Huumepoliisipäällikkö Jari Aarnion lahjusjupakka

Jari Aarnion tapaukseen liittyvät ketjut tänne
Avatar
Tuomion Pasuuna
Jessica Fletcher
Viestit: 3484
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 10:43 am

Re: Huumepoliisipäällikkö Jari Aarnion lahjusjupakka

Viesti Kirjoittaja Tuomion Pasuuna »

Jos se Aarnio on syytön niin mistä sillä on sitä käteistä monta sataa tuhatta euroa tullut?
Nimby
Olivia Benson
Viestit: 726
Liittynyt: Pe Elo 17, 2012 9:50 pm

Re: Huumepoliisipäällikkö Jari Aarnion lahjusjupakka

Viesti Kirjoittaja Nimby »

Viime viikolla ilmestyneessä ex-rikostoimittaja Nykäsen muistelmissa (20 vuotta Erkon renkinä) annettiin käteisille selitys: huumeiden vastaista sotaa tukevat yksityishenkilöt ovat vuosien varrella palkinneet huumetoimiston pomoa hyvin tehdystä työstä. :lol: :lol:

Oheinen sketsi tarjoaa todennäköisemmän selityksen:
http://www.ruutu.fi/video/2223420
Schumi
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1309
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 4:21 am

Re: Huumepoliisipäällikkö Jari Aarnion lahjusjupakka

Viesti Kirjoittaja Schumi »

Jännä muuten, että Aarniolla on vieläkin virka helsingin huumepoliisissa.

Viraltapanomenettelyä ei voida aloittaa ennenkuin tuomio on saanut lainvoiman.

Jos kaikki sattuisivat kaatumaan, jurirdisesti Aarnio saisi palata poliisin työhön.

Niin nyt ei tule käymään missään olosuhteissa enään, mutta olisi hauskaa jos kaiken tämän jälkeen Aarnio ilmottaisi että palaa poliisiksi :D Siis jos syytteet kaatuisivat.
Tiedemiehillä on aina silmälasit ja huumekauppias panee aina kun se ratsataan
Schumi
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1309
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 4:21 am

Re: Huumepoliisipäällikkö Jari Aarnion lahjusjupakka

Viesti Kirjoittaja Schumi »

Aarnio-jutun ”lahjusmopo” putkahti esiin yllätyspaikassa – poliisi tyrmää yhteyden
Keravalla kuukausi sitten tehty, paljon mediahuomiotakin herättänyt kotietsintä, ei liittynyt millään lailla Aarnio -vyyhtiin kytkettyyn lahjusmopoon, sanoo komisario Kai Vepsäläinen Itä-Uudenmaan poliisista.

Poliisi teki kotietsinnän syyskuisena lauantai-iltana vähän kello 21 jälkeen keravalaiseen kerrostaloasuntoon huumevihjeiden perusteella.

Asunnossa epäiltiin käytetyn ja mahdollisesti levitetyn kannabista.

Asunnosta ei löytynyt huumeita eikä mitään rikokseen viittaavaa. Poliisi on lopettanut tapauksen tutkinnan.

Erikoisen tapauksesta tekee se, että asunnossa asuva mies osti kesällä mopon naiselta, joka on nyt syytettynä Helsingin huumepoliisin entisen päällikön Jari Aarnion kanssa törkeistä huumerikoksista.

Nainen väittää saaneensa mopon keskusrikospoliisilta lahjuksena, jotta hän todistaisi oikeudessa nyt Aarniota vastaan.

Mopon nykyinen omistaja on kertonut, ettei tiennyt skootterin tarinaa. Poliisi puolestaan sanoo, ettei tiennyt tehneensä kotietsintää juuri kyseisen mopon omistajan kotiin.

– Kotietsinnällä ei ollut mitään tekemistä mopon kanssa. Olin itsekin kovin hämmästynyt, kun kuulin tästä tulkinnasta, komisario Kai Vepsäläinen sanoo.

Kotietsinnän kohteeksi joutunut mies on kannellut poliisin toimista eduskunnan oikeusasiamiehelle.

Miehen mukaan siviiliasuiset poliisit herättivät hänet vaimoineen tylysti unesta seisomalla sängyn päässä.

Rikos- ja prosessioikeuden professorin Matti Tolvasen mukaan poliisi otti ison riskin tehdessään järeän kotietsinnän kannabisepäilyjen perusteella.

Komisario Vepsäläinen ei pidä kotietsintää ja sen tekotapaa tavattomana. Poliisi soitti paikalle huoltomiehen hyvissä ajoin illalla avaamaan asunnon oven. Oven avaaminen venyi kuitenkin huoltomiehen kiireiden takia, Vepsäläinen kertoo.

– Paikalla ollut poliisipartio oli havainnut miehen hetkeä aiemmin parvekkeella tupakalla, joten oli syytä olettaa, että hän oli yhä hereillä kotietsinnän aikaan.

– Kun kotietsintä tehdään huumausainerikosepäilyjen perusteella, asuntoon mennään sisään aika monesti ovikelloja soittelematta. Muuten on vaarana, että tavaraa häviää asunnosta, Vepsäläinen sanoo.

Asunnossa asuva mies on arvostellut poliisia myös siitä, ettei hän ole saanut selvitystä kotietsinnän perusteista. Kirje unohtui laittaa postiin, mutta nyt asia on hoidettu, komisario Kai Vepsäläinen kertoo.

Kotietsinnästä kertoi ensimmäiseksi Iltalehti.

http://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/ ... a-yhteyden
Ei kuulemma mitään tekemistä kotietsinnällä sen kanssa, että oli ostanut mopon jonka väitetään olevan KRP:n lahjontskootteri.

