Doctor Lecter kirjoitti:Onko evlut uskoon hurahtaneilla - heilläkin - vankiloissa erityistarpeet ja erityisruokavalio? Tuleeko vartijoiden erityisesti huomoida heidän paastonsa ja rukousaikansa sekä olla erityisesti loukkaamatta, ettei herkkä ja niin kovin pöyristymisaltis uskominen loukkaannu.
Vankiloissa(kin) otetaan kyllä huomioon ihmisten ruokavalio. Jos on esim. herkkä maitotuotteille, niin se otetaan kyllä huomioon. Vankiloissa istuu myös ihmisiä, jotka eivät syö lihaa. Heillekin löytyy vaihtoehto. Ei tästä ole kauaakaan, kun Norjassa vankilassa istuva murhaaja, Breivik sai huomiota nälkälakkonsa johdosta. En ole seurannut tapausta, mutta luonnollisesti vartijat ovat huomioineet hänen(kin) poikkeukselliset ruokatapansa, tavalla tai toisella.
Ovatko evlut murhaajat uhanneet muita vankiloissa olevia ei niin kovin evlut uskoisia ko. uskosta luopuvia fatvalla tms.
Ovatko islam-uskoiset murhaajat uhanneet muita vankiloissa olevia ei niin kovin islam-uskoisia ko. uskosta luopuvia fatvalla tms? Jos kyllä, niin missä mitassa?
Ovatko islam-uskoiset murhaajat värvänneet terroristeja vankiloissa? Miten laajamittaisesta toiminnasta on kyse?
Onko evlut murhaajissa paljonkin 17-vuotiaita yksintulleita harmaapartaisia miehiä.
Miten monta 17-vuotiasta harmaapartaista murhaajaa voit mainita Ruotsissa? Yksikin riittää.
Minulle kasvoi viikset 15-vuotiaana.
Entä raiskaajat? Ovatko evlut raiskaajat yliedustettuina joukkoraiskaamisissa?
Suurin osa raiskauksista Ruotsissa tapahtuu kantaruotsalaisten tekeminä ja vain murto-osa niistä johtaa syytteeseen. Niiden lajittelu vähemmistöryhmiin vertaillen ei vähennä tätä tilastollista faktaa.
Lukeeko heidän raamatussaan jotain vääräuskoisten raiskaamisesta?
Missä raamatussa yleensäkin lukee jotain vääräuskoisten raiskaamisesta? Voitko kenties osoittaa tämän kohdan?
Entä miten vankila huomioi evlut raiskaajan erityistarpeet?
Mikäli olen oikein ymmärtänyt, evlut raiskaajaa ei voida sijoittaa tavalliseen vankilaan, muiden rikollisten joukkoon. Varsinkin lapsia raiskanneet joudutaan eristämään täysin muista vangeista.
Käykö pakolaisena tullut evlut rikollinen miten usein kotimaassaan lomalla tai vaimonhakumatkalla?
Jokainen ihminen voi periaatteessa käydä lomalla missä haluaa ja voi halutessaan käydä hakemassa vaimon, jos on varaa. Tähän pyritään mm tasavertaisuudella, eli ihmisen tulee saada olla vapaa tekemään elämässään päätöksiä.
Mitä pakolaisuuteen tulee, ennen oli suosittua paeta Ruotsiin kun viranomaiset vaativat tilille Suomessa tehdyistä rikoksista. Evankelisluterilaiset rikolliset saattoivat piileskellä pitkiäkin aikoja Ruotsissa, mutta kävivät kyllä usein kotimaassaan - esim. naisissa...
Viittaan luultavasti pakolaisiin, jotka käyvät entisessä kotimaassaan. Kyllä, tätä tapahtuu.
Sovitaan, että asut Helsingissä. Syttyy sota. Venäjä hyökkää ja päätät, että sotikoot kun ovat keksineetkin. Sinua haetaan ja jos löytävät, sinut teloitetaan.
Päätät karistaan Helsingin tomut jaloistasi. Sinulla ei tosin ole mitään paikkaa Suomessa, jonne voisit piiloutua. Koko sukusi ja tuttavapiirisi asuu kehä kolmosen sisäpuolella. Hyppäät laivaan ja Ruotsi myöntää sinulle oleskeluvan. 3 vuoden kuluttua osaat jo kieltä ja sinulla on oma asunto ja työpaikka. Rahaakin on jo vähän säästössä. Tilanne Helsingissä on muuttunut paljon, pommitukset ovat johtaneet siihen, että osa varakkaimmista sukulaisistasi on siirtynyt Rovaniemelle. Velipoikasi on ostanut sieltä mökin. Miten on, voisitko kuvitella junaa Tukholmasta Haaprantaan ja sieltä bussilla Rovaniemelle moikkaamaan velipoikaa? Eihän sinua siellä kukaan varmasti jahtaisi? Mutta voisitko jäädä sinne asumaan? Velipojan mökki olisi siihen liian pieni, eikä sinulla olisi varmasti varaa ostaa mitään omaakaan. Etkä oikein uskaltaisikaan ainakaan vielä.
