Niuva

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

jm8k
Susikoski
Viestit: 41
Liittynyt: To Loka 29, 2009 9:52 pm

Re: Niuva

Viesti Kirjoittaja jm8k »

soivapeli kirjoitti:Olipa mielenkiintoista lukea kommenttejasi Niuvasta, tosin nythän olet jo eri paikassa. Sanoit, ettei tässä nykyisessä paikassa ole oikein mitään virikkeitä? Saatko kuitenkin liikkua vapaasti vai onko siellä joku vahtimassa esimerkiksi ulkoilua ja kaikkea muuta?
Ei täällä pidetään nyt ihan sisähoidossa, noh, jos viitsisi hoitajia vaivata niin heidän seurassaan saisin ulkoilla sairaalan alueella. Niuvassa sain liikkua itsenäisesti ja vapaasti ovien ollessa auki klo 8 - 19 ja käydä myös sairaala-alueen ulkoupolella lähikaupassa, tehdä sitten omia ruokia (osastolla oli avoin keittiö) ja muutenkin olot siellä oli jotain ihan muuta. Tosin niuvassakin on monenlaisia osastoja ja nuo luvat on aina henkilökohtaisia. Mutta niinkuin uskon niin tämä on ehkä sellainen tilanne, että täällä päässä ei olla oikein tiedetty missä kunnossa minä olen ja ollaan varauduttu pahimpaan ja siksi pistetty näin alkuun suljettuihin olosuhteisiin. Niuvastakinhan vapautuu monenlaisessa kunnossa olevaa porukkaa, mutta yleensä, jos kunta vain jaksaa maksaa ne kyllä hoitavat siellä kuntoon ennenkuin päästävät pois. Silti tämä tuntuu jotenkin väärältä, oilisivat voineet ottaa vähän paremmin selkoa minun tilantteesta ennen tänne tuloa että ei olisi tarvinut ollenkaan laittaa suljetulle osastolle kun niuvassakin oli ovet auki (ulospäin, sisään piti soittaa ovikelloa) sillä osastolla mistä minä lähdin. Se tosin oli poikkeus, vain yhdellä osastolla oli ovet auki.
soivapeli
Lauri Hanhivaara
Viestit: 132
Liittynyt: Pe Marras 28, 2014 5:31 pm

Re: Niuva

Viesti Kirjoittaja soivapeli »

Hei vaan, mitäs sulle kuuluu? Oletko vielä siellä uudessa paikassa vai ovatko jo kotiuttaneet?
jm8k
Susikoski
Viestit: 41
Liittynyt: To Loka 29, 2009 9:52 pm

Re: Niuva

Viesti Kirjoittaja jm8k »

soivapeli kirjoitti:Hei vaan, mitäs sulle kuuluu? Oletko vielä siellä uudessa paikassa vai ovatko jo kotiuttaneet?

Vielä pitävät täällä... kohta pitäs vaihtaa vähän järkevämmälle osastolle, kun niuvasta tulevat näköjään laitetaan automaattisesti suljetulle, vaikka olisi siellä ollut kuntoutusosastolla (muillakin sama ongelma ollut jotka ovat sieltä lähteneet)... aika ikävää tämä olo täällä suljetulla kun muut ovat oikeasti tosi sairaita niin vähän "joukkoon kuulumaton" olo tulee. Yleensähän tuolta osastolta mistä lähdin lähdetäänkin johonkin kuntoutuskotiin tms. mutta jotkut kunnat tekee tämän näin että sairaalan kautta missä ei siis ole mitään järkeä (jos Nivuassa on jo ollut kuntoutuksessa). Noh, onneksi tämä olo täällä ei ole pitkä kuitenkaan Niuvan aikamääreisiin nähden. Parista kuukaudesta puhuivat. Ja jouluksi pääsen äidin luokse, siinä samalla vois alkaa hakemaan asuntoa kun ajattelin sille samalle paikkakunnalle asettua.

Että tavallaan menee ihan hyvin, vaikka olosuhteet nyt onkin mitä on.

Ja tietysti tässä vähän kummittelee mielessä sekin, että ens vuoden puolella loppuu armahduaika vankeudesta eli vankilaankin pitäis mennä piakkoin.
WalkingDisaster
Javier Pena
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Huhti 19, 2013 8:43 pm

Re: Niuva

Viesti Kirjoittaja WalkingDisaster »

Lykkyä vaan tulevaisuuteen, jm8k. Kiitos kertomuksistasi, pistää ihmettelemään tuo suljetulle siirtäminen kaiken jälkeen.
Et varmaankaan tähän voi/saa mitään vastata, mutta kysynpä kuitenkin. Tapasitko Sanna Sillanpäätä, tai tiedätkö, mitä hänelle nyt kuuluu? Niuvassa lienee kuitenkin edelleen?
kakkosurpo
Sherlock John Holmes
Viestit: 8247
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2010 11:53 pm
Paikkakunta: Jupiter

