Historian suurin kupru? 1,8 miljardin euron ohari!

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Avatar
Marokon Kauhu
Perry Mason
Viestit: 3727
Liittynyt: Ma Maalis 26, 2007 9:06 pm
Paikkakunta: Rio Grande

Historian suurin kupru? 1,8 miljardin euron ohari!

Viesti Kirjoittaja Marokon Kauhu »

Tämä on jo niin jättimäinen ohimarssi Suomen mittakaavassa että todella kumma jos tätä ei tutkita jo ihan esitutkinnan keinoin ja tehdä syyttämispäätöstä.

Eli kyse on tästä koko maan kattavasta Apotti - järjestelmästä, joka on näillä näkymin "valmis" vuonna 2017 (niin varmaan joo):

IS:
IS:n lukijat ihmettelevät, voiko potilastietojärjestelmä maksaa kuinka paljon tahansa.
Suomen potilastietojärjestelmän uusimiseen on arvioitu kuluvan summa, jota on jo ehditty verrata Nasan avaruussukkulalennon hintaan.

Kun sukkulaohjelmassa yhden sukkulalennon hinnaksi tuli noin 1,5 miljardia dollaria (noin 1,25 miljardia euroa), potilastietojärjestelmän investointikustannukset voivat kohota jopa 1,8 miljardiin euroon. Olisiko ensimmäisen suomalaisen astronautin aika?

Miljardiluokan summa on niin iso, että rahamäärä on vaikea hahmottaa. Jotain kokoluokasta kertoo, että Helsingin kaupungin verotulot tänä vuonna ovat arviolta 2,8 miljardia euroa.



YLE:
Viron kehuttu järjestelmä maksoi 11 miljoonaa euroa, kun Suomen kansallinen potilastietojärjestelmän on arvioitu maksavan jopa 1,8 miljardia euroa.
- Kilo kokaiinia, kolme yhden hinnalla
- Kilo kokaiinia, en oo joutumassa linnaan
- Sösssön sössön
- Äbälä wäbälä
Milan Jaff - jolle annettiin näin ensi alkuun 10 vuotta linnaa
vempele
Martin Riggs
Viestit: 645
Liittynyt: To Marras 24, 2011 7:21 pm

Re: Historian suurin kupru? 1,8 miljardin euron ohari!

Viesti Kirjoittaja vempele »

Eihän ketään nyt näin isoa järjestelmää ala ilmaiseksi tekemään / päivittämään, pakkohan siitä nyt on rahat kääriä.
oon sisältä kuollu ja risti mun naamassa merkkaa sitä
Avatar
Marokon Kauhu
Perry Mason
Viestit: 3727
Liittynyt: Ma Maalis 26, 2007 9:06 pm
Paikkakunta: Rio Grande

Re: Historian suurin kupru? 1,8 miljardin euron ohari!

Viesti Kirjoittaja Marokon Kauhu »

Eestissä on pyöreästi neljännes Suomen väkiluku: Eestiläisellä tehokkuudella tämän kustannukset olisi siis olleet noin 40 miljonaa euroa.

Vaikka siihen laitettaisiin ylläpitokustannuksia ja kaikenlaista monimutkaisuuden ja päällekkäisyyksien siivoamista, ei yli sataa miljoonaa euroa voi kohtuudella odottaa kustannusten nousevan.

Sata miljoonaa on ihan helvetin paljon ja 1,8 miljardia on 18 kertaa helvetin paljon.

Ihan maalaisjärjelläkin tajuaa että tässä ei todellakaan ole kaikki kohdallaan!
- Kilo kokaiinia, kolme yhden hinnalla
- Kilo kokaiinia, en oo joutumassa linnaan
- Sösssön sössön
- Äbälä wäbälä
Milan Jaff - jolle annettiin näin ensi alkuun 10 vuotta linnaa
Avatar
Luupää
Perry Mason
Viestit: 3851
Liittynyt: To Heinä 10, 2008 10:03 pm

Re: Historian suurin kupru? 1,8 miljardin euron ohari!

Viesti Kirjoittaja Luupää »

Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitrahan pestasi Viron potilastietojärjestelmän kehittäjän neuvonantajaksi. Hyvästä syystä.

http://yle.fi/uutiset/sitra_houkutteli_ ... en/6298254
17.9.2012 klo 16:55 | päivitetty 17.9.2012 klo 21:06
Sitra houkutteli Viron potilastietojärjestelmän arkkitehdin Suomeen

Sitra on palkannut vanhemmaksi neuvonantajaksi Madis Tiikin, joka on yksi Viron kehutun sähköisen potilastietojärjestelmän pääarkkitehdeistä.

Virolainen lääkäri ja it-asiantuntija Madis Tiik aloitti tänään maanantaina työt Sitrassa vanhempana neuvonantajana.

Sitran johtaja Antti Kivelän mukaan Tiikin palkkaaminen ei liity Suomen potilastietohankkeeseen, vaikka hän tuokin taloon osaamista myös kyseisellä alueella. Tiik työskentelee ensisijaisesti sähköisten omahoitoratkaisujen parissa.

- Tiikin palkkaus sovittiin jo aikaa sitten, mutta jos asiaa halutaan selvittää, niin olemmehan me käytettävissä, Kivelä sanoo.

Sitra ei varsinaisesti ole osapuoli kansallisen potilastietojärjestelmän hankinnassa vaan säätiön tehtävänä on tuottaa tietoa päätöksenteon tueksi. Tällä hetkellä Sitrassa ei ole käynnissä yhtään sähköiseen potilastietojärjestelmään liittyvää hanketta.

Tiik toimi Eesti E-Tervise Sihtasutusin toimitusjohtaja vuosina 2007–2011, jolloin säätiö vastasi Viron sähköisen potilastietojärjestelmän rakentamisesta. Viron kehuttu järjestelmä maksoi 11 miljoonaa euroa, kun Suomen kansallinen potilastietojärjestelmän on arvioitu maksavan jopa 1,8 miljardia euroa.
Kun linkität niin kopioi ainakin olennaiset, tapaukseen liittyvät osat tekstistä samalla ketjuun, koska monet linkit lakkaavat ajan mittaan toimimasta ja asia katoaa bittiavaruuteen.
Avatar
Luupää
Perry Mason
Viestit: 3851
Liittynyt: To Heinä 10, 2008 10:03 pm

Re: Historian suurin kupru? 1,8 miljardin euron ohari!

Viesti Kirjoittaja Luupää »

marokon_kauhu kirjoitti:Tämä on jo niin jättimäinen ohimarssi Suomen mittakaavassa että todella kumma jos tätä ei tutkita jo ihan esitutkinnan keinoin ja tehdä syyttämispäätöstä.
On KRP näköjään tähän kiinnostusta osoittanut mutta esitutkintaa ei ainakaan vielä ole aloitettu.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... 88829.html
Julkaistu: 22.9.2012 7:07

Keskusrikospoliisi on kaikessa hiljaisuudessa selvittänyt jo kuukausia potilastietohankkeisiin liittyviä epäselvyyksiä.

- Olemme olleet yhteydessä VTV:n kanssa jo keväällä ja saaneet heiltä tietoja. Meillä on hallussamme aika paljon materiaalia asiaan liittyen, kertoo rikoskomisario Juuso Ollinki.

Harmaan talouden ja korruption tutkintaan erikoistunut Ollinki kuvailee selvitystä laajaksi. Varsinaista esitutkintaa ei ole toistaiseksi aloitettu.

Hankkeita on aikamoinen liuta, useita kymmeniä, ja osa on ollut käynnissä 2000-luvun alusta.

IS on tällä viikolla kertonut potilastietohankkeista, joissa VTV on havainnut hankintalain noudattamiseen ja valtionavustusten käyttöön liittyviä epäselvyyksiä.

Lue lisää viikonvaihteen painetusta lehdestä, miten eduskunta meni halpaan jättihankkeessa.

IS
Kun linkität niin kopioi ainakin olennaiset, tapaukseen liittyvät osat tekstistä samalla ketjuun, koska monet linkit lakkaavat ajan mittaan toimimasta ja asia katoaa bittiavaruuteen.
L'amourha
Jessica Fletcher
Viestit: 3073
Liittynyt: To Elo 24, 2017 8:02 pm

Re: Historian suurin kupru? 1,8 miljardin euron ohari!

