Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan kyseessä ei ollut mikään hätälasku. Luultavasti matkustajakoneen pilotit kuvittelivat tekevänsä normaalia laskua vielä korkeintaan joitakin sekunteja ennen törmäystä. Veikkaisin, että yleisökuullutus annettiin ensimmäisen kerran vasta koneen pysähdyttyä._locksmith_ kirjoitti: ↑Ti Tammi 02, 2024 8:07 pm Lisäksi perheen pojan kuvaamasta videosta päätellen ainakaan poika ei ollut ”hätälaskuasennossa” laskukiidon aikana (heiluvaa videokuvaa penkin selkänojien yli koneen liukuessa kiitotiellä). En toki tiedä, oliko ”hätälaskuasentoa” ohjeistettu ottamaan tuossa vaiheessa, mutta voisin kuvitella että oli ohjeistettu, ainakin yleensä aiemmin vastaavissa tilanteissa on ohjeistettu.
Japan Airlinesin matkustajakone törmäsi rannikkovartioston koneeseen laskeutumisen aikana
Re: Japan Airlinesin matkustajakone törmäsi rannikkovartioston koneeseen laskeutumisen aikana
Re: Japan Airlinesin matkustajakone törmäsi rannikkovartioston koneeseen laskeutumisen aikana
Juu törmäys tapahtui kiitotiellä jonkin videon perusteella, ei ilmassa, kun matkustajakone laskeutui ja pienkone oli samaan aikaan lähdössä.
Linkin sivulla myös koneen sisällä ennen evakuointia kuvattu video. Aika kiltisti matkustajat istuvat, vaikka savua tulee sisälle ja ikkunan takana loimottaa sekä kuuluu selvästi tulen kohina. Mutta kun lentoemännät huutavat sisäpuhelimiin ja odottavat käskyä evakuoida, niin silloin istutaan.
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000010093427.html
Linkin sivulla myös koneen sisällä ennen evakuointia kuvattu video. Aika kiltisti matkustajat istuvat, vaikka savua tulee sisälle ja ikkunan takana loimottaa sekä kuuluu selvästi tulen kohina. Mutta kun lentoemännät huutavat sisäpuhelimiin ja odottavat käskyä evakuoida, niin silloin istutaan.
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000010093427.html
Re: Japan Airlinesin matkustajakone törmäsi rannikkovartioston koneeseen laskeutumisen aikana
Ai niin että jotakuinkin näinkö sen olisi pitänyt mielestäsi mennä..._locksmith_ kirjoitti: ↑Ti Tammi 02, 2024 8:07 pm Lisäksi perheen pojan kuvaamasta videosta päätellen ainakaan poika ei ollut ”hätälaskuasennossa” laskukiidon aikana (heiluvaa videokuvaa penkin selkänojien yli koneen liukuessa kiitotiellä). En toki tiedä, oliko ”hätälaskuasentoa” ohjeistettu ottamaan tuossa vaiheessa, mutta voisin kuvitella että oli ohjeistettu, ainakin yleensä aiemmin vastaavissa tilanteissa on ohjeistettu.
"Hyvät matkustajat, tässä puhuu lennon kapteeni, olkaa hyvät ja kiinnittäkää turvavyöt sekä ottakaa hätälaskuasento, törmäämme hetken kuluttua laskeutuessamme kiitotiellä olevaan toiseen lentokoneeseen."
Pienkone on kyllä väärä termi kun puhutaan De Havilland Canada DHC-8-315Q lentokoneesta. Huomattavasti pienempi toki kun tuo A350, mutta ei missään nimessä pienkone sanan oikeassa merkityksessä.
-
- Christopher Lorenzo
- Viestit: 1527
- Liittynyt: Pe Elo 04, 2023 10:05 am
Re: Japan Airlinesin matkustajakone törmäsi rannikkovartioston koneeseen laskeutumisen aikana
Juu... on se sen verran riittävästi "pikku Chesnaa" isompi, että kävipä käsittämätön flaksi että osui "vain" matkustajakoneen siipeen. Metri(?) lisää, ja Havilland olisi mennyt Airbussin lattiasta läpi ja koko himmeli tulipalloksi. Todella siis monen sadan hengen lottivoitto.
