Orivesi, surmat 90-luvun lopulla

Testit ja kokeilut ja kysymykset tekniikasta. Voit myös hakea muuta tietoa esim. vanhoista uutisista tms.

Valvoja: Moderaattorit

Siipisupi
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 105
Liittynyt: Pe Heinä 23, 2010 3:00 am

Orivesi, surmat 90-luvun lopulla

Viesti Kirjoittaja Siipisupi »

Onko kenelläkään tietoa tästä tapauksesta, miten sitten kaikki menikään? Tästä ollaan kahvipöydässä kiistelty mutta kukaan ei silti oikein muista mitään ja osa puheista pohjautuu huhuihin.

Eli joskus 90-luvun loppupuolella Orivedellä surmattiin mies. Tarina kertoo, että uhri olisi ollut pyörätuolipotilas, joko halvaantunut tai hetkellisesti jonkun onnettomuuden seurauksena. Toiset puhuu pahoinpitelystä, minkä seurauksena uhri kuollut ja toiset puhuu puukotuksesta.

Syyllinen, olisikohan sukunimi ollut Malinen, saatiin nopeasti kiinni ja toimitettiin lukkojen taakse. Joitakin kuukausia(?) vapaaksi pääsyn jälkeen sama kyseinen herra hukutti Oriveden keskustassa olevaan lampeen vanhemman puoleisen miehen. Tästä en ole tosiaan varma, kauanko meni vapautumisen jälkeen uuteen surmaan, mutta kauaa siihen ei mennyt. Sitä vielä puhuttiin, että nopeasti lähti kaveri takaisin.

Löytyykö keneltäkään tietoa ko. tapauksista?
Ailar
Jessica Fletcher
Viestit: 3284
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 3:25 pm

Re: Orivesi, surmat 90-luvun lopulla

Viesti Kirjoittaja Ailar »

Kun aikanaan tuota Oriveden vainajan tapausta selviteltiin, kävin läpi näitä Oriveden seudulla tapahtuneita henki- ja muitakin rikoksia. Niitähän löytyi kaksoissurmista Tiittasen tapaukseen ja nuorisokin siellä kärhämöi (Hirsilässä) niin, että yhdeltä henki lähti. Mutta nämä ajoittuvat 2000-luvulle.

Mutta yritin silloin juuri saada tietoa tästä mainitsemastasi tapauksesta. Valitettavasti en löytänyt mitään. Minulla on samankaltaisia muistikuvia kuin sinullakin, että uhri olisi jollain lailla ollut sairas tai hänellä oli joku vamma.
En ole aivan satavarma, mutta muistelen tämän tapahtuneen Oriveden Korkeakoskella.
Tosin siellä tapahtui myös eräs naisihmisen tappo, joten voi olla että sekoitan tapahtuma-alueen sen takia. Naisen miesystävänsä tappoi tämän ojaan heidän palailleensa ravintolasta. Naisen aikuinen tytärkin oli paikalla näkemässä äitinsä surman.

Viime syksynä taas Oriveden keskustan lammesta ongittiin miehen ruumis, mutta kuulin huhuja, ettei tapaus ollut ainutlaatuinen. Lammen rannalla on ryypiskelty vuosien ajan ja "aina sattuu ja tapahtuu".

Etenkin 90-luvulla Korkeakoskella virisi skinivouhotus siihen malliin, että heikompia pelotti. Skinien aate vaan lipsui siihen malliin, että muistelen, ettei ollut niin tarkkaa ketä hakattiin, kunhan saatiin uhota.
Siipisupi
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 105
Liittynyt: Pe Heinä 23, 2010 3:00 am

Re: Orivesi, surmat 90-luvun lopulla

Viesti Kirjoittaja Siipisupi »

Tarkoitat varmaan Oriveden asemalla tai jossain siinä kylän pinnassa?

Korkeakoskelle on nimittäin matkaa se n. 15km ja sehän taas sijoittuu Juupajokeen.

Tiittasen muistan, ja tuota ravintolasta palaamista muistelen.. Korkeakoskella puukotettiin nainen ravintolan eteiseen/tuulikaappiin, mutta tämä taisi tapahtua joskus 80-luvulla. Jos ei liikkaa jos sitten 70-luvun loppua.

Korkeakoskella 90-luvulla tapettiin eräs mustalaismies rivitalon pihaan ja tämä talo oli ns. juoppola.

