Koiratappeluiden järjestäjät syytteeseen ja tuomiolle

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

Odotan suurella mielenkiinnolla kommentteja tuosta lähteestä. Ei sitä varmaan voi yleistää Suomeen. Täällä nuo kyseiset rodut on ihan kilttejä eivätkä aiheuta mitään probleemia, heh...
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Mother_North
Roger Murtaugh
Viestit: 898
Liittynyt: La Huhti 28, 2007 1:13 pm

Viesti Kirjoittaja Mother_North »

Marsalkka kirjoitti:
Samarina kirjoitti:
Yhdyssana kirjoitti:Tuommoiset koirat joutaisi hävittää mualimasta kokonaan.
Mä en näe mitään hyötyä rotujen hävittämisessä, koska jos ihminen haluaa koiraansa tappeluttaa, niin se tekee sen joka tapauksessa jollain toisella rodulla. Onko seuraavana vuorossa sitten saksanpaimenkoira vai belgianpaimenkoira, akita jne... Tai hyvässä lykyssä mixaa itselleen siihen sopivan rodun. Ongelma kun ei ole siinä koirassa vaan ihmisessä.
Kyse ei ole pelkästään tappeluttamisesta, vaan siitä, että tietyt rodut aiheuttavat hyökätessään ihmisille vakavampia vammoja kuin jotkut toiset. Ja saattavat jopa hyökätä toisia rotuja useammin ihmisten kimppuun. Miksi säilyttää tällaisia vaarallisia rotuja?
Samahan pätee sitten ihmisiin ? ? :lol:
Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

Mother_North kirjoitti:
Samahan pätee sitten ihmisiin ? ? :lol:
Ai ihmisrotuihin? Onko niitä?

Käsitellään kuitenkin tässä ketjussa näitä koira-asioita. Perusta ihmeessä toinen ketju koskien tätä ihmisasiaa, jos siltä tuntuu!
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Samarina
Martin Beck
Viestit: 802
Liittynyt: Ti Touko 22, 2007 6:19 pm
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Samarina »

Marsalkka kirjoitti:
Samarina kirjoitti:
Lähde? Pit Bull-tyyppinen=puhdas rotu? Onko tuohon ympätty nyt sitten kaikki, jotka näyttää pit bullilta?
http://www.hot.ee/uhaa/pdf/dogbreeds.pdf

Näyttää pitbullilta? Lähteessä puhuttiin purebreedeistä.
Toi on sinänsä aika hassusti laitettu, että jos tuolla tarkoitetaan pelkästään pitbullia, ongelma on ilmeinen. Mutta samalla miksi kiellettäisiin amstaffi, staffi, dogo argentino jne. koska niitähän ei tuolla listalla näy. Sama juttu huskyn kanssa.

Veikkaan, että tuohon lukuun on niputettu kaikki pitbull-tyyppiset rodut, jolloin nuo luvut ei oikein ole vertailukelpoisia keskenään. Pitbull-tyyppisiä rotuja on kuitenkin melko monta mm. nuo edellä mainitut ja silloin esim. rotikan osalta nuo luvut näyttää huonoilta. Olisi myös mielenkiintoista nähdä vastaava tutkimus Suomen kannalta.

Itse rotujen aiheuttamista ongelmista minulla ei ole tietoa. Itselläni ei koko koiraharrastuksen aikana ole ollut ongelmaa molossien tai muiden isokokoisten koirien kanssa, näiden pienten seurakoirien kanssa kylläkin. Itseäni tosiaan on purrut kaksi koiraa; kääpiösnautseri ja cockerspanieli. Molemmat suosittuja seurakoiria Suomessa. Noita pienten koirien "raatelemisia" ei vain ole tapana uutisoida Suomessa, ei pelkästään siksi, että vammat luonnollisesti ei ole niin mittavia (vaikka mm. tuo cockeri sai ihan tikattavaa jälkeä aikaan), vaan kun otsikoista ei saa myyviä. "Pittbull raateli lenkkeilijän" kuulostaa paljon raflaavammalta kuin "Bichon frise puri lasta".
Samarina
Martin Beck
Viestit: 802
Liittynyt: Ti Touko 22, 2007 6:19 pm
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Samarina »

Vertailun vuoksi toinen tutkimus.

http://www.sathy.fi/SATHY-documents/Fakta13.pdf

Mitä näistä sitten uskoisi.
Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

Samarina kirjoitti:Vertailun vuoksi toinen tutkimus.

http://www.sathy.fi/SATHY-documents/Fakta13.pdf

Mitä näistä sitten uskoisi.
Laittamassani lähteessä kerrottiin kuolemaan johtaneista koirien hyökkäyksistä. Tässä toisessa puremista. Uskon molempiin.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

