Espoo teki kuljetusyritys Kajonista tutkintapyynnön

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

putsari
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4716
Liittynyt: Su Loka 22, 2017 8:04 pm

Re: Espoo teki kuljetusyritys Kajonista tutkintapyynnön

Viesti Kirjoittaja putsari »

ReissuLasse kirjoitti:
Jos tuomio tulee ja on muuta hämärää niin ei pääse edes mukaan kilpailuun. Tai jos pääsee niin kannattaa muiden firmojen valittaa.
+ myös tämäkin
Karvasvarvas kirjoitti: Ke Joulu 28, 2022 3:55 pm
Mc Mafia kirjoitti: Ke Joulu 28, 2022 8:43 am Ei, 4 000 000 000 x 0,022 = 88 000 000
Lasket 2,2 % todennäköisyydellä.
TuskaistaTietoa
Axel Foley
Viestit: 2312
Liittynyt: Ke Touko 20, 2015 9:34 pm

Re: Espoo teki kuljetusyritys Kajonista tutkintapyynnön

Viesti Kirjoittaja TuskaistaTietoa »

Luottamuksenne suomalaiseen yhteiskuntaan on omaani korkeammalla tasolla.
Avatar
Moderaattorit
Moderaattori
Viestit: 1492
Liittynyt: Ke Kesä 27, 2007 3:20 pm

Re: Espoo teki kuljetusyritys Kajonista tutkintapyynnön

Viesti Kirjoittaja Moderaattorit »

Ketjun aihe on taksiyhtiö Kajonista tehty valitus. Ei lestadiolaisten kuvitellut salaseurat. Rönsyt leikattu, jotta eivät valtaa ketjua ja aihe itse saa paremman kasvualustan.
-NILS-
Ne tietää, jotka tietää...
Avatar
Rescuer
Perry Mason
Viestit: 3647
Liittynyt: Ti Heinä 08, 2008 8:15 pm

Re: Espoo teki kuljetusyritys Kajonista tutkintapyynnön

Viesti Kirjoittaja Rescuer »

ReissuLasse kirjoitti:Jos tuomio tulee ja on muuta hämärää niin ei pääse edes mukaan kilpailuun. Tai jos pääsee niin kannattaa muiden firmojen valittaa.
Jos tuomioita tulee, niin niitä tulee yksittäisille kuskeille. Aika vaikeaa näyttää toteen, että määräykset olisivat tulleet firman johdolta. Sopimusrikkomuksista ei tuomioita tule, eikä voisikaan tulla koska kaupunki on ottanut sanktiopykälät käyttöön ainakin osittain.
Kilpailutuksista ei noilla perusteilla ketään voi rajata ulos, tarjousten hylkääminen sillä perusteella ettei aiemmin ole pystynyt järjestämään palveluita saattaisi jopa mennä läpi markkinaoikeudessa.
Muiden firmojen tekeminä valituksina tuskin menisi läpi.

Se mitä tuota showta olen seurannut, niin ei Kajonilla ole ollut juurikaan enempää eikä yhtään sen pahempia laiminlyöntejä kuin muillakaan firmoilla (Kajon ei ole missään vaiheessa hoitanut yksin koulukyytejä Espoossa...)

Valitukset Kajonista alkoivat somessa välittömästi, ensimmäiset syytökset laiminlyönneistä oli somessa jo ensimmäisenä koulupäivänä ennen neljää yöllä. Eli siis jo ennen kuin yhtään koulukyytiä oli ajettu.

Mistä sitten nuo valitukset johtuvat:
-Olisi haluttu, että sama tuttu kuski jatkaisi.
-Kajon ei luvannut, että lapsia kuskaisi aina sama kuljettaja.
-Kajon on aina ollut taksiliikenteen "häirikkö" joka on saanut kaikki muut firmat itseään vastaan.
-Yksi aktiivisimmasta somessa "kansanliikettä" Kajonia vastaan järjestäneistä on joko yhden kilpailutuksen hävinneistä firmoista hallituksen jäsen tai hänen täyskaimainsa.