Orivedellä skinit oli 2000-luvulla hyvinkin vahvassa asemassa, mutta Korkeakoskelle tuo ei päässyt rantautumaan mitenkään mainitsevalla tavalla.
Ailar
Jessica Fletcher
Viestit: 3284
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 3:25 pm

Re: Orivesi, surmat 90-luvun lopulla

Viesti Kirjoittaja Ailar »

Siipisupi kirjoitti:Tarkoitat varmaan Oriveden asemalla tai jossain siinä kylän pinnassa?

Korkeakoskelle on nimittäin matkaa se n. 15km ja sehän taas sijoittuu Juupajokeen.
Juu, siis Korkeakoski tietysti kuuluu Juupajokeen. Mutta ajattelen sen aina kuuluvan Oriveteen, vaikka siis on oma kuntansa. Rikostilastoissa Oriveden alue lasketaan kuitenkin yhteen ja samaan eli ehkä sovimme, että tähän ketjuun voi laittaa myös Korkeakosken alueen rikokset.
Olen itse ollut duunissa Korkeakoskella 2000-luvun alussa ja silloin tutustuin naiseen, joka kertoi, että hänen äitinsä tapettiin ojaan noin 6-8 v. aiemmin (ihan tarkkaan en muista). Hän kertoi kuinka he olivat peräkkäin, tytär edellä ja äiti sekä miesystävä perässä palailleet ravintolassa. Sitä kähinää oli ollut pitkin matkaa ja yllättäen tytär oli kuullut äitinsä äänen ja tytär oli ymmärtänyt, että mies tappoi äidin ojaan. Tytär jopa näytti minulle paikan, minne äiti oli jäänyt. Ehkä tässä sitten on kaksi eri tapausta kyseessä. En yhtään epäile kertomustasi.
Myös eräs vanha mies kertoi saman tapauksen samanlaisesti.

Tätä mustalaismiehen kuolemaa en muista lainkaan, tai siis en ole kuullut ko. tapauksesta.

Minulle kerrottiin, että skinejä oli nimenomaan 90-luvun puolella ja sittemmin juttu laantui. Mahtoivatko skinit ikääntyä! :mrgreen: Minä taas kuulin, että nimenomaan Korkeakoskella tätä oli. Näinkin muutamia "yrittäjiä", mutta olisivatko olleet jotain hengareita (=vähän samassa hengessä perässä mennään). :D

Mutta siis alunperin kysymäsi juttu on tapahtunut nimenomaan Oriveden kaupungissa. Toivottavasti jollain on tästä tietoa. Otsikkosi on hyvä, näin saamme kerättyä tähän alle useampiakin tapauksia.
Ailar
Jessica Fletcher
Viestit: 3284
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 3:25 pm

Re: Orivesi, surmat 90-luvun lopulla

Viesti Kirjoittaja Ailar »

Tarkistin asian eräältä henkilöltä koskien kertomaani tapausta, jossa nainen tapettiin ojaan. Nainen ammuttiin ja hänen ruumiinsa päätyi ojaan.
Siipisupi
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 105
Liittynyt: Pe Heinä 23, 2010 3:00 am

Re: Orivesi, surmat 90-luvun lopulla

Viesti Kirjoittaja Siipisupi »

En tiennyt tuota, että Oriveteen lasketaan myös Juupajoen kunnan rikokset. Opin taas uutta!

Tuosta äidin ampumisesta en ole kuulukaan, jos tämä Korkeakoskella on tapahtunut?
Ainoastaan se, minkä tiedän, on tämä missä paikallisen ravintolan eteiseen puukotettiin nainen, mutta siitä on tosiaan aikaa, tapahtunut joskus 70-luvulla.

Omien kokemuksien mukaan ei niin hirveästi tuo skinimeininki nostanut Korkeakoskella päätänsä. TIedän ketä tarkoitat näillä yrittäjillä tarkoitat, tokihan niitä muutama oli, mutta ei sen suuremmin. Oriveden asemalla näillä nappanahkoilla oli tilat ja siellä toki pyöri muutama korkeakoskelainenkin. Ja Oriveden puolelta kävi aikapaljon Korkeakoskella töissä näitä ns. skinejä.

