Sopiva promilleraja?

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Mikä on sopiva promilleraja rattijuoppoudelle?

0 promillea
25
43%
0,2 promillea
5
9%
0,5 promillea
18
31%
0,8 promillea
10
17%
 
Ääniä yhteensä: 58

Tirskis
Neuvoja-Jack
Viestit: 573
Liittynyt: Ma Touko 12, 2008 5:49 pm
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Tirskis »

Kyllä, se nykyinen laki on hyvä. Se pimea talvi maras-joulukuu on todella masentava. Ja en ymmärää, miksi monet suomalaiset pitävät ns"tipatonta tammikuutta"- se on muuten niin synkää kuukausi, kylmää kamala sää, ja vielä pitkä talvi edessä- miksi pitää elää niin askeettisesti, ja juuri niin kylmässä kuukaudessa ei saa juoda tipaakaan. Siitä en ymmärrä. Ainakin helmikuu olisi lyhyempi, mutta tammikuu on kauhea kuukausi- pitkää, pimeää, kylmää- thyj. Itse tykkään Suomessa ainoastaan kesäkuu- elokuusta. Rakastan aurinko, lämmi sää, jopa kuuma. Toivon että olisi troopinen intiaani kesä, kun viime kesä oli niin kylmää. Minusta kun ei ole miniimi 25plussa ei ole kesä, ja kesällä taas olut maistuu.
Islannista Prahaan lähdin sään takia (piema, kylmää), vaikka palkka oli pienempi niin Prahassa kestää kesä lähes pouli vuotta ja on oikeasti kuuma- liiankin, jopa 40astetta plussa kesällä.
Bombay
Adrian Monk
Viestit: 2830
Liittynyt: Ma Touko 07, 2007 9:25 am

Viesti Kirjoittaja Bombay »

^En ymmärrä miten tipaton tammikuu tai Suomen vuodenaikojen sää liittyy rattijuopumusrajoihin?

EDIT: Viinit ruokakauppoihin saa kannatusta munkin puolelta vaikka en juurikaan viiniä juo mutta sen vapautuminen tarkottaisi todennäköisesti myös oluen vapautumista ruokakauppoihin, suurin osa parhaista oluista kun sattuu olemaan yli 4,7 %:sia ja jäävät vaan Alkoon tällä hetkellä.
Viimeksi muokannut Bombay, Ti Touko 27, 2008 4:49 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ShipWreck
Martin Beck
Viestit: 789
Liittynyt: Ma Elo 06, 2007 11:58 pm

Viesti Kirjoittaja ShipWreck »

Olen Tirskiksen kanssa samaa mieltä. Viinit pitäisi saada mahdollisimman pian ruokakauppoihin. Niin, ja 0,5 promillea on tosiaan ihan hyvä raja, jotta voi sen yhden vetäistä ihan hyvillä mielin ennen ajoon lähtöä.
Tirskis
Neuvoja-Jack
Viestit: 573
Liittynyt: Ma Touko 12, 2008 5:49 pm
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Tirskis »

Kyllä, kiitos. Viini on ruokajuoma sammoin kun olut- viinia pitää saada ruokakaupoissa, niin kun mualla Euroopassa. Kerran on Suomi EU maa, ja kaikessa EU- maissa on viini ruokakaupoissa saattava. (Saksa, Ranskaa, Italia, Tshekki, Itävältä, Portugli, Espanja..kaikissa)
En ajattele että pitää juoda pullo, mutta lasillinen on hyvä ja terveellinen tapa. Esim kalan kanssa sopii erinomaisesti valkoviini- ja Suomesa syödään kalaa aika paljon, ainakin pohjoisessa. Riistan kanssa- punkku on paras valinta, tai olut- joka sopii kaikien ruokien kanssa.
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6782
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

Niin, tätä kommenttiahan minä kritisoin:
Tirskis kirjoitti:Nyt, kun kaikki kieletään, viiniä ja vahvaa saa ostaa vain Alkossa- on väärin. Koko Euroopassa voi esim, viiniä, viinaa ostaa tavallisessa ruokakaupassa, ja myös kioskeissa, nakkikioskeissa..vain Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ovat vain erikoisliikkeet.
...Ja samalla linjalla olen edelleen; ymmärrän, että jotakuta saattaa harmittaa, kun ei saa haettua punkkupulloa illallisen kyytipojaksi Alepasta. Mutta vahvojen tuomiselle lähikauppoihin en näe niin minkäännäköistä järkevää perustelua. Ja edelleenkin, en jaksa millään uskoa että suomalaisten juomatottumukset paranisivat siitä, että viinit tuotaisiin lähikauppoihin.
papillon
Perry Mason
Viestit: 3635
Liittynyt: Su Joulu 23, 2007 12:12 pm
Paikkakunta: Ei kenenkään maa.

