Keskustelua koirista (ketju 2)

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Jokuroti
Martin Beck
Viestit: 767
Liittynyt: To Huhti 03, 2014 8:01 pm

Re: Koirista vääntö (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Jokuroti »

URSA kirjoitti:Pitbull-uutinen Yhdysvalloista. Tämänkö takia joillekin ei kelpaa muu koirarotu kuin pitbull.
Missä kohdassa uutisessa puhutaan mitään rodusta? Onko aamulääkkeet otettuna?
wretch
Javier Pena
Viestit: 1734
Liittynyt: La Elo 18, 2007 11:52 pm
Paikkakunta: Nekropolis

Re: Koirista vääntö (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja wretch »

Missä kohdassa uutisessa puhutaan mitään rodusta? Onko aamulääkkeet otettuna?
No mutta, tässähän se, ihan alkuperäisessä uutisessa ihan selävästi.Onko tällä sitten merkitystä on sitten ihan eri asia

Tapaus kävi ilmi, kun miehen tyttöystävä löysi miehen itse teossa viiden kuukauden ikäisen pitbullin kanssa. Pariskunnalla oli ollut ennen tapausta riitaa.

Rivit 6-7
URSA
James Bond (David Niven)
Viestit: 11388
Liittynyt: Pe Loka 25, 2013 6:57 pm

Re: Koirista vääntö (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja URSA »

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201806 ... 5_u0.shtml
Kroisos-koira joutui ison koiran raatelemaksi aamulenkillä - omistaja kauhuissaan: ”Olen nähnyt pari yötä painajaisia”

Tänään klo 8:46

Koirahyökkäykset pääkaupunkiseudulla eivät ota loppuakseen.
Kroisos-koira joutui hyökkäyksen kohteeksi.

Espoolainen Merja Kallio oli lauantaina lähdössä miehensä kanssa Korkeasaareen. Sitä ennen piti käyttää koirat Kroisos ja Velmu aamulenkillä.

Korkeasaaren reissu jäi kuitenkin haaveeksi, sillä Kalastajankujalla Kroisos joutui rajun hyökkäyksen kohteeksi.

- Vastaan tuli kolmen hengen nuorisoporukka. Ulkoiluttaja piti isoa räkyttävää koiraa kaksin käsin kiinni. Silmänräpäyksessä koira oli irti ja minun koirani kimpussa.

Kallion julkaiseman kuvan perusteella kyseessä lienee amstaffi-rodun edustaja tai jokin sen lähisukulainen. Kroisos, sekarotuinen yorkshirenterrieri, on hyökkääjää huomattavasti pienempi. Isompaa Velmu-koiraa hyökkääjä ei huomioinut.

Se sai tilanteessa pahat vammat. Kroisos vietiin eläinlääkäriin, jossa sillä todettiin useita erilaisia puremahaavoja ja muita vaurioita. Pahimmat kolhut sai oikea etujalka, jossa saattaa olla hermovaurio.

Järkytys

Tilanne laukesi, kun kaksi ulkoiluttajista repi hyökänneen koiran irti. Kolmikko luikki tiehensä heti tapahtuman jälkeen. Koira oli heillä ilmeisesti hoidossa. Kallio sanoo, että oikea omistaja on tiedossa ja tapaaminen hänen kanssaan sovittu.

Kallio kertoo tehneensä rikosilmoituksen hyökkäyksestä.

- Katsotaan mitä tapahtuu.

Hän kertoo olevansa hyvin järkyttynyt tapahtuneesta.

- Pari yötä olen nähnyt painajaisia ja heräilen vähän väliä katsomaan, että Kroisoksella on kaikki kunnossa. Olen ihan kauhuissani. Tämä on ollut elämäni pahin kokemus.

Vilkas ja leikkisä

Kallion molemmat koirat ovat vielä nuoria. Kroisos on vuoden ja kymmenen kuukauden ikäinen ja Velmu-koira puolitoistavuotias.

Kroisosta hän kuvailee vilkkaaksi ja leikkisäksi. Se tykkää uimisesta ja ulkoilisi vaikka koko päivän.

- Nyt se on vähän haikea ja katsoo tosi tarkkaan ympärilleen ja laahaa tuota jalkaansa. Joillekin koirille se vähän ärisee, mutta tutut koirat ottaa hyvin vastaan. Isompikin oli aika säikky samana päivänä, kun oksakin vähän raksahti jalan alla. Sillekin se oli aika kova pala, kun vieressä joutui katsomaan.

