Surmavälineet: veitsi ja astalo

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
kuolema
Andy Sipowich NYPD

Re: Surmavälineet: veitsi ja astalo

Viesti Kirjoittaja kuolema »

Sitten oli puhetta, että fileeruasveitsi olisi ollut "villoitukseen".

En ole itse mikään villoitusammattilainen, mutta sen verran sitäkin puuhaa tehneenä, jättäisin fileeruasveitsen kyllä ihan siihen kalan silppuamiseen ja hommaisin siihen villoitukseen ihan siihen suunnitellun veitsen muutamalla eurolla - kah kun villoitukseen tuollainen tasainen terä on varsin hanurista ja lopettaa tyysin toimintansa kun tylsyy tarpeeksi. Lisäksi kyseinen veitsi on aika lyhyt tuohon hommaan.

Ja jos näin oli, niin miksei siitä puukosta löytynyt lasi-/vuorivillakuituja? Sitähän tavaraa on kaikki paikat täynnä kun kyseinen silppu leviää villoitettaessa kaikkialle ja työkalupakissa säilytettynä kaikki muukin tavara olisi tuota kuitua täynnä - etenkin itse ko veitsi. :/
viltsu81
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja viltsu81 »

kuolema kirjoitti:Sitten oli puhetta, että fileeruasveitsi olisi ollut "villoitukseen".

...hommaisin siihen villoitukseen ihan siihen suunnitellun veitsen muutamalla eurolla - kah kun villoitukseen tuollainen tasainen terä on varsin hanurista ja lopettaa tyysin toimintansa kun tylsyy tarpeeksi. Lisäksi kyseinen veitsi on aika lyhyt tuohon hommaan.

Ja jos näin oli, niin miksei siitä puukosta löytynyt lasi-/vuorivillakuituja? Sitähän tavaraa on kaikki paikat täynnä kun kyseinen silppu leviää villoitettaessa kaikkialle ja työkalupakissa säilytettynä kaikki muukin tavara olisi tuota kuitua täynnä - etenkin itse ko veitsi. :/
Suo anteeksi, mä vähän lyhensin tuota lainausta. Mä työssäni myyn kaiken muun rakennushutun mukana myös noita villaveitsiä; sekä Fiskarsin että Hultaforssin. Noita myydään ensinnäkin ihan hemmetin vähän suhteessa siihen kuinka paljon villaa myydään. Syytä tuohon en tiedä, kuten sanoit: se villaveitsi ei paljoa maksa. Tämä taas johtaa siihen että mitä noita työmaita olen kiertänyt niin siellä on villottajilla mitä erikoisempia kotoa tuotuja teräaseita tuohon työhön; myös fileerausveitsiä. Kivi tai lasivillan leikkauksessa tuo kuulemma tylsyy melko nopeasti, mutta useista pikaisista teroituskerroista taas mun mielestä kielii juuri nuo naarmut terässä.

Eikö tuon terän pituus ollut 15cm? Nykyisiin eristeisiin se on tosiaan vähän lyhyt, mutta vielä v.2006 sellainen 125-150mm villa oli paksua.

Se miksi tuossa ei näy eristekuituja on hyvä huomio: en osaa selittää. Ehkä se on pesty ja puhdistettu ennen Ulvila-reissua jottei sitä osata yhdistää yhtään mihinkään tai kehenkään.

Kyllä mun mielestä tuo raksamiehen antama lausunto veitsestä joka hänellä oli työmaalla käytössä, joka katosi ja josta osasi antaa tuntomerkit kahvan naarmuistakin on yksi niistä tutkintalinjoista jotka Poliisi hautasi ehkä hieman liian hätäisesti. :cry:
Kulttuurirealisti
Valhalla
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Valhalla »

Kyllä mun mielestä tuo raksamiehen antama lausunto veitsestä joka hänellä oli työmaalla käytössä, joka katosi ja josta osasi antaa tuntomerkit kahvan naarmuistakin on yksi niistä tutkintalinjoista jotka Poliisi hautasi ehkä hieman liian hätäisesti.
No kyllähän veistä on voitu käyttää vaikka hevosen kengityksessä - kuka sen tietäisi tai mistä Anneli/Jukka on veitsen hankkinut. Mutta tuo pieni kärjen katkaisu rälläkällä on ihan huttua. Rälläkän jälki näkyy eikä tuon kärjen nipistyksessä ole järkeä - saati, että joku oikein valitsisi tuon murha-aseeksi.

