Helena Jämiäluoman murha Kankaanpäässä 1972!

Suomessa tapahtuneet vielä selvittämättömät henkirikokset
Vekku11
Jane Marple
Viestit: 1012
Liittynyt: Ma Elo 15, 2011 10:54 am

Re: Helena Jämiäluoman murha Kankaanpäässä 1972!

Viesti Kirjoittaja Vekku11 »

Olettaisin, että asiassa vois olla jotain menossa mutta dna:n kautta ei sittenkään taida tulla sellaista apua jota tarvittaisiin.
Tämän hetken tilanne ilmeisesti on, että ainakin 1 taksia tuolloin ajanut henkilö on yhä elävien kirjoissa..ja on myös niin, että ainakin yhdellä oli Helenaan ihastumista, seurustelusta en tiedä.
Siksi olis hyvin mielenkiintoista tietää taksien liikkeistä tuona yönä tai mahdollisesti löytää kyydissä olelita oletetulle murha-ajalle jolloin vois sulkea epäilyjä pois.
tottakai ihmisitä puhutaan juoruja ´ja keksittyjä juttuja, mutta harvemmin kai kenestäkään sanotaan että tappo jonkun. mut tähän hommaan on olemassa erinäisten asioitten ja yhteyksien kautta tekijäehdokas joka ei kyl oo esitelty sen paremmin raton kuin minkään muunkaan julkaisun ehdokkaana.

Avatar
On Anoi Kaa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11798
Liittynyt: To Kesä 23, 2011 8:04 pm
Paikkakunta: Syvä joki

Re: Helena Jämiäluoman murha Kankaanpäässä 1972!

Viesti Kirjoittaja On Anoi Kaa »

Urkki-lehti kirjoitti seuraavan elokuussa 1980:
Nuoren Helenan Jämiäluoman murha.jpg
Nuoren Helenan Jämiäluoman murha.jpg (225.97 KiB) Katsottu 14487 kertaa
Ironiainjektio: Mitä enemmän injektiot, sitä enemmän infektoit (tuore tutkimus). Tästä syystä virustaudit ja syövät saavat usein vallan boostaamisen jälkeen. Olkaa viisaita ja pysähtykää hetkeksi.

Vekku11
Jane Marple
Viestit: 1012
Liittynyt: Ma Elo 15, 2011 10:54 am

Re: Helena Jämiäluoman murha Kankaanpäässä 1972!

Viesti Kirjoittaja Vekku11 »

Minä kiitän kovasti tästä leikkeestä ja todella toivon, että tämä juttu joskus ratkeisi.
on edelleen hyvin mahdollista että tekijä on hengissä,ainakin jutussa epäiltynä/kuulusteltuna ollut on. Toki asian yhteydessä kuulusteltiin ilmeisesti satoja ihmisiä.
Mutta se näyttö....
niin, sitä ei sitten ole ollut tarpeeksi. toistaiseksi ainakaan.
en jaksa uskoa tekijäksi henkilöä joka viimeksi nähtiin Helenan seurassa, olen vahvasti sitä mieltä että tekijä tunsi Helenan ja mieli järkkyi kun näki hänet jonkuyn seurassa..Tekijä on tuntenut ympäristön hyvin,

Vekku11
Jane Marple
Viestit: 1012
Liittynyt: Ma Elo 15, 2011 10:54 am

Re: Helena Jämiäluoman murha Kankaanpäässä 1972!

Viesti Kirjoittaja Vekku11 »


poepporoo
Theo Kojak
Viestit: 1121
Liittynyt: Su Touko 05, 2013 10:22 am

Re: Helena Jämiäluoman murha Kankaanpäässä 1972!

Viesti Kirjoittaja poepporoo »

^Tuo viimenen juttu Suomi24 keskusteluketjussa..todellakin, miksi ei? Osa näistä selvittämättömistä henkirikoksista taitaa olla jonkin seksuaalisen erikoisuuden käsialaa. Ei nyt esim.naisten vaatteisiin pukeutuvaa miestä osata pelätä itse kohtaamisessa ja sitten alkaa epäillä syylliseksi. Motiivia tuijotetaan liian paljon. Ehkä ei ole mitään motiivia? Muuta kuin katkeruus? Kenties "veit huomion minulta, MINÄ olisin halunnut tuon samaa sukupuolta olevan pojan katsovan minuun? Minun silmiini, jotka ovat kauniimmat kuin kenenkään naispuoleisen, etkö sitä nää?"
How do you hold a moonbeam in your hand?