Kallio toivoo, ettei Kroisokselle jäisi pysyviä vammoja tapahtuneesta. Joka tapauksessa sen hoitaminen tulee kalliiksi. Jo nyt eläinlääkäriin, tarvikkeisiin ja lääkkeisiin on mennyt yli 800 euroa. Tuhannen euron raja rikkoutunee tiistain tarkastuskäynnillä.

- Leikkaukseen voi mennä 2000-3000, jos koko jalka joudutaan avaamaan.
Berlin
Jack Bauer
Viestit: 936
Liittynyt: To Joulu 31, 2015 2:06 pm

Re: Koirista vääntö (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Berlin »

wretch kirjoitti:Missä kohdassa uutisessa puhutaan mitään rodusta? Onko aamulääkkeet otettuna?
No mutta, tässähän se, ihan alkuperäisessä uutisessa ihan selävästi.Onko tällä sitten merkitystä on sitten ihan eri asia

Tapaus kävi ilmi, kun miehen tyttöystävä löysi miehen itse teossa viiden kuukauden ikäisen pitbullin kanssa. Pariskunnalla oli ollut ennen tapausta riitaa.

Rivit 6-7
Jokurotillahan on munanjatkeena sekarotuinen pitti. Lisäksi tyyppi ei osaa edes lukea. Silti piti tulla pätemään, säälittävää.
Annaanna: Mistä valtiosta mies oli kotoisin? Afrikasta?
Pizzaman
Sofia Karppi
Viestit: 433
Liittynyt: Ke Heinä 06, 2016 8:49 am

Re: Koirista vääntö (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Pizzaman »

IS 12.6.2018

"Robert Heleniuksen isä joutuu oikeuteen 55-kiloisen koiransa hyökkäyksestä – ”He muuttuivat hysteerisiksi”

Karl Heleniusta syytetään vammantuottamuksesta ja järjestysrikkomuksesta. Hän kiistää syytteet.

Robert Heleniuksen isä joutuu oikeuteen 55-kiloisen koiransa hyökkäyksestä – ”He muuttuivat hysteerisiksi”

Nyrkkeilijä Robert Heleniuksen isää Karl Heleniusta syytetään vammantuottamuksesta ja järjestysrikkomuksesta. Rikossyytteiden taustalla on raju koirakärhämä, joka tapahtui Porvoossa.

Karl Helenius kertoo IS:lle, että tapahtumat saivat alkunsa siitä, kun hänen koiransa pääsi irti Porvoon Huhtisissa 29.5.2016.

– Koulutushihna katkesi ja tämä minun koirani käveli sinne hänen (naisen) koiran luo ja se halusi moikata, Helenius sanoo IS:lle.

Heleniuksen näkemyksen mukaan toisen koiran omistajat menivät kuitenkin täysin hysteerisiksi. Heleniuksen amerikanbulldoggi on kookas, noin 55-kiloinen koira.

– He eivät ymmärtäneet, että koirani tuli vain haistelemaan.

– He muuttuivat hysteerisiksi, sanoo Helenius, joka on toiminut muun muassa poikansa Robertin nyrkkeilyvalmentajana.

Nainen kertoo IS:lle, että hän jähmettyi paikalleen, kun hän näki Heleniuksen koiran tulevan.

– Kävelimme mieheni ja koiran kanssa kävelytiellä. Kun lähestyimme (talon) pihaa, näin liian myöhään, että iso valkoinen koira lähestyi vapaana.

– Mä oikeastaan jähmetyin paikalleni, kun mä näin, että se lähestyy, koska en mä voinut siinä tilanteessa tehdä mitään, nainen toteaa.

Heleniuksen mukaan hänen koiransa säikähti ihmisten panikointia, minkä takia hänen koiransa kävi naisen koiraan kiinni.

– Hänen koiransa panikoitui, ja minun koirani otti sitten kiinni, Helenius sanoo.

Naisen mukaan hänen koiransa ei ehtinyt edes reagoimaan.

– Se mun koira ei ehtinyt edes reagoida. Se (Heleniuksen) koira kävi suoraan mun koiran kurkkuun kiinni, nainen sanoo.

Nainen kertoo, että hän lensi maahan.

