(K) Rissalan lentoturma 1978. 15 kuoli.

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Solmu
Adrian Monk
Viestit: 2521
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2008 2:19 pm

(K) Rissalan lentoturma 1978. 15 kuoli.

Viesti Kirjoittaja Solmu »

Rissalan lentoturma 3. lokakuuta 1978
Kaikki 15 koneessa ollutta sai surmansa.


Kuva

Ilmavoimien rauhanajan pahin lento-onnettomus kohtasi Kuljetuslentolaivuetta 3.10.1978 kun laivueen DC-3 tunnukseltaan DO-10 putosi Kuopiossa heti Rissalan lentokentältä nousun jälkeen Juurusveteen. Koneen toinen moottori sammui.
Ohjaaja pyrki kaartamaan takaisin kentälle, mikä on normaali toimintatapa, kun korkeutta ja ilmanopeutta on riittävästi. Lisää riskiä tulee lentosuunnan muuttamisesta vastatuulesta sivu- ja myötätuuleen, jolloin ilmanopeus pienenee.
Rissalan turmakoneen ohjaaja kaarsi liian jyrkästi, jolloin kone menetti nopeuttaan ja sakkasi. Kone pysähtyi lähes kokonaan ja putosi kylki edellä järveen. DC-3 on kykenevä lentämään yhdelläkin moottorilla, joten lentäjän virhettä on pidettävä pääsyynä tähän turmaan.
Turman tutkinta perustui silminnäkijähavaintoihin ja turmakoneen moottorien tutkimukseen. DC-3:n ohjauslaitteista ei löytynyt vikoja. Mustien laatikkojen puuttuminen vanhasta lentokoneesta vaikeutti tutkintaa.


Onnettomuuden perustiedot:

Paikka ja aika: Rissala 3.10.1978
Konetyyppi: Douglas DC-3.
Miehistö: Koneen päällikkö oli yliluutnantti Kari Ossi HALMETOJA, syntynyt 29.9.1948 Kuopiossa.
Hän oli tyyppikoulutettu DC-3:een v. 1975 ja sen lennonopettajaksi vuotta myöhemmin.
Viimeinen tarkastuslento oli lennetty 29.8.1972

Päällikön kokonaiskokemus oli 2.304 ja kokemus DC-3:lla 1.681 lentotuntia.
Perämies oli ylivääpeli Seppo Juhani RANINEN, syntynyt 30.1.1942 Helsinqissä. Hän oli tullut DC-kolmosiin v. 1977. Hänen viimeisen tarkastuslentonsa päivämäärä oli 27.9.1978, kokonaislentokokemuksensa 2.697 ja kokemus DC-3:lla 1.47S lentotuntia.
Koneessa oli mekaanikkona ohjaamossa vääpeli Heikki MANNILA, joka oli suorittanut tyyppikurssin ja saanut jatkokoulutuksen työpaikkakoulutuksena vuosina 1971-72. Tutkijalautakunta piti tällaista koulutusta riittävänä.

Sää: Sää onnettomuushetkellä oli; tuuli 200 astetta /8 kts, puuskat 13 KT, pilvet 3/8 240 m, 8/8 330 m, näkyvyys 10 km, heikkoa vesisadetta. Käytettävissä olevien tietojen mkaan on mahdollista, että tuuli 150-300 metrin korkeudella on ollut 230-240 astetta/n. 30 kts. Onnettomuushetkellä oli täysin pimeää.


Viisitoista ihmistä menehtyi, heistä kolme oli lentohenkilökuntaa.

