Pasi Aaltonen -surmattu Tampereella v.2002

Suomessa tapahtuneet vielä selvittämättömät henkirikokset
miesasiamies
Harjunpää
Viestit: 338
Liittynyt: Ti Syys 08, 2015 4:07 pm

Re: Pasi Aaltonen -surmattu Tampereella v.2002

Viesti Kirjoittaja miesasiamies »

Lyhyesti: ruudun takaa saatavilla olevilla tiedoilla on tekijän profiloiminen alle 25-vuotiaaksi liian pitkälle vietyä tulkintaa. Ja urheilusukkia pitää melkein kuka tahansa.
Diego
Hetty Wainthropp
Viestit: 469
Liittynyt: Su Kesä 28, 2015 10:27 pm

Re: Pasi Aaltonen -surmattu Tampereella v.2002

Viesti Kirjoittaja Diego »

minulle pohdinta tuntuu vähän kainalosauvaiselta ilman tietoa siitä mitä pasi mahdollisesti pelkäsi tampereella ja kai siksikin sieltä poismuuttoa suunnitteli. poliisi mainitsee asiasta ketjun ekalla sivulla olevassa tiedotteessa. tavallaan siis häiritsevä tieto kun sitä koskevasta asiasta ei tiedä enempää. toinen mielenkiintoinen linja on nuo mainitut Helsingin homosurmat joista on tietoa eri ketjuissa ja tässä ketjussa niputtaen:
http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic.php?t=18463
LAWoman
Christopher Lorenzo
Viestit: 1604
Liittynyt: To Maalis 11, 2010 5:36 pm
Paikkakunta: Länsirannikko

Re: Pasi Aaltonen -surmattu Tampereella v.2002

Viesti Kirjoittaja LAWoman »

Itse olisin samoilla linjoilla tuossa aiemmin mainitusta mahdollisuudesta sen suhteen, että uhri olisi epävarma oman seksualisuutensa suhteen. On suuttunut teostaan lähinnä itselleen ja kostanut sen Aaltoseen. Tuota voisi vielä korostaa, jos tosiaan olisi niin, että tekijä olisi lähtöisin jostain Sievin suunnalta. Siellä päin on paljon lestadiolaisia ja muutenkin paikoin vakavahenkinen meno joten sopisi kuvaan.
There's a killer on the road
His brain is squirmin' like a toad
Take a long holiday
Let your children play
If ya give this man a ride
Sweet memory will die
Killer on the road, yeah.
perusasiamies
Roger Murtaugh
Viestit: 880
Liittynyt: Ke Maalis 18, 2015 8:12 pm

Re: Pasi Aaltonen -surmattu Tampereella v.2002

Viesti Kirjoittaja perusasiamies »

LAWoman kirjoitti:Itse olisin samoilla linjoilla tuossa aiemmin mainitusta mahdollisuudesta sen suhteen, että uhri olisi epävarma oman seksualisuutensa suhteen. On suuttunut teostaan lähinnä itselleen ja kostanut sen Aaltoseen. Tuota voisi vielä korostaa, jos tosiaan olisi niin, että tekijä olisi lähtöisin jostain Sievin suunnalta. Siellä päin on paljon lestadiolaisia ja muutenkin paikoin vakavahenkinen meno joten sopisi kuvaan.
Tuo ei muuten ole välttämättä ollenkaan pöllömpi ajatus, että surmaaja tosiaan olisi kotoisin Sievin suunnalta. Jotain aavistuksia poliisilla täytyy olla, koska sieltä Sievin suunnalta tosiaan vihjeitä pyydeltiin.

Mielestäni ei ole mitenkään mahdollista, että surmaaja oli julkihomo, joka oli saanut turvakengät työnantajaltaan. Tällöin tekijä nimittäin olisi jäänyt kiinni nopeasti. Joku työpaikalla olisi osannut epäillä työkenkänsä kadottanutta homomiestä.

Surmaaja saattoi olla piilohomo, joka oli saanut työpaikaltaan kengät. Tällöin kaveri ei välttämättä olisi jäänyt kiinni. Mutta mahdollista se olisi ollut, koska tekijä olisi työkenkänsä kuitenkin "hukannut" epäilyttävään aikaan.

