Suomussalmi 1980: Ei suostunut peruuttamaan - ammuttiin

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17109
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Suomussalmi 1980: Ei suostunut peruuttamaan - ammuttiin

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Metsätiellä vastaantulleen autoilijan ampunut mies tuomittiin Suomussalmen kihlakunnanoikeudessa yli kymmeneksi vuodeksi vankeuteen tahallisesta taposta.

Tuomion saanut suomussalmelainen Olavi Kovalainen menetti lisäksi aseensa valtiolle ja sai toista tuhatta markkaa sakkorangaistuksia.

Kovalainen lähti 9. marraskuuta autollaan hirvipeijaisista. Kapealla metsätiellä tuli vastaan toinen auto. Autot eivät sopineet ohittamaan ja Kovalaisen mielestä vastaantulleen olisi pitänyt lähteä peruuttamaan autoaan. Kun tämä ei suostunut, ampui Kovalainen hänet pistoolilla.

HS joulukuussa 1980.


Ei se tappaminen kovin ihmeellistä syytä vaadi... Liian pitkä ryyppy, kaverin muijan katsominen liian kauan, 20 euron velka, söi kaverinsa makkaran... Tai sitten tapetaan kun toinen ei suostu peruuttamaan. Vai oliko taustalla jokin vanha kauna tms. Tarina ei kertonut joutuiko Kovalainen sitten itse siirtämään ampumansa henkilön auton pois vai miten matkansa pääsi jatkumaan.

Mites tuo nimi Kovalainen ja Suomussalmi tuntuvat niin tutuilta. Olikohan tämän niminen hemmo tehnyt jotain muutakin...?
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
J-aska
Armas Tammelin
Viestit: 84
Liittynyt: Su Joulu 09, 2007 11:36 pm
Paikkakunta: Imatra

Re: Suomussalmi 1980: Ei suostunut peruuttamaan - ammuttiin

Viesti Kirjoittaja J-aska »

Mites tuo nimi Kovalainen ja Suomussalmi tuntuvat niin tutuilta. Olikohan tämän niminen hemmo tehnyt jotain muutakin...?[/quote]

Hehheh :D
Kyllä siitä joku kaveri mieleen tulee.
rapier
Vic Mackey
Viestit: 1902
Liittynyt: Ma Maalis 10, 2008 6:21 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja rapier »

^Joo jotain autolla ajeluun liittyvää taitaa mieleen tulla. Eikä sekään paljoa peruuttele, muistaakseni. :D
Avatar
maija turjukka
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4942
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 8:58 pm

Viesti Kirjoittaja maija turjukka »

Hurjia pitoja nuo hirvipeijaiset :shock:
Muistan lukeneeni tästä PPK-kirjasta. Kunhan palailen kotiin lomareissultani, yritän postata jotain lisätietoja jutusta.

EDIT: Taitaa jo minunkin muistini pätkiä ja pahasti.... mun lukemani hirvipeijaissurma olikin Alibissa 5/97 ja tapahtumapaikka oli Vaskiveden taajama Pirkanmaalla, Virroilla.
-anteeksi häiriö-
Viimeksi muokannut maija turjukka, Ma Touko 19, 2008 6:51 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Suru on hinta, jonka maksamme rakkaudesta.-
seppoilmari
Martin Beck
Viestit: 776
Liittynyt: Pe Huhti 25, 2008 11:37 pm

Viesti Kirjoittaja seppoilmari »

Taitaa puuttua Kovalaisen autosta tuo pakki kokonaan...

Löyhässä on miehen henki kun tuolla syyllä henkensä menettää.
anneli1
Olivia Benson
Viestit: 727
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2007 12:30 pm

Viesti Kirjoittaja anneli1 »

Minäpä ajoin kerran kapeaa metsätietä ja vastaan tuli tukkirekka. Tie oli kapea jo Toyotalleni, saati rekalle. Tämä vastaan tullut teiden ritari ratkaisi pulman peruuttamalla puiden lastauspaikkaan, jossa oli tilaa. Siis herrasmiehiäkin vielä löytyy. Ei tullut riitaa eikä ruumiita, vaikka tapahtuikin Suomussalmella.
Inhorealisti

Re: Suomussalmi 1980: Ei suostunut peruuttamaan - ammuttiin

Viesti Kirjoittaja Inhorealisti »

Doctor Lecter kirjoitti: Mites tuo nimi Kovalainen ja Suomussalmi tuntuvat niin tutuilta. Olikohan tämän niminen hemmo tehnyt jotain muutakin...?
Fonectan mukaan Suomussalmella asuu samanniminen henkilö. Voithan aina pirauttaa... :wink:

Ja toinen samanniminen on Vuokin Erämiehet Ry:n sihteeri. Seura *yllätys-yllätys" metsästää muun muassa hirviä. Hänelle voit pistää ihan e-postiakin.

