Jalkapallohuligaanit

Sana on vapaa, jos uskaltaa...
Avatar
irmuska
Rico Tubbs
Viestit: 1295
Liittynyt: Ti Tammi 03, 2012 7:16 pm

Re: Jalkapallohuligaanit

Viesti Kirjoittaja irmuska »

Iltasanomat kertoo hieman laajemmin eilisestä Helsingin joukkotappelusta jonka oletetaan alustavasti liittyvän jalkapallohuliganismiin. Näinköhän ilmiö laskeutuu Suomeenkin vähinerin.
Silminnäkijät Helsingin joukkotappelusta: ”Kaveria vedettiin oikein kunnolla turpaan” - katso kuvat rytäkän tuhoista baarissa

Julkaistu: 24.6.2014 0:07, päivitetty: 24.6.2014 0:09

Pub 99:ssä ollut joukkotappelu oli silminnäkijöiden mukaan HJK:n ja HIFK:n jalkapallokannattajien välinen.
Paikalla ollut sivullinen henkilö kertoo juuri saaneensa tuopin eteensä, kun pubiin hyökättiin maanantai-iltana.

- Aivan hillitön, kuin villin lännen kapakkatappelu, mies kertoo IS:lle.

Aivan yllättäen ravintolaan oli syöksynyt porukka päällään mustat hupparit ja aurinkolasit. Tunkeutujat olivat silminnäkijöiden mukaan arviolta 20-30-vuotiaita miehiä, joita oli varustuksensa vuoksi hankala tunnistaa.

Hyökkääjät heittelivät tuoleja pubin ikkunoihin, mutta ne eivät rikkoutuneet. Ravintolassa sisällä olleet puolustautuivat pitämällä tuoleja ylävartalonsa ja kasvojensa edessä ja työnsivät tuoleja heitteleviä tunkeutujia takaisin ulos ovesta yrittäen tukkia oven.

- Yhtäkkiä yksi kaveri tuli baaritiskille ja yritti heittää kassakonetta. Sitten hän hoksasi tyhjät kolpakot, joilla hän alkoi heitellä muita, paikalla ollut sivullinen mies kertoo.

Kaksi silminnäkijää kertoo IS:lle, että tapahtumien seurauksena tuupertui sivullinen iäkkäämpi mieshenkilö. Hän oli saanut iskun päähänsä ilmeisesti lentäneestä tuopista. Toinen IS:n haastattelemista silminnäkijöistä kertoo auttaneensa tiedottoman miehen sohvalle, jossa hän hieman virkosi.

Paikalla ollut HJK:n kannattaja oli saapunut Pub 99:ään oluelle voittoisan matsin jälkeen. HJK oli voittanut TPS:n aiemmin illalla murskaavasti 5-0. Hän arveli aluksi, että hyökkääjät olisivat olleet TPS:n faneja, mutta myöhemmin ilmeni, että kyseessä olivat toisen helsinkiläisjalkapallojoukkueen HIFK:n kannattajat.

- Heitä oli vähän reilu kymmenen HIFK:laista yhteensä. Olen nähnyt kaikenlaista, mutta tapahtui baarissa, niin yllättäen ja niin väkivaltaisesti, paikalla ollut HJK:n fani kuvailee.

Miestä itseäänkin heiteltiin tuoleilla, mutta hän sai suojauduttua ottamalla tuolin eteensä.

- Näin kun kaveria vedettiin oikein kunnolla turpaan. Todella kaoottista meininkiä. Tässä ei ollut kyse mistään muusta kuin siitä, että HIFK:laiset halusivat tulla riehumaan ja pilaamaan HJK:n kannattajien voitetun pelin jälkeisen hyvän tunnelman, mies sanoo IS:lle.

Tappelua ehti jatkua noin viisi minuuttia, ennen kuin poliisi saapui. Ravintolan lattia oli täynnä lasinsiruja ja rikkoutuneita tuoleja. Osa tappeluun osallisina olleista joutui menemään ambulanssilla paikkailtaviksi, mutta heistä kaikki olivat tajuissaan.

- HJK:lla ja HIFK:lla ei tietääkseni ole ollut mitään isompaa kränää aiemmin. Tämä oli ensimmäinen jalkapallohuliganismin ilmentymä, jonka minä olen nähnyt, HJK:n kannattaja kertoo.

