Konginkankaan bussiturma 19.3.2004

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Avatar
Samppalainen
Harjunpää
Viestit: 332
Liittynyt: To Loka 27, 2016 4:25 pm

Konginkankaan bussiturma 19.3.2004

Viesti Kirjoittaja Samppalainen »

Onko todella niin, ettei rikostuomioon johtaneesta Suomen historian pahimmasta liikenneonnettomuudesta ole valmista ketjua? En ole tosin sinut murha.infon hakutoiminnon kanssa joten paljon mahdollista että syy on täällä päässä.

Tuo kamala onnettomuus tuli heti mieleen luettuani uutisia, kaiken lisäksi menin itse tapahtumapaikan ohi noin klo 02. Hengenlähtö ollut minuuttien päässä. Niinhän se oli pienestä kiinni kuolonuhrit bussiturmassakin. Kuulin omaisesta joka syyttää yhä itseään tyttärensä kuolemasta eli "jos olisin halannut hieman pidempään tai nopeammin, hän ei olisi joutunut onnettomuuteen. Tässä tämä tuore ja vakava onnettomuus hyvin läheltä bussiturmapaikkaa:
Kotimaa 06.11.2016 08:03

Rekka suistui vastaantulijoiden kaistan kautta ojaan Äänekoskella – haittaa Nelostien liikennettä 

Yöllä ojaan ajautunut rekka on yhä osittain tiellä.

Nelostiellä Äänekoskella sattui vaaratilanne, kun puoliperävaunullinen rekka ajautui vastaantulijoiden kaistalle ja suistui ojaan aamuyöllä kahden jälkeen.

Onnettomuus tapahtui kolmikaistaisella tieosuudella Äänekosken ja Konginkankaan välissä sijaitsevan Petomäen pohjoispuolella.

Ajoneuvon kuljettaja ei loukkaantunut onnettomuudessa.

Päivystävä paloesimies Ilari JanhunenKeski-Suomen pelastuslaitokselta kertoo, että ulkomaalainen rekka oli matkalla etelän suuntaan.

– Ilmeisesti tien liukkaudesta johtuen rekka lähti heittelehtimään, Janhunen sanoo.

– Ajoneuvo pysyi pyörillään, mutta nokka jäi tielle pieneksi liikenne-esteeksi.

"Autossa oli hyvät renkaat"

Rekkaan ei tullut Janhusen mukaan näkyviä vaurioita.

– Kärry oli kallellaan vähän ikävässä asennossa, mutta en usko että siihenkään tuli ikävämpiä vahinkoja.

Paloesimiehen mukaan ajoneuvon renkaissa ei ollut moitittavaa.

– Autossa oli hyvät renkaat, mutta eihän noissa nastoja ole.

Rekka nostetaan ojasta sunnuntaina

Etelästä pohjoiseen matkaavat autoilijat joutuvat toistaiseksi väistämään rekkaa. Onnettomuuspaikalla on kolme kaistaa.

– Pimeässä rekkaa ei ruvettu ojasta nostamaan. Auton takarenkaat ovat uponneet maan sisään, ja ylös saaminen vaatii raskaan hinausauton tai nosturin. Sunnuntaina poliisi organisoi nosto-operaation, joka aiheuttaa jossain vaiheessa päivää ison liikenne-esteen, Janhunen kertoo.

Sisä-Suomen poliisin tilannekeskuksessa ei vielä aamulla kahdeksan aikaan tiedetty operaation tarkkaa aikataulua.

Teemu Rauhala

Lähde:
http://www.ksml.fi/kotimaa/Rekka-suistu ... ec1f73b49d


Liikenneviraston tietoa:
Liikennetilanne
Tie 4, eli Ouluntie, Äänekoski. Liikennetiedote onnettomuudesta. Tilanne muuttunut.
Paikka:
Tie 4, eli Ouluntie , Äänekoski. Tarkempi paikka: Paikasta Karvalahti 3,5 km, suuntaan Liimattala. Petomäki.

Onnettomuus. Liikenne pysäytetään ajoittain.

Ajankohta: 06.11.2016 klo 03:55 toistaiseksi. Päivitetty: 6.11.2016 09:57
“Ajattele miten tyhmä keskiverto ihminen on ja pidä mielessä, että puolet heistä on sitäkin tyhmempiä.”
- George Carlin
Avatar
VoDKa
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4913
Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 5:17 am
Paikkakunta: Better place.