Viesti Kirjoittaja L'amourha »

Hus myöntää Apotin aiheuttaneen ongelmia – Lääkäri haukkui järjestelmän satoja miljoonia maksaneeksi sudeksi

Alkuhankaluudet luvataan korjata ennen kuin Apotti otetaan käyttöön muissakin sairaaloissa. Valviralle tulleiden vaarailmoitusten määrä ei ole poikkeuksellinen.

LÄÄKETIETEEN lisensiaatti ja poliitikko Nelli Nurminen (sd) kirjoitti keskiviikkona HS:n mielipidesivulla, että satoja miljoonia maksanut jättimäinen tietojärjestelmä Apotti on niin keskeneräinen, että sitä ei olisi pitänyt päästää edes testikäyttöön.

Nurminen kertoi kuulleensa kollegoiltaan Peijaksen sairaalassa Apottiin liittyvän niin isoja ongelmia, että potilasturvallisuus on vaarassa.

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiristä (Hus) myönnetään, että Apotin ensimmäisinä kuukausina se todella on hidastanut työtä ja turhauttanut henkilökuntaa. Alkuhankaluudet luvataan korjata ennen kuin se otetaan käyttöön muissakin sairaaloissa.

SOSIAALI- JA TERVEYSPALVELUJA valvovalle Valviralle on alkuvuoden aikana tullut parikymmentä vaaratilanneilmoitusta Apotista. Valvirasta kerrotaan, että määrä ei ison järjestelmän kohdalla ole mitenkään erityinen eikä joukossa tämän hetken tietojen mukaan ole vakavia tapauksia.

”Uuden järjestelmän käyttöönottoon liittyvää kankeutta”, arvioi yli-insinööri Antti Härkönen Valviralta. Ja sitä, että Apotti on tuonut paljon muutoksia myös toimintatapoihin ja vaatii siksi ammattilaisilta paljon opettelua.

Härkönen kertoo esimerkkinä, että toisesta, Tiedon toimittamasta potilastietojärjestelmästä Lifecaresta vastaavia ilmoituksia tuli viime vuonna noin sata. Siinä tosin onkin kerrottu olevan isoja ongelmia esimerkiksi Päijät-Hämeessä ja Helsingin hammashoidossa.

APOTTI otettiin marraskuussa käyttöön ensimmäisenä Vantaan Peijaksessa.

Apotin kokonaishinta on kymmenen vuoden ajalta 600 miljoonaa, mutta järjestelmän on laskettu tuovan merkittäviä säästöjä tulevaisuudessa. Sen olisi tarkoitus toimia nykyisiä osin päällekkäisiä ja vanhentuneita järjestelmiä tehokkaammin, joskin suurimmat tiedolla johtamisesta tulevat hyödyt saadaan vasta useita vuosia käyttöönoton jälkeen.

Nyt Vantaalla osa ammattilaisista siis kokee, että Apotti ei säästä vaan rohmuaa työaikaa temppuilullaan.

Kehitysjohtaja Visa Honkanen Husista sanoo, että Peijaksessa ollaan oltu etulinjassa muokkaamassa Apotista toimivaa. Vaikka järjestelmää on sovitettu Suomen oloihin tuhansien ammattilaisten työllä ja poikkeuksellisen huolellisesti ennen käyttöönottoa, monet virheet ja kömpelyydet on huomattu vasta sairaalan arjessa.

Tämä oli odotettavissa ja siksi käyttöönotto on suunniteltukin tehtäväksi vaiheissa. Honkanen sanoo, että henkilökunnan työ Peijaksessa on hidastunut alkuvaikeuksien vuoksi, esimerkiksi päivystyksessä on tästä syystä ylimääräinen lääkäri töissä. Potilaille Apotin hankaluuksista ei ole hänen mukaansa koitunut vaaraa.

”Peijaksen henkilökunta on tehnyt tässä loistavaa työtä”, Honkanen sanoo. Hän kertoo, että esimerkiksi lääkityksen merkitsemiseen ja potilaiden siirtoihin liittyviä Apotin ominaisuuksia parannetaan nyt pieni pala kerrallaan niin, että ongelmat ovat takana ennen kuin järjestelmä leviää muihin isoihin sairaaloihin.

”Huoliin suhtaudutaan vakavasti. Työtä tehdään todella paljon, että nämä saadaan korjattua”, sanoo Apotin toimitusjohtaja Hannu Välimäki.

Hän toteaa myös, että neljä kuukautta on näin ison muutoksen jälkeen lyhyt aika. Apotin avulla voidaan kerätä paljon aikaisempaa tarkempaa hyödyllistä tietoa, mutta tietojen kirjaaminen ei ole ollut tarpeeksi yksinkertaista.

Tieto pulmista ei tullut yllätyksenä, mutta Apotti-organisaatiossa uskotaan, että niistä päästään kyllä yli. Itse järjestelmä ei ole käyttöönoton jälkeen kaatunut tai hidastunut merkittävästi.

VANTAAN kaupungin sosiaali- ja terveyspalvelujen siirtyminen Apottiin tapahtuu seuraavaksi kahdessa vaiheessa tänä vuonna. Toukokuun yhdestoista päivä järjestelmää vaihdetaan esimerkiksi terveysasemilla ja neuvoloissa, marraskuussa vuorossa ovat esimerkiksi hammashoitolat ja monet sosiaalipalvelut.

Kaupunki ennakoi, että tämä hidastaa sijaisten palkkaamisesta huolimatta terveyspalvelujen toimintaa alkuvaiheessa. Kiireettömiä aikoja ei välillä toukokuussa tarjota ollenkaan, muilla viikoilla niitä on keväällä ja kesällä tavallista vähemmän. Jonotusajat päiväpoliklinikoille voivat venyä.

Husilla seuraava käyttöönotto on Jorvissa, Hyvinkäällä, Lohjalla, Porvoossa ja Raaseporissa ensi vuoden tammikuussa. Sitä seuraavat toukokuussa 2020 muut Husin sairaalat kuten Meilahti sekä Helsingin kaupunki ja joukko pienempiä kuntia loppuvuodesta 2020.

Fakta
Satojen miljoonien arvoinen Apotti on valtava sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmä, joka korvaa lukuisia muita teknisiä järjestelmiä Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirissä, Helsingissä, Vantaalla ja useissa kehyskunnissa.

Apotin toimittaa yhdysvaltalainen Epic, mutta sitä on muokattu Suomessa täkäläisille palveluille sopivaksi.

Ensimmäinen käyttöönotto oli marraskuussa 2018, viimeisiä on suunniteltu vuoden 2020 loppuun. Tämän jälkeen Apottia olisi käyttämässä noin 40 000 ammattilaista ja järjestelmässä olisi arviolta 1,6 miljoonan suomalaisen terveystiedot.

Investointi Apottiin oli 330 miljoonaa, kokonaishinta kymmenessä vuodessa 600 miljoonaa. Toisaalta järjestelmän on laskettu säästävän kuluja 146 miljoonalla eurolla vuodessa sitten, kun se on valmis.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006042847.html

Julkaistu: 21.3. 13:45 , Päivitetty: 21.3. 15:22

Linkki lisätty
-NILS-
Surfin' USA - Parasta waterboarding-musaa ikinä
ReissuLasse
Jessica Fletcher
Viestit: 3218
Liittynyt: To Touko 07, 2015 6:47 pm

Re: Historian suurin kupru? 1,8 miljardin euron ohari!

Viesti Kirjoittaja ReissuLasse »

Ei ole mitään uuteen järjestelmään liittyvää kankeutta. Varsin huono selitys. Huono järjestelmä on huono. Jos tietylle ammattiryhmälle suunnattu järjestelmä vaatii näiltä ammattilaisilta opettelemista on silloin menty jo pitkälle metsään.
holmesin haamu
Sherlock Holmes
Viestit: 7435
Liittynyt: Pe Huhti 19, 2013 2:44 pm

Re: Historian suurin kupru? 1,8 miljardin euron ohari!

