Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Otsikon mukaisesti. Myös onnettomuudet pienistä suuriin. Pohjustamattomat keskustelunavaukset.
vanhavakanssi
Sofia Karppi
Viestit: 418
Liittynyt: Ke Tammi 31, 2024 11:40 am

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja vanhavakanssi »

Kiitos vanhavakanssi pitkästä ja perusteellisesta kommentoinnista, tietojen jakamisesta - vähän filosofiseltakin vaikuttavalta pohdinnalta. Mielnkiintoista. Tuossa on ainakin minulle pureskeltavaa - erityisesti sinänsä kiehtovan psykiatrian "osuudessakin".

Sanon tässä vaiheessa vain sen, että olen samaa mieltä kahden viimeisen lauseesi osalta. Paljosta muustakin toki, mutta on tuossa sellaista mitä en oman koulutuksen ja kokemuksen perusteella ymmärrä. Vaikka olet kirjoittanut nuo varsin ymmärrettävästi. Vaatii uudelleen lukemista ja ajattelua.

---------

Toivoisin että luet postaukseni otsikon uudestaan virheiden välttämiseksi.
Talvi24
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1342
Liittynyt: To Helmi 01, 2024 5:03 pm

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Talvi24 »

↑ ja ↑↑↑

Kiitos tarkennuksesta. Itse asiassa vasta sen jälkeen, kun painoin "lähetä", huomasin tuon otsikon (puhelimella ollessa). Vaikka olihan otsikko selvästi mustattu. Eli lähteenä sinulla tuon Francain Munkin teksti. Alkaa näköjään tarkkaavaisuuskin näin myöhään herpaantumaan. Joka tapauksessa virkistävää, mielenkiintoista ja ajatuksia herättävää. En ole tästä henkilöstä koskaan kuullut.

Hyvää yötä!
Avatar
Miss Holmes #1
Vic Mackey
Viestit: 1940
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2021 3:23 am

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Miss Holmes #1 »

Kiitos VV tuon kopioinnista tänne uudestaan.

Minä keskityin muuhun ja tämä viestini jäi keskeneräisenä roikkumaan tunneiksi.
Tämä siis Talven viestiin vastaukseksi.

********
Potilaat ovat kuvanneet Tikkasta erityisen miellyttäväksi ja kokeneet hänen olleen oikeasti kiinnostunut. Hän on myös tavallaan ylittänyt rajat jakamalla henkilökohtaista numeroaan.

Häntä on myös kuvailtu ”erikoiseksi” ja ”boheemiksi”, joka minulle tarkoittaa vähän normeista piittaamatonta, persoonallista ja ehkä myös villiä tapaa elää, olla ja suhtautua.

(Boheemi on 1800-luvulla Ranskassa yleistynyt termi, joka kuvaa taiteilijoita ja kirjailijoita, jotka viettävät erikoista ja epäsäännöllistä elämää.)


Oikeudessa häntä on kuvattu uhriin ripustautuvaksi, analyyttiseksi, mutta huonoksi keskustelijaksi.

Hän on myös jättänyt ne ’niin välittämänsä’ potilaat täysin tuuliajolle jäätyään pois töistä, hän ei ole osallistunut elonsa kustannuksiin, hän on ’haukkunut’ lastensa äitiä mielisairaaksi oikeudessa, hän on valehdellut ’perheen jäsennilleen’ korvat ja suut täyteen, hän on kääntänyt tekemiään tekoja vahingoiksi ottamatta aikuisen miehen tapaan vastuuta.

**********
Minulle syntyy kuva ihmisestä, joka haluaa miellyttää tullakseen pidetyksi ja arvostetuksi. Tuo miellyttäminen ei kuitenkan palvele vastapuolta.
Potilaat jäivät ilman tukea, uhri ilman taloudellista tukea, lasten äiti ilman yhtämielistä tukea lasten kasvatuksessa.

Nämä ajoittuvat monelle vuodelle. Ei yhteen hetkeen.

Myös hänen ’luikertelu’ vastuusta on alkanut jo vuosia sitten. Alkocase, Rinnekoti, mereenajo.
Nekin kuvaavat hänen asennettaan muihin ja etenkin itseensä.

******
Onko Tikkanen hoitanut työnsä kunnialla ja suoriutunut hyvin?
Hänen jäljiltään löytyy kirjaamattomia potilaskäyntejä, loppuunviemättömiä diagnooseja, tekemätön tilinpäätös, hoitamattomat asumiskulut.

Minulle syntyy kuva ihmisestä, joka ei pahemmin välitä kenestäkään muusta kuin itsestään. Joka ei arvosta muita kuin itseään.
Luulen, ettei hän päässyt uudessa suhteessa pätemään ja loistamaan siten kuin oli toivonut, eikä pystynyt hallitsemaan uutta(kaan) vaimoaan haluamallaan tavalla.
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
Talvi24
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1342
Liittynyt: To Helmi 01, 2024 5:03 pm

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Talvi24 »



Jatkan keskustelua. Vaikka ruodinkin tässä edelle kirjoittamaasi, en ruodi sinua, en kohdista sinuun. Pyrin keskusteluun asioista, tässä yhteydessä perustelouista epäilyksin.

Yritäessäni saada tolkkua olen tutustunut tähän mennessä vasta vähän persoonallisuushäiriöihin ja siis narsistisesta, kiusaamisella minut pisin aikaisimmasta työpaikasta reilun 10 v sitten ulkoistaneesta esimiehestä. Olin silloin mukana myös Narsismia kohdanneiden vertaistukiryhmän tapaamisissa (kaikilla muilla oli narsistinen puoliso) ja tutustuin narsismiin netin ja kirjallisuuden kautta. Tuolla kokemuksella ja tietoihin tutustumisella en pysty epäilemään Tikkasta narsistiksi. Voihan narsisteissa olla jotin variaatiota.

Nyt, kun tuli narsismista googlaillessa esille psykiatri, psykoterapeutti ja narsismin asiantuntija Gustav Schulman, niin muistin oman prosessini meneillään ollessa olleeni sähköpostilla yhteydessö sekä häneen että Hannu Lauermaan. Kysyin heiltä kollegana, kollegan kiusaamana neuvoja ja sainkin hyvät neuvot. Pitääkin etsiä esille ne s-postit (koneelta aikanaaan kaikki tuohon liittyvät poistin, mutta jos löytyy vielä tulostetut arkistoituina).

Asiaan:
Minä en ole lukenut potilaiden kuvanneen Tikkasta "erityisen miellyttäväksi". Muistinvaraisesti (nyt lehdistä tarkastamatta) potilaat ja yhden potilaan vanhempi ovat kuvanneet kyllä positiivisesti häntä. "Miellyttävästä" lääkäristä tulee minulla jo hiukan lipevä vaikutelma. Ikäänkuin jostain syystä lääkäri pyrkisi miellyttämään potilaita.

"Potilaat kokeneet hänen olleen oikeasti kiinnostunut." Onko mielessäsi käynyt, että än on voinut olla ihan oieasti kiinnostunut oman erikoisalansa potilaista.
Onko sim. narsistinen lääkäri oikeasti kiinnostunut potilaistaan?

"Hän on myös tavallaan ylittänyt rajat jakamalla henkilökohtaista (puhelin)numeroaan." - Tuosta potilas Nikosta tiedämme sen, mitä hän on itse medialle kertonut - omasta tapuksestaan. Ei tiedetä, onko T antanut kellekään muulle numeroaan? Onko lääkärin kiellettyä antaa potilaalle numeroaan? Tuo tapaus Niko kuulostaa itsensä kertomana melko kimurantilta. Onkohan ollut jopa suicidaalisuutta. Joka tapauksessa T ei ole rikkonut tuossa mitään määräyksiä. Hän vaikuttaa olleen sen verran huolissaan potilasta, että on antanu tälle varalle numeronsa. Jutusta ei tainnut käydä ilmi se, oliko Niko joskus soittanut - siis liian sovittua aikaa T:lle.

Minusta tuo voi kertoa siitä, että T lienee ollut huolissaan potilaasta - ihan aiheesta ja on myötätuntoakin kokevana lääkärinä antanut numeronsa.

- Kuten kerroin jo aiemmin, olen minäkin erikoislääkärinä pitkän urani aikana antanut muutamalle potilaan vanhemmalle puh.numeroni (hyvin vaikeaoireisina alkaaneita lasten epilepsioita) - ihan pelkästään siksi, kun potilaan oiretilanne on sellainen - eikä voinut ennustaa alkaako j miten asettua. Eikä omalla alallani ko. sairaalassa päivystystä. Sanottakoon, että tässä ei menty edes myötätunto edellä - vaan ihan raaka käytännon tilanne. Vain muutaman puhelun sain.