Noh, sattuuhan noita sattumia muuallaki ja muillekki. Olisi nyt edes "muistanut" paperit laittaa miehelle kotietsinnän perusteista, mutta kun ei sitäkään nyt aina voi muistaa.
Tiedemiehillä on aina silmälasit ja huumekauppias panee aina kun se ratsataan
Schumi
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1309
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 4:21 am

Re: Huumepoliisipäällikkö Jari Aarnion lahjusjupakka

Viesti Kirjoittaja Schumi »

SK selvitti: Näin KRP:n tutkija hankki skootterin ”Malmin naiselle
”Olen mennyt liian syvälle tähän juttuun”, sanoo rikosylikonstaapeli.

SK selvitti: Näin KRP:n tutkija hankki skootterin ”Malmin naiselle”
”Olen mennyt liian syvälle tähän juttuun”, sanoo rikosylikonstaapeli.

Kihlakunnansyyttäjä Pertti Lahtiola harkitsee esitutkinnan käynnistämistä yhtä Aarnio-jutun tutkijaa vastaan. Kyseinen KRP:n poliisi on jutun avaintutkijoita, sillä hän on yksin vastannut niin sanotun Malmin naisen kuulusteluista. Nainen on syyttäjän pääkuultava Jari Aarniota vastaan.

Rikosylikonstaapeli kertoo nyt Suomen Kuvalehdelle, että juttu on vaikuttanut häneen rankasti.

”Olen mennyt liian syvälle tähän juttuun. Olen ottanut sen niin henkilökohtaisesti, että on ollut aika kovaa nähdä miten se häneen ja hänen perheeseensä vaikuttaa”, mies sanoi Suomen Kuvalehdelle syyskuun lopulla. KRP:ssä käynnistettiin sisäinen selvitys tapahtumista lokakuun alussa.

Parhaillaan oikeudessa käsiteltävässä Jari Aarnioon liittyvässä huumausainejutussa syyttäjä vaatii ”Malmin naiselle” viidestä törkeästä huumausainerikoksesta vähintään kahdeksan vuoden tuomiota. KRP:n tutkija kertoo olevansa järkyttynyt syytteistä. Hänen mukaansa vähempikin olisi riittänyt.

”Hän on kuitenkin selvittänyt asiaa ja ottanut vastuun siitä, että vankilaa siitä hänelle tulee. Koen että olen tehnyt kovaa duunia, istunut pitkään hänen kanssaan ja yrittänyt saada häntä selvittämään asioita. Koen että olen vastuussa siitä, että henkilölle tuon selvittämisen jälkeen vaaditaan kahdeksaa vuotta vankilaa”, poliisimies sanoo.

43-vuotias nainen kertoi syyskuussa Helsingin käräjäoikeudessa, että hän oli saanut KRP:n suunnalta erilaisia etuuksia, kuten 3000 euroa rahaa ja puhelimia. Myös vuokranmaksusta huolehdittiin. Naisen mukaan hänelle toimitettiin myös skootteri.

Julkisuuteen ei tähän mennessä ole tullut vahvistuksia siitä, että naisen väite pitäisi paikkansa.



SK:n selvityksen mukaan nainen puhuu totta.

KRP:n poliisimies hankki naiselle Peugeot Speedfight2 -merkkisen skootterin huhtikuussa 2015. Hopeanvärinen, vuosimallia 2008 oleva moposkootteri oli myynnissä Nettimoto-verkkosivuilla 450 euron hintaan. KRP:n tutkija otti yhteyttä myyjään Kuusankoskella ja sopi tapaamisesta. Hän teki ostopäätöksen ilman koeajoa ja haki läheiseltä asuinalueelta peräkärryn, jolla vei skootterin mukanaan. Poliisi yritti tinkiä hinnan 380 euroon, mutta osapuolet päätyivät lopulta 400 euron tasasummaan.

Skootteri oli Malmin naisella vain vajaat kolme kuukautta. Omistajaksi oli merkitty hänen poikansa. Tämän jälkeen se siirtyi autokaupan yhteydessä eteenpäin ja on nyt yläastetta käyvän keravalaisen pojan käytössä. SK:n tietojen mukaan poliisi teki jonkin aikaa kauppojen jälkeen kotietsinnän perheen kerrostaloasunnossa yöllä. Poliisit tulivat asuntoon sisälle huoltomiehen avaimilla.

Hasiksen maahantuontiin liittyvän tynnyrijutun kuulusteluissa ”Malmin nainen” kertoi KRP:n tutkijalle maaliskuussa 2014, että Jari Aarnio olisi tiedustellut häneltä vuonna 2002 mahdollisuutta saada yhteys hasiskontakteihinsa.

Yllättäen nainen muutti täysin kertomuksensa, kun häntä kuultiin oikeudessa tämän vuoden syyskuussa. Hän myönsi tavanneensa Aarnion, mutta huumeiden maahantuonnista ei puhuttu.



KRP:n tutkija ei koe naisen huijanneen häntä esitutkinnan aikana siitä huolimatta, että tämä muutti kertomustaan.

”Nythän se hänen paikkansa on. Nyt se on tehtävä ja kokeiltava kaikki mahdolliset tavat, kun oikeutta käydään. Se ei auta sitten, kun hovioikeus tai korkein oikeus on asiaa käsitellyt. Sen jälkeen on turha enää huudella.”

Oikeus tulee vetämään naisen kertomusten uskottavuudesta omat johtopäätöksensä. Hänen lausuntojensa lisäksi käräjäoikeudella on käytettävissään myös muuta näyttöä.

KRP:n tutkijan mukaan naisen puheisiin voi uskoa.

”Hän on äärimmäisen hyvä ja rehellinen ihminen. Mutta sen ystävyyden ja luotettavuuden rakentamiseen menee aikaa. Kovin moni ei halua sellaista tehdä. Joidenkin silmissä hän on ikuinen rikollinen tai rosvo. Minä olen lähestynyt häntä vähän toisella tavalla.”