-The Sound Of Music - Maria (The Nuns)-

sossikran
Harjunpää
Viestit: 343
Liittynyt: Ma Loka 01, 2018 10:50 pm

Re: Helena Jämiäluoman murha Kankaanpäässä 1972!

Viesti Kirjoittaja sossikran »

Kankaanpääläisen Helena Jämiäluoman tapauksessa on puhuttu lääkäreiden juhlista kyseisenä yönä. Ymmärsin ketjun luettuani, että joku lääkäri olisi ollut kuulusteltavanakin asian tiimoilta.

Lääkäri voisikin olla yhdistävä tekijä nuorten neitojen surmissa. Ammattinsa puolesta lääkärit pääsevät uhrien lähelle ja saavat luottamussuhteessa tietoonsa näiden henkilökohtaisia asioita, esim. gynekologit.

Pienellä hakemisella löysinkin ehkä jonkinlaisen yhteyden Piikkiön (Piia Ristikankare) ja Kankaanpään välillä. Asiaan kannattaa perehtyä tarkemmin.

Avatar
dazu
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4658
Liittynyt: Pe Elo 19, 2011 4:28 pm
Paikkakunta: Tampereen puukotushoodit

Re: Helena Jämiäluoman murha Kankaanpäässä 1972!

Viesti Kirjoittaja dazu »

^Jämiäluoman surmasi joku 25-30-vuotias mies, jonka Helena tapasi tuona iltana tansseissa. Mies saattoi olla Helenalle aiemmastakin tuttu, mutta saattoi olla myös täysin uusi tuttavuus.
Jokatapauksessa nämä kaksi viettivät iltaa yhdessä ja ehtivät riidelläkin. Lopulta heidän kanssakäymisensä päättyi siihen, että mies raiskasi Helenan ja surmasi tämän hyvin raa'asti.
Itse veikkaisin tässä jotain paikallista tekijää...

En tiedä, onko Kankaanpää jotenkin erityisen herravihainen ja kahtiajakautunut kaupunki, mutta Kankaanpäästä on tosiaan kuulunut kaiketi alusta sellaisia huhuja, että tekijä olisi joku parempiosainen. Mitään kovin vahvoja perusteita en ole näille väitteille löytänyt.
Omat Kankaanpäässä 70-luvulla vaikuttaneet tuttuni eivät ole tällaisesta tapauksesta kuulleetkaan, joten ilmeisesti asia ei kuitenkaan ollut edes Kankaanpäässä mikään hirveän merkittävä juttu siihen aikaan...
Vekku11 kirjoitti:en jaksa uskoa tekijäksi henkilöä joka viimeksi nähtiin Helenan seurassa, olen vahvasti sitä mieltä että tekijä tunsi Helenan ja mieli järkkyi kun näki hänet jonkuyn seurassa..Tekijä on tuntenut ympäristön hyvin,
Vekku ei jaksa uskoa, että tämä 25-30-vuotias olisi se tekijä, mutta kummasti vaan tämä mies jätti ilmoittautumatta poliisille, eli eiköhän hän kuitenkin se tekijä tässä ole...

Siitä DNA:stahan tämän tapauksen yhteydessä kovasti puhuttiin joskus 2014 aikoihin, että tässä olisi mahdollista uudella tekniikalla saada vielä DNA. Hiljaista on kuitenkin sittemmin ollut...

