14-vuotiasta poikaa kidutettiin raa'asti Espoossa

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
JayP

Kuvat kehiin

Viesti Kirjoittaja JayP »

Mä en ymmärrä Suomen käytäntöä siitä, että ns "Mug Shotteja" ei julkaista lehdissa. Mun mielestä olis kansalaisoikeus julkaista kaikista rikollisista kuvat lehdissa. Ei mitään oikeudessa otettuja, vaan ihan kunnon poliisien ottamat kuvat. Englannissa tämä tapa on käytäntö ja mun mielestä jokaisen pitäisi tietää miltä tälläiset sekopäät näyttävät. Tuomiot olisivat myös aina suurempia ja yhteiskuntaan sopeutuminen vaatisi työtä, eikä tekoa unohdettaisi niin helpolla. Myös uhrien kuvia voisi enemmän näyttää enemmän, jotta asioista voisi puhua ja ne nähdä. Voisiko tätä käytäntöä ajaa eteenpäin?!?

Vielä haluan sanoa, että vaikka tämä 14-vuotias olisi ollut miten kusipää tahansa, niin kenelläkään ei ole oikeutta tälläiseen. Jos joku käyttäytyy jotain kohtaan huonosti, niin siitä voi nostaa aina syytteen tai kutsua poliisit paikalle. Ei sylkyä tarvitse ottaa naamalle ja nuoria pitää kurittaa ja opettaa, mutta aika heikko itsetunto pitää olla, jos pitää hakata ja vielä porukalla. Suomi valittiin maailman parhaaksi maaksi, mutta tällä hetkellä näyttää, että tuleva sukupolvi vaikuttaa erittäin pelottavalta, epätasapainoiselta, ahdistuneelta ja kurittomalta. Näköjään jotkut elää vieläkin kivikautta!!
696
Armas Tammelin
Viestit: 85
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 5:02 pm

Re: Kuvat kehiin

Viesti Kirjoittaja 696 »

JayP kirjoitti:Tuomiot olisivat myös aina suurempia ja yhteiskuntaan sopeutuminen vaatisi työtä, eikä tekoa unohdettaisi niin helpolla
Nythän se yhteiskuntaan sopeutuminen on niin hirveen helppoa kun käyt linnassa pyörähtämässä. (Tämä on siis mutua, en ole lusinut vankilassa.)
hurmaavamurhaaja
Alibin satunnaislukija
Viestit: 57
Liittynyt: Pe Heinä 09, 2010 11:09 pm

Re: 14-vuotiasta poikaa kidutettiin raa'asti Espoossa

Viesti Kirjoittaja hurmaavamurhaaja »

Nuo kasvokuvat olisivat kyllä asiaa, tämänkin lapsenhakkaajan kuva vain nettiin. Siihen kuvaan voisi laittaa tekstin"vedetään turpaan tavattaessa"!
DollariExpress
Christopher Lorenzo
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti Heinä 01, 2008 9:05 pm

Re: Kuvat kehiin

Viesti Kirjoittaja DollariExpress »

JayP kirjoitti:Vielä haluan sanoa, että vaikka tämä 14-vuotias olisi ollut miten kusipää tahansa, niin kenelläkään ei ole oikeutta tälläiseen.
juurikin näin,eikä varsinkaan aikuisilla ihmisillä ole oikeutta kiduttaa lasta tällä tavalla,en ymmärrä kuinka tyhmä ihmisen täytyy olla vajaa kolmekymppisenä,kun pieksää 14 vuotiasta?

näkyy muuten tälläkin foorumilla olevan näitä lasten pieksäjiä (en tarkoita sinua JayP :D )
kun linkität,niin kopioi asia samalla ketjuun,koska linkit kuolevat joskus jopa muutamassa viikossa ja asia katoaa bittiavaruuteen
hurmaavamurhaaja
Alibin satunnaislukija
Viestit: 57
Liittynyt: Pe Heinä 09, 2010 11:09 pm

Re: Kuvat kehiin

Viesti Kirjoittaja hurmaavamurhaaja »

