Mitä tapahtuu Ystävyyden Majatalossa?

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Koskikara
Alokas
Viestit: 1
Liittynyt: Ke Touko 08, 2024 11:47 am

Re: Mitä tapahtuu Ystävyyden Majatalossa?

Viesti Kirjoittaja Koskikara »

Deep-gurkku kirjoitti: La Huhti 20, 2024 12:05 am Räikeä epäkohta on se, että talon isäntä harrastaa seksileikkejä asiakkaiden kanssa. Jo kauan sitten ihmetystä herätti saunakulttuuri missä isäntä meni saunaan naisten kanssa.

Minulla on kysymys: onko talon nykyinen emäntä myöskin entinen "asiakas"? Onko rouva tullut edellisen vaimon aikana asiakkaaksi, ja muuttunut aikaa myöten kolmanneksi vaimoksi?
On.
Rami Iisak Kollinen
Susikoski
Viestit: 41
Liittynyt: Pe Heinä 10, 2020 12:32 pm

Re: Mitä tapahtuu Ystävyyden Majatalossa?

Viesti Kirjoittaja Rami Iisak Kollinen »

Kakkahattutäti kirjoitti: Ma Huhti 22, 2024 11:52 am
anon.fe kirjoitti: Pe Huhti 19, 2024 5:56 pm
Kakkahattutädille: Missä Soile siis nimikettä mielestäsi käyttää? Juurihan pistin sinulle sitaatin, jossa lukee että hän on käynyt psykoterapiakoulutuksen. Kyllähän se pitää paikkaansa, vaikkei Valvira hyväksynyt kyseistä koulutusta niin, että psykoterapeutti -nimikkeen käyttö olisi mahdollista. Taidat tosin vain inttää vastaan inttämisen ilosta, sillä et ole tarjonnut yhtäkään järkevää syytä sille, miksei tuo koulutus olisi pätevä keskusteluavun tarjoamiseen? Niinhän sitä sairaaloissakin keskusteluapua saadaan esim. psykiatrisilta sairaanhoitajilta, joilla minun näkökulmastani paljon puutteellisempi koulutus kuin tämä, jonka Soile on saanut.
Ystävyyden Majatalon kotisivuilla kertoo olevansa psykoterapeutti. Eli ihan sieltä katsoin.

Tiesithän, että Suomessa laki määrää, kuka saa sanoa itseään esim. lääkäriksi, sairaanhoitajaksi tai psykoterapeutiksi.
Nämä ovat siis terveydenhuollon ammattinimikkeitä, jotka on nimekesuojattuja. Nimekesuojattu ammattinimike tarkoittaa sitä, että sitä ammattinimikettä ei voi käyttää, ellei ole hankkinut Valviran hyväksymää koulutusta, joka oikeuttaa ammattinimikkeen käyttöön. Lupa ammattinimikkeen käyttöön saadaan Valviralta ja työntekijän tiedot löytyvät JulkiTerhikki -hakemistosta (joka on muuttumassa tällä hetkellä Soteri-rekisteriksi). Sieltä voi kenen tahansa tiedot tarkistaa.

Jos on esim. opiskellut lääkäriksi kahden viikon kirjekurssilla Vanuatun yliopistossa, niin se ei oikeuta esiintymään lääkärinä, käyttämään itsestään lääkärin ammattinimikettä, saati toimimaan lääkärin tehtävissä.
Selvensikö tämä yhtään?

Monilla psykiatrisilla sairaanhoitajilla, jotka tuossa mainitsit, on psyk.sairaanhoitajan tutkinnon lisäksi psykoterapeutin koulutus. Se ihan oikea ja virallinen. Soilella sitä ei voi olla, sillä pelkkä sosionomin tutkinto ei kelpaa pohjakoulutukseksi psykoterapeutin opintoihin.
Ihan pelkkä psykiatrinen sairaanhoitaja voi myös keskustella potilaiden kanssa, mutta silloin ei väitetä, että kyseessä olisi psykoterapia. Vaan normaali potilaan ja hoitajan välinen luottamuksellinen keskustelu. Soile ei ole terveydenhuollon ammattihenkilö ensinkään, eli häntä ei sido mikään potilasturvallisuuteen sitova eettinen säännöstö, esim. salassapito- ja vaitiolovelvollisuus.

