Tulilahti 1959 (ketju 1)
Onko näitten kahden pojan osuutta murhiin tutkittu kunnolla? Hehän olivat käyneet siellä tyttöjen teltalla illalla. Juttu ei johtanut muuhun kuin tyttöjen antamaan pakkiin. Aamulla pojat olivat käyneet vielä leiripaikkaa katsastamassa moottorilla ja havainneet sen tyhjäksi.
Vielä samana päivänä he olivat lähteneet metsätöihin ja olleet siellä pisemmän aikaa. Poliisi oli kuuluuttanut radiossa/lehdissä poikia ottamaan yhteyttä, mutta he olivat olleet täydellisessä uutispimennossa.
Olen joskus pähkäilly mäitten poikien (tai jommankumman osuutta) murhiin. He ovat antaneet (todennäköisesti) toisilleen alibit illan ja yön tapahtumista. Lisäks mun epäilyjä lisäsi yli 20 vuotta sitte eräs työkaveri. Hän kertoi miten oli ollu soutelemassa näistä toisen pojan kanssa ja tää poika oli melkeen raiskanut hänet veneen pohjalla.
Vielä samana päivänä he olivat lähteneet metsätöihin ja olleet siellä pisemmän aikaa. Poliisi oli kuuluuttanut radiossa/lehdissä poikia ottamaan yhteyttä, mutta he olivat olleet täydellisessä uutispimennossa.
Olen joskus pähkäilly mäitten poikien (tai jommankumman osuutta) murhiin. He ovat antaneet (todennäköisesti) toisilleen alibit illan ja yön tapahtumista. Lisäks mun epäilyjä lisäsi yli 20 vuotta sitte eräs työkaveri. Hän kertoi miten oli ollu soutelemassa näistä toisen pojan kanssa ja tää poika oli melkeen raiskanut hänet veneen pohjalla.
ei kai poikien toimia muuten tutkittu kuin kovisteltiin kun ilmoittautuivat nimismiehelle olleensa tyttöjen seurassa murha iltana. hehän olivat nähneet mopomiehen silloin kun tytöt polkivat tulilahteen. moottoripyörällä olivat silloin liikkeellä mutta leirintäalueelle tulivat noin 20.30 aikoihin moottoriveneellä. en kyllä jaksa oikein uskoa että pojat olisivat olleet "asialla". tietenkin voi olla että heitäkin epäiltiin ja epäillään asian tiimoilta. mahtavatko elää vielä? ovat siinä 70 ikävuoden paikkeilla nykyään joten ei mitään fossiileja vielä. vai kuinka?
-
- Angus MacGyver
- Viestit: 6659
- Liittynyt: Su Touko 13, 2007 12:22 pm
Kun ei maannut kuolinvuoteella, vaan keinui tuulessa hiljaa matkalla maahan uuteen.lost kirjoitti:Se vain ihmetyttää, että miksi Runar ei edes kuolinvuoteellaan tunnustanut, jos hän oli teon takana.
Itse en jaksa uskoa Runarin syyllisyyteen. Hitto kun ois aikakone, voisi käydä aina katsomassa pahat teot.
Leuka rintaan ja kohti uusia nöyryytyksiä
Eipä kuollut Runar vuoteeseen. Oli lakanoista virittänyt hirttosilmukan ja yöllä vartioiden huomaamatta oli hypännyt köyden jatkoksi.
Sitäpaitsi siinä vaiheessa oikeudenkäynti Runaria vastaan oli vielä kesken.
Sitäpaitsi siinä vaiheessa oikeudenkäynti Runaria vastaan oli vielä kesken.
lost kirjoitti:Se vain ihmetyttää, että miksi Runar ei edes kuolinvuoteellaan tunnustanut, jos hän oli teon takana.