Re: Konginkankaan bussiturma 19.3.2004?

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

Konginkankaan onnettomuudesta ei ole omaa ketjua. Kannattaa käyttää Googlen hakua, eli hakukenttään site:murha.info Konginkankaan minkä pitäisi antaa tulokseksi kaikki Murha.infolla mainitut ketjut jossa on sanana "Konginkankaan" (suurin osa viittaa bussionnettomuuteen vaikka omaa ketjua ei olekaan, lisäksi muutama tappojuttu taitaa tulla). Samaa hakua voi käyttää minkä tahansa aiheen suhteen, esimerkiksi site:murha.info Jack the Ripper tai site:murha.info Kadonnut Oulusta.

Aika ajoin tulee ajeltua tuosta onnettomuuspaikasta ohitse ja joka kerta siinä kohdilla se onnettomuus tulee mieleen, vaikka en paikalla silloin ollutkaan enkä siitä ohi mennyt silloin vielä ihan hetkeen. Jyväskylästä päin tullessa on tuohon nelostien varrelle ilmestynyt valkoisia ristejä muutamia tien oikealle puolelle eri kohtiin (muistaakseni jo ennen Hirvaskangasta on pari), mikä on mielestäni aika hyvä muistuttaja siitä, että sillä tiellä sattuu kuitenkin vakavia onnettomuuksia melko useinkin. Toki ei tuollaisia Konginkankaan mittapuulla olevia, mutta liian herkästi sitä tuudittautuu henkilöautollakin ajaessa väärään turvallisuudentunteeseen kun onnettomuus voi käytännössä tapahtua hetkellä millä vain - oman tai jonkun toisen virheen seurauksena.

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.

Avatar
Samppalainen
Harjunpää
Viestit: 332
Liittynyt: To Loka 27, 2016 4:25 pm

Re: Konginkankaan bussiturma 19.3.2004?

Viesti Kirjoittaja Samppalainen »

Kiitos VoDKa, vahvistit hakutoimintani oikeanlaatuisuuden. Tuosta turmasta vielä, en tiennytkään että oli näin vakavat seuraukset eloonjääneillekin:

Oheisessa raportissa on paljon informaatiota videoissa ja kuvissa, linkki artikkeliin: http://m.mtv.fi/uutiset/ekstra/artikkel ... ta/5783814
Erikoisraportti: Lähes jokainen Konginkankaan turmasta selvinnyt kärsii vakavasta aivovammasta

Lounais-Suomessa asuva Markus jäi eloon Konginkankaan bussionnettomuudesta. Hän sai kuitenkin aivovamman, kuten suurin osa muistakin selvinneistä. Markus joutuu yhä taistelemaan korvauksista vakuutusyhtiön kanssa – 12 vuotta onnettomuuden jälkeen.

Sen piti olla mukava lasketteluloma Lapissa.
Markus nousee linja-autoon. Hän kävelee bussin takaosaan ja istuutuu vierekkäin äitinsä kanssa. Äitiä väsyttää, ja hän käy nukkumaan viereiselle penkkiriville. Poika jää omalla paikalleen.
Bussi kiitää maaliskuun yössä pitkin tummaa keskisuomalaista metsämaisemaa kohti pientä peltoaukeaa. Jotkut pelaavat korttia. Sitten rysähtää.
Markuksen äidin elämä päättyy tuohon hetkeen Konginkankaalla. Poika on 14-vuotias.
konginkangas_halytys
Pelastustöihin osallistui kymmeniä ihmisiä. Onnettomuus oli hyvin raskas myös heille. – Se oli vähän tiukempi paikka. Onnettomuuden jälkeen käytiin keskusteluja, jossa jokainen pystyi purkamaan omaa sisintään. Ei siinä muuta konstia ole, palomestari Markku Kinnunen sanoo.

Pahaenteinen viesti herätti

Palomestari Markku Kinnunen oli vieraillut vaimonsa kanssa anoppilassa ja palannut kotiinsa. Töitä piti olla vasta seuraavana iltana, mutta yöllä hän heräsi hälytystekstiviestiin. ”Rekan ja linja-auton tieliikenneonnettomuus 4-tiellä Liimattalassa”, viestissä luki.

– Siihen aikaan ei kulje reittiliikennettä, joten sen täytyi olla tilausajo. Ensimmäisenä mieleen iski pelko: kyydissä saattaa olla paljon matkustajia, Kinnunen muistaa ajatelleensa.

