Jkl: vanhemmat loukkasivat lapsensa ihmisarvoa 9 vuoden ajan

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
ReissuLasse
Jessica Fletcher
Viestit: 3218
Liittynyt: To Touko 07, 2015 6:47 pm

Re: Jkl: vanhemmat loukkasivat lapsensa ihmisarvoa 9 vuoden

Viesti Kirjoittaja ReissuLasse »

samoilija kirjoitti:Aikuiset antavat toisilleen luunappia ja tukkapöllyä vähän väliä. Sitä sanotaan tappeluksi.

Hesarissa oli mielenkiintoinen artikkeli venäläisestä arvostetusta balettikoulusta jossa henkinen/fyysinen kuritus kuuluu asiaan kun lapsista ja nuorista koulitaan alansa huippuja.

Menkää nyt ihmeessä poraamaan sinnekin kommenttikenttään ettei noin saa tehdä, tulee traumoja.

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000005651870.html
Tappelu ja henkinen/fyysinen kuritus ovat Suomessa sallittuja?
Se nyt ei hirveesti meitä kosketa miten toimitaan jossain Venäjällä tai kiinalaisessa akrobaattikoulussa. Tuloksia varmasti syntyy mutta onko se sitten enää lapsuutta? Samaa myös urheilussa ympäri maailman. Haluatko että omasta lapsestasi koulitaan väkivalla lajinsa huippu?

Jää traumoja tai ei, tällä ei ole merkitystä, niitä voi tulla tai olla tulematta. Sama kuin punaista päin käveleminen ei johda joka kerta auton alle. Se on vaan katsottu tarpeelliseksi säädellä kyseistä asiaa. Tietenkin jossain anarkistien unelmissa ja hippikommuuneissa voidaan elää ilman sääntöjä ja kaikki perustuu yksilön huikeaan järkeilyyn ja omaan kokemukseen.
Kaikkivoipa
Alokas
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Tammi 26, 2018 12:50 pm

Re: Jkl: vanhemmat loukkasivat lapsensa ihmisarvoa 9 vuoden

Viesti Kirjoittaja Kaikkivoipa »

Ei ole nähtävästi näiden remmien ja luunappien saajat kasvaneet senparemmiksi ihmisiksi, tämä ketju summaa se hyvin. Jaksetaan paasaa kuinka ruumillinen kuritus olisi oikein ja mitään haittoja ek tule, silti te samat ihmiset otatte oikein tunteisiin jos lasta ei saa tukistaa. Epänonnistunut kasvatus tullut remmiltä, kerran lapsen kuritus on niin tunteita aiheuttava asia
Avatar
NorthernDarkness
Jane Marple
Viestit: 1090
Liittynyt: To Maalis 17, 2011 4:48 pm
Paikkakunta: Holo-Kaustisen Kansanmusiikkifestivaalit.

Re: Jkl: vanhemmat loukkasivat lapsensa ihmisarvoa 9 vuoden

Viesti Kirjoittaja NorthernDarkness »

Scilla kirjoitti:
damfin kirjoitti:
Scilla kirjoitti: Edelleenkään kukaan ei ole osannut vastata, hyväksyykö puolisolta tai pomolta läimäytyksn/luunapin/tukistamisen/eristämisen/ym, jos on jotain mokannut?
Ainoastaa verrattu vaimon hakkaamista ja lapsen tukistamista. Mites vaimon tukistaminen ja lapsen tukistaminen, onko molemmat ok, vai vaan lapsen?
Miten selkeästi tuohon älyttömään vertaukseesi pitää vastata että ymmärtäisit vastauksen?
EN TIETENKÄÄN HYVÄKSY