Nainen kertoi oikeudessa, että yhteydessä oltiin jopa päivittäin. Keskustelut olivat henkilökohtaisia.

”Olen jopa tutkijan perheriitojen aiheena. Saatoin myös saada viestin, että tule parkkipaikalle, tässä on joulupukki. Ja jos en mennyt, niin rahaa tippui väkisin postiluukusta”, hän kertoi oikeudessa syyskuussa.

KRP:n tutkija ei halua ottaa kantaa siihen, onko hän luovuttanut Malmin naiselle rahaa tai järjestänyt tälle skootterin.

”Niihin mä joudun antamaan oman vastineeni. Minun täytyy vastata siihen tutkinnassa”, poliisi sanoo SK:lle.

”Mutta sitä voi häneltä kysyä että, kuinka paljon hän on todellisuudessa saanut yhteiskunnalta varoja sinä aikana kun hän on vapautunut. Mitä yhteiskunta on hänelle tarjonnut ja kuinka hyvin hän on varoissaan ollut ja kuinka sillä avustuksella olisi voinut pärjätä Helsingissä. Tulee aika karua tietoa siitä miten yhteiskunta ihmisestä pitää huolta.”



KRP:n tutkija on kuulustellut Malmin naista lukuisia kertoja vuoden 2014 alusta lähtien. Hän muun muassa tapasi naisen Soul Kitchen -ravintolassa ja tarjosi aterian.

”Katsoin syyskuun luottokorttilaskun ja se näyttää 29,50 euroa. Hänellä oli tapana juoda 1-2 Irish Coffeeta ruokailun yhteydessä. Join kaksi kahvia ja hän on syönyt”, mies myönsi oikeudessa heinäkuussa.

Oikeudessa häneltä kysyttiin, onko Jari Aarnioon liittyvällä jutulla niin suuri merkitys, että sen vuoksi toimintatavat ovat olleet hieman epävirallisempia.

”No on mulla ainakin ollut ennätyspaljon aikaa (naisen nimi) kanssa käyttää.”

Poliisimiehen mukaan häntä ei kuitenkaan ole painostettu esimiesten suunnalta tulosten saamiseksi.

”Olen saanut tukea työyhteisöltä, kukaan ei ole painostanut. Asia koskee minua ja häntä. Ei tähän ole liittynyt KRP millään lailla muuten kuin minun kauttani. Minä olen ollut KRP:ssä töissä”, hän kertoi SK:lle.

”Olen luvannut jo silloin, kun minä olen päätöksen tehnyt, että mitä tämän henkilön osalta teen, kuinka minä häntä autan. Olen sanonut, että kannan vastuun.”

Mies kertoi jo heinäkuussa oikeudessa, kuinka hän saattoi jakaa tunnustusta naiselle tämän yhteistyöstä kuulusteluissa.

”Me käytiin (naisen nimi) kanssa keskustelua, kun yksi näistä kuulusteluista oli päättynyt, kun lähdettiin pois ja käveltiin autolle. Niin mä sitten paljastin hänelle sen kun hän oli avannut tätä Aarnion osuutta tähän hasiskauppaan ja siinä mukana olemista. Niin kun mä kuulin siitä ensimmäisen kerran niin mä (naisen nimi) sitten sanoin että mun ei ehkä tätä pitäisi sulle sanoa, mutta oli aika herkullinen tilanne kun läksit tätä avaamaan. Nyt vaan annat tulla kaikki; että mulla sormet kävi näppäimillä. Jos tää pitää paikkansa niin tää on aika kova juttu.”

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa ... 281aa3-500
Olisi jo iso skandaali jos oikeus päätyisi vielä uskomaan Malmin naisen kuulustelusatuja ennemminkuin oikeudessa kerrottua. :D

Tähtitodistajan lahjonta on nyt paljastunut todeksi KRP:n poliisimiehen johdosta.

Varmasti historian objektiivisin tutkinta kyllä ollut tämä Aarnio-case, ei voi muuta sanoa.

Olisin halunnut lukea tämän uutisen HS verkkosivuilta. OHO ei löytynyt.
Tiedemiehillä on aina silmälasit ja huumekauppias panee aina kun se ratsataan
Schumi
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1309
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 4:21 am

Re: Huumepoliisipäällikkö Jari Aarnion lahjusjupakka

Viesti Kirjoittaja Schumi »

STT:n tavoittaman Aarnio-jutun tutkinnanjohtajan Jukka Haaviston mukaan KRP ei ole skootteria hankkinut. Haavisto ei kommentoi, onko poliisimies hankkinut skootterin yksityishenkilönä.

– Niitä asioita selvitetään. En minä tiedä ihmisten yksityisasioita, mitä kukakin on tehnyt, hän toteaa.

http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/2015/ ... aa-vastaan

Tutkinnanjohtaja Jukka Haavisto jälleen palannut lehtien otsikoihin, tällä kertaa ilmoittaa että, hän ei tiedä ihmisten yksityisasioita, mitä kukakin on tehnyt.

Mutta osaa silti sanoa, että KRP ei kyllä ole skootteria hankkinut.

