48
02:42:38
-Häke poistuu linjoilta hälyttämään

...
1:25 Uhri: Hälytyys...tule(e) tänne apuun.
1:28
02:43:18 Tehtävän anto partiolle
Häke saa viimein yhteyden partioon... Mielenkiintoinen sattuma, juuri tässä tulevan preikin kohdalla
1:34 (Tallennuksessa tyhjä kohta kahden sekunnin ajan)
1:36 Epäilty: Hei mun täytyy ny (huutaa lastaan).
1:38 Lapsi: Niih.
1:39 Epäilty: Tuuksä tänne puhelimee?

...
2:19 Lapsi: Iskä, älä kuole.
2:20
02:44:10 Partio matkalla
Arvioin 10s päälle/viittaan alussa esitettyyn...Tämä aika on 'kuittaus' tehtävän annosta. Sopii erittäin hyvin koska pian Häke palaa linjoille
2:22 Uhri: Aiih.
2:23 Epäilty: Hei, lopeta (huutaa todella raivokkaasti).
2:25 (askelien ääniä) (ETP-papereissa tämä on tuntematon)
Tuntematon: (Aja).
2:26
02:44:16 Häke: Joo haloo.
Häke palaa linjoille

...
2:39 (kolahdus)
Taustalta kuuluva iskuääni, samalla kun Auer palaa puhelimeen
2:41 (metallinen ääni + vaimeampi kolahdus).
Tyttö luovuttaa puhelimen luurin äidilleen (samalla hetkellä taustalta kuullaan tunnistamaton erikoinen 'mekaaninen' ääni.
2:45 - 2:48
Hätäpuhelusta on taustalta kuultavissa 'huutoa' (Lahden viimeisiä ääntelyitä).

2:49
Taustalta kuullaan tuntemattomaksi jäänyt miehen ääni (Saatan..).

2:51
Taustaltava kuuluva iskuääni (viimeinen hätäpuhelusta kuultavissa oleva).


...
3:06
Häke kysyy: Joo, missä se sun mies, mimmoses tilas se sun mies siel nyt on?

3:10
Auer vastaa:Makaa siel lattial ja huus äske apua...

3:12
NYT HILJENI! Tämä Auerin huudahdus ihan heti tuon edellisen lauseensa jatkoksi.

3:13
Taustalta kuuluu erikoinen kaksoiskolahdusääni.

3:15
Tytön karmiva ja pitkä kiljaisu alkaa...

3:17
Taustalta kuuluu selkeä napsahdus tytön kiljaisun keskellä, samalla kiljaisu loppuu.

3:22
Tytön itkua taustalla

3:30
02:45:20
Hätätallenteelta on kuultavissa ääni joka voi johtua siitä kun surmaaja jalallaan tömähtää ulkopuolelle terassille.

3:30 Häke: Joo, mut missäs se tekijä nyt on, missä se tekijä täl hetkel on?
3:33 Epäilty: No todennäkösest siel ellei lähteny ulos jo, mei makuuhuoneessa siis.
3:36 Häke: Lähti ulos jo vai?
3:37 Epäilty: En tiedä, siel hiljeni.
3:39 Häke: Jaaha.
Epäilty: (kysyy lapselta) Oliks se viel siel?
3:41 Lapsi: Joo, se lähti.
3:42 Epäilty: Se lähti jo vai?
3:43 Häke: Sano vähä tuntomerkkejä, mä voin sanoo poliisille, mustat vaatteet ja mitä muuta?
Taustalta kuuluu häkelinjojen läpi puhetta, luultavasti häke tässä muodostanut yhteyden partioon.
3:47 Epäilty: Mustat vaatteet, siin oli joku, sanotaa et vähintää 180 senttiä pitkä, vähä, aika tukeva.
3:53 Häke: Joo.
3:54 Epäilty: Semmoset niinku mustat vaatteet, semmoset, ettei naamaa kokonaa näkyny. Iha vieraan näköne mulle.
3:58 Häke: Iha vieras.
3:59 Epäilty: Jooh (taustalta kuuluu lapsen itkua). Hei tulkaa nopeesti (Auerin itkuinen purskahdus)
4:02 Häke: Joo, poliisi soittaa sul, me voidaan lopettaa sitte.
4:05 Epäilty: Onks tänne joku ambulanssi tulossa kans?
4:07 Häke: On ambulanssi on kans tulossa ja poliisi, mut me voidaan lopettaa ni poliisi soittaa.
4:11 Epäilty: Joo.
4:12 Häke: Täst tavottaa täst sun numerosta, mistä sä soitat nyt. (lapsi itkee taustalla) Me voidaan lopettaa, poliisi soittaa.
4:16 Epäilty: Joo. Selvä.
4:17 Häke: Joo, hei.
4:18 Epäilty: Heihei.
4:20
02:46:10 Hätäpuhelu loppuu
Puhelun päätyttyä Auer käy olohuoneesta katsomassa miestään, mutta palaa kiireellä uudestaan puhelimeen:

Tyttären kuuleminen 7.12.2006:
Äiti sano jossain vaiheessa Jukka sano jotain. Mut ei iskä sanonu.
Sit se juoksi takas puhelimeen kun se oli soittanu jo poliisille.