– Mulla oli koira hihnassa ja lensin maahan. Ja olin siinä kohtaa ihan paniikissa. Kun yritin irrottaa sitä toista koiraa, niin siinä yhteydessä se (Heleniuksen) koira osui minua ranteeseen. Se otti mua ranteesta kiinni. Minä ja mieheni emme saaneet koiraa irti, nainen sanoo.

Lopulta Helenius ehti paikalle.

– Jouduin irrottamaan koirani hänen koirastaan, koska sillä oli lukituspurenta.

– Mä pääsin tilanteeseen vähän myöhässä. Mä kaaduin taaksepäin molemmat koirat sylissä. Ja mä jouduin pitämään, että se koira ei pure minua naamaan, Helenius sanoo.

Helenius onnistui irrottamaan koirat toisistaan. Häntä syytetään vammantuottamuksesta ja järjestysrikkomuksesta. Hän kiistää syytteet.

– Väittämän mukaan minun koirani olisi purrut tätä naista, mutta se oli mahdottomuus, koska minun koiralla oli suu täynnä.

– Se oli hänen oma koiransa, joka puri, Helenius väittää.

Syytteitä on tarkoitus käsitellä Itä-Uudenmaan käräjäoikeudessa torstaiaamuna. Syyttäjä ei halunnut kommentoida asiaa IS:lle tiistaina.

Nainen kuvailee parin vuoden takaisia tapahtumia rankoiksi.

– Se on ollut mun elämäni rankin kokemus. Ranteeseen ei tullut onneksi pahaa vammaa. Koira sai useita vammoja kaulan ja pään seudulle. Eläinlääkäri sanoi, että paksu turkki koiran kaulan ympärillä pelasti, ettei käynyt pahemmin. Mulle toi koira on kaikki kaikessa, nainen sanoo kyynelehtien.

– Ja kaikkein pahinta on se, ettei hän (Helenius) ole pyytänyt edes anteeksi, nainen sanoo."

Seli, seli. Miksi Helenius kokee tarvitsevansa 55-kiloista koiraa, jota ei edes hallitse? Pelkääkö hän jotain?
PoliisimestariSisu
Rico Tubbs
Viestit: 1227
Liittynyt: To Elo 14, 2014 6:41 pm

Re: Koirista vääntö (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja PoliisimestariSisu »

Jokainen päällekäynyt koira pitäisi määrätä samantien piikille. Ei se paskanjauhanta auta yhtään, että kun on normaalisti kiva ja kiltti ym. lässytykset.
URSA
James Bond (David Niven)
Viestit: 11388
Liittynyt: Pe Loka 25, 2013 6:57 pm

Re: Koirista vääntö (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja URSA »

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201806 ... 9_u0.shtml
Pienen mäyräkoiran julma kohtalo herätti suomalaistutkijan - perehtyi suosittuihin taistelukoiriin: ”Ne eivät halua päästää irti ja ravistavat uhria”

Eilen klo 20:52

Useita Suomessakin suosittuja rotuja on maailmalla kielletty.

Ruotsissa asuva suomalaistutkija Sirkku Sarenbo järkyttyi uutisista, joita tämäkin alkanut kesä on tuonut tullessaan. Iltalehdessäkin on uutisoitu lukuisista koirahyökkäyksistä, joiden kohteena ovat olleet toiset koirat ja jopa lapsi. Usein hyökkääjinä ovat koirat, joiden rodun tausta on koirataisteluissa.

Sarenbo vastasi Kalmarin korkeakoulun eläinsuojeluohjelmasta vuodesta 2006. Vuodesta 2010 hän on toiminut samassa tehtävässä Linnéuniversitetissa. Hän on filosofian tohtori ja dosentti ja kirjoittanut kirjan aggressiivisista koirista.

Hän ryhtyi tutkimaan asiaa luettuaan 2007 Jönköpingspostenista pienestä mäyräkoirasta, jonka sekarotuinen koira tappoi juna-asemalla. Tappajakoira oli rhodesian ridgebackin ja pitbullin jälkeläinen.

- Ihmettelin miten paljon lehdissä kirjoitetaan koirahyökkäyksistä ja varsinkin pienten koirien raateluista kaduilla. Syvennyin juuri siihen miksi tietyt koirarodut Tanskassa kiellettiin, jos Ruotsissa samat rodut aiheuttavat ongelmia.

