Sisko Liisa Lehtisen surma Riihimäellä 6.8.1974

Suomessa tapahtuneet vielä selvittämättömät henkirikokset
Saila Noel
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 11
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 2:32 pm

Sisko Liisa Lehtisen surma Riihimäellä 6.8.1974

Viesti Kirjoittaja Saila Noel »

Liisa Lehtinen 32 v. puukotettiin Eteläisellä Asemakadulla lähellä Vantaanjoen siltaa hänen palatessaan puolen yön aikaan kotiinsa työpaikaltaan Ravintola Keitaasta. Liisa oli myös psykologian opiskelija. Työmatka alkoi osoitteesta Keskuskatu 8 kävellen aseman ohi ja sen piti päättyä sinä yönäkin Erkyläntielle Patastenmäkeen.
Liisalla oli suurehko summa rahaa mukana seuraavana päivänä alkavaa lomamatkaa varten, mutta rahoja ei oltu viety.
Olin itse silloin 16-vuotias riihimäkeläistyttö ja olen vasta muutama vuosi sitten kertonut poliisille tietoni samoihin aikoihin tapahtuneista minuun kohdistuneista ahdisteluista. Surman jälkeen ahdistelijani katosi.
Pyytäisin riihimäkeläisiä muistelemaan ja kertomaan muistoistaan minulle vaikka yksityispostilla. Liisa ei ansainnut tällaista kohtaloa eikä koskaan ole myöhäistä selvittää asiaa.
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17104
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Erittäin mielenkiintoinen tapaus, johon minulla on olemassa joitakin tuonaikaisia artikkeleita, mutta jahka saan ne selvitettyä, niin kerron lisää.

Aiheesta on tosin jo aloitettu ketju Testit ja kyselyt - osastolla... http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic.php?t=294 mutta se on niin sekava ja huonosti hedelmää kantanut, että nyt tekisi mieli muuttaa koko ketju tämän aloituksen alle ja poimia osa tuon mainitun osion parhaista tämän jutun yhteyteen.

Oikein hyvä kun aloitit tästä aiheesta selkeän ketjun. Ja ennen kaikkea ilman omituisia arvoituksia ja hymiöiden kylvämistä. Vaikka tuon aiemman osion aloittaja onkin kuulemma hieno mies jolla on oma tyylinsä, niin jokin tolkku pitää jutuissa olla.

Palaan asiaan.
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17104
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

No niin, juttu on etusivulla, kuten joku jo huomasikin. Joitakin tarkennuksia; tuo mainittu Hullu-Holopainen, oikeammin Pentti Juhani Holopainen ei siis voinut olla se Plymouthin kuljettaja, sillä vuonna 1960 hän olisi ollut vasta 10 tai 11-vuotias, eikä siis myöskään Bodomin epäilty.

Holopaista olivat epäilleet tekijäksi tutkimusten johtaja Pelttari sekä ylikonstaapeli Reino Voutilainen.

Holopaisen kertoman mukaan "pidätettyinä olivat monet muutkin", eli kaiketi tuossa surmassa tehtiin kuitenkin useampia pidätyksiä kuin vain noiden mainittujen autojen kuljettajat. Saatavilla olevat lehtileikkeet olivat surmasta kuitenkin vain kuukauden ajan eteenpäin, joten kaikkea tietoa asiasta ei ole (vielä) saatu.

Seura - lehdessä olleen artikkelin lopussa Sisko-Liisan äiti toteaa; "Toivoisin, että tekijä saataisiin pian kiinni... Sisko-Liisaa se ei enää tuo takaisin, ainoata lastani".
Peräkylän Maigret
Javier Pena
Viestit: 1846
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 11:17 pm
Paikkakunta: Pariisi

Viesti Kirjoittaja Peräkylän Maigret »

Äärimmäisen surullinen ja ikävä tapaus.

Miksi poliisi ei ole kyennyt tapausta selvittämään ? Onko edes yritetty vai onko vain luovuttu liian helpolla ja tapauksen prioriteetti pudotettu, kun ensimmäiset toimenpiteet eivät tuottaneet tulosta ? Saamattomuutta vai tehottomuutta ?