Perillä palomestaria odotti Suomen tieliikenteen historian murheellisin näky. Helsingistä Kuusamoon matkannut bussi oli osunut Kemistä lähteneeseen rekkaan.

Rekan kuljettaja oli menettänyt perävaunun hallinnan pienen mäennyppylän jälkeen, jossa tie kääntyy vasemmalle. Vaunu heittelehti tien puolelta toiselle ja kävi välillä pientareen puolella. Suoralla tienpätkällä perävaunu osui suoraan bussin keulaan.


Törmäys oli niin raju, että 800 kilon painoiset paperirullat painoivat perävaunun etuseinän lähes puoliväliin bussia.

Edessä istuneilla ei ollut mitään mahdollisuutta. ”23 unelmaa sammui”, iltapäivälehdet otsikoivat.

– Kun tieto onnettomuudesta levisi, kännykät alkoivat soida bussissa. Siinä ei voinut muuta kuin kuunnella, Kinnunen huokaa.

Matkustajista 14 selvisi elossa. Yksi heistä on Markus.

– Näin palomiehet. He laittoivat jalkaani jonkinlaisen painesiteen. Sairaalasta muistan pienen pätkän, kun heräsin.

Sairaalajakson jälkeen arki jatkui nopeasti, ja Markus yritti jatkaa koulunkäyntiä. Kaikki ei kuitenkaan ollut kunnossa.

– Itse en niinkään huomannut sitä, mutta kaikki muut huomasivat. Kaverit ihmettelivät, kun nukuin joka päivä pommiin, enkä muistanut mitään. Unohdin tapaamiset ja soittopyynnöt, Markus kertoo.

Konginkankaan onnettomuuden tuhoisuus oli monen epäonnisen sattuman summa. Molemmat kuljettajat ajoivat ylinopeutta liukkaalla tiellä. Rekan korin rakenne oli heikko, kuorma sidottiin puutteellisesti ja linja-auton keulan törmäyskestävyys oli huono. Lisäksi ajoneuvojen massoilla oli suuri ero, ja rekassa oli ylikuormaa. Rekan kuljettaja selvisi vammoitta, ja häntä vastaan käytiin oikeutta.

Kuin kerrostalon katolta asfalttiin


Konginkankaan onnettomuudessa bussin matkustajiin kohdistui valtava määrä energiaa. Molemmat ajoneuvot olivat raskaita, ja rekan perävaunu lasteineen painoi lähes 36 000 kiloa.

Bussi törmäsi rekan perävaunuun noin 70 kilometrin tuntivauhdissa. Osuma repi koko keulan auki, ja paperirullat syöksyivät valtavalla voimalla sisään bussiin.

Kukaan ei käyttänyt turvavyötä. Onnettomuustutkintaraportin mukaan matkustajiin kohdistui törmäyksessä jopa 20 G:n hidastava voima. Se vastaa bussin pudottamista asfalttiin keula edellä kymmenennestä kerroksesta.

Ei sellaisesta voi selvitä ilman jälkiä.

– Traagisuus on siinä, että kyseessä oli suora nokkakolari ja niin raju pysähdys. Aivot on hyllyvä massa, joka lähtee tällaisessa tilanteessa hyllymään edes takaisin. Kun isku tulee edestä päin, se tuhoaa helposti suuren osan aivojen etulohkosta. Se säätelee keskeisesti käyttäytymistä, mutta älykkyyteen se ei vaikuta, kriisipsykologi Salli Saari kertoo.

– Kovissa törmäyksissä aivoissa voi tapahtua eri kokoisia repeämiä ja pientä verenvuotoa. Hermosolujen yhteyksiä voi katketa. Jos lyö päänsä vielä erikseen, niin siitä voi seurata isompia ruhjevammoja”, neurokirurgian dosentti Mika Niemelä lisää.

Kriisipsykologi Salli Saari osallistui eloon jääneiden kuntouttamiseen. Selvinneet kärsivät henkisistä traumoista, mutta fyysiset aivovammat vaikeuttavat elämää enemmän. – Vamman takia ei välttämättä ymmärrä ajan kulkua ja aloitekyky laskee. Voi tajuta, että nyt pitäisi siivota, mutta ei saa aikaiseksi, Salli kuvailee oireita.

