Niuva

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

jm8k
Susikoski
Viestit: 41
Liittynyt: To Loka 29, 2009 9:52 pm

Niuva

Viesti Kirjoittaja jm8k »

Hei! Olen hoidossa niuvaniemen oikeuspsykiatrisessa sairaalassa (ollut n. 2 vuotta) ja aina välillä törmää ihmeellisiin oletuksiin ja kysymyksiin tästä paikasta. Voisin tässä vastailla tätä paikkaa koskeviin kysymyksiin joskaan en tietenkään ala ketään yksittäistä henkilöä koskevia asioita levittelemään. Siis jos on kysymyksiä noin yleisesti oloista ja olemisesta täällä niin anttakaa tulla.
vasikka
Javier Pena
Viestit: 1862
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2007 5:05 pm

Re: Niuva

Viesti Kirjoittaja vasikka »

Onko Niuvassa hoidossa henkilöitä, joilla ei ole minkäänlaista rikostaustaa?
jm8k
Susikoski
Viestit: 41
Liittynyt: To Loka 29, 2009 9:52 pm

Re: Niuva

Viesti Kirjoittaja jm8k »

vasikka kirjoitti:Onko Niuvassa hoidossa henkilöitä, joilla ei ole minkäänlaista rikostaustaa?
On, yleensä kyllä on pitänyt tehdä jotain mikä luokitellaan tavallaan rikokseksi kuten lyödä hoitajia tms. että tänne on joutunt, mutta jos meinaat että onko täällä muita kuin oikeuden tänne tuomitsemia niin suunnilleen puolet potilaista on ilman että on tänne tuomittu.
Itsekään en joutunut tänne tuomion kautta vaan minut myöhemmin todettiin syyttömäksi mihinkään mutta hommassa oli sellainen pieni piiritystilanne, olin aika pahassa psykoosissa ja minulla olisi ollut vankilaan meno muutenkin. Tosin kun en ole täällä tuomittuna tuomioni ei häviä mihinkään eli minun pitää istua sitten joskus kun pääsen täältä. Mutta eipä parin kuukauden lääkeainerikoksista saatu tuomio paljoa enää heilauta kun täällä on vierähtänyt kohta pari vuotta.
Nimille.
Alokas
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2014 7:54 pm

Re: Niuva

Viesti Kirjoittaja Nimille. »

Tässäpä pari kysymystä:

- rajoitetaanko potilaiden ja omaisten fyysistä kontaktia vierailujen yhteydessä? Et tietenkään voi vastata kaikkien potilaiden puolesta, mutta millaisia havaintoja olet tehnyt?

- oletko kokenut olosi turvalliseksi Niuvassa?

Törmäsin myös mielenkiintoiseen ketjuun minfossa:

"Niuvanniemessä yli 50v."
http://murha.info/phpbb2/viewtopic.php?t=10748
jm8k
Susikoski
Viestit: 41
Liittynyt: To Loka 29, 2009 9:52 pm

Re: Niuva

Viesti Kirjoittaja jm8k »

Nimille. kirjoitti: - rajoitetaanko potilaiden ja omaisten fyysistä kontaktia vierailujen yhteydessä? Et tietenkään voi vastata kaikkien potilaiden puolesta, mutta millaisia havaintoja olet tehnyt?
En ole törmännyt tapaukseen että näin olisi tarvinut tehdä, mutta varmasti tämäkin näissä olosuhteissa onnistuu. Suljetuimmilla osastoilla nuo vierailut tapahtuivat vierailuhuoneessa missä oli hoitaja läsnä, sitten myöhemmin avoimemmilal osastoilla saatiin mennä ulos tai kanttiiniin, hoitaja mukana tai sitten jos oli saanut liikkumavapauksia lääkäriltä niin ei välttämättä tarvinut enää hoitajaakaan. Nykyisin pääsen itse tapaamaan sukulaisia kaupungilla ilman hoitajaa mutta en tiedä onko tämä kuinka yleistä. Ehkä näillä parilla kaikista avoimimmalla osastolla jossa muutenkin on potilailla liikkumavapauksia myös sairaalan ulkopuolelle.
- oletko kokenut olosi turvalliseksi Niuvassa?
Eipä ole mitään tarvinut pelätä. Täällä porukka köyttöytyy poikekuksellisen hyvin varmaan siksi että täältä varmin tapa pästä pois on olla tekemättä mitään tyhmää, aikahan täällä ei määrää mitään, ts. täällä voi tosiaan olla vaikka vuosikymmeniä jos on väkivaltainen tai muuten mokailee ja siksi porukka käyttäytyy hyvin. Muutenkaan potilaiden välistä väkivaltaa ei ole esiintynyt niillä osastoilla missä minä olen ollut kertaakaan tämän vähän alle kahden vuoden aaikana enkä ole sellaisesta kuullutkaan. Yksi tapaus sattui tässä jokin aika sitten missä potilas löi hoitajaa kynällä, sekin toisella osatolla ja ainoa tapaus mistä olen kuullut.
Dr Bergmeister
Adrian Monk
Viestit: 2803
Liittynyt: La Maalis 13, 2010 10:37 pm
Paikkakunta: Pohjanmaan rannikkoseutu