Ja edelleenkään et ole osannut selittää kuinka noita voi mielestäsi verrata, millälailla oman lapsen kasvattaminen vertautuu puolison tai pomon kanssa olevaan erimielisyyteen joista kumpikaan ei ole sinun kasvattajasi tai sinun lapsesi?
Lyhensin lainausta.
Jos tämmöinen fyysinen palautteen antaminen on niin älyttömän tehokasta ja hyvää, niin miksi sitä ei lajennettaisi aikuisiin? Ei työntekijä enää myöhästelisi ja tekisi työt hyvin, kun pelkona olisi läimäys tai tukkapölly pomolta. Puolisot pitäisi helposti sovituisa jutuista kiinni, että ei se toinen antaisi fyysistä palautetta. Ymmärrätkö? Jotenkin se tukkapölly ei tunnukaan niin kivalta, jos se toteutuu aikuisten välillä, vaikka tottakai aiheesta aina :wink:
Jaa nuin yksinkertaisestiko se vertautuu aikuisiinki,eli sitten jos annat lapsellesi kotiintuloaikoja niin ilmeisesti annat niitä puolisolle kans? Ja jos otat playstationin pois niin ilmeisesti myös puolisoltasi? esim.TVn tai tietokoneen? Ja totta kai huudat/huomauttelet puolisollesi jos hän katsoo TVtä liian myöhään.Eli jos et tajunnut niin kyse on holhousajan kasvatuksesta ja yleensä emme vertaa randomisti siihen että mitä aikuiset tekevät toisilleen esim. työpaikallaan. Mutta onhan tämmönen pieni vertailuleikki aina jännää! :lol:
Muistappa poika että kun nuorena varastat niin vanhana omistat.
ReissuLasse
Jessica Fletcher
Viestit: 3218
Liittynyt: To Touko 07, 2015 6:47 pm

Re: Jkl: vanhemmat loukkasivat lapsensa ihmisarvoa 9 vuoden

Viesti Kirjoittaja ReissuLasse »

Kotiintuloaika, pleikkarin/kännykän/jalkapallon.. käyttökielto, huomauttaminen eivät ole väkivaltaa vaan ihan päteviä kasvatuskeinoja. Huutaminen ei ole tarpeellista.
Luunappien ja tukistamisen puuttuminen kasvatusmenetelmistä ei tarkoita mitään vapaata kasvatusta jossa mihinkään ei reagoida, siihen ei vain kuulu edes sen lievän kivun tuottaminen rangaistusmielessä.
Suurin osa meistä on kokenut lapsuudessa näitä menetelmiä ja jopa rankempaakin ja siitä on selvitty ja veronmaksajaksi kasvettu, se ei silti ole peruste sille että lasta saisi kivulla rangaista.
Avatar
NorthernDarkness
Jane Marple
Viestit: 1090
Liittynyt: To Maalis 17, 2011 4:48 pm
Paikkakunta: Holo-Kaustisen Kansanmusiikkifestivaalit.

Re: Jkl: vanhemmat loukkasivat lapsensa ihmisarvoa 9 vuoden

Viesti Kirjoittaja NorthernDarkness »

ReissuLasse kirjoitti:Kotiintuloaika, pleikkarin/kännykän/jalkapallon.. käyttökielto, huomauttaminen eivät ole väkivaltaa vaan ihan päteviä kasvatuskeinoja. Huutaminen ei ole tarpeellista.
Luunappien ja tukistamisen puuttuminen kasvatusmenetelmistä ei tarkoita mitään vapaata kasvatusta jossa mihinkään ei reagoida, siihen ei vain kuulu edes sen lievän kivun tuottaminen rangaistusmielessä.
Suurin osa meistä on kokenut lapsuudessa näitä menetelmiä ja jopa rankempaakin ja siitä on selvitty ja veronmaksajaksi kasvettu, se ei silti ole peruste sille että lasta saisi kivulla rangaista.
"Pätevä" kasvatuskeino tai ei,on silti kysymys kasvatuskeinoista.En vieläkään saanut vastausta siihen että miksi heti kun joku mainitsee esim. tukistamisen niin täällä verrataan sitä siihen että tekisi esimerkiksi puolisolleen tai työpaikallaan niin,mutta kun kyse on muista kasvatuskeinoista niin niitä ei yhtäkkiä verratakkaan.Se että jotkut tutkimukset sanovat että tukistaminen tai luunappi tekevät lapsesta jotenkin rikkinäisen ovat täysin yksilöllisistä tapauksista koottuja ja riippuu siitä että miten heidän holhoojansa ovat nuita keinoja käyttäneet.Jotkut voivat pienestäkin rikkeestä napsauttaa napin joka minusta on täysin väärin
ja johtaa varmasti siihen että lapsi ahdistuu ja voi hyvinkin esittää itse väkivaltaisia tendenssejä myöhemmin.Itse sain tukkapöllyä varmaan kerran puolessa vuodessa ja se tuli aina niistä pahimmista törttöilyistä eikä mistään leivän pudottamisesta lattialle.

