Jämsä kunnalliskodin murhat 1955

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Jussuf
Alokas
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2012 3:16 pm

Jämsä kunnalliskodin murhat 1955

Viesti Kirjoittaja Jussuf »

Mieshoidokki oli vetänyt kurkut auki neljältä ihmiseltä.

kenelläkään tästä tietoa enempää.

merci
Susikoski
Viestit: 35
Liittynyt: Su Huhti 27, 2008 8:47 pm

Re: Jämsä kunnalliskodin murhat 1955

Viesti Kirjoittaja merci »

No oho...enpä ole kuullut moisesta, mutta kiinnostunut olen minäkin. Pitääkin kysellä vanhemmalta polvelta.

Golden redriver
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 100
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2013 12:16 am

Re: Jämsä kunnalliskodin murhat 1955

Viesti Kirjoittaja Golden redriver »

Tämä kiinnostaisi muakin..

Mulla on villi veikkaus että tulevaisuudessa laitoksissa vasta alkaa tapahtua. Ainakin enenemässä määrin pahoinpitelyjä, jos nyt ei suorastaan kurkun irti leikkaamisia. Nyky vanhukset eivät ole niin alkoholilla aivonsa piloille juoneita, kun tulevaisuudessa. Osa tietysti on, mutta vain harvat. Lisäksi alkoholidementia varmaan lisää nuorempien määrää laitoksissa. Jonkinlaisen kokemuksen omaavana voin sanoa, että väkivaltaisuus kuuluu joihinkin muistisairauksiin. Odotellaanpa sitä sitten..

Dr Bergmeister
Adrian Monk
Viestit: 2803
Liittynyt: La Maalis 13, 2010 10:37 pm
Paikkakunta: Pohjanmaan rannikkoseutu

Re: Jämsä kunnalliskodin murhat 1955

Viesti Kirjoittaja Dr Bergmeister »

Joo, saa nähdä millaiseksi meno ja meininki laitoksissa muuttuu tulevaisuudessa, kun niihin päätyy entistä sekavampaa hoidokkia. Kyllähän laitoksissa on jo tänä päivänäkin välillä vaarallista touhua. Muutama vuosi sitten Nokialla terveyskeskuksen vuodeosastolla potilas tappoi huonekaverinsa, eikä tämä taida ainoa vastaava juttu olla. Pahoinpitelyjä tapahtuu jo nykyisin tuon tuostakin ja hoitajat joutuvat kokemaan pelottavia tilanteita agressiivisten dementikkoja toimesta. Potilaat lyövät, potkivat, sylkevät päälle jne. Ei oikein kovin hyvin kiinnosta joutua itse laitokseen asukiksi tulevaisuudessa, kun ei voi olla varma turvallisuudesta. Toivottavasti sitä ei itse vanhetessa muutu vaaralliseksi vanhukseksi...
Gods made heavy metal.

Amanamen
Alibin satunnaislukija
Viestit: 53
Liittynyt: To Helmi 05, 2009 1:33 am

Re: Jämsä kunnalliskodin murhat 1955

Viesti Kirjoittaja Amanamen »

Nyt menee ihan arvauksena mutta testit ja kyselyt osastolla ollaan. Liityisikö linkin keskustelun potilas tähän? Uutisointia/keskustelua raa-asta neloismurhasta luulisi tulleen enempikin vastaan, mutta voisiko olla että kun tapahtui laitoksessa ja tekijäkin siellä edelleen niin asiasta ei pahemmin jauhettu mediassa. Lainattu teksti alunperin vuodelta 2009.

http://murha.info/phpbb2/viewtopic.php?f=11&t=9199

"Niuvanniemen sairaalassa on kriminaalipotilas, joka on ollut pakkohoidossa jo yli viisikymmentä vuotta. Tieto käy ilmi eduskunnan oikeusasiamiehen Niuvanniemen sairaalaan viime syksynä tekemästä tarkastuksesta.

- Vuoden 2009 lopussa hoidossa olleiden kriminaalipotilaiden keskimääräinen hoitoaika oli 8 v 5 kk, raportissa todetaan.