Tästä on kysymys. Pakolainen voi kyllä mennä käymään entisessä kotimaassaan, mutta hän on jo luonut itselleen uuden elämän uudessa kotimaassaan, josta hän ei varmasti lähde ihan miten vaan jälleen liikkeelle. Mielessä on tosin varmasti pieni haave paluusta ja tämä aloitetaan juuri tuollaisella pienellä tunnistelulla. Käydään paikassa "lomailemassa", jossa uskotaan että se voidaan tehdä turvallisesti ja josta lähtö voidaan tehdä nopeasti ja ilman että on vaara joutua vaikeuksiin. Sama siellä, voidaan kyllä käydä, mutta ei ole paikkaa minne jäädä, juurtua ja aloittaa uusi elämä. Lisäksi, uudessa kotimaassa on perhe ja lapset, joista yksikään ei ole koskaan käynyt isänsä entisessä kotimaassa.
Joissakin tapauksissa voisi tietenkin palata entisille juurilleen ja jopa jatkaa siitä mihin jäi paetessaan, sillä näitä pakojahan on paljon erilaisia. Tästä yksi esimerkki:
Naapurini asui perheensä kanssa Irakin pääkaupungissa, Bagdadissa. Hän työskenteli yliopistossa opettajana ja tutkijana. Amerikkalaisten pommi-iskut koskettivat erityisesti häntä ja hänen perhettään - yksi iskuista tuhosi talon perheen asuintaloa vastapäätä. Herätys oli kamala, tilanne kaoottinen. Tulipalo, sekasorto, sireenit, ambulansseja, huutoa ja epätoivoa. Ja lisää pommeja.
Perhe päätti paeta, lapset olivat vielä sylivauvoja. Kaksi pientä tyttöä.
Perhe sai meiltä oleskeluvan ja se löysi paikkansa yhteiskunnassa nopeasti. Mies oppi kielen äkkiä ja alkoi vetämään opintopiirejä maanmiehilleen, toimi tulkkina ja oli aktiivinen seuratoiminnassa. Hänen vaimonsa oppi myös hän nopeasti puhumaan maan kieltä ja pääsi töihin vanhainkotiin. Lapset varttuivat aikuisiksi, eivätkä muista entisestä kotimaastaan mitään.
Tilanne Irakissa rauhoittui pikku hiljaa. Mies päätti lähteä käymään. Hänhän pakeni perheensä kanssa vain sotaa ja sekasortoa, häntä ei uhattu muuten missään. Heidän entinen kotinsa oli ehjä, mutta hän oli kadottanut asumisoikeutensa siihen. Myös yliopisto oli säästynyt pommeilta. Hän vieraili myös entisessä työpaikkassaan, jossa hänet toivotettiin tervetulleeksi takaisin vanhaan työhönsä.
No, mies palasi näiden eväiden kera "lomaltaan", mietti asiaa ja alkoi puhumaan paluusta Bagdadiin. Lapsilla oli yliopistopaikat, toisella Englannissa, toisella jossain toisessa maassa, en muista missä. Heille paluu Irakiin ei tullut kysymykseen. Hänen vaimonsa kaipasi entistä kotimaataan, mutta pelkäsi. Hän valitsi turvallisuuden. Hän ei sulkenut pois paluun mahdollisuutta, mutta ei halunnut muuttaa vielä. Mies tosin näki tilanteessa mahdollisuuden ja muutti yksin. Suunnitelmana oli hankkia asunto, aloittaa työt ja järjestää asiat siten, että hänen vaimonsa voisi palata turvallisesti kotiin.
Vuodet vierivät ja autopommit räjähtelivät tasaisin välein. Vaimon paluu viivästyi ja viivästyi.
Mies kuoli syöpään muutama kuukausi sitten.
Muistan hänet erittäin ystävällisenä miehenä. Autoin häntä kerran kun hänen autonsa ei käynnistynyt. Annoin vähän kaapeleilla lisävirtaa ja hän pääsi liikkeelle. Mies tuli illalla soittamaan ovikelloa ison kukkakimpun kera.
Chrysler seisoo yhä autotallissa. Hänen vaimonsa ei aja sillä. Ei lähde käyntiin.
Törmään usein naiseen pihalla. Myös hän aina erittäin ystävällinen. Hän ei varmasti palaa koskaan entiseen kotimaahansa.
Puunsärkijä,Paskakasa.Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä.Katkera,koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen.Kukkulan kuningas