- Kerroin myös lastenlääkäri kollegasta, joka sairaalatyönsä lisäksi piti kerran viikossa yv ja siellä asioineille oli antanut kait melko monillekin numeronsa varalle (tilanteen mukaan) - tiettävästi kenenkään ei tarvinnut soittaa.

En nyt muista onko Tikkasta kuvattu sanalla "erikoinen", muistaakseni "erilainen" on käytetty. No boheemi voi jollekin tarkoittaa erikoista. Tosiaan taiteilijoihin ja kirjailijoihin on aikanaan 1800-luvulla liitetty

Lisämäärettää:
"Boheemeihin elämäntapoihin kuului poikkeukselliset, perinteisten ja yleisten tahojen kanssa pahasti ristiriidassa olleet poliittiset näkemykset, vakaumukset ja mielipiteet joita heijastettiin käytännössä usein varsin vapaamielisen seksuaalisuuden harjoittamisen, materiaalisesti erittäin vaatimattoman elämäntavan ja vaihtoehtoisen/vapaaehtoisen köyhyyden kautta. Lisäksi boheemikulttuuriin kuuluu eräänlainen "kurjuuden romantisointi".

- tuota kun lukee, niin ei minulle kovin paljon mielleyhtymiä tule - ajatellen Tikkasta nuoruusvuosien jälkeen. TYCin mukaan opiskeluaikoinaan oli ainakin asumisensa hyvin vaatimatonta, askeettista? Hänen kertomansa mukaan myös "vapaamielistä seksuaalisuuden harjoittamista." Mutta nuo pari piirrettä voi olla hyvin monella opiskelijalla. Kukapa opiskelia ei piittaisi normeista. Nuoruusvuosina taitaa persoona ja identiteetti olla vielä kehityksen alla.

- Persoonallisuushäiriöiden sanotaan alkavan nuoruusvuosina.

- Tikkasen isästä minulle tulee kyllä niillä hyvin vähäisillä tiedoilla ja erityisesti YT:stä nähtynä (en ole vielä niitä videoita katsonut) vaikutelma boheelista (viedeo)taiteilijasta - sen perusteella, mitä videoista olen täällä lukenut. Hänen habituksensakin on boheeminen. Minkähän ikäinen isänsä ollut silloin, kun heille ero tuli.

- Olin muuten luullut, ettei T olisi pitänyt pitkään aikaan yhteyttä isäänsä, mutta joku täällä kirjoitti jokin aika sitte, että on pitänyt. Se kuulostaa hyvältä.

Oikeudessa taisivt sekä Vn veli että ystävä kuvata hänta uhriin ripustautuvaksi. Ovatko narsistit sellaisia. Ehkä jotkut? Kontrolloivaksi ja herkästi mustasukkaiseksi sanoisin Tikkasta tuon osalta.

Oikeudessa kuvattu myös "analyyttiseksi, mutta huonoksi keskustelijaksi" - voisin kuvitella tuota jnkl hieman "introvertiksi nörttiydeksi." Ovatko narsistit analyyttisiä, mutta huonoja keskustelijoita. Ei ainakaan minun em. esimieheni. Epäilen Tikkasta ainakin jonkin tasoisesti introvertiksi - ihan senkin mukaan, miten hän on oikeudessa itseään kuvannut - vs. Viciin, jotenkin, miten tarvitsee ajatuksilleen enemmän aikaa (voi siinä analyyttisyyttä - tutkijan peruja? - olla mukana).

Kuten jo aiemmin sanottu, voi lääkärikin, jopa psykiatrikin sairastua - jopa mielenterveyden sairauksiin: Ja voi kehittyä (nuoruudessa) vaikka joku persoonallisuushäiriö, joka ei ole sairaus, mutta voi olla jkv hoidolla autettavissa, ei parannettavissa.

- Lääkäri ei ole velvollinen sairastuessaan huolehtimaan potilaistaan eikä hän siihen kykenekään. Valitettavasti T tuntuu välittäneen potilaistaan ainakin siten, että hän on ilmeisesti yritti olla töissä - huonolla menestyksellä vielä kesälomnsa 2022 jälkeen. En usko hänen jättäneen tahallaan potilaitaan "tuuliajoille". Huono juttu sekin, että tuolloin yksityispuolella - ajatellen sitä, että oliko - jättänyt Terveystalon "pulaan." Eikö ollut ilmoittanut sairauslomistaa. Mutta tuokin voi olla, että oli ilmoittanut - ei tietoa.

Onko ja miten T osallistunut (viimeisen sl aikana 21.9. - 17.12 - eli 3 kk aikana) elonsa kustannuksiin? Kun siis tuo syksy on nimenomaan ollut esillä ja silloin on yhtenäisellä sl ollut, joka on vaimoa stressannut - mysö siltä osin ettei ollut osallistunut (joihinkin) - menojen (esim. ruokaostokset) maksamiseen.

- Epäilen siis perustellusti, että V ja T ovat hynttyyt yhteen laittaessaan jakaneet säännölliset esim. asumiseen liittyvät menot suoraan kummankin tileiltä menemään. Finanssialalla oleva V tekisi varmasti näin. Olihan siivoussopimukseesakin moelmpien nimmet alla.

- T on käyttäytynyt hyvin epäasiallisesti ex puolisoaan kohtaan oikeudessa. Mietityttää sekin, ettei kait sentään yksinhuoltajuutta tavoitellut, kun itse eroa haki. T.Lää oli kyseenalaisia "aseita" käytössään - heitellessään ex puolisolle erinäisiä psykiatrisia diagnoosema (ml. todennäköusesti joku pers.häiriökin). ADHD:stäkö johtui, ettei kärsivällisyyttä ollut oikeuprosessiin - vai huomsiko tavoitelleensa liikoja. Mitään muuta emme heidän erostaan tiedä. Traumaattinen lienee eron em. tapahtumat olleen ex puolisolle. Miten lie T kokenut?

T on valehdellut Vn omaisille, naapureille ja poliiseille 16.-17.12.22 - äärimmäisessä tilanteessa yrittäessään peitellä henkirikoksen jälkiä ja hävittää ruumis. Samaan liittyen on sepittänyt valheisiin perustuvan tarinansa henkirikoksesta ("kääntänyt tekemänsä vahingoksi"). Onneksi joutuu kohtaamaan vastuunsa tekemästään henkrikoksesta.

- Em. osalta viittaan siihen oikeuspskologi Pia Puolakan haastatteluun. ip-lehdessä liittyen siihen, kun. henkirikoksen tehnyt jää ruumiin kanssa asuntoon. jne. Vastikään linkkasin jutun tänne, löytyy helposti googlesta.

"… kuva ihmisestä, joka haluaa miellyttää tullakseen pidetyksi ja arvostetuksi." Jos tuollainen ei olisi aikota "miellyttämistä" - niin voisi olla poikkeaavaa. Jos haluaisi miellyttää aidosti - niin minkälaisilla keinoilla. Millä keinoin ajattelet Tn pyrkineen miellyttämään? Minulle ei ole nimittäin tullut vaikutelmaa, että olisi pyrkinyt miellyttämään. Ei kait ole miellyttämistä esim. yrittää sotkea suomenruotsalaisen eliitin juhlissa istumajärjestystä. Ei kait ole millään tavoin pyrkimystä esim. miellyttää vaimoa osallistumatta kodin askareihin tai ruokamenoihin tai mitä muita menoja ne on ollut syksyllä 2022.

- Käytössä olevien niukkojen tietojen perusteella en voi epäillä Yn pyrkineen miellyttämään … Voi olla, että sellaista olisi ollut, muttei minun tiedossani.

"Vastuusta luikertelusta":
On varmaan valehdellut Alkossa (vuonna?).
On valehdellut Rinnekodissa aloittaessaan.
On - todennäköisesti valehdellut mereenajosta. / T:n nuorena tuntenut TYC kylläkin uskoi sen onnettomuudeksi.

Onko tiedossa muuta valehtelua? Siis jotenkin poikkevasti, kun kaikki ihmisethän voivat joskus valehdella.