Jos sinulla olisi terveydenhuollon lainsäädännöstä mitään käryä, et kyselisi näin tyhmiä.
Ystävyyden Majatalon sivuilla ei markkinoida psykoterapiaa. Kaikissa yhteyksissä mainitaan vain pelkkä terapia ja avun antaminen. Soile kertoo opiskelleensa psykoterapeutiksi, mikä on toki tulkinnanvarainen muotoilu, kun Valvira panttaa nimikeoikeutta. Prosessihan valitusmenettelyineen on edelleen kesken. Mutta millään muotoa Majatalo ei ratsasta psykoterapialla.

Jotenkin ei voi välttyä mielikuvalta, että sinulla on käynnissä jokin merkillinen henkilökohtainen ristiretki Majataloa vastaan. Siellä annetaan vaikeuksissa oleville ihmisille apua, jopa ilmaiseksi. Keskustelussa täälläkin on tullut ilmi, että lukuisat ihmiset kokevat saaneensa Majatalosta apua ja jotkut kokevat avun ansiosta jopa selvinneensä täydellisestä umpikujasta, kun eivät enää ole löytäneet mitään muuta paikkaa minne mennä. Minusta on ihan hiton tärkeää, että joku jaksaa tämmöistä lähimmäisenrakkauteen perustuvaa työtä tehdä, enkä itse ainakaan jaksa tuijottaa yhteen sanavalintaan ja tuomita koko toimintaa sen perusteella. Käyttäisit sinäkin aikasi mieluummin vaikka läheistesi sielunhoitoon kuin pahantahtoiseen toisten työn nihiloimiseen anonyymillä keskustelupalstalla.
There is only an Ocean between saying and doing.
Avatar
Kakkahattutäti
Armas Tammelin
Viestit: 77
Liittynyt: Ke Maalis 06, 2024 12:22 pm

Re: Mitä tapahtuu Ystävyyden Majatalossa?

Viesti Kirjoittaja Kakkahattutäti »

Rami Iisak Kollinen kirjoitti: Ti Touko 14, 2024 4:43 pm Soile kertoo opiskelleensa psykoterapeutiksi, mikä on toki tulkinnanvarainen muotoilu, kun Valvira panttaa nimikeoikeutta. Prosessihan valitusmenettelyineen on edelleen kesken.
Soile ei ole käynyt psykoterapiakoulutusta. Hän on käynyt ratkesin koulutuksen joka on jo todettu kusetukseksi. Soilella ei ole myöskään riittävää pohjakoulutusta psykoterapeutiksi.
Valvira ei ”panttaa” mitään oikeuksia vaan kyse on potilaiden oikeusturvasta. Olisitko samaa mieltä jos kyseessä olisi vaikkapa lääkäri?
Rami Iisak Kollinen kirjoitti: Ti Touko 14, 2024 4:43 pm Jotenkin ei voi välttyä mielikuvalta, että sinulla on käynnissä jokin merkillinen henkilökohtainen ristiretki Majataloa vastaan.
Ei ole. Olen itse mielenterveysalalla (ihan oikea, laillisesti koulutettu ammattilainen) ja olen AINA potilaan puolella.
Meillä on potilaan oikeusturvaa valvovat instanssit juuri siksi, ettei hädänalaisten ihmisten tilanteilla mennä rahastamaan tai käytetä heitä muilla tavoilla hyväksi.
Valehtelu antaa lähtökohtaisesti huonon kuvan paikasta. Ongelmaahan ei olisi, jos Soile olisi rehellinen ja kertoisi, ettei hän ole koulutettu mielenterveysalan tai ylipäänsä terveydenhuollon ammattilainen vaan pelkkä sosionomi. Toki siltäkin pohjalta voi jotain vapaamuotoista keskustelua antaa, mutta terapian kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
Avatar
Ifigeneia
Rico Tubbs
Viestit: 1297
Liittynyt: La Helmi 18, 2023 7:16 pm

Re: Mitä tapahtuu Ystävyyden Majatalossa?

