Pitäisikö verotietojen julkaiseminen kieltää?

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Pitäisikö verotietojen julkaiseminen kieltää?

Ei
8
35%
Kyllä
15
65%
 
Ääniä yhteensä: 23

Aariel
Vic Mackey
Viestit: 1955
Liittynyt: Pe Huhti 20, 2007 12:02 pm

Pitäisikö verotietojen julkaiseminen kieltää?

Viesti Kirjoittaja Aariel »

Verotietojen julkaiseminen saatetaan kieltää
23.1.2008 5:38

Kansalaisten verotietojen julkaiseminen tiedotusvälineissä saatetaan kieltää Suomessa kokonaan.

Korkein hallinto-oikeus on pohtinut verotietojen julkaisemisen perusteita ja pyytänyt EY-tuomioistuimelta ennakkoratkaisua asiassa. Sanomalehti Keskisuomalaisen mukaan EY järjestää asiassa suullisen käsittelyn 12. helmikuuta. KHO tekee oman päätöksensä ennakkoratkaisun pohjalta.

Kyse on satakuntalaisen yrityksen julkaisemasta Veropörssi-lehdestä, joka listasi paikkakunnittain yli miljoonan ihmisen tulot ja varallisuuden julkisista verotiedoista. Yritys myi tiedot eteenpäin Fonectalle, joka kauppasi tietoja maksullisina tekstiviesteinä. Tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio vei asian oikeuteen, sillä hänen mukaansa kyse ei ollut enää journalistisesta toiminnasta.

Useimmissa EU-maissa tiedotusvälineet eivät voi julkaista veronmaksajien ansio- ja pääomatulotietoja samalla tavalla kuin Suomessa. Keskisuomalaisen haastattelema Julkisen sanan neuvoston puheenjohtaja Pekka Hyvärinen puolustaa verotietojen julkisuusperiaatetta. Hän kuitenkin myöntää, että verotietojen julkaisukriteerit ovat eri puolilla maata erilaiset. Pienemmissä kunnissa vähävaraisempienkin verotiedot joutuvat helposti julkaistujen listalle.
Aariel
Vic Mackey
Viestit: 1955
Liittynyt: Pe Huhti 20, 2007 12:02 pm

Viesti Kirjoittaja Aariel »

Milestäni on typerää, miten niitä julkasitaan. Ei sen luulisi olevan koko Suomen asia mitä kukin tienaa! Muistan, kun jo lapsena tätä ihmettelin, muutenkin palkka-asiat oli jotenkin niin salaisia.
Porukka ostaa hirveillä hinnoilla oman alueensa verotiedot ja siitä pläräilee kuka saa kuinkakin paljon rahaa. Itseäni ei voisi vähempää kiinnostaa, tiedän tasan niiden ihmisten palkat kenen tarviikin tai haluan tietää.. Perhe, kaverit, työkaverit jne.. Ja sama niinpäin, ne keitten tarvii tietää kuinka paljon itse tienaan, niin ne sen jo tietävät.
En ymmärrä koko juttua..
Aariel
Vic Mackey
Viestit: 1955
Liittynyt: Pe Huhti 20, 2007 12:02 pm

Viesti Kirjoittaja Aariel »

Tein ensin, ajattelin vasta sitten.. Kuuluisikohan tämä Gallup -osastolle sittenkin? Forgive me, olen väsynyt :oops:
Tiina
Sherlock Holmes
Viestit: 7241
Liittynyt: Ti Touko 01, 2007 6:48 pm
Paikkakunta: Suomessa ollaan.

Viesti Kirjoittaja Tiina »

Jep.
Aiheuttaa turhaa kateutta tai vahingoniloa.
Aariel
Vic Mackey
Viestit: 1955
Liittynyt: Pe Huhti 20, 2007 12:02 pm

Viesti Kirjoittaja Aariel »

En oikeasti ymmärrä niitä ihmisiä, jotka hullun lailla niitä lehtiä ostavat ja niitä muuten menee paljon! Sieltä sitten kauhistuttavan määrän joukosta luetaan mitä kukin tienaa. Huhhuh ja puh. Varmaan pienemmillä paikkakunnilla yleisempää, kuin suurilla. Kylissä, joissa kaikki tuntee kaikki, lehtien menekki on varmasti huimaava.
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

En kyllä keksi mitään syytä sille, miksi verotietojen pitäisi olla julkisia. Viranomaisilla, jotka niitä johonkin tarvitsevat (esimerkiksi poliisi sakottaessaan :D), on pääsy tietoihin, kenellekään muulle ne eivät kuulu. Joku on saanut hyvän idean kääriä rahaa vetoamalla ihmisten uteliaisuuteen, mutta moiset tiedot eivät todellakaan kuulu naapureille.

En ylipäätään tajua, minkä takia näin naurettavaa asiaa pitää pohtia ihan EY-tasolla. Mielestäni on päivän selvää, etteivät yksityisten ihmisten (siinä missä julkisuudenhenkilöidenkään) palkka-asiat vain kerta kaikkiaan kuulu muille.