Samarina kirjoitti:


Veikkaan, että tuohon lukuun on niputettu kaikki pitbull-tyyppiset rodut, jolloin nuo luvut ei oikein ole vertailukelpoisia keskenään. Pitbull-tyyppisiä rotuja on kuitenkin melko monta mm. nuo edellä mainitut ja silloin esim. rotikan osalta nuo luvut näyttää huonoilta. Olisi myös mielenkiintoista nähdä vastaava tutkimus Suomen kannalta.
Jos Pitbull-tyyppiset koirat aiheuttavat eniten kuolemantapauksia, niin siitä vaan minun puolestani kieltämään Pitbull-tyyppiset rodut. Tuskinpa siitä kukaan kärsii. Samoin muut rodut, jotka ovat vaarallisia. Jos siis tällaisia koirarotuja on. Minä en tiedä. Tuon lähteen perusteella näyttäisi siltä, että ainakin tietyt rodut aiheuttavat kuolemantapauksia useammin kuin jotkut muut rodut. Mitä tällaisilla roduilla tekee? Minun mielestäni ei yhtikäs mitään.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Mother_North
Roger Murtaugh
Viestit: 898
Liittynyt: La Huhti 28, 2007 1:13 pm

Viesti Kirjoittaja Mother_North »

Marsalkka kirjoitti:
Mother_North kirjoitti:
Samahan pätee sitten ihmisiin ? ? :lol:
Ai ihmisrotuihin? Onko niitä?

Käsitellään kuitenkin tässä ketjussa näitä koira-asioita. Perusta ihmeessä toinen ketju koskien tätä ihmisasiaa, jos siltä tuntuu!
Kas kas..Äläs ole nyt noin herkkänahkainen :lol:

Mä en jaksa enää vääntää kun se vaan ei mee perille mitä koittaa sanoa. En puolustele Bull tyyppisiä rotuja sen enempää kuin puolustaisin mitään kultsujakaan saati pikku fifejä.
Sanoimpahan vain oman kantani asioihin niinkuin jo monesti aijemminkin *pusi pusi*
Mother_North
Roger Murtaugh
Viestit: 898
Liittynyt: La Huhti 28, 2007 1:13 pm

Viesti Kirjoittaja Mother_North »

BTW
Mikä on pittbull tyyppinen rotu ??? :lol:

Ne ovat kylläkin BULL tyyppisiä rotuja, jos tässä nyt kerta kaikkia ärsyttää jokin niin sitten minuakin.. :lol:

Puhutaanpa nyt sitten "Pittbull" TYYPPISISTÄ roduista oikealla nimelläkin ;)
Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

Mother_North kirjoitti:
Marsalkka kirjoitti:
Mother_North kirjoitti:
Samahan pätee sitten ihmisiin ? ? :lol:
Ai ihmisrotuihin? Onko niitä?
Kas kas..Äläs ole nyt noin herkkänahkainen :lol:


Sanoimpahan vain oman kantani asioihin niinkuin jo monesti aijemminkin *pusi pusi*
Mutta kun kantasi ei tullut selväksi, koska en tiedä tarkoitatko ihmisrotuja vai mitä ihmettä. Enkä ole siis varma edes varma onko ihmisrotuja olemassa. Siksi halusin tietää mitä tarkoitit. :)
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

Mother_North kirjoitti:BTW
Mikä on pittbull tyyppinen rotu ??? :lol:

Ne ovat kylläkin BULL tyyppisiä rotuja, jos tässä nyt kerta kaikkia ärsyttää jokin niin sitten minuakin.. :lol:

Puhutaanpa nyt sitten "Pittbull" TYYPPISISTÄ roduista oikealla nimelläkin ;)
Pitbull-yhdistyksen sivuilla puhuvat noista pitbull-tyyppisistä koirista. Mutta kiitos informaatiosta! :)
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Samarina
Martin Beck
Viestit: 802
Liittynyt: Ti Touko 22, 2007 6:19 pm
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Samarina »