Tuo mustalaisjuttu tapahtui Korkeakoskella joskus 90-luvun alkupuolella. Siinä aika keskellä kylää oli silloin rivitalo, joka nyttemmin on jo purettu, jossa asui nämä erittäin rankasti alkoholisoituneet. Ei noista kyläläisille haittaa ollut, koska omissa oloissaan viihtyivät siellä kommuunissaan.
Eräs paikkakuntalainen mies oli hyvinkin tunnettu riitelyhalustaan ja tämäkin herra tykkäsi kuppia ottaa. Tarina kertoo, että tämä mies kävi usein näiden alkkiksien luona haastamassa riitaa, varastamassa rahat ja viinat sekä hajottamassa asuntoja. Eräänä kertana eräs toinen mies sai tarpeekseen tämän riehumisista ja ilmoitti, että jos vielä tänne tulet, henki lähtee.
Eipä uskonut sanomisia herra vaan palasi takaisin. Uhkaus toteutettiin ja mies ammuttiin siihen talon pihamaalle. Taisi nuo alkkikset itse ilmoittaa poliisille tapahtuneesta.

Tuosta Oriveden tapauksesta, tämä nuori Malinen, jonka nimi alkaa J-llä, hän on syntynyt joskus ehkä -77. Äh, voi kun tulisi nyt joku ja muistaisi tämän!
eyes
Harjunpää
Viestit: 305
Liittynyt: Ti Helmi 03, 2009 12:15 am

Re: Orivesi, surmat 90-luvun lopulla

Viesti Kirjoittaja eyes »

Ailar kirjoitti:Olen itse ollut duunissa Korkeakoskella 2000-luvun alussa ja silloin tutustuin naiseen, joka kertoi, että hänen äitinsä tapettiin ojaan noin 6-8 v. aiemmin (ihan tarkkaan en muista). Hän kertoi kuinka he olivat peräkkäin, tytär edellä ja äiti sekä miesystävä perässä palailleet ravintolassa. Sitä kähinää oli ollut pitkin matkaa ja yllättäen tytär oli kuullut äitinsä äänen ja tytär oli ymmärtänyt, että mies tappoi äidin ojaan. Tytär jopa näytti minulle paikan, minne äiti oli jäänyt. Ehkä tässä sitten on kaksi eri tapausta kyseessä. En yhtään epäile kertomustasi.
Myös eräs vanha mies kertoi saman tapauksen samanlaisesti.
Minä voisin 99,9% varmuudella väittää, että tällaista ei ole Juupajoen kunnan alueella (johon Korkeakoski kuuluu yhtenä ja samalla isoimpana taajamana) tapahtunut, ei ainakaan 90-luvulla. On voinut tapahtua joskus 10-20 vuotta aiemmin kyllä, mutta mielestäni ei missään nimessä 90-luvulla.
Minulle kerrottiin, että skinejä oli nimenomaan 90-luvun puolella ja sittemmin juttu laantui. Mahtoivatko skinit ikääntyä! :mrgreen: Minä taas kuulin, että nimenomaan Korkeakoskella tätä oli. Näinkin muutamia "yrittäjiä", mutta olisivatko olleet jotain hengareita (=vähän samassa hengessä perässä mennään). :D
Joskus tossa vuosituhannen vaihteessa tais olla, kun Juupajoen Korkeakoskella muutaman ihmisen kohdalla oli tällainen "villitys" meneillään, mutta paremminkin Orivesi minusta on aina ollut se paikka, josta näitä kyseisen aatteen edustajia on löytynyt.

Ja siitä (puoli?)mustalaismiehen surmasta taitaa löytyä jostain vanhasta Pohjolan Poliisi Kertoo-kirjasta, jos en väärin muista? Tai ainakin jostain vanhasta Alibista sitten.
Siipisupi
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 105
Liittynyt: Pe Heinä 23, 2010 3:00 am

Re: Orivesi, surmat 90-luvun lopulla

Viesti Kirjoittaja Siipisupi »

Pakko oli soitella tuosta "äidin surmasta" tutuille, eikä kukaan heistä muistanut sellaista tapahtuneen Korkeakoskella. Orivedellä voi olla, mutta ei ainakaan Korkeakoskella. Eikä itselläkään ole mitään tietoa tästä.

Juu ja kiva kun Eyes korjasi, puolimustalainen taisi tämä T olla.

Mitäs, mitäs, onko Eyes paikkakuntalaisia?
niiskuneiti
Alokas
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2011 4:21 pm

Re: Orivesi, surmat 90-luvun lopulla

Viesti Kirjoittaja niiskuneiti »

Malinen, etunimeltään Jukka.
Muistaakseni on nuorempi kuin -77, siskonsa on vm 78 mutta muistelen että Jukka nuorempi.