Oma yleinen arvio tekijästä:
Helena ja tekijä ovat luultavasti tienneet toisensa jo ennen tuota surmailtaa. Tämä ei ole sinänsä mitenkään kummallista, koska Helena työskenteli kioskilla ja kioskilla kävi paljon ihmisiä. Hän olisi työnsä ohessa voinut jollain tasolla tutustua tähän tekijään.
Tapahtumailtana oltiin kuitenkin siinä määrin läheisiä, että heidän välilleen oli kehkeytynyt jonkinlainen riita. Ensin oltiin kohdattu tansseissa ja lähdetty sieltä ystävällisissä merkeissä... ehkä mies oli lähtenyt saattamaan Helenaa kotiin, tai jotain...
Mistään poikaystävästä tässä ei ole missään tapauksessa ollut kyse, vaan jostain tuttavasta... Mitään merkittävää sidettä näiden kahden välillä ei ole ollut, eikä heidän ole tiedetty liikkuneen yhdessä...

Sanoisin ihan maalaisjärjellä ajateltuna, että tekijä on asunut Kankaanpäässä ja, että hän on ollut tapahtuma-aikaan sinkku.
Mies on ollut luonteeltaan impulsiivinen ja väkivaltainen ja hänellä on saattanut olla seksuaalirikostaustaa. Hän ei ole ollut korkeasti koulutettu.
Suomen on ottanut otteeseensa USAsta ja Venäjältä johdettu alt-right oikeisto ja USAsta johdettu vihervasemmisto, jotka toteuttavat USAn ja Venäjän sisäpolitiikkaa Suomessa ja ovat näin tehneet Suomesta ks. maiden jatkeen ja vieneet Suomelta itsenäisyyden

sossikran
Harjunpää
Viestit: 343
Liittynyt: Ma Loka 01, 2018 10:50 pm

Re: Helena Jämiäluoman murha Kankaanpäässä 1972!

Viesti Kirjoittaja sossikran »

Onko tietoa minkä nimisiä nuorehkoja mieslääkäreitä Kankaanpään seudulla tuolloin vaikutti?

skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Re: Helena Jämiäluoman murha Kankaanpäässä 1972!

Viesti Kirjoittaja skoone »

dazu kirjoitti:^Jämiäluoman surmasi joku 25-30-vuotias mies, jonka Helena tapasi tuona iltana tansseissa. Mies saattoi olla Helenalle aiemmastakin tuttu, mutta saattoi olla myös täysin uusi tuttavuus.
...
Niinisalossa oli armeijan leivissä runsaastikin tuonikäisiä miehiä. Onkohan kokaan koskaan ajatellut tuota asiaa?
Muista lähdekritiikki!

Jaguaari
Vic Mackey
Viestit: 1942
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 7:19 pm

Re: Helena Jämiäluoman murha Kankaanpäässä 1972!

Viesti Kirjoittaja Jaguaari »

Pitkästä aikaa mielenkiintoinen ketju. Kannustan nimimerkkiä joka sanoi olevansa 100% varma isänsä syyllisyydestä jatkamaan painostusta, poliisien ja isän, vaikka sitten isää kurmuuttaen. Jos se ei ollut hän vaan useampi tekiä, asiasta tietää moni. On hyvä että tämä nostettiin pinnalle ja löytyisi asiallinen ja halukas tutkiaja joka haluaa tämän selviävän. Lukeehan tätä palstaa poliisitkin joten pidetään asia pinnalla.

Avatar
dazu
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4658
Liittynyt: Pe Elo 19, 2011 4:28 pm
Paikkakunta: Tampereen puukotushoodit

Re: Helena Jämiäluoman murha Kankaanpäässä 1972!

Viesti Kirjoittaja dazu »

skoone kirjoitti:Niinisalossa oli armeijan leivissä runsaastikin tuonikäisiä miehiä. Onkohan kokaan koskaan ajatellut tuota asiaa?
Hämärä muistikuva on, että olisin lukenut, että tässä käytiin varusmiehiä läpi. Mutta, jos tekijä on ollut 25-30-vuotias, niin kyse olisi ollut kantahenkilökuntaan kuuluneesta henkilöstä.
Kantahenkilökuntaan kuuluneiden liikkeitä on voinut olla vaikeampi selvittää...

Luulen kuitenkin, että tekijä on ollut verinen ja tapelleen näköinen sen teon jälkeen, joten jotenkin hänen on täytynyt pystyä palaamaan yöpaikkaansa herättämättä huomiota.