Viesti Kirjoittaja holmesin haamu »

ReissuLasse kirjoitti:Ei ole mitään uuteen järjestelmään liittyvää kankeutta. Varsin huono selitys. Huono järjestelmä on huono. Jos tietylle ammattiryhmälle suunnattu järjestelmä vaatii näiltä ammattilaisilta opettelemista on silloin menty jo pitkälle metsään.
Usein järjestelmiä tehdään reaaliaikaisesti eli on tietty suunnitelma, joka muuttuu useampaan otteeseen rakennusvaiheessa. Pienetkin suunnitteluvirheet korostuvat, jos ei osata ottaa huomioon joitakin seikkoja. Vaikka olisi mokattu aiemmin, niin usein uudet ominaisuudet rakennetaan entisten päälle.
draining
Remington Steele
Viestit: 214
Liittynyt: Ke Elo 22, 2018 11:21 am

Re: Historian suurin kupru? 1,8 miljardin euron ohari!

Viesti Kirjoittaja draining »

L'amourha kirjoitti:Hus myöntää Apotin aiheuttaneen ongelmia – Lääkäri haukkui järjestelmän satoja miljoonia maksaneeksi sudeksi

Alkuhankaluudet luvataan korjata ennen kuin Apotti otetaan käyttöön muissakin sairaaloissa. Valviralle tulleiden vaarailmoitusten määrä ei ole poikkeuksellinen.

LÄÄKETIETEEN lisensiaatti ja poliitikko Nelli Nurminen (sd) kirjoitti keskiviikkona HS:n mielipidesivulla, että satoja miljoonia maksanut jättimäinen tietojärjestelmä Apotti on niin keskeneräinen, että sitä ei olisi pitänyt päästää edes testikäyttöön.

Nurminen kertoi kuulleensa kollegoiltaan Peijaksen sairaalassa Apottiin liittyvän niin isoja ongelmia, että potilasturvallisuus on vaarassa.
Nelli ei ole itse liene käyttänyt, mutta perustaa kuultuihin puheisiin tasolla ehkä vaarantunut.. Äärettömän ammattimainen poliitikko.

Kuka tahansa kuka on isoissa tietojärjestelmävaihdoksissa mukana ollut voinee allekirjoittaa, että ei se käyttäjälle tullessaan ihan nappiin ole mennyt.

Silti ihmetyttää, että eikö näillä rahamäärillä saataisi oikeasti toimivaa jo aikaan.. Tuntuu, että isoilla toimijoilla on siintä itse järjestelmän kehittämisestä toimivaksi asiakkaalle menty siihen lisäpalikoiden ja ominaisuuksien myyntiin, joilla melko varmasti joudutaan (saadaan..) myydä vielä lisätyötä tehdä jo tehtyä uudestaan.

Viron järjestelmä hyvä esimerkki, että jos oikeasti on rahaa vähän, niin ei kannata lähteä avoimella shekkivihkolla hakemaan järjestelmää..
tukija
Nikke Knakkertton
Viestit: 161
Liittynyt: Pe Joulu 22, 2017 10:13 pm

Re: Historian suurin kupru? 1,8 miljardin euron ohari!

Viesti Kirjoittaja tukija »

Vähän sama ku tämä VR:n ongelma että ajetaan tyhjillä junilla ympäri suomea.

Sanotaan että juna menee 1-2-3-4 pysäkit. Juna on täynnä välit 1-2 joten järjestelmä ei anna tilata lippua välille 2-3 tai 3-4. Helvetin hienoa toimintaa meidän monopolilta. Korjauksia on kuulemma suunnitteilla.

Ollaan kansainvälisen kaveriporukan koodailtu pelejä harrastuksena kymmenisen vuotta. Kerroin tälle tiimille tästä ongelmasta ja kesti noin 10min kun oltiin ohjelmoitu järjestelmä joka lukee jo tilatut liput ja paikkojen määrät ym. ja mahdollistaa kulkemisen. Sanoinkin että täytyy lyödä jokusen miljoonan hintalappu ja ehdottaa Suomen VRlle tätä että saisivat hommansa toimimaan :D

Että näin ammattitaitoista väkeä se veroleipä elättää.
L'amourha
Jessica Fletcher
Viestit: 3073
Liittynyt: To Elo 24, 2017 8:02 pm

Re: Historian suurin kupru? 1,8 miljardin euron ohari!

Viesti Kirjoittaja L'amourha »

draining kirjoitti: Nelli ei ole itse liene käyttänyt, mutta perustaa kuultuihin puheisiin tasolla ehkä vaarantunut.. Äärettömän ammattimainen poliitikko.

Kuka tahansa kuka on isoissa tietojärjestelmävaihdoksissa mukana ollut voinee allekirjoittaa, että ei se käyttäjälle tullessaan ihan nappiin ole mennyt.

Silti ihmetyttää, että eikö näillä rahamäärillä saataisi oikeasti toimivaa jo aikaan.. Tuntuu, että isoilla toimijoilla on siintä itse järjestelmän kehittämisestä toimivaksi asiakkaalle menty siihen lisäpalikoiden ja ominaisuuksien myyntiin, joilla melko varmasti joudutaan (saadaan..) myydä vielä lisätyötä tehdä jo tehtyä uudestaan.

Viron järjestelmä hyvä esimerkki, että jos oikeasti on rahaa vähän, niin ei kannata lähteä avoimella shekkivihkolla hakemaan järjestelmää..
Lääkärit siirtävät potilastietoja käsityönä

Siirtyminen satojen miljoonien eurojen Apotti-potilastietojärjestelmään kangertelee.

KOTIMAA 06.06.2019 07:30

HELSINGIN ja Uudenmaan sairaanhoitopiirillä on ongelmia uuden Apotti-potilastietojärjestelmän siirtokirjauksissa.

Osa potilaiden sairaushistorian diagnooseista ja henkilötiedoista on jäänyt kokonaan kirjaamatta uuteen järjestelmään. Hus on velvoittanut lääkärit siirtämään sairauskertomuksia käsin vanhasta Uranus-tietojärjestelmästä uuteen Apottiin päivittäisen potilastyön ohessa.

”Hoidon ja potilasturvallisuuden kannalta on tietysti ongelma, mikäli Apotista löytyvä sairaushistoria on puutteellinen”, Husin johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi sanoo.

Kirjaamatta on jäänyt myös vakavia pitkäaikaissairauksia, kuten syöpädiagnooseja.

”Kirjaamatta on jäänyt lähinnä niin kutsuttuja sivudiagnooseja eli diagnooseja, joita kirjauksen tehnyt lääkäri ei ole käsitellyt kirjaamista edeltäneellä vastaanotolla”, selvittää Apotti-hanketta vetävä Husin kehittämisjohtaja Visa Honkanen.

Honkasen mukaan lääkärit on velvoitettu siirtämään potilastietoja käsin järjestelmästä toiseen, jotta hoidon kannalta olennainen tieto siirtyisi ja potilasasiakirjojen luettavuus paranisi.

Lääkärit arvostelevat potilastyön oheen tuotua lisätyötä.
POTILASTIETOJEN siirtämisessä hyödynnetään myös ohjelmistorobotteja. Ne eivät kuitenkaan kykene tulkitsemaan luotettavasti vanhan järjestelmän muistikirjamuotoisia, luettelomaisia sairauskertomuksia.

”Siirtokirjauksiin tarvitaan ihmisaivoja ja lääketieteellistä asiantuntemusta. Laajasta tietomassasta on kyettävä erottelemaan olennainen tieto hoidon laadun, vaikuttavuuden ja potilasturvallisuuden varmistamiseksi”, Honkanen sanoo.

LÄÄKÄREIDEN mukaan olennaisen tiedon seulominen vuosikymmeniä kertyneestä tietomassasta on valtava lisätyö potilastyön päälle. Kiireessä sairaushistoriaan ei ole aikaa perehtyä riittävästi. Vanhoja merkintöjä jää helposti siirtämättä.

Hus on vastuuttanut siirtokirjauksia tekevät lääkärit varmistamaan vanhat diagnoosit ennen tietojen siirtämistä uuteen järjestelmään. Monet lääkärit kokevat tämän ylimääräisenä taakkana.