Toki jokainen laiminlyönti noissa kuljetuksissa on väärin, mutta Kajoninkin kohdalla kaikki ongelmat taitaa kulminoitua muutamaan kuljettajaan ennemmin kuin koko firmaan.
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
TuskaistaTietoa
Axel Foley
Viestit: 2312
Liittynyt: Ke Touko 20, 2015 9:34 pm

Re: Espoo teki kuljetusyritys Kajonista tutkintapyynnön

Viesti Kirjoittaja TuskaistaTietoa »

Rescuer kirjoitti: Toki jokainen laiminlyönti noissa kuljetuksissa on väärin, mutta Kajoninkin kohdalla kaikki ongelmat taitaa kulminoitua muutamaan kuljettajaan ennemmin kuin koko firmaan.
Kyllä yrityksen pitää pystyä pitämään toimintansa asiallisena. Erityisesti kun ne asiakkaat ovat vammaisia lapsia. Jos ei pysty, niin se on merkki siitä, ettei yritystä pitäisi siinä laajuudessa olla olemassa.

Itse vastustan Kajonin kaltaisia, koska mielestäni malli, jossa lähinnä vain yksittäisten kuskien pitäisi omalla vastuullaan (= mokailusta nopeasti pihalle palveluntarjoajasta) suorittaa noita kuljetuksia. Samalla kunnan tulisi aina tarkastaa, ettei kuljettajilla ole väkivalta tai vaikkapa pedofiilitaustaa takanaan.

Toki Suomessa kaikki vastuu ollaan lopettamassa, koska vain niin äärietuoikeutetut Sipilän sukulaiset ja muut vastuuttomat veivaajat voittavat.
Avatar
Rescuer
Perry Mason
Viestit: 3647
Liittynyt: Ti Heinä 08, 2008 8:15 pm

Re: Espoo teki kuljetusyritys Kajonista tutkintapyynnön

Viesti Kirjoittaja Rescuer »

TuskaistaTietoa kirjoitti:Itse vastustan Kajonin kaltaisia, koska mielestäni malli, jossa lähinnä vain yksittäisten kuskien pitäisi omalla vastuullaan (= mokailusta nopeasti pihalle palveluntarjoajasta) suorittaa noita kuljetuksia. Samalla kunnan tulisi aina tarkastaa, ettei kuljettajilla ole väkivalta tai vaikkapa pedofiilitaustaa takanaan.
Olisihan se hienoa jos noin pystyttäisiin tekemään, mutta käytännössä tuollainen onnistuu korkeintaan jossain hyvin pienessä kunnassa. Espoon kokoisessa kaupungissa kustannukset nousisivat monta kymmentä kertaa suuremmiksi. Tuossa kun ei ole kyse vain vammaisten lasten kuljetuksista, vaan kaikista koulukyydeistä. Ja kuljetuksia on satoja päivässä.
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
TuskaistaTietoa
Axel Foley
Viestit: 2312
Liittynyt: Ke Touko 20, 2015 9:34 pm

Re: Espoo teki kuljetusyritys Kajonista tutkintapyynnön

Viesti Kirjoittaja TuskaistaTietoa »

Rescuer kirjoitti: Olisihan se hienoa jos noin pystyttäisiin tekemään, mutta käytännössä tuollainen onnistuu korkeintaan jossain hyvin pienessä kunnassa. Espoon kokoisessa kaupungissa kustannukset nousisivat monta kymmentä kertaa suuremmiksi. Tuossa kun ei ole kyse vain vammaisten lasten kuljetuksista, vaan kaikista koulukyydeistä. Ja kuljetuksia on satoja päivässä.
Eivät tietenkään nousisi. Voisivat ehkä nousta sen kymmenen prosenttia tms. max kiitoksena siitä, että kaupungilla on pari virkamiestä, jotka tarkasti ovat koko ajan kartalla ketkä noita vammaisten ajoja ajavat, missä ja miten. Samat henkilöt voisivat vallan hyvin myös suorittaa nuo taustojen tarkastamiset, kaluston chekkaamiset jne.

Ei taksi ole mikään suuri rakettitieteen uusin innovaatio, jossa suuri yritys tuo massiivisen skaalaedun kaikkeen. Päinvastoin tietenkin omalla autolla taksia ajava joutuu miettimään tulevaisuuttaan ja toimia sen mukaan, toisin kuin renkinä opiskeluiden ohessa suhaava, jolla ei edes ole erityisosaamista ja ymmärrystä vammaisista asiakkaistaan, jota työssä pärjääminen vaatisi.