Omana yhteenvetona voin kuitenkin sanoa että näiden keinojen kieltäminen on varmasti hyvä asia koska epäilen suuresti että suurinosa holhoojista jotka näitä käyttäisivät tulisivat käyttämään niitä liikaa ja alkaisivat vaan ehkä purkamaan sitä omaa kiukkua lapseen näillä keinoilla,mikä ei todellakaan pitäisi olla niiden tarkoitus.
Muistappa poika että kun nuorena varastat niin vanhana omistat.
Avatar
Tackleberry
Adrian Monk
Viestit: 2734
Liittynyt: La Touko 02, 2015 1:53 am

Re: Jkl: vanhemmat loukkasivat lapsensa ihmisarvoa 9 vuoden

Viesti Kirjoittaja Tackleberry »

NorthernDarkness kirjoitti:
ReissuLasse kirjoitti:Kotiintuloaika, pleikkarin/kännykän/jalkapallon.. käyttökielto, huomauttaminen eivät ole väkivaltaa vaan ihan päteviä kasvatuskeinoja. Huutaminen ei ole tarpeellista.
Luunappien ja tukistamisen puuttuminen kasvatusmenetelmistä ei tarkoita mitään vapaata kasvatusta jossa mihinkään ei reagoida, siihen ei vain kuulu edes sen lievän kivun tuottaminen rangaistusmielessä.
Suurin osa meistä on kokenut lapsuudessa näitä menetelmiä ja jopa rankempaakin ja siitä on selvitty ja veronmaksajaksi kasvettu, se ei silti ole peruste sille että lasta saisi kivulla rangaista.
"Pätevä" kasvatuskeino tai ei,on silti kysymys kasvatuskeinoista.
Tuo sinun kategorisointisi on täysin merkityksetön. Joku toinen voisi samalla lailla väittää, että pesäpallomailalla lyöminen on silti "kasvatuskeino".
En vieläkään saanut vastausta siihen että miksi heti kun joku mainitsee esim. tukistamisen niin täällä verrataan sitä siihen että tekisi esimerkiksi puolisolleen tai työpaikallaan niin,mutta kun kyse on muista kasvatuskeinoista niin niitä ei yhtäkkiä verratakkaan.
En ymmärrä. Työpaikoilla karsastetaan hyvin pitkälti samoja asioita kuin hyvässä kasvatuksessakin. Väkivalta, huutaminen ja uhkailu... kaikki samaan laariin.
Se että jotkut tutkimukset sanovat että tukistaminen tai luunappi tekevät lapsesta jotenkin rikkinäisen ovat täysin yksilöllisistä tapauksista koottuja ja riippuu siitä että miten heidän holhoojansa ovat nuita keinoja käyttäneet.Jotkut voivat pienestäkin rikkeestä napsauttaa napin joka minusta on täysin väärin
ja johtaa varmasti siihen että lapsi ahdistuu ja voi hyvinkin esittää itse väkivaltaisia tendenssejä myöhemmin.Itse sain tukkapöllyä varmaan kerran puolessa vuodessa ja se tuli aina niistä pahimmista törttöilyistä eikä mistään leivän pudottamisesta lattialle.

Omana yhteenvetona voin kuitenkin sanoa että näiden keinojen kieltäminen on varmasti hyvä asia koska epäilen suuresti että suurinosa holhoojista jotka näitä käyttäisivät tulisivat käyttämään niitä liikaa ja alkaisivat vaan ehkä purkamaan sitä omaa kiukkua lapseen näillä keinoilla,mikä ei todellakaan pitäisi olla niiden tarkoitus.
Niinpä. Niin sitä tiedettä harrastetaan. Haetaan dataa yksittäisistä tapauksista, analysoidaan ja tehdään johtopäätöksiä sen pohjalta.