On minullakin ollut pakissa vanha fileerausveitsi. Kärjestään ehjä. Pahvilaatikoiden avaus, pakkauskelmut jne. Mutta mitä tekemistä näillä käytännöillä on hupparin kanssa. En minäkään ole raksamies tosin puolisokin on hengissä.
viltsu81
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja viltsu81 »

Valhalla kirjoitti:Mutta tuo pieni kärjen katkaisu rälläkällä on ihan huttua. Rälläkän jälki näkyy eikä tuon kärjen nipistyksessä ole järkeä - saati, että joku oikein valitsisi tuon murha-aseeksi.
Tästä jankutan vielä. Onko missään lausunnossa (lähinnä ruumiinavauspöytäkirjoissa) mainintaa onko JL:n vammoista pääteltävissä onko veitsi ollut osassa pistoja teräväkärkinen ja osassa tylppäkärkinen? Toisin sanoen onko kärki katkennut surmateon aikana. Eikö ainakin osa pistoista ollut selvästi syvempiä kuin toiset? Jolloin maallikkopäättelijä voisi olettaa että teräväkärkinen veitsi uppoaa syvemmälle kuin tylppä?

Olenko ymmärtänyt muuten oikein että veitsestä ei löydetty AA:n verta. Eli AA:n vamman on aiheuttanut jokin muu teräesine tai ko. veitsi on pesty AA:n pistämisen jälkeen ennen kuin se on taas pistetty JL:n vartaloon?
Kulttuurirealisti
Valhalla
Watson itse

Luonnollisesti ruumiinavauspöytäkirjaa ja mv emme ole nähneet. Kuitenkin ymmärtäisin, ettei haavoista edes eroteltu mitkä oli veitsestä ja oliko mukana lasista syntyneitä. Poliisi tekee patologille erikseen pyynnöt siitä mitä normaalin kuolinsyyntutkinnan lisäksi tulisi tehdä ja on läsnä avauksessa. Ei ilmeisesti paljon pyydellyt huppumiestä jahdatessaan.
ulkosuomalainen
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja ulkosuomalainen »

viltsu81 kirjoitti
Kyllä mun mielestä tuo raksamiehen antama lausunto veitsestä joka hänellä oli työmaalla käytössä, joka katosi ja josta osasi antaa tuntomerkit kahvan naarmuistakin on yksi niistä tutkintalinjoista jotka Poliisi hautasi ehkä hieman liian hätäisesti.
Tuota -- raksamies kertoi kayttaneensa "samantapaista" veista kesan ja syksyn 2006 aikana ja uskoi sen kadonneen Kontulassa olleelta rakennustyomaalta. Jollei toisin todisteta, oletan kyseessa olevan sen Helsingin Kontulan. Samaan aikaan miehelta katosivat myos töksäsakset, joita tama myohemmin arveli kaytetyn Jukan astalointiin. Oli ollut asiasta yhteydessa Joutsenlahteen ja Santaoja kuulusteli asiasta Mannerin yhteydenoton vuoksi viela 2010.

Talloin ilmastointiasentaja kertoi nahneensa veitsen kuvan ja havainneensa siina "ehka samankaltaisuutta." Muisti kahvassa olleen sulamisjalkia, ei muistanut oliko katkaissut myos kadonneesta veitsesta karjen rallakalla. (JPEG329)

Toinen veitsen omakseen muistanut oli myynyt sen kirpputorilla Lempaalassa syksylla 2006.

Oli kumpi tahansa "oikea" veitsen omistaja, mun on harvinaisen vaikea kuvitella, etta kukaan jarkeva Jukan surmaa etukateen suunnitteleva ostaisi--saati VARASTAISI-- hommaa varten toiselta puolelta maata FILEERAUSVEITSEN ja töksäsakset, kun tappohommiin huomattavasti paremmin soveltuvia valineita loytyy todennakoisesti pilvin pimein kenen tahansa kotoa tai autotallista.

