Luonto/puutarha

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Gladys
David Starsky
Viestit: 4508
Liittynyt: To Loka 01, 2009 6:53 pm

Re: Luonto/puutarha

Viesti Kirjoittaja Gladys »

J.Maybrick kirjoitti: Gladysiltä haluaisin vinkkejä maukkaista ja makeista tomaattilajikkeista, jos olet mieluisen löytänyt?
Hei J.May, olen kokeilujen kautta päätynyt lähinnä amppelimaisesti kasvaviin pikkutomaatteihin eli kirsikkatomaatteihin. Ensinnäkin siksi, että tykkään niistä, toiseksi siksi, että kasvien koko on hallittu ja kolmanneksi siksi, ettei varkaita yleensä tarvitse nyppiä.

Kaikenlaisia on tullut kokeiltua, sekä siemenestä että valmiista taimista. Olen erittäin huono kirjaamaan nimiä ylös, koska joka kevät olen varma siitä, että muistan mikä mikin on. No joo, en muista, mutta eipä sillä oikeastaan ole niin väliä. Seuraavana keväänä kuitenkin taas ihan uudet suunnitelmat ja uudet kujeet.

Tänä vuonna on ainakin sellaisia kuin Gardener´s Delight, Losetto ja Bajaja.

Minulla kaikki kasvit ovat pääasiassa mökillä, joten kesäloman ulkopuolella kastelun järjestäminen on ajoittain haasteellista. Mutta aina sieltä on satoa saanut. :)
All is pretty.
- Andy Warhol
aivoriihi
Axel Foley
Viestit: 2265
Liittynyt: Su Loka 04, 2015 8:16 am

Re: Luonto/puutarha

Viesti Kirjoittaja aivoriihi »

Olenko ainoa joka ajattelee, etta Tuijat ei sovi Suomessa muualle kuin hautuumaalle? Kauniitahan ne on, mutta niin muodollisia ja tylsia :cry: .
"It is great to be a blonde. With low expectations it's very easy to surprise people."
Pamela Anderson
J.Maybrick
Axel Foley
Viestit: 2438
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2013 1:09 pm

Re: Luonto/puutarha

Viesti Kirjoittaja J.Maybrick »

Itsellä kasvaa tuija tuossa keittiön työtason edessä olevan ikkunan kohdalla, ja pidän siitä, että se on todella niin tuuhea, että sen takaa voi tarkkailla ympäristön tapahtumia ilman, että tulee nähdyksi. Sen sijaan olen jyrkästi eri mieltä siitä, että kaikki Tuijat (isolla kirjaimella) sopisivat vain hautuumaalle 8)

Ensimmäinen kulhollinen karviaisia kerätty, ja perhe odottelee kieli pitkällä karviaispiirakkaa, jota olen kuulemma joskus leiponut, ja joka oli kuulemma maailman parasta. Ei vaan tule itsellä muistikuvaa...

Kiitos Gladysille tomaattiasian valaisusta. Kasvihuoneen hommaaminen jäi taas seuraavaan kesään, mutta jos toteutuu, laitan amppelitomaattia sinne kasvattamaan satoa. Olimme jo Bauhausissa katselemassa kasvihuoneita, mutta joku saituus iski viime hetkellä...
Mikä piilee lumessa, tulee julki suvessa, ja sama toisella kotimaisella Vad som göms i snö kommer upp i tö
Waja
Jane Marple
Viestit: 1098
Liittynyt: La Maalis 07, 2009 2:36 pm

Re: Luonto/puutarha

Viesti Kirjoittaja Waja »

Mulla kasvaa Tuijia tästä sisäpihalta arboretumiin lähtevän tien/polun molemmin puolin.
Noin kolme metristen vastakkain olevien puiden latvoja olen tänä kesänä langoilla latvoistaan taivutellut toisiaan kohden. Tavoitteena saada tunnelimainen kuja.
Olen aikaisemminkin taivutellut ja sitonut tuijia toisiinsa ja vuosien jälkeen se on tuottanut tulosta.
Monia muitakin puita olen muokkaillut vastoin lajityypillistä kasvutapaa, mikä ei tietenkään ole täysin hyväksyttävää.
aivoriihi
Axel Foley
Viestit: 2265
Liittynyt: Su Loka 04, 2015 8:16 am

Re: Luonto/puutarha

Viesti Kirjoittaja aivoriihi »

Anteeksi etta puhuin tuijista Tuijina. Toki tuijat kuuluu hautuumaalle, ei Tuijat! Ja vinkki kaikille tomaattienkasvattajille: yrittakaa loytaa "Early Girl" lajikkeen siemenia. Aikainen ja runsas sato tuli vuosittain USAn itarannikolla asuessani, ja kasvimaani oli kuiva, karu ja varjoisa :cry: Kaikki muut tomaattilajikkeet samalla tontilla tuottivat aika nihkeasti.