Ei pitbulleja kaupunkiin


Sarenbo on sitä mieltä, että pitbull-rotuisia koiria tai muita taistelukoiriksi alun perin jalostettuja koiria ei pitäisi ottaa kaupunkikoteihin.

- Pitbullin ja sen näyttelyversion eli amerikanstaffordshirenterrierin rotukuvauksista jo selviää, että ne eivät oikein pärjää vieraiden koirien kanssa, eivätkä aina omienkaan kanssa.

Sarenbon mukaan United Kennel Club, jossa rotuja rekisteröidään, kertoo jo rodunkuvaukseen kuuluvan jonkinasteisen aggression. Myös pienempikokoisen sukulaisen, staffordshirenbullterrierin, on usein vaikea pärjätä vieraiden koirien kanssa varsinkin, jos ne ovat samaa sukupuolta.

- Rotuyhdistys Ruotsissa teki oman tutkimuksen ja sen mukaan yli 40 prosenttia tutkimukseen osallistuneista ilmoitti koirien olevan aggressiivisia vieraille koirille jotka ovat samaa sukupuolta.

Suomessakin koirahyökkäyksen hyökkäävä osapuoli on uutisissa usein bull-rotuinen koira. Ne aiheuttavat myös pelkoa ihmisissä pelkällä ulkonäöllään, Sarenbo huomauttaa.

- Pitbullterrierit ovat hyvin ketteriä ja vahvoja, ja hyökkäystä on vaikeaa keskeyttää. Ominaista näille roduille on että kun ne käyvät kimppuun ne eivät halua päästää irti ja myös ravistavat uhria. Niiden keho ja olemus on kehitetty pärjäämään koirataistelussa: paksuniskaisia ja suuripäisiä.

Mustat listat

Suomessa ei toistaiseksi ole naapurimaiden tapaan lähdetty kieltämään koirarotuja. Esimerkkinä Sarenbo kertoo, että Tanskassa kiellettyjä rotuja on 13, Norjassa 6 ja Hollannissa on äsken tehty peräti 21 korkean riskin koirarodun "musta lista".

- Niillä on erityinen puremistyyli mikä aiheuttaa pahaa jälkeä, ja ne ovat olleet pahoissa tapaturmissa osallistujina.

Sarenbon mukaan koirarotujen historiallinen tausta pitää aina olla mielessä vaikka niitä pitäisikin seurakoirina.

- Useat rodut ovat tunnettuja aggressiivisuudesta. Sehän on ollut toivottu ominaisuus rotuja kehitettäessä. Tanskassa pitbullterrierin ominaisuutena pidetään "omaan lajiin suuntautunutta pyydystysviettiä. 40-luvulla kaksi rottweileria tappoi lapsen Ruotsissa. Sen jälkeen oli vaikeaa myydä rottweilereita vuosiin.

Miten eroon hyökkäyksistä?

Sarenbo toteaa, että koirahyökkäyksistä päästään eroon vain puhumalla koirista ja rotujen ominaisuuksista. Hän tietää, että kaikki koirat ovat omistajilleen tärkeitä. Kokonaan hyökkäyksiä on vaikea saada loppumaan, koska kyse on kuitenkin elävistä olennoista.

- Monelta tapaturmalta voisi säästyä, jos esimerkiksi talutettaisiin vain yhtä isoa koira kerrallaan. Opetetaan koira kuonokoppaan jo pienestä, kun liikutaan kaupungilla. Monet onnettomuudet tapahtuvat, kun koira on väliaikaisen taluttajan hoivassa omistajan ollessa lomalla tai vaikka sairaalassa.

Kun rotua miettii, kannattaa kysyä itseltään, kuka pystyy auttamaan koiran kanssa, jos tarvitsee apua.

Flexitalutin ei sovi ollenkaan isoille koirille. Pikkukoirien omistajien täytyy myös osata varoa vaarallisien tilanteitten syntymistä, eikä päästää pikkukoiraa tervehtimään ketä tahansa. Myös pienet koirat tulee pitää hallinnassa. Koiria ei saa jättää vartioimatta ulos eikä esimerkiksi samaan huoneeseen.