"Onko T hoitanut työnsä kunnialla ja suoriutunut hyvin? - Mietin, mitä on työnsä hoitaminen kunnialla? Ja koskeeko sellainen "vaade" vain tiettyjä ammattikuntia, tässä tapaukseesa esim. lääkäreitä? Kait yleensä riittää, että hoitaa työnsä hyvin. Ei kait työn teosta - juurikaan koskaan mitään erityistä kunnia saa suomalaisessa kulttuurissa. Ehkä joskus muistokirjoituksissa, jolloin ao. ei ole enää kuulemassa.

- Kun T:stä oli tehty valitus Valviraan kuvasivat työnantajat (ainakin HUS ja Porvoon sairaala) hänen mm. tutkineen potilaat perusteellisesti ja hoitaneen hyvin". Minulla ei ole syytä epäillä työnantajien kertomaa.

Henkirikoksen jälkeen esille tulleet muutamat potilaat ja yhden äiti kertoivat saaneensa hyvä, joku kuvasi - ihan ratkaisevan avun oireisiinsa, tilanteeseensä. Minulla ei ole syytä epäillä näiden potilaiden kertomaa - ja muista potilaista en tiedä.

- Nekin potilaat, jotka olivat jääneet pulaan Tn sairastumisen myötä kertoivat positiivisia tietoja itse hoitosuhteesta.

- Epäilen (en tiedä) Tn hoitaneen potilaansa ihan hyvin - sinne asti kun sairastui - eikä hänen olisi pitänyt pyristellä enää töissä 6/ -22. Ne kaksi puuttumaan jäänyttä lausunto oli 6/22 tapaamiselta jääneet. Kertonut kärsineensä uupumisesta (masennuksen ja ahdistuksen lisäksi) - eikä ollut saanut levättyä sitä pois kesän -22 aikana.

Niin voi käydä ihmisen sairastuttua riittävän vakavasti, että häneltä jää asioita hoitamatta. Yleensä silloin läheiset. auttavat mahdollisuukien mukaan. Mutta kukaan ei ole voinut auttaa siinä, jos joitakin (määrästä ei tietoa) potilaskirjauksia on jäänyt tekemättä tai jonkun kohdalla diagnoosi kirjaamatta
- tuon suhteen on kyllä T-talollekin huomautettavaa, kun kait sielläkin joku sihteeri johonkin kirjaa dignoosinumerot kirjaa. Ei sairaalasta pääse ilman dg-numeroa, ei varmaan yksityisvastaanotoltakaan. Mutta tuo on voinut osua juuri siihen saumaan, kun T on jäänyt sairauslomalle.

_ Tilinpäätös 2022 jäänyt varmaan samasta syystä tekemättä.

- Mistä tiedät, ettei T ole hoitant asumiskuluja Ei ole julkisuudessa ollut sellaista tietoa.

Siis mistä sinulle on syntynyt "kuva ihmisestä, joka ei pahemmin välitä kenestäkään muusta kuin itsestään. Joka ei arvosta muita kuin itseään."
Mitä tiedämme Tn ja Vn välisestä lyhyestä noin 3v suhteesta mereenajon ja henkirikoksen ja sitä edeltäneen syksyn lisäksi. Aika vähän.
Mitä tiedämme Tn ja exän suhteesta sittemmin, 2019 jälkeen? Ei mitään. Mitä tiedämme Tn ja lastensa suhteesta? Ei mitään. Mitä tiedämme Tn suhteesta kaksoisiskoonsa, äitiinsä, isäänsä? Ei oikeastaan mitään.

- Mt-tutkimus on noitakin kartoittanut.

"… päässyt uudessa suhteessaan pätemään ja loistamaan siten kuin olisi toivonut, eikä pystynyt hallitsemaan uutta(kaan) vaimoa haluamallaan tavalla."

- Luulen, että suomenruotsalainen eliitti - kaikkinensa tuli jollain tavoin ehkä "boheemille", mahdollisesti introvertille T:lle vähän yllätyksenä - minkälaista se todellisuus olikaan mm. yli 60 hengen pikkujoulukutsuineen, istumajärjestyksineen päivineen. Kyllä V itsellisenä, jo kerran eronneena aikuistumassa olevien 2 lapsen äitinä on saattanut olla T:lle ehkä vähän liian "vahva" vaimo <- joka V:lle itselleen ollut hyvä asia. Vn "hallitseminen" ei ehkä T:ltä onnistunut, jos siihen pyrki.
Sanovat, että monesti vastakohtaisuudet vetävät toisiaan puoleensa. Ei ole tietoa Tn ekasta avioliitosta ja eroin syistä.

- En oikein tiedä, onko kohta 50 v täyttävällä miehellä ollut 2. avioliiton solmiessaan ollut tavoitteena päästä "pätemään ja loistamaan suhteessa." Hieman epäilen. Miksi olisi pitänyt päästä. Mikä sellaisen tarpeeseen olisi viitannut?

*****

Edelle olen kirjoittanut omia johtopäätöksiäni mediassa olleista tiedoista. Ne ovat siis minun spekulaatioitani. Jokainen voimme spekuloida ketjussa niin kuin spekuloimme. Huomaan, että olemme ymmärtäneet tai pikemminkin tulkinneet lukemaamme tekstiä eri lailla. Luulen, että ajttelutavasta nämä erilaiset käsitykset syntyvät.

Summa summarun - en ole edelleenkään vakuuttunut siitä, että T:llä olisi narsistinen persoonallisuushäiriö. Ei näytä diagnostiset kriteerit täyttyvän. Voi hänellä olla piirteita mahdollisesti eri persoonallisuushäiriöistäkin - mutta en osaa ottaa kantaa niihin. Onneksi mt-tutkimuksessa ovat alan asiantuntijat senkin mahdollisuuden tutkineet. Jos olisi joku persoonallisuushäiriö, niin ei kait se sellaisenaan selittäisi raakaa henkirikosta - vai miten se on? Mutta, jos todettu, ei taideta saada siitä tietoa.

Mm. narsismin diagnostiset kriteerit (10 kpl) löytyvät googlauksella.
Avatar
Miss Holmes #1
Vic Mackey
Viestit: 1940
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2021 3:23 am

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Miss Holmes #1 »

Kiitos vastauksestasi.
Mä perustelen näkemykseni ihan kohta kohdalta myöhemmin tänään.

Mun epäilykseni on jokin persoonallisuushäiriö narsistisinpiirtein.
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
Talvi24
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1342
Liittynyt: To Helmi 01, 2024 5:03 pm

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Talvi24 »

Narsismi-keskusteluun + vähän psykopatiata, oikeuspsykiatri Hannu Lauermaata ja sosiaalipsykologi Janne Viljamaata haastateltu (J.V kirjoittanut narsismista kaksi kirjaa) / Ylen 11.2018 eli reilu 5 v sitten.

"Jos uskomme kuulopuheita, narsismi näyttää rehottavan. Arjen keskusteluissa narsistiksi leimautuvat mielipahaa aiheuttaneet exät, pomot ja anopit. Totuus on kuitenkin toinen.
– Usein sanalla halutaan leimata jokin ongelma yhden henkilön syyksi, ja tämä on aika harvoin totta, Psykiatrisen vankisairaalan vastaava ylilääkäri Hannu Lauerma kertoo."

Lauerma pitää narsismi-sanan löyhää käyttöä huolestuttavana.
– Ongelman ydin on, että narsistisen ihmisen itsetunto kehittymätön tai olematon. Vaikka hän käyttäytyy tietyissä tilanteissa hyvin röyhkeästi ja ylimielisesti, kysymys on paljolti vain kuoresta, joka suojaa hyvin haavoittunutta ydinminää.

Yksittäiset piirteet eivät tee narsistia.

Narsistin itsetunto rakentuu mahtipontisten mielikuvien varaan. Hän luulee usein itsestään liikoja ja uskoo, että on ihmisenä ainutlaatuinen ja ansaitsee siksi erityiskohtelua.

Narsisti saattaa aluksi näyttäytyä hurmaavana ja karismaattisena persoonana, mutta kumppanina hän on hankala.
– Narsisti on häikäilemätön, manipuloiva ja kontrolloiva ja saa muut tuntemaan huonommuutta, pelkoa ja häpeää. Hän haluaa pitää muut ympärillään pieninä ja itsensä suurena. Hän kerää ympärilleen tietynlaisen hovin ihmisistä, jotka eivät haasta häntä, ja joita hän sitten kohtelee huonosti, sosiaalipsykologi ja narsismista kaksi kirjaa kirjoittanut Janne Viljamaa kuvailee.