-
- Frank Drebin
- Viestit: 394
- Liittynyt: Ti Joulu 11, 2018 1:29 am
Re: Japan Airlinesin matkustajakone törmäsi rannikkovartioston koneeseen laskeutumisen aikana
Juurikin näin. Lasku oli normaali kunnes rysähti, mutta vasta kiitotiellä. Ei siinä ehdi kuulutella eikä se koskaan edes ole prioriteetti lentäjille. Aviate, navigate, communicate eli ihan viimeisempänä hommana on huudella mikkiin, jos tiukka paikka piloteilla.rumilus kirjoitti: ↑Ti Tammi 02, 2024 8:50 pm Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan kyseessä ei ollut mikään hätälasku. Luultavasti matkustajakoneen pilotit kuvittelivat tekevänsä normaalia laskua vielä korkeintaan joitakin sekunteja ennen törmäystä. Veikkaisin, että yleisökuullutus annettiin ensimmäisen kerran vasta koneen pysähdyttyä.
Evakuoinnissa odotellaan ohjeita sen takia, ettei avata vääriä ovia suinpäin suoraan pahimpaan roihuun, jos se vältettävissä.
Tuskin tässä(kään) turmassa yksi asia meni pieleen. Varmaa näyttäisi olevan vain se, että A350:lla oli laskeutumislupa, muut seikat selviää sitten aikanaan. Mutta matkustajat voi kyllä kiitellä onneaan…
-
- Alokas
- Viestit: 5
- Liittynyt: Pe Heinä 21, 2023 5:54 pm
Re: Japan Airlinesin matkustajakone törmäsi rannikkovartioston koneeseen laskeutumisen aikana
Ei, ihan noin en tarkoittanut, melkoinen ennustaja pitäisi olla, jotta tuollaisen kuulutuksen pystyisi antamaan Tiesin törmäyksen tapahtuneen maassa. Ennemminkin ajattelin tilannetta siltä kannalta, että koneen ohajattavuus ja jarrutettavuus on huomattavasti heikentynyt tuollaisen osuman jäljiltä, joten voisi olla loogista käskyttää se hätälaskuasento eli pää polviin ja kädet takaraivolle, jotta mahdollisessa uudessa törmäyksessä tai äkkipysäyksessä ei loukkaantuisi niin moni. Uusi törmäys tai äkkipysäys voi olla mahdollinen, jos kiitotiellä on muitakin ”ylimääräisiä” (en ota kantaa kenellä oli lupa olla siellä ja kenellä ei) kohteita tai jos koneen suunta muuttuu ja se törmää odotuspaikalla olevaan toiseen koneeseen.EEMELI82 kirjoitti: ↑Ti Tammi 02, 2024 9:58 pmAi niin että jotakuinkin näinkö sen olisi pitänyt mielestäsi mennä..._locksmith_ kirjoitti: ↑Ti Tammi 02, 2024 8:07 pm Lisäksi perheen pojan kuvaamasta videosta päätellen ainakaan poika ei ollut ”hätälaskuasennossa” laskukiidon aikana (heiluvaa videokuvaa penkin selkänojien yli koneen liukuessa kiitotiellä). En toki tiedä, oliko ”hätälaskuasentoa” ohjeistettu ottamaan tuossa vaiheessa, mutta voisin kuvitella että oli ohjeistettu, ainakin yleensä aiemmin vastaavissa tilanteissa on ohjeistettu.
"Hyvät matkustajat, tässä puhuu lennon kapteeni, olkaa hyvät ja kiinnittäkää turvavyöt sekä ottakaa hätälaskuasento, törmäämme hetken kuluttua laskeutuessamme kiitotiellä olevaan toiseen lentokoneeseen."
Ei sen myöskään tarvitse olla nimenomaan lentäjä, joka käskyttää hätälaskuasennon, yhtä hyvin ohje voi tulla lentoemännältäkin. Videolla kuuluukin ilmeisesti lentoemäntien kuuluttamia ohjeita. Toki kielimuuri voi olla ruotsalaispojalla ymmärtämisen esteenä kun japaniksi huudetaan ohjeita. Varsinkin kun tilanne on pelottava, mikä ei ainakaan helpota vieraan kielen ymmärtämistä.