Lukio-opiskelu vaihtui työkyvyttömyyteen

Markus pärjäsi hyvin koulussa. Nuorukaisen piti mennä lukioon, mutta ajatus täytyi haudata. Hän oli saanut onnettomuudessa aivovamman.
– Ysiluokankin jouduin käymään kaksi kertaa.
Kriisipsykologi Saari osallistui henkiin jääneiden kuntouttamiseen kahden vuoden ajan Suomen Punaisen Ristin tukiryhmässä. Markus ei ole vammansa kanssa yksin.
– Melkein kaikilla Konginkankaan bussionnettomuuden eloonjääneillä on hyvinkin vakava frontaalilohkon vaurio, joka vaikuttaa heidän selviytymiseensä elämässä, Saari sanoo.
14 matkustajaa jäi eloon, mutta vain kaksi heistä selvisi törmäyksestä ilman aivovammaa.
Loukkaantuneiden kannalta uuvuttavaa on ollut se, että raskaan kuntoutumisen ohella moni heistä on joutunut taistelemaan vakuutusyhtiön kanssa korvauksista vuosikausien ajan.
Markuksen aivovaurio todettiin vuonna 2006, mutta vakuutusyhtiö myönsi sen vasta kuusi vuotta myöhemmin. Mies on hakenut työkyvyttömyyseläkettä ja saa korvauksia, mutta asian lopullinen käsittely on yhä kesken.
– Vakuutusyhtiö on lähettänyt minut useille eri lääkäreille. He ovat viivytelleet päätöksiä ja varmaan toivoneet itsensä kannalta parempia tuloksia. Se on ollut hyvinkin turhauttavaa.
Markuksen veli Jussi sanoo, että onnettomuuden jälkeinen vuosi oli erittäin raskasta aikaa. Markus muuttui poissaolevammaksi ja aikataulukäsitykset olivat mitä olivat. Jussi auttoi pikkuveljeään, minkä pystyi.
– Isämme asui tuolloin Norjassa. Veljeksien piti yrittää tukea toinen toistaan. Vanhin perheemme veljistä rupesi Markuksen huoltajaksi, vähän niin kuin isäksi hänelle, Jussi sanoo.
– Vakuutusyhtiön kanssa on tapeltu siitä asti, kun onnettomuus tapahtui. Ärsyttää Markuksen puolesta.

Selviytyjä kiilasi pyöräilijän hengiltä

Yksi Konginkankaan onnettomuudessa elossa selvinneistä on mies, joka sai yli neljän vuoden vankilatuomion viime lokakuussa.

Oikeuden mukaan hän kiilasi pyöräilijän eteen Töölössä ja teki sitten tahallaan äkkijarrutuksen. Pyöräilijä kuoli vammoihinsa. Törkeään kuolemantuottamukseen syyllistynyt autoilija oli teon aikaan matkalla neurologille.
Tuomittu mies oli usein pois töistä vedoten vaivoihin, joita bussikolarista jäi. Hän oli asiakkaiden mukaan hyvin tyly.

Saabien virittämistä harrastanut mies joutui muuttamaan pois kotitalostaan muiden asukkaiden tekemien rikosilmoitusten takia. Iltalehden mukaan mies oli sylkenyt hississä naispuolista naapuria kasvoihin ja sen jälkeen kaatanut hänet rapussa.
konginkangas_magneettikuvaus
Konginkankaan selviytyjien aivot olisi pitänyt magneettikuvata pian onnettomuuden jälkeen. Se olisi voinut pelastaa heidät vuosikausien taistelusta vakuutusyhtiöiden kanssa.

Aivoja ei tajuttu kuvata

Loukkaantuneilla oli kolarin jälkeen hurjia vammoja.

– Selkä murtui kolmesta kohtaa. Myös solisluu, lapaluu, kylkiluita ja leuka oli murtunut. Lisäksi minulla oli verinen ilmarinta eli keuhko oli puhjennut. Myös hampaita, sormia ja varpaita oli katkennut, kolarista selvinnyt Saana kertoi MTV:n 45 minuuttia -ohjelmassa vuonna 2010.

Kävi niin, että näkyvämmät vammat hoidettiin, mutta aivojen särkymistä ei huomattu kaikilla. Loukkaantuneita ei hoidettu kootusti, vaan heitä palloteltiin eri sairaaloissa.