Vastaanottotyötä tekevien lääkäreiden mukaan työaika ei riitä vanhojen diagnoosien selvittelyyn ja varmistamiseen. Vastuu diagnoosin oikeellisuudesta jää kuitenkin tiedon järjestelmästä toiseen siirtäneelle lääkärille.

KEHITTÄMISJOHTAJA Visa Honkanen painottaa, ettei sivudiagnooseja saa jättää kirjaamatta sen vuoksi, ettei aika riitä niiden varmistamiseen. Honkanen epäilee, että potilastietojen siirtämistä arvostelevilla lääkäreillä on väärä käsitys varmistusvastuun yksityiskohdista.

”Varmistamisella ei tarkoiteta sitä, että lääkärin pitäisi varmistua aukottomalla tavalla siitä, oliko vanha nielukipu todella angiina vai ei. Diagnoosien tarkastusvastuu tarkoittaa sen sijaan sitä, että lääkärit selvittävät vastaanotolla yhdessä potilaan kanssa, että muut kuin suoraan käynnin syynä olevat diagnoosit ovat kohdallaan. Tämähän kuuluu jo lähtökohtaisesti hyvään lääkärintyöhön.”

Honkasen mukaan on potilasturvallisuuden kannalta erinomaista, että järjestelmämuutos pakottaa lääkärit varmistumaan diagnoosilistan oikeellisuudesta.

”Tähän saakka olemme olleet tilanteessa, jossa vanhoja diagnooseja ei ole rutiininomaisesti tarkistettu lainkaan. Lääkärillä on kuitenkin aina vastuu siitä, että aiemmatkin diagnoosit pitävät paikkansa”, sanoo kehittämisjohtaja Visa Honkanen.

JOHTAJAYLILÄÄKÄRI Markku Mäkijärven mukaan Apotti-kirjausten puutteet ja virheet johtuvat osin lääkäreiden muutosvastarinnasta ja osin siitä, ettei vanhojen diagnoosien siirtämistä ole tulkittu olennaiseksi tiedoksi potilaan hoidossa.

”Panostamme parhaillaan lääkärikunnan kouluttamiseen ja kannustamiseen, jotta lääkärit ymmärtäisivät paremmin potilasdatan manuaalisen siirtotyön välttämättömyyden ja merkityksen potilasturvallisuuden varmistamisessa.”

Johtajaylilääkäri Mäkijärvi ei osaa arvioida, miten kauan virheiden ja puutteiden korjaaminen kestää.

Tietoja täydennetään vastaanottokäyntien yhteydessä. Datan siirtäminen uuteen systeemiin kestää niin kauan, että kaikki potilaat ovat Apotti-aikakaudella käyneet vastaanotolla.

Johtajaylilääkäri ja kehittämisjohtaja toivovat lääkäreiltä joustavuutta raskaassa muutosvaiheessa. Tulevaisuudessa sekä lääkäreiden että potilaiden uskotaan hyötyvän Apotista.

”Nykyiset potilastietojärjestelmät ovat pelkkiä sähköisiä muistikirjoja, joiden tietoa ei pysty analysoimaan ilman raskaita ja resursseja vaativia tutkimusprojekteja. Apotin rakenteinen järjestelmä mahdollistaa hoidon laadun päivittäis- ja pitkäaikaisseurannan sekä analysoinnin lääkäreiden ja potilaiden parhaaksi”, kehittämisjohtaja Visa Honkanen sanoo.

APOTTI on yhdistelmä sanoista ”asiakas- ja potilastietojärjestelmä”.

Se on mittava terveydenhuollon muutoshanke Helsingin ja Uudenmaan alueella, jonka suunnittelu käynnistyi 2012. Vuonna 2013 järjestelmätoimittajaksi valittiin Epic Systems.

Apotti otettiin käyttöön Husin Peijaksen sairaalassa Vantaalla marraskuussa 2018. Järjestelmään ovat siirtymässä Husin lisäksi kunnallinen sosiaali- ja perusterveydenhuolto Helsingissä, Vantaalla, Kirkkonummella, Kauniaisissa sekä Tuusulassa vuosina 2019–2020. Myös muita Husin alueen kuntia harkitsee Apottiin liittymistä.

Hankkeen kokonaiskustannusarvio on kymmenen vuoden ajanjaksolla lähes 600 miljoonaa euroa.
https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotima ... agnooseja/
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Lääkärit: Apotti riski potilasturvallisuudelle

Valvira on saanut uuden potilastietojärjestelmän käyttöönoton jälkeen 48 vaaratapahtumailmoitusta. Puolet niistä liittyy lääkehoitoon.

KOTIMAA 19.06.2019 13:35

SOSIAALI- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira on saanut 48 vaaratapahtumasta kertovaa poikkeamisilmoitusta sen jälkeen, kun Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirissä otettiin marraskuussa käyttöön Apotti-potilastietojärjestelmä. Lähes puolet ilmoituksista liittyy lääkehoitoon.

”Pääosa ilmoituksista on yhä selvittelyn alla, joten emme anna vielä täsmällisempää tietoa ilmoitusten yksityiskohtaisesta sisällöstä”, sanoo yli-insinööri Antti Härkönen Valvirasta.

Apotin käytön aloitti Peijaksen sairaala Vantaalla. Sairaalan lääkärit tyrmäävät ennen muuta Apotin lääkeosion.

”Lääkeosio on tuottanut selviä vaaratilanteita. Kuolemaan johtaneita annosteluvirheitä ei ole tiedossamme, sen sijaan läheltä piti -tilanteita kylläkin”, kertoo Peijaksen sairaalassa työskentelevien lääkäreiden luottamusmies, keuhkosairauksien erikoislääkäri Eeva-Maija Nieminen.

PEIJAKSEN lääkäreiden mukaan Apotti-tietojärjestelmä muodostaa nykyisellään selvän riskin potilasturvallisuudelle. Lääkärit ovat viestineet havaitsemistaan tietojärjestelmän puutteista Husin tietohallintoon ja valvontaviranomaisille. Lääkäreiden luottamusmies Eeva-Maija Nieminen kertoo, että lääkeosion korjaamiseksi on lääkäreiden vaatimuksesta perustettu useampia työryhmiä ilman sanottavia tuloksia.

”On vaikea ymmärtää, miksei järjestelmän puutteita kyetä korjaamaan, vaikka kehitystyötä on tehty käyttöönoton jälkeen ahkerasti. Lääkeosiota on välttämätöntä korjata ennen kuin käyttö laajenee Husin muihin yksiköihin”, sanoo Eeva-Maija Nieminen.

SUOMEN KUVALEHTI uutisoi kesäkuun alussa Apotti- tietojärjestelmässä havaituista kirjauspuutteista. Apottiin on jäänyt siirtämättä Uranus-järjestelmästä potilaiden diagnooseja ja henkilötietoja. Pääosa potilastietojen siirrosta on sälytetty vastaanottotyötä tekevien lääkäreiden vastuulle.

Peijaksessa työskentelevien lääkäreiden mukaan potilastietojen siirtovastuu on tehnyt lääkäreistä sihteereitä, joiden täytyy kiireessä poimia olennainen potilastieto vanhasta järjestelmästä uuteen virkavastuulla, potilasturvallisuutta vaarantamatta. Potilaiden sairaushistoriat ovat usein laajoja, ja niiden perkaaminen vie aikaa. Tietojen varmistaminen on haasteellista, koska yhden alan erikoislääkäri ei ole jokaisen erikoisalan asiantuntija.

”Siellä on päällekkäisiä diagnooseja, jotka täytyy varmistaa ennen siirtoa. Esimerkiksi saman potilaan diabeteksesta tai astmasta voi olla useita eri kirjauksia. Lääkärin täytyy arvioida, mikä on se oikea diagnoosi ja poistaa muut. On pohdittava, millaisia seurauksia tietojen poistamisella on potilaan hoidolle myöhemmin”, sanoo Nieminen.

Apotti-ohjeistuksen mukaan ylimääräiset diagnoosit pitää deletoida, ellei niitä kyetä varmistamaan. Nieminen sanoo itse jättävänsä vanhan diagnoosin mieluummin järjestelmään kuin poistaa sen lopullisesti.

