Mitä se tehtävän kesto tässä auttaa? Matka-aika on se oleellinen tieto? Ei se kuinka kauan paikan päällä uhria paikataan, tai raavitaan seinästä jätesäkkiin.Rescuer kirjoitti:Kyselinpä tuossa tulta kenttäjohtajalta noita tietoja heidän alueeltaan...Jukka Siintonen kirjoitti:Arvioidaan aikasäästöä sen jälkeen, kun annat tarvittavat parametrit. Montako keikkaa tulee vuodessa ja mikä on yhden keikan keskimääräinen kesto nykyisin vajaavetoisilla autoilla ja vastaavasti täysivetoisilla autoilla.
Marraskuu 2015-maaliskuu 2016:
17968 ensihoitotehtävää
Takavetoisten keskimääräinen tehtävän kesto 51 minuuttia 51 sekunttia, nelivetoisten 53 minuuttia 26 sekunttia.
Eli nelivetoisilla tehtävän kesto oli keskimäärin PIDEMPI kuin takavetoisilla.
Ambulanssi juuttui lumeen, potilas kuoli
Valvoja: Moderaattorit
-
- Andy Sipowich NYPD
- Viestit: 1309
- Liittynyt: Ti Tammi 26, 2016 6:36 pm
Re: Ambulanssi juuttui lumeen, potilas kuoli
Re: Ambulanssi juuttui lumeen, potilas kuoli
Vaikea sanoa. Kysy Siintoselta, joka pyysi nämä parametrit voidakseen vastata aiemmin esitettyyn kysymykseen?Jukka Siintonen kirjoitti: Mitä se tehtävän kesto tässä auttaa?
Nyt sulla on ne parametrit.Jukka Siintonen kirjoitti: Montako keikkaa tulee vuodessa ja mikä on yhden keikan keskimääräinen kesto nykyisin vajaavetoisilla autoilla ja vastaavasti täysivetoisilla autoilla.
-
- Andy Sipowich NYPD
- Viestit: 1309
- Liittynyt: Ti Tammi 26, 2016 6:36 pm
Re: Ambulanssi juuttui lumeen, potilas kuoli
Juu pitäis olla idioottien kanssa näköjään tarkempi. Oma vika toki.teppo kirjoitti:Vaikea sanoa. Kysy Siintoselta, joka pyysi nämä parametrit voidakseen vastata aiemmin esitettyyn kysymykseen?Jukka Siintonen kirjoitti: Mitä se tehtävän kesto tässä auttaa?
Nyt sulla on ne parametrit.Jukka Siintonen kirjoitti: Montako keikkaa tulee vuodessa ja mikä on yhden keikan keskimääräinen kesto nykyisin vajaavetoisilla autoilla ja vastaavasti täysivetoisilla autoilla.
Tietysti tarvitsee matka-ajan. No odotellaan, jos tarkennuksen jälkeen saa oikeat tiedot.
Re: Ambulanssi juuttui lumeen, potilas kuoli
Enpä taida soitella ja pyytää, että kävisi jokaisen vajaat 18 tuhatta ensihoitokertomusta läpi ja tilastoisi niistä jokaisen tehtävän ajoajat. Suoraan niitä kun ei saa, eikä oikein mene tutkimuksen piikkiinkään minfolaisten kiinnostus. Eikä oikein muuten löydy perustetta tutkia potilastietoja...
Kyseisten yksiköiden asemat ovat kahta nelikkoa lukuun ottamatta käytännössä samalla etäisyydellä sairaalasta. Toinen noista nelikoista on pari kilometriä keskimääräistä kauempana, toinen ihan sairaalan lähellä.
Potilaan tavoittamisessa nelikoilla menee keskimäärin 57 sekunttia pidempään.
Kyseisten yksiköiden asemat ovat kahta nelikkoa lukuun ottamatta käytännössä samalla etäisyydellä sairaalasta. Toinen noista nelikoista on pari kilometriä keskimääräistä kauempana, toinen ihan sairaalan lähellä.
Potilaan tavoittamisessa nelikoilla menee keskimäärin 57 sekunttia pidempään.