Minusta on siis todennäköistä, että surmaaja ei saanut kenkiään keltään työnantajalta. Tällöin surmaajan olisi pitänyt ostaa kenkänsä itse. Pidän tätä vaihtoehtoa hyvin todennäköisenä. Sievi-merkin täytyi siis olla surmaajalle jollain tavalla tuttu, kun tekijä osasi oma-aloitteisesti kyseisen merkkiset turvakengät ostaa.

Edelleen, koska kukaan tekijän lähipiirissä ei ole huomannut turvakenkien katoamista, niin se viittaa siihen, että tekijän lähipiiri ei ollut kovinkaan iso. Tämä voisi viitata siihen, että tekijä oli vasta hiljattain muuttanut Tampereelle. Mikäpä sopisi paremmin, kuin että Sievin suunnilta muutti.

Jos edelleen oletetaan, että tekijä oli seksuaalisuutensa kanssa hukassa ollut nuori, niin en pidä todennäköisenä, että tekijä on itse ostanut kalliit surmapaikalle jääneet Adidas-urheilusukat. Joku on ostanut ne tekijälle lahjaksi. Esimerkiksi omat vanhemmat joululahjaksi. No tämä menee ehkä jo liian paljon spekuiluksi, mutta kuitenkin. Ei nuori sälli osta kalliita Adidas urheilusukkia itse. Ehkä ne turvakengätkin oli saatu lahjaksi?
Ailar
Jessica Fletcher
Viestit: 3284
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 3:25 pm

Re: Pasi Aaltonen -surmattu Tampereella v.2002

Viesti Kirjoittaja Ailar »

Tämä Sievin suunta on käsittääkseni tullut siitä ajatuksesta, että tuo kenkämalli oli tullut vasta hieman ennen surmaa myyntiin. Ilmeisesti näitä myyntipaikkoja ei tuohon aikaan ainakaan vielä ollut kuin Sievin ympäristössä tai ainakin tuo kenkämerkki oli siellä tunnetumpi.
Yleisestihän Sievi-merkkiset kengät ovat hyvinkin tunnettuja. Yksi myyntipaikka on Tuurin kyläkauppa, jossa käy asiakkaita laajalta alalta Suomesta. Monet saattavat esim. opiskelutarvikkeita, -vaatteita ja muita koulunaloitukseen liittyviä ostoksia tekemässä siellä.
Olen itse aikanaan hankkinut opiskeleville pojillemme turvakenkiä ts. ollut heidän mukanaan ostamassa niitä. Tällöin myyjälle ilmoitettiin, että haluamme turvakengät ja pojat valitsivat haluavansa mallin myyjän esille tuomista kengistä. En muista, olivatko Sievi-merkkisiä, mutta esim. miehelläni on juuri tämän merkkiset turvasaappaat.
Tuota ihmettelin, etteikö nuori sälli ostaisi kalliita adidassukkia itse?! Kyllä meidän pojat ainakin osteli. Nuoret nimenomaan ostelevat mielellään merkkituotteita.
Eilisaamu
Martin Riggs
Viestit: 627
Liittynyt: To Touko 15, 2008 11:06 pm

Re: Pasi Aaltonen -surmattu Tampereella v.2002

Viesti Kirjoittaja Eilisaamu »

Mä en näe ollenkaan että tekijän olisi oltava Sievin suunnalta noiden kenkien perusteella. Ihan omaan kokemukseen perustuen, kun minulla on tällä hetkellä kolmet Sievin turvakengät,kahdet kotona omana. Ensimmäiset ovat jääneet työsuhteesta työskennellessäni n. 300 km päässä Sievistä, ja aloitin työpaikassa v.2000! Siis pari vuotta jo ennen surmaa. Tuossa suht suuressa talossa meille työnantaja osti turvakengät, ja ne oli Sievin turvakengät. Toiset kengät jäivät toiselta paikkakunnalta, vielä melkein 100km lisää kauemmaksi Sievistä, ja myös tuolla työnantaja osti työntekijöille Sievin turvakengät. Tällä hetkellä minulla on työmaalla käytössä myös Sievin turvakengät, kolmannet siis, ja asun edelleen monen sadan km päässä Sievistä.