”Esimerkiksi vanhat psykiatriset diagnoosit ovat hankalia. Niiden varmistaminen saattaa olla toisen erikoisalan lääkärille mahdotonta. Tilanne mutkistuu entisestään, jos potilas kertoo, ettei diagnoosi pidä paikkaansa, koska sen on tehnyt joku lääkäri joskus kiusallaan.”

Peijaksessa hämmästellään, miksi hoitohenkilökunnalle kiirehdittiin työvälineeksi potilastietojärjestelmä, jossa piilee vakavia puutteita ja potilasturvallisuusriskejä.

”Apotti ei ole edes puolivalmis järjestelmä, siinä on runsaasti korjattavaa”, kiteyttää Nieminen Peijaksen lääkäreiden kokemukset.

APOTTIA käyttäneet lääkärit kokevat, että sairaanhoitopiirin johto syyllistää lääkäreitä kirjausvirheistä, jotka johtuvat ennen muuta järjestelmän puutteista, eivät lääkäreiden hutiloinnista. Peijaksen lääkärit ovat närkästyneitä siitä, että Apotin diagnoosivirheet ja puutteet on käsitetty sairaanhoitopiirin johdossa lääkäreiden muutosvastarinnasta tai tulkinta- ja valintavirheistä johtuviksi.

”Teemme toki työn, jonka työnantaja meiltä vaatii. Toisaalta työnantajan on ymmärrettävä, että potilastietojen varmistaminen ja siirtäminen vievät aikaa. Potilaiden hoitaminen on antoisaa, mutta työnantajan velvollisuus on tarjota meille aikaresurssi ja toimivat työvälineet työn toteuttamiseksi”, Nieminen sanoo.

APOTIN ytimenä on amerikkalainen Epic-tietojärjestelmä, joka on käytössä myös Tanskassa. Tanskalaiset lääkärit kuvaavat järjestelmän käyttöönottoa tien rakentamiseksi ja käyttämiseksi samaan aikaan.

Husissa Apotti otetaan käyttöön vaiheittain. Vantaan jälkeen siihen liittyvät Lohja, Porvoo, Raasepori ja Jorvin sairaala.

Pilotointivaihe ennen Peijasta oli suppea.

”Järjestelmän testaus kuulostaa ikävältä vantaalaisten potilaiden näkökulmasta. Peijas on suuri sairaalaa, jossa toteutetaan vaativaa, osin yliopistosairaalatasoista hoitoa”, Nieminen toteaa.

Peijaksen kenttäkokemusta arvostetaan sairaanhoitopiirissä.

”Hyvä, että järjestelmää testataan sairaanhoitopiirin reuna-alueilla, ennen kuin se tuodaan Husin ytimeen Meilahteen ja Töölöön. Peijaksen kokemukset ovat ratkaisevia jatkosuunnitelmien kannalta. Toivon, että Peijaksessa todetut puutteet korjataan ennen Apotin laajennusta”, sanoo Hus-lääkäreiden pääluottamusmies Risto Avela.

Valvira lupaa varmistaa potilasturvallisuuden haasteiden keskellä. Toistaiseksi järjestelmän käyttöönottoa ei aiota keskeyttää.
https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotima ... edossamme/
Surfin' USA - Parasta waterboarding-musaa ikinä
L'amourha
Jessica Fletcher
Viestit: 3073
Liittynyt: To Elo 24, 2017 8:02 pm

Re: Historian suurin kupru? 1,8 miljardin euron ohari!

Viesti Kirjoittaja L'amourha »

" Lääkintälaitteen vaaratilanneilmoitus 24.4.2019:

Kriittisesti sairas potilas siirrettiin Peijaksen päivystyspoliklinikalta Töölön tapaturma-asemalle.
Mukaan annettiin Apottijärjestelmästä tulostettu siirtoraportti.
Matkan aikana potilaan tila heikkeni edelleen.
Hänet vietiin Töölössä suoraan leikkaussaliin.
Vastaanottavan yksikön henkilökunnalla oli erittäin suuria vaikeuksia selvittää siirtoraportista olennaisia hoitotietoja
(siirtoa edeltävä vointi lähettävässä yksikössä, saadut lääkkeet jne.)
koska siirtoraportti sisältää paljon epäolennaista informaatiota, eikä tulosteen ulkoasu ole saavutettava eikä selkeä.
Tapahtumaketju johti potilaan menehtymiseen."


Syvä huoli Apotista

Uudellamaalla on edessä historiallinen siirtymä uuteen potilastietojärjestelmään. Runsaan vuoden käyttö yhdessä sairaalassa johti yli 50 vaaratilanteeseen, yksi tapahtumaketjuista päättyi potilaan kuolemaan.

MAALISKUUN 10. päivänä 2019 Töölön tapaturma-asemalla Helsingissä syntyi pahin mahdollinen vaaratilanne. Se merkittiin koodilla D ilmoitukseen, jonka Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri (Hus) teki alaa valvovalle viranomaiselle Valviralle.

Merkintä D tarkoittaa, että potilas kuoli.

Vaaratilanteen aiheuttajaksi merkittiin uusi potilas- ja asiakastietojärjestelmä Apotti.

TULEVANA lauantaina 1. helmikuuta sama valtava tietojärjestelmä on määrä ottaa käyttöön lukuisissa Husin sairaaloissa. Kyse on Husin historian suurimmasta operaatiosta ja mullistuksesta koko sosiaali- ja terveydenhuollossa.

Aluksi tietojärjestelmä laajenee esimerkiksi Jorvin sairaalaan Espoossa ja Naistenklinikalle Helsingissä. Toukokuussa on Meilahden sairaala-alueen vuoro. Helsingin Meilahdessa sijaitsee Uudenmaan ja myös koko Suomen tärkein sairaalakeskittymä.

Apotin hankala käytettävyys on jo tuottanut monenlaista tuskaa Peijaksen sairaalassa Vantaalla. Marraskuussa 2018 tapahtuneen ensimmäisen käyttöönoton jälkeen Valviraan on lähtenyt yhteensä 54 ilmoitusta Apotista juontuvista vaaratilanteista.

Kuolemaa lukuun ottamatta muut tapaukset ovat olleet läheltä piti -tilanteita. Vaaratilanteista ilmoittaminen on lakisääteinen velvollisuus.


Mitä jos ongelmat kertautuvat, kun Apotin käyttö leviää? Näkymää voi hakea Tanskasta.

Kööpenhaminan suuralueella ja Själlannissa on nelisen vuotta käytetty saman yhdysvaltalaisen toimittajan Epicin potilastietojärjestelmää.

Tanskassa tilannetta on kuvattu katastrofiksi.

PEIJAKSESSA ortopedi ja varaluottamusmies Timo Sirola on laskenut, paljonko Apotti varastaa aikaa rutiinityössä eli tietojen kirjaamisessa leikkauksen jälkeen.

Ennen meni vartti, nyt puoli tuntia.

Sirola sanoo edelleen päivittäin joutuvansa opettelemaan Apotin käyttöä. Häntä hirvittää, mitä käy potilasturvallisuudelle, kun Apotti tulee myös kiireisimpiä hätätilanteita hoitaviin päivystyksiin ja osastoille.

”Pelottaa ajatella, miten se pian toimii Meilahdessa teho-osastolla”, Sirola sanoo.

HS on haastatellut yhteensä viittä Peijaksen ammattilaista tai Husin hallinnon työntekijää. Asian arkaluontoisuuden takia vain osa heistä esiintyy artikkelissa nimellään. Haastatellut osaajat kuvaavat Apottia vaikeaksi, oudon sekavaksi, vanhanaikaiseksi.

”Se tuntuu syvältä suolta, johon edelleen hukkuu. Varsinkin alkukuukausina piti valita, hoitaako potilasta vai tietokonetta”, kuvailee hoitaja.

Koska valinta on aina potilas, henkilökunta on venyttänyt työvuorojaan, uupunut ja turhautunut. Silti potilaita pystytään hoitamaan vähemmän kuin ennen.

MAALISKUUSSA 2019 Peijaksessa hoidettiin kriittisesti sairasta potilasta. Huhtikuussa Valviralle toimitetusta vaaratilanneilmoituksesta on luettavissa, että potilas siirrettiin Peijaksen päivystyspoliklinikalta Helsingin Töölöön.