Viesti Kirjoittaja Ifigeneia »

Omalta osaltani voin todeta että ihan sama vaikka olisi Vatin kaani ja arkkienkeli Mikael puljua johtamassa, niin jos siellä käydään perseisiin käsiksi ja sitten vähätellään sitä, niin mätä mesta. Jo tuo että jätkä järkkää itsensä tuijottelemaan niitä saunasta tulevia naisia on jo perverssiä. Entisinä aikoina tuollaista olisi tietysti vaan supistu ja hihitelty, mutta nyt on nyt.

Miten kukaan voi edes unissaan olettaa että MeToon jälkeen on ihan jees että jonkinlaiseen auktoriteettiasemaan itsensä lykännyt saa tehdä mitä lystää, ja sitten pitää kuorossa veisata miten ihana paikka, ihania ihmisiä sitä johtamassa?

Tämä siis näin tavallisen, mutta vahvan oikeudenmukaisuuden tajun omaavan ihmisen ominaisuudessa ihmetellen.
Rami Iisak Kollinen
Susikoski
Viestit: 41
Liittynyt: Pe Heinä 10, 2020 12:32 pm

Re: Mitä tapahtuu Ystävyyden Majatalossa?

Viesti Kirjoittaja Rami Iisak Kollinen »

Kakkahattutäti kirjoitti: Ke Touko 15, 2024 8:00 am
Soile ei ole käynyt psykoterapiakoulutusta. Hän on käynyt ratkesin koulutuksen joka on jo todettu kusetukseksi. Soilella ei ole myöskään riittävää pohjakoulutusta psykoterapeutiksi.
Valvira ei ”panttaa” mitään oikeuksia vaan kyse on potilaiden oikeusturvasta. Olisitko samaa mieltä jos kyseessä olisi vaikkapa lääkäri?

Ei ole. Olen itse mielenterveysalalla (ihan oikea, laillisesti koulutettu ammattilainen) ja olen AINA potilaan puolella.
Meillä on potilaan oikeusturvaa valvovat instanssit juuri siksi, ettei hädänalaisten ihmisten tilanteilla mennä rahastamaan tai käytetä heitä muilla tavoilla hyväksi.
Valehtelu antaa lähtökohtaisesti huonon kuvan paikasta. Ongelmaahan ei olisi, jos Soile olisi rehellinen ja kertoisi, ettei hän ole koulutettu mielenterveysalan tai ylipäänsä terveydenhuollon ammattilainen vaan pelkkä sosionomi. Toki siltäkin pohjalta voi jotain vapaamuotoista keskustelua antaa, mutta terapian kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
Tuo "kusetus" kesti kolme vuotta ja maksoi osallistujille huomattavan suuren rahasumman. Kukaan heistä ei varmasti osallistunut koulutukseen hassatakseen parikymmentä tuhatta euroa ja saadakseen sitä kautta itse tilaisuuden "kusettaa".

