Luonto/puutarha

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Waja
Jane Marple
Viestit: 1098
Liittynyt: La Maalis 07, 2009 2:36 pm

Luonto/puutarha

Viesti Kirjoittaja Waja »

Ennakko epäilykseni on ettei täällä kovinkaan moni harrasta puutarhanhoitoa.

Mä oon tehnyt sitä vuosikymmeniä ja innostus alkoi Helsingin keskustan alueella Kampin kaupunginosassa. Joo herättää kysymyksiä, mutta ei siitä sen enempää.

Mikään ei anna mulle enempää kuin seurata luonnon kasvamista ja uusiutumista vuosi vuodelta.

Olen etuoikeutettu että mulla on mahdollisuus pitää omaa puutarhaa täällä pohjoisessa ja toista Aasiassa.

Puolivuosittain kun maanosaa vaihdan, suurin ilon aihe on aina tsekata miten kasvini ovat pärjänneet poissa olessani.

Talvisin täällä pohjolassa kasvit tulevat omillaan toimeen, mutta Aasiassa mulla pitää olla vähän apuväkeä ennen monsuunisateiden alkua.
Michelangela
Neuvoja-Jack
Viestit: 581
Liittynyt: La Helmi 05, 2011 1:06 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Luonto/puutarha

Viesti Kirjoittaja Michelangela »

En varsinaisesti harrasta puutarhanhoitoa, mutta olen apuna aina tarvittaessa. Tykkään kasveista ja mullasta. Ja luontoa rakastan ihan ylipäätäänkin. Kotona on runsaasti huonekasveja, ja kyllähän ne iloa tuottavat.
"Tropic corridor, tropic treasure/ What got us this far, To this mild equator?"
Tiina
Sherlock Holmes
Viestit: 7240
Liittynyt: Ti Touko 01, 2007 6:48 pm
Paikkakunta: Suomessa ollaan.

Re: Luonto/puutarha

Viesti Kirjoittaja Tiina »

Waja kirjoitti:Ennakko epäilykseni on ettei täällä kovinkaan moni harrasta puutarhanhoitoa.

Joo. No kyllähän meistä voi saada sen erheellisen käsityksen, että murha.infossa vaan notkutaan kaiket päivät ja kukat ja kasvit jää oman onnensa nojaan...Mutta ehhei.
Kyllä sitä ihan pihallakin käydään välillä. :lol:

Itselläni on paprikoita ja chilejä kasvamassa. Auringonkukkia on pihamaalla. Muutama amppelikukka, omppupuu, kirsikkapuita, mustaviinimarjapensaita ja ja ja...Ruohonleikkuri ja raivaussaha/trimmeri säkättää ahkerasti.
Että ei tässä nyt ihan uusavuttomia olla sentään. 8)
Sitten se pieni aika mitä puutarhanhoidolta jää :roll: vietetään töissä ja murha.infossa. :wink:
J.Maybrick
Axel Foley
Viestit: 2438
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2013 1:09 pm

Re: Luonto/puutarha

Viesti Kirjoittaja J.Maybrick »

^tuo oli hauska! :D
En tiedä, voinko varsinaisesti puhua puutarhan hoidosta, mutta puutarhassani kasvaa erilajisia omenapuita, luumu- ja kirsikkapuita, karviais-, vadelma- ja viinimarjapensaita, erilajisia kuusia ja punakoivuja, haapoja, tuijia, sembramäntyjä, vuorimäntyjä, tammi, koivuangervoa, lumipalloheisiä ja ennen kaikkea jaloruusuja, joita voin sanoa hoitavani ihan oikeasti. Puutarhan "hoito" alkoi yli kymmenen vuotta sitten, kun muutin suurelle tontille, jolle on tullut hommattua erilaisia kiinnostavia kasvatettavia.