Vasta SPR:n psykologiryhmä kehotti kaikkia loukkaantuneita menemään aivojen magneettikuvaukseen, kun onnettomuudesta oli kulunut joitakin kuukausia. Kuviin pääseminen kesti.

Lääkärit tulkitsivat vamman lieväksi


Selviytyneiden kannalta oli liian myöhäistä. Osa vakuutusyhtiöistä kiisti, että haitat olisivat syntyneet törmäyksen seurauksena. Saanan tapauksessa vakuutusyhtiö korvasi auliisti murtuneet luut, mutta aivovamman osalta se veti liinat kiinni.

Vakuutusyhtiön lausuntolääkärit tulkitsivat, että vamma ei vaikuta Saanan arkeen tai työntekoon.

– Minulle tuli epileptisiä kohtauksia, näkö lähti välillä kokonaan. Tosi pahoja migreenikohtauksia. Oli pakko pysähtyä, ei vain pystynyt tekemään töitä.

Konginkankaan suuronnettomuuden yksi opetus on se, että näin rajusta törmäyksestä selvinneiden aivot pitää kuvata ajoissa.

– Tietyt merkit aivovammoista saattavat kadota kymmenen ensimmäisen päivän aikana. Potilaan oikeusturvan kannalta olisi tärkeää, että ensimmäinen kuva otettaisiin mahdollisimman pian, selvinneiden kuntouttamiseen osallistunut neuropsykologian erikoispsykologi Arja Antervo sanoo.


Konginkankaan onnettomuus järkytti koko kuljetusalaa

Suurin osa onnettomuudessa kuolleista oli nuoria. Omaisille jäi vain valtava kaipaus.
Vuosipäivä viikon päästä

Konginkankaan onnettomuudesta tulee ensi lauantaina kuluneeksi 12 vuotta. Tapahtuma oli uhrien ja omaisten lisäksi erittäin raskas myös pelastajille. Kukaan heistä ei ollut kohdannut aiemmin mitään vastaavaa.

Palomestari Markku Kinnunen on päässyt yli, mutta ei unohtanut.

– Jos tapahtuu joku bussionnettomuus, niin se palaa mieleen. Kun kulkee turmapaikan ohitse, muistaa kyllä, että tässä se kävi. Tulee kuva mieleen.

Markus on nyt 26-vuotias. Hän on käynyt kuntoutuksessa, mutta aivovamma on peruuttamaton.

– On paljon väsymystä ja aloitteellisuuden puutetta. Kaikki suunnitelmallisuus ja täsmällisyys on poissa.

Mutta ei elämä pysähdy. Vaikka taistelu korvauksista jatkuu, ovat Konginkankaan haamut haalistuneet. Markus meni toissa vuonna naimisiin ja on pienen tytön isä.

– Ei paina enää, on tässä eteenpäin päästy. Kuitenkin.

Markuksen ja Jussin nimet on muutettu.

JOUNI MUNUKKA
jouni.munukka(at)mtv.fi @jmunukka

Lähde: Mtv


Kuten yllä mainittu, pyöräilijän Helsingissä tappanut mies oli yksi turmassa loukkaantuneista, täällä juttua tuosta tapahtumasta:
Liikenneraivon uhriksi joutunut kuoli
“Ajattele miten tyhmä keskiverto ihminen on ja pidä mielessä, että puolet heistä on sitäkin tyhmempiä.”
- George Carlin
Dr Bergmeister
Adrian Monk
Viestit: 2803
Liittynyt: La Maalis 13, 2010 10:37 pm
Paikkakunta: Pohjanmaan rannikkoseutu

Re: Konginkankaan bussiturma 19.3.2004?

Viesti Kirjoittaja Dr Bergmeister »

Jotakin positiivista tämän "Markuksen" elämässä sitten tapahtunut, kun on löytänyt puolison ja saanut tyttären. Hieno juttu!

Toivottavasti tästä onnettomuudesta olisivat viranomaiset, lääkärit jne. jotain oppineet, että osaisivat toimia paremmin mikäli joku vastaava onnettomuus vielä sattuisi. Tässä Konginkankaan tapauksessa ihmetyttää se, että uhrien päät jäivät kuvaamatta, minkä johdosta vakuutusyhtiöt ovat voineet kieltäytyä korvauksista, kun aivovammat todettu vasta vuosien päästä.
Gods made heavy metal.
Avatar
Samppalainen
Harjunpää
Viestit: 332
Liittynyt: To Loka 27, 2016 4:25 pm

Re: Konginkankaan bussiturma 19.3.2004?