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
-
- Andy Sipowich NYPD
- Viestit: 1309
- Liittynyt: Ti Tammi 26, 2016 6:36 pm
Re: Ambulanssi juuttui lumeen, potilas kuoli
Ei vaan tehtävässä kokonaisuudessaan. Tehtävä voi kokonaisuudessaan kestää ihan sen vuoksi pidempään, että nelivedot lähetetään vain huonojen tieosuuksien tehtäville. Emme tiedä kuinka paljon nopeammin, tai hitaammin neliveto todellisuudessa on perillä. Ja ilmeisesti veronmaksajien hengellä ei ole niin merkitystä, että asia testattaisiin ihan käytännön kokein ammattikuskeilla ja eri autotyypeillä. Testihän ei itsessään olisi kustannuksiltaan korkea vaan muutaman ihmisen työtunnit ja muutama sata litraa dieseliä.Rescuer kirjoitti:Enpä taida soitella ja pyytää, että kävisi jokaisen vajaat 18 tuhatta ensihoitokertomusta läpi ja tilastoisi niistä jokaisen tehtävän ajoajat. Suoraan niitä kun ei saa, eikä oikein mene tutkimuksen piikkiinkään minfolaisten kiinnostus. Eikä oikein muuten löydy perustetta tutkia potilastietoja...
Kyseisten yksiköiden asemat ovat kahta nelikkoa lukuun ottamatta käytännössä samalla etäisyydellä sairaalasta. Toinen noista nelikoista on pari kilometriä keskimääräistä kauempana, toinen ihan sairaalan lähellä.
Potilaan tavoittamisessa nelikoilla menee keskimäärin 57 sekunttia pidempään.
Siksi tätä maata kutsutaankin hölmöläksi.
https://www.youtube.com/watch?v=oqMl0zGeOZU Superautoissa näyttää neliveto vievän myös kuivan osuuden suoralla edukseen. Voi toki perustella, että miksi fysiikanlait ambulanssien kohdalla muuttuisivat?
Re: Ambulanssi juuttui lumeen, potilas kuoli
Eikä kutsuta. Osaa kansalaisista kutsutaan toki hölmöiksi. Oleellista olisi tietää, kuinka paljon enemmän tai vähemmän elinvuosia tai tarkkaan ottaen ns. laatupainotettuja elinvuosia eri keinoilla saavutetaan ja mikä on yhden sellaisen hinta. Näitä oikeasti lasketaankin, esimerkiksi koptereiden vaikuttavuus lasketaan näin. Olisi ollut tosi mielenkiintoista kuulla, miten olisit laskenut tämän pyytämilläsi tiedolla.Jukka Siintonen kirjoitti:Siksi tätä maata kutsutaankin hölmöläksi.
Autolla ajaminen radalla ei kauheasti liity aiheeseen, elleivät tehtävät yleensä ole sellaisia että tapahtuvat radalla.
-
- Andy Sipowich NYPD
- Viestit: 1309
- Liittynyt: Ti Tammi 26, 2016 6:36 pm
Re: Ambulanssi juuttui lumeen, potilas kuoli
Se nyt sattuu olemaan valmiiksi suljettu tieosuus, jossa testejä voitaisiin suorittaa. Että kyllä se liittyy hyvinkin olennaisesti.teppo kirjoitti: Autolla ajaminen radalla ei kauheasti liity aiheeseen, elleivät tehtävät yleensä ole sellaisia että tapahtuvat radalla.
Teppo.
Re: Ambulanssi juuttui lumeen, potilas kuoli
Nyt menee kyllä jo komiikan puolelle, kun tulee noista Jukka Siintosen neliveto ja nopeus vouhotuksista mieleen Top Gearin Jeremy Clarksonin ambulanssi
https://www.youtube.com/watch?v=Xa7Bgj0y3eg
Olisi tietenkin pitänyt olla Jeremyllä neliveto porsse, eikä tuollainen onneton takatuuppari
https://www.youtube.com/watch?v=Xa7Bgj0y3eg
Olisi tietenkin pitänyt olla Jeremyllä neliveto porsse, eikä tuollainen onneton takatuuppari
Re: Ambulanssi juuttui lumeen, potilas kuoli
Kerropa vähän tarkemmin, miten ajattelit tällä asetelmalla selvittää, paljonko eri auton käyttö vaikuttaa voitettujen elinvuosien määränä ja mikä hinta niille tulee.Jukka Siintonen kirjoitti: Se nyt sattuu olemaan valmiiksi suljettu tieosuus, jossa testejä voitaisiin suorittaa. Että kyllä se liittyy hyvinkin olennaisesti.