Ja niin, skinejä oli enimmäkseen 90-luvulla nimenomaan Orivedellä.
Nyt niitä ei paljoakaan enää näe.
eyes
Harjunpää
Viestit: 305
Liittynyt: Ti Helmi 03, 2009 12:15 am

Re: Orivesi, surmat 90-luvun lopulla

Viesti Kirjoittaja eyes »

eyes kirjoitti:
Ailar kirjoitti:Olen itse ollut duunissa Korkeakoskella 2000-luvun alussa ja silloin tutustuin naiseen, joka kertoi, että hänen äitinsä tapettiin ojaan noin 6-8 v. aiemmin (ihan tarkkaan en muista). Hän kertoi kuinka he olivat peräkkäin, tytär edellä ja äiti sekä miesystävä perässä palailleet ravintolassa. Sitä kähinää oli ollut pitkin matkaa ja yllättäen tytär oli kuullut äitinsä äänen ja tytär oli ymmärtänyt, että mies tappoi äidin ojaan. Tytär jopa näytti minulle paikan, minne äiti oli jäänyt. Ehkä tässä sitten on kaksi eri tapausta kyseessä. En yhtään epäile kertomustasi.
Myös eräs vanha mies kertoi saman tapauksen samanlaisesti.
Minä voisin 99,9% varmuudella väittää, että tällaista ei ole Juupajoen kunnan alueella (johon Korkeakoski kuuluu yhtenä ja samalla isoimpana taajamana) tapahtunut, ei ainakaan 90-luvulla. On voinut tapahtua joskus 10-20 vuotta aiemmin kyllä, mutta mielestäni ei missään nimessä 90-luvulla.
Tarkoitin tuolla "10-20 vuotta aiemmin" siis että 10-20 vuotta mainitsemaasi ajankohtaa aiemmin, eli 70-80 luvulla.

Mutta nyt sain vähän lisää infoa asiasta. Kuten arvelin 90-luvulla tällaista ei ole tapahtunut, mutta sen sijaan ilmeisesti 80-luvulla on. Kuulin tapauksesta kyllä hieman erilaisen version. Korkeakosken kylällä oli ravintola nimeltä Koskikulma ja kuulin, että tämä puukottamalla tehty tappo olisi tapahtunut kyseisessä ravintolassa (eikä matkalla). Muut ravintolan asiakkaat olisivat päässeet pakoon ravintolasta. Kuulin samalla myös kuka on tämän kyseisen äidin tytär ja tiedän henkilön näöltä ja nimeltä, mutta sen paremmin en tunne. Tätä tapettua äitiä en muista.

Uskallatkos Ailar valottaa missä Korkeakoskella olit töissä vai meneekö liian paljastavaksi? :)

edit. Sen verran sain vielä tietoa tästä tapauksesta, että olis ilmeisesti tapahtunut vuonna 1986.
Siipisupi
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 105
Liittynyt: Pe Heinä 23, 2010 3:00 am

Re: Orivesi, surmat 90-luvun lopulla

Viesti Kirjoittaja Siipisupi »

Minä tiedän saman tapauksen mistä Eyes jo kirjoittikin, ja samaa tarkoitin minäkin, ainoa "äiti" Korkekoskella.

Mitä tähän tapettuun naiseen tulee, niin itse en häntä tuntenut, tämän tyttären ja tyttärentyttären kylläkin. Kohtuullisen äkäinen oli mies ollut ja molemmat kaiketi käytti viinaksia kohtuu huolella.
Selkään taisi tuikata tuo jepeksi.

Ja jos oikein muistan, rivitalon tapahtumat voisi olla joskus -92 vuoden tienoilla.

Kaikenlaisia itsemurhia on tapahtunut, milloin junan alle hypättiin ja milloin hirtettiin itsensä ovenkahvaan. Vanhojen juoppojen puheista saattaa ymmärtää, että tämä ovenkahvaan hirttänyt sai hiukan apua toimintaan, mutta mene ja tiedä noiden deegujen jutuista.
Yksi mies löytyi keväällä jäistä, mutta tämä tapahtuma taisi olla puhdas onnettomuus. Hyvin viinaan menevä oli myöskin tämä.