Viesti Kirjoittaja Samppalainen »

Samaa mieltä kuin yllä. Ihmetyttää todella, ettei 2000-luvulla muka tajuttu tämän olevan tärkeää. Kuskasin itse kaverini maakuntasairaalaan vuonna 2000, kun hän oli saanut korkeaenergisen vamman. Vaikka päivystävä oli kandi(tai juuri siitä syystä :shock: ), hän laittoi ystäväni välittömästi lanssilla yliopistosairaalaan aivokuvannukseen.

Tässä muuten asiantuntijan kirjoitusta aivovammoista, sama mies, Olli Tenovuo, kommentoi myös nyt jo hiljaisuuteen vaipuneen "tapaus runopoikaan", että jotain hyvin poikkeuksellista on tapahtunut.

Jos aihe kiinnostaa, linkin takaa löytyy selkeää tekstiä aivotuntijalta, tässä vain loppuosa:

Aivovamma ja ystävät

Vaikka aivovammat ovat yleisiä, niistä on puhuttu julkisuudessa varsin vähän, eikä ihmisillä ole yleensä juurikaan käsitystä aivovamman aiheuttamista oireista. Melkein kaikki vammautuneet joutuvat kohtaaman sen, että ulkopuoliset eivät ymmärrä usein täysin terveeltä näyttävän ehkäpä vielä nuoren henkilön kyvyttömyyttä käydä työssä tai hoitaa edes kaikkia omia asioitaan normaalisti. Työssä tai opiskelussa vamman jälkeen alentunut toimintakyky voi herättää tovereissa ihmetystä, ja jos heillä on tietoa sattuneesta onnettomuudesta, he saattavat epäillä muutoksia psyykkisiksi. Jokaisen täytyy tahollaan ratkaista, keille ja miten kertoo vammastaan. Useimpien kokemus on se, että kertominen on helpottanut tilannetta, mutta tietysti päinvastaisiakin tarinoita on. Pelko työpaikan menettämisestä tai vaikkapa kavereiden pilkkaamisesta "vammaiseksi" voi olla syynä siihen, että pitää asiat mieluiten sisällään. Tällöinkin tulisi kuitenkin olla joku tai joitakin luottohenkilöitä, joiden kanssa voi purkaa ja miettiä vamman aiheuttamia ongelmia sosiaalisessa selviytymisessä.

LOPUKSI

Vaikka aivot epäilemättä ovat tärkein elimemme, ei niiden vammautumisen takia pidä vaipua epätoivoon. Aivoihimme sisältyy myös mittaamattomia mahdollisuuksia. Jos olet aivovamman seurauksena menettänyt työkykysi, voit silti yleensä elää elämisen arvoista elämää, eikä ole harvinaista että vammautumisen jälkeen löytää elämässään "uudelleen" ne tärkeimmät perusarvot, jotka nykyisessä suorituskeskeisessä yhteiskunnassamme helposti unohtuvat. Yleensä pari ensimmäistä vamman jälkeistä vuotta ovat hankalimmat, kun ei ole vielä ehkä edes oppinut ymmärtämään minkälaisesta muutoksesta on kyse, läheiset ovat ymmällään ja ehkä taloudellisetkin asiat selvittämättä. Hoitavien tahojen pitäisi yrittää tutkia ja lausunnoin selvittää asiat niin hyvin, että mahdollisimman harva joutuisi esimerkiksi korvaus- tai eläkekiistoihin, jotka ovat aina henkisesti kuluttavia. Aivovammojen kohdalla nämä ovat edelleen valitettavan tavallisia. Luottamuksellinen suhde hoitavaan lääkäriin on usein ensiarvoisen tärkeä. Lääkäreidenkin piirissä tietämys aivovammoista vaihtelee kuitenkin suuresti. Aivovammaliiton kautta voit saada tietoa ja opastusta kysymyksissä, joihin ehkä et muuten ole saanut vastausta.

Hyvä lähde:
http://www.ollitenovuo.com/75
“Ajattele miten tyhmä keskiverto ihminen on ja pidä mielessä, että puolet heistä on sitäkin tyhmempiä.”
- George Carlin
Avatar
CharlesBronson
Jessica Fletcher
Viestit: 3136
Liittynyt: Su Touko 10, 2015 4:58 pm

Re: Konginkankaan bussiturma 19.3.2004?