Suuremmassa skaalassa tiedän tasan tarkkaan mistä on kyse. Suomessa skaalan edut ajettiin jo loppuun noin kymmenen vuotta sitten, jonka ansiosta niiden piirien pääomat ja erityisesti työpanos, jotka tekivät sitä massia luomalla tuota skaalaetua lähetettiin jumputtamaan tyhjää kaikkeen muuhun yritystoimintaan. Joka toteutetaan juuri Kajonin mallilla, jossa yritys ei kanna mitään vastuuta kun vammaiset jätetään lumeen makaamaan. Toivottavasti tukehtuvat kalliiseen ja muita parempaan joulukinkkuunsa tuonkin omistajat.
Avatar
Rescuer
Perry Mason
Viestit: 3647
Liittynyt: Ti Heinä 08, 2008 8:15 pm

Re: Espoo teki kuljetusyritys Kajonista tutkintapyynnön

Viesti Kirjoittaja Rescuer »

Espoon koulukyydit on kilpailutettu alueittain. En nyt muista moneenko osaan jaettuna, mutta kolme firmaa hoitaa omia alueitaan. Nyt noita kyytejä ajaa Espoossa n. 100 autoa joka päivä, joten jos nuo yksittäisille autoille kilpailutettaisiin jouduttaisiin kilpailutuksia tekemään saman verran. Eikä noita kyytejä ajella kuin muutamassa poikkeuksessa henkilöautolla, vaan invatakseilla ja tilatakseilla. Invatakseja taas ei hirveästi yksityisillä taksiyrittäjillä ole.
Yksityisillä ei myöskään tuota varakalustoa ole, eikä reservissä välttämättä kuljettajaa ajamaan sairastapauksissa jne. Kaikkiin noihin varautuminen maksaa, isosta firmasta löytyy se vara-auto ja kuski, yhden miehen yritys joutuu pahimmassa tapauksessa ottamaan korvaavan auton "tolpalta" ja maksamaan listahinnan kuljetuksesta. Jokaisen laskun käsittely maksaa kaupungille, eikä se ole muutan euron per lasku. Nyt kolmella yrityksellä tulee 30 laskua vuodessa; sadalla firmalla niitä tuleekin jo 1000. Eikä yhden auton taksifirmoilla ole kovinkaan monella sähköistä laskutusta, jolloin laskujen käsittelyn hinta alkaa olemaan jo kova. Toki voihan kaupunki vaatia laskutuksen sähköisenä, mutta kulut siirtyy varmasti sen ainoan laskutettavan asiakkaan kuluihin jne.

Eli kyllä ne hinnat nousee ja reilusti...
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
ReissuLasse
Jessica Fletcher
Viestit: 3218
Liittynyt: To Touko 07, 2015 6:47 pm

Re: Espoo teki kuljetusyritys Kajonista tutkintapyynnön

Viesti Kirjoittaja ReissuLasse »

Ei kai sentään Espoon kokoinen kaupunki enää salli muuta kuin sähköistä laskutusta?
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17102
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Espoo teki kuljetusyritys Kajonista tutkintapyynnön

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Tutkintapyyntö kuivui lopulta kokoon. Ei rikosta. Seura-lehti selvitteli Kajonin taustoja:
Seura tutki taksikilpailutuksia voittaneen Kajon-yritysryppään taustat – Kunnille luvataan laatupalveluita ja kuskeille jopa kymppitonni kuussa!

*Maakuntien taksikilpailutuksia voittanut Kajon-yritysrypäs lupailee kuskeille huippupalkkaa ja kunnille laatupalveluita.
*Todellisuus on toista ja kärsijänä ovat vammaiset.
*Nytkö lähti köyhyys tuvasta? Taksiyhtiö Kajonin markkinointitilaisuudessa Lappeenrannassa aluepäällikkö lupailee yhtiön franchising-taksinkuljettajaksi ryhtyvälle jopa 10 000 euron laskutuksen kuukaudessa.