Re: Japan Airlinesin matkustajakone törmäsi rannikkovartioston koneeseen laskeutumisen aikana
Oliko merivartioston kone eksynyt väärälle kiitoradalle, laskeutuiko matkustajakone väärälle kiitoradalle? Kuormitettu lennonjohto, virhe merivartioston lentäjiltä, väärin tulkittu tai vahingossa annettu ohje lennonjohdolta, tutka huollossa jne.
No aika kertoo. Onhan noita vastaavia tapahtunut aiemminkin ja aina kyse on yhteensattumien summasta. Onni onnettomuudessa, että osuma A350 koneeseen ei ollut tuon pahempi. Tähtien asento hieman eri tavalla ja lopputuloksena voisi olla400 kuollutta.
Ja kuten todettua se laskeutuminen oli "normaali" osumaan asti, joten ei siellä valmiina kukaan istu pakkolaskeutumisasennossa. Rytinän jälkeen suurin osa jää varmaan ihmettelemään "MIT.VIT!" ilme naamalla. No ei tuo kone kaukaa tuossa kiitoradalla edes liikkunut osuman jälkeen.
No aika kertoo. Onhan noita vastaavia tapahtunut aiemminkin ja aina kyse on yhteensattumien summasta. Onni onnettomuudessa, että osuma A350 koneeseen ei ollut tuon pahempi. Tähtien asento hieman eri tavalla ja lopputuloksena voisi olla400 kuollutta.
Ja kuten todettua se laskeutuminen oli "normaali" osumaan asti, joten ei siellä valmiina kukaan istu pakkolaskeutumisasennossa. Rytinän jälkeen suurin osa jää varmaan ihmettelemään "MIT.VIT!" ilme naamalla. No ei tuo kone kaukaa tuossa kiitoradalla edes liikkunut osuman jälkeen.
-
- Frank Drebin
- Viestit: 394
- Liittynyt: Ti Joulu 11, 2018 1:29 am
Re: Japan Airlinesin matkustajakone törmäsi rannikkovartioston koneeseen laskeutumisen aikana
Näyttäisi tosiaankin siltä, että A350 teki työtä käskettyä, mutta pikkukone tyrkkäsi kiitoradalle ohi ns. holding pointin (C5). Ohessa Japanin viranomaisten julkaisema lennonjohdon ja koneiden välinen kommunikaatio. Miksi selvinnee pian…
Edit: taitaa tää minfon antiikkiserveri olla taas jäässä, onnistuisikohan liite nyt
Edit2: no ei onnistu, paska mikä paska. No enivei siinä selkeä ohje tornilta A350 lupa laskeutua 34R, joka kuitattiin. Ja pikkukoneelle hold at point C5 joka myös kuitattiin.
Edit: taitaa tää minfon antiikkiserveri olla taas jäässä, onnistuisikohan liite nyt
Edit2: no ei onnistu, paska mikä paska. No enivei siinä selkeä ohje tornilta A350 lupa laskeutua 34R, joka kuitattiin. Ja pikkukoneelle hold at point C5 joka myös kuitattiin.
Re: Japan Airlinesin matkustajakone törmäsi rannikkovartioston koneeseen laskeutumisen aikana
Selaillut myös otsikoita, ja ilmeisesti tosiaan tuo pienempi kone vetässy eteen ilman lupaa. Paska juttu sille ainoalle eloonjääneelle
Tässäkin näki taas japsien kurinalaisuuden, sieltä koneesta poistutaan nätisti, eikä mukaan oteta mitään. Suurimmalla osalla oleva yhteinen kielikin toki auttoi.
Tämä on näitä "modern miracle" uutisia, joita on oikeastaan ihan kiva lukea, vaikka traaginen juttu onkin. Uhrimäärä voisi olla hyvin paljon suurempi.
Tässäkin näki taas japsien kurinalaisuuden, sieltä koneesta poistutaan nätisti, eikä mukaan oteta mitään. Suurimmalla osalla oleva yhteinen kielikin toki auttoi.
Tämä on näitä "modern miracle" uutisia, joita on oikeastaan ihan kiva lukea, vaikka traaginen juttu onkin. Uhrimäärä voisi olla hyvin paljon suurempi.