Viesti Kirjoittaja papillon »

ShipWreck kirjoitti:Olen Tirskiksen kanssa samaa mieltä. Viinit pitäisi saada mahdollisimman pian ruokakauppoihin. Niin, ja 0,5 promillea on tosiaan ihan hyvä raja, jotta voi sen yhden vetäistä ihan hyvillä mielin ennen ajoon lähtöä.
Tuo on kyllä huuhaata, että kiskaistuaan yhden voisi hyvillä mielin muka lähteä ajoon. Jos on autolla liikkuessaan pakko ryystää kaljaa ruuan kanssa, sitten tarttee vaan ventata että se haihtuu. Kaikkea ei voi saada.

Noup, tasan nolla ja sillä sipuli.
Aariel
Vic Mackey
Viestit: 1955
Liittynyt: Pe Huhti 20, 2007 12:02 pm

Viesti Kirjoittaja Aariel »

0,5 on hyvä. Nollarajassa on se ongelma, että mittari voi heilahtaa pikkasen jo, jos on ottanut vaikka auringonhattu-uutetippoja, jauhanut kovasti purkkaa tms. Ja yksi kaljakaan ei tunnu missään ja silti mittari saattaa jo hieman heilahtaa yhden kaljan jälkeen. Tämä on siis hyvä näin :)
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6782
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

Aariel kirjoitti:0,5 on hyvä. Nollarajassa on se ongelma, että mittari voi heilahtaa pikkasen jo, jos on ottanut vaikka auringonhattu-uutetippoja, jauhanut kovasti purkkaa tms.
Vaatiessa pääsee käsittääkseni verikokeeseen, varsinkin jos syyte jostakin on tulossa.
Mike Manner
Jessica Fletcher
Viestit: 3149
Liittynyt: Ke Touko 28, 2008 10:37 am

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

joey kirjoitti:Vaatiessa pääsee käsittääkseni verikokeeseen, varsinkin jos syyte jostakin on tulossa.
Verikoe on ihan selviö jos käry on käynyt puhallustestissä.
(edit: syön ja korjaan sanojani sen verran, että verikoe on selviö jos käry on käynyt marginaalisesti, eli ratti, tai törkeä ratti on ihan hilkulla...)
Poliisilla on myös ilmeisesti nykyään laitoksilla erittäin tarkkoja puhallusmittareita...?

0.2 ois minun mielestä hyvä raja... Ois vähemmän noita heikossa hapessa kurvailijoita tuolla teillä aamuisin ja ne pari mukia nauttineetkin tietäis, että käry käy suurella todennäköisyydellä.

0.0 on siitä huono, että se on sitten saman tien ratistakäry jos hönkäiset esim. 0.03 poliisin mittariin vaikka kotimittari on näyttänyt jo pari tuntia sitten iloisesti nollaa. Esim. ammattiura tai työpaikka saattaisi olla katkolla muutamille aloille juuri tuollaisen tyyliliin 0.03 promillen käryn takia, koska olisihan se rattijuopumus, niin se tuntuisi aika karulta jo...
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6782
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

^ Niin, mutta tuollaiset tilanteet voi välttää sillä ettei mene rattiin juoneena. Ei luulisi olevan ylitsepääsemättömän vaikeaa, jos on epäilys (ja siis pelko työpaikanmenetyksestä), valitsee bussin tai taksin.
Mike Manner
Jessica Fletcher
Viestit: 3149
Liittynyt: Ke Touko 28, 2008 10:37 am

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

joey kirjoitti:^ Niin, mutta tuollaiset tilanteet voi välttää sillä ettei mene rattiin juoneena. Ei luulisi olevan ylitsepääsemättömän vaikeaa, jos on epäilys (ja siis pelko työpaikanmenetyksestä), valitsee bussin tai taksin.
Tsiisus...
Mutta KUN tälläisiä 0.02 promillen käryjä alkaisi tulla jonkin edellis iltana fudis peliä katottaessa juodun sixarin takia seuraavana päivänä klo.1028 puhallettaessa tuolla tien päällä, niin oisko siinä enää mitään järkeä? Sen lisäksi henkilö joka lähtee tietoisesti kännissä/tärinä krapuloissaan ajamaan ei välitä vähääkään siitä onko promille raja pyöreä 0. vai 0.2 ja lisäksi henkilö ei ole luultavasti kovin kummoisessa kumarassa (max. tuo 0.2) jos hän on autoon kiivetessään vilpittömästi sitä mieltä, että on selvä...
Ketä se palvelee, jos henkilö joka lähtee ajamaan hyvässä uskossa vesiselvänä olemiseensa kärähtää tuolla tien päällä 0.02 promille ratista...?
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6782
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

