Ajatusleikki

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Gestapo
Alokas
Viestit: 4
Liittynyt: La Maalis 22, 2008 1:38 pm
Paikkakunta: Unhola

Ajatusleikki

Viesti Kirjoittaja Gestapo »

Vuosia sitten olin töissä vankilassa. Virkamiehenä. Sielä tuli kuultua monta surullista tarinaa. Nuoremissa vangeissa pisti silmään usein se, että leuhkittiin tekemillään rikoksilla. Jopa tapoilla ja törkeillä pahoinpitelyillään. Siltikin vaikka usein on oltu niin tötsyssä, että ei muista koko tapahtumasta juuri mitään.
Olen miettinyt aikanaan, että miten tosissaan nämä veritekojen tekijät ovat leuhkiessaan tekosillaan vai onko kyse vain todellisten tunteiden peittelystä. Usein teko kohdistuu vielä vastakkaiseen sukupuoleen tai jopa omaan elämänkumppaniin. Ehkä se on ainakin silloin helppoa leuhkia kun ei muista koko tapahtumasta mitään kun on ollut niin tötsyssä.
Niin hölmöltä kun se tuntuukin olen joskus ajatusleikkinä miettinyt, että onko tosiaan niin kovaluonteisia ihmisiä, että täysin selvinpäin pystyisivät katsomaan uhriaan silmiin ja työntää samalla "kahvaa myöden" rassin mahaan. Sitten vielä kertoa asiasta kuin se olisi joku sankariteko. Minä olen kovaluontoinen mies, mutta tuskin tuohon pystyisin. Pystyisitkö sinä ihan ajatusleikkinä ja teoriatasolla?
Male facere qui vult, numquam non causam invenit.

Joka tahtoo tehdä pahaa, löytää siihen aina syyn.
IhmeTyyppi
Nikke Knakkertton
Viestit: 198
Liittynyt: La Kesä 28, 2008 1:03 pm

Viesti Kirjoittaja IhmeTyyppi »

En itse pystyisi moiseen, ellei sitten kyseessä olisi henkilö, joka olisi tappanut lapseni tms. Ainakin näin olen ajatellut. Psykopaatit ovat sitten asia erikseen, heillä kun ei ole omatuntoa lainkaan, eivät he luultavasti oikeasti osaa katua tekojaan.
mareritt
Remington Steele
Viestit: 230
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2008 12:21 pm

Viesti Kirjoittaja mareritt »

tuskin on verrattavissa edes koko asia, mutta minä en saa henkeä pois edes loukkaantuneelta eläimeltä, vaikka tiedän, että eläimen paras se olisi, mutta tositilanteessa olen joutunut pyytämään apua, kun en saanut tapettua kituvaa eläintä...
Tiina
Sherlock Holmes
Viestit: 7241
Liittynyt: Ti Touko 01, 2007 6:48 pm
Paikkakunta: Suomessa ollaan.

Viesti Kirjoittaja Tiina »

No onpa tuolla Gestapolla ajatusleikit. :o

Mut joo. Minä oon niin outo etten tapa edes kärpästä.
Ainakaan tarkoituksella.
Eli en pystyisi, edes ihmistä.
Vaikka ne tekeekin enempi pahaa kuin kärpäset. 8)
ketsku
Christopher Lorenzo
Viestit: 1503
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 11:59 pm

Viesti Kirjoittaja ketsku »

No kuule tuollaista on turha miettiä. Se joka tuollaiseen pystyy ei ole terve ja saa myös jotain nautintoa siitä tappamisesta. Sellainen ihminen (psykopaatti, sarjamurhaaja) ei myöskään mietiskele, että pystyisinköhän mä tappamaan ton vaan tappaa eikä kysele. Tuskin täällä mitään psykopaattitappajia meissä kirjoittajissa kuitenkaan on?
373
Susikoski
Viestit: 41
Liittynyt: Su Helmi 03, 2008 11:22 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 373 »

ketsku kirjoitti:No kuule tuollaista on turha miettiä. Se joka tuollaiseen pystyy ei ole terve ja saa myös jotain nautintoa siitä tappamisesta. Sellainen ihminen (psykopaatti, sarjamurhaaja) ei myöskään mietiskele, että pystyisinköhän mä tappamaan ton vaan tappaa eikä kysele. Tuskin täällä mitään psykopaattitappajia meissä kirjoittajissa kuitenkaan on?
Miksi sä sitä epäilet, etteikö olisi?
Maybrick
Perry Mason
Viestit: 3828
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 4:44 pm

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

Pystyisitkö sinä ihan ajatusleikkinä ja teoriatasolla?
En pystyisi tappamaan tarkoituksellisesti ihmistä, ainakaan normaalioloissa. Sotaoloista en osaa sanoa, ne kuulemma muuttavat pakosta asenteita monia asioita kohtaan.
Nothing is quite what it seems
Avatar
Kokki
Agentti Scully
Viestit: 693
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2007 4:16 pm
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Kokki »