Narsismin diagnoosikriteerit
Narsistinen persoonallisuushäiriö -diagnoosi voidaan tehdä, jos viisi yhdeksästä kohdasta täyttyy (5/9 kriteeristä)

1) Suuret käsitykset itsestä ja saavutusten liioittelu
2) Keskittyminen mielikuviin rajattomasta menestyksestä, voimasta, kauneudesta tai suuresta rakkaudesta
3) Usko ainutlaatuisuudesta
— Vain muut huomattavat henkilöt tai instituutiot voivat ymmärtää.
4) Korostuneen ihailun vaatiminen
5) Koettu oikeus erityiskohteluun
6) Muiden hyväksikäyttö
7) Empatian puute
8.) Kateus tai uskomus muiden kateudesta
9) Ylimielisyys ja röyhkeys

"Yksittäiset piirteet eivät kuitenkaan ole merkki narsismista, vaan diagnoosin tekeminen on hankalaa jopa ammattilaisille kriteerien monitulkintaisuuden vuoksi.

Kansainvälisessä tautiluokituksessa (ICD-10) ei ole omaa diagnoosia narsistiselle persoonallisuushäiriölle, vaan se luokitellaan muuksi persoonallisuushäiriöksi. Narsismi linkittyy usein myös johonkin toiseen persoonallisuushäiriöön.
– Diagnoosia käytetään vain poikkeustapauksissa, jos kriteerit ovat ilmiselvät, Lauerma kertoo."

<<— toim. Huom! nykyisessä ICD11 on narsismi omana diagnoosina.

Mistä narsismi sitten oikein kumpuaa? Tiedetään, että sen puhkeamisen taustalla piilee geneettisiä tekijöitä, mutta myös varhaisella traumatisoitumisella on yleensä näppinsä pelissä.
Lapsuuteen on voinut liittyä psyykkistä tai fyysistä väkivaltaa tai seksuaalista hyväksikäyttöä.

– Myös curling-vanhemmuus, jossa kaikki esteet lakaistaan lapsen tieltä ja lapsi nähdään valtavan erityisenä, voi altistaa narsismin puhkeamiselle. Eräässä tutkimuksessa havaittiin, että lapsen kasvattaminen “muita lapsia parempana” oli yhteydessä narsistiseen persoonallisuushäiriöön, Viljamaa kertoo.

Vaikka tiettyjä narsistisia piirteitä voidaan Lauerman mukaan nähdä lapsissa jo 7-8 vuoden iässä, diagnoosi narsismista tehdään yleensä vasta aikuisiässä.
Nuoruuteen itseensä liittyy narsistisia piirteitä, minkä vuoksi diagnoosia ei voida tehdä aikaisemmin, Lauerma valottaa.

Narsistien määrää Suomessa ei ole tutkittu kriteerien monitulkintaisuuden vuoksi.
– Ei ole olemassa pätevää määritelmää siitä, kuinka suuri osa ihmisistä narsisteja. Narsistisia piirteitä voi olla hyvin monissa ihmisissä niin lievinä, etteivät ne hankaloita elämää, Lauerma kertoo.

Viljamaa kertoo, että psykopaatteja arvioidaan olevan noin yksi prosentti kokonaisväestöstä.
Hyvin harva psykopaatti on murhamies tai -nainen. Hän voi hyvin olla tavallinen naapurin Kari, esimies tai puoliso, Viljamaa toteaa.
Vaikka narsismi ja psykopatia ovat kaksi eri asiaa, niiden välillä on silti tietynlainen yhteys.

Mutta voiko narsisti parantua? Lauerman mukaan hyvin pitkässä ja intensiivisessä psykoterapiassa se on mahdollista – mutta vain joskus.
– Narsistisesti häiriintynyttä ihmistä saatetaan voida auttaa psykoterapian avulla, jos henkilö itse ymmärtää sen, etteivät kaikki ongelmat johdukaan muista ihmisistä, Lauerma sanoo.
Lauerma kuitenkin korostaa, että auttaminen on yleensä hyvin vaikeaa, sillä narsistinen ihminen on erittäin herkkä loukkaantumaan.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/11/1 ... setunnosta
Avatar
Miss Holmes #1
Vic Mackey
Viestit: 1940
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2021 3:23 am

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Miss Holmes #1 »

Lupasin perustella Talvelle epäilykseni narsistisista piirteistä.
Lista on eri ja asiat eri järjestyksessä, mutta sisältö sama.
Minun kommentit vihreällä.

Toki Tikkasen tuntemus on erittäin heikko, mutta elämänkokemuksellani väitän, että 50-vuotias ihminen on toiminut vastaavissa tilanteissa samoin jo pitkään.

1) Henkilö on usein kateellinen muille tai uskoo myös muiden kadehtivan häntä.
Tähän ei ole hyvää esimerkkiä. Ehkä se, että oikeudessa kertoi veljen puhuneen paljon rahasta. Oliko kateellinen veljen omaisuudesta?


2) Henkilöllä on empaattisuuden puute: haluttomuus huomata toisten tunteita ja tarpeita tai eläytyä niihin.
Victoria kärsi Tikkasen tilasta ja osallistumattomuudesta. Reagoiko Tikkanen siihen jotenkin muuten kuin tappamalla? Tikkanen kertoo V:n pyytäneen lyödä. Epätoivoinen uhri voi todella uhkaukseen vasta ”lyö sitten”. Mutta Tikkanen ei ymmärtänyt V:n epätoivoa.


3) Henkilö käyttää häikäilemättömästi muita hyväkseen.
Kuoropsykiatrin käyttö omien diagnoosien ja lääkitysten kumileimasimena, autoliikkeen auton käyttö mereenajossa, eläminen toisen kustannuksella, vaikka sijoituksia joilla osallistua.


4) Henkilö kokee olevansa oikeutettu erikoiskohteluun ja saamaan toiveensa täytettyä
Istumapaikka case, riitely omissa häissä, Rinnekotiin töihin ilman oikeuksia


5) Henkilö vaatii korostunutta ihailua.
Jatkuva tekstailu vaimolle tämän ollessa matkalla, Vn puhelimen tutkiminen


6) Henkilö uskoo olevansa jotenkin erikoinen ja ainutlaatuinen, kokee että häntä ymmärtävät vain muut huomattavat henkilöt ja instituutiot, joiden kanssa hänen tulisi olla tekemisissä.
Kuvitteli oikeuslaitoksen olevan tarpeeksi tasavertainen avustaja huoltajuuskiistassa, juristi, nimekäs ruotsista


7) Henkilö keskittyy ajatuksissaan jatkuvasti mielikuviin rajattomasta menestyksestä, voimasta, kauneudesta tai suuresta rakkaudesta.
Lyhyestä suhteesta huolimatta Tikkanen kosi epäröivää uhria ja avioituikin hänen kanssaan, vaikka ”tapahtuikin jotain ikävää”. Masennus, koska ura takkusi?


8 ) Henkilöllä on suuret käsitykset itsestään, hän voi liioitella lahjoillaan ja saavutuksillaan sekä odottaa perusteettomasti muiden pitävän häntä ylivertaisena.
Ylen dokumentissa kertoi, ettei lääkärin työ vie häntä elämässä eteenpäin, hän kertoi haluavansa olla enemmän kuin pelkkä lääkäri.
” Taiteilijaelämä ei kuitenkaan tuntunut olevan vaihtoehto, sillä kunnianhimo sekä halu saavuttaa elämässä jotakin merkityksellistä. Dokumentissa Tikkanen koki tärkeäksi saada tunnustusta työlleen. Hän koki, että haluaa tulla huomioiduksi työnsä puolesta maailmassa.”


9) Henkilö on ylimielinen, hänellä on röyhkeä käytös tai asennoituminen.
Istumapaikkacase, riita häissä, Rinnekoti, katoamisilmoitus, poliisien käynti, läheisten käynti

Tiedän, että teen johtopäätökseni hyvin pienistä yksittäisistä tapahtumista. Uskon kuitenkin vahvasti siihen, että myös Tikkasen käytös on johdonmukaista.
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
Talvi24
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1342
Liittynyt: To Helmi 01, 2024 5:03 pm

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Talvi24 »



Jatkan narsismi-keskustelut tässä vaiheessa enää vain kommentoimalla vielä kertaalleen Miss Holmesin edelle diagnosisiin kriteereihin kommentoimnsa. Kyllä tässä asiasta, narsismista on ketjussa lisääkin oppinut, esim. myös peilaten tapausta diagnostisiin kriteereihin? Kommentoin tämän vielä, mutta jääköön narsismi-keskustelu osaltani tässä vaieessa tähän. Menee asioiden toistoksi

- Olen samaa mieltä, että minä / me ketjussa - emme tunne Tikkasta. Minä tidän hänestä varsin vähän - toki samanverran kuin ketjulaiset yleensä, kaikki muut kun Tn tuntevat.