Miten voi olla mahdollista, että pelastushenkilökunta ei ole kyennyt erottamaan puukotuksen uhria yliajon uhrista ? Tökeröä toimintaa, josta olisi tullut nostaa syyte virkavirheestä, mutta tuskinpa 70-luvun Kekkoslovakiassa semmoiseen ryhdyttiin. Jos olisi heti havaittu, että tytössä on useita teräaseen pistoja, niin ajojahti oltaisiin voitu käynnistää välittömästi yöllä. Jopa nopea koiran käyttö pensaikosta pois vievien jälkien perässä olisi saattanut tuottaa lisätietoa ? Nyt tämä "väärästä diagnoosista" johtunut tekijän aikaetumatka on voinut aiheuttaa jopa sen, että etumatka on venynyt aina 34 vuodeksi . Vielä pahempi moka kuin David Hollowayn tapauksessa, jossa saattaa jopa ymmärtää virheellisen alkupäättelyn.

Tekijän motiivi ei ole ainakaan voinut olla ryöstö, koska uhrilla oli suuri summa käteistä, jota ei oltu viety. 1000 markkaa olisi nykyarvossaan ainakin sama määrä euroja.

Rikospaikan lähelle oli asuintalo vain 50 metrin päässä. Oli loppukesän aika ja ikkunoita varmasti pidettiin avoinna. Miksi kukaan ei ollut kuullut mitään avunhuutoja ? Olisiko tieten tahtoen väijymään jäänyt tekijä uskaltanut valita paikkaansa näin lähellä asutusta ?

Joutuiko uhri vain sattumalta kohteeksi ? Vai oliko teko suunnattu nimenomaan tätä henkilöä vastaan ? Miksi ? Oliko ravintolassa sattunut jotain poikkeuksellista tuona iltana ?

Oliko uhrilla vihamiehiä tai -naisia ? Seurusteliko uhri ? Oliko lopettanut juuri suhteen ?

Oliko tekijä mielisairas, jonka elokuun täysikuu oli saanut raiteiltaan ? Oliko tekijä juuri vapautunut vanki ? Oliko Riihimäen keskusvankilasta vapautunut edellisinä päivinä tämän tyyppisiä väkivaltarikollisia ?

Kysymyksiä ilman vastauksia jo yli kolmen vuosikymmenen ajan.
merzi
Hetty Wainthropp
Viestit: 466
Liittynyt: Ti Touko 15, 2007 9:51 am

Viesti Kirjoittaja merzi »

Doctor Lecter kirjoitti:Erittäin mielenkiintoinen tapaus, johon minulla on olemassa joitakin tuonaikaisia artikkeleita, mutta jahka saan ne selvitettyä, niin kerron lisää.

Aiheesta on tosin jo aloitettu ketju Testit ja kyselyt - osastolla... http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic.php?t=294 mutta se on niin sekava ja huonosti hedelmää kantanut, että nyt tekisi mieli muuttaa koko ketju tämän aloituksen alle ja poimia osa tuon mainitun osion parhaista tämän jutun yhteyteen.

Oikein hyvä kun aloitit tästä aiheesta selkeän ketjun. Ja ennen kaikkea ilman omituisia arvoituksia ja hymiöiden kylvämistä. Vaikka tuon aiemman osion aloittaja onkin kuulemma hieno mies jolla on oma tyylinsä, niin jokin tolkku pitää jutuissa olla.

Palaan asiaan.
:D .Tolkku sikseen ja huomion herättäminen keinolla millä hyvänsä, eikö?
Hyvä että jaksoit kirjoitella juttua. Unohdit koiran?. Hyvinkäälläkin operoi
joku ihme PL lokero treffikyselijä, tyttöjen kanssa teki treffejä milloin mihinkin. Postikortteja lähetteli tai vei itse paikalle.

Miten suuri voikaan olla äidin murhe, välittävän murhe.
Välittäminen, voimista suurin .
Löytää pahantekijän löytää lyöjän.
Löytää pahantekijän sielun, ohjata kohden luojan.
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17104
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

merzi kirjoitti: :D .Tolkku sikseen ja huomion herättäminen keinolla millä hyvänsä, eikö?
Hyvä että jaksoit kirjoitella juttua. Unohdit koiran?. Hyvinkäälläkin operoi
joku ihme PL lokero treffikyselijä, tyttöjen kanssa teki treffejä milloin mihinkin. Postikortteja lähetteli tai vei itse paikalle.
Hyvä kuitenkin kun toit jutun aikoinaan esille. Se toi mieleen tuon Seura-lehdestä silloin lukemani artikkelin. Koira? En löytänyt mainintaa ao. eläimestä liittyen ko. tapaukseen.