Uhrien joukossa oli maanpuolustuskurssille osallistuneita merkittäviä politiikan ja talouselämän vaikuttajia. He olivat:

Oy Lohja Ab:n toimitusjohtaja Risto K. Alanko,
kansanedustaja Kirsti Hollming.
Suomenlinnan rannikkotykistörykmentin komentaja, eversti Aarno Hukari,
Tilastokeskuksen ylijohtaja Aaro Kenttä,
everstiluutnantti Tapio Kokkonen Rannikkojääkäripataljoonasta,
Vientitakuulaitoksen johtaja Pekka Lahdensuu,
kansanedustaja Olavi Majlander,
kansanedustaja Arto Merisaari,
maaherra Antti Pohjonen,
Oikeusministeriön lainsäädäntöjohtaja Kari Sinisalo,
Kemira Oy:n johtaja Viljo Särkkä ja
Suomen IBM:n toimitusjohtaja Olli Varho.


Onnettomuuden syy:

Tutkijalautakunnan mukaan perussyy oli moottorihäiriö. Myötävaikuttaviksi syiksi nimetään ilmannopeuden aleneminen alkunousun ja kaarron aikana moottorihäiriön seurauksena ja ohjaajan huomion siirtyminen ohjaamisesta moottorihäiriön aiheuttamiin toimenpiteisiin. Nämä tekijät johtivat koneen ohjattavuuden menettämiseen toteavat tutkijat. Lisäksi mainitaan vaikeat olosuhteet. Pimeys ja alhainen lentokorkeus olisivat edellyttäneet keskittynyttä mittarilentoa, jota puuskaisuus vaikeutti.

Pudonnut kone, tunnukseltaan DO-10, oli presidentti Kekkosen nimikkokone. Mm. tästä syystä onnettomuus aikaisti DC-3-kaluston korvaamista nykyaikaisemmilla välineillä sekä Kuljetuslentolaivueen että Laskuvarjojääkärikoulun toiminnoissa vähintään kahdella vuodella. DC-3 seuraajaksi valittiin Finnairin käytöstä poistamat Fokker F-27 Friendship-koneet. Rissalan lentoturman jälkeen Finnairin ja ilmavoimien potkurikoneiden lentäjät saivat lisäkoulutusta hätätilanteiden varalta. Myös uusien lentäjien koulutusta kehitettiin käsittämään myös erilaisia hätätilanteita ja poikkeuksellisia tuuliolosuhteita.


Turmassa menehtyneiden muistolaatta:

Kuva
Huom: Maaherra Pohjosen etunimi on kaiverrettu väärin, oikea etunimi on ANTTI, ei Ahti.


Kuva
DC-3 (aihekuva, ei turmakone, mutta samanlainen)

YLE Elävä Arkisto, uutisjuttuja Rissalan turmasta: http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1 ... 270&a=1189


Kohtalon siipien havinaa

Sittemmin tasavallan presidentiksi valittu Tarja Halonen oli tuon maanpuolustuskurssin emäntä joiden kurssilaisia lennolla oli, hänen piti olla mukana lennolla, mutta hän oli raskaana ja lääkäri oli kehottanut välttämään lentämistä.

Kuva
Tasavallan Presidentti Tarja Halonen laskemassa kukkatervehdystään Rissalan lentoturman muistomerkille elokuussa 2004.


Kuva



Perämiehenä lennolla toimineen Seppo Ranisen pojan, Pekka Ranisen muistokirjoitus:


Rissala 1978 Memorial

Ihmisten kohtalot kietoutuvat usein hämmentävällä tavalla yhteen. Kerron tällä sivulla yhdestä itseäni ja perhettäni koskettaneesta tragediasta. Asia on monille entisille ja nykyisille kymenlaaksolaisille sekä laajemminkin lentäjäpiireille tuttu ja saanut v. 2004 valtakunnallistakin julkisuutta.

Tasavallan Presidentti Tarja Halonen kävi kesällä 2004 laskemassa kukkatervehdyksen Utissa sijaitsevalle, Kuopion Rissalassa 3.10. 1978 tapahtuneen DC-3 -onnettomuuden muistomerkille. Halonen pelastui omien sanojensa mukaan täpärästi tältä lennolta.