Re: Niuva

Viesti Kirjoittaja kakkosurpo »

Sillanpää ei ole vuosiin ollut Niuvassa, tai muussakaan laitoksessa. Selviää lukemalla hänestä tehtyä ketjua. Ja tämän ketjun aloittaja ei montaa vuotta Niuvassa ollut, joten tuskin ovat siellä tavanneet.
Odota vain, sinäkin kuolet. Ajankohta on vielä hiukan auki, mutta kuolet kuitenkin. :mrgreen:
jm8k
Susikoski
Viestit: 41
Liittynyt: To Loka 29, 2009 9:52 pm

Re: Niuva

Viesti Kirjoittaja jm8k »

WalkingDisaster kirjoitti:Lykkyä vaan tulevaisuuteen, jm8k. Kiitos kertomuksistasi, pistää ihmettelemään tuo suljetulle siirtäminen kaiken jälkeen.
Et varmaankaan tähän voi/saa mitään vastata, mutta kysynpä kuitenkin. Tapasitko Sanna Sillanpäätä, tai tiedätkö, mitä hänelle nyt kuuluu? Niuvassa lienee kuitenkin edelleen?
Joo tähän jo vastattiinkin, olin niuvassa edeltävät 2 vuotta ja sinä aikana en ainakaan kuullut tätä henkilöä siellä olevan. Toisekseen sen nyt ehkä viitsin vielä mainita jos joku kysyy että tapasinko (jonkun) vai en, mutta muuten pidän kiinni periaatteesta että en huutele toisten ihmisten jaksamiseen/hoitoon liittyviä asioita täällä julkisesti.
soivapeli
Lauri Hanhivaara
Viestit: 132
Liittynyt: Pe Marras 28, 2014 5:31 pm

Re: Niuva

Viesti Kirjoittaja soivapeli »

jm8k kirjoitti: Parista kuukaudesta puhuivat. Ja jouluksi pääsen äidin luokse, siinä samalla vois alkaa hakemaan asuntoa kun ajattelin sille samalle paikkakunnalle asettua.

Että tavallaan menee ihan hyvin, vaikka olosuhteet nyt onkin mitä on.

Ja tietysti tässä vähän kummittelee mielessä sekin, että ens vuoden puolella loppuu armahduaika vankeudesta eli vankilaankin pitäis mennä piakkoin.
Miten tuo armahdusaika määräytyy? Entä onko tämä sairaaloissa oleminen lyhentänyt myös tuota tulevaa vankilassaoloaikaasi vai joudutko olemaan vankilassa sen ajan, mistä olet tuomittu alunperinkin? Hei tosi kiva, kun pääset äitisi luo jouluksi. :)
jm8k
Susikoski
Viestit: 41
Liittynyt: To Loka 29, 2009 9:52 pm

Re: Niuva

Viesti Kirjoittaja jm8k »

soivapeli kirjoitti:
jm8k kirjoitti: Parista kuukaudesta puhuivat. Ja jouluksi pääsen äidin luokse, siinä samalla vois alkaa hakemaan asuntoa kun ajattelin sille samalle paikkakunnalle asettua.

Että tavallaan menee ihan hyvin, vaikka olosuhteet nyt onkin mitä on.

Ja tietysti tässä vähän kummittelee mielessä sekin, että ens vuoden puolella loppuu armahduaika vankeudesta eli vankilaankin pitäis mennä piakkoin.
Miten tuo armahdusaika määräytyy? Entä onko tämä sairaaloissa oleminen lyhentänyt myös tuota tulevaa vankilassaoloaikaasi vai joudutko olemaan vankilassa sen ajan, mistä olet tuomittu alunperinkin? Hei tosi kiva, kun pääset äitisi luo jouluksi. :)
Se määräytyy sen mukaan mitä haetaan tai mitä myönnetään... aika helpsoti ne myöntää sen mitä hakee jos on terveydelliset perusteet eli lääkäri on asiasta samaa mieltä. Ei se sairaalassaoloaika vaikuta vankeusrangaistuksen pituuteen tietenkään mitenkään. Jos olisin ollut Niuvassa oikeuden sinne tuomitsemana niin silloin luonnollisesti ei tarvisi enää mennä vankilaan, mutta kun olin siellä ns. vaikeahoitoisena niin silloin se ei tuomioihin vaikuta.
TinTin
Poliisikoira Rex
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Kesä 23, 2008 2:31 pm

Re: Niuva

Viesti Kirjoittaja TinTin »

Jos vaan vielä jaksat vastata niin minulla olisi yksi kysymys joka on henkilökohtainen.