Poliisi kertoi IS:lle aiemmin illalla, ettei eripuran syntymisen syy ole selvillä. Paikalla oli ainakin kuusi poliisipartiota. Poliisin mukaan rähinässä ei ollut vakavasti loukkaantuneita.
Annu Laine
"Sinä olet aivan liian tyhmä analysoimaan mitään, joten jätä se suosiolla älykkäämmille ihmisille."

HansVälikäsi
Alibin satunnaislukija
Viestit: 63
Liittynyt: Su Touko 12, 2013 9:54 am

Re: Jalkapallohuligaanit

Viesti Kirjoittaja HansVälikäsi »

Kyllä on laskeutunut jo aikasemmin niinkuin jääkiekossakin. Kahakat tehdään vaan yleensä sivussa ja sovitusti. Ainaki 10vuotta on ollut huliganismia jalkapallossa. Tosin varmasti radikaalein juttu tämä tapahtunut. Hienoa vaan,että saadaan tällästä kansainvälistä meininkiä,kunhan ei sivulliset kärsisi. Mutta rapatessa roiskuu. 8)

Porin

Re: Jalkapallohuligaanit

Viesti Kirjoittaja Porin »

HansVälikäsi kirjoitti: Hienoa vaan,että saadaan tällästä kansainvälistä meininkiä,kunhan ei sivulliset kärsisi. Mutta rapatessa roiskuu.
Tätä kansainvälistä meininkiä, kuten esim Albaniassa toimitaan?
Ei kuulu sivistysvaltioon tuollainen, mutta toisaalta jalkapallo onkin leimautunut köyhien väestönosien lajiksi.

HansVälikäsi
Alibin satunnaislukija
Viestit: 63
Liittynyt: Su Touko 12, 2013 9:54 am

Re: Jalkapallohuligaanit

Viesti Kirjoittaja HansVälikäsi »

Eipä kuulu sivistysvaltioon moni muukaan asia,mitkä ovat näihin sivistysvaltioihin pesiytynyt.
Suomessa jalkapallon harrastaminen vaatii enemmän rahaa lisensseihin ja muihin,kuin esimerkiksi käsipallo tai salibandy. Ei nyt tarvi alkaa vetää heti ääripäähän asiaa. Tappelu oman fanittamansa seuran puolesta kuuluu asiaan varsinkin,kun on näitä siihen tarkoitettuja faniryhmiä. Mutta kyllähän ruotsissakin esimerkiksi kuoli juuri jokuaika sitten yksi huligaani. Jalkapallo ei ole köyhien laji sen enempää,kuin pipokiekon harrastajat jne. ainakaan suomessa. Ulkomailla ainoa tapa köyhyydestä on päästä ammattiurheilijaksi. Ja vielä sen sanon,että ennemmin otan tänne 100 jalkapallohuligaania ulkomailta kuin 1 raiskarin. Kun eletään tässä niin helvetin hyvässä SIVISTYSVALTIOSSA.

Porin

Re: Jalkapallohuligaanit

Viesti Kirjoittaja Porin »

HansVälikäsi kirjoitti: Suomessa jalkapallon harrastaminen vaatii enemmän rahaa lisensseihin ja muihin,kuin esimerkiksi käsipallo tai salibandy.
Jalkapallolisenssi harrastelijalle 45 euroa, salibandyssä 20 euroa.
Ei tuo ero revi kovin isoa kuilua harrastajien sosiaalisen aseman välille.

HansVälikäsi
Alibin satunnaislukija
Viestit: 63
Liittynyt: Su Touko 12, 2013 9:54 am

Re: Jalkapallohuligaanit

Viesti Kirjoittaja HansVälikäsi »

Ei niin,mutta repii kumminkin. Se on kalliimpaa,se oli pointtini ,kun väitit jalkapalloa köyhien huviksi. Näin se monessa maassa onkin,mutta suomessa ei ole mitään lähiöpotkupallo meininkiä mitä sä selvästi ajat takaa. Kukaan ei suomessa ympäri vuoden kuluta aikaa jalkapallon kanssa kentällä kaverien kanssa koko päivää jo säänkin takia,koska täällä SIVISTYSVALTIOSSA on talvi. Lisäksi itse en syrji ketään,hänen työttymyyden tai rahattomuuden takia. Jalkapallo on hieno laji siinä missä muutkin palloilut ja hienoa vaan,että tulee kansainvälistä fanitoimintaa tänne. Kaikki eivät halua vain istua ja katsoa ja taputtaa kun maali tulee. Lisää vain kannatuslauluja ja soihtuja mukaan!! Ja odottakaapa vain kun KHL alkaa niin venäjältä tulee ehkäpä hivenen hullumpia huligaanei katsomaan pelei. Siinähän sitten olette ihmeissäni,tosin olen varmaan minäkin. Mun mielestä kaikki on ok,niin kauan kun ei heti kaiveta puukkoi ja puntareita taskussa.