- En psyty ottamaan kantaa mahdolliseen persoonallisuushäiriön diagnoosiin, kun ei minulla ole siihen asiantuntemusta. Narsisimiin on siis käytännön kokemusta narsistisesta, kuisaavasta esimiehestä jopa 3 v ajata ja silloin myös kirjallisuuteen perehtyen.

- En pysty ottamaan myöskään kantaa pajon epäiltyyn lääkkeiden väärinkäyttöön, koska sellaiseen ei ole mielestäni ollut mitään viitettä.

- Uskon hänellä olleen masennuksen ja ahdistuksen syksyll 2022. Niin on hoitava psykiatri tilannettaan myös tulkinnut, diagnosoinut. Vaikean -> keskivaikean masennuksen (oireiden vaikeusaste kuulostanut kysksyn aikana vaihtelevan jkv.

Laitan "-"- merkkeihin MHn löytämän kriteerien listan, kommentoin myös MHn vihreällä kirjoittamiin.

1) Hlö on usein kateellinen muille tai uskoo muiden kadehtivan häntä.
- Ei tietoa, ei luuloa tästä.

- En luule Tn olleen kateellinen Vn veljen omaisuudesta. Tuskin on tarkemmin siitä ollut edes tietoinen.

2) Henkilöllä on empattisuuden puute; haluttomuus huomata toisten tunteita ja tarpeita ja eläytyä niihin.
- Ei tietoa eikä luuloa tästä.

- V kärsi tietenkin Tn tilasta - juuri syksyn 2022 aikana, ainakin. kotitöihin osallistumattomuudesta. LuulenTn olleen liian sairas, että olisi edes kyennyt reagoimaan eli ryhdistäytymään ja ottamaan itseänsä niskasta kiinni - ja ryhtyä kotihommiin.

- Olen miettinyt, mitäköhän T sitten ns. normaalissa voinnissa mahtoi tehdä (veden ja kapselikahvin keittämisen lisäksi), kun olit tietojen mukaanvaihtunut täysin mitään tekemättömäksi. Luulen hänen osallistuvan em. kahta juttua paremmin, ehkä käymään ruokakaupassa, tyhjäämään tiskikoneen, muutokin? - koska vointinsa huonontumisen myötä tapahtuneesta muutoksesta on oikeudessa puhuttmuutoksesta on puhuttu (Vn ystävä).

(- Vaimon tappaminen on äärimmäinen kauhea toimi eikä mielestäni sovi tähän kriteerikohtaan arvioitavaksi). Ei vaikka kriteeri käsittelee empatiaa. Luuölen, ettei kukaan ihmisen murhaaja kykene teon hetkellä tunteman minkäänlaista empatiaa. Ei sen enmmän uhrin teon hetkellä kokemaa epätoivoa).

3) Hlö käyttää häikäilemättömästi muita hyväkseen.

- T:llä oli ollut jo aiemmin ilmeisesti pidempi hoitosuhde edellisen psykiatrin kanssa. Oliko ollut joka 2013 alkaen? Kun niillä paikkeilla ollut joku sairaalahoito, josta ei mitään tietoja. Tuon psykiatrin eläköidyttyä T hakeutui samassa kuorossa olevan kollegan hoitoon. Käsittääkseni he eivät olleet keskenään kavereita, olleet joskus aiemmin työtovereita.

- En ajattele Tn käyttäneen em. psykiatria diagnosimansa adhd:n kumileimasimena. Psykiatri ei ollut teilannut adha-diagnoosia. Oletettavasti T on tunnistanut masennuksensa ja ahdistuksensa. Ehkä oli mahdollisesti lievempänä potenut niitä jo aiemman hoitosuhteen aikana. Kertonut oireistaan. Oletan psykitrin osanneen diagnosoida oikein Tn tilan. Ehkä käyttänyt tukena mm. eri tilojen seulaontalomakkeitakin.

- Psykiatri oli ottanut kantaa noin 20 v sitten tehtyyn 2-suutaisen diagnoosin ja oli kumonnut sen. Käytössä olevien tietojen perusteella psykiatri tuntuu hoitaneen Tikkasta asiallisesti, mutta siinä hänen olisi kannattnut olla jämäkkä, ettei olisi antanut Tn itse sumplia mieliala-/masennuslääkkeitään. Ja hiukan mietityttää, olisiko Tlla kuitenkin ollut hypomaaninen 2-suuntinen mielialahäiriö - eihän se kait yleensä vastanotoilla tule ilmi.

- merenajo kokonaisuutena ylittää minun käsityskykyni, koska epäilen/pidän sitä tahallisena. Tn vuoden ajalla seurustelukumppanina nuoruudessa ollut TYC uskoo sen olleen vahinko.

- Onko T elänyt - syksyllä Vn kustannuksella? Missä tieto tästä? Eivät tainneet talousasioita tutkiessaan havaita mitään selvää epäsuhtaa parin esim. ns. viikottaisiin kuluihin (ruokakauppa) - vaikka siinä olisi kuvitellut olleen. Missä muussa?

4) "Hlö kokee olevansa oikeutettu erityiskohteluun ja saamaan toiveensa täytettyä"

- ruotsinsuomalaisen eliitin istumajärjestys casea en edes jaksa kommentoida. Siinä saattaa kulinoitua jollain tavoin erikoiseksi "boheemiksikin" kuvatun Tn tottuneisuus ihan erilaiseen - esim. ex-vaimon ystävien kanssa. "kulttuurien yhteentörmäys."

- Mennessään Rinnekotiin ylilääkärin virkaan Valviran päätöksnen ollessa voimassa teki T ehdottomasti väärin. Siltä kannalta ymmärrän vähän, kun Valviran tapausten käsittelyn jonot olleet pitkät (13 kk ilmoituksesta päätökseen) ja T oli ollut Valviraan hyvissä ajoin yhteydessä pyytäessään purkupäätöstä.

Rinnekodin vaikkakin psykiatrian ylilääkärin virkaan oletettavasti ole ollut tunkua - kuten ei muihinkaan kehitysvammalaitosten lääkäreiden vikroihin, pikemmin niissä ollut pulaa lääkäreistä. Saattaa olla, että on ollut jopa ainut hakija. T tiennyt käyttäytyneensä moitteettomasti rajoituksen aikana ja Rinnekoti joutunut antamaan myös lausunnon, jossa kertoneet sen 3 vk suhteen hyvin, Tn saaneen positiivista palautetta potilaiden tutkimisesta ja hoidosta.

HUS:sta Rinnekotiin siirtyminen lienee ollut hänen urallaan jnkl "tason lasku"? Enkä sillä väheksy yhtään kehitysvammaisten lääkäreinä toimivia, pikemminkin. Omalla alueellani olen vstaavien kollegoiden kanssa tehnyt tiivistä yhteistyötä.

_ Se on jäänyt mietityttämään, oliko T minkä verran ja missä töissä 13 kk kestäneen rajoituksen aikan. Oliko ehkä pitänyt vanhempainvapaata, kun eka lapsi syntynyt 2014. Rajoitushan oli 4/2014 - 3/2015.
Mainittakoon, että rajoituksen alkaessa HUSn ja Porvoon sairaalan esimiehensä eivät.olleet todenneet Tn vaarantaneen potilasturvallisuutta - siis silloin, kun ilmoitus Valviraan mennyt. Mistä ja kenen toimestahan se on mennyt.

Jos välituomion tekstissä olisi mitään lisätietoja Valviran päätöksestä tarkemin (kun osa ollut salattu) - niin kiinnostisi kyllä.

- Alco casekin taitaisi mennä tähän kohtaan ("minulla on lupa tehdä näin, olen oikeutettu tekemään näin"). En löytänyt sitä milloin tämä tapahtui, minkä ikäinen T mahtoi olla, kun ei ilmeisesti kovin nuori, ei menisi nuoruuden törttöilyjen piikkiin.

5) "Hlö vaatii korostunutta ihailua."
- Ei mitään tietoa tällaisesta. Ei edes työelämän puolelta ole ollut julkisuudessa.

- Jatkuva tekstailu ja itsestään kuvien lähettäminen vaimon ja tämän ystävän lomamatkaa häiriten. Kiinnittää vielä enemmän huomiota se, että oli lähettänyt itsestään kuviakin - ikäänkuin; ethän vaan unohda minua vimo hyvä. Mutta noiden lähettely kertoi mielestäni kähinnä kontrolloivasta mustasukkaisuudesta. ei siitä, että olisi vaatinut korostuneesti ihailua.

