Havukosken kellarisurma, Jukka Karlenius, Vantaa 1.9.1993

Suomessa tapahtuneet vielä selvittämättömät henkirikokset
hirvoska

Re: Havukosken kellarisurma, Jukka Karlenius, Vantaa 1.9.199

Viesti Kirjoittaja hirvoska »

Jeromiina kirjoitti:
Koljo kirjoitti:Sen verran olen utelias kyseisellä seudulla tuolloin asuneena, että mitkähän mahtavat olla vaikka tekijäehdokkaiden nimikirjaimet? Ja mihin tuo toinen kuoli?
J.V ?, J. I ?, L.P ?,
voishan niiden tekijäehdokkaiden nimetkin laittaa tänne koska tapauksesta on kulunut vaik kuinka paljon aikaa...onhan muissakin ketjussa epäiltyjen nimiä

kiusausko
Harjunpää
Viestit: 303
Liittynyt: Su Syys 12, 2010 7:32 am
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Havukosken kellarisurma, Jukka Karlenius, Vantaa 1.9.199

Viesti Kirjoittaja kiusausko »

Kaipaan myös nimiä, josko siellä olis nimiä, joiden historiaa tuntee kyliltä mahdollisesti useampikin täällä kirjoitteleva.
Mä en oo mikään sun henkilökohtainen poliisi. No, lopeta sitten se vitun partiointi.

Jack the Ripper
Adrian Monk
Viestit: 2643
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 2:31 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Havukosken kellarisurma, Jukka Karlenius, Vantaa 1.9.199

Viesti Kirjoittaja Jack the Ripper »

Minfolaisia täynnäänsä ollut tv-sarja Havukosken kellarisurmaan keskittyvine jaksoineen antoi melko hyvän kuvan tapahtumapaikasta. Kuten joku edellä totesi 70- ja 80-lukujen tyypillisestä kerrostalorakennuksesta: kellari oli tässäkin talossa maan tasalla ja 1. asuinkerros ylempänä. Nopea ratkaisu rakentaa ja lisäbonuksena 1. kerroksen parvekkeelle ei ihan floppityylillä pääse.

Jotenkin pysäyttävää oli että verta oli edelleen näkyvästi kellarikomeroiden puisissa rakenteissa 20 vuotta myöhemmin.
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"

Roy Orbison
Nikke Knakkertton
Viestit: 174
Liittynyt: Ma Kesä 29, 2015 5:47 pm

Re: Havukosken kellarisurma, Jukka Karlenius, Vantaa 1.9.199

Viesti Kirjoittaja Roy Orbison »

devil_doll kirjoitti:Ei tällainen teko saisi vanhentua. Suomen lait henki- ja väkivaltarikoksissa eivät kunnioita uhria lainkaan. Kohta ollaan tilanteessa, jossa kuolemanrangaistuksen suosio alkaa Suomessakin lisääntyä, koska nykyinen käytäntö koetaan niin riittämättömäksi ja epäoikeudenmukaiseksi. Se ei ole hyvä juttu.

Mitä itse tapaukseen tulee, olin ajatellut "arpinaaman" olleen joku vähän muita vanhempi ja "kokeneempi" tapaus, joka olisi voinut syyllistyä itse puukotukseen. Ohjelmassa kuitenkin selvisi, että hän ei liittynyt rikokseen. Ilmeisesti kyseessä oli 3 suhteellisen nuorta kaveria. Ylimitoitettu väkivalta viittasi siis teiniin tekijänä tässäkin tapauksessa. Ainakin jonkun näistä vanhempien on täytynyt nähdä veriset kakaransa, ehkä he suojelivat murhaajapentujaan. :?

Samoilla linjoilla täälläkin!
Jollekihan näitten kakaroitten on täytynyt asiasta puhua.Millaiset heidän vanhemmat sitten on?Ei kaikesta päätellen mitään järjen jättiläisiä.Elämä tälläisen teon jälkeen ei voi olla enää normaalia.Siinä mielessä ovat kyllä teostansa maksaneet.

Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17033
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Havukosken kellarisurma, Jukka Karlenius, Vantaa 1.9.199

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Kuvakaappaukset IS:n videolta
Karleniuksen peitetty ruumis siirretty kellaritiloista porraskäytävään.
Karleniuksen peitetty ruumis siirretty kellaritiloista porraskäytävään.
havukoski.jpg (21.69 KiB) Katsottu 19884 kertaa
Tämän oven takana tapahtui ikäviä 1.9.1993.
Tämän oven takana tapahtui ikäviä 1.9.1993.
kellarin_ovi.jpg (16.89 KiB) Katsottu 19884 kertaa
Poropuukko Pekanpää. Tällä Karlenius tapettiin.
Poropuukko Pekanpää. Tällä Karlenius tapettiin.
poropuukko.jpg (15.19 KiB) Katsottu 19884 kertaa
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!