Huvittavaa, että yrität heittää kaiken tämän tutkimustiedot romukoppaan noin heppoisin perustein. Johtunee siitä, ettet halua myöntää toimineesi itse väärin.
Avatar
NorthernDarkness
Jane Marple
Viestit: 1090
Liittynyt: To Maalis 17, 2011 4:48 pm
Paikkakunta: Holo-Kaustisen Kansanmusiikkifestivaalit.

Re: Jkl: vanhemmat loukkasivat lapsensa ihmisarvoa 9 vuoden

Viesti Kirjoittaja NorthernDarkness »

Kyllä ne "väärätkin" kasvatuskeinot kuuluvat kasvatuskeinojen kategoriaan,täysin eri asia mitkä ovat sitten niitä yleisesti hyväksyttyjä.
Tuo sinun kategorisointisi on täysin merkityksetön. Joku toinen voisi samalla lailla väittää, että pesäpallomailalla lyöminen on silti "kasvatuskeino".
Tämän vuoksi taisin tuola sanoakkin että hyvä että nämä kielletään kokonaan ettei jotkut vie näitä asioita yli hilseen.Mutta erinomainen kärjistetty vertaus jälleen kerran.
En ymmärrä. Työpaikoilla karsastetaan hyvin pitkälti samoja asioita kuin hyvässä kasvatuksessakin. Väkivalta, huutaminen ja uhkailu... kaikki samaan laariin.
En ymmärrä. Miten holhouksen alainen lapsi joka ei kykene tekemään itsenäisiä päätöksiä liittyy itsenäiseen aikuiseen joka voi hyvin puolustaa itseäänkin työpaikalla? Tietenkin voi olla tämän aikuisen omasta kasvatuksesta kiinni että vikiseekö hän siellä nuollessaa esimiehen persettä vai onko hän kykeneväinen edes siihen itsensä puolustamiseen.
Niinpä. Niin sitä tiedettä harrastetaan. Haetaan dataa yksittäisistä tapauksista, analysoidaan ja tehdään johtopäätöksiä sen pohjalta.

Huvittavaa, että yrität heittää kaiken tämän tutkimustiedot romukoppaan noin heppoisin perustein. Johtunee siitä, ettet halua myöntää toimineesi itse väärin.
Enhän minä sitä romukoppaan heitä,vaan kerron sinulle että se ei päde jokaiseen ihmiseen.Toivottavasti et elänyt siinä illuusiossa että se tekee niin.Sitä en tiedä mitä meinaat sillä että olen itse toiminut väärin sillä minulla ei lapsia vielä ole,ja jos tuleekin niin mitä luultavimmin en nappeja jakele ja pöllyytä tukasta.En ole pitänyt niitä oikeana kasvatuskeinona vaan olen täällä puolustellut sen toimivuutta koska olen itse esimerkki siitä.Ja itseasiassa jos sinua ei ole niillä keinoilla kasvatettu nii mitä sinä niistä edes tiedät? Olet täällä ilmeisesti puhtaasti vain vetoamassa tutkimuksiin joiden luulet nollaavan omat kokemukseni?
Muistappa poika että kun nuorena varastat niin vanhana omistat.
damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10717
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Jkl: vanhemmat loukkasivat lapsensa ihmisarvoa 9 vuoden

Viesti Kirjoittaja damfin »

Tackleberry kirjoitti:
En vieläkään saanut vastausta siihen että miksi heti kun joku mainitsee esim. tukistamisen niin täällä verrataan sitä siihen että tekisi esimerkiksi puolisolleen tai työpaikallaan niin,mutta kun kyse on muista kasvatuskeinoista niin niitä ei yhtäkkiä verratakkaan.
En ymmärrä. Työpaikoilla karsastetaan hyvin pitkälti samoja asioita kuin hyvässä kasvatuksessakin. Väkivalta, huutaminen ja uhkailu... kaikki samaan laariin.
Se on kyllä helppo nähdä että et ymmärrä, vaikka kysymys oli älyllisille yksilöille melko selvä, eli jos verrataan näitä kiellettyjä kasvatuskeinoja siihen tekisitkö puolisolle tai pomollesi samalla tavalla, niin miksei sitten verrata myös sitä että käyttäisitkö näitä hyväksyttyjä kasvatuskeinoja puolisoosi tai pomoosi?

