Tässä vaiheessa puhuttiin vielä Lex Nokiasta, kevään 2009 kohu, jolla rikottiin Suomen perustuslakia, Ulvilaa käänneltiin siinä sivussa palstalla ilman mitään etenemistä tai edes julkista kohua - se alkoi vasta syyskuussa, kun Anneli Auer pidätettiin samana päivänä, kun saimme tietää pääministeri Vanhasen lautakasasta, ja hän joutui polvileikkaukseen sekä luopumaan pääministerinpaikastaan. Joku oli käynyt korjaamassa hänen sähköpostiaan.
Siinä missä palsta seurasi Anneli Aueria, itse seurasin presidentti Halosen ja pääministeri Vanhasen lautaskiistaa siitä, että kuka saa edustaa Suomea EU:ssa.
Tammi-helmikuussa oli jälleen uuden perustuslain muutoksen aika, johon presidentti Halonen vaati lisälehden: hän ei ota vastuuta siitä, että mitä nyt hallitus ja eduskunta on päättänyt.
Kuten olen sanonut - tärkeä paperi Haloselle, kun historiankirjat eräänä päivänä ryhtyvät pohtimaan, että miten kaikki tapahtui.
Poliisihallitus aloitti 1.1.2010, jolloin Lissabonin sopimus oli ollut voimassa kuukauden, ja tuona päivänä ilmoitettiin siis Poliisihallituksen aloittavan.
Pikavilkaisulla oli nähtävissä, että kyseessä on järjestelmä, joka valvoo itse itsensä, ja jossa poliisiylijohtaja Paatero on organisaation huipulla, myös suojelupoliisin, ja ensimmäisessä hänen haastattelussaan lukikin, että miten Paatero on lääninpoliisijohtajana tehnyt Poliisihallituksesta itsensä näköisen luodessaan myös alueet, ja nimittäessään niihin haluamansa päälliköt.
En voinut kuin haukkoa henkeä - mikä massiivinen itsevalvontajärjestelmä on luotu Suomeen kenenkään reagoimatta asiaan, ihmettelemättä tai ilman minkäänlaista julkista keskustelua.
Jo tuossa vaiheessa tuli tunne, että mitähän muuta on Suomessa luotu ja tehty kansalaisten tietämättä.
On uskomatonta, että nyt tuo samainen järjestelmä on ex-sisäministerin (poliisiministerin) arvostelun kohteena, että se on luotu suorastaan suojelemaan järjestäytynyttä rikollisuutta. Ja seuratessani järjestäytyneeseen rikollisuuteen ja harmaaseen talouteen liittyvää lakien käsittelyä, on samainen näkökanta/syytös ollut jo eduskunnassa esillä, joten tämä kyseinen arvostelu ei ole millään tavalla uutta.
Miten on mahdollista ylipäätään, että tämän päivän Eurooppalaisessa valtiossa - muka sivistysvaltiossa vielä - on luotu tällainen diktatuurimainen laitos?! Onko sillä merkitystä, että samaan aikaan astui voimaan Lissabonin sopimus, joka kaappasi demokraattisen vallan kansoilta Euroopan Unionissa asettamalla korkeimmaksi, poliittiseksi toimintaelimeksi järjestelmän EU:n ulkopuolelta (Eurooppa Neuvosto), joka on määrätyn poliittisen puolueen hallussa (Kansanpuolue) ja myöntämällä samaiselle puolueelle yksinoikeuden vaalien järjestämiseen.
Mitä ovat tehneet meidän maamme valvojat ja kansanedustajat samana aikana, kun tämä uusi systeemi ja EU-diktatuuri luotiin niin lainsäädäntökeinoin kuin organisatiomuutoksin ja asiantuntijoin (muutosmanagerit) - itsenäisen valtion sisälle?
Pöyristyttävintä on nyt se, että kyseessä ei väitteiden mukaan olisikaan ollut vain politiikka, vaan tätä järjestelmää väitetään nyt pyöritettävän jopa järjestäytyneen rikollisuuden piireistä.
Kyselen tarkoituksia ja merkityksiä? Koska ja kuka päätti luoda Poliisihallituksen? Missä poliisiministeri Rajamäki itse silloin oli?Politiikka 15.4.2013 klo 14:41 | päivitetty 15.4.2013 klo 15:34
Entinen sisäministeri arvostelee ”Paateron palatsia”: Poliisihallitus liian voimakkaasti keskitetty
SDP:n varkautelainen kansanedustaja Kari Rajamäki vaatii poliisin johtamiskriisin läpikäyntiä ja keskitetyn hallintomallin lopettamista. Hänen mielestään "herrojen tappelusta" olisi päästävä kenttätöihin.
- En ole koskaan huomannut, että kentän luottamus johtoonsa olisi niin huonoa kuin se tänä päivänä on, katsoo Rajamäki.
Poliisin johtamiskriisi on Rajamäen mukaan käytävä läpi ja poliisihallituksen edustama liian voimakkaasti keskitetty hallintomalli on lopetettava. Rajamäen mielestä tilanne säteilee poliisin keskeisten operatiivisten toimijoiden keskelle.
- Esimerkiksi talousrikollisuuden ja harmaan talouden torjuntaa heikennettiin muutama vuosi sitten selkeästi pienentämällä pimeän ulkomaisen työvoiman torjuntaresursseja. Näin ollen kaksien halpatyömarkkinoiden valvonta heikkeni ja tämä liittyy myös muun muassa järjestäytyneen rikollisuuden torjuntaan, harmittelee Rajamäki.
Rajamäen mukaan Suomessa ollaan vielä siinä tilanteessa, että poliisin etulinjan operatiivisen toiminnan vahvistamisella voidaan pärjätä, mutta asiaan on suhtauduttava vakavasti.
Hän muistuttaa, että poliisin hallinnon kanssa askartelu on saattanut olla heikentämässä laajemmin harmaan talouden ja pimeän ulkomaisen työvoiman sekä järjestäytyneen rikollisuuden hallintaa. Varkautelaisedustaja toivoo, että poliisissa päästäisiin "herrojen tappelusta" enemmän kenttätöihin.
- Minä varoitan tavasta, jolla poliisia johdetaan. Esimerkiksi liikkuvan poliisin sulauttaminen paikallispoliisiin vie erityisosaamista. Raskaan liikenteen ja nimenomaan harmaan talouden torjunnassa palataan menneisyyteen ja huonoon suuntaan, varoittaa Rajamäki.
Kari Rajamäki oli sisäasiainministerinä Jäätteenmäen hallituksessa 2003 sekä Vanhasen hallituksessa 2003–2007.
http://yle.fi/uutiset/entinen_sisaminis ... ty/6579625
Ja tässä yhteydessä on hyvä jälleen muistuttaa poliisivalvontaviranomaisten kuolemista muutaman kuukauden sisällä - talvella 2008-2009; eli poliisiylitarkastaja Välkki, ex-supopäällikkö Nevala ja poliisiylijohtaja Salminen - ja heidän väitetyt itsemurhansa.