Isäni Seppo Raninen oli tuhoutuneessa koneessa perämiehenä. Hän oli menehtyessään vain 36-vuotias, mutta ehti toimia paitsi lentäjänä (mm. Saab Safir-, Fouga Magister- ja DO -kapteenin kelpuutukset), myös mm. lennonopettajana sekä lennonjohtajana keräten itse varhaisesta poismenostaan huolimatta yli 2 932 lentotuntia.



Pekka Ranisen ajatuksia:

Vuonna 1978 käytäntö ja ilmeisesti myös poliittinen tilanne vaikuttivat siten, että Ilmavoimat tutki tapauksen itse, eri asiantuntijoiden (mm. Pratt & Whitney) avustuksella, eikä tutkintapöytäkirja ole koskaan ollut julkisesti saatavilla. Kuulemani mukaan se on n. 1000-sivuinen ja sitä säilytetään edelleen jossakin Ilmavoimien arkistossa. Näkemättä pöytäkirjaa on vaikea ottaa mitään kantaa onnettomuuden todellisiin syihin ja tutkijoiden virallisiin johtopäätöksiin.


Arviointia

Jos olen ymmärtänyt oikein, oli kyseinen koneyksilö (DO-10) tuohon aikaan presidentti Urho Kekkosen nimikkokone, ja siinä mahdollisesti oli tuohon asiaan liittyvää erikoisvarustusta. Lienee melko selvää, että onnettomuus sai osaltaan aikaan tuolloisen, jo vanhentuneen kaluston - jota ja jonka pelastusvälineistöä isäni jo aikanaan kritisoi kovasti - korvaamisen uudemmalla. Luin hiljattain erään asiantuntija-arvion, jonka mukaan konekannan uusiminen vauhdittui turman vuoksi vähintään kahdella vuodella.

Ilmavoimien 80-vuotiskirjassa kerrotaan myös ensimmäistä kertaa siihen asti äärimmäisen salaisena pidetystä Viestikoelaitoksesta, jonka laitteita DC-kalustolla paljonkin lennätettiin. Tiedoista voi helposti päätellä, että myös tähän arkaluontoiseen ja maamme turvallisuuden kannalta merkittäväänkin toimintaan tuli Dakota-onnettomuuden, sitä seuranneiden lentokieltojen ja koneiden lopullisen poistumisen johdosta katkos kunnes Ilmavoimat sai varusteltua tarkoitusta varten erityisen Fokker-yksilön (FF-1).

Näin muodoin tuo kaluston pikaisen uusimisen tarve tulee ymmärrettäväksi paitsi em. nimikkokoneasian ja Viestikoelaitoksen tarpeiden vuoksi, myös siksi että onnettomuuden uhrien joukossa oli runsaasti ns. silmäätekeviä: mm. Tilastokeskuksen ylijohtaja, Rannikkotykistön komentaja, kansanedustajia, maaherra, korkeita teollisuus- ja muita johtajia jne.

Kabineteissa lienee käynytkin syksyllä 1978 melkoinen kuhina. Tietysti sitä toivoisi, että kaikki se kuhina osaltaan olisi ollut johtamassa paljon myöhemmin esim. päätökseen Hornet-hävittäjien hankinnasta (kontra esim. MiG-29) sekä Ilmavoimien muuhunkin ansiokkaaseen aktivoitumiseen lentoturvallisuuskysymyksissä.


Faktoja

Sinällään mainitun UKK-nimikkokoneasian tekee vielä mielenkiintoisemmaksi onnettomuuskoneen historia, josta löysin v. 2004 vihjeen Laskuvarjojääkärikoulun julkaisemasta kirjasta. Muutama ilta internetin kimpussa tuottikin tuloksia. Kyseinen Ilmavoimien DO-10 oli alun perin tuotantonumeroltaan C/N 12050. Se rakennettiin vuonna 1943 ja päätyi Yhdysvaltain Ilmavoimiin rekisterinumerolla USAF 42-92268. Tyypiltään kone oli Douglas C-47 A-I-DK. Myöhemmin se palveli mm. Britannian Kuninkaallisissa Ilmavoimissa tunnuksella RAF / FL-626, sekä sen jälkeen belgialaisen Sobel Air-lentoyhtiön koneena tunnuksella OO-SBF lempinimenään ”Kisangani”.