Olisivatko nuo pahoinpitelyvammat olleet sellaisia, että ensimmäisenä paikalle osunut poliisi kuittasi ne yliajossa tulleeksi ja vielä kun uhri oli tiellä, niin lähtivät väärästä oletuksesta. Alueella liikkuvat autot - ne molemmat kaksi - saivat ehkä liikaakin huomiota, sillä puskaraiskaaja tuskin jätti autoaan - jos nyt ylipäätään autolla liikkui - lähistölle, eikä ainakaan pyrkinyt sillä poistumaan kovaa vauhtia johonkin suuntaan. Tutkinta lähti heti alkumetreillä väärään suuntaan. Aivan kuten Bodomilla, jossa murhaajaa etsittiin tehoratsioissa Helsingin pimeistä peliluolista ja pitäydyttiin siinä uskossa, että tekijä olisi mielisairaalasta tai vankilasta karannut hörhö.

Surmaa edeltävänä iltana ravintolassa ei ollut tansseja, joten tuo siellä ollut asiakaskunta oli ehkä normaalia pienempi ja helpommin selvitettävissä.

"Yliajon" paljastuttua surmateoksi, poliisit niittivät tuon tienvarren pusikot, löytääkseen jotain.

EDIT: typo
Viimeksi muokannut Doctor Lecter, Pe Heinä 04, 2008 10:17 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5184
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 8:18 pm

Viesti Kirjoittaja Tampereen Tyttö »

Uhrilta ei siis ollut ryöstetty ainakaan rahaa. Olikohan surmaaja ottanut mitään ns "voitonmerkkiä" tai yleensä vienyt tytöltä mitään?

Raiskausta kai ei ollut myöskään tapahtunut?

Voisiko surmaaja olla myös mustasukkainen nainen?
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
merzi
Hetty Wainthropp
Viestit: 466
Liittynyt: Ti Touko 15, 2007 9:51 am

Viesti Kirjoittaja merzi »

Poliisit joutuivat lopettamaan Sisko-Liisan koiran Snautserin (totteli vain emäntäänsä) koska ulvoi
vain ja oli rauhaton eli koira oli vaistonnut emäntänsä kuoleman jo varmaan
kuin muut tapauksesta tiesivätkään.
Viimeksi muokannut merzi, Su Heinä 06, 2008 12:57 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saila Noel
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 11
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 2:32 pm

Viesti Kirjoittaja Saila Noel »

Kun surmaaja tuli pusikosta pois, hän törmäsi naispuoliseen sanomalehdenjakajaan, joka pelästyi tummaa miestä ja kääntyi pyörällään ajaen pois polulta tietämättä silloin mitä oli tapahtunut hetkeä aikaisemmin. Tämä nainen pelkäsi loppuelämänsä, koska mies oli nähnyt hänet. Olen keskustellut hänen silloisen työkaverinsa kanssa enkä kyseenalaista tietoja ollenkaan. Nainen muutti pois Riihimäeltä muutama vuosi surman jälkeen.
Peräkylän Maigret
Javier Pena
Viestit: 1846
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 11:17 pm
Paikkakunta: Pariisi

Viesti Kirjoittaja Peräkylän Maigret »

Saila Noel kirjoitti:Kun surmaaja tuli pusikosta pois, hän törmäsi naispuoliseen sanomalehdenjakajaan, joka pelästyi tummaa miestä ja kääntyi pyörällään ajaen pois polulta tietämättä silloin mitä oli tapahtunut hetkeä aikaisemmin. Tämä nainen pelkäsi loppuelämänsä, koska mies oli nähnyt hänet. Olen keskustellut hänen silloisen työkaverinsa kanssa enkä kyseenalaista tietoja ollenkaan. Nainen muutti pois Riihimäeltä muutama vuosi surman jälkeen.
Lehdenjakaja lienee kuitenkin ilmoittanut viranomaisille havaintonsa.