"En tiedä mitä kukin on tehnyt, mutta KRP ei ole skootteria hankkinut" 8)
Tiedemiehillä on aina silmälasit ja huumekauppias panee aina kun se ratsataan
Nimby
Olivia Benson
Viestit: 726
Liittynyt: Pe Elo 17, 2012 9:50 pm

Re: Huumepoliisipäällikkö Jari Aarnion lahjusjupakka

Viesti Kirjoittaja Nimby »

Aarnio nappaa tässäkin possuilun skabassa pidemmän korren. Saarahan oli alunperin todistaja, jota Aarnio kyyditsi oikeuteen. Kävi vielä kymmenkunta vuotta kiksauttelemassa Emmerdalen aikaan ja pölli naisen vaivalla ansaitsemat tienestit. :D :D :D

Onkohan se törkeistä huumausainerikoksista tuomittu (mallikansalainen) Malmin nainen kuinka pahasti "traumatisoitunut" skootterista ja parista maksetusta puhelinlaskusta?
skavaböle
Nikke Knakkertton
Viestit: 185
Liittynyt: Su Syys 09, 2007 8:42 pm

Re: Huumepoliisipäällikkö Jari Aarnion lahjusjupakka

Viesti Kirjoittaja skavaböle »

Schumi kirjoitti:STT:n tavoittaman Aarnio-jutun tutkinnanjohtajan Jukka Haaviston mukaan KRP ei ole skootteria hankkinut. Haavisto ei kommentoi, onko poliisimies hankkinut skootterin yksityishenkilönä.
...
Tutkinnanjohtaja Jukka Haavisto jälleen palannut lehtien otsikoihin, tällä kertaa ilmoittaa että, hän ei tiedä ihmisten yksityisasioita, mitä kukakin on tehnyt.

Mutta osaa silti sanoa, että KRP ei kyllä ole skootteria hankkinut.

"En tiedä mitä kukin on tehnyt, mutta KRP ei ole skootteria hankkinut" 8)
Pitäisiköhän varmuuden vuoksi tutkia syyttäjälaitoksen tilit? Eihän sieltä vaan löydy maksua skootterista? Eihän? :mrgreen:
pop
Javier Pena
Viestit: 1866
Liittynyt: To Helmi 19, 2015 4:25 pm

Re: Huumepoliisipäällikkö Jari Aarnion lahjusjupakka

Viesti Kirjoittaja pop »

Schumi kirjoitti:SK selvitti: Näin KRP:n tutkija hankki skootterin ”Malmin naiselle
”Olen mennyt liian syvälle tähän juttuun”, sanoo rikosylikonstaapeli.

SK selvitti: Näin KRP:n tutkija hankki skootterin ”Malmin naiselle”

Parhaillaan oikeudessa käsiteltävässä Jari Aarnioon liittyvässä huumausainejutussa syyttäjä vaatii ”Malmin naiselle” viidestä törkeästä huumausainerikoksesta vähintään kahdeksan vuoden tuomiota. KRP:n tutkija kertoo olevansa järkyttynyt syytteistä. Hänen mukaansa vähempikin olisi riittänyt.


http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa ... 281aa3-500
Olisi jo iso skandaali jos oikeus päätyisi vielä uskomaan Malmin naisen kuulustelusatuja ennemminkuin oikeudessa kerrottua. :D

Tähtitodistajan lahjonta on nyt paljastunut todeksi KRP:n poliisimiehen johdosta.

Varmasti historian objektiivisin tutkinta kyllä ollut tämä Aarnio-case, ei voi muuta sanoa.

Olisin halunnut lukea tämän uutisen HS verkkosivuilta. OHO ei löytynyt.


Tuosta: http://www.hs.fi/kotimaa/a1444617502587
Haavisto huomauttaa, että poliisikuulusteluissa oli läsnä myös naisen asianajaja.
Asiasta on käynnistetty virkamiesoikeudellinen menettely, jossa selvitellään lisäksi ylikonstaapelin tekemien, krp:ltä laskuttamien elintarvikeostojen asianmukaisuutta.

Ylikonstaapeli olisi selvitysten mukaan ostanut naiselle pariin otteeseen kassillisen ruokaa krp:n piikkiin.
Naisen puheiden perusteella tehdyissä selvityksissä todettiin, ettei krp ole ostanut naiselle skootteria tai antanut rahaa. Sen sijaan rikosylikonstaapeli olisi omista rahoistaan ostanut skootterin ja avustanut naista muutenkin.
rostedt
Armas Tammelin
Viestit: 79
Liittynyt: To Kesä 06, 2013 5:44 am

Re: Huumepoliisipäällikkö Jari Aarnion lahjusjupakka

Viesti Kirjoittaja rostedt »

Rikostutkijalla reilu vuoden kulunkikorvaukset sukanvarressa ja haluaa niistä tarjota leidille skootterin ja pari ruokakassia? Suck my balls. :D Jos nuo raha-avustukset ja vuokranmaksut näytetään toteen, niin sanoisin että tutkinnan uskottavuus on mennyttä. :D
peltirumpu
Axel Foley
Viestit: 2142
Liittynyt: Pe Kesä 06, 2008 10:04 am

Re: Huumepoliisipäällikkö Jari Aarnion lahjusjupakka

Viesti Kirjoittaja peltirumpu »

pop kirjoitti: Tuosta: http://www.hs.fi/kotimaa/a1444617502587
Haavisto huomauttaa, että poliisikuulusteluissa oli läsnä myös naisen asianajaja.
Asiasta on käynnistetty virkamiesoikeudellinen menettely, jossa selvitellään lisäksi ylikonstaapelin tekemien, krp:ltä laskuttamien elintarvikeostojen asianmukaisuutta.

Ylikonstaapeli olisi selvitysten mukaan ostanut naiselle pariin otteeseen kassillisen ruokaa krp:n piikkiin.
Naisen puheiden perusteella tehdyissä selvityksissä todettiin, ettei krp ole ostanut naiselle skootteria tai antanut rahaa. Sen sijaan rikosylikonstaapeli olisi omista rahoistaan ostanut skootterin ja avustanut naista muutenkin.
Kai nyt kaikki uskoo, että tutkija touhusi omaan piikkiin, eikä krp tiennyt siitä tuon taivaallista? Eihän kenelläkään tule mieleen, että tutkija olisi noudattunut esimieheltään tai tutkinnanjohtajalta saatuja ohjeita?