Vielä mielenkiintoisempaa seuraa. Suomessa koneen omisti Aero Oy (todennäköisesti 21.4.1956 lähtien) tunnuksella OH-LCJ. Rekisteritunnus on muutettu tuntemattomasta syystä ja ainoana Ilmavoimille päätyneistä DC-3 -koneista tunnukseksi OH-LCK päivämäärällä 3.5.1956. Tämän jälkeen kone törmäsi myrskyssä 7.9.1967 Helsingissä Iljushin Il-18 Coot-koneeseen (tunnus HA-MOC). Ilmeisesti tuon törmäyksen seurauksena kone oli jonkin aikaa korjattavana, kunnes se siirrettiin Finnairin kalustoluetteloon 8.5.1969. Tässä tehtävässä se palveli noin vuoden, kunnes se myytiin Ilmavoimille 6.5.1970 ja sai viimeiseksi jääneen tunnuksensa DO-10. (Lähde mm.: http://www.saunalahti.fi/sjostrom/finnairaircraft.htm)

Voi tietysti ihmetellä, miksei Rissalan turman jälkeisessä uutisoinnissa mainittu kertaakaan sitä, että kone on vain 11 vuotta aiemmin törmännyt toiseen koneeseen ja tuolloin ilmeisesti vaurioitunut. Ainakaan minulla tästä ei ole minkäänlaista muistikuvaa, eikä tietoa löydy myöskään hallussani olevista tuolta ajalta onnettomuuden uutisoinnista talletetuista lehtileikkeistä. Näiden tapahtumien välille ei tietenkään ole välttämättä vedettävissä suoria syy-yhteyksiä, mutta ihmettelisin, ellei asiaa edes ohimennen mainittaisi tuossa julkisuudelta piiloon jääneessä laajassa tutkintapöytäkirjassa.

Kun asiaa miettii, niin ei ole vaikea kuvitella, miksi Dakotat poistettiin sittemmin käytöstä, ja ymmärtääkseni etenkin henkilökuljetuksista välittömästi Rissalan turman jälkeen. Olisihan nykypäivänä melko erikoista, että Suomen nykyisen valtiojohdon kuljetuksia hoidettaisiin koneilla, jotka olisivat 35 vuotta vanhoja, osallistuneet maailmansotaan kahdenkin maan ilmavoimissa SEKÄ lisäksi Suomessakin jo kerran mällänneet. Tällaista tuskin hyväksyttäisiin enää 2000-luvulla.

No, näistä asioista on jo kulunut aikaa. Haavat eivät enää nykyään itselleni ole kipeitä, vaikka kaikesta yli pääseminen kesti hyvin pitkään. Syitä siihen oli tietysti monia. Tarkkoja tietoja tapahtumista ei saanut juuri mistään, vaan oli tyytyminen siihen mitä lehdissä luki. Ja 12-vuotiaalle pojalle maailman tärkeimmästä ihmisestä jäi jäljelle vain vettynyt lompakko. Lisäksi jouduin liian pian ja liian yksin yhtenä ainoana yönä sen eteen, että koko Suomi tiesi mitä on tapahtunut. Isäni lennonjohdon kanssa käymiä radiokeskusteluja painettiin lehtiin. Televisio oli täynnä erikoisuutislähetyksiä. Radio soitti 2 viikkoa surumusiikkia. Oli muistojumalanpalvelus Suurkirkossa. Oli sotilaalliset hautajaiset, joista tuli käsikirjoitus etukäteen. Oli uutiseksi muuttunut koti täynnä adresseja ja kukkia. Eikä tuohon aikaan tunnettu mitään kriisiapuja - yksin sitä oli selvittävä niin kuin parhaaksi katsoi.