Onko Riksussa mitään huhuja kuka mahtaisi olla tekijä ja mikä motiivi ? Edes kova vihjepalkkiokaan ei näytä tuoneen tulosta.
merzi
Hetty Wainthropp
Viestit: 466
Liittynyt: Ti Touko 15, 2007 9:51 am

Viesti Kirjoittaja merzi »

Olin itse silloin 16-vuotias riihimäkeläistyttö ja olen vasta muutama vuosi sitten kertonut poliisille tietoni samoihin aikoihin tapahtuneista minuun kohdistuneista ahdisteluista. Surman jälkeen ahdistelijani katosi.

Mitä silloin tapahtui? Se tuskin ei ole salaisuus! oletko totta vai valehtelija?
papillon
Perry Mason
Viestit: 3635
Liittynyt: Su Joulu 23, 2007 12:12 pm
Paikkakunta: Ei kenenkään maa.

Viesti Kirjoittaja papillon »

merzi kirjoitti:Olin itse silloin 16-vuotias riihimäkeläistyttö ja olen vasta muutama vuosi sitten kertonut poliisille tietoni samoihin aikoihin tapahtuneista minuun kohdistuneista ahdisteluista. Surman jälkeen ahdistelijani katosi.

Mitä silloin tapahtui? Se tuskin ei ole salaisuus!

Olitko sinäkin merzi siis 16 vuotias ja ahdisteltu? Aikamoinen sattuma kun nimimerkki Saila Noel on kokenut saman kohtalon. :shock:
Saila Noel
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 11
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 2:32 pm

Viesti Kirjoittaja Saila Noel »

Valheella ja huumorilla ei ole sijaa kun on kyse murhasta.
Kerroin KRP:lle ahdistelijastani enkä tunnistanut häntä minulle näytetyistä valokuvista. Tutkin Riihimäen Sanomia kirjastossa murhan jälkeiseltä ajalta ja näin viittauksen "sanomalehdenjakajaan joka ei koskaan ilmoittautunut". Voisiko surmaaja olla lehdenjakaja? Ahdistelijani pääsi rappukäytävään perässäni vaikka olin vetänyt oven kiinni. Kenellä voisi olla avain? Lehdenjakajallako? Löysin lehdessä mainitun lehdenjakajan ikääntyneen työtoverin, joka kertoi minulle kaiken kuulemansa. Lehdenjakaja olikin nainen, joka oli omien sanojensa mukaan törmännyt Liisan surmaajaan. Ilmoitin KRP:lle nämä tiedot ja ihmettelivät miten olin löytänyt ne. En tiedä ottivatko yhteyttä nyt jo kuolleen lehdenjakajan työtoveriin. Jäljittäessäni miestä törmäsinkin vahingossa kertomukseen todistajasta.
Saila Noel
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 11
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 2:32 pm

Viesti Kirjoittaja Saila Noel »

Olen kysellyt riihimäkeläisiltä juoruista. Jotain valtion viraston päällikköä oli epäilty vahvasti ja jossain junavaunuissa yöpynyttä nuorta miestä myös. Luulen, että Liisalla ei ollut miessuhteita, jotka olisivat voineet johtaa kolmiodraamaan. Tuskin Liisa oli henkilönä tekijän kohde.
Peräkylän Maigret
Javier Pena
Viestit: 1846
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 11:17 pm
Paikkakunta: Pariisi

Viesti Kirjoittaja Peräkylän Maigret »

Saila Noel kirjoitti:Olen kysellyt riihimäkeläisiltä juoruista. Jotain valtion viraston päällikköä oli epäilty vahvasti ja jossain junavaunuissa yöpynyttä nuorta miestä myös. Luulen, että Liisalla ei ollut miessuhteita, jotka olisivat voineet johtaa kolmiodraamaan. Tuskin Liisa oli henkilönä tekijän kohde.
Onko mitään erityisiä syitä miksi tuota päällikkömiestä epäillään ? Ei ole oikein yleinen asema tämän tyyppiseen rikokseen.

Toisaalta uhrilta ei oltu viety omaisuutta toisin kuin esim. kaikissa Helsingin alueen selvittämättömissä naisiin kohdistuneissa henkirikoksissa (ns. kellarisurmat ). Uhrilla oli kuitenkin huomattava summa rahaa, nykyarvossa 850 euroa. Tekijä ei siis ainakaan ollut ryöstöaikeissa.
Vastaa Viestiin