Siksi ettei kukaan tunnistaisi veista murhaajan oman talouden veitseksi? Mun mielesta aivan tajuton ajatus kun samanlaisia veitsia oli joka toisessa talossa/ilmeisesti myytiin tuhansia jollei kymmenia tuhansia ympari maata. Poliisi olisi kaynyt talo talolta naapurikunnista lahtien keittiot lapi loytaakseen veitsitukin, josta puuttui JUURI TUO veitsi?

Ammattitappajan kayttoon en kyseisia valineita todellakaan osaa kuvitella. Mutta myonnan kattelyssa taman voivan johtua yksinomaan mun rajallisesta mielikuvituksesta/tottumisesta paikallisten ammattilaisten vahan jareampaan arsenaaliin.

En myoskaan ole naita kokkiohjelmia katsovia ihmisia, joille ruoanlaitto on valineurheilua. Ruokaa laitan silti paivittain, veitsilla, jotka pyorivat nykyisin laatikossa sikinsokin -- myos net, joita kaytan lantun leikkaamiseen. Veitsitukit annoin pois kun kerasivat polya ja likaa.
Veitsia pyorii parissa laatikossa ja autotallissa lisaa tyokalupakeissa puukkoja, mukaanluettuan ainakin yksi Marttiinin fileerauspuukko tupessa. Yhtakaan en tunnistaisi omakseni, paitsi ehka sen, jonka katkenneen kahvan olen korjannut ilmastointiteipilla.

(Talla postilla varmistan ainakin sen, ettei Turre tule ruoka-aikaan Atlanttia lahemmas meitin taloa...)
Nothing sways the stupid more than arguments they can't understand.
Cardinal de Retz, Memoires (1781)

When a wise man points at the moon, the imbecile examines the finger.
Confucius
turumurre
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja turumurre »

kuolema kirjoitti:Sitten oli puhetta, että fileeruasveitsi olisi ollut "villoitukseen".
ulkosuomalainen kirjoitti: En myoskaan ole naita kokkiohjelmia katsovia ihmisia, joille ruoanlaitto on valineurheilua. Ruokaa laitan silti paivittain, veitsilla, jotka pyorivat nykyisin laatikossa sikinsokin -- myos net, joita kaytan lantun leikkaamiseen. Veitsitukit annoin pois kun kerasivat polya ja likaa.
Veitsia pyorii parissa laatikossa ja autotallissa lisaa tyokalupakeissa puukkoja, mukaanluettuan ainakin yksi Marttiinin fileerauspuukko tupessa. Yhtakaan en tunnistaisi omakseni, paitsi ehka sen, jonka katkenneen kahvan olen korjannut ilmastointiteipilla.
(Talla postilla varmistan ainakin sen, ettei Turre tule ruoka-aikaan Atlanttia lahemmas meitin taloa...)

No, tuohon löytyy ratkaisu us vaikka veitsesi ovatkin tuollaisia kuten tämä Ulvilan surmaveitsi; tämä ongelmahan voidaan näppärästi ulkoistaa, vakuutusyhtiöitäkään ei siten tarvii jälkikäteen vaivata...
Kuolema tarttuu epäolennaiseen. Tosiasia on se että takavuosina raksoilla tosiaankin käytettiin tuollaisia päästä rälläköityjä vetsiä. Joka tapauksessa veitsestä näkyy että se on erittäin kulunut, ja tällöin ei kellään voi tulla ainakaan mieleen se, että sitä keittiössä olisi viimeajat käytetty.
Onko se rälläköity vai jäikö kärki uhriin tai muualle, sitä ei voi tietää koska veitsestä ei tätä katkeamiskohtaa tutkittu (v2009-2010 Et-ptk). Se mikä sotii sitä vastaan että juuri se pari-kolme milliä olisi katkennut (jotka yleensä rälläköitiin), on se että koko veitsi on taipunut pysyvästi huomattavan kaarelle. Voisi kysyä miksi se ei katkennut jostain muusta kohdasta vaan taipui...

Kuva
Valhalla
Watson itse

No kun se veitsi katkeaa juuri siitä kärjestä helpoiten.

Edelleen turre sulla on vastaamatta miten uskot veitsestä paljastuvan, että se on ollut ammattimaisessa käytössä?

Ja jos ei kelpaa ammattikokin käyttö niin seuraavaksi tarjoilet raksamiehen villaveitseksi. Kyllä hyvin korreloi.
Tara
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Tara »

Kokematon veitsenkäyttäjä söhertänyt. Ei ihme että hutera veitsi muutti muotoaan.