Puliukko
Olivia Benson
Viestit: 742
Liittynyt: Ti Tammi 03, 2012 10:21 pm

Re: Havukosken kellarisurma, Jukka Karlenius, Vantaa 1.9.199

Viesti Kirjoittaja Puliukko »

Tulee vähän mieleen Petri Salosen tapaus. Epäillyt pentuja jne...

Dope Boy
Axel Foley
Viestit: 2021
Liittynyt: To Marras 17, 2016 10:52 pm

Re: Havukosken kellarisurma, Jukka Karlenius, Vantaa 1.9.199

Viesti Kirjoittaja Dope Boy »

Eiks se niin todettu että tää jää pimentoon ikuisesti koska epäilty on delannut ja hänen kaverinsakin on niin pohjalla että mitään selvää saa.
"If you aim for a king, you better not miss"

Julperi
Neuvoja-Jack
Viestit: 515
Liittynyt: Su Marras 27, 2011 10:21 pm

Re: Havukosken kellarisurma, Jukka Karlenius, Vantaa 1.9.199

Viesti Kirjoittaja Julperi »

Perjantaina oli possessa kaveri joka tietää jotain tästä jutusta.

LAWoman
Christopher Lorenzo
Viestit: 1604
Liittynyt: To Maalis 11, 2010 5:36 pm
Paikkakunta: Länsirannikko

Re: Havukosken kellarisurma, Jukka Karlenius, Vantaa 1.9.199

Viesti Kirjoittaja LAWoman »

Perjantaina oli possessa kaveri joka tietää jotain tästä jutusta.
Pitäiskö Julperin kuitenkin vaikka hieman avata tuota lausetta lisää? Voihan tietysti olla, että itse olit siellä yleisössä ja tiedät tuosta jotain.
There's a killer on the road
His brain is squirmin' like a toad
Take a long holiday
Let your children play
If ya give this man a ride
Sweet memory will die
Killer on the road, yeah.

Julperi
Neuvoja-Jack
Viestit: 515
Liittynyt: Su Marras 27, 2011 10:21 pm

Re: Havukosken kellarisurma, Jukka Karlenius, Vantaa 1.9.199

Viesti Kirjoittaja Julperi »

Olin samalla luokalla koulussa tämän kyseisen tyypin kanssa. Siis sen possessa olleen. Asui silloin haviksessa. Siinä oli muutama muukin Koivis/Havis akselilta. Tapauksesta jutellessa alkoi nauraa ja käski kysyä porukassa olleelta........(en laita nimiä, jos joku osaa laittaa alkukirjaimia voin kertoa pitääkö ne paikkansa) no tämä.......vain hymyili ja sanoi ettei tiedä mistä puhutaan. Välillä asiasta kysellessä saatiin kuva että posseheppu ei ollut itse kellarissa, mutta tietää mitä siellä tapahtui. Ja tämä.......oli vielä paremmin tietoinen jutusta. Tiedä sitten miten oli, aika vakuuttavasti kyllä kertoi. Ja tämä......ei puhunut koko tapahtumasta mitään.

Julperi
Neuvoja-Jack
Viestit: 515
Liittynyt: Su Marras 27, 2011 10:21 pm

Re: Havukosken kellarisurma, Jukka Karlenius, Vantaa 1.9.199

Viesti Kirjoittaja Julperi »

Lisätään vielä että tuo kirjoitus ei nyt anna sitä kuvaa mitä ne keskustelut oli. Eli on vähän vaikeaa pukea sanoiksi sitä tunnelmaa ja ilmapiirin muuttumista kireäksi. Ymmärrätte kyllä mitä tarkoitan.