Re: Niuva

Viesti Kirjoittaja Dr Bergmeister »

Onko sinulla mitään tietoa kuinka kauan joudut siellä vielä olemaan vai onko siitä ollut mitään keskustelua lääkärin ja hoitajien kanssa?
Gods made heavy metal.
Kat_Revolver
Harjunpää
Viestit: 321
Liittynyt: Su Joulu 02, 2012 11:32 pm

Re: Niuva

Viesti Kirjoittaja Kat_Revolver »

Kysyn nyt tässä kysymyksille tarkoitetussa ketjussa, vaikka nousikin aihe esiin tuossa toisessa aiheeseen liittyvässä keskustelussa. Eli netin käytöstä kysyisin. Kerroit olevan henkilökohtaista kuka saa internet-yhteyden yms. Mutta siis onko sinulla oma tietokone ja rajaton käyttöoikeus siinä?
Muovipussi päähän ja ruumis suohon.
jm8k
Susikoski
Viestit: 41
Liittynyt: To Loka 29, 2009 9:52 pm

Re: Niuva

Viesti Kirjoittaja jm8k »

Kat_Revolver kirjoitti: Mutta siis onko sinulla oma tietokone ja rajaton käyttöoikeus siinä?
On. Siis ainakin avoimemmilla osastoilla se on enemmänkin sääntö että ne koneet ja netit saa olla, sen sijaan siihen että niitä ei saa olla on yleensä joku syy. Itselläni oli jossin vaiheessa huumehommien vuoksi yhteydenpidon rajoituksia ja sain käyttää vain valvottuna talon konetta ja talon puhelinta. Ne (minun henkilökohtaiset) puhelin ja tietokone takavarikoitiin aina kuukaudeksi kerrallaan (kuukauden välein pitää jatkaa sitä takavarikkoa) ja siinä lapussa oli syykin siihen yhteydenpidon rajoittamiseen. Ja siitä oli valitusoikeus hallinto-oikeuteen siitä takavarikosta, mutta enpä ole mistään valitatnut kun tuossakin tapauksessa ajattlein että ne saa kyllä muutaman kuukauden päästä takaisin kun luottamusta tulee.
jm8k
Susikoski
Viestit: 41
Liittynyt: To Loka 29, 2009 9:52 pm

Re: Niuva

Viesti Kirjoittaja jm8k »

Dr Bergmeister kirjoitti:Onko sinulla mitään tietoa kuinka kauan joudut siellä vielä olemaan vai onko siitä ollut mitään keskustelua lääkärin ja hoitajien kanssa?
Ei siitä oikein ole täällä tietoa. Se onkin ainoa puoli mikä tekee tämän paikan henkisesti hiukan raskaaksi, ei auta kun ottaa sellainen asenne että täällä ollaan ja sillä selvä ja turhia miettimättä koittaa nauttia siitä mistä täällä voi ja saa. Nuo lääkärien lausunnot joilla täällä pidetään on niin yleisluotoisia että niiden mukaan pakkohoidon edellytykset ei kyllä ainakaan omalla kohdallani häviä koskaan että sitä tietä täältä ei pääse pois. Hoitajat ja lääkärit ovat kyllä puhuneet poispääsystä jo yli vuoden mutta yliläkäri sen päättää lopullisesti. Eli en usko että kuitenkaan hirveän kauaa näin kuntoutusosastolla pidetään, ehkä vuoden päästä kirjoittelen jo jostain muualta.
jm8k
Susikoski
Viestit: 41
Liittynyt: To Loka 29, 2009 9:52 pm

Re: Niuva

Viesti Kirjoittaja jm8k »

Nyt se lähtö tuli, tällanen poikekuskellinen äkkilähtö kun oli jotain uudelleenjärrjestelyjä tms. Huomenna lähtis kyyti eli viimenen ilta niuvassa. Olihan kokemus tämäkin, vuos ja 10kk meni täällä. Voipahan nyt sanoa että on kokeiltu oikeuspsykiatrista sairaalaakin.
jm8k
Susikoski
Viestit: 41
Liittynyt: To Loka 29, 2009 9:52 pm