Töölön tapaturma-asemalle lähetettiin myös Apotista tulostettu siirtoraportti. Asiakirjasta oli määrä nähdä nopeasti olennaiset hoitotiedot.

Matkalla potilaan tila heikkeni. Hänet vietiin Husin kuvauksen mukaan suoraan leikkaussaliin.

On jo käynyt ilmeiseksi, että Apotin käyttöönotto vaikeuttaa sairaalan kykyä hoitaa potilaita. Esimerkkejä eriasteisten potilasriskien todentumisesta on sekä Peijaksesta että Tanskasta.

Hus on laskenut kuluvan vuoden talousarviotaan varten, paljonko tietojärjestelmän vaihto saa vaikuttaa tuottavuuteen tulevissa käyttöönotoissa.

Etukäteen suunnitellut hoidot ovat parhaissa esimerkkisairaaloissa olleet lamassa neljä viikkoa. Jollei loppuvuonna kiritä, tämä tarkoittaisi vuodessa kahden prosentin kuoppaa tuottavuuteen.

Hätätapaukset pitäisi pystyä hoitamaan koko ajan. Myös paljon henkilökunnan koulutusta ja sijaisjärjestelyjä tarvitaan.

Miten todennäköistä siis on, että vain kahden prosentin notkahdukseen jäädään?

PEIJAKSESSA ei tähän mennessä ole kulunut neljää viikkoa vaan neljätoista kuukautta. Tuottavuuden lasku on ollut vuodessa kuusi prosenttia, arvioi Husin johtava ylilääkäri Markku Mäkijärvi.



Peijaksen alentunut kyky hoitaa potilaita olisi Husin johdon mukaan pystytty korvaamaan hoitamalla potilaita enemmän muissa sairaaloissa.

Johdon keskusteluja tunteva Husin työntekijä kuvaa, kuinka suurta käyttöönottoa valmisteltiin esimerkiksi viime kesänä.

Jonoja on erikoisaloilla painettu lyhyiksi, jotta tilanne olisi mahdollisimman hyvä ennen Apotin tuloa. Peijaksessa puitiin jo viime keväänä, kenen työaikaa käytetään potilaiden tietojen kirjaamiseen Apottiin.

Husin johto päätti, että henkilöstön lomat perutaan tänä keväänä. Viime kesänä sitä ei tosin vielä haluttu kertoa työntekijöille.


TANSKASSA on siis käytössä Apotin kanssa samankaltainen potilastietojärjestelmä, Sundhedsplatform. Se otettiin käyttöön Kööpenhaminan ja Själlannin alueilla vuosina 2016–2017.

Järjestelmän raju arvostelu on Tanskassa jatkunut siitä lähtien.

Tilannetta on seurannut läheltä Syddansk universitetin terveystaloustieteen professori Jes Søgaard. Varhain oli Søgaardin mukaan nähtävissä, että juuri käytettävyydessä sekä yhteensopivuudessa muihin terveydenhuollon järjestelmiin olisi edessä ongelmia.

Hankintapäätös perustui Søgaardin mukaan naiiveihin ja ylioptimistisiin arvauksiin. Saatavilla ollutta tutkimustietoa ei huomioitu.

”Käyttöönotto oli Tanskan valvontaviranomaisenkin mukaan harrastelijamaista ja ylimielistä”, Søgaard sanoo.

Ensimmäisenä käyttövuonna henkilöstöä kiellettiin Tanskassa tiukasti puhumasta ongelmista. Sitten paine kasvoi liikaa, eikä tilannetta enää voinut kuitata sillä, etteivät lääkärit vain hallitsisi teknologiaa.

Tanskan tilanne oli tiedossa myös Husin johdossa.

”TÄMÄ on katastrofi”, uutisoi Tanskan yleisradioyhtiö DR marraskuussa. Kaksi kolmesta Sundhedsplatformia käyttävästä lääkäristä kertoi kyselyssä olevansa tyytymätön tai hyvin tyytymätön työkaluunsa.

Sundhedsplatformin vaikeudet näyttävät myös DR:n mukaan samankaltaisilta kuin Peijaksen työntekijöiden kertomukset. Mutkikasta järjestelmää on vaikea käyttää. Ohjelma kysyy samoja tietoja useaan kertaan. Järjestelmä hidastaa työtä.

”Ohjelman näkymät ovat musertavia, ja klikkauksia on paljon”, sanoo tietojenkäsittely­tieteen professori Jørgen Bansler Kööpenhaminan yliopistosta.

Tanskassa lääkärit kertovat virheistä lääkityksessä ja potilastutkimuksissa. Osa heistä raportoi pystyvänsä paperityön takia hoitamaan nyt vähemmän potilaita.

KUITENKIN Apotti sekä sen tanskalaisvastine toimivat pääosin kuten niiden on suunniteltukin toimivan. Peijaksessa ei ole juuri ollut toimintahäiriöitä.

Ongelmat liittyvätkin järjestelmien logiikkaan.

Apotin keskeinen idea on rakenteiseksi kirjaamiseksi nimetty toimintatapa. Ei siis niinkään kirjoiteta vapaata tekstiä vaan valitaan valmiista vaihtoehdoista, eli välilehtiä ja valikkoja on massoittain.

Potilastietojen siirrossa Apotista esimerkiksi Kelan ylläpitämään Kanta-palveluun on ollut vaikeuksia. Peijaksessa haastatellut työntekijät ovat huolissaan myös siitä, että sairaalan sisälläkin tiedot näkyvät eri tavalla eri yksiköissä.

Olennaista on vaikea erottaa, eikä henkilökunta voi olla varma, että esimerkiksi leikkaussalista osastolle siirtyvän potilaan tiedoista huomataan kaikki olennainen. Tiedon siirtymistä on alettu varmistella puhelimitse tai käymällä paikalla.

Kuvaavan esimerkin Apotin mutkikkuudesta antaa luottamusmies Eeva-Maija Nieminen.

”Merkitsen esimerkiksi Apottiin, että potilaalla ei ole allergioita. Sitten minun pitää erikseen klikata, että olen tarkastanut, että potilaalla ei ole allergioita.”

Peijaksen anestesialääkäri ja Apotti-tukihenkilö Henrik Vuorisalo sanoo, että järjestelmässä hiertävät eniten juuri ne asiat, joiden vuoksi Apotti on valittu.

”Vahvuuksien piti olla kirjausten tekemisen yksinkertaisuus, tiedon siirto helposti yksiköstä toiseen ja mahdollisuus koota helposti tilastoja ja raportteja. Nämä eivät toimi.”

ON mahdotonta saada käyttöön it-järjestelmää, joka miellyttäisi kaikkia. Näin vastaa tanskalaiseen kritiikkiin Kööpenhaminan alueen terveydenhoidosta vastaava konsernijohtaja Svend Hartling.

Hänestä arki sujuu ja potilaat hoidetaan ajallaan. Onhan Sundheds­platform suuri ja siksi aluksi hankala käyttää. Kitkassa on Hartlingin mukaan kuitenkin kyse myös johtajuudesta sekä järjestelmässä olevista ”typeryyksistä”.

Järjestelmä sinänsä on Hartlingin mukaan turvallinen. Se esimerkiksi varoittaa lääkeannoksen vaikuttaessa liian suurelta.

Vastaavan seikan Apotista tuo esiin luottamusmies Nieminen. Se lisää turvallisuutta vuodeosastolla, koska ohjelma vaatii hoitajaa tarkistamaan entistä huolellisemmin, että potilas saa oikeat lääkkeet.

Mutta samalla myös Apotin pahin aikarosvo on Niemisen mielestä lääkejärjestelmä. Se on kömpelö, koska esimerkiksi annostuksen muuttuessa pitää tehdä uusi resepti. Järjestelmä ei muuten tunnista annoksen vaihtumista.

PEIJAKSESSA 10. maaliskuuta 2019 alkanut vaaratilanne kärjistyi kohtalokkaasti Töölössä. Siellä potilaan olennaisia hoitotietoja oli Husin kuvauksen mukaan ”erittäin suuria vaikeuksia selvittää”.

Henkilökunta ei nopeasti löytänyt esimerkiksi tietoja potilaan siirtoa edeltävästä voinnista tai merkintöjä tämän saamista lääkkeistä.