DollariExpress kirjoitti:
JayP kirjoitti:Vielä haluan sanoa, että vaikka tämä 14-vuotias olisi ollut miten kusipää tahansa, niin kenelläkään ei ole oikeutta tälläiseen.

juurikin näin,eikä varsinkaan aikuisilla ihmisillä ole oikeutta kiduttaa lasta tällä tavalla,en ymmärrä kuinka tyhmä ihmisen täytyy olla vajaa kolmekymppisenä,kun pieksää 14 vuotiasta?

näkyy muuten tälläkin foorumilla olevan näitä lasten pieksäjiä (en tarkoita sinua JayP :D )
Eli ystäväni Mopoterroristi taisi sittenkin olla oikeassa? Vaikka häntä moitittiin, niin taisi sittenkin murha-infosta löytyä tätä porukkaa? :evil:
Luckyone
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 117
Liittynyt: Pe Helmi 29, 2008 6:40 pm
Paikkakunta: Suomi

Re: 14-vuotiasta poikaa kidutettiin raa'asti Espoossa

Viesti Kirjoittaja Luckyone »

hurmaavamurhaaja kirjoitti:Nuo kasvokuvat olisivat kyllä asiaa, tämänkin lapsenhakkaajan kuva vain nettiin. Siihen kuvaan voisi laittaa tekstin"vedetään turpaan tavattaessa"!
Suomessahan tuo on mahdotonta. Olen toki samaa mieltä ja toivonkin heidän kuvien nimien kanssa olevan lehdissä ja netissä.
Kampamaneetti
Poliisikoira Rex
Viestit: 282
Liittynyt: Ti Elo 10, 2010 9:11 am

Re: 14-vuotiasta poikaa kidutettiin raa'asti Espoossa

Viesti Kirjoittaja Kampamaneetti »

Laitetaampa lusikkaa tähänkin soppaan nyt kun on alettu... Eipä ole kauaan aikaa kun sai lehdestä lukea että 16v "Lapsi" puukotti aikuista ideaparkissa. Miten tähän "lapseen" olisi aikuisen pitänyt reagoida? Olisiko pitänyt vain hiukan torua ja sanoa että on rumaa tökkiä puukolla jne...

Olen itse joutunut 28vuotiaana 4:än alle 18v "koviksen" hyökkäyksen kohteeksi. No huonostihan siinä pojille kävi. En todellakaan siinä tilanteessa edes ajatellu pitäväni moraalipuhetta, tosin opetin hieman moraalikäyttäytymistä :? Ketään en tosin kiduttanut. Tästäkin asiasta olisi alettu minua syyttämään mutta onneksi paikalla sattui olemaan todistaja, sekä videovalvonta joten näiden poikasten vanhempien oli turha tulla syyttelemään mitään... Meniköhän OT:hen?
Jag har talat :)
Mopoterroristi
Agentti Scully
Viestit: 651
Liittynyt: La Loka 13, 2007 1:34 am

Re: 14-vuotiasta poikaa kidutettiin raa'asti Espoossa

Viesti Kirjoittaja Mopoterroristi »

Kampamaneetti kirjoitti:Laitetaampa lusikkaa tähänkin soppaan nyt kun on alettu... Eipä ole kauaan aikaa kun sai lehdestä lukea että 16v "Lapsi" puukotti aikuista ideaparkissa. Miten tähän "lapseen" olisi aikuisen pitänyt reagoida? Olisiko pitänyt vain hiukan torua ja sanoa että on rumaa tökkiä puukolla jne...

