Rikoksen täyttymyksen merkit

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

jenni82
Agentti Scully
Viestit: 676
Liittynyt: To Huhti 17, 2008 1:28 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Rikoksen täyttymyksen merkit

Viesti Kirjoittaja jenni82 »

Elikkäs kyselen tällasta. Vuosi sitten frendini erosi muksunsa isästä ja annoin hänelle käyttööni kerran mun facebookin tunnarit jotta pääsi kirjoittaa sille eksälleen jtn ko oli hänet blogannut. Nyt eilen kävi ilmi että tää mun ns. frendini on käynyt lukemassa mun ja mun toisten frendien luottamuksellisia keskusteluita ja kertonut juttua yhdelle toiselle tyypille josta siellä on puhuttu, Mä en siis ikinä ole antanut lupaa mennä mun henk.koht juttuja lukemaan tai muutenkaan kirjautumaan sinne ilman mun lupaa. Voinko siis tehdä rikosilmoituksen tästä. Tää muija aina sanoo olevansa aikuinen ja nyt tahdon sen kantavan vastuun siitä.

Mä en tiedä kuinka monta kertaa se on lueskellut mun juttujani salaa mutta tiedän hänen menneen samalla lailla eksänsä sähköpostiin ja poistaneensa sieltä juttuja kuten kuvia yms.

Jenni kiittää ja kuittaa!
Life. It´s just fucking thing after nother...
eyes
Harjunpää
Viestit: 305
Liittynyt: Ti Helmi 03, 2009 12:15 am

Re: Rikoksen täyttymyksen merkit

Viesti Kirjoittaja eyes »

Kuvittelisin, että kun olet itse antanut salasanasi etkä ole sitä vaihtanut sen jälkeen, kun kaverisi käytti luvallisesti facebook-profiiliasi, niin tämä on vähän niin kun "oma moka"?
Damien
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5197
Liittynyt: Ti Marras 11, 2008 1:26 pm
Paikkakunta: Karvatunturi aka käpykumpu
Viesti:

Re: Rikoksen täyttymyksen merkit

Viesti Kirjoittaja Damien »

eyes kirjoitti:Kuvittelisin, että kun olet itse antanut salasanasi etkä ole sitä vaihtanut sen jälkeen, kun kaverisi käytti luvallisesti facebook-profiiliasi, niin tämä on vähän niin kun "oma moka"?
Korjatkaa jos olen väärässä mutta sähköpostit, facebook-viestit yms. kuuluvat kirjesalaisuuden piiriin.

Tässähän jenni on lainannut tunnuksiaan tuolla käymistä varten, ei yksityisten viestien lukemiseen.
Jos nyt siis kuvitellaan vaikkapa että lähdet käymään lomalla ja pyydät kaveriasi noutamaan postisi
laatikosta ja ehkä lukaisemaan ne, ei tällä ole oikeutta jatkaa luonnollisestikaan toimiaan lomalta
palattuasi.
"Aika kulkee, kellot laukkaa. Monta raukkaa, hauta haukkaa.
Ennen iltaa, siis kulje siltaa mut varo murhamiesten kiltaa.
Varo liittymästä heihin jotka usko eivät enää mihinkään."
jenni82
Agentti Scully
Viestit: 676
Liittynyt: To Huhti 17, 2008 1:28 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Rikoksen täyttymyksen merkit

Viesti Kirjoittaja jenni82 »

Juu siis tarkotin just niinko Damien sanoi. En siis antanut lupaa mennä lukemaan yksityisiä keskusteluita enkä uudestaan kirjautua mun profiiliin.
Life. It´s just fucking thing after nother...
Damien
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5197
Liittynyt: Ti Marras 11, 2008 1:26 pm
Paikkakunta: Karvatunturi aka käpykumpu
Viesti:

Re: Rikoksen täyttymyksen merkit

Viesti Kirjoittaja Damien »

jenni82 kirjoitti:Juu siis tarkotin just niinko Damien sanoi. En siis antanut lupaa mennä lukemaan yksityisiä keskusteluita enkä uudestaan kirjautua mun profiiliin.
Sitten ei muuta kuin poliisilaitokselle. Tuomiona ei kyllä ole muuta kuin pienet sakot.

Mun vinkki on että mainitset yhteisille kavereillenne asiasta sekä lyöt ns. välit poikki tähän sankariin.
Ai niin... Olethan muistanut vaihtaa salasanasi? :wink:
"Aika kulkee, kellot laukkaa. Monta raukkaa, hauta haukkaa.
Ennen iltaa, siis kulje siltaa mut varo murhamiesten kiltaa.
Varo liittymästä heihin jotka usko eivät enää mihinkään."
jenni82
Agentti Scully
Viestit: 676
Liittynyt: To Huhti 17, 2008 1:28 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Rikoksen täyttymyksen merkit

Viesti Kirjoittaja jenni82 »

Damien kirjoitti:
jenni82 kirjoitti:Juu siis tarkotin just niinko Damien sanoi. En siis antanut lupaa mennä lukemaan yksityisiä keskusteluita enkä uudestaan kirjautua mun profiiliin.
Sitten ei muuta kuin poliisilaitokselle. Tuomiona ei kyllä ole muuta kuin pienet sakot.