02:46:30 (arvio) Ensipartion poliisin soitto

02:48:30 (arvio) Puhelun kesto: "noin pari minuuttia"/Laakkonen

Auer käy kehoituksesta koittamassa miehensä pulssia pesuhuoneen oven kautta, ei yletä kuin olkapäähän:

Auerin kuuleminen 2.12.2006
K: Tuliks poliisi sit aika, kuinka arviot et kuinka kaua siihe kesti ko se mies häipy ikkunasta ja sit se poliisin tulo siihe, paikalle?
A: Siin ei sit enää kauhee kaua menny, et varmaa alle viis minuuttia.
K: Joo.
A; Et, tota noini, ko se hiljeni sen puhelun aikana. Tosin mää en osaa sanoa, mä kyl sit kävin molempien kautta viel kattomassa siellä. Ens mä kävin sieltä olohuoneen kautta, mut se oli täynnä lasia se huone, ni en mä viittiny lähemmäs mennä. Sit mä kiersi sieltä kodinhoitohuoneen kautta, kylppärin kautta. Ja katoin viel sieltä sitte, ni mä näin, et Jukka makas siel ihan paikoillaan ja silmät auki semmosen kuolleen näkösenä. Ja sit mä ajatteli, et mun pitäs jostai kokeilla tuntuiks pulssi, mut en mä sit sieltä ylettynyt ku olkapäähä asti, ja mä en siit sit, otin käteni pois ja en sit halunnu enempää koskee.


02:50:30 (arvio) Auer rientää etukuistille poliiseja vastaan

Auerin kuuleminen 2.12.2006
Ja sit, tota noini, mä lähdin seuraavaks sinne ... no ko mä huitasi? käteni sit mul tuli toho (huokaus) verta käteeni ja sit mä meni sinne ovelle, ovi oliki sit jo auki, ko mä oli siel käyny ja kattomaa, odottamaa, et sit tota noini, oliks se ambulanssi sitte vai poliisiauto mikä tuli ensimmäisenä, ja kun mä näin, et ne lähtee kiertää sinne, ja kirosi siel, et kiertää viel koko sen Tähtisentie ympäri. Mut sit ne ilmeisest näki, ko mä heilutin siellä, ja lähti tänne päin.


02:51:xx Partio perillä
one eye
Neuvoja-Jack
Viestit: 573
Liittynyt: To Loka 03, 2013 5:31 pm

Re: Ajoitukset

Viesti Kirjoittaja one eye »

Nyt kun turre saa tämän itse "keksiä" niin kelpaa paremmin. Linkkini mukainen aikajana on esitetty täälläkin vuosia sitten ja silloin se oli vaikea nieltävä.
Turumurre kirjoitti: mielestäni ne ovat Annelin sydämen ääniä. Näitä samoja kuuluu vielä hetki myöhemmin, ennen Lahden "Tuu joota".
Avatar
sisotalo
Jessica Fletcher
Viestit: 3375
Liittynyt: Su Helmi 26, 2012 12:10 pm

Re: Ajoitukset

Viesti Kirjoittaja sisotalo »

TM esittää oman ajoituksen, joka siis eroaa siitä mitä muut kuulevat Hätäpuhelusta:

2:45 - 2:48
Hätäpuhelusta on taustalta kuultavissa 'huutoa' (Lahden viimeisiä ääntelyitä).
2:49
Taustalta kuullaan tuntemattomaksi jäänyt miehen ääni (Saatan..).
2:51
Taustaltava kuuluva iskuääni (viimeinen hätäpuhelusta kuultavissa oleva).

...
3:06
Häke kysyy: Joo, missä se sun mies, mimmoses tilas se sun mies siel nyt on?
3:10
Auer vastaa:Makaa siel lattial ja huus äske apua...
3:12
NYT HILJENI! Tämä Auerin huudahdus ihan heti tuon edellisen lauseensa jatkoksi.
3:13
Taustalta kuuluu erikoinen kaksoiskolahdusääni.
3:15
Tytön karmiva ja pitkä kiljaisu alkaa...
3:17
Taustalta kuuluu selkeä napsahdus tytön kiljaisun keskellä, samalla kiljaisu loppuu.
3:22
Tytön itkua taustalla
3:30
Hätätallenteelta on kuultavissa ääni joka voi johtua siitä kun surmaaja jalallaan tömähtää ulkopuolelle terassille.


Olisi erinomaista, jos oikeuden jäsenet uskoisivat tähän. Se antaisi raudanlujan alibin Annelille koska hän on ajan 02.42--04.18 puhelimessa, mutta minä en usko siihen, enkä usko että oikeuden jäsenetkään niin tekevät. Minä olen vakuuttunut, että murhaaja poistui 02.40, silloin kun kuultiin "mekaaninen kolahdus". Jos oikeuden jäsenet saisivat tämän vaihtoehdon pohdittavaksen voisivat he ehkä uskoa ja siis vapauttaa Annelin

Taas kerran on todettava, että kun puolustusta tarvittaisiin Manner vaikenee.
Avatar
turumurre
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4783
Liittynyt: La Huhti 03, 2010 3:57 pm

Re: Ajoitukset

Viesti Kirjoittaja turumurre »

sisotalo kirjoitti:TM esittää oman ajoituksen, joka siis eroaa siitä mitä muut kuulevat Hätäpuhelusta:

2:45 - 2:48
Hätäpuhelusta on taustalta kuultavissa 'huutoa' (Lahden viimeisiä ääntelyitä).
2:49
Taustalta kuullaan tuntemattomaksi jäänyt miehen ääni (Saatan..).
2:51
Taustaltava kuuluva iskuääni (viimeinen hätäpuhelusta kuultavissa oleva).