-
- Andy Sipowich NYPD
- Viestit: 1309
- Liittynyt: Ti Tammi 26, 2016 6:36 pm
Re: Ambulanssi juuttui lumeen, potilas kuoli
No ensin testataan se paras yhdistelmä ääriolosuhteissa radalla. Katsotaan kuinka paljon 100km kohden paras yhdistelmä säästää aikaa. Sitten tarkastellaan montako potilasta on menehtynyt sairaankuljetuksessa, tai ennenkuin sairaankuljetus on ehtinyt perille. Lasketaan olisiko apu ehtinyt paremmalla yhdistelmällä perille.teppo kirjoitti:Kerropa vähän tarkemmin, miten ajattelit tällä asetelmalla selvittää, paljonko eri auton käyttö vaikuttaa voitettujen elinvuosien määränä ja mikä hinta niille tulee.Jukka Siintonen kirjoitti: Se nyt sattuu olemaan valmiiksi suljettu tieosuus, jossa testejä voitaisiin suorittaa. Että kyllä se liittyy hyvinkin olennaisesti.
Ei se nyt niin vaikeaa ole.
Teppo.
Re: Ambulanssi juuttui lumeen, potilas kuoli
Kerrotko vielä, miten muutat aikasäästön mittausolosuhteistasi niihin olosuhteisiin, joissa oikeasti sairaankuljetus tapahtuu? Entä otatko jotenkin huomioon, että korkeampaan autoon on vaikeampi nostaa ihmisiä?Jukka Siintonen kirjoitti: No ensin testataan se paras yhdistelmä ääriolosuhteissa radalla. Katsotaan kuinka paljon 100km kohden paras yhdistelmä säästää aikaa.
Ja tämä tapahtuu mallissasi miten?Jukka Siintonen kirjoitti:
Sitten tarkastellaan montako potilasta on menehtynyt sairaankuljetuksessa, tai ennenkuin sairaankuljetus on ehtinyt perille. Lasketaan olisiko apu ehtinyt paremmalla yhdistelmällä perille.
Re: Ambulanssi juuttui lumeen, potilas kuoli
Ei vaan potilaan tavoittamisviive. Tehtävien kokonaiskesto on oli nelikoilla 95 sekunttia pidempi.Jukka Siintonen kirjoitti: Ei vaan tehtävässä kokonaisuudessaan. Tehtävä voi kokonaisuudessaan kestää ihan sen vuoksi pidempään, että nelivedot lähetetään vain huonojen tieosuuksien tehtäville.
Tehtävälle lähetetään lähin vapaa tarkoituksen mukainen yksikkö. Ei se hätäkeskus tiedä mikä yksikkö on neliveto ja mikä ei.
Realistisen kuvanhan saakin ajelemalla pari kierrosta radalla.Emme tiedä kuinka paljon nopeammin, tai hitaammin neliveto todellisuudessa on perillä. Ja ilmeisesti veronmaksajien hengellä ei ole niin merkitystä, että asia testattaisiin ihan käytännön kokein ammattikuskeilla ja eri autotyypeillä. Testihän ei itsessään olisi kustannuksiltaan korkea vaan muutaman ihmisen työtunnit ja muutama sata litraa dieseliä.
Kerroppa miten vakioisit kaikki muuttujat mitä hälytysajossa tulee vastaan?
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
-
- Andy Sipowich NYPD
- Viestit: 1309
- Liittynyt: Ti Tammi 26, 2016 6:36 pm
Re: Ambulanssi juuttui lumeen, potilas kuoli
Tarkoituksenahan ei ole vakioida kaikkia muuttujia hälytysajossa. Kuten, vaikka naapurin lasta, joka juoksee punaisia päin ambulanssin alle ja hälytyskuljettaja kuolee, kun auto väistötilanteessa pyörii katon kautta ympäri junan alle Rescuer hyvä.Rescuer kirjoitti:Ei vaan potilaan tavoittamisviive. Tehtävien kokonaiskesto on oli nelikoilla 95 sekunttia pidempi.Jukka Siintonen kirjoitti: Ei vaan tehtävässä kokonaisuudessaan. Tehtävä voi kokonaisuudessaan kestää ihan sen vuoksi pidempään, että nelivedot lähetetään vain huonojen tieosuuksien tehtäville.
Tehtävälle lähetetään lähin vapaa tarkoituksen mukainen yksikkö. Ei se hätäkeskus tiedä mikä yksikkö on neliveto ja mikä ei.