Re: Niuva

Viesti Kirjoittaja jm8k »

Kyllä on olosuhteet kurjat täällä "tavallisessa" sairaalassa, ei mitään puhetta sellaisista vapauksista kuin niuvassa, ei ruoanlaittomahdollisuuksia, tilat ei anna myöten musiikinteolle (laitteet ei mahdu huoneen pöydälle) ja muutenkin paljon suljetumpaa ja vaikeamman oloista meno. Tai sitten ne ei vaan luota että siellä niuvassa hoidetaan "loppuun asti" ja laittavat ensiksi tällaisiin oloihin. Noh, toivottavasti tämä ei kestä kauan.
Mutta ei jäänyt kyllä sairaalana pahaa sanottavaa niuvasta, jos on pakko sairaalassa pidempään olla niin mieluummin sitten niuvassa.
Dr Bergmeister
Adrian Monk
Viestit: 2803
Liittynyt: La Maalis 13, 2010 10:37 pm
Paikkakunta: Pohjanmaan rannikkoseutu

Re: Niuva

Viesti Kirjoittaja Dr Bergmeister »

Ai jaa, sinä olet päässyt niuvasta pois. Toivottavasti jaksat olla siellä toisessa paikassa, jonne nyt jouduit. Jospa pääset jossain vaiheessa ihan kotiin sieltä, onko yhtään ollut puhetta koska kotiutumisaika olisi? Vai joudutko vielä pitkänkin aikaa olla hoidossa? Tuo musiikin tekeminen onkin aika mielenkiintoinen tieto. Sävellätkö itse musiikkia?
Gods made heavy metal.
jm8k
Susikoski
Viestit: 41
Liittynyt: To Loka 29, 2009 9:52 pm

Re: Niuva

Viesti Kirjoittaja jm8k »

Dr Bergmeister kirjoitti:Ai jaa, sinä olet päässyt niuvasta pois. Toivottavasti jaksat olla siellä toisessa paikassa, jonne nyt jouduit. Jospa pääset jossain vaiheessa ihan kotiin sieltä, onko yhtään ollut puhetta koska kotiutumisaika olisi? Vai joudutko vielä pitkänkin aikaa olla hoidossa? Tuo musiikin tekeminen onkin aika mielenkiintoinen tieto. Sävellätkö itse musiikkia?
No toivottavasti täältä päsäee pian kun ei tämä enää oikein tässä kunnossa ole oikea paikka olla, pitäisi näiden täällä tajuta, että Niuvassa hoidetaan todellakin "loppuun saakka" ennenkuin päsätetään mihinkään eikä normaali psykiatrinen osasto oikein tarjoa henkisesti kunnossa olevalle ihmiselle tarpeeksi virikkeitä. Että toivon nyt kovasti että joku muu kuntoutusratkaisu keksittäisiin eikä alettaisi hoitamaan tällaisissa oloissa. Musiikkia löytyy soundcloudista nimellä jm8k ... kaikki siellä oleva taitaa olla Niuvassa tehtyä kun rekisteröidyin sinne aika vasta... olen kyllä tehnyt musiikkia yli 16v siis suurimman osan elämästäni. Sävellän ja suunnittelen myös äänet itse. (Tuo äänten tekeminen vie monesti enemmän aikaa kuin itse sävellys).
Dr Bergmeister
Adrian Monk
Viestit: 2803
Liittynyt: La Maalis 13, 2010 10:37 pm
Paikkakunta: Pohjanmaan rannikkoseutu

Re: Niuva

Viesti Kirjoittaja Dr Bergmeister »

Sehän on kiva kuulla, että sulla on tällainen mukava harrastus. Pitääkin käydä kuuntelemassa tuolla antamallasi sivustolla, jos osaan mennä sinne. Kiitos vihjeestä!
Gods made heavy metal.
soivapeli
Lauri Hanhivaara
Viestit: 132
Liittynyt: Pe Marras 28, 2014 5:31 pm

Re: Niuva

Viesti Kirjoittaja soivapeli »

Olipa mielenkiintoista lukea kommenttejasi Niuvasta, tosin nythän olet jo eri paikassa. Sanoit, ettei tässä nykyisessä paikassa ole oikein mitään virikkeitä? Saatko kuitenkin liikkua vapaasti vai onko siellä joku vahtimassa esimerkiksi ulkoilua ja kaikkea muuta?
Vastaa Viestiin