Pystyisin ampumalla tappamaan ehkä, mutta veitsellä taitaisi jäädä tekemättä, ellei olisi oma tai läheisen henki vaarassa.
Ja ampumallakin pitäisi olla suuri syy tekoon.
A man's got to do what a man's got to do.
susse
Poliisikoira Rex
Viestit: 255
Liittynyt: La Marras 10, 2007 5:04 pm
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja susse »

pystyisin,helposti. jos olisi painava syy.ja tarpeeksi suuttuisin.esim.jos kyseinen "uhri" olisi satuttanut lapsiani.tosin en kyllä leuhkisi sillä.
susse
Poliisikoira Rex
Viestit: 255
Liittynyt: La Marras 10, 2007 5:04 pm
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja susse »

mareritt kirjoitti:tuskin on verrattavissa edes koko asia, mutta minä en saa henkeä pois edes loukkaantuneelta eläimeltä, vaikka tiedän, että eläimen paras se olisi, mutta tositilanteessa olen joutunut pyytämään apua, kun en saanut tapettua kituvaa eläintä...
tulipa mieleeni viime kesä,meillä oli kissanpentuja.parin päivän ikäisiä.yksi oli pienempi kuin muut,ei jaksanut edes syödä, hengittikin vaivalloisesti.sain neuvoksi lopettaa kissan.käskin mieheni tehdä sen,ukko otti kissanpennun käteensä ja meni viereiseen huoneeseen.tuli hetken päästä takaisin ja väitti ettei ollut saanut kissalta henkeä pois.ts.ei pystynyt.pentu oli niin pieni että mahtui kämmeneen.loppujen lopuksi pennun lopetus jäi minulle.se oli ensimmäinen eläin jonka olen koskaan tappanut,(jos ei hiiriä lasketa)ja toiv.viimeinen.silti olisi ollut järjetöntä antaa sen kitua oman itsekkyyden vuoksi.joskus nuorena (12w)jouduin lopettaman lemmikkihiireni koska ne sairastuivat.lopetin ne pakokaasulla koska se oli mielestäni kivuttomin ja helpoin tapa.olin niihinkin todella kiintynyt,(kyllä,hiiriin!!)mutta silti oli selvää että olisi ollut itsekästä pitää ne sairaana.
albaanisissi
Frank Drebin
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Syys 10, 2007 8:59 pm

Viesti Kirjoittaja albaanisissi »

miettiny aivan samaa, ite kaasuttelen hiiriä viikoittain hengiltä hiilidioksidilla ku käärmeillä on ruoka-aika. viitisen vuotta käyny muorilas joka vuos teurastamas joulupossun ja muutenki ruuaks teurastanu jokusen, toissapäivänä hain koirallalihaa teurastamolta ja piti töitä kysästä muttei ollu isäntää paikalla. itelle ei tee yhtään mitään mätkästä possua kirveen hamaralla päähän ja päästää veret pois ja palotella, jos possun tilalla olis kissanpentu ni en pystyisi ja oon aivan varma siitä. mut jos edes olis joku ihminen mitä oikeesti vihaan ni kyl sen leukun voisin kylkeen raapasta, tulee muutenki tehtyä väliin niin järjen vastasia asioita mitä miettii sitte vasta vähän päästä et olikohan toikaa välttis ihan fixuin juttu.
This one time, i shot a guy to his adams aple just to see how long it takes to him to die. I was with other guy and we had 15 dollar bet on it, i lost. It tooked a few minutes, he drowned in hes own blood actually.
-richard kuklinski-
Bleddyn
Neuvoja-Jack
Viestit: 587
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 1:33 am
Paikkakunta: K-S Survival Program.

Viesti Kirjoittaja Bleddyn »

Pakko myöntää, että eläimen hengiltä saaminen on mulle ihan tajuttoman vaikeaa.
Ihmistä en välttämättä puukolla saisi tapettua, mutta pyssyllä ei tuottane juurikaan ongelmia. Varmaksi en osaa sanoa, en nimittäin ole vielä päässyt kokeilemaan. :P
Kiikun kaakun rajalla
Puolimielet hajalla
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17131
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Ajatusleikki

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Gestapo kirjoitti:Nuoremissa vangeissa pisti silmään usein se, että leuhkittiin tekemillään rikoksilla. Jopa tapoilla ja törkeillä pahoinpitelyillään. Siltikin vaikka usein on oltu niin tötsyssä, että ei muista koko tapahtumasta juuri mitään.
Olen miettinyt aikanaan, että miten tosissaan nämä veritekojen tekijät ovat leuhkiessaan tekosillaan vai onko kyse vain todellisten tunteiden peittelystä. Usein teko kohdistuu vielä vastakkaiseen sukupuoleen tai jopa omaan elämänkumppaniin. Ehkä se on ainakin silloin helppoa leuhkia kun ei muista koko tapahtumasta mitään kun on ollut niin tötsyssä.
Hyvä aihe, mutta ajan sivuraiteelle... klonk klonk...

Tuo, että väkivaltarikollinen leuhkii/kehuu teoillaan on mielenkiintoista. Kenenkään pään sisään ei kukaan pääse, but... Nuorella miehellä, parikymppisellä on ehken huono itsetunto, tarve päästä esille, olla porukan kovin, saada mainetta. Miksi? Hänellä on mahdollisesti lapsuudestaan jokin tuttu, joka oli ollut vankilassa ja jostain syystä tuosta henkilöstä oli tullut eräänlainen esikuva.