Puutarhan merkitys on siinä, että aina talven jälkeen tuntuu niin uskomattomalta nähdä kaiken heräävän eloon, vaikka hankien keskellä tuntuu että nyt ne on kaikki kuolleet. Omenapuiden kukinta on juhla-aikaa. Ymmärrän hyvin japanilaisia tässä asiassa, että he ovat aivan sekaisin kirsikan kukinta-aikana ja ottavat ja jakavat määrättömästi kuvia mediassa kukkivista kirsikoista.Tänä kesänä on ollut mahdollista viettää iltahetkiä ulkona terassilla, ja puutarha on siinä ympärillä kaikkineen. Lämmin keli eikä yhtään sääskiä. Ne hävisivät jonnekin alkukesän jälkeen.
Omenasadosta varhaiset jo kerätty...
Mikä piilee lumessa, tulee julki suvessa, ja sama toisella kotimaisella Vad som göms i snö kommer upp i tö
Waja
Jane Marple
Viestit: 1098
Liittynyt: La Maalis 07, 2009 2:36 pm

Re: Luonto/puutarha

Viesti Kirjoittaja Waja »

Puut ovat täällä mun ykkösjuttu. Yli sata puuta olen pinehköön arboretumiini vuosien saatossa istuttanut. Luontaisena ja vallitsevampana puuna täällä elvistelee saarni.

Puulaji josta tammen ohella pidän eniten on Terijoen salava. Tänään viimeiksi istutin alku kesästä juurtumaan laittamiani oksia. Terijokelainen on pöyhkeä, nopeasti kasvava paju.
J.Maybrick
Axel Foley
Viestit: 2438
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2013 1:09 pm

Re: Luonto/puutarha

Viesti Kirjoittaja J.Maybrick »

^Arboretumit on ihania! Ja lehdot!
Terijoen salava vaatii todella ison tilan ympärilleen, jotta sen uhkeus tulee eduksi. Vanhempani istuttivat isohkolle pihalle kolme, ja 25 vuoden kuluttua kaatoivat ne, kun puut peittivät kaiken muun ja valon. Kannot olivat pyöreän ison pöydän kokoisia. Tavanomaista harkitsematonta istutustouhua.

Tyypillistä ainakin Suomessa on, että kasveja tuikitaan sinne tänne mitä sattuu, eikä oteta selvää kasvin/puun koko elinkaaresta, kuinka isoksi se viihtyessään kasvaa jne. Esim.tammi, puista ihanin, saa seistä yksinäisyydessään, koska se parin sadan vuoden kuluttua on melko valtava.8) Tänä kesänäkin se on kasvattanut noin puoli metriä oksien pituutta. Toisaalta on mukavaa, kun oksat koskevat ikkunoihin, ja lähelle taloa istutetut isot kasvit kuulemma säästävät lämmityskuluissa...

Uusin innostukseni on puistolehmus, jota kyttäilen sillä silmällä, että kun oikein sopusuhtainen yksilö löytyy, hommaan sen itselleni tavalla tai toisella, vaikka rikokseen turvautumalla. :wink:
Mikä piilee lumessa, tulee julki suvessa, ja sama toisella kotimaisella Vad som göms i snö kommer upp i tö
Täysi Purenta
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1481
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2010 11:05 am

Re: Luonto/puutarha

Viesti Kirjoittaja Täysi Purenta »

Terinjoen salavasta totesi puutarhanharrastajakolleegani että se olisi pitänyt kieltää Geneven sopimuksessa :D Niin kaunis puu mutta omavaltainen ja kaikkien pajujen tapaan leviää kuin rutto jos sitä ei osaa pitää kurissa. Olen kaavaillut sitä meidän pihaan hevostarhojen väliin niin, että se peittäisi näkymän naapuriin, suojaisi kopukoita tuulelta ja nämä vastaavasti pitäisivät juuriversot kurissa syömällä ne pois.
Waja
Jane Marple
Viestit: 1098
Liittynyt: La Maalis 07, 2009 2:36 pm

Re: Luonto/puutarha

Viesti Kirjoittaja Waja »