Nykyään toivon, että myös ne muut, joita onnettomuus kosketti, ovat toipuneet tapahtumista ja silloisesta kieltämättä valtavasta julkisesta kohusta. Kun muistelee 70-luvun loppua, tuota Kekkoslovakian aikaa, ei tarvitse hämmästellä miksi joistakin asioista kuitenkin tuolloin mieluummin ehkä vaiettiin eikä aivan kaikkea välttämättä uutisoitu. Moni asia on tänä päivänä muuttunut ja tiedottaminen on avoimempaa. Hyvä niin.




Lähteet:
Wikipedia
Yle
Pekka Raninen website
"Yöperho on koteloitunut"
Solmu
Adrian Monk
Viestit: 2521
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2008 2:19 pm

Re: (K) Rissalan lentoturma 1978. 15 kuoli.

Viesti Kirjoittaja Solmu »

Jos jollain on tallessa lehtiä, jossa tätä Rissalan turmaa on uutisoitu niin olisi hienoa saada artikkeleista skannauksia tai kuvia tähän ketjuun, kiitos.
"Yöperho on koteloitunut"
Sijaltainen
Harjunpää
Viestit: 338
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 2:08 am

Re: (K) Rissalan lentoturma 1978. 15 kuoli.

Viesti Kirjoittaja Sijaltainen »

Ei Rissalan turmasta, mutta 1960-luvulla Aero OY:n DC-3:lle sattuneitten Maarianhaminan ja Koivulahden onnettomuuksien tutkintaraportit ovat netissä:

http://www.onnettomuustutkinta.fi/5101.htm


EDIT: Ylen elävässä arkistossa on Rissalan onnettomuudesta:

http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1 ... 270&a=1189
Jos Sijaltainen nousisi, taivaaseen ota luoksesi.
Jack the Ripper
Adrian Monk
Viestit: 2650
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 2:31 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: (K) Rissalan lentoturma 1978. 15 kuoli.

Viesti Kirjoittaja Jack the Ripper »

Kiitos Solmulle näistä tiedoista.

Monelle Rissalan turma lienee tuttu Yleisradion mainiosta Uutishuone-sarjasta jossa onnettomuudessa olevinaan menehtyi toimituksen esimies päihtyneen uutisankkuri Keijo Hujasen estyessä matkustamasta.

Nämä lentohommat kiinnostavat henkilökohtaisesti koska suvussa on/oli 2. maailmansodan taistelulentäjiä. Onkohan aiheeseen liittyvää siviileille avointa sivustoa olemassa?

T: nimim. "vielä kerran omin siivin ilmaan"

P.S. 20.10.2009 yksittäinen Hornet F-18 suorittaa ylilennon Helsingin ylitse. Samaan aikaan noin klo 14.00-14.30 lasketaan maahan erään taivaallisiin siipiveikkoihin liittyneen lentäjän uurna Hietaniemessä. Paikalle!
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
Johnny_B
Nikke Knakkertton
Viestit: 168
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2009 12:05 pm
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: (K) Rissalan lentoturma 1978. 15 kuoli.

Viesti Kirjoittaja Johnny_B »

Jack the Ripper kirjoitti:Monelle Rissalan turma lienee tuttu Yleisradion mainiosta Uutishuone-sarjasta jossa onnettomuudessa olevinaan menehtyi toimituksen esimies päihtyneen uutisankkuri Keijo Hujasen estyessä matkustamasta.
Saisiko saman suomeksi? Kiitos :)
SharQ
Hetty Wainthropp
Viestit: 454
Liittynyt: Su Heinä 26, 2009 7:11 pm

Re: (K) Rissalan lentoturma 1978. 15 kuoli.