6) "Hlö uskoo olevansa jtk erikoinen ja ainutlaatuinen, kokee että häntä ymmärtävät vain muut huomattavat henkilöt ja instituutiot, joiden kanssa hänen tulisi olla tekemisissä.

- Ei tietoa eikä luuloja tästä.
- Luulen, ettei ollut kuvitelmia käräjäoikeuden osalta huoltajakiistassa. Menetteli todella törkeästi ex vaimoa kohtaa.

- Ymmärrän, että on hankkinut ruotsinkielisen ja nimekkään juristin. Niin kait ihminen, murhajakin menettelee, hankkii iltselleen parhaimmaksi arvioimansa puolustusasianajajan, jos varallisuus antaa myöten.

7) Hlö keskittyy ajatuksissaan jatkuvasti mielikuviin rajattomasta menestyksestä, voimasta, kauneudesta tai suuresta rakkaudesta.
- Ei tietoa eikä luuloja tästä.

- Tiesikö T Vn epäröinnistä?. Vn ystävä tiesi kyllä. Minä olen ajatellut, ettei T tiennyt.
- Tapahtuiko hääjuhlassa "jotain ikävää"? Minä olen ajatellut, että se jokin "epämiellyttävä" olisi tapahtunut kihloissa olon (5 kk)
aikana.

8) Henkilöllä on suuret käsitykset itsestään, hän voi liioitella lahjoillaan ja saavutuksillaan sekä odottaa perusteettomasti muiden pitävän häntä ylivertaisena."
- Ei tietoa tästä. Jotain tämän suuntaista hänessä on enkä voinut olla, mutta tuntumakin jää epämääräiseksi.

- Ylen dokumentin mainoksessa puhuttiin myös energisestä nuoresta miehestä. Onko se sitten ollut adhd-energisyyttä vai sitä, että hänellä oli esim. halua ja pyrkyä "enempään kuin vain lääkäri". Jossain vaiheessa teologiaa opiskellutkin ja gradukin tehnyt Paavo Ruotsalaisesta.. Ei ilmeisesti tehnyt gradua valmiikisi, ei ainakaan netistä löydy. Missähän vaiheessa tarkemn oli teologiaa opiskellut, kun lääkäriksikin vlimstui ihan normaalissa ajassa. Opiskeliko molempia samanaikaisesti?

Ei hänellä tuossa vaiheessa, juuri lääkäriksi valmistuttuaan ollut käytännön lääkärinä vielä juurikaan kokemusta. On sittemmin ottanut itselleen haasteina tutkimusten teon (sekin enmmän kuin ihan tavllinen lääkäri tai erikoislääkäri).

T on onnistunut saamaan kansainvälistäkin huomiota tutkimuksilla.
Nyt hän on saanut j jää historiassa muistetuksi väkivaltaa tutkineena psykiatrina, joka murhasi vaimons raakaa ja julmaa, pitkäkestoista väkivaltaa käyttäen, kääri vaimon arvomattoon parvekkeelle, yritti hävittää ruumiin, mutta jäi onneksi kiinni. "Ullanlinnan psykiatri, mattomurhaaja."

9) "Hlö on ylimielinen, hänllä on röyhkeä käytös tai asennoituminen.
Ei tieoa eikä luuloja tästä.

- Istumapaikka case - ks. edellä
- Oliko häissä riitaa? Mitä riitaa? Missä tietoa tästä? Vai tarkoitatko se joku "ei niin miellyttävä tapahtuma?" jonka luulen olleen kihlausaikana, mutta ehkä melko lähellä häitä. "Siitä huolimatta heidät vihittiin."
- Rinnekoti case ks edellä.

- Katoamisilmoitus, poliisien käynti, läheisten käynti.
T valehteili kaikissa näissä kaikille -päästäkseen pälkähästä. Onneksi jäi lopulta kiinni.
Nämä kaikki liittyvät henkirikoksen välittömään jälkeiseen, äärimmäisen poikkeavaan jälkeiseen aikaan, josta viittaan asiantuntija oikeuspsykologi Pia Puolakan haastatteluun ip-lehdessä.

IL 4.1.2023: Tämä tekee Ullanlinnan epäillystä taposta poikkeuksellisen, em. Puolakan haastettelu (yleisellä tasolla kuitenkin cse T sivuten, haasteteltu 17 vrk Tn kiinni jäämisestä):

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/dc74fb77-7c7d-

******
Edelle kirjoittamiini viitaten joudun toteamaan, ettei minulla ole edelleenkään eväitä epäillä saatika leimata Tikkasta persoonallisuushäiriön omavaksi. Kuten sanottu, voi hänellä olla sellainen täillaisten yhdistelmä. Onneksi minun / meidän ei tarvitse häneltä sitä diagnosoida, se on osaavien asiantuntijoiden yhtenä tehtävänä ollut mientilatutkimuksessa. Luotan asiantuntijoihin, heidän osaamiseensa.

Muistatko, löydätkö Miss Holmes sen, mistä jutusta otit tuossa käyttämäsi kriteerit ja erityisesti miltä vuodelta. Ne minun löytämät oli 2018, mutta sen jälkeen on Narsismi päässyt tuoreimapaan tautiluokitukseen (ICD11).

Enkä silti tarkoita, etteikö halukkaat voisi speculoida tätäkin ketjussa. Ketjuhan on myös spekulaatioita vartenKohtahan ne spekulaatiot voidaan unohtaa. Toivottavasti saadan oikeudesta kuitenkin oleelliset tiedot julkisuuteen.
Todennäköisesti Tikkasen tuntevat ihmiset voisivat halutessaan sanoa tästäkin aiheesta enemmän, mutta en odota, että se tapahtuisi tässä ketjussa.


Milloihkahan ne mt-tutkimuksen tuloksen saadaan kuulla - julkiselta osin - oikeudessa ja samalla kuullaan tuomiot + oikeuden päätökset uhrin omaisten korvausvaatimuksiin.
keijo_kaleva
Lauri Hanhivaara
Viestit: 138
Liittynyt: La Helmi 10, 2024 6:47 pm

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja keijo_kaleva »

Tietyt seikat ihmisen käytöksessä ovat tutkitustikin ehdottomasti hälytysmerkkejä. Asiaan perehtymättömät ovat tyypillisesti manipulaatiolle sokeita ja vähättelevät tai jopa paheksuvat huolestuvia. Eihän kukaan manipuloisi, jos se tunnistettaisiin ja jos se ei niin tehokkaasti johtaisi haluttuihin tavoitteisiin.

Muistutan, että vain murto-osa eroista johtaa riitelyyn oikeudessa ja edelleen vain osassa riitoja käytetään nk gaslighting - tekniikkaa. Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan syytetty toimi nimenomaan näin.
TUOMIOISTUIMISSA käsiteltäviin lapsioikeusriitoihin liittyy vanhempien vertaaminen toisiinsa. Sumuttamista esiintyy tapauksissa, jossa lapsen toinen vanhempi manipuloi kohdevanhempaa ja muita – esimerkiksi perhettä, ystäviä, koulua ja lastensuojelua – saadakseen nämä epäilemään kohdevanhemman terveyttä.

SUMUTTAMINEN on henkistä väkivaltaa, jonka tarkoitus on horjuttaa kohdehenkilön psyykkistä tasapainoa omien tavoitteiden, kuten lähivanhemmuuden, saavuttamiseksi. Se on sairaalloista vallankäyttöä itsekkäisiin tarkoituksiin. Sumuttamisen kohteeksi joutuneet henkilöt sairastuvat usein traumaperäiseen stressihäiriöön, masennukseen ja ahdistuneisuushäiriöön.

Tutkimusten mukaan sumuttaminen on yhteydessä henkilön taipumukseen käyttää laajemminkin emotionaalista väkivaltaa. Persoonallisuuden pimeän kolminaisuuden piirteet – narsismi, psykopatia ja machiavellismi – ovat yhteydessä hyväksyvämpään suhtautumiseen sumuttamiseen.

Sumuttamisen tunnistaminen tuomioistuimessa ja terveydenhuollossa on tärkeää kohdehenkilön lisätraumatisoitumisen ennaltaehkäisemiseksi ja hoitamiseksi.
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009990037.html

Lisäksi epäillyn toimintaa on julkisuuteen tuotujen tietojen mukaan sekä mereen ajossa että surman yhteydessä leimanneet kylmä - tunteeton - piirteet. Jokainen narsisti ei ole psykopaatti, mutta jokainen psykopaatti on narsisti.