...
3:06
Häke kysyy: Joo, missä se sun mies, mimmoses tilas se sun mies siel nyt on?
3:10
Auer vastaa:Makaa siel lattial ja huus äske apua...
3:12
NYT HILJENI! Tämä Auerin huudahdus ihan heti tuon edellisen lauseensa jatkoksi.
3:13
Taustalta kuuluu erikoinen kaksoiskolahdusääni.
3:15
Tytön karmiva ja pitkä kiljaisu alkaa...
3:17
Taustalta kuuluu selkeä napsahdus tytön kiljaisun keskellä, samalla kiljaisu loppuu.
3:22
Tytön itkua taustalla
3:30
Hätätallenteelta on kuultavissa ääni joka voi johtua siitä kun surmaaja jalallaan tömähtää ulkopuolelle terassille.


Olisi erinomaista, jos oikeuden jäsenet uskoisivat tähän. Se antaisi raudanlujan alibin Annelille koska hän on ajan 02.42--04.18 puhelimessa, mutta minä en usko siihen, enkä usko että oikeuden jäsenetkään niin tekevät. Minä olen vakuuttunut, että murhaaja poistui 02.40, silloin kun kuultiin "mekaaninen kolahdus". Jos oikeuden jäsenet saisivat tämän vaihtoehdon pohdittavaksen voisivat he ehkä uskoa ja siis vapauttaa Annelin

Taas kerran on todettava, että kun puolustusta tarvittaisiin Manner vaikenee.


Sisotalo edelleen haluaa jahnata tästä surmaajan poistumisesta. Ok, tosin edellisen kirjoitukseni olennaisimpia asioita olivat nämä uudet hätäpuhelun/partion ajat, niihin toivoisin sisotaloltakin enempi kommentointia kuin tähän iänikuiseen...

Mutta koska tämä surmaajan poistumisaika on sisotalolle se tärkein mihin hän on tarrautunut, niin käsitellään sitten vielä.

Sisotalo perustelee väittämäänsä aikaa ensinnäkin nimim. alpo holistin eräällä animaatiolla, joka on tehty summamutikassa 2010 keskusteluiden pohjalta keskusteluiden pohjaksi.

Sisotalo perustelee että tyttö olisi mennyt äitiään vastaan tuulikaapin nurkalle, josta vasta näkee näkemäesteiden sivuitse terassin ovelle. Puhelimen johto venytettynä sinne riittää nippanappa jos edessä ei ole esteitä, puhelinpöydällä kuitenkin oli.
Ja miksi tyttö olisi mennyt ensin pienen pätkän suoraan ja sitten sivusuuntaan tuulikaapin nurkalle. Ja miksi äiti olisi juossut ottamaan puhelinta vastaan tuulikaapin nurkalle, ja vielä siten että tytölle olisi jäänyt vapaa näkymä äitinsä oikealta puolelta terassin ovelle.

Sisotalolla on ajatuksissa myös eräs paha virhe siinä kun hän kertoo että äiti Auer olisi tulossa olohuoneesta ja olisi selin terassin ovelle.
Kun Auerin kertomus on lähtökohtana (täytyyhän se olla ainakin niille jotka surmaajaan uskovat), niin Auer on juuri juossut toisen kerran ulko-ovelle. Hän ei voi siten tulla ykskaks taas olohuoneesta. Mikäli hän on juossut johonkin muualle; keittiöön, työhuoneeseen..., hän ei kuitenkaan enää ole tulossa olohuoneesta.

Sisotalon versiossa, vaikka tyttö olisi jopa epäluonnollisen kaukana puhelinkojeesta tuulikaapin nurkalla; Auer ei voi olla selin terassin ovelle, hänen mennessään ottamaan puhelimenluuria tytöltä.
Lisäksi on aivan varmaa että Auer olisi havainnut poistumisääniä (katsonut siis sinnepäin), kun surmaaja poistuu rikotusta ikkuna-aukosta ulos.
Lisäksi jos tyttö olisi ollut tuulikaapin nurkalla (kuten sisotalo olettaa), siitä on myös näköyhteyden lisäksi selkeä kuuloyhteys terassin ovelle, tällöin juurikin kun luuria ojentaa poistumisäänet olisivat enempi tallentuneet myös hätätallenteeseen...