Realistisen kuvanhan saakin ajelemalla pari kierrosta radalla.Emme tiedä kuinka paljon nopeammin, tai hitaammin neliveto todellisuudessa on perillä. Ja ilmeisesti veronmaksajien hengellä ei ole niin merkitystä, että asia testattaisiin ihan käytännön kokein ammattikuskeilla ja eri autotyypeillä. Testihän ei itsessään olisi kustannuksiltaan korkea vaan muutaman ihmisen työtunnit ja muutama sata litraa dieseliä.
Kerroppa miten vakioisit kaikki muuttujat mitä hälytysajossa tulee vastaan?
Vaan radalla selviää kumpi yhdistelmä on A) Nopeampi B) Turvallisempi C) Pärjää paremmin ääritilanteissa.
Ja näistä tuo C, on niitä tilanteita, joita hälytyskuljettajat kohtaavat välillä työssään. Osa enemmän, osa vähemmän. Suurin vaikutus on tietysti edelleen hälytyskuljettajalla.
Toki on tutkimattakin selvää, että neliveto on parempi vaihtoehto. Ja helikopteri nelivetoa parempi vaihtoehto. Mutta Suomessa tulevaisuudessa sairaankuljetus tapahtunee maitokärryillä ja 9€/pv työllistetyillä. Koska se on halvempaa!
-
- James Bond (Daniel Graig)
- Viestit: 17119
- Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am
Re: Ambulanssi juuttui lumeen, potilas kuoli
Entäs etuvetoisilla? No okei okei. Ne ovat vähemmistönä.Rescuer kirjoitti: Kyselinpä tuossa tulta kenttäjohtajalta noita tietoja heidän alueeltaan...
Marraskuu 2015-maaliskuu 2016:
17968 ensihoitotehtävää
Takavetoisten keskimääräinen tehtävän kesto 51 minuuttia 51 sekunttia, nelivetoisten 53 minuuttia 26 sekunttia.
Eli nelivetoisilla tehtävän kesto oli keskimäärin PIDEMPI kuin takavetoisilla.
Lumeen juuttuminen ei aina ole yksin auton syy. Myös kuljettajalla on osuutta asiaan. Muistin uutisen, jossa oudoksuttin hälytysajoneuvojen kuljettajien osaamattomuutta. Katsokaas kun se pleikkarissa ajaminen on hiukan erilaista kun oikeassa liikenteessä, ja enää ei ajokortti ole nuorilla eikä nuorilla aikuisilla SE juttu.
Sitä aitoa ja alkuperäsitä uutista en löytänyt, mutta jotain sinne päin sentään:
Osa ensihoidon väestä ajaa ambulanssia ilman koulutusta
Poliisit ja palomiehet saavat koulutusta hälytysajoon, mutta toisin on asian laita ensihoidon puolella. Ambulanssia voi joutua ajamaan vaikka sairaanhoitaja, jolla on tavallinen B-ajokortti.
Laki ei vaadi ambulanssin kuljettajalta aiempaa kokemusta tai koulutusta. Hälytysajokoulutus ei aina kuulu edes ensihoitajien koulutukseen.
Päijät-Hämeen pelastuslaitoksessa tilanne on keskivertoa parempi, sillä nykyään kaikki taloon tulevat työntekijät käyvät läpi hälytysajokoulutuksen.
Lahdessa kaikki uudet ambulanssit ovat kuorma-autoja, joten niitä saa ajaa vain kuorma-autokortilla. Pelastuslaitoksen väestä osalla oli kuorma-autokortti ja kokemusta isoista autoista jo valmiiksi, osa on suorittanut pikku-C-kortin työn ohessa.
Ensiapuhoitopäällikkö Markku Heikkilä näkee ongelmia etenkin pienillä paikkakunnilla, joissa on pulaa ensihoitajista. Silloin keikkatyöläiseksi hälytysajoon saatetaan pahimmassa tapauksessa ottaa sairaanhoidon ammattilainen, joka ei ole istunut auton ratissa sitten autokoulun.
- Ennen ambulanssia saattoi ylläpitää yrittäjäpariskunta, jolla oli muutama osaava keikkalainen töissä. Sairaanhoitolain muututtua ambulanssin on oltava ajossa minuutin kuluttua hälytyksestä, joten valmiudessa on oltava kellon ympäri. Henkilöstöä tarvitaan tuplasti, eikä koulutettuja ihmisiä riitä kaikkialle.
Keski-Suomessa sattui hiljattain tapaus, jossa ambulanssi ajoi ylinopeutta vastaantulevien kaistalla.