-
- Sherlock John Holmes
- Viestit: 8182
- Liittynyt: Ti Maalis 30, 2021 2:48 pm
Re: Japan Airlinesin matkustajakone törmäsi rannikkovartioston koneeseen laskeutumisen aikana
Eräs ainakin onnettomuuteen myötävaikuttanut syy on jo löytynyt: toisiinsa törmänneet koneet olivat lennonjohtoon yhteydessä eri radiotaajuuksilla, joten ne eivät sitä kautta olleet tietoisia toisistaan. Tämä on melko tavanomaista suurilla kentillä, mutta ei samaa kiitorataa käyttävillä. Suurilla vilkasliikenteisillä kentillä, joilla on useita kiitoratoja eri kiitoratoja käyttävät koneet ovat usein yhteydessä eri lennonjohtajiin ja käyttävät yhteyksissään eri radiotaajuuksia.
Hanedan kentällä on käytössä myös maatutka, jolla lennonjohto näkee koneiden sijainnin kentällä, mutta sen tarkkuus ei välttämättä riitä erottamaan sitä onko jokin kone kiitoradalla vai sen viereisellä odotusalueella. tämäkin on eräs riskitekijä.
No, syyt kyllä selviävät mutta siihen menee todennäköisesti useita kuukausia.
Hanedan kentällä on käytössä myös maatutka, jolla lennonjohto näkee koneiden sijainnin kentällä, mutta sen tarkkuus ei välttämättä riitä erottamaan sitä onko jokin kone kiitoradalla vai sen viereisellä odotusalueella. tämäkin on eräs riskitekijä.
No, syyt kyllä selviävät mutta siihen menee todennäköisesti useita kuukausia.
Re: Japan Airlinesin matkustajakone törmäsi rannikkovartioston koneeseen laskeutumisen aikana
Tätä se teettää kun ne silmät eivät aukea kokonaan. Kuulin huhua et tummaihoinen ollut antamassa ohjeita lennonjohdossa. Ettei olis jotain sukua näille kotimaan aivokirurgeille.
-
- Remington Steele
- Viestit: 226
- Liittynyt: La Joulu 12, 2020 8:05 pm
Re: Japan Airlinesin matkustajakone törmäsi rannikkovartioston koneeseen laskeutumisen aikana
Ai että tokiolaisessa lennonjohtotornissa? Todennäköisyydet kyllä painottuu raskaasti siihen suuntaan, että sinun kannattaisi miettiä uudestaan lähteitä, mistä "uutisiasi" seuraat.
Muutoin: Ohessa linkki jo aiemmin mainittuun asiaan, että se koneista pienempi mitä ilmeisemmin oli saamansa ohjeistuksen vastaisesti kohdassa, missä sen ei pitänyt olla:
https://www.bbc.com/news/world-asia-67874607
Lisämausteena aimpiin keskusteluihin kuulutuksista: Ohjaamon miehistö ei tiennyt tulipalosta, ennen kuin siitä matkustamon puolelta kerrottiin (ilmeisesti aiheuttaen ainakin jonkinlaisen viivästyksen) ja kuulutusjärjestelmä oli lakannut toimimasta, joten lentoemot käyttivät megafoneja ja keuhkojaan matkustajien käskyttämiseen:
https://japantoday.com/category/nationa ... tails-show
-
- Andy Sipowich NYPD
- Viestit: 1337
- Liittynyt: Pe Helmi 25, 2022 11:32 am
Re: Japan Airlinesin matkustajakone törmäsi rannikkovartioston koneeseen laskeutumisen aikana
Varmaan selvinnyt kapteeni tekee harakirin. Häpeä liian suuri kannettavaksi, kun 5 toveria kuoli, ja monta siviiliä vaarassa.
Slava Ukraini! <3
-
- Hetty Wainthropp
- Viestit: 480
- Liittynyt: Ma Tammi 23, 2012 11:47 am
- Paikkakunta: Pori
Re: Japan Airlinesin matkustajakone törmäsi rannikkovartioston koneeseen laskeutumisen aikana
Olikos ensimmäinen A350- koneelle sattunut "isompi" mälli?
Syntyminen on vain kuoleman odotusta