Seuraava kuva osoittaa ensinnäkin sen, mihin puhelimen johtoa voi kohtuudella 'venyttää' (tyttö siirtynyt keittiön/eteisen rajapinnalle) jotta tavarat puhelintasolta eivät putoaisi lattialle, eikä itse puhelinkoje putoaisi lattialle.
Tuosta missä tuo tyttö seisoo (hieman ylipitkä 3d-tyttömalli), ei näe terassin ovelle...
(kuva aukeaa suuremmaksi klikkaamalla kuvaa)
Kuva

3D-Auer on juuri juossut kertomansa mukaan toisen kerran ulko-ovelle ajassa n. 2:30 (lähtötilanne nähtävänä taustalla 3D-Auer-hahmona).
Puhelimelle tullaan siis sivusta, ei olohuoneesta.

Taustalta kuullaan juuri tällöin melskettä ja iskuja, ja eräskin selkeä iskuääni ajassa 2:39.
Surmaaja ei siis ole voinut poistua tuolloin monestakaan syystä. Lisäksi hätäpuhelun äänet eivät millään puolla tälläistä poistumisaikaa, kuten ei myöskään puhelusta kuulu että tyttö mitenkään reagoisi tällöin 2:40 surmaajan poistumiseen.

Tyttö päinvastoin on kertonut olleensa 'keskellä olkkaria' ja 'pelästyneensä' ja 'perääntyneensä'...
peikonlehti
Roger Murtaugh
Viestit: 854
Liittynyt: To Touko 30, 2013 3:11 pm

Re: Ajoitukset

Viesti Kirjoittaja peikonlehti »

Hölöpöö. Puolustus vaikenee (kuten itsekin tekisin) yksityiskohdista, joilla ei ole mitään tekemistä tuomion perusteluiden kanssa.
Avatar
sisotalo
Jessica Fletcher
Viestit: 3375
Liittynyt: Su Helmi 26, 2012 12:10 pm

Re: Ajoitukset

Viesti Kirjoittaja sisotalo »

Pyytäisin Turumurretta vielä valaisemaan tilannetta, jossa Amanda ojentaa puhelinta äidilleen. Hän on aikaisemmin tehnyt askelten kuvan siitä kuinka Anneli liikui olohuoneen ja ulko-oven välillä. Onko siinä niin, että Anneli menee kaksi kertaa ulos ja palaa sieltä ottamaan puhelinta vastaan. Minulla on sellainen käsitys, että Anneli tulee takkahuoneelta, jossa hän on käynyt sytyttämässä valon.

Jätetään Alpon tiedot rauhaan, en minä koskaan niihin perusta todisteluani, kaikki tulee loogisesta päättelystä, todistuksista, Hätäpuhelun litteroinnista ja kuuntelusta. Alpon arvaamaton ansio on, että hän on vieläkin ainoa, joka on tehnyt animaation siitä mitä tapahtui murhapaikalla. Korjaisin sitä jos olisi välineet, ennen kaikkea Amandan osalta.

TM tekee arvokkaita vastaväitteitä sille, että Amanda oli nähnyt murhaajan hetkellä 02.42 hyppäävän ulos ikkunasta. Mutta ei mikään niistä kumoa sitä, että tämä on ainoa versio, jolla on mahdollisuudet murtaa tuomarien ennakkoluulot siitä, että Anneli olisi murhaaja.

TM esittää ajatuksen, että murhaaja olisi viipynyt asunnossa minuutin sen jälkeen kun Jukan voihkaisu kuultiin viimeisen kerran. Olisi erinomaista, jos hän voisi vahvistaa tätä väitettä niin että minäkin siihen uskoisin, sen sijaan että vinoilee
Avatar
luxetveritas
Jane Marple
Viestit: 1056
Liittynyt: Pe Syys 26, 2014 8:15 pm

Re: Ajoitukset

Viesti Kirjoittaja luxetveritas »

Lahden surmaamiseen Auerilla käytättävissä ollut aika

Aikajana lähtee oletuksesta, että Auerin esikoinen (A) luottaa siihen, mitä äiti on tapahtumista kertonut, ja kertoo havainnoistaan siitä käsin in bona fide. Tästä seuraa oletus, että Lahti surmataan reaaliaikaisesti hätäpuhelun aikana eikä käytössä ole rinnakkaispuhelinta eikä pitkiä puhelinjohtoja.

02:36:32 / 02:38:32 / 02:41:32 (arvio) Esikoisen (A) 1. käynti takkahuoneen ovella
+ n. 0'18" / 3'18" / 5'18"
  • 10.1.2007:
    A: Mää heräsin kun pakkanen paukku tai jotain ja äiti tai iskä kirku ja mää menin kattomaan ja siel oli paljon lasinsiruja, mää olisin laittanu valot mut siellä oli niin paljon niitä sirpaleita. Sit Mää menin takas huoneeseeni ja olin siel pari minuuttia, viis, seittemän
    P: …jos palataan siihen paukkeeseen, missä?
    A: Kuuntelin sängyssä ja sit kun äiti tai iskä kilju ni menin kattomaan.
    P: Kuuluko muita ääniä?
    A: Ei.
    P: Kestikö pauketta kauan?
    A: Aika kauan.
    7.12.2006:
    A: Siinä tilanteessa iskä ja äiti oli nousseet seisomaan.
    P: Oliko ne sängyssä vai sängyn lähellä?
    A: Sängyn lähellä.
    P: Kuuluko paukkuvaa ääntä?
    A: Ei.
    P: Ääni oli loppunu?
    A: Joo.
    P: Kuuluko myöhemmin?
    A: Ei.
    P: Eli heräsit ääneen ja menit kattomaan mikä hätänä?
    A: Joo.
    P: Erotit et siellä on iskä ja äiti, ei ollu ketään muita?
    A: Ei.
    P: Näkeekö himmentimen kohdalta koko makuuhuoneen?
    A: Joo näkee.
    P: Jäitkö katsomaan?
    A: Olin ihan vähän aikaa ja sit lähdin omaan huoneeseeni.