Jos saa udella niin minua kiinnostaisi sinun oma psykiatrinen diagnoosi vaikka pääpiirteittään (eli miksi jouduit Niuvaan), voit vaikka laittaa yv:tä jos et halua tänne sitä laittaa julkisesti. Kuulostat kuitenkin tällä hetkellä hyvinkin järjissäsi olevalta.
jm8k
Susikoski
Viestit: 41
Liittynyt: To Loka 29, 2009 9:52 pm

Re: Niuva

Viesti Kirjoittaja jm8k »

TinTin kirjoitti:Jos vaan vielä jaksat vastata niin minulla olisi yksi kysymys joka on henkilökohtainen.

Jos saa udella niin minua kiinnostaisi sinun oma psykiatrinen diagnoosi vaikka pääpiirteittään (eli miksi jouduit Niuvaan), voit vaikka laittaa yv:tä jos et halua tänne sitä laittaa julkisesti. Kuulostat kuitenkin tällä hetkellä hyvinkin järjissäsi olevalta.
Minä sain diagnoosin vasta Niuvassa ja "jonkinlainen" (erilaistumaton) skitsofrenia on diagnoosina. Kaipa se on minun kohdalla hyvin lievä ja lääkitys kohdillaan (yhdellä lääkkeellä ja minimimäärällä pärjään) kun ei mitään oireita tällä hetkellä tuosta sairaudesta ole. Vähän olen epäillyt tuota diagnoosia koska käytin hyvin raskaasti huumeita kun menin psykoosiin ja psykoosin aikanakin ja kaikki oireet hiljalleen hävisivät kun jouduin sairaalaan ja olemaan selvin päin, että olisiko kyse ollut vain huumeista, mutta lääkäri(t) olivat sitä mieltä että kyseessä on jonkinlainen skitsofrenia. Pitää nyt elää kuitenkin sen mukaan että tuollainen sairaus on kun ei uskalla ottaa riskiä että psykoosi uusiutuu.
Avatar
Rescuer
Perry Mason
Viestit: 3647
Liittynyt: Ti Heinä 08, 2008 8:15 pm

Re: Niuva

Viesti Kirjoittaja Rescuer »

jm8k kirjoitti:Minä sain diagnoosin vasta Niuvassa ja "jonkinlainen" (erilaistumaton) skitsofrenia on diagnoosina. Kaipa se on minun kohdalla hyvin lievä ja lääkitys kohdillaan (yhdellä lääkkeellä ja minimimäärällä pärjään) kun ei mitään oireita tällä hetkellä tuosta sairaudesta ole. Vähän olen epäillyt tuota diagnoosia koska käytin hyvin raskaasti huumeita kun menin psykoosiin ja psykoosin aikanakin ja kaikki oireet hiljalleen hävisivät kun jouduin sairaalaan ja olemaan selvin päin, että olisiko kyse ollut vain huumeista, mutta lääkäri(t) olivat sitä mieltä että kyseessä on jonkinlainen skitsofrenia.
Tahdosta riippumattomaan hoitoonhan on yhtenä vaatimuksena se, että kyseessä on mielisairaus. Tokihan nuo tautiluokituksen F10...F19 luokitellaan myös mielisairauksiksi, mutta varsinkin M-3:sta kirjoitellessa lääkärit taitavat olla aika varovaisia noiden suhteen. Helpompaa (ja turvallisempaa hallinto-oikeuden suuntaan) on raapustaa papereihin F20.38 kuin vaikka F11.50, F12.5, F14.50 tai F16.50...
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
TinTin
Poliisikoira Rex
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Kesä 23, 2008 2:31 pm

Re: Niuva

Viesti Kirjoittaja TinTin »

Aloittajalle:
Hieno homma että olet nyt saanut itsesi raiteilleen ja oikeanlaisen lääkityksen. Itselläni haetaan myös lääkitystä kaksisuuntaiseen ja ainakin (vielä) olen välttynyt sairaalahoidolta. Mielenterveysongelmat ovat nykyään kuitenkin onneksi hyvin hoidettavissa ja lääkkeetkin ovat kehittyneet viimeisien vuosikymmenien aikana paremmin siedettäviksi ja tehokkaimmiksi.
hirvoska

Re: Niuva

Viesti Kirjoittaja hirvoska »