Viesti Kirjoittaja CharlesBronson »

konginkangas.jpg
konginkangas.jpg (28.79 KiB) Katsottu 30870 kertaa
Seisooko tuossa joku käsillään?
it's my car !
CPO
Remington Steele
Viestit: 213
Liittynyt: To Maalis 18, 2010 1:23 pm

Re: Konginkankaan bussiturma 19.3.2004?

Viesti Kirjoittaja CPO »

Seisooko tuossa joku käsillään?
Siellä oli ulos lentänyt uhri jäänyt jaloistaan kiinni ja roikkui ikkunasta. Ruumista oli kyllä peitelty näkösuojalla, mutta joku näköjään otti takapuolelta kuvan.
aumari
Vic Mackey
Viestit: 1997
Liittynyt: Ke Touko 22, 2013 1:46 pm

Re: Konginkankaan bussiturma 19.3.2004?

Viesti Kirjoittaja aumari »

CPO kirjoitti:
Seisooko tuossa joku käsillään?
Siellä oli ulos lentänyt uhri jäänyt jaloistaan kiinni ja roikkui ikkunasta. Ruumista oli kyllä peitelty näkösuojalla, mutta joku näköjään otti takapuolelta kuvan.
Ei tuommoista kuvaa tarvitsis julkaista, vähän kunnioitusta uhria kohtaan.

Päähän hakkaajien pitäisi ymmärtää, miten vähästä voi aivovamma tulla, sitä ei välttämättä uhri itsekään osaa yhdistää joihinkin myöhempiin oireisiin tai käytökseensäkään.
Avatar
myrskylyhty
Harjunpää
Viestit: 320
Liittynyt: To Kesä 28, 2018 4:01 pm

Re: Konginkankaan bussiturma 19.3.2004?

Viesti Kirjoittaja myrskylyhty »

"Aivoja ei tajuttu kuvata". Eikä keretty kunnolla tutkia ja hoitaa.

Täällä Suomessa on niin kova kiire veroja keräämään ettei keretä edes omia perseitä pyyhkiä kun taas mennään.
"Olin sitä mieltä, että ketään ei tapeta, asiat pitää selvittää muuten." -Metsuri
CPO
Remington Steele
Viestit: 213
Liittynyt: To Maalis 18, 2010 1:23 pm

Re: Konginkankaan bussiturma 19.3.2004?

Viesti Kirjoittaja CPO »

aumari kirjoitti:
CPO kirjoitti:
Seisooko tuossa joku käsillään?
Siellä oli ulos lentänyt uhri jäänyt jaloistaan kiinni ja roikkui ikkunasta. Ruumista oli kyllä peitelty näkösuojalla, mutta joku näköjään otti takapuolelta kuvan.
Ei tuommoista kuvaa tarvitsis julkaista, vähän kunnioitusta uhria kohtaan.

Päähän hakkaajien pitäisi ymmärtää, miten vähästä voi aivovamma tulla, sitä ei välttämättä uhri itsekään osaa yhdistää joihinkin myöhempiin oireisiin tai käytökseensäkään.
Samaa mieltä, että tuota kuvaa ei tarvitse missään julkaista, jos sen täältä saa pois olisin kiitollinen.
Siellä oli jälkien perusteella vielä viitteitä, että uhri oli ollut hetken hengissä tuossa roikkuessaan, ei tosin toivottavasti enää ollut meidän maailmassamme henkisesti läsnä.
Surullista, niin surullista ja edelleen tulee uniin.
maxi
Rico Tubbs
Viestit: 1275
Liittynyt: La Loka 14, 2017 8:52 am
Paikkakunta: Joulupukin maa

Konginkankaan bussi ja rekka turmasta 15vuotta

Viesti Kirjoittaja maxi »

Tänään on vuosipäivä kun bussi ja täysperävaunu rekka törmäsivät yhteen Konginkankaalla 4tiellä 15vuotta sitten.
23ihmistä kuoli ja 14loukkaantui osa erittäin vakavasti.
Mitään niistä parannuksista kyseiselle tieosuudelle ei ole tehty joita esitettiin tehtäväksi tutkintalautakunnan raportissa. Rahasta on kuuleman puute...olisikohan aika ottaa asia vaaliteemaksi jollakin taholla?
Osa loukkaantuneista kärsii yhä kallon seutuun tulleista vammoista ja yksi näistä uhreista on kärsinyt vammoistaan niin, että ollessaan neurologin vastaanotolle menossa kiilasi pyöräilijän tieltä ja joutui tuomion saatuaan lusimaan.