Viesti Kirjoittaja SharQ »

Todella erinomainen alustus Solmulta! Tama lentoturma on jollain tapaa jo omassa muistissa jaanyt vahan taka-alalle, vaikka se silloin tapahtuman jalkeen kotiympyroissa aikamoista polemiikkia saikin aikaan.

Isani, joka tyoskenteli ilmailualalla (josta tuli tietyssa maarin myos omakin toimialueeni), halusi valttamatta paasta kaymaan tapahtumapaikalla, vaikka ajomatkaa kertyikin useampi sata kilometria. Ja totta kai minakin mukaan lahdin. Kauempaa katseltiin koneen hylyn osien nostoa Juurusvedesta, kovin lahelle rantaa ei paasty, silla Karjalan Lennoston varusmiehet vartioivat suljettua aluetta. Jos en vaarin muista, niin tapahtumapaikalta ja nostotapahtumista saattaisi 'perhealbumissa' olla kuvia. Pitanee asia tarkistaa.

DC-3 oli aikanaan yksi luotettavimpia rahtijuhtia seka Suomessa etta maailmalla. Berliinin ilmasiltahan perustui paaosin DC-3 koneiden kayttoon. Matkustamo/rahtitila ei ihan niita mukavimpia kylla ollut. Jonkinlaista tuntumaa sai aikanaan Hameenlinnassa olleesta Hanssin-Jukasta, joka tosin oli DC-3:sen edeltaja ja pikkuveli DC-2, mutta perusratkaisuiltaan jota kuinkin samanlainen. Nykyaan taitaa Jukka olla Tikkakoskella Keski-Suomen Ilmailumuseossa. Tikkakosken ilmailumuseoa on itseasiassa todella hyva vierailupaikka lentokoneista ja lentamisesta kiinnostuneille. Vaittaisin jopa, etta hieman mielenkiintoisempi kuin Suomen Ilmailumuseo Vantaalla. Tikkakosken viehatys piilee ehka eniten sen sotilasilmailuperinteissa.
-Huominen on haaveita, tämä päivä realismia ja eilinen... no, se meni jo...-
Sijaltainen
Harjunpää
Viestit: 338
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 2:08 am

Re: (K) Rissalan lentoturma 1978. 15 kuoli.

Viesti Kirjoittaja Sijaltainen »

Jack the Ripper kirjoitti:Kiitos Solmulle näistä tiedoista.
Nämä lentohommat kiinnostavat henkilökohtaisesti koska suvussa on/oli 2. maailmansodan taistelulentäjiä. Onkohan aiheeseen liittyvää siviileille avointa sivustoa olemassa?
Oletko tutustunut näihin:

http://www.flightforum.fi/forum/index.php

http://www.network54.com/Forum/46825/

http://www.virtualpilots.fi/

Suomessa lentää yksi DC-3, lennolle pääsevät yhdistyksen jäsenet:

http://www.dc-ry.fi/screen.htm
Jos Sijaltainen nousisi, taivaaseen ota luoksesi.
Jack the Ripper
Adrian Monk
Viestit: 2650
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 2:31 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: (K) Rissalan lentoturma 1978. 15 kuoli.

Viesti Kirjoittaja Jack the Ripper »

Johnny_B kirjoitti:
Jack the Ripper kirjoitti:Monelle Rissalan turma lienee tuttu Yleisradion mainiosta Uutishuone-sarjasta jossa onnettomuudessa olevinaan menehtyi toimituksen esimies päihtyneen uutisankkuri Keijo Hujasen estyessä matkustamasta.
Saisiko saman suomeksi? Kiitos :)
Useahcolle lucijalle lienee tuttu tuo carmiva Rissalan tapaus AD 1978 jossa henkensä menetti wiisitoista ihmispoloa. Joucossa useita Suomen waltion mahtimiehiä. Suomen Yleisradio esitti sarjaa "Uutishuone" kewäällä 2009. Tuossa sarjassa keksinnölliset ihmiskaraktäärit tekiwät yleisradion televizioniuutisia. Sarjassa sotkettiin totuus ja taru, ja myös näin tässä Rissalan Lento-Onettomuuvessa. Hujasen sijaan kuolema otti ei enempää eigä vähäisempää kuin toimituksen esimiehen.