Jos tekijällä ollut Sievin turvakengät, ne ovat myös voineet jäädä jostain entisestä työpaikasta hänelle omaksi, ja käyttänyt niitä vapaa-aikana ihan normaali jalkineena.
Ailar
Jessica Fletcher
Viestit: 3284
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 3:25 pm

Re: Pasi Aaltonen -surmattu Tampereella v.2002

Viesti Kirjoittaja Ailar »

En minäkään oikein usko, että surmaajan alkuperää saadaan selville pelkästään noiden Sievin kenkien perusteella. Ainoa ajatushan tässä voisi olla tuo, mistä kirjoitinkin jo, että juuri tuota nimenomaista mallia olevia kenkiä ei olisi levitetty markkinoille kuin Sievin lähistölle tuon reilun puolen vuoden ajan ennen surmaa.
Siinäkin tapauksessa olisi vielä mahdollista, että esim. työnantaja olisi tilannut kenkiä työntekijöilleen.

Tästä surmaillasta ei sitten varmaankaan saatu minkäänlaisia havaintoja, että kenen seurassa Pasi ravintolassa illan aikana vietti aikaansa tms. Tosin surmaajakin sai viikon etumatkan, jolloin ihmisten muistikuvat ovat jo hämärtyneet.
Voisihan olla, että Pasi on surmaajansa ravintolassa tavannut. Miehet ovat sopineet, että Pasi lähtee edeltä hoitamaan koirat. Tällöin surmaaja olisi onnistunut hankkimaan tavallaan alibin itselleen. Hän on heilunut ravintolassa alkuillan, poistunut välillä Aaltosen asunnolle ja kenties palannut takaisin ravintolaan, kuin ei olisi poissa ollutkaan. Kännissä olleet kaverit eivät ehkä ole huomanneet lainkaan hänen poissaoloaan. Ulkoisesti hän on ollut siisti palatessaan ravintolaan, kun on saanut rauhassa pestä ja puleerata itsensä Aaltosen asunnossa ja ottaa vielä puhtaat sukat ja kengätkin uhrilta.
perusasiamies
Roger Murtaugh
Viestit: 880
Liittynyt: Ke Maalis 18, 2015 8:12 pm

Re: Pasi Aaltonen -surmattu Tampereella v.2002

Viesti Kirjoittaja perusasiamies »

Tottakai Sievin kenkiä on eripuolilla Suomea yleisesti ottaen, mutta pitää tarkastella mitä tästä surmasta tiedetään.

En siis usko, että nuo löydetyt turvakengät on mikään Tamperelainen työnantaja ostanut surmaajalle. Tuon tien poliisi on varmasti käynyt loppuun, ja kaikki kivet on käännetty. Jäljelle jää siis vaihtoehdot:

1) Joku muu kuin Tamperelainen työnantaja on ostanut kengät surmaajalle.
2) Surmaaja on ostanut kenkänsä itse tai saanut lahjaksi.

Koska turvakengät olivat niin uudet, niin pidän vaihtoehtoa 1 epätodennäköisenä. Minusta siis surmaaja on itse ostanut kenkänsä mahdollisesti jopa ihan vapaa-ajan kengikseen. Tai sitten saanut lahjaksi. Tästä voidaan päätellä, että Sievin merkkiset kengät ovat olleet surmaajalla tuttuja, koska surmaaja on itse hankkinut uuden malliset kengät itselleen pian myyntiintulon jälkeen. Tuon uuden mallin myyntipaikkoja taisi olla lähinnä Sievin lähistöllä.

Kyllä tuossa poliisin vihjeiden pyynnissä Pohjois-Suomesta siis minusta on selvä logiikka. Poliisihan totesi tässä uutisessa

http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/ke ... sa/666589/

että
”Jalkineet ovat aina tunnetuimpia ja käytetyimpiä siellä, missä niitä valmistetaan”, Sisä-Suomen poliisilaitoksen rikoskomisario Juha Siljamäki kuvailee.
Ailar
Jessica Fletcher
Viestit: 3284
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 3:25 pm

Re: Pasi Aaltonen -surmattu Tampereella v.2002

Viesti Kirjoittaja Ailar »