Aggressiivisesti laajeneva espoolainen taksiyhtiö kertoo Facebook-mainoksissaan ja kotisivuillaan tarjoavansa ”hyvän ansainnan kaikkialla Suomessa, vuoden jokaisena päivänä ja kaikkina vuorokaudenaikoina”.

Ruusuisista lupauksista huolimatta markkinointitilaisuuteen on tullut vain kaksi Kajon-taksiyrittäjyydestä kiinnostunutta, ja heistäkin toinen on toimittaja.

Aluepäällikkö lupaa kovien tienestien lisäksi yrittäjälle myös rahoituksen ja uuden leasing-Bemarin.

Franchising-kuljettajan pitää perustaa oma osakeyhtiö, ja lisäksi hänen on omalla kustannuksellaan hankittava tarvittavat luvat ja käytävä Kajonin koulutus.

Utopistisia lukuja
Kaksituntisen esitelmän aikana ruusuinen kuva esimerkiksi yhtiön järjestämästä rahoituksesta rapisee.

”Se on sellainen pikavippityyppinen rahoitus, korko on noin 15 pinnaa”, paljastaa aluepäällikkö.

Hän esittelee laskelman, jonka mukaan Etelä-Karjalassa Kajon-yrittäjä voisi ilman renkiä päästä yhdellä autolla 120 000 euron vuosilaskutukseen, ja liikevoitto ennen palkkoja ja veroja on hänen laskelmissaan jopa 5 600 euroa kuukaudessa.

”Tällä hetkellä käteen kyllä jää kymppitonnista vain tonni”, aluepäällikkö tunnustaa.

Lappeenrantalaisen Taksi-Saimaa-taksinvälitysyhtiön hallituksen puheenjohtaja, taloushallinnon ja taksibisneksen tunteva Jari Kurronen pitää laskelmia epärealistisena.

”Jos auto tekee Etelä-Karjalassa 80 000 euron vuotuisen liikevaihdon eli noin 6 500 euroa kuukaudessa, se on hyvä tai jopa kova liikevaihto.”

Kajonin omistaja, espoolainen Jorma Palomäki vakuuttaa, että muutaman Lappeenrannassa toimivan Kajonin kuljettajan joukossa oikeasti on 10 000 euroa kuussa laskuttavia. Konkreettista esimerkkiä hän ei kuitenkaan nimeä.

Franchising-mallissa bisnesriski jää yrittäjälle, ja Kajon saa varman tuoton. Yrittäjä muun muassa maksaa huoltoleasing-maksuja 1 250 euroa kuussa ja lisäksi vähintään 500 euroa rojalteja Kajonille.

Telakkapomo taksialalla
Palomäen 1997 perustamaan Kajon-yritysryppään noin 60 yritystä hyödyntävät aggressiivisesti liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) masinoimaa taksialan vapautumista.

Palomäen mukaan Kajon aikoo nostaa yhtiöiden liikevaihdon 300 miljoonaan euroon eli vallata yli 20 prosenttia Suomen taksimarkkinoista sekä levittäytyä kansainvälisille ajovälitysmarkkinoille.

2017 Kajonin ja sen emoyhtiön Kajon Groupin yhteenlaskettu liikevaihto oli vajaat 11 miljoonaa euroa. Voittoa yhtiöt tekivät yhteensä noin 250 000 euroa.

Kajon on raskaasti velkainen yhtiö, jonka taseen varallisuudesta suuri osa on mahdollisesti epävarmoja myyntisaatavia eli maksamattomia laskuja.

Yritysryppään Suomen Kuntalogistiikka -ajovälityspalveluyhtiö rynnistää kuntien ja sosiaali- ja terveyspiirien taksikilpailutuksiin. Sen liikevaihto oli viime vuonna 4,6 miljoonaa, ja tappiota se teki reilut 100 000 euroa. Palomäen mukaan syynä olivat suuret investoinnit.

Yritysryppään ydinjoukkona häärii puolen tusinaa liikemiestä, jotka ovat kymmenien yhtiöiden hallitusjäseninä ja toimitusjohtajina.

Joukon kuningas on kuitenkin Jorma Palomäki, 41. Palomäki on vastuuhenkilönä 27 osakeyhtiössä, ja hänestä on kirjoitettu ihailevasti ”sadan firman miehenä” ja taksiliikennettä rajoittaneita viranomaisia vastaan kapinoineena ”vapaustaistelijana”.