Yhtena vuonna onnistuin kasvattamaan kolme pingispallon kokoista vesimelonia, ja sitten ne vaan naivettyivat pois silmistani :evil: En oo mikaan viherpeukalo, mutta sita ja tata on tullut kokeiltua. Joskus onnistuu, joskus ei :D
"It is great to be a blonde. With low expectations it's very easy to surprise people."
Pamela Anderson
Waja
Jane Marple
Viestit: 1098
Liittynyt: La Maalis 07, 2009 2:36 pm

Re: Luonto/puutarha

Viesti Kirjoittaja Waja »

^Like I did. Hieno humoristinen huomio ja vielä pingispallon kokoisia vesimeloneja.
The Tuija.
Waja
Jane Marple
Viestit: 1098
Liittynyt: La Maalis 07, 2009 2:36 pm

Re: Luonto/puutarha

Viesti Kirjoittaja Waja »

Mulla kasvaa tuolla tontin reunalla kohtalaisen kokoinen rykelmä kasvia nimeltä Melampyrum nemorosum, suomeksi lehtomaitikka ja ruotsiksi natt och dag.

Villi luonnonkukka jonka erikoisuutena on että kukinto on kaksi värinen. Siis sekä violettia että keltaista kukintoa. Tavataan kuulemma myös Suomen eteläisimmistä osista.
On niin hyvän näköinen kasvi että olen sitä yrittänyt siirtää näkyvämmälle paikalle, mutta siirrettynä en ole saanut kasvamaan.

Onko tuttu ?
Waja
Jane Marple
Viestit: 1098
Liittynyt: La Maalis 07, 2009 2:36 pm

Re: Luonto/puutarha

Viesti Kirjoittaja Waja »

Vuosi on on vierähtänyt viime viestistä.

Kyl on näillä leveysasteilla ollut surkea kesä luonnon kannalta.
Kevät oli niin kylmä ettei hyönteisiä kehittynyt ja siitä seurauksena pikkulinnut jäivät ilman safgaa. Mulla on kohtuullinen määrä linnunpönttöjä. Yhdessäkään pöntössä ei ollut asukkaita.
Kyttäsin eteläeuroopassa Suomen kelien lämpiämistä, mutta ei se johtanut mihinkään.
Tulin vasta kesäkuun alusta, mutta viileetä oli.

Loppukesästä tuli joku ihme toukka terijokelaisiin, mitkä söivät isoimmasta puusta joka ikisen lehden veke.

No tämän kesän pyhitin rakentamiselle enkä kyttäillyt gardenia joka päivä.

Aasian puutarhassani sen sijaan sain nähdä ensinmäisten ananaksieni kehittyvän ja banaaneja tietysti...

Kyl jo kaipaa takaisin lämpöön.
Avatar
Dark Tetra
Hetty Wainthropp
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Tammi 25, 2017 11:19 am
Paikkakunta: Keskusvalvomo

Re: Luonto/puutarha

Viesti Kirjoittaja Dark Tetra »

Minäkin huomasin kehnon kesän. Kasvatin yrttejä, lähinnä persiljaa, timjamia ja basilikaa. Timjamia siksi, että tykkään ranskalaisesta keittiöstä. Sopii kalaan, kuten haukeen erinomaisesti. Kasvoivat yritit kovin huonosti. Vain pari satoa sain. Kalan puolesta kesä meni odotetusti. Tuli taimenta, haukea ja ahventa. Puutarhan yrttejä, ja metsän antimista sienet, ovat nyt avainasemassa kun sorsaa saa taas ottaa.
Vankilanjohtaja on eräänlainen matkaopas. Hän osaa määrätietoisesti johtaa jopa vuosikymmenen kestävää retkeä, jossa majoitus on järjestetty betonisen hotellin alakerrokseen.
Waja
Jane Marple
Viestit: 1098
Liittynyt: La Maalis 07, 2009 2:36 pm

Re: Luonto/puutarha

Viesti Kirjoittaja Waja »

Hyvän kuuloiset eväät sulla on ollut, tuoretta lähiruokaa. Kalojen osalta; kateeksi käy.
Gladys
David Starsky
Viestit: 4508
Liittynyt: To Loka 01, 2009 6:53 pm

Re: Luonto/puutarha

Viesti Kirjoittaja Gladys »

Juu nyt oli kyllä surkea satokausi. Avomaankurkkuja istutin, ja muutaman tompan, mutta eihän niistä mitään tullut. Kovin oli kummallinen kesä sekä sään että oman saamattomuuden puolesta. Ei oikein ottanut tämä rakas harrastus tällä kertaa tuulta purjeiden alle, ja jos suinkaan olen oikein ymmärtänyt, en ole ollut lähimainkaan ainoa. Yksi jos toinenkin näyttää valittelevan samaa.

Ensi vuonna uudella tarmolla!
All is pretty.
- Andy Warhol
tattooed fucker
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1436
Liittynyt: Pe Elo 13, 2010 1:48 pm

Re: Luonto/puutarha

Viesti Kirjoittaja tattooed fucker »

Aika hyvät on chilistä lähtien kamraadilla. Aika hyvä laittaa vaikka ruuan sekaan sitä tulisempaa.do as you like it. 8) tekee ohessa maailman parhaita kurkkuja.Just kävin siellä sateella fiilisteleen. 8) Mitäs muutakaan sateella tekemään,jos antas setit ym maholista,niin ois maadotetut madot,potut pellosta ja sitärataa.yhet tälle
I am not a man I am a fucking beast-Torture Killer-
Vastaa Viestiin