Voiko kehitys yhteiskunnassa hoitaa asioita näin ruokottoman huonosti kuin tätä kokonaisuutta on pomputeltu?
Elämä on laiffii
MutasSepi
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Maalis 19, 2019 12:13 pm

Re: Konginkankaan bussiturma 19.3.2004?

Viesti Kirjoittaja MutasSepi »

Ilman muuta kuvat voi pitää täällä mielestäni, onhan täällä muistakin uhreista kuvia eri aiheissa. Ottaen huomioon Foorumin aihepiirin. Lisää kuvia vaan tästä järkyttävästä tradegiasta. Mielestäni esimerkiksi kouluissa pitäisi näyttää vastaavanlaisia kuvia, ja liikennevalistuksessa. Tosin tässä onnettomuudessa tuskin omilla ratkaisuilla, esim. Turvavyön käytöllä olisi ollut juuri merkitystä lopputulokseen. Voimat olivat niin valtavat.

En siis itse koe kuvia pahana, kunhan vaan pidettäisiin keskustelu asiallisena, eikä lähdetä ylilauta meininkiin.
Joku toinen
Harjunpää
Viestit: 348
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 11:22 pm

Re: Konginkankaan bussi ja rekka turmasta 15vuotta

Viesti Kirjoittaja Joku toinen »

maxi kirjoitti:Tänään on vuosipäivä kun bussi ja täysperävaunu rekka törmäsivät yhteen Konginkankaalla 4tiellä 15vuotta sitten.
23ihmistä kuoli ja 14loukkaantui osa erittäin vakavasti.
Mitään niistä parannuksista kyseiselle tieosuudelle ei ole tehty joita esitettiin tehtäväksi tutkintalautakunnan raportissa. Rahasta on kuuleman puute...olisikohan aika ottaa asia vaaliteemaksi jollakin taholla?
Osa loukkaantuneista kärsii yhä kallon seutuun tulleista vammoista ja yksi näistä uhreista on kärsinyt vammoistaan niin, että ollessaan neurologin vastaanotolle menossa kiilasi pyöräilijän tieltä ja joutui tuomion saatuaan lusimaan.

Voiko kehitys yhteiskunnassa hoitaa asioita näin ruokottoman huonosti kuin tätä kokonaisuutta on pomputeltu?
Jos oli itse kuskina niin lekurin pakeille ja kortti pois.
elli72
Vic Mackey
Viestit: 1913
Liittynyt: Ti Elo 02, 2011 12:46 pm
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: Konginkankaan bussi ja rekka turmasta 15vuotta

Viesti Kirjoittaja elli72 »

Hakua kun käyttää niin tälle aiheelle löytyy ihan oma ketjunsa. Löytyy sekä varsinaiselle turmalle, että sitten tuolle pyöräonnettomuudelle omat ketjunsa. Aika turha aloitus.
Terävä
Poliisikoira Rex
Viestit: 278
Liittynyt: To Loka 11, 2018 8:47 pm
Paikkakunta: Bay City

Re: Konginkankaan bussi ja rekka turmasta 15vuotta

Viesti Kirjoittaja Terävä »

elli72 kirjoitti:Hakua kun käyttää niin tälle aiheelle löytyy ihan oma ketjunsa. Löytyy sekä varsinaiselle turmalle, että sitten tuolle pyöräonnettomuudelle omat ketjunsa. Aika turha aloitus.
Olisit voinut samalla vaivalla sen linkin laittaa.
https://www.murha.info/phpbb2/viewtopic.php?t=22001

Polkupyöräilijän kuolemaan johtanut kiilaus. https://www.murha.info/phpbb2/viewtopic.php?f=2&t=19279

Tässä vielä turmakuskin rattitoilailu. https://www.murha.info/phpbb2/viewtopic ... 2&start=15
Uskon, että Suomen malli on paras ja läheisin malli sille, miten Islam kehottaa ihmisiä elämään. Näin ollen koen, että Suomi on maailman islamilaisin valtio.
Abdirahim "Husu" Hussein
Vastaa Viestiin