Lappeenrannassa aluepäällikkökin puhuu Palomäestä ihaillen:

”Jorma aloitti yhdellä vaatimattomalla taksilla 1990-luvulla.”

Ainoa suurelle yleisölle tuttu liikemies on Kajonin, Kajon Groupin Kuntalogistiikan hallitukseen Palomäen kutsusta 2013 ilmestynyt eläkkeellä oleva ex-telakkajohtaja, vuorineuvos Martin Saarikangas.

Hän piti vuonna 2016 palopuheita taksiuudistuksen puolesta, kun Bernerin liikennekaaren voimaantulo oli vaakalaudalla.

”Liikennekaaren kariutuminen veisi julkiselta sektorilta mahdollisuudet 800–900 miljoonan euron säästöihin”, hän varoitti Talouselämä-lehdessä 2016.

Perintää ja kotipalveluita
Kajon-yritysrypäs koostuu lähinnä taksiyhtiöistä. Kajonin väellä on myös oma 2014 perustettu taksi- ja autoilualan lobbausyhdistys.

Yhtiöiden joukossa ovat muun muassa 2016 perustetut, omalaatuisesti nimetyt Yksi Risti Taksi ja Päätä Päiväsi Kyydissämme -taksiyhtiöt.

Kajonin väellä on myös tilitoimistoja, IT-yhtiöitä ja lakiasiainyhtiö, jossa on lakimiehenä oikeustieteellisen lopputyönsä veronkierto- ja verosuunnittelulainsäädännöstä Euroopassa tehnyt henkilö.

Vuonna 2017 perustettu perintäyhtiö hoitaa Kajon-yhtiöiden myyntisaamisten perintää, mutta ei Palomäen mukaan Kajon-yhtiöiden välistä perintää.

Virossa Palomäki on vastuuhenkilönä 2016 rekisteröidyssä taksiyhtiössä, jolla hänen mukaansa ei ole toimintaa. Myöskään Kajonin 2015 vammaisten ja ikääntyneiden kotipalveluyritys Espoossa ei Palomäen mukaan enää toimi.

Espanjan Aurinkorannikolla sen sijaan pyörii puhelinpalveluyhtiö.

Espanjaan eivät Palomäen mukaan houkutelleet edulliset työvoimakustannukset, vaan se, ettei Suomesta hyvälläkään palkalla saa houkuteltua vuorotyöhön puhelintyöntekijöitä.

”Espanjasta löytyy työntekijöitä”, perustelee Aurinkorannikolta puhelimeen tavoitettu Palomäki.

Ryvettynyt maine
Rapatessa on roiskunut. Espoossa Kajonin koulukyydeistä tehtiin satoja valituksia ja myös tutkintapyyntöjä poliisille syksyllä 2017, kun yhtiön kuljettaja muun muassa yritti väkisin poistaa taksista 7-vuotiasta autistista lasta.

Palomäki, sanoo että tutkinta ”kuivui kasaan”. Yhden koululaisen isä kuitenkin kertoo Seuralle lapsensa heitteillejätön olevan parhaillaan syyteharkinnassa.

Rapa roiskuu, mutta bisneksen paisutus jatkuu.

Syyskuussa Kuntalogistiikka valittiin Keski-Pohjanmaan peruspalvelukuntayhtymän vammaiskuljetusten välittäjäksi. Se korvasi alun perin kilpailutuksen voittaneen pääministeri Juha Sipilän veljen osin omistaman Speys-yhtiön, jolla oli suuria käynnistämisvaikeuksia.

Speys riitautti Kuntalogistiikka-valinnan ja jatkaa kuljetusvälittäjänä toistaiseksi.

Kymenlaaksossa Kuntalogistiikka voitti tänä syksynä vammaispalvelu- ja sosiaalihuoltolain perusteella järjestettävien taksikyytien ajovälityspalvelun, mutta hankintapäätös kumottiin tarjouspyynnön vastaisena.

Mahalasku tuli myös Etelä-Karjalassa sosiaali- ja terveyspiiri Eksoten vammaispalvelulain mukaisessa vammais- ja potilaskyytien kyydinvälityskilpailutuksessa.