Ja tietenkin näin todetaan krp:n sisäisessä tutkimuksessa :mrgreen:

Noin ohimennen todettuna alkaa tuntumaan siltä, että krp on suomen suurin rikollisjärjestö. Muistetaan november-operaatio ja vielä toinenkin operaatio, missä huumeita katosi ihmeellisesti poliisin nokan alta. Lisäksi todistajan lahjonta ja kiristys. Ulvilan surmassa ihmeellisesti leijuneet dna:t ja Tuija Niemen tilanteen mukaan elävät tutkimustulokset. Esimerkkejä riittää...

Joku vielä uskoo, ettei krp vienyt rahajemmaa Aarnion tontille?
Nimby
Olivia Benson
Viestit: 726
Liittynyt: Pe Elo 17, 2012 9:50 pm

Re: Huumepoliisipäällikkö Jari Aarnion lahjusjupakka

Viesti Kirjoittaja Nimby »

Tässä yhteydessä on hyvä muistuttaa aarniouskovaisia, että Aarnio oli todennäköisin syin vangittuna törkeistä huumausainerikoksista pitkään ennen kuin koko Malmin naisesta tiesi tutkinta mitään.
Todisteita jutussa on lähes 2000 kappaletta. Ei ole ensimmäinen eikä viimeinen kerta, kun todistaja vetää itsensä puihin salissa ja muuttaa kertomusta.
Popilta hyvä veto siteerata Hesaria ja muistuttaa, että Malmin naisen kuulusteluissa oli aa Hippi aina läsnä. Vie pohjaa aika lailla näiltä jälkipuinneilta ja säälinhaulta, kun oikeus aikanaan arvioi naisen kertomuksia.
Schumi
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1309
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 4:21 am

Re: Huumepoliisipäällikkö Jari Aarnion lahjusjupakka

Viesti Kirjoittaja Schumi »

Toi nyt oli ainoa mitä KRP pystyi tässä vaiheessa tekemään kun asia tuli julkiseksi ja varmasti jotain on mustaavalkosellakin. Eli kaikki on yksittäisen tutkijan "harkinnan puutetta" ja selitellään että kyllä kuulusteltavalle joskus voi joutua virvokkeen tai tupakkaa ostamaan. Nyt pitää taas kumminki huomioida kokonaisuus mitä esimerkiksi koko tutkinnasta on sanottu pitkin näitä kahta vuotta. Yksi kaikkien aikojen kalleimpia ja laajimpia tutkintoja ja syytettynä korkeen profiilin poliisipäällikkö. Älkää nyt viittikö, että joku yksittäinen ylikonstaapeli omasta palkastaan ostelee skoottereita sun muita etuuksia. Olihan ruokakassitkin laskutettu KRP:ltä. :D Ja tämä kelle nämä etuudet on osoitettu on ainoa joka puheillaan yhdisti aarnion huumekauppaan ja oli syyttäjäpuolen tärkein todistaja. Vahvaa vaikuttamista todistajan käyttäytymiseen. 65000 euron yllättävä löytyminen toisella yrittämällä muutamaa viikkoa ennen kuin piti syytteet nostaa toukokuussa on Aarnion mukaan lavastus. Tämän tähtitodistajan lahjomisen paljastuttua on Aarnion huomattavasti mukavampi väittää sitä lavastukseksi. Ja popin mukaan ilmeisesti kuulustelutilanteessa ei voi valehdella jos asianajaja on paikalla :D Ja nimby olihan jotkut viikkoja vangittuna rahanpesustakin mutta ei edes syytettä nostettu sitte :D
Tiedemiehillä on aina silmälasit ja huumekauppias panee aina kun se ratsataan
TuskaistaTietoa
Axel Foley
Viestit: 2312
Liittynyt: Ke Touko 20, 2015 9:34 pm

Re: Huumepoliisipäällikkö Jari Aarnion lahjusjupakka

Viesti Kirjoittaja TuskaistaTietoa »

Ylikonstaapeli lahjoittaa 3k€:a, eli reilun kuukausipalkkansa verran, syytetylle hyvää hyvyyttään ja myötätunnostaan. Tietäen, että rikkoo toimillaan lakia, ja että asettaa poliisin riippumattomuuden toimillaan kyseenalaiseksi. Ei kuulosta uskottavalta.

Tosin siitä voi olla varma, että ylikonstaapeli myös tulee jatkamaan virassaan, koska hän epäilemättä pystyisi polttamaan isompia ukkoja jos hänen tekojaan tutkittaisiin rehellisesti.
Schumi
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1309
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 4:21 am

Re: Huumepoliisipäällikkö Jari Aarnion lahjusjupakka

Viesti Kirjoittaja Schumi »

Aarnio-vyyhti: Naiselle tarjottiin etuuksia ja kyseltiin muista poliiseista
Keskusrikospoliisin rikostutkija tarjosi törkeistä huumerikoksista epäillylle helsinkiläisnaiselle kestitystä ravintolassa ja autokyytiä saadakseen myös tietoja Kuopion poliiseista.

Pääkohde KRP:n tietojen hankinnassa oli vakavista rikoksista epäilty Jari Aarnio, mutta KRP:n rikostutkijan oikeudessa antaman todistajanlausunnon mukaan yksi tapaamisista koski KRP:n yritystä selvitellä, mitä 43-vuotias nainen tiesi Kuopion huumepoliisien toiminnasta.

Oikeudessa antamassaan todistajanlausunnossa mies kertoi etsineensä naista tapaamiseen Helsingissä viime vuoden syksyllä juuri, kun toiset poliisit iskivät samaan aikaan Kuopion poliisiasemalle.

Huumepiireissä pitkään liikkunutta naista ei heti löytynyt, vaan vasta myöhemmin viikolla. Tapaamisella poliisi maksoi naiselle tämän yleensä juomia Irish Coffee -viskidrinkkejä jonkin ruoan kanssa.