    P: Oliko ovi auki sun huoneessa?
    A: Joo, mää pidän sitä aina auki paitsi kun mää oon suuttunu. //
    P: Kuulitko mitään ääniä kun olit huoneessa?
    A: En oikein.

02.41:50 Hätäpuhelu (4:20) alkaa
02:42:38 Häke-päivystäjä poistuu linjalta (0:43 Jaaha, Odota hetki, mä meen hetkeks pois linjalta. Älä sulje puhelinta, älä me pois.)
  • 1.12.2006:
    4.49 A: Mää odotin, et äiti sais puhelun sit iskä alkoi siel just huutaa sitä jotai, ku mä sanoin, et se sano sitä mmmmm. Ni enne sitä se alkoi huutaa jotain, mut emmää kuullu sitä kunnol, ni äiti meni kattoon. Sil aikaa mää odotin siel puhelimes, et koska sen saa sulkee.
    5.05 P(K): Kuulis sä isän sanovan mitään nimee?
    5.08 A: No se sanoi Annu, kun mun äitini, se, ko se on Anneli Auer, ni sitä kutsutaan Annuks. Ni se huus vaan Annu.

    Häke-tallenne:
    1:39 Epäilty kutsuu lasta: Tuuksä tänne puhelimee?

    1:41 Epäilty: Mä meen kattoo tonne.
    1:42 Lapsi tulee puhelimeen: Mitä mä sanon?
02:43:33 Epäilty poistuu linjalta (1:43 Mä soitan poliisil, siel pyydettii et...)
+ 59" Epäilty käy välillä puhelimen lähellä (2:08 Tuleeksielt kettää?)
  • 1.12.2006:
    7.39 P(K): No kun sää olit puhelimessa ni, mitä äiti? Käviks se kattomas sit isää?
    7.43 A: No, kävi se kerran.
    7.45 P(K): Mitä kautta se meni kattoon?
    7.48 A: Ku meil o se kodinhoitohuone, sit siit pääsee kylppäriin ja kylppärist sinne makuuhuoneeseen. Äiti meni toist kautta, ku keittiöst mennää suoraan eteenpäin, sit siin o se olkkari ja sit siit mennää minun makuuhuoneeseen. Eikä siin oo ovee välis. Nii et äiti meni sielt kattoo. Mää muistan, et äiti kävi kyl ulkon kattomas ja se sano, et tulispa ne pian.
    8.08 P(K): Joo. Näiks sää, et olisko äiti juossu karkuun sieltä? Makuuhuoneesta?
    8.16 A: En. Tota, jotain äiti juoksi sielt makuuhuoneest taas kattoon, et koska ne, koska poliisit tulee. ...

    22.05 P(K): Menikö äiti siit ko se oli puhelimessa. Ni se meni siit välil kattomaa sinne.
    22.10 A: Joo.
    22.11 P(L): Ni sä menit puhelimee ja äiti meni olkkari läpi.
    22.13 P(K): Joo.
    22.14 P(L): Vai.
    22.14 A: Joo.
    22.15 P(K): Tuliko äiti hiljaa vai lujaa pois sielt.
    22.17 A: Lujaa.
    22.19 P(K): Joo. Mihi äiti meni sitte? meniks se sit sinne. Tuliks se puhelimee vai
    22.24 A: Yy.
    22.25 P(K): Vai meniks se ulos vai.
    22.25 A: Ulos ja sit puhelimee.
    22.27 P(K): Joo.
    10.1.2007:
    A: …sit mää en muista missä kohtaa mää menin ku äiti oli soittanu poliisille ni mää menin puhelimeen ja äiti sano et sano jotain herää. Ennen sitä iskä sano jotain Annu Annu kun mun äitin lempinimi on Annu. Ja sit mää menin takasin huoneeseeni

02:44:32 Epäilty palaa linjalle (2:43 Onksielt tulos joku?)
02:45:05 Esikoisen (A) 2. käynti takkahuoneen ovella (3:15-3:17 voimakas pitkä kirkaisu: Aaaah! )
  • 1.12.2006
    22.36 P(M):…Sää kirkasit kovasti siel sillo, jossakin vaiheessa.
    22.40 A: Yy.
    22.41 P(M): Oliko se sillo ko se mies meni ulos vai vai mis vaihees ?
    22.44 A: No, silloko mä näi iskä siel lattial ja siit tulee iha hirveesti verta. (itkua)