Laajasalo, T., Saukkonen, S., & Aronen, E. (2014). Kylmä ja tunteeton – onko lapsilla psykopatiapiirteitä? Duodecim, 130, 1165–1172:
Termi psykopatia viittaa persoonallisuuden
häiriöön, johon liittyy antisosiaalisen käyttäytymisen ja sosiaalisten normien rikkomisen
ohella persoonallisuuden piirteistä narsismia,
impulsiivisuutta sekä vuorovaikutuksen ja
tunne-elämän poikkeavuuksia. Näitä tunne-elämän poikkeavuuksia nimitetään lapsilla ja nuorilla ”kylmä–tunteeton-piirteiksi” (callous-unemotional traits), joihin tässä katsauksessa viitataan termillä tunnekylmyys.
Tunnekylmien piirteiden ajatellaan muodostavan koko psykopaattisen luonnehäiriön ytimen, ja ne ilmenevät välinpitämättömyytenä
toisten tunteita kohtaan, kyvyttömyytenä tuntea katumusta tai syyllisyyttä sekä tunteiden ilmaisun ja kokemisen vähäisyytenä
Edelleen narsismiin liittyvät mm. epärealistiset tavoitteet, uran rikkonaisuus ja /tai toistuvat muutot. Erityisesti huikentelevaisista suunnitelmista kuulee kumppani, jolle niitä tarjotaan ulospääsyksi tilanteessa, jossa kumppani on tajunnut olevansa hyväksikäytetty. Näistä seikoista tiedossa on ainoastaan monen silmään poukkoileva cv sekä siviili- että työelämän osalta ja kaiken yksin hoitamaan joutunut, turhautunut puoliso. Yksin tiedossa oleva impulsiivinen, loisimiseen viitannut (ystävän kertoma uhrin kustantaneen kaiken) elämäntapa ei olisi vahva hälytysmerkki, mutta yhdessä nopean sitoutumisen taikka sitouttamisen ja yllä olevien, vakavasti poikkeavien piirteiden/käytöksen kanssa tukee epäilyä persoonallisuuden häiriöstä.

Listaa voisi jatkaa edelleen muun ohessa pakottavan kontrollin piirteillä, joista niistäkin on viitteitä, kuten viestipommitus ja uhrin käytöksen muutos vetäytyvämpään. Kaikki on kuitenkin tuotu esiin jo aiemminkin. Jostakin syystä paheksunta hälyttävistä merkeistä valpastuneita kohtaan nosti kuitenkin jälleen päätään ja Talvi24 koki tarpeelliseksi kohdistaa spesifioidusti kyseenalaistuksensa minuun.

Siksipä kertaus, joka tietysti spekulaatiota, mutta perusteltua sellaista ja tieteen vahvistamaa. Sitä paitsi vaikka ihmistä tuntematta pitäisi pidättäytyä diagnosoimasta, niin patologisen valehteluun kykenevien ihmisten osalta kahdenvälinen vuorovaikutus ei johda diagnoosin jäljille, vaan nimenomaan puheiden vertaaminen tosiseikkoihin (Lauermankin toteamus haastavista psykopaateista, jotka puhuvat psykiatrinkin pauloihinsa). Sitä voimme kaikki tehdä tiedossa olevien seikkojen valossa ja ihmetellä, koska ainoa logiikka tuntuu olevan, ettei sitä ole.
Talvi24
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1342
Liittynyt: To Helmi 01, 2024 5:03 pm

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Talvi24 »

Vielä tämän verran, kun siirrän kopioituna vielä tämän listan tähän aiemmasta viestistäni. Ja on se tosiaan (2018 vuoden Lauermaan haastattelusta / Yle otettu) - ihan sama kuin MHn toisaalta löytämä. Vähän eri järjestyksessä vaan ja tässä lyhyemmin ilmaistuina.

Narsismin diagnoosikriteerit
Narsistinen persoonallisuushäiriö -diagnoosi voidaan tehdä, jos viisi yhdeksästä kohdasta täyttyy (5/9 kriteeristä)

1) Suuret käsitykset itsestä ja saavutusten liioittelu
2) Keskittyminen mielikuviin rajattomasta menestyksestä, voimasta, kauneudesta tai suuresta rakkaudesta
3) Usko ainutlaatuisuudesta
— Vain muut huomattavat henkilöt tai instituutiot voivat ymmärtää.
4) Korostuneen ihailun vaatiminen
5) Koettu oikeus erityiskohteluun
6) Muiden hyväksikäyttö
7) Empatian puute
8. Kateus tai uskomus muiden kateudesta
9) Ylimielisyys ja röyhkeys

Noista ehkä 1/9 kriteereistä voisin sanoa olevan, kohta 5, josta hiukan näyttöä. Muiden kohtien osalta ei tietoa eikä luuloja näillä liian niukoilla tiedoilla Jotta tämän perusteella olisi kyse narsistisesta persoonallisuushäiriöstä, pitäisi täyttyä 5/9 kriteereistä. Ja tämä on siis yksi, mutta kait melko oleellinen diagnostiikan apuväline.
Talvi24
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1342
Liittynyt: To Helmi 01, 2024 5:03 pm

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Talvi24 »

^ keijo_kaleva kirjoitti ^

Olet varmasti oikeassa siinä, että ihmisen / ihmisten käytöksessä voi olla selviä hälytysmerkkejä ja kerrot sitä tutkitunkin. Ja näin on voinut olla ketjun tapaukseesakin - mereenajoa myöten.

Samoin kuin, että esim. manipulaatiolle voivat ihmiset olla sokeita - näin esim. narsistin ympärilleen kokoama hovi. Sellaista ei T tainnut kerätä. Olen kokenut tuon hovin ihailevan sitä naristista, minut ensimmäisenä kiusaamisen kohteeksi ottamaani. Narsisti myös valitsee kiusaamisensa kohteet ja iskee juuri kyseisen ihmisen heikkouksiin. Eikä käynyt tippaakaan epäselväsi se, miten hän osaksi sairaalan johtoa kiivenneenä manipuloi tuon hovinsa lisäksi sen ylimmän johdon. Siellä alkoi kyllä prosessin yhdessä vaiheessa sairaalan johtava lääkäri haistaa palaneen käryä, mutta oli "aseeton "vätys", narsistiesimieheni sai määrätä kaikesta.

Tiedän, että arvostelit edellä minua, mutta ei osunut kohdalleen. En ole ketjun tapauksessakaan sokea Tn tekemisille enkä vähättele niitä. Diagnostiikkaa koko työurani tehneenä tiedän vaan diagnostiikan vaativuuden eikä nuo kriteerit läpikäytyäkään minulla ollut aineksia epäillä peroonallisuushäiriötä T:lla - juurikin liian vähäisten tietojen perusteella. Ja kuten olen sanonut on varmaan mahdollista, että joku per.häiriö tai niiden yhdistelmä T:llä on - mutta sen on nyt elvittänyt oikeupstkiatri työryhmänsä kanssa. Onneksi.

Minullakin on ollut se käsitys, että nykyaikana ainakin jotkut ihmiset osaavat erota sivistyneesti, mutta Murhasta Tuli Totta raotti realiteettien veroa - eli niitä ilmeisen kipeitä eroja on ehkä paljonkin, vaikkeivät oikeuteen päädykään. Minun tiedossani ei taida olla helppoja eroja eikä "sivistyneitäkään. - nyt kun ajattelen.

Surma oli raaka, julma ja pitkäkestoinen - ihan käittämättämän kylmäkiskoinen. Olen siis kallistumassa siihen, ettei ollut ennalta suunniteltu. Surman jälkeisestä tilanteesta viittaan edelleen asiantntija, oikeuspsykologi Pia Puolakan haasttteluun, jonk linkkasin äken toiseen kertaan ketjuun.

Poistettu omia kokemuksia. Pysytään ketjun aiheessa
-NILS-
Deta
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 95
Liittynyt: Ke Loka 04, 2017 9:50 pm

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Deta »

Minun nähdäkseni, jos T ei ole ollut psykoosissa, hänen käytös viittaa hyvin vahvasti pers.häröön. hän yrittää vedättää kaikkia mennen tullen, sekä on niin varma omista kyvyistään, että marssii passit mukana oikein poliisilaitokselle tekemään katoamisilmoituksen, sekä täysin kylmänviileästi paketoi rakastamansa ihmisen mattoon ja höpöttelee niitä näitä naapureille, peruu juhlat, etsiskelee Vikin vaatteita tämän tyttären kanssa ym. Aika kovaa toimintaa tietäen, että ruumis on parvekkeella.
Vielä käsitän, jos pystyy poliiseille ovella sanomaan, ettei jaksa nyt ottaa vastaan, mutta sitten kaikki tuo muu siihen päälle ja shoppailut ym.