– Hän siinä ruokaili ja silmäilimme iltapäivälehtiä, jossa Kuopion tapaus oli esillä, mies sanoi todistajanlausunnossaan.

Lehtien avulla keskustelu johdatettiin Kuopion poliiseihin. Nainen ei kuitenkaan itse tiennyt heistä mitään.

Tietolähteelle maksetaan, epäillylle ei

Erikoinen tapaaminen tuli julki, kun nainen kutsuttiin oikeuteen kesällä ja tänä syksynä. Hän kertoi tavanneensa KRP:n rikostutkijaa tämän aloitteesta paljon kuulustelujen ulkopuolella.

Nainen sai tapaamisissa poliisilta matkapuhelimen tai -puhelimia, niihin puheaikaa, apua vuokran ja laskujen maksuun, rahaa pojalle sekä ravintolakäyntejä ja ruokaostoksia. Lisäksi nainen kertoi oikeudessa (SS 23.9.) saaneensa poliisilta myös skootterin sekä kyydin ja neuvoja, kun siihen piti heti hankkia vakuutus.

Media ja viranomaiset ovat nyt tarkastaneet naisen sanomisia ja niistä monille asioille onkin katetta.

Etuuksien jakaminen rikostaustaiselle, päihdepiireissä olevalle henkilölle noudatteli tapaa, miten KRP hankkii tietolähteitä. Poliisi voi maksaa rahaa ja kuitata laskuja tietolähteilleen, joilta haluaa hankkia tietoja rikostutkinnan käyttöön.

Tapauksessa poikkeus on, ettei nainen ollut millään tavoin laillisesti tietolähteen asemassa, vaan itse epäiltynä useista törkeistä rikoksista ja tänä vuonna myös jo haastettuna oikeuteen.

Syyttäjät vaativat hänelle kahdeksan vuoden vankeusrangaistusta. Silti nainen sai poliisilta esimerkiksi skootterin pojalleen sopivasti ennen oikeudenkäyntien alkamista.

Naisen tutkinta keskeytettiin, kun Poliisihallitus otti asian palavereihinsa

Erikoista on myös, että tänä syksynä julkitulleen esitutkinta-aineiston mukaan KRP myös jätti naisen epäillyt huumerikokset tutkimatta jo aiemmin. Ensimmäisen kerran KRP lopetti naisen tutkinnan tynnyrihuumejutussa jo syksyllä 2012.

KRP:llä oli ainakin vuodesta 2007–2008 asti ollut tiedossa, että KRP:n tutkijat pitivät naista Aarnion tietolähteenä hasisporukoihin. Kun sama asia tuli esille tynnyrijutussa syksyllä 2012, KRP lopetti naisen rikosepäilyjen tutkinnan siihen.

Asiakirjoihin on kirjattu, että asian käsittely jatkui Poliisihallituksen johdolla.

Poliisihallitus ei ole kuitenkaan tutkiva yksikkö. Missään Suomen laissa ei myöskään ole luvattu tietolähteille syytesuojaa rikoksista siirtämällä asia hallinnolliseen käsittelyyn poliisin keskushallintoon.

Tällainen teko käy kuitenkin ilmi tänä syksynä julkitulleesta osasta Aarnio-vyyhdin esitutkinta-aineistoa.

Uudessa tutkinnassa ei kysytty hasiksen hakijoita

Nainen otettiin tutkintaan uudestaan, kun varsinainen Aarnio-tutkinta alkoi.

Esitutkinta-aineisto osoittaa, ettei naiselta kuitenkaan kysytty vieläkään huumeiden tukkuostajista, vaan tapaamisten aiheina olivat etuuksien antamisen lisäksi usein etenkin Aarnio, mutta myös hänen työtoverinsa ja pienemmässä määrin myös Kuopion poliisit.

Nainen näytti KRP:lle huumekätköjen paikkoja ja kertoi Aarnion tienneen kaikki ostajat, joille hasista välitettiin kätköistä. Esitutkintapöytäkirjoihin ei ole kirjattu, että naiselta olisi selvitetty hasiksen hakijoita.

Poliisilla oli hallussaan myös muun muassa teletiedot ainakin 23 puhelinliittymästä, jotka kuuluivat naiselle. Niissä oli soittoja ja tekstiviestejä tunnetuille huumerikollisille. KRP:n tutkija ei kuulusteluissa kysynyt heistä. Tällä hetkellä Aarnio-tutkinnassa ei ole selvitetty yhtäkään hasiksen hakijaa.

Muuta asiassa: Esiselvitys tehdään, ei tietoa vielä tutkitaanko vai ei

Valtakunnansyyttäjänvirasto on tehnyt tutkintapyynnön rikoksista syytetyn naisen poliisilta saamista etuuksista.

Tutkintapyynnön perusteella asiassa on aloitettu esiselvitys. Asian tutkinnanjohtaja on kihlakunnansyyttäjä Pertti Lahtiola Satakunnasta. Hän on ilmoittanut tiedottavansa jonkin viikon päästä, aloitetaanko varsinaista rikostutkintaa lainkaan.

KRP kiistää, että kyse olisi kaupankäynnistä tietoja vastaan. KRP teki sisäisen selvityksen, jonka mukaan kukaan esimies ei ole vastuussa asiasta, vaan yksittäinen rikostutkija, jos hänkään.

KRP:n rikostutkija kertoi Suomen Kuvalehdelle (SK verkko 10.10.) kyseessä olleen hänen työtapansa rakentaa luottamusta päihdeongelmaisen helsinkiläisnaisen kanssa jutun rikostutkijana. Hän myös katsoi esimerkiksi naisella olevan oikeudessa tilaisuus nyt muutella kertomustaan itsensä suojaamiseksi miten haluaa.