Ihmettelen, että eikö sieltä tansseista nyt saatu mitään havaintoja, että joku olisi voinut tunnistaa miehen Helenan seurassa, vai oliko mies yksin liikkeellä siellä tansseissa, eikä kukaan tuntenut häntä?
Suomen on ottanut otteeseensa USAsta ja Venäjältä johdettu alt-right oikeisto ja USAsta johdettu vihervasemmisto, jotka toteuttavat USAn ja Venäjän sisäpolitiikkaa Suomessa ja ovat näin tehneet Suomesta ks. maiden jatkeen ja vieneet Suomelta itsenäisyyden

Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5172
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 8:18 pm

Re: Helena Jämiäluoman murha Kankaanpäässä 1972!

Viesti Kirjoittaja Tampereen Tyttö »

Kyllikki Saarenkaan kuolemasta ei tuolloin ollut kulunut 20 vuotta. Ihmettelen että tämä on jäänyt pimeäksi.
-Takuulla, sano Tampereenlikka!

Vekku11
Jane Marple
Viestit: 1012
Liittynyt: Ma Elo 15, 2011 10:54 am

Re: Helena Jämiäluoman murha Kankaanpäässä 1972!

Viesti Kirjoittaja Vekku11 »

En nyt viime aikoina ole ehtinyt panostaa tähään juttuun niin kuin olis tarvinnu ja toisaalta motivaatio hiukan laski kun tuli seiniä vastaan.
varusmiehen tekemäksi tavallan ihan mahdollinen, varsinkin kun se varusmies saattoi olla ns liki mistä vaan ja kankaanpään seudulla ei sittemmin tämäntapaisia tapauksia ollut. mut olen ollut siinä käsityksessä' että varusmiesten osalta tarkistettiin asioita jakuulustelujakin oli, eikäs ne mahdollisesti myöhässä tulleet jo tuolloin tai oikeestaan tuolloinkin kirjattu ylös?
kantahenkilökuntaan kuuluvan tekemäksi niin mahdollinen skenaario tämäkin noin periaatteessa..
no sitte joku ulkopuolinen 25-30 v tyyppi? ei voi tietenkään täysin poissulkea mutta kankaanpää oli tuolloin ja on vähä vissiin vieläkin melkosen sisäänpäinlämpiävä paikka ja kun Helena taas oli paikallinen (Jämijärveltä) ja tunnettu (grillipimu) niin ulkopuolisen tanssittaja olis kyl ns merkattu..oli siellä toki jotain tehdasta ja ilmeisesti toripäivä torstaina, tuo tori toi porukkaa lähialueelta. sitten oli kai myös jotain katutöitä, en tiedä mistäpäin sen työntekijät tuli vai oliko paikallista työvoimaa..
Mut palaan tuohon ulkopuoliseen tekijään niin jos ja kun ilmoittautumatta ja näin olen ei oo myöskään kuulusteltu ja ikähaitarikin painuu likemmäs 30 ehkä.saattas olla liki 80 nyt. poliisi on kuitenkin 2014 ja ilmeisesti senkin jälkeen uskonut että selviää ja tekijä hengissä..
Mielenkiintoinen tuo dazun profilointi, osittain sopii hyvin mun ehdokkaaseen ja osittain ollaan sitten ihan eri linjoilla.
Koska tää mun ehdokas kyllä tunsi Helenan, mahdollisesti oli seurusteluakin tai ainakin niin että tää tyyppi oli erittäin kiinnostunut/rakastunut Helenaan. Itse asiassa myös nää työpaikat oli aika lähellä toisiaan. Tän henkilön suvussa on kyllä ollut ja on impulsiivisia tyyppejä. väkivaltaakin. raiskauksista ei oo tietoa. mustasukkasuus saattaa leimahtaa väkivaltasuutena ulos. Tapahtumaaikaan ei ole ollut korkeasti koulutettu eikä ilmesesti sen jälkeenkään. tosin ihan menestyvä bisnestä harjoittanut...
Tilanne on siis se, että muutama henkilö mun lisäksi pitää tätä ehdokastani erittäin mahdollisena tekijänä..harmi että hän jolta olis todennäköäsesti saanu asiaan parhaiten lisävaloa on yläkerrassa jo. tämä henkilö ja ehdokas olivat aika ajoin tekemisissä keskenään ja mää en jaksa millään uskoa että olis levittänyt tätmäntapasta infoa vailla mitään totuuspohjaa. ei savua ilman tulta.
Olen miettinyt että tunnustiko jopa tai sitten niin hullulta kuin se kuulostaakin niin olis unissaan huudellu asiasta jotain. suvussa on näitä unissapuhelijoita.
vähän sekava kirjotus mutta jotain kuitenkin.