On tämä maailma ihmeellinen. Tulet hirvipeijaisista, TAPAT IHMISEN vailla mitään syytä, istut lämpimissä tiloissa vaatetettuna ja syötettynä muutaman vuoden ja jatkat elämääsi. Kirsikka kakun päälle on tietenkin se, että pääset jatkamaan tätä hyvää harrastustasi elämäsi loppuun asti. Tietyissä asioissa Hammurabin lakia saisi edelleen soveltaa.
Avatar
Kaizer Sose
Jane Marple
Viestit: 1011
Liittynyt: To Elo 11, 2011 12:05 am

Re: Suomussalmi 1980: Ei suostunut peruuttamaan - ammuttiin

Viesti Kirjoittaja Kaizer Sose »

No tuskinpa ampuja aselupiaan koskaan saa takaisin ja sellainenhan tarvitaan ainakin virallisissa metsästysseuroissa.
Tuokaa minulle Alfredo Carcian pää ja hillosipuleita niin ette näe enää koskaan nälkää.
Avatar
CSI
Perry Mason
Viestit: 3938
Liittynyt: To Tammi 10, 2013 11:04 am

Re: Suomussalmi 1980: Ei suostunut peruuttamaan - ammuttiin.

Viesti Kirjoittaja CSI »

Kaizer Sose kirjoitti:No tuskinpa ampuja aselupiaan koskaan saa takaisin ja sellainenhan tarvitaan ainakin virallisissa metsästysseuroissa.
Saa varmaan ns. rinnakkaisluvan kuitenkin.
Pieni Liekki annelistisen rikostutkinnan perusteellisista menetelmistä:
"Minä en ole nähnyt tuomiota, mutta aiheeseen perinpohjaisesti perehtymällä..."
Avatar
CSI
Perry Mason
Viestit: 3938
Liittynyt: To Tammi 10, 2013 11:04 am

Re: Suomussalmi 1980: Ei suostunut peruuttamaan - ammuttiin

Viesti Kirjoittaja CSI »

Tämänkin tarinan opetus on, että kun joku ase kädessä pyytää sinua tekemään jotain - vaikka vain peruuttamaan autoa, kannattaa harkita, että josko sittenkin moisen pikkujutun saattaisin tehdä....Vaikka olisinkin oikeassa eikä minun periaatteessa tartte peruutella kenenkään pyynnöstä yhtikäs mihinkään.

Feministit varmaan saa tähän tuotua myös mies-nais näkökulman. Onhan se kamalan väärin, jos naiskuskia pyydetään peräyttämään.
Pieni Liekki annelistisen rikostutkinnan perusteellisista menetelmistä:
"Minä en ole nähnyt tuomiota, mutta aiheeseen perinpohjaisesti perehtymällä..."
matlockb
Michael Knight
Viestit: 4476
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 6:17 am

Re: Suomussalmi 1980: Ei suostunut peruuttamaan - ammuttiin.

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Vuonna 1980 on tuomittu reiluksi 10 vuodeksi linnaan niin todennäköisesti on vapautunut (mikäli ensikertalainen) 1985-1986 ja silloinhan aseluvan saanti oli paljon helpompaa kuin nykyään. Luulen ja pelkään siis että on todennäköisesti saanut aselupansa viimeistään kun loppu tuomio vapaudessa (ehdollinen) oli loppu, en usko että aselupaa on lähdetty/tajuttu alkaa enää 2000-luvun lopulla (Jokela, Kauhajoki jne..) perumaan.

Mutta motiiviksi todellakin käy mikä vaan, jopa tapaus "olin koditon, halusin lämpimään vankilaan" on nähty.
Inhorealisti

Re: Suomussalmi 1980: Ei suostunut peruuttamaan - ammuttiin

Viesti Kirjoittaja Inhorealisti »

CSI kirjoitti:Tämänkin tarinan opetus on, että kun joku ase kädessä pyytää sinua tekemään jotain - vaikka vain peruuttamaan autoa, kannattaa harkita, että josko sittenkin moisen pikkujutun saattaisin tehdä....Vaikka olisinkin oikeassa eikä minun periaatteessa tartte peruutella kenenkään pyynnöstä yhtikäs mihinkään.
Mielestäni tuo ei ole tämän tarinan opetus (jos tässä tapossa sitä edes on, muuta kuin "älä tapa"). Itse asiasta olet oikeassa ja olen samaa mieltä. Vaikka olisikin oikeassa, vahvemman edessä kannattaa nöyrtyä. Sanon aina vaimollenikin, kun hän menee kohti tasa-arvoista risteystä pyörällään ja vasemmalta tulee kovaa vauhtia auto - älä luota siihen, että se auto väistää sinua. Puikoissa voi olla jokin aivan taulapää mulkvisti, joka vähät välittää yhteiskunnan säännöistä. Okei, takaisin tähän aiheeseen...

En ole itse ollut koskaan mukana "hirvipeijaisissa" eikä HS:n uutisointi sitä kertonut, mutta veikkaan, että noissa kemuissa on nautittu miestä vahvempaa oikein olan takaa. En keksi muuta syytä tuolle järjettömälle ampumiselle kuin että Kovalaisella on käämi palanut kännissä ja ylireagointi on tapahtunut surmaamisen muodossa. Jos näin olisi... aika hyvin on tähtääminen ollut kuitenkin hallussa.