Niillä poluilla jossa mulla on terijokelaista ajelen ruohikon. En ole kokenut juuriversoja ongelmaksi. Ehkä ne häviävät ruohonleikkurin alle.
Se on totta ettei pieneen pihaan näitä kannata istutella.
Gladys
David Starsky
Viestit: 4508
Liittynyt: To Loka 01, 2009 6:53 pm

Re: Luonto/puutarha

Viesti Kirjoittaja Gladys »

No onhan minullakin ne tomaatit :oops: Vuodesta toiseen. Väilillä tulee enemmän satoa, välillä vähemmän. Ja yrttejä ja mansikoita ja herneitä ja kehäkukkia ja chilejä. Olen kesän lapsi, joten kasvun seuraaminen on yksi elämäni suuria nautintoja.

Muoks: siis täällä olen aiemminkin avautunut tomaattiharrastuksestani ja vaihtelevista satokausista :)
All is pretty.
- Andy Warhol
Tovi
Neuvoja-Jack
Viestit: 524
Liittynyt: Su Marras 22, 2015 12:18 pm

Re: Luonto/puutarha

Viesti Kirjoittaja Tovi »

Menneen viikon, viimeisen lomaviikkoni, olen koittanut siistiä pankin meille hankkiman rivariosakkeen takapihaa. Kauppahintaan kuului muun muassa useampi marjapensas ja parikeinu. Keinu tuli nyt tiensä päähän, alkoi olla liian pehmonen. Laitoin sen matalaksi ja tein istuimista penkit terassin reunaan. Tai eihän siitä valmista ole tullut, kun aina hommiin ryhtyessä ehtii tehdä sen vartin ja sitten sataa vettä. Tänään en edes yrittänyt vaikka on kuulemma viikon poutaisin päivä, ainakin jonkun sääarvauksen mukaan. On muuten todella huonosti osunut tänä kesänä nuo arvaukset kohdalleen, liekkö ilmastonmuutoksen syytä vai mikä.....

Pihanhoito meillä on sinällään helppoa, kun pihat ei ole suuria, ovat tasaisia ja istutukset ovat reunoilla. Vaikka pitkäksi se nurmikko meinaa kuitenkin ehtiä kasvamaan joka kerta. Grillauspaikka on tärkeä, se pitää tehdä tässä samalla. Varmasti parhaimpia hankitojaelämäni aikana on tuo Kodin Terrasta alle kympillä ostamani pallogrilli joka nytkin pihalla huhuilee nimeäni :) ...täydessä iskussa edelleen. Naapurin rajalta otettiin ruusupuska pois ja laitettiin paikalleen pari tuijaa. En muista rotua, pirun hitaasti meinaavat kasvaa. Puolen kymmentä haapaa poistin viikolla, ne taas meinaavat kasvaa tosi nopeasti. Ja juuriakin tuon remontin tieltä kaivoin pois muutaman metrin vaikka lähin puukin on jossain kymmenen metrin päässä :shock:
J.Maybrick
Axel Foley
Viestit: 2438
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2013 1:09 pm

Re: Luonto/puutarha

Viesti Kirjoittaja J.Maybrick »

Tuijan kasvuvauhti tuntui minulla riippuvan kasvupaikasta. Ensin istutin brabantintuijan liikenneympyräämme keskelle aurinkoista pihan sisäänajoaluetta. Sitä sai kastella ehtimiseen, ja kasvu oli kituliasta.
Luovutin ja siirsin tuijan talon viereen, jossa se saa aamuaurinkoa, mutta kuumimman päivän on korkean talon varjossa ja illalla taas saa vähän aurinkoa. Kasvu on ollut nopeaa ja tiheäksi on muodostunut, vaikka en ole jaksanut muotoilla saksilla. Joskus tuntuu että tuo mokoma kasvaa talvellakin :)