Avatar
irmuska
Rico Tubbs
Viestit: 1295
Liittynyt: Ti Tammi 03, 2012 7:16 pm

Re: Jalkapallohuligaanit

Viesti Kirjoittaja irmuska »

HansVälikäsi kirjoitti: Hienoa vaan,että saadaan tällästä kansainvälistä meininkiä,kunhan ei sivulliset kärsisi. Mutta rapatessa roiskuu. 8)
Tähän mielipiteeseen en voi millään tavalla yhtyä, en todellakaan tajua mitä hienoa moisessa huliganismissa on? Se ei ole mielestäni yhtään sen hienompaa vaikka sivulliset ei kärsisikään ja todella kuvottavaa siitä tulee silloin kun sivullisetkin kärsii.
"Sinä olet aivan liian tyhmä analysoimaan mitään, joten jätä se suosiolla älykkäämmille ihmisille."

HansVälikäsi
Alibin satunnaislukija
Viestit: 63
Liittynyt: Su Touko 12, 2013 9:54 am

Re: Jalkapallohuligaanit

Viesti Kirjoittaja HansVälikäsi »

Laita yveetä,jos pitää alkaa mielipideasioista. Meillä varmasti ihan eri ajatusmaailmat jne. Mä hyväksyn sen ja se mun mielestä jees,sä et ja se sun mielestä perseestä sun mielestä. Se vaan on osa fanaattista fanikulttuuria ja varmasti jonkun mielestä sairasta ja tyhmää. Mun mielestä on tyhmää taas tulla paikanpäälle katsomaan peliä ja taputtaa kun maali tulee,muuten istutaan hiljaa ja mutustetaa popcornia. Näille omat katsomot ja FANEILLE omat. Maailmassa on paljon sairaampiakin epäkohtia kun jalkapallohuliganismi. Ja sivullisia joutuu avopotilaitten uhreiksi kun ääni sanoo niin. Tässä sentään syy tai tekosyy väkivaltaan ja sitä harjoittaa toisenpuolen huligaani fanitkin. UGH olen puhunut ja mielipide asioista kinaan tätä asiaa koskien enää yyveellä. Asiasta voidaan toki kinata. Mä olen ultrafani siinä missä sinä joku muu ja ajattelen siksi eritavalla nämä jutut!

Porin

Re: Jalkapallohuligaanit

Viesti Kirjoittaja Porin »

HansVälikäsi kirjoitti:Ei niin,mutta repii kumminkin. Se on kalliimpaa,se oli pointtini ,kun väitit jalkapalloa köyhien huviksi.
Ai, et ollut tosissasi.
Vai väitätkö, että jollain voi olla varaa maksaa 20 euroa vuodessa mutta samalla henkilöllä ei ole varaa maksaa 45 euroa vuodessa? Muutenkin aika erikoinen asettelu. Joko istut, taputat ja syöt popkornia tai kannustat oikein ja hakkaat tuntemattomia huppu päässä. Kevyttä kärjistämistä?
Enkä väittänyt jalkapalloa köyhien huviksi. Lue uudestaan.
Totean, että jalkapallo on köyhien laji. Tekstissäni oli linkki. Sieltä löytyy faktaa ja fiktiota aiheesta.

Victoria's Secret
Sabrina Duncan
Viestit: 373
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2013 6:36 am

Re: Jalkapallohuligaanit

Viesti Kirjoittaja Victoria's Secret »