- Espanjassa koirat, jotka kuuluvat potentiaalisesti vaarallisiin rotuihin, täytyy pitää 1-2 metriä pitkässä hihnassa ja varustettuna kuonokopalla. Omistajilla täytyy myös olla lisenssi. Australiassa on myös tarkat säännöt vaarallisten rotujen pitämisestä.
URSA
James Bond (David Niven)
Viestit: 11388
Liittynyt: Pe Loka 25, 2013 6:57 pm

Re: Koirista vääntö (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja URSA »

Nyt on vaihteeksi ainoastaan ihminen käyttäytynyt huonosti koirapuistossa.

https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/arti ... gs.c5o2s1E
Kuuntele hätäkeskuspuhelu: Silminnäkijä järkyttyi koirapuistossa – mies potkaisi koiraa, jonka jälkeen syntyikin kunnon nujakka

Kotimaa Julkaistu 15.06.2018 18:23

Tappelu koirapuistossa työllisti poliisia

Mies potkaisi koiraa Rajasaaren koirapuistossa Helsingissä. Tilanne johti tappeluun, jota selvittelemään tarvittiin poliisia.

MTV Uutisiin yhteyttä ottanut silminnäkijä kertoo tapahtumaketjun alkaneen, kun koirapuistossa vapaana kirmannut koira hyppäsi leikkisästi miehen jaloille.

– Mies ärsyyntyi selvästi ja potkaisi koiraa, silminnäkijä kertoo.

Toinen koiranomistaja tuli moittimaan tulistuneen miehen toimintaa.

Koiraa potkaissut mies käyttäytyi silminnäkijän mukaan vihamielisesti ja sanoi, että koira pitäisi kouluttaa paremmin.

Tilanne kärjistyi lyönteihin

Silminnäkijän mukaan ympärille tuli useampia ihmisiä, ja potkun antanutta miestä pyydettiin poistumaan.

Pian yksi koiranomistajista piti potkun antanutta miestä maassa ja tilanne kärjistyi jonkinlaiseksi tappeluksi, jossa vaihdettiin lyöntejä.

Silminnäkijä soitti tappelusta hätäkeskukseen.

– Koirapuistossa on tappelu meneillään. Yksi mies löi toisen koiraa, ja he tappelevat maassa, kerrottiin hätäkeskukseen.

Helsingin poliisista vahvistetaan MTV Uutisille, että Rajasaaren koirapuistossa on käyty tänään selvittämässä pahoinpitelytehtävää.

"Uskaltaako missään pitää koiraa vapaana?"

Muutaman minuutin jälkeen potkaisija pääsi tai nousi ylös.

Hän yritti juosta pakoon tilanteesta, mutta poliisit olivat vastassa, eikä mies silminnäkijän mukaan päässyt pakoon.

Silminnäkijä ihmettelee koiraan kohdistunutta vihamielisyyttä.

Koiriin liittyvät tapaukset ovat olleet pinnalla myös toukokuussa, kun pitbull-koira raateli pienemmän villakoiran kuoliaaksi Helsingin Hernesaaressa.

– Kun oli tämä Hernesaarenkin tapahtuma, tuli mieleen, uskaltaako koiraa pitää enää missään vapaana. Tämähän oli koirapuistossa, missä koirat saavatkin olla vapaana, silminnäkijä ihmettelee.
Avatar
On Anoi Kaa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11798
Liittynyt: To Kesä 23, 2011 8:04 pm
Paikkakunta: Syvä joki

Re: Koirista vääntö (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja On Anoi Kaa »

Sheltti tapettu, tyttö raadeltu Mankkaalla; arvatkaa rotu, alkaako A:lla vai P:llä?

17.7.2018 20.00

Amstaffi tappoi toisen koiran – raateli uhrikoiraa ulkoiluttaneen tytön käden leikkauskuntoon

Koira hyökkäsi Espoon Mankkaalla toisen koiran kimppuun sunnuntaiaamuna. Uhrina ollut shetlannin lammaskoira menehtyi amstaffirotuisen koiran leuoissa.

Amstaffi puri myös vakavasti käteen lammaskoiran ulkoiluttajaa. 16-vuotias tyttö jouduttiin viemään ambulanssilla Jorvin sairaalaan, jossa käsi leikattiin.

Poliisi vahvistaa saaneensa asiasta rikosilmoituksen, mutta ei tutkinnan ollessa vielä kesken anna lisätietoja.

Onnettomuudesta ilmoittaneen tytön äiti kertoi, että koira oli syöksynyt uhriensa kimppuun pihasta aidan yli.

– Koira ei ollut paikallisia, vaan se oli ollut hoidossa nuorisoporukalla. Koira oli hihnassa, mutta se karkasi hoitajiltaan. Aita ei pidätellyt sitä.