Kärjen lähellä veitsen terä on langan ohut, miksei katkeaisi juuri niiltä main??

Tiedä vaikka Auer olisi hutaissut silmittömässä raivossaan veitsen myös kohteen ohitse, osunut puuhun ja kärki katkennut sitä tietä, terä taipunut mutkalle. Piti jatkaa jollain painavammalla. Vaikka sillä kukkaruukun alla olleella terassikivellä tai jollain muulla murikalla. Tai vasaralla..

Tutkittiinko vuoteen kunto? Oliko siinä jossakin veitsen tai astalon jättämiä jälkiä??

Älytöntä edes kuvitella, että kukaan joka vaivautuu jostain matkojen päästä tulemaan Ulvilaan murhaamaan Jukka Lahtea, olisi valinnut aseekseen tuollaisen notkuvan tylppäkärkisen kalaveitsen.
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
Valhalla
Watson itse

turre kirjoitti: Joka tapauksessa veitsestä näkyy että se on erittäin kulunut, ja tällöin ei kellään voi tulla ainakaan mieleen se, että sitä keittiössä olisi viimeajat käytetty.
Nyt sun turre pitäisi ensin päättää, onko ammattimaisessa käytössä = ammattimaisen kokin toimesta teräspuikolla teroittama. Vai onko ammattimainen raksamies käyttänyt veistä mutta kuitenkin yrittänyt toheloiden kokin tapaan teroittaa veistä puikolla. Miten on - kumpi? Muuten ei jaksa täthän sun karuselliisi kiinnostua.
kuolema
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja kuolema »

OK, viltsu81:n kommentti raksalla käytettävistä fileerausveitsistä noteerattu. Voit hyvin olla oikeassa! :) Oma empiirinen tietämykseni nojaa siihen, että se villa kuluttaa veistä ihan törkeän nopeasti ja tavispuukkokin tylsyy sellaiseksi, että villa ei leikkaannu siististi, vaan tulee "höttöä" ja purua siitä leikkauskohdasta. Se pikkasen aallotettu villaveitsi tuntuisi olevan kuitenkin tuohon työhön niin ylivoimainen. :)
pate
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja pate »

Jos tuo fileerausveitsi on ollut pitempään Lahden tai Auerin omistuksessa, luulisi joidenkin siitä jotain tietävän. Vanha malli ja minusta ei ole ollut missään raksa käytössä, vaan luonnollisesti kulunut ja liedellä palanut ihan tavallisessa arkisessa keittiö käytössä.
Ja kun täällä on mainittu, että tuo veitsi olisi ollut vain halpa markettiveitsi kotitalouskäyttöön, niin itsellä on kuitenkin juuri tuosta veitsimallista todella paljon kokemuksia ihan teollisuudesta.
Fiskarsin luotettava ja kestävä perusveitsi, mitä aikoinaan yli kymmenen vuotta tuli itsekkin käytettyä ja niitä jopa joskus itsekkin työpaikalle kävin ostamassa. Toki ne toisinaan katkeilivat ja kovassa käytössä kuluivat, mutta satoja tuollaisia juuri samanlaisia olen käytössä nähnyt.
Ja pitää muistuttaa, että niillä veitsillä ei fileerattu kalaa, vaan olivat hyvin kaukana kalankäsittelystä ja minun käytössäni olevat veitset piti mukata hieman ennen käyttöönottoa.
Kaasulla kuumentaen ne taittuivat hyvin haluttuun mutotoon ja niistä tuli loistavia työvälineitä vaativaan ammattikäyttöön.
Pitäisi laittaa oikein kuvaa yhdestä sellaisesta mikä minulla todennäköisesti on jäänyt jonnekin pyörimään. On kaiketi juuri tuota ennen 84 valmistettua mallia.
Valhalla
Watson itse

Kaasulla kuumentaen ne taittuivat hyvin haluttuun mutotoon ja niistä tuli loistavia työvälineitä vaativaan ammattikäyttöön.
Oletan, ettet puhu nyt kotiin tunkeutuvien murhamiesten ammattikunnasta niin olisi kiva tietää mihin ammattimaiseen käyttöön Fiskars on tietämättään fileerausveitsenä tuota myynyt. Sitten olisi mielenkintoista nähdä kun tuollaista käyristettyä ammattiveistä teroitetaan teroituspuikolla. Suoranakin veitsi ja puikko vaati pienen perehtymisen.
pate
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja pate »