Vaikeudet johtuivat siitä, että ”siirtoraportti sisältää paljon epäolennaista informaatiota, eikä tulosteen ulkoasu ole saavutettava eikä selkeä”.

”Tapahtumaketju johti potilaan menehtymiseen”, Hus ilmoitti.

KÄYTTÖÖNOTON jälkeen Apottia on korjattu. Husin johto vakuuttaa, etteivät Peijaksen kokoiset vaikeudet toistu uusissa käyttöönotoissa.

Peijaksessa on yhä tarvetta lisäkoulutukselle ja -tuelle, ja muissa yksiköissä käyttöönottoa edeltävää koulutusta on lisätty.

Kehittämisjohtaja Visa Honkanen kuvaa Apotin vaatimaa opettelua metsätalouden termein.

”Ennen on tehty töitä pokasahalla ja nyt saadaan käyttöön tehokkaampi moottorisaha. Jos sahaa ei osaa käynnistää, se on vain painavampi työkalu”, hän sanoo.


”Peijaksen opit on otettu tosissaan, joten kone käy täysillä ison käyttöönoton jälkeen jo maaliskuussa. Ellei jossain käy, muut sairaalat voivat tasata kuormaa”, johtajaylilääkäri Mäkijärvi sanoo.

Alkukuukausina sattuneet vaaratilanteet on Mäkijärven mukaan käyty tarkasti läpi. Hän kiistää, että Apotti olisi johtanut kuolemantapaukseen.

Mäkijärvi ei arvioi HS:n hallussa olevaa, Husin omaa kuvausta Apotin vaikeaselkoisuudesta ja tapahtumaketjun johtamisesta potilaan kuolemaan.

”En voi ottaa kantaa yksittäistapaukseen. Kaikki vakavat vaaratilanteet ja varsinkin kuolemantapaukset käydään läpi eikä yhdessäkään ole todettu, että Apotista olisi johtunut kuolemantapaus”, Mäkijärvi sanoo.

Tanskan kokemuksiin Apottia ei Mäkijärven mielestä kannata verrata. Suomessa on hänen mukaansa toimittu käyttöönotossa aivan eri tavalla.

Peijaksen haastateltavat uskovat, ettei tilanne lisäkoulutuksen ja korjausten vuoksi toistu yhtä epätoivoisena muissa Husin sairaaloissa. He näkevät Apotissa myös paljon mahdollisuuksia, jotka liittyvät esimerkiksi helpompaan viestin lähettämiseen muille ammattilaisille, viestintäportaali Maisaan tai valmiisiin pohjiin, joilla järjestelmään erittäin hyvin perehtynyt voi helpottaa työtään.

Osa tosin miettii, olisiko alun perin voitu valita vähemmän opettelua vaativa järjestelmä.

”Kun Apottia on nyt käytetty vuosi, se vaikuttaa järkyttävän kalliilta ollakseen käytettävyydeltään niin huono ohjelma”, Sirola sanoo.


KUOLEMAAN johtanut tapahtumaketju käsiteltiin Husissa 17. huhtikuuta moniammatillisessa kokouksessa korkean riskiluokan vaaratapahtumana.

Yleisellä tasolla johtajaylilääkäri Mäkijärvi sanoo, että sellaisissa vakavat tapaukset käsitellään.

”Itsekin olen todennut julkisuudessa, että kun Apotti otettiin Peijaksessa käyttöön, alkuvaiheessa tuli esiin muutamia toimintoja, jotka eivät olleet optimaalisia. On tehty muutoksia, ja nyt kun käyttöönotto laajenee, se ei ole sama Apotti kuin silloin Peijaksessa”, Mäkijärvi sanoo.

Muut 53 Apottia koskevaa ilmoitusta Valviralle ovat olleet vähäisempiä.

Valvira on neuvotellut Peijaksen kanssa Apotista vuodessa kertyneistä kokemuksista. Käytettävyyteen liittyviä kömpelyyksiä on Valviraan tulleiden ilmoitusten perusteella silti edelleen.

”Käyttö tuntuu työläältä. Siihen liittyy todellisia ongelmia, ja läheltä piti -tapaukset tulee ottaa huomioon”, sanoo Valviran yli-insinööri Antti Härkönen.

ONKO Apottia vastaava potilastietojärjestelmä tehostanut työtä Tanskassa? Ei ainakaan vielä.

Kööpenhaminan alueen Hartling ja professori Søgaard viittaavat Tanskan terveysministeriön eri tilastoihin arvioidessaan Sundhedsplatformin vaikutuksia.

Uusi järjestelmä ei tilastojen mukaan ole aiheuttanut suurta notkahdusta mutta ei tehokkuuden kasvuakaan. Tavoite oli Søgaardin mukaan kuitenkin saada vuosittain noin sata miljoonaa euroa säästöjä. Ei ole saatu.

”Päättäjät sanoivat myös, että potilasturvallisuus kasvaisi ja että lääkäreiden tyytyväisyys nousisi, mutta päinvastoin on käynyt”, Søgaard sanoo.

Tanska ei koskaan saa järjestelmästään toimivaa, arvioi professori Bansler. Siksi kannattaisi hänestä harkita toista potilastietojärjestelmää, vaikka vaihtaminen olisi vaikeaa ja kallista.

Bansler ei ole yksin.

Viime vuoden alussa usea johtava poliitikko avautui Berlingske-lehdelle tyytymättömyydestään. Vaikutusvaltaisin heistä oli silloinen pääministeri Lars Løkke Rasmussen.

Tanskassa olisi Rasmussenin mukaan hyvä olla yksi yhteinen terveydenhuollon it-järjestelmä. Mutta Sundhedsplatform ei tulisi kyseeseen ”kaiken sen aiheuttaman sählingin” jälkeen.

”Tehty mikä tehty, mutta se ei ollut viisasta”, Rasmussen sanoi.
apottiaikataulu.jpg
apottiaikataulu.jpg (135.28 KiB) Katsottu 3948 kertaa
Julkaistu: 30.1. 2:00 , Päivitetty: 30.1. 6:15
Surfin' USA - Parasta waterboarding-musaa ikinä
ässähai
Adrian Monk
Viestit: 2912
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2020 9:48 pm
Paikkakunta: Haihiha

Re: Historian suurin kupru? 1,8 miljardin euron ohari!

Viesti Kirjoittaja ässähai »

Huhhuh, nyt on karua kertomaa potilastietojärjestelmä Apotista!

Suomen Lääkäriliiton lääkäreille tekemä kyselytutkimus, Potilastietojärjestelmät lääkärin työvälineenä 2021 paljastaa selkäpiitä kylmäävää tietoa vakavasta haittatapahtumariskistä Apotin kohdalla.

Tässä Lääkäriliiton julkaisemaa ennakkotietoa tuosta kyselytutkimuksesta, power point -esitys dia 15:
Lääkäriliitto_PotilastietojärjestelmätLääkärinTyövälineenä2021.JPG
Lääkäriliitto_PotilastietojärjestelmätLääkärinTyövälineenä2021.JPG (140.66 KiB) Katsottu 2255 kertaa


Ei ihme, että Apotti saa sitä käyttävien lääkäreiden veren kiehumaan! Pistetääs tähän vielä Mtv3:n uutisia (26.6.2021) Lääkäriliiton tuoreesta kyselytutkimuksesta ja Apotista:
  • Satojen miljoonien investointi Apotti sai murska-arviot lääkäreiltä: "Pitää katsoa peiliin" | Satojen miljoonien investointi, Uudellamaalla käytössä oleva Apotti, sai lääkäreiltä murska-arviot – kouluarvosana 5+. Apotti Oy:ssa aiotaan katsoa peiliin. Luvassa on "enemmän paukkuja". https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/sat ... #gs.4x7bxv
  • Lääkärit: Apotin virheellinen toiminta on aiheuttanut tai ollut lähellä aiheuttaa vakavaa haittaa potilaalle | Lääkäriliitto pitää potilastietojärjestelmä Apottia koskevia tutkimustuloksia huolestuttavina potilasturvallisuuden näkökulmasta. Järjestelmiä vertailleessa tutkimuksessa kaksi kolmesta lääkäristä oli sitä mieltä, että Apotti-järjestelmän virheellinen toiminta on aiheuttanut tai ollut lähellä aiheuttaa vakavan haittatapahtuman potilaalle. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/laa ... #gs.4x7m8m

Noniin. Tulipahan näistä uutisista vielä mieleen, että kukahan sisäpiiriläinen uskaltaisi kertoa, mitä mieltä valvontaviranomaiset ovat tästä Apottiin liittyvästä huihai-meiningistä?