Haastattelussa mies myös sanoi, ettei syyttäjien pitäisi vaatia naiselle tuomiota niin kuin nyt vaaditaan. Mies ei perustele, mihin hän kokeneena KRP:n rikostutkijana näkemyksenä perustaa ja onko syytettyjen suojeleminen yleinen tapa poliisissa.

Lain mukaan poliisin työksi on yleensä katsottu rikosten paljastamisen ja selvittämiseksi lisäksi myös niiden saattamisen syyteharkintaan.

http://www.savonsanomat.fi/uutiset/koti ... 347107cfdf
Aarnio-tutkinnanjohtajat eivät ehkä tienneet toistensa toimista
Aarnio-vyyhdin oikeudenkäyntien jatkuessa on tullut ilmi, etteivät entisen huumepoliisin Jari Aarnion rikosvyyhdin tutkinnanjohtajat ja syyttäjät ole tienneet kaikista toistensa tekemisistä. Näin he ovat vastanneet ainakin julkisuudessa.

Poliiseihin kohdistuvien epäilyjen tutkinnanjohtajina toimivat syyttäjät Jukka Haavisto ja Krista Soukola. Heistä Haavisto on kertonut STT:lle nyt useaan otteeseen, että oikeudenkäynnissä ilmi tulleet KRP:n asiat ovat olleet yllätyksiä.

Poliiisirikostutkinnoissa tutkinnanjohtajana on aina oltava syyttäjä.

Sen sijaan huumerikostutkintoja ovat vetäneet normaaliin tapaan poliisin tutkinnanjohtajat, jotka tässä tapauksessa oli nimetty keskusrikospoliisista. Huumerikoksissa tutkinnanjohtajina ovat toimineet rikoskomisario Esa Grönlund sekä rikosylikomisario Rabbe von Hertzen KRP:stä.

Rikoksista syytetylle, päihdeongelmaiselle naiselle etuuksia tarjonnut rikostutkija on heidän tutkintaryhmäänsä. Rikostutkija oli ryhmässä erikseen nimetty hoitamaan juuri naista rikoskokonaisuudessa.

Tutkijan mahdollinen ohjeistaminen ja esitutkinnan laadun seuraaminen eivät olleet asiassa esimerkiksi Haaviston tai Soukolan vastuulla.

Samassa isossa asiavyyhdissä tutkinnan eri osien onnistuminen vaikuttaa silti toisiinsa - eli myös poliiseihin kohdistuneisiin tutkintoihin.

Miksi pöytäkirjassa ei lue, keitä oli paikalla

Oikeudenkäynnissä tutkinnanjohtajien rooli on tullut esille muutoinkin kuin syytetyn naisen saamia etuuksia ihmetellessä.

Helsinkiläisnainen kertoi oikeudessa paitsi poliisilta saamistaan etuuksista niin myös, että hän tapasi tutkinnanjohtajia kesken kuulustelutilanteen. Tätä ei lue kuitenkaan kuulustelupöytäkirjoissa.

Asiasta on noussut epäiltyjen avustajien keskuudessa laajat ihmettelyt, miksi kuulustelupöytäkirjoihin ei ole kirjattu kaikkia paikalla olleita henkilöitä eikä sitä, että KRP:n tutkinnanjohtaja kävi neuvotteluja naisen kanssa kesken kuulustelun.

Näin nainen ainakin oikeudessa väitti.

Tehtävä oli pyörittää naista

Etuuksia antanut poliisi kertoi itse oikeudessa todistajana, että hänelle oli annettu tehtäväksi pitää välit kunnossa naiseen.

Hän ei ole julkisesti sanonut, kuka tehtävän oli antanut, mitä kaikkea asiasta oli puhuttu tai miten asia nousi esille, kun itse kuulusteluja seurasivat myös KRP:n esimiehet - joko paikan päällä tai etäyhteydellä.

Poliisi kertoi oikeudessa, että hänellä oli joka tapauksessa esimiesten puolesta mahdollisuus käyttää poikkeuksellisen paljon aikaa naiseen.

Vasta kun asiasta nousi kohu julkisuudessa, sama rikostutkija vakuutti tosin Suomen Kuvalehden verkkosivulla julkaistun haastattelun kautta, että asiasta vastaa vain hän itse.

KRP:n tutkintaryhmässä on joka tapauksessa tiedetty miehen tavanneen naista epävirallisesti ja maksaneen tämän ostoksia. Esimerkiksi ainakin ruokia oli kuitattu KRP:n kuluista, ei vain miehen kestitsemiskuluja varten saamasta palkanlisästä.

Lisäksi monet asiat kuten kuulustelujen suuntaaminen, aiheet ja osa kysymyksistä olivat peräisin tutkintaryhmästä. Yksittäisellä tutkijalla ei ole oikeutta päättää tutkinnan rajaamisesta tai siitä, millainen kokonaisuus esitutkintapöytäkirjasta lopulta tulee.

Tutkintaryhmä päätti naisen tutkinnan jo kerran

Keskusrikospoliisin tutkintaryhmä ei ole asialla myöskään ensimmäistä kertaa. He vastasivat itse tynnyrijutun eli laajan hasiksen salakuljetustapauksen tutkinnasta, jossa rikosvastuuseen saatiin lopulta kaksi hollantilaista ja muutamia suomalaisia miehiä.

Jo silloin ilmi tulleen saman helsinkiläisen naisen osalta Grönlund ryhmänsä kanssa teki päätöksen: Ei rikosta.

Vaikka tiedossa oli jo vuonna 2012 naisen henkilöllisyys, ystäväpiiri, asuinpaikka sekä käytössä myös samoja televalvontatietoja kuin nytkin, niin saman naisen osalta samassa rikosasiassa tutkinta jo kertaalleen lopetettiin.