Sitten kun jää kiinni, syyttää vaimoaan, psykoosia, ajatteli hänen heräävän omineen, ym. Kuin hänellä ei olisi mitään vastuuta edes tarkistaa elossaolo. Ruumiin hävitykseen syy oli tietysti, että on itse niiiiiin surunmurtama "vahingosta", että oli lähdössä hävittämään kropan ja sitten tappamaan itsensä.

Ja koska en usko psykoosiin tässä casessa, niin ei minulle tule muutakaan mielenhäiriötä mieleen, mikä selittäisi tämän käytöksen. Pikaistuksissaan tehty tappo voi joskus olla "ymmärrettävä", mutta harvoin sen jälkeen tekijä lähtee näin toimimaan, vaan hälyttää apua tai murtuu jossain kohtaa (muuten kuin rysänpäältä jäädessä kiinni) tässä teko on kestänyt pitkään ja uhri yrittänyt puolustautua. Jos yksikin lyönti vienyt tajun/uhri ollut liikkumaton, niin miksi lyödä 4 kertaa lisää ja potkia ym, saati häpäistä ruumis, ja teeskennellä huolestunutta miestä.

En tiedä mikä häiriö tämän selittää, mutta normaali ihminen ei kyllä näin toimi. Jonkun asianajajan avustuksella voi varmaan sepittää lieventävän tarinan, mutta tässä lähti laskelmoitu vastuunpesu jo sitä ennen käyntiin.

Viestistä poistettu terminologiaa ja jätetty suoranaisesti otsikon aiheeseen liittyvä osuus. Niin tehdään jatkossakin.
-NILS-
JasseHames
Christopher Lorenzo
Viestit: 1597
Liittynyt: Ke Tammi 06, 2021 5:54 pm

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja JasseHames »

Käsittääkseni narsistisen persoonallisuushäiriön diagnosoimiseksi vaaditaan myös persoonallisuushäiriöiden yleisten kriteereiden täyttyminen https://fi.wikipedia.org/wiki/Persoonal ... iri%C3%B6t Ja käsittääkseni noista ei pysty Tikkasen tapauksessa sanomaan sitä vähääkään, mitä spekuloidaan narsistisen persoonallisuushäiriön kriteereiden täyttymisestä, vaikka toki tyyli, jolla henkirikosta pyrittiin peittelemään, aiheuttaa itse kullakin vahvoja epäilyksiä.
Ross Sullivan kirjoitti: Pe Tammi 12, 2024 7:48 pm Esim. yksityisen puolen terapeutit eivät kirjaa kantaan tietoja potilaista
Ketkä terveydenhuollon toimijat lainvastaisesti jättävät tekemättä kirjaukset Kantaan?
Murhasta Tuli Totta
Poliisikoira Rex
Viestit: 276
Liittynyt: Ke Loka 17, 2018 2:33 am

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Murhasta Tuli Totta »

Kaksisuuntaisen mielialahäiriön dg ei ollut toteutunut. Dg tehdään paitsi tiedossa olevien, kirjattujen tapahtumien, myös hyvin vahvasti potilaskaavakkeiden avuin. Eli plaalta kysytään strukturoidun kyselylomakkeen kysymykset ja sen perusteella diagnostisoidaan. Psykiatri tietää nämä lomakkeet, kysymykset ja dgkriteerit kuin omat taskunsa. Vastauksia on helppo luetella mielensä mukaan riippuen siitä millaista dg haluaa/ei halua. Voi manipuloida itselleen vaikean masennuksen, välttyä kaksisuuntaiselta, manipuloida psykoosin, jne. Kyselyiden lisäksi dgn tekemiseen vaaditaan haastatteluita. Oikeesti on valtavan helppoa johdatella näissä miten päin tykkää. Myös päihdeanamneesit tehdään kyselylomakkeen avulla, plus tietenkin saatetaan tehdä seuloja (tai sitten ei), riippuen tapauksesta.

Tikkasen kohdalla olisin erittäin kriittinen kaikkien diagnoosien suhteen, joita hänellä on/ei ole.

Pitkässä psykiatrijohtoisessa terapiassa tehdyt diagnoosit olisivat validimpia, mutta sellaiseen Tikkanen ei ole ollut halukas, eipä tietenkään.
Talvi24
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1342
Liittynyt: To Helmi 01, 2024 5:03 pm

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Talvi24 »

Murhasta Tuli Totta kirjoitti: Ti Huhti 09, 2024 9:00 am Kaksisuuntaisen mielialahäiriön dg ei ollut toteutunut. Dg tehdään paitsi tiedossa olevien, kirjattujen tapahtumien, myös hyvin vahvasti potilaskaavakkeiden avuin. Eli plaalta kysytään strukturoidun kyselylomakkeen kysymykset ja sen perusteella diagnostisoidaan. Psykiatri tietää nämä lomakkeet, kysymykset ja dgkriteerit kuin omat taskunsa. Vastauksia on helppo luetella mielensä mukaan riippuen siitä millaista dg haluaa/ei halua. Voi manipuloida itselleen vaikean masennuksen, välttyä kaksisuuntaiselta, manipuloida psykoosin, jne. Kyselyiden lisäksi dgn tekemiseen vaaditaan haastatteluita. Oikeesti on valtavan helppoa johdatella näissä miten päin tykkää. Myös päihdeanamneesit tehdään kyselylomakkeen avulla, plus tietenkin saatetaan tehdä seuloja (tai sitten ei), riippuen tapauksesta.

Tikkasen kohdalla olisin erittäin kriittinen kaikkien diagnoosien suhteen, joita hänellä on/ei ole.

Pitkässä psykiatrijohtoisessa terapiassa tehdyt diagnoosit olisivat validimpia, mutta sellaiseen Tikkanen ei ole ollut halukas, eipä tietenkään.
Niinpä. Tässä tapauksessa peräänkuulutan sen 20 vuoden Tn potilaskirjamerkintöjäkin diagnoosin perusteiden suhteen. Sen mukaan mitä tiedetään ei kertomukseen oltu ilmeisesti kirjattu asetetun 2-suuntaisen diagnoosin osalta, mihin kaikkeen dg on perustettu. Juuri se oleellinen asia. T valmistunut juuri edeltäen lääkäriksi. Ei ole siinä vaiheessa voinut/osannut esim. itse olla "vastustamassa" diagnoosia. Ei ilmeisesti ollut esim. vaatinut sittemminkään dg:n kyseenalaistamista? No, oliko minkä verran th-palveluja joutunut käyttämäänkään. Mitä edellinen hoitava psykiatri oli mahdollisesti ollut mieltä 2-suuntaisen dg:stä? Viimeisin hoitava psykiatri oli varman jollain tavoin 2-suuntaisen mahdollisuutta kartoittanut, kun oli ottanut kantaa ja dg:n teilannut.

Nuo lomakkeet on varmasti oleellisia diagnostiikassa - mutta mainitsemasi ongelma on Tn kohdalla.

Kyllä Tn historissa on jotain viitteitä siihen, että hypomaaninen 2-suuntainen voisi olla kyseessa, mutta riittäisikö dg-kriteerit?

T ei mitä ilmeisimmin ollut teon hetkellä psykoosissa. Miten se on, onko niin, ettei persoonallisuushäiriö (edes psykopatia tai narsismi) selitä murhaa sinänsä, mutta alttiutta henkirikokeen - erityisesti psykopatian pohjalta voi olla?

Googeln pikahaulla: "Eräiden tutkimusten mukaan psykopaatteja on väestöstä 1 %, toimitusjohtajista 4 %, vangeista 20 %, henkirikollisista 30 % ja sarjamurhaajista 90 %. Poliitikkojen luku on arvioitu korkeaksi, mutta prosenttimääräistä arviota näissä tutkimuksissa ei ollut.

Pikahaku ei antanut tietoa narsistien osuudesta vangeista. Oikeuspykologi Pia Puolakan kirjasta löytynee tietoa "Narsistit vankilassa — Oikeuspsykologin kertomuksia persoonallisuushäiriöistä" (2020).

Poistettu pitkälti aiheen ohi menevää lääketieteellistä kirjoittelua.
-NILS-
Vastaa Viestiin