    23.01 P(M): Entäs se mies, näiks sää sitä sillo siellä.
    23.04 A: Yyy [pudistaa päätään].
    7.12.2007:
    P:… kun lähdit huoneesta ni mihin menit tokalla kertaa?
    A: Kattomaan sinne takas ja iskä oli lattialla ja siit tuli hirveesti verta.
    P: Menitkö siihen samaan kohtaan?
    A: Joo suunnilleen.
    P: Miten iskä oli?
    A: Mahallaan makaamassa.
    P: Lattialla?
    A: Joo.
    P: Näitkö äitiä?
    A: En muista.
    P: Et nähny äitiä siinä iskän vieressä?
    A: En muista näinks mä äitiä, mut ainakaan se ei ollu iskän vieressä.
    P: Sä näit et iskästä tuli verta?
    A: Niinku jokapaikast oli sitä verta, ei sitä varmaan tullu jokapaikasta...
    P: ja lattialla oli verta?
    A: Joo.
    1.12.2006
    1.32 A: Sit mää en ottanu sit ku mää menin uudestaan kattoon mää näin iskän lattialla.
    1.38 P(K): No missä äiti oli sillon?
    1.40 A: Äiti oli muistaakseni soittamassa.
    1.42 P(K): Oliko valot sillo päällä, vai oliko pimeetä?
    1.47 A: No, kai ne oli päällä, ko mäen olis muute nähny pimeessä.
    1.51 P(L): Mis kohtaa iskä oli siel lattialla? Muistatko?
    1.55 A: Aika siin sängyn vieres se makas lattialla.
    1.58 P(K): Olik siel ketään vierasta miestä?
    2.00 A: Mää en nähny, se oli varmaa se oli menny jonnekin piiloon. Sit siel oli puukko lattialla…

    14.08 P(K): Sit sää tuut uuden kerra kattomaa, nii äiti oli puhelimes.
    14.11 A: No, sillo iskä oli lattial ja sit, tota äiti oli menos just puhelimee.
    14.20 P(K): Joo.
    14.31 P(M): Siis oliko nyt niin, ett isä oli lattialla ja äiti oli menos puhelimee.
    14.39 A: Joo.
    14.41 P(M): Entäs se iso vieras mies, oliko se sillo jo siel sisäl
    14.46 A: Varmaa, mä en nähny sitä siel.
    14.52 P(K): Ko äiti oli menny just puhelimee, sä kävit kattomaa sinne ja ..
    14.55 A: Iskä oli lattial.
    14.58 P(K): Joo, sit mihi sä menit senjälkee?
    15.00 A: Taas omaa huoneesee.
    15.02 P(K): Oliks sä kaua sit siel?
    15.04 A: En.

02:46:10 Hätäpuhelu loppuu (4:20)
+ n. 20"
02:46:30 – 02:48:30 (arvio) Ensipartion puhelinsoitto (n. 2')
  • P1 (AL): Matkalla kohteeseen soitin kohteeseen ja juttelin puhelimessa ilmoittajan (AA) kanssa. -- Kysyin onko tekijä vielä paikalla, tähän ilmoittaja vastasi, että nyt on hiljaista, tekijä on todennäköisesti poistunut paikalta. Hän ei enää kuullut mitään ääniä, tämä oli hänen arvionsa. Puhelumme alussa kuulin lapsen äänen taustalla sekä jotakin krahinaa mikä lakkasi saman tien. En tiedä mistä tämä krahina tuli, mahdollisesti puhelimen liikkumisesta. -- Puhelumme kesti noin pari minuuttia -- Ilmoittaja kysyi onko poliisi jo tulossa, hän kysyi kauanko meillä vielä menee, vastasin että pari minuuttia vielä kestää. Ilmoittaja oli hieman hätääntynyt, hieman hengästynyt, johdonmukainen hän oli ja kykeni kertomaan mitä paikalla oli tapahtunut. (11.12.2006)
    P2(TH): Ajoin tapahtumapaikalle ja aluksi kun L soitti kohteeseen, hän piti puhelinta kaiutin asennossa ja kuulin taustalla lapsen ääntä. Ihmettelimme aluksi puhelun alussa lapsen ääntä, emme saaneet tarkkaan selvää puheesta. L nosti luurin korvalleen ja toisti asioita, mitä hän puhelun aikana kuuli. 'joku' vastasi puheluun, tämän jälkeen L keskusteli jonkun aikuisen kanssa. L toisti jotakin että uhri on eloton, tuolloin lisäsin vauhtia ja ymmärsin että nyt on tosi kyseessä. (11.12.2006)

+ n. 3'
02:51:30 (arvio) Ensipartio paikalla
  • P1 (AL): Kun tulimme Tähtisentielle, näimme kun nainen viittoilee meille. ilmoittaja Anneli Auer viittoili meille siinä kuistilla, aivan ulko-oven tuntumassa. Hän ei siinä vaiheessa ollut selvästi ulkona talosta. (11.12.2006.)


Summasummarum:

Jos lapsen arvio ikkunanrikkomisen ajankohdasta pitää paikkansa ja hänen 1. käyntikerrallaan takkahuoneen ovella Lahti oli ilman vammoja, Auerilla on sen jälkeen ollut aikaa muutamasta sekunnista runsaaseen 5 minuuttiin ennen hätäpuhelua ”tikata” Lahtea lapsen sitä huomaamatta.