HansVälikäsi kirjoitti:Laita yveetä,jos pitää alkaa mielipideasioista. Meillä varmasti ihan eri ajatusmaailmat jne. Mä hyväksyn sen ja se mun mielestä jees,sä et ja se sun mielestä perseestä sun mielestä. Se vaan on osa fanaattista fanikulttuuria ja varmasti jonkun mielestä sairasta ja tyhmää. Mun mielestä on tyhmää taas tulla paikanpäälle katsomaan peliä ja taputtaa kun maali tulee,muuten istutaan hiljaa ja mutustetaa popcornia. Näille omat katsomot ja FANEILLE omat. Maailmassa on paljon sairaampiakin epäkohtia kun jalkapallohuliganismi. Ja sivullisia joutuu avopotilaitten uhreiksi kun ääni sanoo niin. Tässä sentään syy tai tekosyy väkivaltaan ja sitä harjoittaa toisenpuolen huligaani fanitkin. UGH olen puhunut ja mielipide asioista kinaan tätä asiaa koskien enää yyveellä. Asiasta voidaan toki kinata. Mä olen ultrafani siinä missä sinä joku muu ja ajattelen siksi eritavalla nämä jutut!
Hampurissa runsaasti aikaa viettäneenä ja sikäläiseen futiskulttuuriin tutustuneena pitää kompata. Sitä fiilistä ei vaan tajua, ellei sitä ole kokenut. Oudointa tilanteessani on se, että vaikka omaan suhteellisen vahvan oikeistolaisen ajatusmaailman, pyörin vasemmistolaisuudestaan tunnetun Sankt Paulin ja tämän Ultrien kanssa. Toisella puolella ovat tietenkin HSV:n oikeistolaiset ultrat, joista muutama on hyvä ystävä ja tuttu pelien ulkopuolella.

Asiaan vihkiytymättömälle riehuminen ja väkivalta on summittaista jne, mutta ainakin tuolla tilanteet ovat hyvinkin koordinoituja. Jengi tietää missä baarissa vastapuoli istuu ennen ja jälkeen pelin, välillä yhteenotot sovitaan poliisivalvonnan ulkopuolelle. Aika harvoja ovat ne tilanteet, joissa täysin sivulliset saavat osumia. Vahinkoja tietenkin sattuu. Mutta hei, minäkin tiedän miten käyttäydyn/pukeudun ja minne menen, että saan tappelun aikaiseksi. Tai minne ei kannata mennä jos ei halua tapella. Niin tietävät eri joukkueiden fanit, kannattajat ja ultrat.

Porin

Re: Jalkapallohuligaanit

Viesti Kirjoittaja Porin »

Victoria's Secret kirjoitti:Niin tietävät eri joukkueiden fanit, kannattajat ja ultrat.
Fanit ja kannattajat ovat luonnollisesti eri asia kuin nuo väkivaltaa ihannoivat luuserit.
Moni fani ja kannattaja tuo seuralleen rahaa, positiivista julkisuutta, luo me-henkeä, tukee seuraansa ja sen pelaajia. Ultras-larppaajat eivät tuo seuralle rahaa, aiheuttavat rahanmenoa erilaisten sakkojen muodossa, ovat todella paha negatiivinen taakka seuralle, pitävät omaa ryhmäänsä tärkeämpänä kuin seuraa, asettuvat mielessään normaalien kannattajien yläpuolelle.
Jos olet oikeasti joskus käynyt Saksassa, tiedät että tuo on totta.

Avatar
irmuska
Rico Tubbs
Viestit: 1295
Liittynyt: Ti Tammi 03, 2012 7:16 pm

Re: Jalkapallohuligaanit

Viesti Kirjoittaja irmuska »

Victoria's Secret kirjoitti: Asiaan vihkiytymättömälle riehuminen ja väkivalta on summittaista jne, mutta ainakin tuolla tilanteet ovat hyvinkin koordinoituja. Jengi tietää missä baarissa vastapuoli istuu ennen ja jälkeen pelin, välillä yhteenotot sovitaan poliisivalvonnan ulkopuolelle. Aika harvoja ovat ne tilanteet, joissa täysin sivulliset saavat osumia. Vahinkoja tietenkin sattuu. Mutta hei, minäkin tiedän miten käyttäydyn/pukeudun ja minne menen, että saan tappelun aikaiseksi. Tai minne ei kannata mennä jos ei halua tapella. Niin tietävät eri joukkueiden fanit, kannattajat ja ultrat.
Edelleenkään en ymmärrä miten fanitukseen liittyy tappelut tai väkivalta muissa muodoissaan. Fanittamisen ja kannattamisen luulisi olevan enemmänkin porukalle hyvää mieltä ja yhteishenkeä tuovaa toimintaa, imho eikä herättää himoa leipoa ketään turpaan.

Mitä taas tulee niihin nujakointeihin niin jos kerran homma hoidetaan "koordinoidusti" niin miten siinä voi sivulliset saada osumia? Jos homma tahdotaan hoitaa koordinoidusti niin eikö kannattajat ja vastakannattajat, ne jotka sitä tappelua niin toivovat ja kokevat sen olevan se lopullinen kruunu sille omalle fanitukselleen, voisi porukalla painella vaikka jollekin aidatulle muilta suljetulle alueelle hoitamaan keskinäiset rähinöintinsä.
"Sinä olet aivan liian tyhmä analysoimaan mitään, joten jätä se suosiolla älykkäämmille ihmisille."