Samaa ryhmää suomittu nyt paljon

Kesken Aarnio-vyyhdin sama tutkintaryhmä joutui myös kielteisen huomion kohteeksi, kun Iltalehti kertoi ryhmän hukanneen maastoon kätketyt huumeet niin kutsutussa November-tutkinnassa lähes kymmenen vuotta sitten.

Väitteen mukaan KRP tarkkaili maastokätköjä päivisin miesvoimin ja öisin kameravalvonnalla, kun rikolliset veivät huumeet kätköistä.

Asiassa käynnistettiin vasta nyt kovan julkisen paineen alla tutkinta, jossa poliisit kertoivat, ettei mitään huumeita ollut ollutkaan kätköissä.

KRP:n poliiseja ei nimetty epäillyksi, vaan vain kuultaviksi, koska muuten heidät olisi pitänyt siirtää sivuun Aarnio-tutkinnasta. Tutkinta päätettiin siihen, ettei tarkkailukameran kuville annettu painoarvoa, vaan KRP:n poliisit selvittävät kuulusteluissa riittävästi, ettei huumeita ollut ollut eikä siis myöskän kadonnut minnekään.

Tarkkailua oli tehty pitkään paikkaan, jossa useita tunnistettuja rikollisia kävi metsikössä ja tallentui poliisin tekniseen kameravalvontaan. Silti kukaan ei joutunut koskaan syytteeseen mistään.

Samalta ryhmältä on selvitelty myös toista samantyyppistä tapausta maastokätkössä olleista ekstaaseista, joita ei ilmeisesti olekaan ollut olemassa pitkästä ja kalliista tutkinnasta huolimatta.

Poliisissa on esitetty epäilyjä, että vanhat asiat tulivat julkisuuteen vain Aarnio-tutkinnasta hermostuneiden muiden poliisien takia.

http://www.savonsanomat.fi/uutiset/koti ... bf2ee4c06c
Aikataulu venyy - Aarnio-käräjille kutsutaan lisää todistajia
Oikeudenkäynnin eteneminen entisen huumepoliisin Jari Aarnion virka- ja huumerikossyytteissä viivästyy. Käräjien aikataulu muuttuu ilmi tulleiden uusien tietojen sekä aiemmin suunniteltujen kuulemisten venymisten takia.

Aarnio-vyyhdin avustajien palkkiot ovat maksaneet jo ainakin 1,5 miljoonaa euroa ja rikostutkinnan kulut ovat ainakin viisi miljoonaa euroa. Käräjäoikeuden kustannuksia ei ole vielä laskettu. Kustannukset myös karttuvat edelleen avustajilla sekä rikostutkinnassakin, joka sekin jatkuu vielä.

Tapauksen tutkinnan ja oikeusprosessin kulut tulevat ylittämään ainakin kymmenen miljoonan euron rajan. Summaa ei ole vielä tarkemmin arvioida kukaan.

Kuulemisia tarvitaan lisää

Aikataulun viivästyminen tarkoittaa sitä, että toukokuussa valmisteluistunnolla alkanut oikeudenkäynti tulee tämänhetkisen tiedon mukaan kestämään ainakin maaliskuun ensimmäiselle viikolle 2016, mutta mahdollisesti sitäkin pidempään.

Asia ei koske vain Aarniota, vaan kaikkiaan noin 150 ihmistä, sillä oikeudenkäyntiin kutsutaan myös lisää todistajia. Lisäksi osa epäillyistä velvoitetaan olemaan paikalla useampina istuntopäivinä kuin oli alun perin tarkoitus.

Käräjillä aiotaan tämänhetkisen tiedon mukaan kuulla vielä ainakin 104 henkilöä, mutta määrä voi kasvaa vielä siitäkin.

Esimerkiksi huumerikoksista syytettyä leppävirtalaista naista aiottiin kuulla oikeudessa ensin kahtena päivänä syyskuussa, mutta hän on ollut kutsuttuna paikalle jo ainakin viisi päivää ja määrätty oikeuteen vielä ainakin kolmeksi istuntopäiväksi lisää.

Samoin syytetyn helsinkiläisnaisen kuulemiset ovat muuttuneet. KRP:n tutkintaryhmän vetämissä kuulusteluissa nainen puhui eri tavalla kuin mitä hän on oikeudessa kertonut.

Lisäksi nainen toi oikeudessa ilmi, että häntä kuulustellut KRP:n poliisi oli järjestänyt hänelle etuuksia ja juuri ennen oikeudenistuntoa vedonnut, ettei hän kertoisi asiasta oikeudelle.

Kaikki ilmitulleet epäselvyydet edellyttävät syyttäjiltä ja epäiltyjen avustajiltakin lisätöitä, kun osapuolet käyvät lähiviikkoina puheita läpi lisää. Naisen kuulemista varten on oikeudessa varattu jo useita päiviä lisää.

Kaikki tutkinnanjohtajat todistamaan

Oikeuteen aiotaan kutsua myös aiempaa useampia henkilöitä KRP:n väestä eli pääosin tutkintaryhmän jäseniä tutkinnanjohtajista kuulustelijoihin. Tutkinnanjohtajat ja tutkijat joutuvat nyt itsekin käräjäoikeuden saliin siksi, että oikeus haluaa kuulla, miten rikostutkinta on tehty.

Myös epäiltyjen avustajilla on tarvetta tarkentaa, mistä asioissa on kyse.

Myös syyttäjien tai epäilyjen avustajien pyynnöstä tehtyjä lisätutkintoja on jouduttu tekemään oikeusprosessin aikana vielä lisää. Niidenkin aineisto on käsiteltävä vielä oikeuden istunnoissa.

http://www.savonsanomat.fi/uutiset/koti ... 6570731356
Tiedemiehillä on aina silmälasit ja huumekauppias panee aina kun se ratsataan
Vastaa Viestiin