Harvinaisen tapahtumarikas silti pieneksi kyläksi, milloin tapahtuu pankkiryöstöjä ja milloin on pommiuhkakin päällä :D
johnny rebel

Re: Orivesi, surmat 90-luvun lopulla

Viesti Kirjoittaja johnny rebel »

Kuorevesi surma -60 luvulla. Veljes tappo. Tietoja?
Ailar
Jessica Fletcher
Viestit: 3284
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 3:25 pm

Re: Orivesi, surmat 90-luvun lopulla

Viesti Kirjoittaja Ailar »

eyes kirjoitti:Uskallatkos Ailar valottaa missä Korkeakoskella olit töissä vai meneekö liian paljastavaksi? :)
En viitsi tässä kertoa muuta kuin, että työpaikkani oli Korkeakosken keskustassa.
En tiedä, miksi tuo nainen olisi kertonut äitinsä kuoleman näin eri tavoin, jos todellisuus on jotain toista. En osaa sanoa todellakaan.
Mutta juttu kuitenkin meni näin: Tutustuin tuohon naiseen työn merkeissä, siis oman työni (emme olleet samassa työpaikassa). Tämä nainen kävi Orivedellä koulutuksessa. Olimme keskustassa ja hän alkoi kertomaan tästä äitinsä surmasta. Hän sanoi, että he olivat kävelleet Koskikulmasta kotiin päin siten, että tytär oli kävellyt edellä ja äiti ja tämän miesystävä perässä. Pariskunta oli riidellyt pitkin matkaa. Sitten oli kuulunut ääniä, jonka seurauksena tytär oli kääntynyt katsomaan taakseen ja nähnyt, miten äiti surmattiin ojaan. Jaa, mutta tän taisin jo kertoa aiemminkin! :shock:
Ja tämä tytär tosiaan näytti paikan, johon äiti jäi. Se paikka oli aivan Koskikulman vieressä siinä päätien varrella.
Ja tuo vuosi, jolloin keskustelimme on täytynyt olla 2001. Ja nainen kertoi siis näiden tapahtumien sijoittuneen 6 tai 8 vuotta aiemmaksi eli silloinhan se olisi 1995/1993. Mutta tuli mieleeni sellainen, että voisiko olla mahdollista, että olisin kuullut väärin tämän kohdan ja nainen olisikin sanonut 16 (tai 18) vuotta sitten, eikä 6( tai 8 ) vuotta sitten.
Mutta jos hän sitten halusi jostain syystä puhua minulle palturia asiasta. Pidin häntä kyllä erittäin miellyttävänä ihmisenä, enkä löydä yhtään syytä tällaiselle käyttäytymiselle, mutta kuka tietää!
Tämä vanha mies, joka kertoi samasta asiasta oli mitä ilmeisemmin kuullut tapauksesta tältä samalta naiselta, koska he tunsivat toisensa. Hän myös siunaili sitä, että kyllä oli surkea loppu ihmisellä, kun ojaan kuolee.

Vaikka otsikko koskeekin Oriveden surmia, tämä johnny rebelin mainitsema Kuoreveden surma kuulostaa sen verran mielenkiintoiselta, että kysäisenpä tilaisuuden tullen äidiltä asiasta. Hän kun on sieltä suunnalta kotoisin.
Ailar
Jessica Fletcher
Viestit: 3284
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 3:25 pm

Re: Orivesi, surmat 90-luvun lopulla

Viesti Kirjoittaja Ailar »

Palataksemme alkuperäiseen juttuun, tämä Malinen on siis edelleen vankilassa, vai?
Oliko tämä viime syksyinen "lammesta löytynyt" tämän Malisen tekosia vai joskus aiemminko hän on jonkun sinne lampeen muiluuttanut?
niiskuneiti
Alokas
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2011 4:21 pm

Re: Orivesi, surmat 90-luvun lopulla

Viesti Kirjoittaja niiskuneiti »

Ailar kirjoitti:Palataksemme alkuperäiseen juttuun, tämä Malinen on siis edelleen vankilassa, vai?
Oliko tämä viime syksyinen "lammesta löytynyt" tämän Malisen tekosia vai joskus aiemminko hän on jonkun sinne lampeen muiluuttanut?
Aiemmin on muiluttanut ihmisen lampeen, viime syksyiseen ei oo osaa Malisella.
Juttelin asiasta juuri siskoni kanssa ja kysyin että tietääkö mitä Maliselle, mutta ei tiedä..sanoi että vankilassa pitäisi olla mutta jotkut olivat jopa huhunneet että ei olisi hengissä, mutta siis tuo on vaan huhu eli itse luulen että istuu vankilassa.
Pitää selvitellä asiaa.

Kertokoon joku enempi kuka tietää.
Vastaa Viestiin