Olen itse joutunut 28vuotiaana 4:än alle 18v "koviksen" hyökkäyksen kohteeksi. No huonostihan siinä pojille kävi. En todellakaan siinä tilanteessa edes ajatellu pitäväni moraalipuhetta, tosin opetin hieman moraalikäyttäytymistä :? Ketään en tosin kiduttanut. Tästäkin asiasta olisi alettu minua syyttämään mutta onneksi paikalla sattui olemaan todistaja, sekä videovalvonta joten näiden poikasten vanhempien oli turha tulla syyttelemään mitään... Meniköhän OT:hen?
Taisipa mennä, tässä tapauksessahan oli kyseessä 14-vuotias natiainen jota varten tarvittiin 5 aikuista kiduttamaan ja hakkaamaan pesäpallomailalla. Voit toki miettiä miltä tuntuisi jos saat omia lapsia, jos häntä kiduttaisi ja pieksäisi aikuiset, kun hän olisi huudellut näille ostarilla. Minkälainen lapsesta tulee, voi vaikuttaa kasvatuksella, mutta ei sitä voi sanoa varmaksi, että kun hän on 1-vuotias, ettei hän tule huutelemaan ostarilla 14-vuotiaana vaikka kasvattaisi hänet kuinka hyvin. Murkut nyt sattuvat olemaan sellaisia, minäkin olen tehnyt 14-v murkkuna sellaista mitä pidän nyt aivan idioottimaisena ja minut on kyllä kasvatettu omasta mielestäni riittävän hyvin, mutta murkkuikä nyt on sellaista...
Syntyneet räyhäämään
Florence86
Poliisikoira Rex
Viestit: 258
Liittynyt: Ke Tammi 20, 2010 6:14 pm

Re: 14-vuotiasta poikaa kidutettiin raa'asti Espoossa

Viesti Kirjoittaja Florence86 »

Luckyone kirjoitti:
hurmaavamurhaaja kirjoitti:Nuo kasvokuvat olisivat kyllä asiaa, tämänkin lapsenhakkaajan kuva vain nettiin. Siihen kuvaan voisi laittaa tekstin"vedetään turpaan tavattaessa"!
Suomessahan tuo on mahdotonta. Olen toki samaa mieltä ja toivonkin heidän kuvien nimien kanssa olevan lehdissä ja netissä.
Jos ihan rehellisiä ollaan niin ei syyllisten kasvokuvien julkaisu ajaisi kenenkään etua. Suomi on oikeusvaltio ja langetetun rangaistuksen yksi tärkeimmistä pointeista on sen ajallinen kesto. Tuomittu teko katsotaan siis sovitetuksi, kun määrätyt korvaukset on maksettu ja tietty aika lusittu. Sen jälkeen on rikoksentekijä vapaa ja yhdenvertainen toisten kansalaisten kanssa sekä oikeutettu uuteen alkuun, oli hänen historiassaan mitä hirmutekoja tahansa.

Jos tuomiot tuntuvat vääriltä ja vähäisiltä niin ne eivät koskaan ole tuomittujen syytä vaan oikeusjärjestelmän.
Clear water has no fish.
Waja
Jane Marple
Viestit: 1098
Liittynyt: La Maalis 07, 2009 2:36 pm

Re: 14-vuotiasta poikaa kidutettiin raa'asti Espoossa

Viesti Kirjoittaja Waja »

En tarkoita tätä 14 vuotiasta,mutta jos esim googletat:14 vuotias raiskasi..Tuloksia löytyy..
Ei ne kaikki 14 vuotiaat nykyisin enää mitään navetan perukoilla piileskeleviä lapsukaisia ole.
Osa tästäkin ikäluokasta tietysti potee varhaisiän diabetesta Espoon kodissaan,äidin hellässä huomassa.
Osa tekee bisnestä Helsingin keskustassa.
Törkeetä tekstiä,mutta se on vaan oma näkemykseni.
Aizerbaidzan
Angus MacGyver
Viestit: 6664
Liittynyt: Su Touko 13, 2007 12:22 pm

Re: 14-vuotiasta poikaa kidutettiin raa'asti Espoossa

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan »

Iltalehti kirjoitti:http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010122 ... 8_uu.shtml

Teinin julma kidutus: Päätekijän tuomio koveni

Keskiviikko 22.12.2010 klo 10.57

Hovioikeus on antanut tuomionsa tapauksessa, jossa 14-vuotiasta helsinkiläispoika siepattiin ja häntä pahoinpideltiin julmasti.