Tarjouksia ei kovien kilpailutusehtojen vuoksi tullut aluksi yhtään, ja uusintakilpailutuksen voitti 2017 ainoa tarjoaja Kuntalogistiikka. Paikallisten taksiyrittäjien ajovälityskeskus Taksi-Saimaa ei jättänyt tarjousta, sillä sen mukaan Eksoten enimmäishinta ei kattanut edes kuluja.

”Tarjouskilpailu pedattiin jostakin syystä Kuntalogistiikalle”, sanoo eräs taksiyrittäjä.

Varsinaiset vammaiskuljetukset kilpailutettiin keväällä 2018, ja niissä Kajon tuli kolmanneksi. Edelle meni kaksi paikallista yritystä.

Kaaos vammaiskyydeissä
Kun Kuntalogistiikan välityskeskus vihdoin aloitti Eksoten vammaiskuljetusten välittämisen elokuussa 2018, syntyi kaaos.

Kyytejä tuli myöhään tai ei lainkaan, autojen varustus ei vastannut vanhusten ja vammaisten tarpeita ja ihmisiä vietiin vääriin paikkoihin.

Esimerkiksi kyydin iltavuorosta kotiin kello 21.30 tilannut sai kyydin vasta puolilta öin. Kuntalogistiikan mukaan syynä oli näppäilyvirhe.

”Ennen tätä en ollut ikinä saanut yhtään valitusta vammaiskuljetuksista. Nyt olen saanut niitä noin 20 päivässä”, sanoo Eksoten hallituksen puheenjohtaja Marja-Liisa Vesterinen.

Vesterisen aloitteesta Eksote päätti syyskuun lopulla olla jatkamatta vuodenvaihteessa katkolla olevaa Kuntalogistiikka-sopimusta ja aloittaa uuden kilpailutuksen.

Taksiliitto ja Taksi-Saimaa ihmettelevät Eksoten toimintaa.

Niiden mielestä oli alun perinkin arveluttavaa valita kyydinvälityskeskuksen ylläpitäjäksi ja kyytien tarjoajaksi samojen tahojen omistamat Kuntalogistiikka ja Kajon: oli riski, että Kuntalogistiikka kilpailutuksen tuloksista huolimatta välittää kyytejä etupäässä omille eli Kajonin autoille.

Kuntalogistiikan pitäisi sopimuksen mukaan ensisijaisesti välittää kyydit kilpailutuksen voittaneelle autoilijalle, toissijaisesti toiseksi tulleelle ja vasta kolmanneksi Kajonille.

Taksinkuljettajat epäilevät Kuntalogistiikan kuitenkin välittäneen ajoja Kajonille ohi kahden etusijalla olleen yhtiön. Kuntalogistiikan toimitusjohtajan Jukka Lähdeojan mukaan tietojärjestelmä ei edes sallisi etusijajärjestyksestä poikkeamista.

Eksoten hallintojohtaja Keijo Siiskonen ei usko manipulointiin ja kertoo Kuntalogistiikan raportoivan kyydeistään Eksotelle. Kukaan ulkopuolinen ei kuitenkaan käytännössä seuraa ajojen jakautumista.

Erillisiä yhtiöitä?
Eksote myös väittää Kajonin ja Kuntalogistiikan olevan täysin erillisiä yhtiöitä.

”Olemme tarkistaneet, etteivät yhtiöt ole konsernirakenteessa. Olemme jälkikäteen saaneet tietoomme, että Kuntalogistiikan omistaja on Kajonin hallituksen jäsen”, Eksoten Siiskonen sanoo Seuralle.

Osakasluetteloiden mukaan Jorma Palomäki kuitenkin omistaa yksin Kajon Group -emoyhtiön, joka puolestaan omistaa Kajon Oy:n.

Kuntalogistiikka-yhtiön Palomäki omistaa 2014 perustamansa Jore Capital -sijoitusyhtiön kautta. Sen liikevaihto oli vuonna 2015 nolla euroa ja 2016 16500 euroa. Vuoden 2017 tilinpäätöstä ei ole kaupparekisterissä.

Palomäki väittää, että omistuksissa on tapahtunut muutoksia, mutta ei kerro mitä eikä lähetä uusia osakasluetteloita.