Vekku11
Jane Marple
Viestit: 1012
Liittynyt: Ma Elo 15, 2011 10:54 am

Re: Helena Jämiäluoman murha Kankaanpäässä 1972!

Viesti Kirjoittaja Vekku11 »

Voi tietty ĺaittaa mulle yksityisviestiäkin jos jollain olis tähän jotain mutta ei mielellään paa sitä tänne palstalle.
Harmi kyllä' et tapaukseen liittyen on suht nuukasti tarjolla esim kuva-aineistoa.. mutta tiettyjä juttuja noista vois yrittää päätellä. Eräässä kuvassaa surmapaikalta on renkaanjäljet jotka mahdolliesti sopis siihen, että uhrin päältä on osin ajettu tai toisaalta raahattu maata pitkin.
En osaa tarkkaan sanoa että missä kunnossa kroppa oli, takoitan sitä että tekijä ei välttämättä ole ollut yltä päältä veressä.
Tekoväline? ensisijainen kuolinsyy kallovamma. Niin, onko tuolla puistossa ollut sattumalta sopiva kivi jos uhria on roudattu tunnekuohussa? poliisi ei ilmeisesti ole paljastanut tekovä'linettä mutta jotyenkin olen ymmärtänyt että kiveä ei pidetä ensisijaisena vaihtoehtona..Tuohon aikaan oli kaiketi jonkin verran takseihin kohdistuneita ryöstöjä ja muuta väkivaltaa, ts. niissä saattoi olal vakiovarusteena jotain puolustusvälinettä. olisko tämmöstä voinut käyttää ko tilanteesa, varmaan mahdollista.
Miksi piti myös surmata, eikä pelkkä raiskaus olisi riittänyt? Mikä sai tekijän tekemään noin raa`an tempun? miksi esim joku yhden illan tuttavuus tekisi näin? ennemmin kallistun sille kannalle etä tekijä sittenkin oli tuttu joka mustasukkaisuuspuuskassa ei pystynyt hillitsemään tekoaan-Vaatinut kyllä kovaa päätä jos (ja kun) jäi asumaan seudulle. Omalaatuista mielenlaatua. psykopaattisuutta tai jotain mitä ei tunista kuin Lauerma tai joku muu alan asiantuntija.
ja kuten sanottua tän mun ehdokkaan suvussa on kyllä hyvinkin outoja juttuja ja sitä väkivaltaakin. olkoonkin että suurin osa on kaiketi suht moitteettomasti olleet. Mut semmonen "mun tekemisiin puuttuminen" on joillekin kovin punanen vaate. siinä voi heikompi lentää seinälle. eikä sitä anteeksi pyydellä.

sossikran
Harjunpää
Viestit: 343
Liittynyt: Ma Loka 01, 2018 10:50 pm

Re: Helena Jämiäluoman murha Kankaanpäässä 1972!

Viesti Kirjoittaja sossikran »

Onko varmaa että Helena oli todella raiskattu? Entä jos Helena menehtyi pieleen menneeseen gynekologiseen toimenpiteeseen ja kuolema lavastettiin seks rikokseksi. Olen hakenut Helenaa ja Piia Ristikankaretta yhdistäviä tekijöitä ja mahdollisesti löytänytkin sellaisen. Ellen ihan väärässä ole eräs tietty edesmennyt gynekologi liittynee vahvasti molempiin paikkakuntiin. Nimeä en tähän laita. Kukin kyllä löytää helposti jos vähänkään etsii. Melkoinen sattuma?

Vastaa Viestiin