Hätäpuhelun aikana Auerilla on alle minuutti aikaa käydä takkahuoneessa astaloimassa Lahtea. Siinä välissä hän on käynyt ainakin kerran puhelimen lähellä mahdollisesti jopa kolmesti. Siirtymisiin paikkojen välillä menee muutamia sekunteja.

Hätäpuhelun jälkeen Auerilla on enintään noin 3 minuuttia aikaa viimeistellä välttämättömät puhdistus- ja lavastustoimet ennen kuin voi mennä ottamaan poliisin ensipartiota vastaan. Tiukkaa tekee!

Asetetuilla oletuksilla suurin epävarmuus liittyy ikkunan rikkomisen ajankohtaan. Koska lavastusta tuskin saattoi jättää hätäpuhelun jälkeiseen aikaan, aikaa sitä ennen tulisi nähdäkseni olla vähintään 5 minuuttia.

Ainakin teoriassa Lahden surmaamisen ja ulkopuolisen lavastamisen syylliseksi on voinut näin ehtiä toteuttamaan, mutta entä käytännössä?
On vain kerättävä faktat, vankkumattomat tosiasiat, asetettava ne oikeisiin yhteyksiinsä ja tehtävä niistä välttämättömät johtopäätökset.
Caldera
Axel Foley
Viestit: 2109
Liittynyt: La Heinä 06, 2013 10:33 am

Re: Ajoitukset

Viesti Kirjoittaja Caldera »

luxetveritas kirjoitti: Hätäpuhelun aikana Auerilla on alle minuutti aikaa käydä takkahuoneessa astaloimassa Lahtea. Siinä välissä hän on käynyt ainakin kerran puhelimen lähellä mahdollisesti jopa kolmesti. Siirtymisiin paikkojen välillä menee muutamia sekunteja.
Viitisen sekuntia menee kävellen takkahuoneeseen yhteen suuntaan. Juokseminen kyllä erottuu kuten nauhalta kuullaan. Mennessä pitää hankkia astaloita ja kenkiä ja suojavarusteita, tullessa varoa verijälkiä. Lahtea pitää lyödä päähän rajusti teoriaassa vähintään kaksi kertaa ja oikeasti neljä kertaa koska kolme päähaavoista on tismalleen samassa linjassa keskenään ja tehty samalla välineellä, yksi näistä kolmesta on se tappava päävamma. Kerropas Luxetveritas mistä kohtaa nauhalta nämä min. kaksi lyöntiä ja todellisuudessa neljä löytyvät. Et pysty.
peltirumpu
Axel Foley
Viestit: 2142
Liittynyt: Pe Kesä 06, 2008 10:04 am

Re: Ajoitukset

Viesti Kirjoittaja peltirumpu »

Caldera kirjoitti:
luxetveritas kirjoitti: Hätäpuhelun aikana Auerilla on alle minuutti aikaa käydä takkahuoneessa astaloimassa Lahtea. Siinä välissä hän on käynyt ainakin kerran puhelimen lähellä mahdollisesti jopa kolmesti. Siirtymisiin paikkojen välillä menee muutamia sekunteja.
Viitisen sekuntia menee kävellen takkahuoneeseen yhteen suuntaan. Juokseminen kyllä erottuu kuten nauhalta kuullaan. Mennessä pitää hankkia astaloita ja kenkiä ja suojavarusteita, tullessa varoa verijälkiä. Lahtea pitää lyödä päähän rajusti teoriaassa vähintään kaksi kertaa ja oikeasti neljä kertaa koska kolme päähaavoista on tismalleen samassa linjassa keskenään ja tehty samalla välineellä, yksi näistä kolmesta on se tappava päävamma. Kerropas Luxetveritas mistä kohtaa nauhalta nämä min. kaksi lyöntiä ja todellisuudessa neljä löytyvät. Et pysty.
Kuten Naakka jo aikaisemmin totesi, Anneli ei ehdi surmaa häke-puhelun aikana tekemään. Astaloinni lisäksi hänellä pitäisi olla aikaa riisua veriset kengät jaloistaan, ettei olohuoneeseen ja eteiseen jäisi paljastavia verijälkiä. Se ainakin on varmaa, että murhaajan kengänpohjat ovat olleet astaloinnin jälkeen täysin vereentyneet ja niistä olisi jäänyt jälkiä muuallekin, jos kengät jalassa olisi juostu pitkin olohuonetta. Miksi jäljet puuttuvat, jos tekijä on Anneli?
Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9203
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: Ajoitukset

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

luxetveritas kirjoitti: Ainakin teoriassa Lahden surmaamisen ja ulkopuolisen lavastamisen syylliseksi on voinut näin ehtiä toteuttamaan, mutta entä käytännössä?
Vaikutat kohtalaisen älykkäältä henkilöltä, joten tiedät satavarmasti vastauksen omaan kysymykseesi. Olepa ystävällinen ja sijoita huppumiehen oletetut tekemiset tuohon tekemääsi aikatauluun ja pysy muutoin Anneli Auerin alkuperäisessä kertomuksessa. Alatko päästä vähitellen kärryille siitä, mitä Ulvilassa surmayönä tapahtui?

