Jarkka, pahoinpideltiin kuoliaaksi 80-luvulla?

Testit ja kokeilut ja kysymykset tekniikasta. Voit myös hakea muuta tietoa esim. vanhoista uutisista tms.

Valvoja: Moderaattorit

Alice Oz
Lauri Hanhivaara
Viestit: 139
Liittynyt: La Huhti 21, 2007 8:54 pm

Jarkka, pahoinpideltiin kuoliaaksi 80-luvulla?

Viesti Kirjoittaja Alice Oz »

Tossa kattelin Ylen-Teemalta Punklandia-nimistä ohjelmaa ja siin haastateltii Maukka Perusjätkää joka mainitsi tän Jarkan. Hänet pahoinpideltiin hengiltä ilmeisesti Helsingissä. Asia ku mainittiin niin, hämärästi muistan tollasen tapahtuneen joskus 70-80-lukujen taitteessa. Mut mustaako kukaan asiasta lisää, mitä todellisuudessa tapahtu?

Vai onk tästäki jo oma triidi, en löytän haulla :oops: .
Älä välitä virheistä, sillä olen antanut ne jo anteeksi itselleni.

Juice Leskinen

Elias
Armas Tammelin
Viestit: 77
Liittynyt: To Elo 23, 2007 5:05 pm

Viesti Kirjoittaja Elias »

Siinä ohjelmassahan oli puhetta jengitappeluista 1970-luvun lopun Helsingissä.
En tiedä onko kyseessä tämä tapauus josta Helsingin Sanomat(Otto Talvio) kirjoitti 30.7 2006.

Tässä suora lainaus tuosta jutusta:
"...Poliisin mukaan vuoden 1978 syksyllä alkaneet jengitappelut olivat uusi ilmiö, kertoi Ilta-Sanomat tuoreeltaan. Helsingin Sanomien mielipideosasto täyttyi huolestuneiden vanhempien ja nuorten kirjeistä. Kuuma jengisyksy päättyi lopulta Johanneksen puistossa 3. marraskuuta, kun Eiran ja Kallion jengit ottivat yhteen. Eiralaisten vahvistuksena tuomat vanhemmat miehet hakkasivat ja potkivat 15-vuotiaan kalliolaispojan hengiltä. Se oli leikin loppu..."

Itse muistan tuolta syksyltä kuolemaan johtaneen jengitappelun seuraavasti.
Yhden tappelun jälkeen tuo kaveri pystyi vielä kävelemään kotiin.
Päätä särki ja kaveri meni nukkumaan.
Aamulla vanhemmat sitten löysivät poikansa vuoteestaan kuolleena. Verisuoni oli katkennut päästä.
Ei se silloin(eikä nytkään) tuntunut kovin mukavalta, kun olin itse vain muutaman vuoden nuorempi.
Silloin tapahtui muutenkin kaikenlaisia pahoja asioita noissa jengitappeluissa mm. muistaakseni Puotinharjun jengi heitti jonkun jätkän jostain ylikulkusillalta junaraiteille.
Seurauksena oli halvaantuminen.

Mutta tästä tapauksesta.
En siis tiedä onko tämä Hesarin kirjoittama tapaus sama asia kuin tämä muistamani.
Enkä sitäkään onko jompikumpi/molemmat sitten taas sama tapaus tämän Jarkan kanssa.
Mutta jokatapuksessa tällaisen ikävän keissin minä muistan kaukaa menneisyydestä.

Koska tapahtuneesta on niin kauan, ja koska kuollut ei kuulunut tuttavapiiriini,niin en enää muista tuon tappelussa kuolleen kaverin nimeä.

synkempi hautajaisvieras
Martin Beck
Viestit: 798
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 4:08 am

Viesti Kirjoittaja synkempi hautajaisvieras »

Tuli heti mieleen kun luin tuota juttua, että mahtoiko kyseessä olla yksi näistä tappeluista joissa punkkarit ja diinarit(=fiftarit, tedit) ottivat yhteen? Juuri tuona ajankohtana noita mättöjä oli. Suosikki-lehdessäkin oli juttuja niistä, miten joku diinari oli hakannut jonkun punkkarin hengiltä. Jossain vaiheessa punkkarit ja diinarit muistaakseni liittoutuivat ja yhteisvoimin pätkivät päihin diskohileitä...

Tänä päivänä onneksi meininki on rauhoittunut ja rokkari-bileissäkin voi käydä punkkareita(tai muita) ja toisinpäin ilman että mitään agressioita esiintyy. Ainakin jo 90-luvun puolella oli näin. Ja hyvä niin. Vaikea nähdä mitään hienoa siinä että pieksee jonkun ihmisen tämän valitseman ulkoisen tyylin tai musiikin takia.
.

kaukana poissa


.

Avatar
Kalle-Ville
Axel Foley
Viestit: 2433
Liittynyt: To Tammi 17, 2008 5:48 pm

Viesti Kirjoittaja Kalle-Ville »

Elias kirjoitti: Itse muistan tuolta syksyltä kuolemaan johtaneen jengitappelun seuraavasti.
Yhden tappelun jälkeen tuo kaveri pystyi vielä kävelemään kotiin.
Päätä särki ja kaveri meni nukkumaan.
Aamulla vanhemmat sitten löysivät poikansa vuoteestaan kuolleena.
Tällaisena minäkin tuon tapauksen hyvin hämärästi muistan, mikäli ketjun aloittaja tätä tapausta ylipäänsä tarkoittaa.
Elias kirjoitti: Koska tapahtuneesta on niin kauan, ja koska kuollut ei kuulunut tuttavapiiriini,niin en enää muista tuon tappelussa kuolleen kaverin nimeä.
Minä olen hiukan sinuakin nuorempi, joten en kiinnittänyt vielä tuolloin kyseisten henkilöitten nimiin sen kummempaa huomiota, vaikka kyllä ne jossakin olivat jotenkin esillä.
Suomen kansalaiset ovat muka tasa-arvoisia ja yhdenvertaisia lain edessä, mutta toisilla meistä tätä tasa-arvoisuutta ja yhdenvertaisuutta on jostakin syystä kuitenkin enemmän kuin muilla.

Avatar
Kalle-Ville
Axel Foley
Viestit: 2433
Liittynyt: To Tammi 17, 2008 5:48 pm

Re: Jarkka, pahoinpideltiin kuoliaaksi 80-luvulla?

Viesti Kirjoittaja Kalle-Ville »

Suomen kansallisarkistosta löytyy kaikki tämänkin rikoksen tekoajankohdan sanoma- ja aikakauslehdet mikrofilmattuina, joten sieltä tämäkin on selvitettävissä, jos jotakin minfolaista vain tämän jutun selvittäminen kiinnostaa.
Suomen kansalaiset ovat muka tasa-arvoisia ja yhdenvertaisia lain edessä, mutta toisilla meistä tätä tasa-arvoisuutta ja yhdenvertaisuutta on jostakin syystä kuitenkin enemmän kuin muilla.

Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17032
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Jarkka, pahoinpideltiin kuoliaaksi 80-luvulla?

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Tämä tapaus on saanut oma ketjun jo/vasta toukokuussa 2019: Helsinki 1978: 15-vuotias kuoli jengitappelun seurauksena
- Tosin, mielenkiinto sitä kohtaan on vastauksista ja lukukerroista päätellen ollut nollassa, joten ehkä olisi pitänyt olla mukana jotain kivaa etnistä, niin olisivat öyhöttäjät päässeet vauhtiin.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!

Vastaa Viestiin