Halveksun kaikkia, jotka kyseisiä listoja seuraavat naapurejaan ja tuttujaan etsien. Terveisiä perseestä vaan teillekin.
EuroJR
Jessica Fletcher
Viestit: 3334
Liittynyt: Ma Maalis 26, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Costa del Crime

Viesti Kirjoittaja EuroJR »

Mun mielestä kieltäminen tulisi kieltää. Jos ei halua lukea noita, ei tarvitse.
Annie W
Harjunpää
Viestit: 325
Liittynyt: Pe Loka 12, 2007 5:58 pm

Viesti Kirjoittaja Annie W »

Vastasinpa että kyllä, pitäisi kieltää. Itselleni on kuitenkin ihan sama, minua ei toisten rahat tai verot kiinnosta eikä kiinnosta sekään, kyttääkö joku mun tietoja (no niissä ei paljon näkemistä olekaan).

Mutta silloin, jos tehdään varta vasten verotietolehtiä ja tarjotaan mahdollisuuksia kysellä naapurin tietoja tekstiviestillä, liikutaan jo hyvän maun ja moraalin rajoilla. Eikö monet muutkin tiedot ole julkisia tässä maassa, mutta ei niitä oikein mainostamalla tyrkytetä tutkittavaksi, vaan tiedot täytyy halutessaan/tarvitessaan hakea virastoista ym. Jos verotietojärjestelmä ei toimi tuolla tavoin, voi ne mun puolesta laittaa salaisiksi.
Misery is almost always the result of thinking.
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

EuroJR kirjoitti:Mun mielestä kieltäminen tulisi kieltää. Jos ei halua lukea noita, ei tarvitse.
Mun mielestä pikemminkin niin päin, että jos ei halua julkaista omia verotietojaan, ei tarvitse...

Kun tämä nyt toivottavasti vihdoin kielletään, julkaistaan seuraavaksi varmaan kaikkien niiden nimet, joilla on kallis auto, esim. Ferrari -nimilista. Että päästään oikein rypemään kateudessa.
cicero
Michael Knight
Viestit: 4160
Liittynyt: Pe Syys 07, 2007 2:40 pm
Paikkakunta: ulkomaat

Viesti Kirjoittaja cicero »

miksiköhän mua ei yhtään ihmetytä että tuo lehti on nimenomaan satakunnasta :shock: ´

mun milestä se ei kuulu kenellekään mitä toinen tienaa...ihan hölmöä...
"jos on pakko tehdä jotain epäsuosittua sen voi saman tien tehdä täydestä sydämestä"
wretch
Javier Pena
Viestit: 1734
Liittynyt: La Elo 18, 2007 11:52 pm
Paikkakunta: Nekropolis

Viesti Kirjoittaja wretch »

En ole kiinnostunut näistä.En silti kieltäisi verotietojen julkaisemista.Kuinkahan monta paperinpyörittäjää tarvittaisiin tämän kiellon läpi saamiseen?Suomessa päätöksenteko kun on lievästi sanottuna byrokraattista.Tyypillistä on myöskin se, että nostetaan joku melko mitätön asia esille ja pidetään siitä kovaa meteliä.Näinhän propaganda tietenkin toimii...Olen erittäin huolestunut majavien aiheuttamista metsätuhoista :P
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

wretch, kiinnostaisi kuulla, mikset tuota verotietojen julkistamista kieltäisi. Monen kanssa olen aiheesta puhunut, mutta todella harva julkistamista puolustava kertoo tuntojaan.
wretch
Javier Pena
Viestit: 1734
Liittynyt: La Elo 18, 2007 11:52 pm
Paikkakunta: Nekropolis

Viesti Kirjoittaja wretch »

Mielestäni tässä maassa on paljon suurempiakin ongelmia ratkaistavaksi kuin verotietojen julkaiseminen tai niiden kieltäminen.Tietenkin jos verotietojen julkaiseminen kiellettäisiin sitä pohtisi ensin virkamiestyöryhmä tai pari, sitten virkamiestyöryhmän lausunnon perusteella esitys...Mielipiteistä ei voida kiistellä, tai voidaan tietenkin, mutta silloin vajotaan skolastiikan ja täinraapimisen tasolle.Voisin tietenkin esittää useitakin vastakysymyksiä, kuten miksi juuri verotustietojen julkaisemisen kieltäminen olisi niin tärkeää, että tämä voisi syrjäyttää tieltään monta muuta aidosti polttavaa ongelmaa...
cicero
Michael Knight
Viestit: 4160
Liittynyt: Pe Syys 07, 2007 2:40 pm
Paikkakunta: ulkomaat

Viesti Kirjoittaja cicero »

ei noin voi ajatella...että joku on hyväksyttävä sillä nojalla että kiirettä pitää muualla :roll: tai siis voi tietenkin....
"jos on pakko tehdä jotain epäsuosittua sen voi saman tien tehdä täydestä sydämestä"
wretch
Javier Pena
Viestit: 1734
Liittynyt: La Elo 18, 2007 11:52 pm
Paikkakunta: Nekropolis

Viesti Kirjoittaja wretch »

Niin valtiomme ei harrasta koskaan järjetöntä prioisointia, eihän? :P
Vastaa Viestiin