Minä pystyin aistimaan huppumiehen läsnäolon jo pelkkää Mäkisen hätäpuhelulitterointia seuraamalla. Myöhemmin omat käsitykseni surmayön tapahtumista vaan vahvistuivat, kun pääsi kuuntelemaan varsinaista häkenauhaa. Ei voi kuin hämmästellä 9-vuotiaan lapsukaisen tekemiä tarkkoja silminnäkijähavaintoja surmayöltä. Olen sitä mieltä, että lapsia kannattaa kuunnella herkällä korvalla.
Avatar
luxetveritas
Jane Marple
Viestit: 1056
Liittynyt: Pe Syys 26, 2014 8:15 pm

Re: Ajoitukset

Viesti Kirjoittaja luxetveritas »

Poliisin ensipartion reitti kulki Porin kauppatorilta Ulvilantietä (2551) Siltatielle ja sieltä Kaasmarkuntien ja Metsäkulmantien kautta Tähtisentielle. Ajomatkaa kertyi 11 km ja siihen kului noin 8 minuuttia (7’42”–8’00”). Tämän perusteella keskinopeus oli noin 85 km/t (82,5–86 km/t).

Tehtävä 1: ensipartio

Mikä oli ensipartion keskinopeus Kauppatorilta Siltatien risteykseen asti? Matkaa oli sinne asti kertynyt 8,3 km.

Keskinopeus oli tässä vaiheessa todennäköisesti korkeampi kuin 85 km/t. Tie oli näet suora eikä muuta liikennettä arkiyönä siihen aikaan ollut.

Tehtävä 2: huppis

Jos huppis olisi paennut Tähtisentieltä autolla, mikä olisi arviolta ollut hänen keskinopeutensa Siltatien ja Satakunnantien risteykseen asti? Matkaa rikospaikalta sinne kertyy 2,6 km.

Asuinlähiön kapeilla pikkukaduilla, joissa saattoi olla hidasteitakin, vauhti tuskin saattoi olla kova eikä huppis todennäköisesti olisi halunnut hiljaisella asuinalueella pakoautollaan herättää turhaa huomiota kaahailulla.
On vain kerättävä faktat, vankkumattomat tosiasiat, asetettava ne oikeisiin yhteyksiinsä ja tehtävä niistä välttämättömät johtopäätökset.
Kuolemannaakka
James Bond (David Niven)
Viestit: 10849
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 10:43 pm

Re: Ajoitukset

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

luxetveritas kirjoitti:Poliisin ensipartion reitti kulki Porin kauppatorilta Ulvilantietä (2551) Siltatielle ja sieltä Kaasmarkuntien ja Metsäkulmantien kautta Tähtisentielle. Ajomatkaa kertyi 11 km ja siihen kului noin 8 minuuttia (7’42”–8’00”). Tämän perusteella keskinopeus oli noin 85 km/t (82,5–86 km/t).

Tehtävä 1: ensipartio

Mikä oli ensipartion keskinopeus Kauppatorilta Siltatien risteykseen asti? Matkaa oli sinne asti kertynyt 8,3 km.

Keskinopeus oli tässä vaiheessa todennäköisesti korkeampi kuin 85 km/t. Tie oli näet suora eikä muuta liikennettä arkiyönä siihen aikaan ollut.

Tehtävä 2: huppis

Jos huppis olisi paennut Tähtisentieltä autolla, mikä olisi arviolta ollut hänen keskinopeutensa Siltatien ja Satakunnantien risteykseen asti? Matkaa rikospaikalta sinne kertyy 2,6 km.

Asuinlähiön kapeilla pikkukaduilla, joissa saattoi olla hidasteitakin, vauhti tuskin saattoi olla kova eikä huppis todennäköisesti olisi halunnut hiljaisella asuinalueella pakoautollaan herättää turhaa huomiota kaahailulla.
Tuo partion kokonaiskeskinopeuskin on tosi kova, koska loppumatkaa ei voi ajaa juuri neljääkymppiä kovempaa. Alkumatkan suora pätkä mentiin ehkä jotain 100-120km/h (poliisit kertoivat, että lisäsivät vauhtia, kun käsittivät tilanteen), mutta sitten vauhti hidastuu väkisinkin. Metsäkulmantielle käännyttäessä ei noita kapeita teitä pääse millään viittäkymppiä lujempaa ja Tähtisentien lenkkiä ei kierrä sitäkään vauhtia. Pitää siis muistaa, että poliisit kiersivät koko lenkin ylimääräistä, eli olivat oikeasti siinä Tähtisentien lenkin alussa jo varmaan minuuttia aikaisemmin kun saapuivat pihaan.

Jos Huppis olisi lähtenyt murhatalon edestä tms lähikadulta, ei hänkään voi kovin suurta vauhtia pitää. Kaasmarkuntiellä voi mennä kovempaa (jos uskaltaa kaahata), mutta ne alkulenkit mennään kyllä siinä viidenkympin vauhtia varmaan.
Mutta uskon, että tekijä pakeni jalan. Jos oli auto, se oli jossain kauempana.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS


”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
Vastaa Viestiin