– Tämäkin oli kuulemma yksi niistä "kilteistä koirista, jotka eivät tee kenellekään mitään".

Äiti huomauttaa, että tämä on tänä kesänä jo toinen tapaus, kun vastaava koira hyökkää toisen koiran kimppuun. Hän viittaa toukokuiseen onnettomuuteen, jossa Hernesaaren rannassa vapaana ollut koira raateli kuoliaaksi villakoiran.

– Kuinka paljon näitä pitää vielä tapahtua ennen kuin viranomaiset heräävät tekemään jotain? äiti perää.

Länsiväylä
Ironiainjektio: Mitä enemmän injektiot, sitä enemmän infektoit (tuore tutkimus). Tästä syystä virustaudit ja syövät saavat usein vallan boostaamisen jälkeen. Olkaa viisaita ja pysähtykää hetkeksi.
Pizzaman
Sofia Karppi
Viestit: 433
Liittynyt: Ke Heinä 06, 2016 8:49 am

Julkkispoliisi ampui koiran konepistoolilla

Viesti Kirjoittaja Pizzaman »

Viikko Savo 18.7.2018

"Poliisi ampui koiran Kuopion moottoritiellä – tapaus kuohuttaa somessa

Salla Lindgren olisi halunnut osallistua karanneen koiran houkutteluun koiransta Taiston kanssa.

oira ei kuollut heti vaan jatkoi ulisemistaan. ”Pitääkö minun pelätä, että jos koirani karkaa, poliisi ampuu sen?”, silminnäkijä sanoo.

Salla Lindgren sai viikko sitten torstaina kello 8.42 kuulla puhelimessa, että iso koira jolkuttelee moottoritiellä. Autolla Leppävirralta Kuopioon töihin ajanut Lindgren näki poliisiauton, jossa oli vilkut päällä. Naisella oli oma koira autossa ja hän pysähtyi tarjoamaan poliisille kiinniottoapua.

– Paikalla oli kaksi poliisia ja joku kolmas mies. En halunnut häiritä poliisin työskentelyä ja tarjosin apuani paikalla olleelle miehelle.

SITTEN Lindgren kuuli kolme laukausta. Laukausten jälkeen koira ulisi tuskissaan. Kello oli tuolloin 9.12. Lindgren järkyttyi poliisin toiminnasta. Asia levisi nopeasti Puskaradio Kuopion sivustoille.

– Jos minä aikuisena järkytyin poliisin tappamasta koirasta, miten tuollaisen lahtaamisen olisivat kokeneet lapset, joita saattoi olla ohikulkevissa autoissa.
LINDGREN halusi selvittää, kuka on tehnyt ampumispäätöksen. Koiriahan karkailee jatkuvasti. Pitääkö pelätä, että poliisi ampuu jokaisen karkaavan koiran.
– Pitääkö minun pelätä, että jos koirani karkaa, poliisi ampuu sen? Onko ampuminen ensisijainen ratkaisu, ei kiinniotto tai hätistely pois vaara-alueelta?
Metsästäjäseurasta oli kommentoitu Lindgrenille, että liikkuva koira olisi viisainta lopettaa haulikolla.
– Eläinsuojelulakin velvoittaa, että eläimelle ei saa aiheuttaa kärsimystä, jos se lopetetaan. Tappaminen ei saa olla mitään eläinrääkkäystä.

KUOPIOSSA työskentelevä Katja Ruotsalainen oli myös nähnyt irrallaan olevan koiran ja soittanut siitä poliisille. Myöhemmin Ruotsalainen on käynyt Facebookissa keskustelua koiran ampuneen poliisin, Marko Kilven kanssa.
Kilpi kirjoittaa Facebookissa, että hänellä oli esimiehen ja koiran omistajan lupa villiintyneen koiran ampumiseen. Naiset ihmettelevät, miten poliisi oli ennättänyt saada omistajalta tappamisluvan.
– Puolessa tunnissako poliisi päättelee, että koira on villiintynyt eikä ole muuta keinoa kuin ampua se? Miten omistaja ja poliisi voivat olla yhtä aikaa koiran luona? Etsijäkoiraliitostakin todettiin, ettei lemmikkikoira villiinny viikossa. Kyllä luottamus poliisiin koki melkoisen kolauksen.