Eli jos pomosi (tai työntekijäsi) kiistelee kanssasi eikä suostu olemaan samaa mieltä, niin menetkö ottamaan hänet lujaan halausotteeseen ja lepertelet korvaansa kuinka kovasti rakastat häntä ja pyydät rauhoittumaan, ja puristat tiukasti aloillaan pitäen kunnes hän rauhoittuu :lol:
Yritähän käyttää tuota keinoa miehenä vaikkapa naispuoleiseen alaiseesi tai kolleegaasi, ja katso mitä siitä seuraa, saatat olla hyvin äkkiä teuvo hakkaraisen tilanteessa... :lol:
Sitten kun toteat että eihän lapsen kasvatuskeinoja nyt tuolla tavalla voi aikuisten väliseen kanssakäymiseen verrata, niin olet aivan oikeassa, ei voikkaan :wink:
Avatar
Tackleberry
Adrian Monk
Viestit: 2734
Liittynyt: La Touko 02, 2015 1:53 am

Re: Jkl: vanhemmat loukkasivat lapsensa ihmisarvoa 9 vuoden

Viesti Kirjoittaja Tackleberry »

NorthernDarkness kirjoitti:En ymmärrä. Miten holhouksen alainen lapsi joka ei kykene tekemään itsenäisiä päätöksiä liittyy itsenäiseen aikuiseen joka voi hyvin puolustaa itseäänkin työpaikalla? Tietenkin voi olla tämän aikuisen omasta kasvatuksesta kiinni että vikiseekö hän siellä nuollessaa esimiehen persettä vai onko hän kykeneväinen edes siihen itsensä puolustamiseen.?
Ymmärrätkö sitä, että tilanteiden ei pidä olla identtisiä, jotta niitä voidaan rinnastaa ja verrata toisiinsa (analogia)? Se on vähän niin kuin se pointti.
NorthernDarkness kirjoitti:Enhän minä sitä romukoppaan heitä,vaan kerron sinulle että se ei päde jokaiseen ihmiseen.Toivottavasti et elänyt siinä illuusiossa että se tekee niin.Sitä en tiedä mitä meinaat sillä että olen itse toiminut väärin sillä minulla ei lapsia vielä ole,ja jos tuleekin niin mitä luultavimmin en nappeja jakele ja pöllyytä tukasta.En ole pitänyt niitä oikeana kasvatuskeinona vaan olen täällä puolustellut sen toimivuutta koska olen itse esimerkki siitä.Ja itseasiassa jos sinua ei ole niillä keinoilla kasvatettu nii mitä sinä niistä edes tiedät? Olet täällä ilmeisesti puhtaasti vain vetoamassa tutkimuksiin joiden luulet nollaavan omat kokemukseni?
Ja mistä sinä tiedät, että se on toimivaa? :lol:

1. minä sain luunappeja
2. minusta tuli tällainen
3. therefore, luunapit toimivat.


Tästä pitäis tehdä jo joku oma lääketieteellinen julkaisunsa. Kiistattomat on faktat. :mrgreen:
Avatar
Tackleberry
Adrian Monk
Viestit: 2734
Liittynyt: La Touko 02, 2015 1:53 am

Re: Jkl: vanhemmat loukkasivat lapsensa ihmisarvoa 9 vuoden

Viesti Kirjoittaja Tackleberry »

damfin kirjoitti:
Tackleberry kirjoitti:
En vieläkään saanut vastausta siihen että miksi heti kun joku mainitsee esim. tukistamisen niin täällä verrataan sitä siihen että tekisi esimerkiksi puolisolleen tai työpaikallaan niin,mutta kun kyse on muista kasvatuskeinoista niin niitä ei yhtäkkiä verratakkaan.
En ymmärrä. Työpaikoilla karsastetaan hyvin pitkälti samoja asioita kuin hyvässä kasvatuksessakin. Väkivalta, huutaminen ja uhkailu... kaikki samaan laariin.
Se on kyllä helppo nähdä että et ymmärrä, vaikka kysymys oli älyllisille yksilöille melko selvä, eli jos verrataan näitä kiellettyjä kasvatuskeinoja siihen tekisitkö puolisolle tai pomollesi samalla tavalla, niin miksei sitten verrata myös sitä että käyttäisitkö näitä hyväksyttyjä kasvatuskeinoja puolisoosi tai pomoosi?