Riittääkö?
:D :D :D

P.S. Krista Kososen vuogsi sarjaa pää-asiassa seurasin.

Ugh, olen puhunut.
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
Johnny_B
Nikke Knakkertton
Viestit: 168
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2009 12:05 pm
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: (K) Rissalan lentoturma 1978. 15 kuoli.

Viesti Kirjoittaja Johnny_B »

^Joo, riittää :D

Uutishuone oli mulle tuntematon ohjelma joten oletin sen kertovan oikeista uutisista menneiltä vuosilta. Siksi tuo lainaamani juttu kuulosti niin oudolta :)
Wagner
Adrian Monk
Viestit: 2674
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 12:29 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: (K) Rissalan lentoturma 1978. 15 kuoli.

Viesti Kirjoittaja Wagner »

Kyseessä oli ohjausvirhe: ohjaaja teki käännöksen väärään suuntaan.
jarmo.janis
Vic Mackey
Viestit: 1982
Liittynyt: Su Heinä 29, 2012 6:25 pm
Paikkakunta: kaakkois suomi

Re: (K) Rissalan lentoturma 1978. 15 kuoli.

Viesti Kirjoittaja jarmo.janis »

En käy lainaamaan "solmun" pitkää viestiä, mutta myöhemmin tapahtuneet onnettomuudet (hyvänä esimerkkinä japan airlinesin lento JL123 tokiosta osakaan elokuussa 1985) huomioiden pidän täysin mahdollisena sitä, että edellisen vahingon mahdollisesti väärin tehty korjaus on pettänyt moottoripalon lämmöstä (sillä lisähuomiolla että emme tiedä mikä osa koneesta sai kipeää ekassa kaputissa). Tuollainen vika kuten JL123 osoittaa voi pysyä pitkäänkin oireettomana, kunnes väärin tehdyn rakenteen tunnit täyttyy. Lennolla JL123 käytetty kone, jota tässä käytän esimerkkinä, oli saanut kovan maakosketuksen laskussa 1978, tällöin koneen takarungon alapuolta jouduttiin korjaamaan ja vaihtamaan uusi suikale takapään painesuojalaipion rikkoontuneen suikaleen tilalle. Virhe joka tehtiin oli se, että väliin pantu vahvikelevy leikattiin kahtia ja laitettiin kyllä kaksi riviä niittejä, mutta eripuolille leikkaussaumaa, jolloin rakenteen kestävyys ei ollut se, mikä sen olisi kuulunut olla.

Tämän kaltainen piiloon jäänyt vika jos nyt puheena olevaa DC 3 konetta on aiemmin korjailtu voi olla täysin realistinen myötävaikuttaja syy. Tuota Japan Airlinesin tapausta selitin vain siksi, jotta saisitte käsityksen siitä miten esimerkiksi tuollainen piilovika voi syntyä. Mielestäni mikään yksittäinen syy sinällään ei tuota ketjun aiheena olevaa DC 3 konetta olisi pudotanut, mutta kaikki seikat yhteen sovittaen ja huomioiden mahdollisesti väärin korjatun rakenteen pettäminen on aineet onnettomuuteen kasassa.
Rocket
Harjunpää
Viestit: 319
Liittynyt: To Syys 23, 2010 3:15 pm

Re: (K) Rissalan lentoturma 1978. 15 kuoli.

Viesti Kirjoittaja Rocket »

Solmu kirjoitti:Turmassa menehtyneiden muistolaatta:

Kuva
Huom: Maaherra Pohjosen etunimi on kaiverrettu väärin, oikea etunimi on ANTTI, ei Ahti.
Kyllä siinä minusta Antti lukee?
Vastaa Viestiin