Dope Boy
Axel Foley
Viestit: 2021
Liittynyt: To Marras 17, 2016 10:52 pm

Re: Havukosken kellarisurma, Jukka Karlenius, Vantaa 1.9.199

Viesti Kirjoittaja Dope Boy »

Niin siis missä ajassa se sun kaveris siinä possen jaksossa tarkalleen esiintyy?
"If you aim for a king, you better not miss"

Avatar
myrskylyhty
Harjunpää
Viestit: 320
Liittynyt: To Kesä 28, 2018 4:01 pm

Re: Havukosken kellarisurma, Jukka Karlenius, Vantaa 1.9.199

Viesti Kirjoittaja myrskylyhty »

Outo tapaus. Oikea mysteeri. Kuitenkin murhaajan on täytynyt asua samassa talossa mitä suurimmalla todennäköisyydellä. Kyllä on väärät ihmiset olleet tutkintapuolella.
"Olin sitä mieltä, että ketään ei tapeta, asiat pitää selvittää muuten." -Metsuri

Dope Boy
Axel Foley
Viestit: 2021
Liittynyt: To Marras 17, 2016 10:52 pm

Re: Havukosken kellarisurma, Jukka Karlenius, Vantaa 1.9.199

Viesti Kirjoittaja Dope Boy »

myrskylyhty kirjoitti:Outo tapaus. Oikea mysteeri. Kuitenkin murhaajan on täytynyt asua samassa talossa mitä suurimmalla todennäköisyydellä. Kyllä on väärät ihmiset olleet tutkintapuolella.
Hyvä heitto, se selittäisi miksi tekijöistä on niin vähän havaintoja.
"If you aim for a king, you better not miss"

Kardemumma

Re: Havukosken kellarisurma, Jukka Karlenius, Vantaa 1.9.199

Viesti Kirjoittaja Kardemumma »

90-luvun alku oli vaikeaa aikaa monille perheille. Olosuhteet eivät kuitenkaan olleet se laukaiseva tekijä tälle tappotyölle. Ilta alkoi ja sen ajan nuoriso vietti aikaansa siinä Sauvatiellä sijainneessa asunnossa. Tuota asunnossa ollutta porukkaa kutsuttiin myöskin nimellä: "Sauvatien hopparijengi". Keskiolutta ja muita päihteitä kului reilusti. Joku kävi myöskin ospimassa jonkinlaisen huumediilin siellä Koivykylän seisakkeella.

Tuleva yö oli hämyinen. Bilekämpästä poistui neljä miestä sekä kaksi naista, kaikki olivat juuri täysi-ikäisiä. Matka jatkui lähistölle, Virsutielle. Siellä aika kului, kunnes erään äiti tuli kotiin yövuorosta ja hääti kaikki ulos asunnosta, paitsi oman tyttärensä. Matka jatkui paalupuistoon, josta myöhemmin sitten matka jatkui sinne surmapaikan kellaritiloihin.

Kellarissa vietti aikaansa 3 henkilöä, joista kaksi on nyttemmin kuollut. Varsinaisen teon näkivät nämä kaikki kolme henkilöä. Oikeastaan mitään ei olisi edes käynyt, jos melua ei olisisi syntynyt. Melun johdosta eräs naapuri pyysi Jukkaa käymään katsomassa, mitä kellarissa tapahtuu. Siellä hän koki kohtalonsa. Hänen kaulansa viillettiin ensitöiksi auki ja samaista teräasetta sullottiin kylkiluiden väliin, joihin terä jäi lopuksi kiinni.

Uhrin poika kävi Tarhapuiston koulua, jossa kävin häntä tapaamassa vuoden 1994 alussa. Lupasin tuolloin hänelle, että saan hänen isänsä murhaajan vastuuseen teostaan. Ei se poika välttämättä edes muista tuota tapaamista, minä kyllä muistan. Kuitenkin luet tätä, koska tämä koskettaa sinua. Siinä lähellä, oli eräs rappukäytävä, josta tämä puukon omistaja haettiin joskus 90-luvun lopussa, oli minun tekosia.

Meitä oli viisi miestä. Minä löin ensimmäisenä. Sen jälkeen me potkimme häntä siinä rappukäytävässä ja revimme häntä hiuksista. Toistimme teon muutamaa vuotta myöhemmin. Moni muukin kävi häntä jatkuvasti moikkaamassa erinäisistä diileistä johtuen, enkä usko hänen koskaan eläneen teon jälkeen täysipainoista elämää.

Se "Sauvatien hopparijengi" oli käytännössä semmoista porukkaa, josta yksikään ei tähdännyt kovin korkealle elämässä, eikä heistä myöskään enää yksikään ole elossa. Se vuosia myöhemmin tapahtunut ampuminen siinä laululavan kentällä liittyi myöskin vahvasti tähän tekoon. Ampuja saattoi olla uhrin lähipiiriä...

Vastaa Viestiin