Mun vinkki on että mainitset yhteisille kavereillenne asiasta sekä lyöt ns. välit poikki tähän sankariin.
Ai niin... Olethan muistanut vaihtaa salasanasi? :wink:
No joo mä vaihdoin sen eilen kun tää juttu tuli ilmi. Muistin myös kertoa tästä eteenpäin :)

Harmittaa niin perkeleesti tää homma ja se kuinka vittumaisia on ihmiset jotka luulemme tuntevamme :evil:
Life. It´s just fucking thing after nother...
Damien
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5197
Liittynyt: Ti Marras 11, 2008 1:26 pm
Paikkakunta: Karvatunturi aka käpykumpu
Viesti:

Re: Rikoksen täyttymyksen merkit

Viesti Kirjoittaja Damien »

Kannattaa kuitenkin muistaa että tuo ns. rikoskin pitää jollain todistaa.
Kertomasi mukaan siellä olisi se teoreettinen mahdollisuus että kaverisi, jonka kanssa olet
fb:ssä noita keskusteluja käynyt, olisi vuotanut sen tälle henkilölle jota nyt syytät.
"Aika kulkee, kellot laukkaa. Monta raukkaa, hauta haukkaa.
Ennen iltaa, siis kulje siltaa mut varo murhamiesten kiltaa.
Varo liittymästä heihin jotka usko eivät enää mihinkään."
jenni82
Agentti Scully
Viestit: 676
Liittynyt: To Huhti 17, 2008 1:28 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Rikoksen täyttymyksen merkit

Viesti Kirjoittaja jenni82 »

Damien kirjoitti:Kannattaa kuitenkin muistaa että tuo ns. rikoskin pitää jollain todistaa.
Kertomasi mukaan siellä olisi se teoreettinen mahdollisuus että kaverisi, jonka kanssa olet
fb:ssä noita keskusteluja käynyt, olisi vuotanut sen tälle henkilölle jota nyt syytät.
Käry kävi kun tää K joka oli mennyt mun juttuja lukemaan yhdelle J:lle josta siellä oli puhuttu. Ja tää K oli kertonut lukevansa niitä suoraan mun yksityisviesteistäni. Mä olen puhunut tän J:n kanssa tästä joka siis vedettiin tän K:n takia mukaan koko asiaan. Ilmoitin tänään tälle J:lle myös että kun ilmoituksen teen ni hänen nimensä tulee myös ilmi ja se oli hänelle ok. Tässä on myös se että meidän välillä on tän K:n kanssa yli 300km eli hän on kirjautunut helsingistä ja mä kirjaudun keski-suomesta. Sain myös tietää että on ennenkin mennyt muiden sivuille kuten eksänsä profiiliin ja siellä lukenut juttuja, eksä oli vaihtanut salasanat ko tajunnut K:n temput.
Life. It´s just fucking thing after nother...
Peräkylän Maigret
Javier Pena
Viestit: 1846
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 11:17 pm
Paikkakunta: Pariisi

Re: Rikoksen täyttymyksen merkit

Viesti Kirjoittaja Peräkylän Maigret »

Jos ei tuosta muuta haittaa ole kuin mielipahaa aiheutunut niin harkitsisin ennen kuin alkaisin käräjöimään.

Tämän voi ottaa myös kokemuksena joka antaa toimintamallin tulevaisuuteen.

Oppia ikä kaikki.
Sten
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 92
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 11:13 am

Re: Rikoksen täyttymyksen merkit

Viesti Kirjoittaja Sten »

Onko se liian hankalaa ihmisille ymmärtää, että salasanat ja omat käyttäjätunnukset kannattaa pitää ihan omana tietonaan eikä jaella pitkin ja itkeä sitten.

Ei tulisi mieleen todellakaan luovuttaa salasanoja edes parhaille kavereille, kyllä sitä aina vaihtoehtosia keinoja on viestitellä jollekin vaikka oliskin blokattu, ja jos on blokattu niin ehkä siitäkin pitäis jotain ymmärtää.

Mun mielestä ton voi laittaa oman tyhmyyden/ajattelemattomuuden piikkiin ja olla ilonen ettei oo sen pahemmin käyny, ja jatkossa sit muistaa olla vähän tarkempi.
Oikeusjutut helposti vaan vie kaikkien aikaa ja vaivaa. Ja jos tosiaan ite on luovuttanut salasanansa niin en usko että ne sitä oikeusjuttua kovin vakavasti ottavat..
murjaani
Martin Beck
Viestit: 796
Liittynyt: Ma Elo 15, 2011 5:09 pm

Re: Rikoksen täyttymyksen merkit

Viesti Kirjoittaja murjaani »

Jälkiviisaus on ärsyttävää, mutta ota rutiiniksi että vaihdat säännöllisesti salasanat. Vaikka kuun alussa aina vaihdat kuukauden tunnuksen salasanan loppuun (sala10 -> sala11) tai muuta helppoa. Ja jos jostakin syystä pitää tunnukset antaa toiselle niin aina istunnon jälkeen vaihtoon.

Kyseenalaistan myös sen että antaa toisen viestittää omissa nimissä. Ja sen, että auttaa kiertämään teknisiä henkilöön kohdistettuja esteitä. Mitä ikinä se nainen on kirjoittanut, se on sinun nimissäsi.

Älä helvetissä tuhlaa poliisin aikaa tuommoiseen. Tee itse ryhtiliike salasanojen suhteen ja homma on bueno.
Vastaa Viestiin