Sillä eikös juuri Valvirassa ole toivottu, ja toivosssa eletty, että "kaiken tiedon kattavasta" Apotista löytyisi ratkaisu siihen iänikuiseen valvontaongelmaan, mikä hyppää esille kuin vieteriukko aina kun selkärangattomiin kuuluvat lääkärit alkavat käärmeinä luikerrella vastuustaan selittelemällä tiedonkulun katkoksilla virheitään potilaidensa diagnosoinneissa ja hoidoissa.

Entäs jos nyt vaan kiltisti myönnettäisiin, että kaikenkattavalla Apotti-järjestelmälläkään ei saada kuriin niitä lääkärikollegoita, jotka selittelevät virheitään tiedonkulun katkoksilla, vaikka tosiasiassa he eivät osaa tai halua diagnosoida ja hoitaa potilaita oikein ja oikea-aikaisesti... Jos tämä myönnettäisiin, niin loppuisiko rahan syytäminen toiveidentynnyriin, ja saisivatko lääkärit Uudellamaallakin Apottia paremman potilastietojärjestelmän käyttöönsä?
"Suomen talous on ollut miinuksella 15 vuotta – mistä julkisen talouden ahdinko oikein johtuu?" Niin justiinsa - mistäköhän. Juujuu ja jepjep... joku veljenpojista tiesi ajoissa mitä tiesi. Mutta kuunteliko kukaan.
ässähai
Adrian Monk
Viestit: 2912
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2020 9:48 pm
Paikkakunta: Haihiha

Re: Historian suurin kupru? 1,8 miljardin euron ohari!

Viesti Kirjoittaja ässähai »

Murheli kirjoitti: Ma Elo 08, 2022 2:46 pm Aikamoinen hävikki on kyllä ollut, ja ihmettelen kovasti ettei sairaala-apteekki ole sitä havainnut. Tai kukaan kiinnittänyt osaston budjetissa huomiota tuohon kulutukseen. Ainakin minun työpaikallani muutamia vuosia sitten osastonhoitaja seurasi, ja myös sai raportin useita kertoja vuodessa siitä, miten ja mihin osastolle budjetoidut rahat kuluivat. Hämmästyttävää on myös tuo, että kukaan ei ole kiinnittänyt huomiota noihin väärennettyihin kulutuskortteihin. Toki käyttäjän toleranssi kasvaa nopeasti, mutta onkohan tuo henkilö varmasti vienyt nuo kaikki lääkkeet? Voikohan tämä liittyä jotenkin tuohon huonosti toimivaan Apotti-järjestelmään, josta taas loppuviikosta kirjoiteltiin?
Aloin myös ihmettelemään noita esille nostamiasi seikkoja:

* Miksi sairaala-apteekki ei ole havainnut palautetuista kulutuskorteista puolen vuoden sisällä kertynyttä suurta hävikkiä? Apteekinhan täytyy tarkistaa palautetut kulutuskortit. -->Vastaus: Ehkä kaikkia kyseisiä hävikkejä sisältäviä kulutuskortteja ei vielä oltu palautettu apteekkiin. Ehkä niitä kulutuskortteja, jotka oli palautettu ja joista oli jo havaittu puutteita, ei oltu vielä ehditty selvittää loppuun asti. Voi myös olla, että omavalvonta on pettänyt sairaala-apteekissa, jonka pitää tarkistaa ja selvittää palautetusta kulutuskortista lääkkeen käyttö ja mahdollinen lääkehävikki.

* Ovatko sairaala-apteekkiin palautetuissa huumausaineiden kulutuskorteissa puutteet ja epäselvyydet niin yleisiä ja runsaita, ja niiden selvittäminen niin paljon aikaa vievää sairaala-apteekissa ja osastoilla, että isojakaan lääkehävikkejä ei voi huomata ajantasaisesti? -->Jos näin on ja tämä on tiedossa oleva ongelma, mutta sitä ei ole korjattu, niin miksiköhän ei ole korjattu? Veikkailen, että omavalvonta on pettänyt jossain määrin aiemminkin tuolla osastolla niiden vastuulääkäreiden kohdalla, joiden tehtävänä on ollut tarkistaa palautettava huumausainekulutuskortti allekirjoituksensa yhteydessä.

* Apotista yritin selvittää, onko Naistenklinikalla käytössä sähköinen huumausainekulutuskortti, mutta ei varmaankaan, koska kulutuskortteja oli epäillyn hallussa lääkärin väärennetyllä allekirjoituksella. Vai mitenkähän se lääkärin tarkistusallekirjoitus tehdään sähköiseen huumausainekulutuskorttiin?

* Jos epäilty hoitaja on vienyt kaikki nuo lääkkeet ja kaikki omaan käyttöön, niin toivottavasti näin olisi ja on! Tuolla arsenaalilla olisi saanut aikaan paljon pahaa muille ihmisille, esimerkiksi hoidossaan oleville potilaille, jos epäilty olisi sellaiseenkin pahantekoon taipuvainen.
"Suomen talous on ollut miinuksella 15 vuotta – mistä julkisen talouden ahdinko oikein johtuu?" Niin justiinsa - mistäköhän. Juujuu ja jepjep... joku veljenpojista tiesi ajoissa mitä tiesi. Mutta kuunteliko kukaan.
ässähai
Adrian Monk
Viestit: 2912
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2020 9:48 pm
Paikkakunta: Haihiha

Re: Historian suurin kupru? 1,8 miljardin euron ohari!

Viesti Kirjoittaja ässähai »

HS-Lukijan mielipide 13.8.2022 | Apotti-järjestelmän hyödyt näkyvät pitkällä aikavälillä. Apotin avulla voimme tarjota asiakkaille ja potilaille saumattoman palveluketjun. | Hannu Välimäki, toimitusjohtaja, Oy Apotti Ab, https://www.hs.fi/mielipide/art-2000008995956.html

Välimäen mielipidekirjoituksesta ilmenee, että:
Lääkärijoukko on tekemässä kantelua Apotti-järjestelmästä. Kantelun perusteeksi on julkisuudessa mainittu potilasturvallisuuden vaarantuminen.
Lääkärijoukko toki saa kannella Apotti-järjestelmästä. Ilmeisesti aihetta kanteluun todellakin on.

Kaikkien lääkärijoukkojen kannattaa kuitenkin myös rehellisyyden nimissä muistaa, että Suomen Lääkäriliiton jäsenissä on sellainenkin lääkärijoukko, joka tietää potilasturvallisuuden vaarantuneen, koska tällä lääkärijoukolla ei ole ollut niin paljon ammattitaitoa ja eettisyyttä työssään, että olisi edes halunnut selvittää potilaskertomuksista potilailleen aiemmin tehtyjen diagnoosien ja lääkemääräysten lääketieteellisiä perusteluja ja toimia havaintojensa jälkeen oikein. Ja ilmeisesti osa tuosta lääkärijoukosta ei ole halunnut selvittää aiempia ja nyt jo viranomaistenkin tiedossa olevia virheitä vieläkään - ties mistä syystä. Ja tämä tietyn lääkärijoukon asia on siis viranomaisten tiedossa, ja saattaa olla myös joidenkin apotti-kantelijoidenkin tiedossa, ehkä siksikin vaativat järjestelmältä nyt enemmän kuin aiemmin itseltään. Pistää miettimään, että eikö nyt samaan syssyyn kannattaisi nostaa kissa pöydälle ja puhua ääneen auki muitakin lääkäreiden havaitsemia vakavia potilasturvallisuusongelmia...
"Suomen talous on ollut miinuksella 15 vuotta – mistä julkisen talouden ahdinko oikein johtuu?" Niin justiinsa - mistäköhän. Juujuu ja jepjep... joku veljenpojista tiesi ajoissa mitä tiesi. Mutta kuunteliko kukaan.
Vastaa Viestiin