Gladysiltä haluaisin vinkkejä maukkaista ja makeista tomaattilajikkeista, jos olet mieluisen löytänyt?
Mikä piilee lumessa, tulee julki suvessa, ja sama toisella kotimaisella Vad som göms i snö kommer upp i tö
CAN
Remington Steele
Viestit: 208
Liittynyt: Pe Touko 08, 2015 3:29 pm

Re: Luonto/puutarha

Viesti Kirjoittaja CAN »

Viime talvi oli melko ankara puutarhalle. Varsinkin pionit ja ruusut kärsivät suurta katoa. Joten päädyin hoitamaan kaksi kukkapenkkiä ruohonleikkurilla :lol: Terijoen salavat istutin vajaa kymmenen vuotta sitten, eivätkä ne mitenkään jättimäisesti ole kasvaneet. Leikkaan kyllä alimmat oksat pois joka vuosi. Timanttituijat pohjoisen puolella voivat tuuheasti. Luumupuu näyttää tuottavan hyvän sadon tänäkin vuonna, kirsikalla menee heikommin. Vadelmapensaat yllättivät positiivisesti, viime syksynä istutin ja nyt ovat jo antaneet herkkujaan. Alppiruusut eivät halunneet kukkia tänä kesänä laisinkaan, miten muilla? Ensi kesän suunnitelmissa olisi kohopenkki mansikalle (vanhat taimet hävitettiin keväällä) ja pensasmustikalle.
-a girl from yesterday-
Waja
Jane Marple
Viestit: 1098
Liittynyt: La Maalis 07, 2009 2:36 pm

Re: Luonto/puutarha

Viesti Kirjoittaja Waja »

Vähän outoon valoon joutuu omenapuiden hoitaminen..

Naapuri tontillani ei ole ollut rakennustakaan vuosikymmeniin, mutta omenapuut kukoistavat.
Puita ei ole hoidettu siis vuosikymmeniin, mutta sato on erinomainen ja omenat ovat virheettömiä. Paremman makuisiakin kuin omani.
Alle kymmenen omenapuuta siellä notkuu oksat pullollaan rupivapaita hedelmiä, ilman puutarha asiantiuntioiden hoito suosituksia. Osa oksista on kuivuneita ja osa jopa maahan tippuneita, mutta omenoissa ei ole moitteen sijaa.
Lajikkeita en tunnista, mutta yksi vaalea ja yksi punainen olivat lajitovereitaan makeampia.
Waja
Jane Marple
Viestit: 1098
Liittynyt: La Maalis 07, 2009 2:36 pm

Re: Luonto/puutarha

Viesti Kirjoittaja Waja »

Tuija sukuisesta puusta on kyse. Arvioisin että puu on noin 100 vuoias. Korkeutta puulla on yli 10 metriä ja metrin korkeudellä rungon ympäryysmitta on 140 cm.
Lehdet/havut ovat viime vuosina harventuneet. Aion tappaa puun.

Keväällä sahasin alimpia oksia ja porasin isoja reikiä runkoon. Reikien tarkoituksena on paitsi kuivattaa puuta, myös houkutella kolopesijälintuja tutustumaan reikiin.

Eilen kun kävin omenavarkaissa naapuritontilla, tänään suunnittelen astetta vakavampaa rikosta eli omenapuun taimia pitäis sieltä hakea, oli ne niin maukkaita.

Olen ajautunut rikoskierteeseen.
Waja
Jane Marple
Viestit: 1098
Liittynyt: La Maalis 07, 2009 2:36 pm

Re: Luonto/puutarha

Viesti Kirjoittaja Waja »

Pub Prisonin innoittamana kirjoitan kilpailevan baarin suosituimmasta drinkistä.

Perhosbaareissani on monia litkuja testattu ja asiakkaiden suosikki on löytynyt.

Astian pohjalle sininen kangas, muutama kivi harvakseltaan päälle, ananasmehua, kuivahiivaa ja muutama hedelmän pala.
Avot, skål.
Vastaa Viestiin