Niin kyllä, mutta siinä jankkaan edelleen, että Sievi on erittäin tunnettu merkki laajalti Suomessa. Jostain syystä en ymmärrä tätä, että ostajan piti tuntea merkki ostaessaan kengät.
Siis jos haluaa ostaa turvakengät, niin menee kenkäkauppaan ja pyytää vaikkapa myyjää esittelemään kenkävalikoiman tältä osin. Ei tarvitse tuntea yhtäkään valmistajaa.
Aiemmin toin esille esimerkkinä Veljekset Keskisen kaupan Tuurista. Kävin hiljattain siellä ostamassa maalia ja maalaustuotteita. Muistin niiden olevan eri paikassa kuin missä sitten olivatkaan. Kun viimein sain eräältä myyjältä koordinaatit oikealle hyllylle, kävelin urheilu- ja vapaa-aikaosaston läpi. Siinä keskellä käytävää oli esittelypöytä, missä oli jos jotakin mm. Sievin turvakenkien eri malleja.
Voihan tässäkin tapauksessa esim. olla käynyt niin, että nuori on mennyt opiskelemaan alalle, jossa tarvitaan turvakenkiä. Opettaja on ilmoittanut, että ostatte kengät. Hän on mahdollisesti jopa maininnut muutamia merkkejä, joita voi kysellä kaupoista.
Nuori on saanut opintorahansa ja suunnistanut kauppaan ja ostanut Sievin kengät ilman sen kummempia säätöjä.
Ailar
Jessica Fletcher
Viestit: 3284
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 3:25 pm

Re: Pasi Aaltonen -surmattu Tampereella v.2002

Viesti Kirjoittaja Ailar »

Tuolta sivulta kun lukee, niin tajuaa, miten tunnettuja Sievin turvajalkineet ovat olleet jo vuosikymmeniä:
http://www.sievi.com/fi/yritys/sievin-tehdas/
Diego
Hetty Wainthropp
Viestit: 469
Liittynyt: Su Kesä 28, 2015 10:27 pm

Re: Pasi Aaltonen -surmattu Tampereella v.2002

Viesti Kirjoittaja Diego »

ihminen menee alan liikkeeseen ja sanoo tarvitsevansa turvakengät. myyjä esittää mahdollisesti tarkentavia kysymyksiä ja asiakkaan vastausten pohjalta myyjä arvioi että Sievin turvakengät voisivat soveltua asiakkaan tarkoitukseen. myyjä tarjoaa niitä asiakkaalle ja asiakas ostaa ne ja alkaa käyttämään niitä.
perusasiamies
Roger Murtaugh
Viestit: 880
Liittynyt: Ke Maalis 18, 2015 8:12 pm

Re: Pasi Aaltonen -surmattu Tampereella v.2002

Viesti Kirjoittaja perusasiamies »

Ailar ja Diego: Yritän selventää ajatuksiani vielä kerran. Ajatteluni meni siis pähkinänkuoressa seuraavasti:

Jos surmaaja osti Sievi Mustang turvajalkineet itselleen vapaa-ajan kengiksi, niin tällöin surmaajan täytyy olla kotoisin Sievin lähistöltä.

Tietysti voitte kyseenalaistaa tuon, että olivatko turvajalkineet surmaajan vapaa-ajan kengät. Pari seikkaa puhuu kuitenkin sen puolesta:

1) Jos tekijä oli homo ja hukannut surman aikaan työnantajan ostamat Sievi Mustang jalkineet, niin luulisi nyt hyvänen aika jonkun työtoverin huomanneen. Erityisesti poliisi on varmasti selvittänyt kaikki Tamperelaiset firmat tarkkaan, joihin Sievi Mustang turvakenkiä hankittiin.

2) Turvakengät olivat tekijällä jalassa perjantain ja lauantain välisenä yönä, joka oletettavasti on vapaa-aikaa.
Diego kirjoitti:ihminen menee alan liikkeeseen ja sanoo tarvitsevansa turvakengät. myyjä esittää mahdollisesti tarkentavia kysymyksiä ja asiakkaan vastausten pohjalta myyjä arvioi että Sievin turvakengät voisivat soveltua asiakkaan tarkoitukseen. myyjä tarjoaa niitä asiakkaalle ja asiakas ostaa ne ja alkaa käyttämään niitä.
Niin, mutta ei kukaan myyjä tule tarjoamaan Sievin turvakenkiä, jos hakee vapaa-ajan kenkiä. Ja kuten Ailar tässä toteaa (tummennus minun):
Ailar kirjoitti:En minäkään oikein usko, että surmaajan alkuperää saadaan selville pelkästään noiden Sievin kenkien perusteella. Ainoa ajatushan tässä voisi olla tuo, mistä kirjoitinkin jo, että juuri tuota nimenomaista mallia olevia kenkiä ei olisi levitetty markkinoille kuin Sievin lähistölle tuon reilun puolen vuoden ajan ennen surmaa.
Siinäkin tapauksessa olisi vielä mahdollista, että esim. työnantaja olisi tilannut kenkiä työntekijöilleen.
Eli jos surmaaja osti kenkänsä itse, niin todennäköisesti kaupat tehtiin Sievin lähistöllä.
Eilisaamu
Martin Riggs
Viestit: 627
Liittynyt: To Touko 15, 2008 11:06 pm