-
- Angus MacGyver
- Viestit: 6659
- Liittynyt: Su Touko 13, 2007 12:22 pm
Teoillahan on aivan uskomattoman paljon samankaltaisuuksia, mutta silti on lähes mahdotonta uskoa samaan tekijään. Ainakaan se ei ollut Hans Assmann , joka Kyllikki Saaren murhan aikoihin oli asiakirjojen mukaan Saksassa. Vastaavasti Runar, jota jossain vaiheessa jopa kuulusteltiin Kyllikki Saaren murhan johdosta, oli turvallisesti häkissä sekä silloin 1953 että 1960.
Tämän tiimoilta voinkin kirjoitaa aika hauskasta selvittelystä. Yksi Bodomin vakavasti otetuista epäillyistä, kulkuri Lonka, oli siskonsa todistuksen mukaan tykönään Hämeenkylän kartanon alueella helluntaina 1960. Jostain vanhoista jutuista selvisi, että Runar oli ollut joskus aiemmin, oliskos 58 tai 59, jossain kartanossa pääkaupunkiseudulla töissä. Tästä iski tietysti mieleen, että olisvatkohan saman kartanon poikia, ja olisikos Lonkalla ollut jonkinlainen motiivi pelastaa kaverinsa nahka tekemällä samanlainen teko. Kaukaa haettu, lähes utopistinen juttu, mutta aina kannattaa selvittää. No, lopulta selvisi, että Runar olikin ollut Vuosaaren kartanossa töissä.
Tämän tiimoilta voinkin kirjoitaa aika hauskasta selvittelystä. Yksi Bodomin vakavasti otetuista epäillyistä, kulkuri Lonka, oli siskonsa todistuksen mukaan tykönään Hämeenkylän kartanon alueella helluntaina 1960. Jostain vanhoista jutuista selvisi, että Runar oli ollut joskus aiemmin, oliskos 58 tai 59, jossain kartanossa pääkaupunkiseudulla töissä. Tästä iski tietysti mieleen, että olisvatkohan saman kartanon poikia, ja olisikos Lonkalla ollut jonkinlainen motiivi pelastaa kaverinsa nahka tekemällä samanlainen teko. Kaukaa haettu, lähes utopistinen juttu, mutta aina kannattaa selvittää. No, lopulta selvisi, että Runar olikin ollut Vuosaaren kartanossa töissä.
minä en oikein jaksa enää uskoa että tapauksilla olisi sama tekijä. enkä kyllä usko siihenkään Nils Gustaffson olisi toverinsa silloin tappanut. siihen aikaan maata kierteli paljon kaikenlaista äijää yleensä polkupyörillä kulkien ja työkseen tekivät tinurin hommia eli tinasivat Yleisesti vielä silloin käytössä olleita kuparikattiloita ja kahvipannuja joita joka tuvasta löytyi. uskoisin että ainakin tulilahden ja bodomin teot teki joku tämän sorttinen tyyppi jota esim Runar Holmströmkin edusti. Lonkakin on varteenotettava vaihtoehto tekijänä.
Olen kuullut, että Assmann olisi Kyllikin surman aikaan ollut Ruotsissa? Ehkä sekoitan jotain...
Jos tekijä näissä ei ole sama, niin miksiköhän nämä sitten ovat niin samankaltaisia? Ehkä tekemällä samanlaisia surmia, on yritetty harhauttaa poliisi? Kyllikin surma sai paljon julkisuutta ja media oli hyvin kiinnostunut aiheesta. Olisiko joku hieman päästäänsä vialla oleva henkilö innostunut ja halunnut saada myös paljon julkisuutta teolleen. Aika kaukaa haettua kyllä tämäkin, mutta mitä ihmisistä ikinä tietäkään.
Bodom ja Kyllikin tapauksissa yhtenä aika mielenkiintoisena seikkane pidän sitä, että Bodomilla nähty "hiippari" oli taluttanut pyörää ns. vasenkätisen puolelta, ja kyllikin tapauksessa tämän männyn karakon oli iskenyt vasenkätinen..