Välinpitämättömyys. Ehken kotona ei ole ollut millään mitään väliä, on nähnyt väkivaltaa jo kotona ja todennut, että väkivalta lopettaa vittuilun. Ehken tuollainen nuori ajautuu seuraan, jossa on häntä vanhempia väkivallan ammattilaisia ja helposti yllytettävänä sekä näyttämisen tarvetta omaavana jälki on usein hyvin surullista.

Jotkut ehkä tajuavat vankilassa ollessaan, että kui täs ny näin kävi, mutta toiset saavat lisää natsoja kaulukseen ja pääsevät tavallaan syvemmälle "organisaatioon". Suorittavat vankilassa ollessaan uhkailuja ja väkivaltaa muita vankeja kohtaan joidenkin kehoituksesta joko päästäkseen lähelle huippua tai saadakseen mömmöjä.

Monasti kuitenkin heilläkin on se toisen ihmisen kaipuu ja he päätyvät läheiseen jopa intiimiin suhteeseen - yleensä vastakkaista sukupuolta olevan henkilön kanssa, sillä varsinkin miesten välinen seksi ts. homosuhde ei välttämättä tuo uskottavuutta eikä "natsoja kaulukseen".

Mutta osaavatko he sittenkään elää - esim. tuo kuviteltu nuori mies - parisuhteessa, joka yleensä on tylsyyden ja arjen ruumiillistuma? Parisuhteessa pitää kuulemma näyttää myös tunteitaan ja sellaistahan ei tosi mies tee. Olemme tosin saaneet lukea monestakin eri lehdestä venkulan vaimon haastattelun, jossa hän kertoo, että "oikeesti xx on äärimmäisen herkkä ja tunteellinen ihminen, siis niiku maailman ihanin tai niiku sillai".

Joillekin vapautuneille on se luulo, että tässä ollaan nyt tavallista kovempia ja naisia riittää. Halutaan saavuttaa maine, jossa jo nimensä kuuleminen saa tavallisen baariasiakkaan vapisemaan ja tarjoamaan ne oluet.

Samaan uhoamiseen kuuluu näiden hörhöjen yleensä ylenpalttinen alkkoholin käyttö. Siinä on kenties ollut esimerkkinä vanhemmat, isoveli tai kaveriporukka. Kännäämisestä haetaan uskottavuutta, pakoa todellisuudesta, joka on yleensä karu: perse auki, ei koulutusta, ei oikeita ystäviä, peukalo keskellä kämmentä. Ainoa mikä onnistuu on autojen varastamiset, toisten omaisuuden tuhoaminen. Sitten nauretaan yhdessä, että vittu kun oltiin kännissä ja oli tekohauskaa. Jatketaan eläinten kiduttamisilla, ihmisten hakkaamisilla ja päädytään henkirikoksen tekijäksi. Vannotaan oikeudessa, että en se minä ollut vaan se toinen joka tuli viinaputkea pitkin ulos. Median edessä pistetään pää puseron alle kun ei ole rohkeutta olla esillä.

Syynä surmiin on 50 euron velka, harhainen mustasukkaisuus, viinapullon varastaminen tai sitten vaan kun se toinen alkoi vittuileen ja hörhölle kun ei vittuilla.

Henkirikoksen tekijöitä on niin monelaisia, mutta tuossa oli yhden "ryhmän" määritelmä.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
loneliness
Jessica Fletcher
Viestit: 3206
Liittynyt: Ti Kesä 03, 2008 12:30 am

Viesti Kirjoittaja loneliness »

Luulisin pystyväni tappamaan tilanteen ollessa tarpeeksi uhkaava, tai tilanteessa, jossa minulla olisi hyvä motiivi teolle.
Paavo Arhinmäki on äijä!
Howler
Axel Foley
Viestit: 2291
Liittynyt: Ti Syys 04, 2007 10:42 am

Viesti Kirjoittaja Howler »

Vaikea sanoa pystyisikö, kun ei yhtään tiedä millaiseen tilanteeseen tässä maailmassa voi joutua. Jotenkin kuitenkin on vaikea uskoa, että pystyisin tuijottamaan suoraan silmiin vaikka skenaariossa, jossa toinen tulee puukon kanssa ja itsepuolustukseksi väännän sitä puukkoa pois ja se osuukin hyökkääjään. Lisäksi en keksi, miksi muuten edes tappaisin toisen, kuin puolustaakseni omaa henkeäni.

Ps. Noista eläimistä kun oli puhe, niin täytyy myöntää etten itsekään kyennyt lopettamaan omaa gerbiiliäni, oli pakko pyytää isoveljeä tekemään... Vaikka se suurimmalle osalle ihmisistä on "vain eläin" tai "vain jyrsijä", niin jokainen eläimeni on ollut minulle niin rakas, että en ole yksinkertaisesti kyennyt itse tekemään tekoa, päätöksen olen kyllä lopettamisesta tehnyt.
Vastaa Viestiin