Re: Pasi Aaltonen -surmattu Tampereella v.2002

Viesti Kirjoittaja Eilisaamu »

Niin näinkin voi olla tai sitten ei. Vaikea ajatella mistä kengät on hankittu kun ei ole tietoa. Jos surmaajalle ovat kengät jääneet työsuhteen päätteeksi ja muuttanut tämän jälkeen paikkakuntaa, mahdollisuuksia on kymmeniä ellei satoja. Ja jos vain mielestään näyttäneet hyvältä ja siksi pitänyt vapaa-aikana , että ei ole surman ajankohtana ollut enää töissä ollenkaan. Tuntuisi oudolle että joku ostaisi kalliit turvakengät vapaa-ajan kengiksi.
Utta ei taida enää olla surmaajalla etsittyjä kenkiä, eli ei rikos ratkea ehkä tätä kautta , vaikkakin mukava näitä pohtia.
kid

Re: Pasi Aaltonen -surmattu Tampereella v.2002

Viesti Kirjoittaja kid »

Lueskelin taas vanhoja viestejä, ja pohdiskelin kenkien vereentymistä ja sukkien puuttumista. Voiko olla niin, että surmaaja oli ilman kenkiä ja sukkia seksin vuoksi, mutta kengät+sukat olivat niin lähellä surmapaikkaa, että vereentyivät sen vuoksi? Surmaaja olisi siten tekosensa tehtyään napannut Pasin kengät mukaansa.

Itse olen joskus teininä lähtenyt aika vauhdikkaasti yhden yön jutun luota (kännissä), ja sukat jäivät siinä touhussa muasta. Eli ilman sukkia mutta kengät jalassa hoipuin matkoihini.

Olisiko Pasin surmaajalle voinut käydä samoin? Pienessä humalassa mahdollisesti, tajunnut mitä tuli tehtyä, ja niin pian pakoon kun vain mahdollista?
Ailar
Jessica Fletcher
Viestit: 3284
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 3:25 pm

Re: Pasi Aaltonen -surmattu Tampereella v.2002

Viesti Kirjoittaja Ailar »

Olen Eilisaamun kanssa samaa mieltä; kukaan tuskin ostaa pelkästään vapaa-ajan kengiksi turvajalkineita. Turvakengät ovat voineet jäädä jalkaan, jos mies on esim. suoraan työstä lähtenyt bilettämään. Hän on mahdollisesti mennyt töihin tai kouluun esim. lenkkareilla, joten mustat turvakengät on sittenkin ollut parempi vaihtoehto ravintolaan. Tai ehkä hänellä ei ylipäätään ole ollut valinnanvaraa jalkineissa; lenkkarit tai turvakengät. Miehellä oli tummat housut jalassaan, joten turvakengät on noista kahdesta vaihtoehdosta parempi.

Ja vaikka ostaisikin kengät itse, ei ostajan tarvitse olla Sievin lähistöltä, jos noita kenkiä myytiin muuallakin Suomessa ennen surmaa. Osto käy todella Diegon esittämällä tavalla helposti.
Miehen ei ole tarvinnut hukata työnantajansa ostamia kenkiä, koska kengät ovat mahdollisesti hänen omansa. Jos omat kenkänsä hukkaa, kuka esim. jossain oppilaitoksessa kyttää toisen kenkien vaihtumista uusiin.
Jos hän on hukannut työnantajan kengät, saa kai tuollaiset uudet ostettua tilalle.
Eri mahdollisuuksia on niin paljon, ettei siitä selvyyttä todellakaan näin saa.
Kengät ovat voineet tulla niin montaa kautta käyttäjälleen.

Tätä kidin esittämää mahdollisuutta ketjussa on pohdittukin. Kengät oli vaihdettava, jottei jättäisi jälkeensä verisiä jälkiä rappukäytävään.
Vastaa Viestiin