Juu kyllä ihan puikolla ja hiomakivellä niitä veitsiä on tullut teroitettua, sillä todella teräviä niiden piti olla juuri siinä käytössä. Varmasti oli suomen ainut tehdas, missä juuri tuota puukkomallia käytettiin tuohon tarkoitukseen tai paremminkin kun kukaan muu ei valmistanut kyseisellä menetelmällä juuri sitä tuotetta niin miten niitä muualla olisi voitu käyttääkään. Pitää oikein nostalgian vuoksi laittaa kuva tuosta veitsestä tänne jos jostain yhden sellaisen varastostani löydän. Mutta muistoksi sellaisen kuitenkin silloin joskus otin, kun niitä ei tuotannon lopettamisen vuoksi enää tarvittu. Mutta useita satoja veisiä olen vuosien varrella nähnyt käytettävän ja juuri samanlaisia kuin tämä ulvilan murhaveitsi. Toki myös uudempaa mallia, mutta myös näitä ennen 84 valmistettuja.
Ja pitää muistaa, että ei näiden veitsien käyttöpaikasta niin kovin pitää matkaa ole tuonne Ulvilan tähtisentielle.
Mutta voin olla lähes varma, että tämä murhassa käytetty veitsi ei mitenkään liity minun tietämiini veitsiin.
Melkein heti kun uusi erä veitsiä saapui tehtaalle ne kaasulla lämmittämällä muokattiin sopivan kaareviksi käyttäjien mieltymyksen mukaan. Toiset tykkäsivät kuperimmista, itse pidin taas loivemmin kaarevasta mallista.
Ja kyllä niitä aina muutaman tunnin käytön jälkeen piti teroittaa puikolla ja hiomakivvellä.
Muistelen miten monelle tuo teroitus oli vaikeaa ja siihen perehtyneenä satoja kertoja muidenkin veitsiä tuli teroitettua. Jos veitsi tylsistyi niin saakelin vaikea sillä oli liukuhihnalla jumalattomalla vauhdilla työstää. Niin uniikkia tuo touhu oli, että työtä en viiti mainita mitä niillä tehtiin, mutta kyllä fiskarsillakin oltiin kiinnostuneita ja tietoisia että heidän veitsiään oli sellaisessakin käytössä.
skoone
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja skoone »

pate kirjoitti:Juu kyllä ihan puikolla ja hiomakivellä niitä veitsiä on tullut teroitettua, sillä todella teräviä niiden piti olla juuri siinä käytössä. Varmasti oli suomen ainut tehdas, missä juuri tuota puukkomallia käytettiin tuohon tarkoitukseen tai paremminkin kun kukaan muu ei valmistanut kyseisellä menetelmällä juuri sitä tuotetta niin miten niitä muualla olisi voitu käyttääkään. Pitää oikein nostalgian vuoksi laittaa kuva tuosta veitsestä tänne jos jostain yhden sellaisen varastostani löydän. Mutta muistoksi sellaisen kuitenkin silloin joskus otin, kun niitä ei tuotannon lopettamisen vuoksi enää tarvittu. Mutta useita satoja veisiä olen vuosien varrella nähnyt käytettävän ja juuri samanlaisia kuin tämä ulvilan murhaveitsi. Toki myös uudempaa mallia, mutta myös näitä ennen 84 valmistettuja.
Ja pitää muistaa, että ei näiden veitsien käyttöpaikasta niin kovin pitää matkaa ole tuonne Ulvilan tähtisentielle.
Mutta voin olla lähes varma, että tämä murhassa käytetty veitsi ei mitenkään liity minun tietämiini veitsiin.
Kunhan ei vaan joku Friitalan nahkatehtaan työntekijä olisi vienyt sellaista veistä kotiin ja sitten jossain vaiheessa veitsi olisi joutunut kirpparille, josta eräs taloudellisena tunnettu perheenäiti sen aikoinaan osti?
Muista lähdekritiikki!
Vastaa Viestiin