Eli jos pomosi (tai työntekijäsi) kiistelee kanssasi eikä suostu olemaan samaa mieltä, niin menetkö ottamaan hänet lujaan halausotteeseen ja lepertelet korvaansa kuinka kovasti rakastat häntä ja pyydät rauhoittumaan, ja puristat tiukasti aloillaan pitäen kunnes hän rauhoittuu :lol:
Yritähän käyttää tuota keinoa miehenä vaikkapa naispuoleiseen alaiseesi tai kolleegaasi, ja katso mitä siitä seuraa, saatat olla hyvin äkkiä teuvo hakkaraisen tilanteessa... :lol:
Sitten kun toteat että eihän lapsen kasvatuskeinoja nyt tuolla tavalla voi aikuisten väliseen kanssakäymiseen verrata, niin olet aivan oikeassa, ei voikkaan :wink:
Voidaan verrata, ei mulla tämän suhteen ole mitään ongelmaa ollut. Te lastenpieksäjät niitä ongelmia tunnutte vain löytävän.

Mutta mikä pointti näillä vertailuilla on? Pelkkää savusilliä (red herring), jolla yritetään saada keskustelu sivuraiteelle.

Lapsia ei saa piestä.
- Mutta lapsille saa leperrelläkin!
Okei, muista lääkitys.
Avatar
NorthernDarkness
Jane Marple
Viestit: 1090
Liittynyt: To Maalis 17, 2011 4:48 pm
Paikkakunta: Holo-Kaustisen Kansanmusiikkifestivaalit.

Re: Jkl: vanhemmat loukkasivat lapsensa ihmisarvoa 9 vuoden

Viesti Kirjoittaja NorthernDarkness »

Ymmärrätkö sitä, että tilanteiden ei pidä olla identtisiä, jotta niitä voidaan rinnastaa ja verrata toisiinsa (analogia)? Se on vähän niin kuin se pointti.
Ymmärrätkö itse että sinun rinnastamisillasi ei ole juuri mitään merkitystä siinä vaiheessa ku esimerkit alkavat olla kaukana toisistaan.
Ja mistä sinä tiedät, että se on toimivaa? :lol:

1. minä sain luunappeja
2. minusta tuli tällainen
3. therefore, luunapit toimivat.
Nyt tarkkana Tackleberry : Koska sain sellaisen kasvatuksen.Miten voisin sanoa että se ei missään tapauksessa toimi,jos minulla on omakohtaista kokemusta siitä että se toimii? :shock:
Muistappa poika että kun nuorena varastat niin vanhana omistat.
Avatar
Tackleberry
Adrian Monk
Viestit: 2734
Liittynyt: La Touko 02, 2015 1:53 am

Re: Jkl: vanhemmat loukkasivat lapsensa ihmisarvoa 9 vuoden

Viesti Kirjoittaja Tackleberry »

NorthernDarkness kirjoitti:
Ymmärrätkö sitä, että tilanteiden ei pidä olla identtisiä, jotta niitä voidaan rinnastaa ja verrata toisiinsa (analogia)? Se on vähän niin kuin se pointti.
Ymmärrätkö itse että sinun rinnastamisillasi ei ole juuri mitään merkitystä siinä vaiheessa ku esimerkit alkavat olla kaukana toisistaan.
Ja mistä sinä tiedät, että se on toimivaa? :lol:

1. minä sain luunappeja
2. minusta tuli tällainen
3. therefore, luunapit toimivat.
Nyt tarkkana Tackleberry : Koska sain sellaisen kasvatuksen.Miten voisin sanoa että se ei missään tapauksessa toimi,jos minulla on omakohtaista kokemusta siitä että se toimii? :shock:
:lol:

Sulla ei ole kokemusta, että se toimii. OK? Sulla ei ole vieressä sitä toista NorthernDarknessia, jota ei kuritettu fyysisesti lapsena. Hänellä menisi todennäköisesti ainakin hieman paremmin. Tutkimustieto (ei tällaiset höpöhöpö-anekdootit, jonka sinulta saimme) on osoittanut, että lapsen fyysinen kuritus ei toimi, vaan päinvastoin aiheuttaa kaikenlaisia ongelmia.