Outo sopimussotku
Taksi-Saimaan ja Taksiliiton mukaan Eksote rikkoi itse oman tarjouspyyntönsä ehtoja valitessaan ajovälittäjäksi Kuntalogistiikan, jolla ei ollut esittää Eksoten vaatimaa sopimusta vähintään vuoden kestäneestä ajovälitystoiminnasta.

Kuntalogistiikan voiton jälkeen Eksote järjesti kesäkuussa 2017 asiasta tiedotustilaisuuden, missä läsnä olivat muun muassa Taksi-Saimaan Kurronen ja Taksiliiton edustaja. Tilaisuudessa Kuntalogistiikan Lähdeoja tunnusti, ettei yhtiöllä ollutkaan Eksoten edellyttämää vuoden ajovälityskokemusta.

Kun Seura syyskuussa 2018 kysyi Lähdeojalta Eksote-referenssistä eli sopimuksesta, hän ei muistanut koko asiaa.

”En muista tarkkaan referenssiä, siitä on niin kauan. Siellä on varmaan ollut useita.”

Eksoten hallintojohtaja Keijo Siiskonen taas väitti yllättäen Seuralle syyskuussa 2018, että Kuntalogistiikan referenssinä kilpailutuksessa olisi ollut ajovälityssopimus yhden Kajon-yhtiön, Suomen Henkilö- ja Tavaralogistiikka -yhtiön (SHTL), kanssa.

Arvoitukseksi jää, miksi Eksote väittää siihen asti tuntemattoman SHTL:n sopimusta Kuntalogistiikan referenssiksi yli vuosi kilpailutuksen päättymisen jälkeen ja miksi Kuntalogistiikan toimitusjohtaja itse ei muista koko asiaa.

Kenen on vastuu?
Tilinpäätösasiantuntija Arto Suninen sanoo taksialan muuttuneen monimutkaisten yritysketjujen temmellyskentäksi, mistä Kajon on hyvä esimerkki.

Miljoonien liikevaihdosta huolimatta yritysryppään pääyhtiöillä Kajonilla, Kajon Groupilla ja Kuntalogistiikalla on yhteensä vain puolen kymmentä palkattua työntekijää.

Sadat taksinkuljettajat ovat vuokratyöntekijöitä tai yrittäjiä jossakin yhtiöryppään kymmenistä yrityksistä. Palkat maksaa joku Kajonin henkilöstövuokrausyhtiöistä, jotka taas laskuttavat vuokratyöntekijöitä käyttäviä Kajonin yhtiöitä.

Näin Kajonin ydinyhtiöt säästävät, kun niiden ei tarvitse huolehtia esimerkiksi sotu-maksuista.

Yritysten hämähäkinseitissä olevan yksittäisen henkilöstöfirman voi Sunisen mukaan ajaa tarvittaessa konkurssiin, mutta aineellinen omaisuus kuten kalusto jää pääfirmoihin.

”Kuvio rakennetaan taseeltaan niin, että jos miina laukeaa jossakin, niin joku muu kärsii, mutta omistajat ja taustarahoittajat selviävät. Taksikuskit ovat työttömänä tai osin työllistettyinä, mikä kaatuu sosiaalisina ja työttömyyskustannuksina viime kädessä veronmaksajille”, Suninen sanoo.

Julkisen sektorin hankintaosaaminen voi olla puutteellista, ja ongelmia lisää keskittyminen pelkkään hintaan ja laadun tai yhtiöiden yhteiskuntavastuun unohtaminen.

”Tämä malli on vakiintunut koko alalle. Et pärjää, jos et tee samalla tavalla”, sanoo Suninen.

Vammaisten ja heidän omaistensa elämään taksikilpailutukset ovat tuoneet pelon.

”Ihmiset oikeasti pelkäävät taksikyytejä. Aiemmin vammaiset pitivät takseja luotettavina, mutta jos kilpailutukset hoidetaan näin, ne herättävät enemmän pelkoa kuin luottamusta, sanoo Espoon vammaisneuvoston puheenjohtaja Pirkko Kuusela.
Seura.fi
06.11.2018 10.19
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Vastaa Viestiin