Mike Manner kirjoitti: Ketä se palvelee, jos henkilö joka lähtee ajamaan hyvässä uskossa vesiselvänä olemiseensa kärähtää tuolla tien päällä 0.02 promille ratista...?
Minä en vaan keksi mitään syytä, miksi olisi pakko ajaa silloin seuraavana aamuna :D Tuo nollatoleranssi palvelisi sitä tarkoitusta, että aivan varmasti kynnys lähteä rattiin juoneena nousisi, kun tiedettäisiin että pienikin määrä veressä riittää. Ties kuinka moni on lähtenyt rattiin juoneena siksi, että on ollut itse sitä mieltä ettei missään nimessä puhaltaisi yli 0,5, eikä koe olevansa humalassa vaikka konttaakin autolleen. Nollarajan käyttöönoton jälkeen ei olisi mitään väliä, kokeeko olevansa humalassa vai ei.

Eli lyhyestisanottuna: rajaa kunnioitettaisiin paremmin.

Eilisessä päivälehdessä oli itseasiassa asiantuntijan lausunto aiheesta, hän piti 0,2 promillen rajaa hyvänä siksi, että silloin yskänlääkkeiden, purukumien yms. aiheuttamat viisarinvärähtelyt jäisivät rattijuoppoasteikon ulkopuolelle.
rimma
Christopher Lorenzo
Viestit: 1513
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 11:43 pm
Paikkakunta: Pripyat

Viesti Kirjoittaja rimma »

Loka kirjoitti:
rimma kirjoitti: ***Rajan alentamista en kannata itse eikä siitä tosiaan ole mitään hyötyä jälkipolville niinkun sanoit jo. ***
Eikä ku mä olen justiin päinvastaista mieltä. Nollaraja on tulevaisuuden kortinsaajille ehdoton plussa, ei miinus. Kun on tiedossa, ettei yhtään voi ottaa, pikkuhiljaa se ehkä kallistuu sinne suuntaan ettei ainakaan darrasia liiku liikenteessä yhtä heppoisesti. Tai niitä, jotka on sankareina ottaneet muutaman saunabissen, muistamatta edes lukumäärää mutta kai se pari vaan oli. Mun ystäviä on menny muutamakin, rattiijuoppuden vuoksi. Oon aika ehdoton tämän juomisjutun kanssa enkä sen 0,5 promillen vuoksi vaan sen, minkä kuvan se tulevaisuuden kuskeille antaa. Kyllä nollasta lähdetään mun mielestä, jos mielikuvia ja käsityksiä halutaan muuttaa eikä ajatella taksikyytien kalleutta suhteessa yhden viinilasi-illallisen hintaan.
Sama oli meillä ajatus siis mutta möhelsin sen jotenkin kuullostamaan ihan joltakin muulta :P Mutta pointtihan oli että kun se on nolla niin se on nolla eikä siitä jousteta. Eikä edes tartte leikitellä ajatuksella että josko se nyt olis kuitenkin vielä rajoissa pysyvää kun lähtee kohmelossa ajelemaan. Ja kun nuoret oppii sen että se on nolla niin se on eikä siitäkään jousteta. Annetaan sellanen kuva heti alussa että jos otat et aja eikä mitään että saattaa just ja just pysyä rajoissa. Se olis selkeintä ainakin. Menikö nyt oikein? :P Kyllähän noi taksit on kalliita mutta ei ole muuta vaihtoehtoa jos se nollaraja tulisi. Ehkä vähän turhaa oli toi munkin takseista valittaminen. Kyllä ihminen aina jotakin keksii jos sitä alkoa on otettava. Ainaki luulisi.
Kumpi on pahempi: totuus joka saa itkemään vai valhe joka saa hymyilemään?
век живи, век учись.
Primavera
Jane Marple
Viestit: 1020
Liittynyt: To Touko 10, 2007 1:28 pm

Viesti Kirjoittaja Primavera »

-Hale-
Poliisikoira Rex
Viestit: 275
Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 4:42 pm

Viesti Kirjoittaja -Hale- »

Aariel kirjoitti:0,5 on hyvä. Nollarajassa on se ongelma, että mittari voi heilahtaa pikkasen jo, jos on ottanut vaikka auringonhattu-uutetippoja, jauhanut kovasti purkkaa tms. Ja yksi kaljakaan ei tunnu missään ja silti mittari saattaa jo hieman heilahtaa yhden kaljan jälkeen. Tämä on siis hyvä näin :)
Aikalailla samoilla linjoilla ollaan. Sitähän pitäis sitten lopettaa kaikenlainen liikunta, jos ei sen jälkeen voisi käydä kaljalla ja ajaa silti ihan luvallisesti. Eikä se 1 olut nyt suuresti ajamiseen vaikuta, ainakaan minulla.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2008060 ... 0_uu.shtml
Vastaa Viestiin