- Kroonisen työntekijäpulan myötä riski siitä, että tällaista tapahtuu yhä useammin, on kasvanut, Heikkilä arvelee.
Päijät-Hämeen pelastuslaitoksella myös kaikilla keikkatyöntekijöillä on kokemusta hälytysajosta.
ess.fi
5.9.2013
...keikkatyöläiseksi hälytysajoon saatetaan pahimmassa tapauksessa ottaa sairaanhoidon ammattilainen, joka ei ole istunut auton ratissa sitten autokoulun.
Tälläinen kuski jää kyllä kiinni lumeen aikas lailla helpommin; ei osaa ennakoida, ei osaa valita sopivaa ajonopeutta, pitävämpää tienpintaa jos ja kun puhutaan lumisesta pikkutiestä. Ajaa vaan ja sitten kummastelee "et kui se ny kiinni jäi... onpas huono auto..."
Nelikolla paljon ajaneena voin todeta, että sillä jää kiinni pahempiin paikkoihin, koska kaksivetoisella sellaisiin ei edes pääse. Talvella liikkeellelähtö on verrattoman helppoa ja auraamaton pihatie ei ole este. Fysiikan lakeja ei 4WD kumoa, joten pitävältä tuntuva tienpinta onkin usein hämmästyttävän liukas kun ryhtyy jarruttelemaan.
- Tosin oikeissa nelivetoautoissa on alennusvaihteisto, lukittava keskitasauspyörästö ja taka-akselilla mekaaninen lukko. Toki tavallisellakin "katumaasturinelivedolla", joita useimmat nelikot ovat, pääsee paljon paremmin kuin kaksivetoisilla.
Ambulanssikäytössä olevista autoista M-B Sprinter lienee yleisin ja sen nelivedossa ei ole kytkettäviä lukkoja, vaan elektroniikka hoitaa luistot että vedot. Lisähintaan 800 e saa nelivetoiseen alennusvaihteiston, jolloin hyöty nelivedosta suurenee.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Re: Ambulanssi juuttui lumeen, potilas kuoli
Suomi on paskamaa!Jukka Siintonen kirjoitti: ...
Mutta toki mieluummin pari miljardia pakkoruotsiin ja miljardi discoläpsyttelijöille ennemmin kuin pelastuskalustoa parannellaan muutamilla kymmenillä miljoonilla.
...
Mutta Suomessa tulevaisuudessa sairaankuljetus tapahtunee maitokärryillä ja 9€/pv työllistetyillä. Koska se on halvempaa!
...
Toki voi olla, että lansseja ajaa vuokrakuljettajat jolloin sekä kuljettajan, että potilaan turvallisuus on täysin yhdentekevää johdolle.
Siihen nää sun juttusi Jukkasemme aina päätyy.
Venäjääkö käytät vertailukohteena.
Oli sitten kyseessä mikä tahansa ilmiö tai tapahtuma Suomi on onnettomasti epäonnistunut joka tapauksessa. Sulla on valtavan korkealla noi odotukset.
Koska tilanne on näin lohduton, näköalaton ja epätoivoinen, tuntuvat nämä suuret ponnistelusi koejärjestelyjen järjestämiseksi hukkaanheitetyiltä ponnisteluilta.
Omakohtaisesti sulla ei siis ole minkäälaista vertailupohjaa nelivedolla ajelusta, katkeria kokemuksia sitäkin enemmän.
Isojen poikien puheitako olet suoritustehoista kuunnellut, vai?
Kun koejärjestelyistä jätät kaikki muut muuttujat pois ja vauhtiin keskityt, jää kyllä tuloksiin naisenmenevä aukko....
Itselläni on vajaavetoinen auto. Kyllä se joka mäessä, jota ei ole hiekoitettu jää nelikolle jalkoihin ihan 10-0. TALVELLA!
Kuljettaja sen vauhdin määrää tositilanteessa.
Etninen ja uskonnollinen tausta voi vaikuttaa motivaatiotasoon, sosio-ekonominen tausta voi tuoda suoritukseen Fas-oireyhtymää, ADHD - ja muita tarkkaavaisuushäiriöitä, muun muassa, sukupuoli riskinottoon. Naiset ovat varovaisia kuljettajia ja voi olla, ettei valitun kuljetuskaluston potentiaalit koskaan realisoidu naiskuljettajalla.
Ymmärtänet, että tässä paskamaassa keskitytään lähinnä talar svenska, hela tiden!