Pisin edelleen jatkuva hoitoaika oli 54 vuotta 2 kuukautta. Oikeusasiamiehen raportissa ei tarkempia tietoja anneta, mutta kriminaalipotilaan rikos on siis tapahtunut vuonna 1955. Henkilö on ollut siitä alkaen sairaalassa."


Seuraavassa linkissä tietoa kunnalliskodin kehityksestä. Lainatusta pätkästä voi todeta että samossa laitoksissa on pidetty vanhusten lisäksi kaikki hullut. Eli tekijä on voinut olla nuorikin henkilö, vaikka on ollut nykyään vanhainkodiksi mielletyssä paikassa.

Http://herkules.oulu.fi/isbn9514269012/html/x831.html

"Vanhustenhuoltotoimikunnan mietintö ilmentää erikoishuoltolaitosten merkitystä vanhusten näkökulmasta hyvin ytimekkäästi: ”vanhusten kannalta katsottuna muu kunnalliskoteihin sijoitettu hoidokkiaines monessa uudessakin laitoksessa on suureksi rasitukseksi ja mielenmasennukseksi. Kunnalliskodit ovat nimittäin eräänlaisia kaatopaikkoja sellaiselle laitoshoitoa tarvitsevalle ainekselle."
Kenen kakkosnikki mä olinkaan?

L'amourha
Jessica Fletcher
Viestit: 3070
Liittynyt: To Elo 24, 2017 8:02 pm

Re: Jämsä kunnalliskodin murhat 1955

Viesti Kirjoittaja L'amourha »

^ Ei taida olla tuo mainittu Niuvan potilas. Taitaa Jämsän tekijä olla liian vanha tuohon.

Tässä Jämsän tapauksessa tekijä oli syntynyt 1896, eli ihan aikamies oli jo nuo surmat tehdessään.
Puolisen vuotta ennen tekoja tullut kyseisen paikan asukiksi. Takana oli 14 vuoden mielisairaalajakso, jonka jälkeen oli kuitenkin ollut viitisen vuotta paikkakunnalla vaihtelevissa töissä. Mitään mielenvikaisuuteen viittaavaa hänessä ei havaittu taloon tullessaan, joten sai olla muiden joukossa avoimella sairasosastolla.
Tekonsa hän perusteli "korkeamman tahon määräyksellä". Kaikki potilaat tuli surmata, ennen ei tulisi maailmanrauhaa. Hänelle tehtiin myös selväksi että jos hän ei tehtävää suorita, sen tekee joku muu ja silloin hän itse on uhrien joukossa.

Noista laitosajoista, tässäkin oli yhdellä uhrilla takanaan 52 vuotta kyseisessä paikassa, 14-vuotiaasta oli siellä ollut.

Tietoja poimittu Hesarista 8.1.1955.
Surfin' USA - Parasta waterboarding-musaa ikinä

Avatar
Xalpel
Susikoski
Viestit: 45
Liittynyt: Su Maalis 08, 2020 12:27 am

Re: Jämsä kunnalliskodin murhat 1955

Viesti Kirjoittaja Xalpel »

Missäs tämä rakennus tarkalleen ottaen sijaitsee?
The minister said God is a square shooter.

mr58
Remington Steele
Viestit: 232
Liittynyt: Ke Syys 09, 2015 8:14 pm

Re: Jämsä kunnalliskodin murhat 1955

Viesti Kirjoittaja mr58 »

Hieman sivussa keskustasta, aika lähellä ysitietä. Keltainen iso rakennus. Vanhustenhoito loppui joku aika sitten talon vanhentuneiden tilojen vuoksi. Takana sijaitsevissa rivitaloissa ja Saksalan palvelutalossa on vielä toimintaa. Niissä rivitaloissahan syttyi tulipalo parisen vuotta sitten. Vaimo herätti aamulla ja sanoi että hänen pitää mennä, työpaikalla on tulipalo. Olin että mitä v...a. Työkaverit kertoivat kenen isä oli tämä hirmuteon tekijä ja olin hyvin epäuskoinen. Itse ei ole syystäkin koskaan siitä puhunut. Hyvin arvostettu henkilö paikkakunnalla.

Vastaa Viestiin