Kovasti on ongelmia syy-seuraussuhteen ja logiikan kanssa... johtuisikohan siitä lapsena koetusta kaltoinkohtelusta? :shock:
ReissuLasse
Jessica Fletcher
Viestit: 3218
Liittynyt: To Touko 07, 2015 6:47 pm

Re: Jkl: vanhemmat loukkasivat lapsensa ihmisarvoa 9 vuoden

Viesti Kirjoittaja ReissuLasse »

Monella on niitä omakohtaisia kokemuksia. Se ei silti tee siitä yleisesti hyväksyttävää ja poista mahdollisuutta sille etteikö se tuottaisi vahinkoa toisille. Lienee kai yksi syy sille miksi se on katsottu tarpeelliseksi lailla kieltää.
Kertokaa nyt kasvattajalta kasvattajalle miten itse käytätte luunappeja ja tukistamista? Annostellaanko kipu lapsen iän mukaan ja suhteessa teon vakavuuteen? Entä jos lasta ei satu riittävästi? Toistetaanko kunnes saavutetaan haluttu kiputaso ja toimiva vaikutus?
Avatar
Tuomion Pasuuna
Jessica Fletcher
Viestit: 3484
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 10:43 am

Re: Jkl: vanhemmat loukkasivat lapsensa ihmisarvoa 9 vuoden

Viesti Kirjoittaja Tuomion Pasuuna »

Onko lapsella mahdollisuus jonkinlaiseen vetoomustuomioistuimeen, jos hän kokee että rangaistus on ylimitoitettu tekoon nähden tai jopa kokonaan aiheeton?
Avatar
NorthernDarkness
Jane Marple
Viestit: 1090
Liittynyt: To Maalis 17, 2011 4:48 pm
Paikkakunta: Holo-Kaustisen Kansanmusiikkifestivaalit.

Re: Jkl: vanhemmat loukkasivat lapsensa ihmisarvoa 9 vuoden

Viesti Kirjoittaja NorthernDarkness »

Tackleberry kirjoitti:
NorthernDarkness kirjoitti:
Ymmärrätkö sitä, että tilanteiden ei pidä olla identtisiä, jotta niitä voidaan rinnastaa ja verrata toisiinsa (analogia)? Se on vähän niin kuin se pointti.
Ymmärrätkö itse että sinun rinnastamisillasi ei ole juuri mitään merkitystä siinä vaiheessa ku esimerkit alkavat olla kaukana toisistaan.
Ja mistä sinä tiedät, että se on toimivaa? :lol:

1. minä sain luunappeja
2. minusta tuli tällainen
3. therefore, luunapit toimivat.
Nyt tarkkana Tackleberry : Koska sain sellaisen kasvatuksen.Miten voisin sanoa että se ei missään tapauksessa toimi,jos minulla on omakohtaista kokemusta siitä että se toimii? :shock:
:lol:

Sulla ei ole kokemusta, että se toimii. OK? Sulla ei ole vieressä sitä toista NorthernDarknessia, jota ei kuritettu fyysisesti lapsena. Hänellä menisi todennäköisesti ainakin hieman paremmin. Tutkimustieto (ei tällaiset höpöhöpö-anekdootit, jonka sinulta saimme) on osoittanut, että lapsen fyysinen kuritus ei toimi, vaan päinvastoin aiheuttaa kaikenlaisia ongelmia.

Kovasti on ongelmia syy-seuraussuhteen ja logiikan kanssa... johtuisikohan siitä lapsena koetusta kaltoinkohtelusta? :shock:
Niin tai sitten hänellä menisi paljon huonommin.Tuskin kukaan niitten sinun tutkimusten tekijöistäkään kehtaisi väittää että asia on joka ihmisen kohdalla niin.Mutta itse ilmeisesti kehtaat :lol:
Muistappa poika että kun nuorena varastat niin vanhana omistat.
Vastaa Viestiin