Marsalkka kirjoitti:
Samarina kirjoitti: Veikkaan, että tuohon lukuun on niputettu kaikki pitbull-tyyppiset rodut, jolloin nuo luvut ei oikein ole vertailukelpoisia keskenään. Pitbull-tyyppisiä rotuja on kuitenkin melko monta mm. nuo edellä mainitut ja silloin esim. rotikan osalta nuo luvut näyttää huonoilta. Olisi myös mielenkiintoista nähdä vastaava tutkimus Suomen kannalta.
Jos Pitbull-tyyppiset koirat aiheuttavat eniten kuolemantapauksia, niin siitä vaan minun puolestani kieltämään Pitbull-tyyppiset rodut. Tuskinpa siitä kukaan kärsii. Samoin muut rodut, jotka ovat vaarallisia. Jos siis tällaisia koirarotuja on. Minä en tiedä. Tuon lähteen perusteella näyttäisi siltä, että ainakin tietyt rodut aiheuttavat kuolemantapauksia useammin kuin jotkut muut rodut. Mitä tällaisilla roduilla tekee? Minun mielestäni ei yhtikäs mitään.
Tämähän on jo melkein verrattavissa susihysteriaan :D . Totta kai nuo tilastot saa näyttämään tasan siltä miltä haluaa. Jos pitbull-tyyppisissä roduissa on montako, lasketaan vaikka kymmenen rotua, niin tottakai tilastot näyttää karuilta niiden osalta, koska kaikkien rotujen luvut on laskettu yhteen. Jos pitbull-tyyppiset koirat niputetaan yhteensä, sama juttu pitäisi tehdä myös muille roduille; karjakoirat, paimenkoirat, molossit, alkukantaisen tyyppiset rodut, jotta saadaan esille todelliset ja vertailukelpoiset tiedot.

Ymmärrän toisaalta Marsalkan pointin, mutta mä olen edelleen sitä mieltä, että mikään rotu itsessään ei ole ihmiselle vaarallinen vaan ongelmat ovat lähtöisin aina ihmisestä. Samasta rodusta voi löytyä hyvinkin erilaisia yksilöitä. Jos katsoo, esimerkiksi nykyajan, monesti hyvinkin ulkomuotoon painottuvaa jalostusta, ei ole mikään yllätys, että sieltä alkaa löytyä huonoa hermorakennetta, arkuutta ja varautuneisuutta. Ja hyvässä tuurilla näitä yksilöitä käytetään edelleen jalostukseen vaikka omasta mielestani niiden oikea paikka on "montussa". Tottakai jalostuksessa, kun geenien ja sattuman kanssa pelataan, näitä maanantai-kappaleita saattaa syntyä pentueeseen kuin pentueeseen, mutta ei sitä nyt pitäisi lähteä kertaamaan käyttämällä tällaista yksilöä jalostukseen.
Mother_North
Roger Murtaugh
Viestit: 898
Liittynyt: La Huhti 28, 2007 1:13 pm

Viesti Kirjoittaja Mother_North »

Marsalkka kirjoitti:
Mother_North kirjoitti:BTW
Mikä on pittbull tyyppinen rotu ??? :lol:

Ne ovat kylläkin BULL tyyppisiä rotuja, jos tässä nyt kerta kaikkia ärsyttää jokin niin sitten minuakin.. :lol:

Puhutaanpa nyt sitten "Pittbull" TYYPPISISTÄ roduista oikealla nimelläkin ;)
Pitbull-yhdistyksen sivuilla puhuvat noista pitbull-tyyppisistä koirista. Mutta kiitos informaatiosta! :)
Ollos hyvä vain :wink:

Jos puhutaan muistakin roduista kuin Piteistä niin silloin puhutaan Bull tyyppisistä roduista. Juuri tuo "PitBull tyyppinen rotu" kirjoitustapa lokaa niin monen muunki rodun maineen ja toisia rotuja luullaan piteiksi juuri sentakia kun nimessä on sana BULL..
Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

Samarina kirjoitti:

Ymmärrän toisaalta Marsalkan pointin, mutta mä olen edelleen sitä mieltä, että mikään rotu itsessään ei ole ihmiselle vaarallinen vaan ongelmat ovat lähtöisin aina ihmisestä. Samasta rodusta voi löytyä hyvinkin erilaisia yksilöitä.
Minä lähestyn tosiaan asiaa puhtaan tilastollisesti. Minua ei kiinnosta mistä tietyn rodun ongelmat johtuvat, vaan se onko jollain rodulla enemmän näitä ongelmia. Jos vaikka havaittaisiin (näin ei varmaankaan ole...), että amerikan pitbullit, saksanpaimekoirat ja rottweilerit hyökkäävät muita rotuja useammin ihmisten kimppuun ja samalla aiheuttavat muita rotuja vakavampia vammoja, niin mielestäni tällaisia rotuja ei tarvita. Tuskinpa maailma nyrjähtäisi paikoiltaan ilman näitä rotuja. Mutta tämä on vain spekulaatiota. Pitäisi selvittää, onko joillain roduilla muita rotuja enemmän tällaisia taipumuksia.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Mother_North
Roger Murtaugh
Viestit: 898
Liittynyt: La Huhti 28, 2007 1:13 pm

Viesti Kirjoittaja Mother_North »

Vastaa Viestiin