POLIISI Marko Kilven mukaan ampuminen tapahtui suunnitelmallisesti ja virkavastuulla. Kilvellä oli koiran lopettamiseen sekä omistajan lupa että yleisjohtajan käsky. Koira oli ollut jo viikon karkuteillä.
– Omistajalla on 6 husky-koiraa. Omistaja oli itse houkutellut koiraa ruokapaloilla ja toinen partio oli yrittänyt ottaa koiraa kiinni aiemmin. Omistaja ei saanut nälkiintynyttä ja arkaa koiraa luokseen. Hän totesi koiransa villiintyneen.
KILPI kertoo, että koira oli ryntäillyt moottoritiellä ja autoilijat olivat ajaneet paikan ohi hiljentämättä, vaikka poliisilla oli vilkut päällä.
– Ennen ampumista tiellä oli ehtinyt olla useita paniikkijarrutuksia. Iso koira saattaisi aiheuttaa hengenvaaran esimerkiksi moottoripyöräilijälle. Ymmärrän kyllä ihmisten tunteet, mutta omistaja teki päätöksen ihmisten turvallisuus edellä.

NORMAALIN virka-aseen sijaan Kilpi oli lopettanut koiran konepistoolilla. Ensimmäinen sydämeen tähdätty laukaus ei ollut kuolettava.
– Valitettavasti oikean aseen osumatarkkuus ei ole aina kuten elokuvissa. Ulkopuoliset eivät saisi edes pysähtyä moottoritielle, varsinkaan silloin kun toiminta on poliisin vastuulla."

https://www.viikkosavo.fi/poliisi-ampui ... a-somessa/
jaskajokunen
Jane Marple
Viestit: 1053
Liittynyt: To Touko 15, 2014 4:20 pm

Re: Julkkispoliisi ampui koiran konepistoolilla

Viesti Kirjoittaja jaskajokunen »

Hienosti toimittu. Hattua pitää nostaa.
jaskajokunen
Jane Marple
Viestit: 1053
Liittynyt: To Touko 15, 2014 4:20 pm

Re: Julkkispoliisi ampui koiran konepistoolilla

Viesti Kirjoittaja jaskajokunen »

Pizzaman kirjoitti:Viikko Savo 18.7.2018

"Poliisi ampui koiran Kuopion moottoritiellä – tapaus kuohuttaa somessa

Salla Lindgren olisi halunnut osallistua karanneen koiran houkutteluun koiransta Taiston kanssa.

oira ei kuollut heti vaan jatkoi ulisemistaan. ”Pitääkö minun pelätä, että jos koirani karkaa, poliisi ampuu sen?”, silminnäkijä sanoo.

Salla Lindgren sai viikko sitten torstaina kello 8.42 kuulla puhelimessa, että iso koira jolkuttelee moottoritiellä. Autolla Leppävirralta Kuopioon töihin ajanut Lindgren näki poliisiauton, jossa oli vilkut päällä. Naisella oli oma koira autossa ja hän pysähtyi tarjoamaan poliisille kiinniottoapua.

– Paikalla oli kaksi poliisia ja joku kolmas mies. En halunnut häiritä poliisin työskentelyä ja tarjosin apuani paikalla olleelle miehelle.

SITTEN Lindgren kuuli kolme laukausta. Laukausten jälkeen koira ulisi tuskissaan. Kello oli tuolloin 9.12. Lindgren järkyttyi poliisin toiminnasta. Asia levisi nopeasti Puskaradio Kuopion sivustoille.

– Jos minä aikuisena järkytyin poliisin tappamasta koirasta, miten tuollaisen lahtaamisen olisivat kokeneet lapset, joita saattoi olla ohikulkevissa autoissa.
LINDGREN halusi selvittää, kuka on tehnyt ampumispäätöksen. Koiriahan karkailee jatkuvasti. Pitääkö pelätä, että poliisi ampuu jokaisen karkaavan koiran.
– Pitääkö minun pelätä, että jos koirani karkaa, poliisi ampuu sen? Onko ampuminen ensisijainen ratkaisu, ei kiinniotto tai hätistely pois vaara-alueelta?
Metsästäjäseurasta oli kommentoitu Lindgrenille, että liikkuva koira olisi viisainta lopettaa haulikolla.
– Eläinsuojelulakin velvoittaa, että eläimelle ei saa aiheuttaa kärsimystä, jos se lopetetaan. Tappaminen ei saa olla mitään eläinrääkkäystä.