Porin

Re: Jalkapallohuligaanit

Viesti Kirjoittaja Porin »

Noilla hienoilla sanoilla kuten koordinointi saadaan nuo tietämättömät nuoret pauloihin.
Oikeasti ultras-homma ei ole kaukana uusnatsien hommasta. Hoetaan propagandaa niin kauan kunnes uskotaan siihen. Sitten on helppo "koordinoida" (eli käskeä urpot tappelemaan keskenään) hommaa.

Ultras-larppaus ei liity kannattamiseen mitenkään ja joukkuekin on täysin sivuseikka siinä. Oma agenda on tärkein.

HansVälikäsi
Alibin satunnaislukija
Viestit: 63
Liittynyt: Su Touko 12, 2013 9:54 am

Re: Jalkapallohuligaanit

Viesti Kirjoittaja HansVälikäsi »

Ite sä porin viet noi ääripäästä ääripäähän. Makuasia sano kissa,kun persettään nuoli. 8) Se on osa fanittamista PISTE Ja tulee aina olemaan PISTE En voi sille mitään,etkä säkään,tai kukaan muukaan. Hyväksy se tai ole hyväksymättä,netissä siitä ulvominen ei ainkaan muuta asiaa miksikään. Rauhaa ja rakkautta!! Toiset ymmärtää fanaattisen fanittamisen,se on muutakin kun kämpän vuoraaminen fanituotteilla. Emmäkään tuomitse esim. näitä popparin mussuttajia pelissä,siinähän mussuttaa ja taputtaa sillon millon taputtaa,mutta mä fanitan erilailla. Joojoo natsi paskaa jne jne. Kyllä,meillä ei ainakaan ole mitään kovin organisoitua "järjestöä". Suomessa tää touhu on vielä niin lastenkengissä,ettei tarvitse porinin menettää yöuniaan. Ei olla värväyslistoilla eikä kytköksiä järjestäytyneeseen rikollisuuteen,tai jollain yksityishenkilönä voi olla,muttei fanilaumana. JA MÄ SANOIN VITTU ETTÄ LISENSSI KALLIIMPI,SÄ NIITÄ IHMISIÄ JAAT OMIIS KARSINOIHIN. Mä en siihe lähe. Voin olla tyhmä mielestäsi,mutta se kiinnostaa mua kun kilo paskaa ja liikuttaa kun litra kusta. Ihmisiä on erilaisia siinä missä ajatusmaailmoikin. Toisilla se on kuplamuovilla vuorattu ja toisilla se on sitten niin vääristyny jne jne. Ei kiinnosta. Laita säkin vaa yyveetä,jos niin mielelläsi tästä kinaat tai haluat jotain päästä ajatusmaailmaan. Mee suoli24:selle itkee siitä miten paskaa tää touhu on ja toki tonne jokaiselle muullekin väkivaltarikos keskusteluun. Niinkuin sanoin,maailmassa on paljon suurempia epäkohtia näissä SIVISTYSVALTIOISSAKIN,kun fanaattiset fanit,jotka tarvittaessa mättää päähän toisiaan. UGH!

HansVälikäsi
Alibin satunnaislukija
Viestit: 63
Liittynyt: Su Touko 12, 2013 9:54 am

Re: Jalkapallohuligaanit

Viesti Kirjoittaja HansVälikäsi »

http://www.youtube.com/watch?v=D0NwNS4bxQc

http://www.youtube.com/watch?v=R4Lqs1y4vXw

http://www.youtube.com/watch?v=ZIbMYajOMP4

http://www.youtube.com/watch?v=oGzYlqEJ-tU

Jos sä kehtaat väittää,ettei ultra porukat ole fanei,vaan pelkkää tappeluu,niin otas asioista ensin vähän selvää. Sä taidat olla HPK-fani,siellä esimerkiksi ei kuulu toisessa päädyssä kun yhden ainoan noin 50 vuotiaan miehen läpsyttäminen puisilla läpsyttimillä ja huutaa HPK,kukaan ei lähde mukaan. Ja surullisen kuuluista sikaosasto huutaa tuomarille SIKA ja jaksavat ne vissiin muutaman minuutin maalin jälkeen jotain huutaa :lol: :lol:

Se mitä te,ette halua ymmärtää tai hyväksyä täydelliseen maailmaanne,ei teille tarvi perustellakaan mitenkään. Ei sanoilla,eikä teoilla.

Vastaa Viestiin