Mitä yritin alleviivata edellisessä viestissäni hitusella sarkasmia ryyditettynä ja kenties tarinan opetus: Suomessa on aivan liian helppoa pilata toisen elämä ja jatkaa omaansa. Tämäkin tyyppi istui n. 5 vuotta linnassa ja sen jälkeen oli elämä taas avoin. Noin mitättömän syyn takia lopettaa toisen elämä ja aiheuttaa uhrin perheelle pitkäaikainen koettelemus... *pyörittää päätään*
Inhorealisti

Re: Suomussalmi 1980: Ei suostunut peruuttamaan - ammuttiin.

Viesti Kirjoittaja Inhorealisti »

matlockb kirjoitti:Vuonna 1980 on tuomittu reiluksi 10 vuodeksi linnaan niin todennäköisesti on vapautunut (mikäli ensikertalainen) 1985-1986 ja silloinhan aseluvan saanti oli paljon helpompaa kuin nykyään. Luulen ja pelkään siis että on todennäköisesti saanut aselupansa viimeistään kun loppu tuomio vapaudessa (ehdollinen) oli loppu, en usko että aselupaa on lähdetty/tajuttu alkaa enää 2000-luvun lopulla (Jokela, Kauhajoki jne..) perumaan.
Niin, ja kaksi joukkosurmaa Suomen kouluissakaan ei saanut riittävästi aikaan aselakien tiukentamiseksi.
Avatar
CSI
Perry Mason
Viestit: 3938
Liittynyt: To Tammi 10, 2013 11:04 am

Re: Suomussalmi 1980: Ei suostunut peruuttamaan - ammuttiin

Viesti Kirjoittaja CSI »

Inhorealisti kirjoitti: Mielestäni tuo ei ole tämän tarinan opetus (jos tässä tapossa sitä edes on, muuta kuin "älä tapa"). Itse asiasta olet oikeassa ja olen samaa mieltä. Vaikka olisikin oikeassa, vahvemman edessä kannattaa nöyrtyä. Sanon aina vaimollenikin, kun hän menee kohti tasa-arvoista risteystä pyörällään ja vasemmalta tulee kovaa vauhtia auto - älä luota siihen, että se auto väistää sinua. Puikoissa voi olla jokin aivan taulapää mulkvisti, joka vähät välittää yhteiskunnan säännöistä. Okei, takaisin tähän aiheeseen...
Niinpä, jos jatketaan tuosta pienestä sivujuonesta, niin osa ihmisistä on hirvittävän dogmaattisia näköjään. Naama punaisena huudetaan "mulla on oikeus...(tehdä sitä ja tätä)". Epäilemättä. Osalla suomalaisilla on hirvittävä tarve olla oikeassa, vedoten määräyksiin ja lakeihin. Pahempia kuin saksalaiset!

Suosittelisin moottoripyöräilyä kaikille jäykkälavettisille dogmaatikoille harrastukseksi. Se nimittäin opettaa nöyryyttä, jos mikä. Suurin osa moottoripyöräilijöiden törmäysonnettomuuksista on muuten muiden liikenteessä olevien virheiden aiheuttamia.

Minulle aikoinaan opetettiin moottoripyöräilyn jaloa taitoa: "Muista poika, että moottoripyöräilijä on AINA VÄÄRÄSSÄ. AINA."

Niinhän se menee. Vaikka kuinka joku tulisi kolmion takaa eteen, moottoripyörällä häviää aina. Se ei paljon neliraajahalvaantuneena hyödytä höpistä siellä letkuruokintalaitteessa, että "mulla on oikeus.....krooooh...."
Pieni Liekki annelistisen rikostutkinnan perusteellisista menetelmistä:
"Minä en ole nähnyt tuomiota, mutta aiheeseen perinpohjaisesti perehtymällä..."
Avatar
CSI
Perry Mason
Viestit: 3938
Liittynyt: To Tammi 10, 2013 11:04 am

Re: Suomussalmi 1980: Ei suostunut peruuttamaan - ammuttiin

Viesti Kirjoittaja CSI »

Inhorealisti kirjoitti: Niin, ja kaksi joukkosurmaa Suomen kouluissakaan ei saanut riittävästi aikaan aselakien tiukentamiseksi.
Kyllä niitä on kiristetty aivan riittävästi. Sen enempää lakeja kiristämällä ei ole saavutettavissa lisähyötyjä. Homma on mennyt jo nyt aivan naurettavaksi lääkärintodistuksineen kaikkineen. Kannattaa satsata mieluummin siihen kysymykseen, miksi Suomen kouluissa pahoinvoidaan..?
Pieni Liekki annelistisen rikostutkinnan perusteellisista menetelmistä:
"Minä en ole nähnyt tuomiota, mutta aiheeseen perinpohjaisesti perehtymällä..."
Vastaa Viestiin