TinTin kirjoitti:Aloittajalle:
Hieno homma että olet nyt saanut itsesi raiteilleen ja oikeanlaisen lääkityksen. Itselläni haetaan myös lääkitystä kaksisuuntaiseen ja ainakin (vielä) olen välttynyt sairaalahoidolta. Mielenterveysongelmat ovat nykyään kuitenkin onneksi hyvin hoidettavissa ja lääkkeetkin ovat kehittyneet viimeisien vuosikymmenien aikana paremmin siedettäviksi ja tehokkaimmiksi.
Kiitos aloituksen aloittajalle Positiivisuudesta ja siitä että alotit tämän ketjun .Oikein mukavaa alkanutta vuotta 2015. Oli mukava tietää että voit hyvin ja olet jättänyt nuo huumausaineet. Itse epäilisin että olit vain huumepsykoosissa et skitsofrenia potilas siis olen aivan eri mieltä siitä minkä diagnoosin lääkärit sinulle antoivat....toivottavasti jatkossa kuulemme voinnistasi jälleen
slk
Hetty Wainthropp
Viestit: 451
Liittynyt: La Loka 27, 2012 4:30 pm

Re: Niuva

Viesti Kirjoittaja slk »

hirvoska kirjoitti:
TinTin kirjoitti:Aloittajalle:
Hieno homma että olet nyt saanut itsesi raiteilleen ja oikeanlaisen lääkityksen. Itselläni haetaan myös lääkitystä kaksisuuntaiseen ja ainakin (vielä) olen välttynyt sairaalahoidolta. Mielenterveysongelmat ovat nykyään kuitenkin onneksi hyvin hoidettavissa ja lääkkeetkin ovat kehittyneet viimeisien vuosikymmenien aikana paremmin siedettäviksi ja tehokkaimmiksi.
Kiitos aloituksen aloittajalle Positiivisuudesta ja siitä että alotit tämän ketjun .Oikein mukavaa alkanutta vuotta 2015. Oli mukava tietää että voit hyvin ja olet jättänyt nuo huumausaineet. Itse epäilisin että olit vain huumepsykoosissa et skitsofrenia potilas siis olen aivan eri mieltä siitä minkä diagnoosin lääkärit sinulle antoivat....toivottavasti jatkossa kuulemme voinnistasi jälleen
Hirvoskan kannattaa hakeutua vakuutuslääkäriksi kun pystyt tekemään diagnoosin ilman epikriisiä vakuutuslääkärit tarvitsevat kuitenkin sen :mrgreen: .
"Kaikki on mulkkuja kunnes toisin todistetaan". Frank Zappa
1234512345
Alokas
Viestit: 8
Liittynyt: Su Marras 02, 2014 1:14 pm

Re: Niuva

Viesti Kirjoittaja 1234512345 »

Mielentilatutkimuksessa olevat sijoitetaan ilmeisesti suljetummalle osastolle, missä ei voi käyttää nettiä. Niuvanniemestä voi kuitenkin ostaa kanttiinista liittymän ja talon puolesta saa puhelimen missä ei ole kameraa.
Puhelimen saa aamulla kello 7 hoitajilta ja se pitää palauttaa illalla 20.30 aikaan.
Keittiötä ei ole suljetulla osastolla, eikä ruokaa voi laittaa. Ruokaa saa myös aika vähän, koska potilaat alkoivat lihoamaan, niin ruoan määrää pienennettin. Ihmettelen sitä, koska kanttiinista voi ostaa kuitenkin karkkia ja suklaata.
Ulkoilua on kaksi kertaa päivässä muistaakseni 9.30 aikaan ja toisen kerran 15.30.
Samalla osastolla on sekä mielentilassa olevia, että myös ihan vain hoidossa olevia potilaita.
Mitään omia tavaroita ei suljetummalle osastolle saa ottaa mukaan, vaan kaikki tavarat pitää jättää säilytykseen.
Henkilökunta on ihan mukavaa ja osastolla saa liikkua vapaasti.
Keskusteluja on muutaman kerran viikossa lääkärin, sossun ja psykologin kanssa ja tietenkin erilaisia testejä ja kokeita tehdään.

Niuvasta lähetetään kaikille virallisille tahoille sekä ystäville ja sukulaisille kyselylomakkeet, joissa kysytään potilaasta tietoja.
Virallisille tahoille esim kouluun ja lääkäreihin paperit lähtee automaattisesti, mutta potilas itse saa nimetä kenelle muille haluaa paperit laitettavan.

Jos haluaa tavata mielentilatutkimuksen aikana omaisia, niin siihen täytyy olla hoitavan lääkärin lupa. Suihkuun menemiseen täytyy käydä pyytämässä lupa hoitajilta, koska vessat on lukossa.
Partahöylän saa myös lääkärin luvalla ja silloinkin hoitaja seisoo vieressä, kun potilas ajaa parran. Mahdolliset lääkkeet otetaan iltapalan yhteydessä hoitajan valvonnassa ja suu tarkistetaan, ettei lääkkeitä piiloteta vaikka kielen alle.
Vastaa Viestiin