Oletko mahtanut ajatella, että he ovat erittäin suurella todennäköisyydellä saaneet koulutuksen, jonka pohjalta he kykenevät suunnilleen samaan kuin mihin toisaalla psykoterapeutiksi opiskelleet? (Suomessa psykoterapeutin opinnot ovat tyypillisesti laajuudeltaan 66-87 opintopistettä ja kestävät kolmesta neljään vuotta.) Kukaan ei tietysti ole virallisesti valmistunut yhtään miksikään ennen kuin on tutkintotodistus kourassa. Siitä huolimatta voi tietojen ja taitojen osalta olla valmius ammatin harjoittamiseen. Vai mikä nimenomainen kurssi sinusta muodostaa ratkaisevan eron siinä, lähtevätkö asiakkaat terapiasta parantuneina vai viittä vaille vainajina? Tutkinnon voi myös suorittaa erinomaisin arvosanoin tai aivan rimaa hipoen eli käytännössä erot terapeuttien osaamisessa ja ammattitaidossa ovat joka tapauksessa valtavat. Ymmärrät varmasti, että mikään Valviran kumileimasin ei viime kädessä ole se, mikä takaa terapian laadun. Se on terapeutin moraali ja toiminnan motiivi.

Majatalo ei edelleenkään markkinoi psykoterapiapalveluita. Majatalolla ei myöskään ole potilaita. Se on sen sijaan yhteisö, jossa on mahdollisuus rauhallisessa ympäristössä saada elämänsä paremmin järjestykseen toisten ihmisten myötävaikutuksella. Minulla ei henkilökohtaisesti ole mitään syytä epäillä, etteikö tämä monille olisi myös mahdollista. Rohkenen näin todeta siksi, että olen Majatalossa itse käynyt. Niin kuin ymmärtääkseni sinäkin?
There is only an Ocean between saying and doing.
Avatar
Kakkahattutäti
Armas Tammelin
Viestit: 77
Liittynyt: Ke Maalis 06, 2024 12:22 pm

Re: Mitä tapahtuu Ystävyyden Majatalossa?

Viesti Kirjoittaja Kakkahattutäti »

Rami Iisak Kollinen kirjoitti: To Touko 16, 2024 4:49 pm Tuo "kusetus" kesti kolme vuotta ja maksoi osallistujille huomattavan suuren rahasumman. Kukaan heistä ei varmasti osallistunut koulutukseen hassatakseen parikymmentä tuhatta euroa ja saadakseen sitä kautta itse tilaisuuden "kusettaa".
Varmastikin näin. Nyt kun asia on tullut selville, on kuitenkin aikamoista itsepetosta jatkaa itselleen uskottelua, että koulutus olisi pätevä. Ehkä kannattaa myöntää tosiasiat ja hakeutua oikeaan koulutukseen sen sijaan, että jää roikkumaan valheisiin.
Toivottavasti huijatut koulutuksen osallistuneet ihmiset saavat rahansa takaisin. Tuomiohan järjestäjälle tulikin tuosta huijauksesta jo.
Rami Iisak Kollinen kirjoitti: To Touko 16, 2024 4:49 pm Oletko mahtanut ajatella, että he ovat erittäin suurella todennäköisyydellä saaneet koulutuksen, jonka pohjalta he kykenevät suunnilleen samaan kuin mihin toisaalla psykoterapeutiksi opiskelleet?
Tietenkään eivät pysty. Minun ei sitä tarvitse ajatella eikä sinunkaan, koska Valvirassa on jo asiantuntijat käyneet tuon koulutuksen sisällön läpi ja todenneet sen hyvin heppoiseksi. Se ei täytä Suomessa vaadittuja terveydenhuollon koulutuksen kriteerejä.
Psykoterapeutit tarvitsevat myös soveltuvan pohjakoulutuksen ja sekin Soilelta puuttuu. Nuo pohjakoulutusvaatimukset ovat olleet Valviran sivuilla ihan julkisesti luettavissa, joten ihmettelen vähän, miten nämä koulutukseen osallistuneet eivät ole olleet asioista yhtään selvillä. No mutta, eihän heiltä voi sitä odottaakaan, kun eivät ole terveydenhuollon ammattilaisia. Siinä sen näkee miten käy, kun amatöörit lähtee sössimään. Oikea terveydenhuollon ammattilainen ei vetoaisi tyhmyyteensä ja tietämättömyyteensä vaan ottaisi asioista selvää.
Vastaa Viestiin