Jos tekijä näissä ei ole sama, niin miksiköhän nämä sitten ovat niin samankaltaisia? Ehkä tekemällä samanlaisia surmia, on yritetty harhauttaa poliisi? Kyllikin surma sai paljon julkisuutta ja media oli hyvin kiinnostunut aiheesta. Olisiko joku hieman päästäänsä vialla oleva henkilö innostunut ja halunnut saada myös paljon julkisuutta teolleen. Aika kaukaa haettua kyllä tämäkin, mutta mitä ihmisistä ikinä tietäkään.
Bodom ja Kyllikin tapauksissa yhtenä aika mielenkiintoisena seikkane pidän sitä, että Bodomilla nähty "hiippari" oli taluttanut pyörää ns. vasenkätisen puolelta, ja kyllikin tapauksessa tämän männyn karakon oli iskenyt vasenkätinen..
kyllähän näillä jutuilla paljonkin on yhtäläisyyksiä. Assmann oli kait kuitenkin suomessa silloin. eikös ollut ruotsissa vasta 60 luvun alussa 63 kun Sirkka- Liisa Waljus kuristettiin asuntoonsa Turun rauhankadulla. Bodomin tapauksessahan pyörän taluttaja oli kait juuri tämä Lonka mutta eikös hänet nähty jo paljon myöhemmin aamulla? se kello kuuden mies oli vaalea tukkainen Lonka taas tummahko. Kyllikki Saarta ja tulilahden juttuja taas yhdistävät ne männyn näreet haudoilla ja muistaisin lukeneeni silloin että tulilahdellakin näreet oli vuollut vasenkätinen henkilö mutta Runar oli oikea kätinen.
Joo, vasenkätisyydestä on puhuttu, mitä se siten merkitseekin.
Hans oli Waljuksen murhan aikoihin heinäkuussa 1963 Peräseinäjoella. Hans ei paljon sotavankeusajan jälkeen töitä kotimaassaan tehnyt, mutta yksi pätkätöistä, n. 4 kk, osuu juuri kevääseen 1953, minkä jälkeen hän lähti Suomeen ja meni täällä naimisiin.
Jos noita Bodomin, Tulilahden ja Isojoen samankaltaisuuksia hakee, niin ensimmäisenä pistää silmään se, että kaikissa on käytetty ainakin kahta asetta. Kasvot on turmeltu kahdessa tapauksessa, ja kahdessa on kaksi tyttöä aseteltu suurin piirtein samalla tavalla. Ja jos nyt haluaa piikitellä vähän ngläisten nsuuntaan, niin todettakoon, että myös Tulilahdella naisuhreja kohdeltiin tasa-arvolautakunnan ohjeitten vastaisesti. Ja tietysti kaikissa se erikoinen kenkä- ym-fetisismi. Tämä muistutukseksi kaikille "ulkopuolinen ei olisi..." teoreetikoille.
Hans oli Waljuksen murhan aikoihin heinäkuussa 1963 Peräseinäjoella. Hans ei paljon sotavankeusajan jälkeen töitä kotimaassaan tehnyt, mutta yksi pätkätöistä, n. 4 kk, osuu juuri kevääseen 1953, minkä jälkeen hän lähti Suomeen ja meni täällä naimisiin.
Jos noita Bodomin, Tulilahden ja Isojoen samankaltaisuuksia hakee, niin ensimmäisenä pistää silmään se, että kaikissa on käytetty ainakin kahta asetta. Kasvot on turmeltu kahdessa tapauksessa, ja kahdessa on kaksi tyttöä aseteltu suurin piirtein samalla tavalla. Ja jos nyt haluaa piikitellä vähän ngläisten nsuuntaan, niin todettakoon, että myös Tulilahdella naisuhreja kohdeltiin tasa-arvolautakunnan ohjeitten vastaisesti. Ja tietysti kaikissa se erikoinen kenkä- ym-fetisismi. Tämä muistutukseksi kaikille "ulkopuolinen ei olisi..." teoreetikoille.