KUOPIOSSA työskentelevä Katja Ruotsalainen oli myös nähnyt irrallaan olevan koiran ja soittanut siitä poliisille. Myöhemmin Ruotsalainen on käynyt Facebookissa keskustelua koiran ampuneen poliisin, Marko Kilven kanssa.
Kilpi kirjoittaa Facebookissa, että hänellä oli esimiehen ja koiran omistajan lupa villiintyneen koiran ampumiseen. Naiset ihmettelevät, miten poliisi oli ennättänyt saada omistajalta tappamisluvan.
– Puolessa tunnissako poliisi päättelee, että koira on villiintynyt eikä ole muuta keinoa kuin ampua se? Miten omistaja ja poliisi voivat olla yhtä aikaa koiran luona? Etsijäkoiraliitostakin todettiin, ettei lemmikkikoira villiinny viikossa. Kyllä luottamus poliisiin koki melkoisen kolauksen.

POLIISI Marko Kilven mukaan ampuminen tapahtui suunnitelmallisesti ja virkavastuulla. Kilvellä oli koiran lopettamiseen sekä omistajan lupa että yleisjohtajan käsky. Koira oli ollut jo viikon karkuteillä.
– Omistajalla on 6 husky-koiraa. Omistaja oli itse houkutellut koiraa ruokapaloilla ja toinen partio oli yrittänyt ottaa koiraa kiinni aiemmin. Omistaja ei saanut nälkiintynyttä ja arkaa koiraa luokseen. Hän totesi koiransa villiintyneen.
KILPI kertoo, että koira oli ryntäillyt moottoritiellä ja autoilijat olivat ajaneet paikan ohi hiljentämättä, vaikka poliisilla oli vilkut päällä.
– Ennen ampumista tiellä oli ehtinyt olla useita paniikkijarrutuksia. Iso koira saattaisi aiheuttaa hengenvaaran esimerkiksi moottoripyöräilijälle. Ymmärrän kyllä ihmisten tunteet, mutta omistaja teki päätöksen ihmisten turvallisuus edellä.

NORMAALIN virka-aseen sijaan Kilpi oli lopettanut koiran konepistoolilla. Ensimmäinen sydämeen tähdätty laukaus ei ollut kuolettava.
– Valitettavasti oikean aseen osumatarkkuus ei ole aina kuten elokuvissa. Ulkopuoliset eivät saisi edes pysähtyä moottoritielle, varsinkaan silloin kun toiminta on poliisin vastuulla."

https://www.viikkosavo.fi/poliisi-ampui ... a-somessa/
Miksi tästä on tehty aloitus? Tässähän ei ole tapahtunut rikosta.
montreal
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Heinä 18, 2018 1:18 pm

Re: Julkkispoliisi ampui koiran konepistoolilla

Viesti Kirjoittaja montreal »

Onhan täällä muutakin kuin rikoksia, kuten tuo Thaimaan luolapoikahössötys.

Tässä poliisi toimi oikein ja omistajan pyynnöstä. Olisi varmaan pitänyt odottaa, että nälkiintynyt ja villintynyt koira syö pikkulapsen?
Dope Boy
Axel Foley
Viestit: 2021
Liittynyt: To Marras 17, 2016 10:52 pm

Re: Julkkispoliisi ampui koiran konepistoolilla

Viesti Kirjoittaja Dope Boy »

Täysin normaalia toimintaa virkavallalta jos on lupa saatu, siinä sitä oltaisiin helisemässä jos joku ihminen olisi luokkaantunut tai kuollut tämän koiran takia. Ihan kun ei ois isompiakin ongelmia suomenniemellä.
"If you aim for a king, you better not miss"
Pizzaman
Sofia Karppi
Viestit: 433
Liittynyt: Ke Heinä 06, 2016 8:49 am

Re: Julkkispoliisi ampui koiran konepistoolilla

Viesti Kirjoittaja Pizzaman »

montreal kirjoitti:Tässä poliisi toimi oikein ja omistajan pyynnöstä. Olisi varmaan pitänyt odottaa, että nälkiintynyt ja villintynyt koira syö pikkulapsen?
Riippuu ketä uskoo. Lähtökohtaisesti en koskaan uskoisi poliisin sanaan, jos vastakkaisiakin näkemyksiä on tarjolla. Kuten nyt tässäkin jutussa kaksi.
Vastaa Viestiin