Helsingin hovioikeus kovensi päätekijän, 27-vuotiaan Jukka Petteri Tiilikaisen vankeustuomiota neljään vuoteen ja viiteen kuukauteen. Käräjäoikeudessa Tiilikaisen tuomio oli ollut kolme kuukautta lyhyempi. Tuomio tuli muun muassa törkeästä vapaudenriistosta ja törkeästä pahoinpitelystä.

24-vuotiaan Tanja Susanne Heikkisen tuomiota puolestaan lyhennettiin kahteen vuoteen ja kahdeksaan kuukauteen. Käräjäoikeus oli langettanut hänelle kolmen vuoden tuomion.

Hovioikeus korotti myös muiden tapauksesta tuomittujen rangaistuksia.

Tekijät sieppasivat 14-vuotiaan helsinkiläispojan autoon kauppakeskus Sellon parkkipaikalta Espoon Leppävaarassa lokakuussa 2009. Poikaa kyydittiin ympäriinsä ja pahoinpideltiin muun muassa pesäpallomailalla eri osoitteissa yön yli.

Hovioikeuden tuomion mukaan poikaan kohdistettu väkivalta oli etenkin tämän ikään nähden poikkeuksellisen raakaa ja julmaa.

STEFAN LEPPÄNEN
[email protected]
Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5191
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 8:18 pm

Re: 14-vuotiasta poikaa kidutettiin raa'asti Espoossa

Viesti Kirjoittaja Tampereen Tyttö »

Tässä tapauksessa on kaikki vakavan henkirikoksen ainekset. -Onneksi henki säilyi.
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
Dam Egar
Nikke Knakkertton
Viestit: 167
Liittynyt: Ti Heinä 24, 2007 8:35 pm
Paikkakunta: Uusi Maa

Re: 14-vuotiasta poikaa kidutettiin raa'asti Espoossa

Viesti Kirjoittaja Dam Egar »

Penkkimurheilija
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 100
Liittynyt: To Tammi 28, 2010 12:43 am

Re: 14-vuotiasta poikaa kidutettiin raa'asti Espoossa

Viesti Kirjoittaja Penkkimurheilija »

Valoviikate kirjoitti:
taavetti kirjoitti:Mielestäni tämän otsikon alla on aivan käsittämättömiä kommentteja tyyliin "oppiipa olemaan vittuilematta!". Siis nelitoistavuotias poika opetettiin tavoille rääkkäämällä häntä usean täysi-ikäisen voimin? Juu ei hyvää päivää, Suomi nousuun ja muita sattuvia sananlaskuja.
taavetti tässä totesikin kaiken mitä minulla oli sanottavana.
14-vuotias on lapsi ja lapsista on usein kivaa ärsyttää isompia lapsia ja vähän kokeilla niitä rajoja.

Usein puhutte siitä, että Suomessa annetaan niin onnettomia tuomioita toista ihmistä vahingoittavista rikoksista. (Ja kyrsii ne minuakin, ei siinä mitään.) Mutta kun uhri on hiukan aukonut päätä, niin on oikein pahoinpidellä hänet törkeästi?
Pidättekö itseänne todella nokkelina kun ajattelette esittävänne kolikon kääntöpuolta?


Kyllä muuttuisi ääni kellossa jos nämä pahoinpitelijät olisivat mustalaisia tai maahanmuuttajia, varsinkin Lähi-idästä tulleita.
Juurikin näin. Kyllähän tuo teinien suunsoitto vituttaa itse kullakin, mutta joku tolkku sentään.
I try to do my own thinking. And I recommend you do yours.
Lokke
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 11
Liittynyt: Su Heinä 11, 2010 9:15 pm

Re: 14-vuotiasta poikaa kidutettiin raa'asti Espoossa

Viesti Kirjoittaja Lokke »

Ajankohtaisen kakkosen mukaan kyseessä oli
Erityisen julma viharikos jossa 14 vuotias tummaihoinen helsinkiläispoika pahoinpideltiin lähes hengiltä.
Mitä v..tua en mä vaan hokannut. Onneksi YLE:ssä osataan.
http://areena.yle.fi/video/1309289233371
Vastaa Viestiin