Kyllä juu, ihan oikeassa kohtaa on, siihen on vasen astalokäsi (ranne/kämmenen syrjä) osunut. Surmaajan rannehan tuossa on vaarassa kun lasinpaloja pystyssä, eikä puristusotteella voi ottaa kiinni/vastaan kun siinä kädessä on astalo. Tässä jäljessä 'palikat' on kohdillaan, kun ajatellaan ettei siinä verituhrussa näkynyt varsinaista tarttumista näppyläkuvioiduilla sormilla...
Toisella puolella ylempänä oleva sormikuvio kertoo tarttumisesta, sopii nimenomaan oikeaan käden sormiin, siinä ei voi olla astalo kädessä. Tämäkin on siten ok.
Jos jätetään alkunousun ongelmat loppuun, niin ukko saadaan arkulta karmille ja edelleen terassille:
-Oikea jalka arkun päällä.
-Vasen jalka kurkottelee karmille.
-Samalla vasen käsi astaloineen tavoittelee ikkunan vasenta reunaa.
-Hapuilevan käden ranne/kämmenen syrjä tekevät verijälkeä ikkunan reunaan ja pienemmän kolon ulos vuorilautaan.
-Jalka karmilla, keho kyyristyneenä ja vähän sivuttain, vasen jalka vähän koukussa, vasen käsi tukemassa ikkunan reunaan ulkopuolelta, yläkeho alkaa työntymään ikkuna-aukkoon.
-Kun yläkeho työntyy vinottain, ja kun oikea käsi on koukussa rinnankorkeudella kyynärpää takana, voi hanskakäden siirtää ahtaasta aukosta ulkopuolelle.
-Samaan aikaan oikea jalka vedetään ovilinjalle, vaatekasa putoaa lattialle.
-Oikea käsi tarttunut ikkunan oikealle puolelle (tarttumisjäljet oikealla ulkona).
-Pieni asennon- ja tasapainon korjaus johtaa siihen että vasen käsi hetkellisesti irtoaa ja 'iskeytyy' takaisin ikkunan reunaan, tällöin astalon varsi tekee isomman kolon vuorilaudan kulmaan.
-Yläkeho työntyy enemmän ulos ja oikeaa jalkaa aletaan vetää ikkunaukkoon ja karmille (vai siirretäänkö suoraan karmin yli).
-Kun tasapaino on saavutettu kiinnipitävällä oikealla kädellä ja jaloilla (tai pelkästään vasemmalla jalalla), on vasen käsi jäämässä jo vähän kehon sivulinjan taakse (koska keho vinossa), vasen käsi irtoaa ja siirty eteen.
-Ukko valmistautuu oikean jalan hyppyyn terassille, vasen käsi heilahtaa vasemmalle ja roiskii astalosta veriroiskeita kukkakorin päälle. Samalla kiinnipitävä oikea käsi irtoaa (tästä jäljet sormikuviossa)
-Ukko tömähtää terassille.
Nuo siis yhtä liikesarjaa, kesto karmille astumisesta terassille tömähtämiseen n 4s.
Alkunoususta tuli eräs ajatus mieleen, mikä liittyy niihin verijälkiin sisäseinässä.
https://aijaa.com/5n92YC
Nuo alimmat jäljet on tavattoman alhaalla, joten ne on tulleet kun surmaaja on ollut lattian tasolla.
Oletettavasti taulujen välissä oleva on kyynärpäästä ja sitten nuo sätettäiset jäljet hihasta.
Nyt kun ajattelee että se ylin verijälki reunassa olisi näiden jatkumoa (siis alhaalta ylöspäin), niin voiko niin ollakkaan: Kun kyynärvartta tuosta taulujen keskikohdasta siirtää ylöspäin, luulisi että taulu putoaa tai olisi vähintään verinen. Ja kun tarkastelee niitä sätettäisiä jälkiä (hihasta), niin tuleekin enempi sellainen vaikutelma, että siinä seinästä irtautuva hiha onkin laskutunut alaspäin, ei noussut ylöspäin.
Ajattelen että tässä on tapahtunut seuraavaa: Surmaajaa on reippasti askeltanut arkun viereen, välittömästi ensin nojannut kyynärvarrellaan seinään aikomuksena nousta arkulle. Astalo on tässä vaiheessa oikeassa kädessä. Samantien tullutkin sitte toisiin ajatuksiin ja irrotautunut nojaamisestaan. Viuhkamaisissa jäljissä laskeva suunta, eli kyynärvarsi (hiha) kun ensin on ottanut kosketusta seinään, on sitten säteittäisesti laskeutunut. Ottiko tässä vaiheessa vielä sen yhden lyhyen vasemman askeleen arkun viereen josta aikaisemmin kerroin.
Ja vaihtoiko tässä yhteydessä astalon oikeasta vasempaan käteen (verijäljet kynnysmaton edessä). Ajatuksenaan saattoi olla se, että vaihdosta voisi olla jotain hyötyä ulosmenossa. Oliko vai ei, ehkä vain luuli.
Ei siihen jääty seisoskelemaan, vaan kaikki tapahtui nopeasti ja jatkuikin nopeasti:
Oikea jalka arkulle, oikea kyynärvarsi nojaa siihen ylempään jälkeen (kyynärpää, hiha). Varsinainen hanskakäsi siis reilusti reunan yli, sojottaen jossain nousuvaiheessa vähän yläviistoon.
Tässä vaiheessa palataan tytön kertomukseen: Tyttö kertoi että ”otti se sielt ylhäält kii”.
Hmmm...Ehkä se vain näytti siltä kauempaa. Muistaakseni jossain kertoi myös että 'otti kiinni ikkunan alta', tarkoitti tällä kaiketi ikkunan karmin yläreunaa, sen alta.
Jospa siis se vain näytti siltä, vaikka hanskakäsi missään tarttuneena tytön näkökentässä ollutkaan, oli vain pienen hetken vähän ylöspäin suuntautuneena. Näin tulisi tämä kertomuksessa esitetty 'ehtokin' täytettyä, ei oikein muuten ole mahdollista kun tätä arkun kautta poistumista ajatellaan.