Oletko rasisti? Onko väärin olla rasisti?

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Maybrick
Perry Mason
Viestit: 3828
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 4:44 pm

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

Minä uskon, että jokainen on syntyjään ennakkoluuloinen. Kaikki vieras ja outo arveluttaa. Rasisimi olisi vain osa tätä.

Suomalaiset on aika ennakkoluuloisia toisen heimoisia maanmiehiäänkin kohtaan. Meillä päin monet arastelevat savolaisia, "joista ei saa erkkikään selvää mitä ne milloinkin meinaavat" ja "turkulaiset on tietysti leuhkoja" ja "lappalaiset on epäluuloisia juntturoita", "kaikki pohojalaiset on uskovaisia" jne. Nämä oli sitte niitä kärjistyksiä, mutta ymmärrätte mistä kyse.
Nothing is quite what it seems
Hurlokki
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Huhti 28, 2008 4:01 pm
Paikkakunta: Pohjola

Viesti Kirjoittaja Hurlokki »

En ole rotu- vaan kulttuuritaustakriittinen.
Maybrick
Perry Mason
Viestit: 3828
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 4:44 pm

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

Kulttuuritausta vaikuttaa kaikkeen. Rotu niinkään ei. Esim. minusta on paljon helpompi tulla vaivattomasti toimeen kiinalaisten kanssa kuin japanilaisten.
Nothing is quite what it seems
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

Hurlokki kirjoitti:En ole rotu- vaan kulttuuritaustakriittinen.
Hyvin sanottu!
Avatar
Valoviikate
Christopher Lorenzo
Viestit: 1504
Liittynyt: Pe Helmi 22, 2008 7:12 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valoviikate »

Maybrick kirjoitti:Minä uskon, että jokainen on syntyjään ennakkoluuloinen. Kaikki vieras ja outo arveluttaa. Rasisimi olisi vain osa tätä.
Uskon sinun olevan oikeilla jäljillä, mutta ei kai monikaan ulkomaalaisia aivan vieraana ja outona pidä enää nyky-Suomessa(?)

Vaikka itseni koenkin täysin suomalaiseksi, olen sukujuurieni tähden osittain ulkomaalainen, joten olisi vaikea olla rasisti. Äitini kotimaa oli aikoinaan Venäjän vallan alla, joten minua joskus kutsutaan erheellisesti ryssäksi, mikä on ärsyttävää. (Tämä ei tarkoita, että minulla olisi mitään venäläisiä vastaan. Venäjällä on kiehtova historia ja sieltä saa hyvää jäätelöä.)
Se, onko väärin olla rasisti, on mielenkiintoinen kysymys. Jos jokaisella on oikeus olla millainen haluaa tms., tämä varmaan johtaisi siihen, että jokaisella on oikeus olla myös rasistinen.
Se, että naapurisi ei pidä sinusta tummansävyisen ihonvärisi takia, tuskin mullistaa maailmaa, koska et olisi muutenkaan naapurisi mielestä täydellinen.
Toisaalta rasistisuus ja ehdottomat ennakkoluulot saattavat osoittaa tiettyä mielen rappeutumista.

En kuitenkaan väitä suoraan, etten ole vähääkään rasistinen. Jos sanon, että muualla tehdään huonompaa pizzaa kuin Italiassa tai että vain Japanissa voi syödä oikeaa sushia, voitaisiinhan tämäkin tulkita rasismiksi.
Avatar
Zodiac
Agentti Scully
Viestit: 674
Liittynyt: To Heinä 26, 2007 7:58 pm

Viesti Kirjoittaja Zodiac »

Aika pitkälle menossa tämä monikulttuurisuus pelleily.

Onko lapsesi nirso? Hän saattaa olla rasisti
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkom ... id=1554300

http://www.telegraph.co.uk/news/newstop ... eport.html
combat18
Martin Beck
Viestit: 775
Liittynyt: To Helmi 14, 2008 1:07 am
Paikkakunta: Taistelu ei loppunut 1945 ??? se on vasta alkanut!

Viesti Kirjoittaja combat18 »

Zodiac kirjoitti:Aika pitkälle menossa tämä monikulttuurisuus pelleily.

Onko lapsesi nirso? Hän saattaa olla rasisti
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkom ... id=1554300

http://www.telegraph.co.uk/news/newstop ... eport.html
Rasismi ole vihaa. Itsepuolustus ei ole vihaa. Rasismi on itsepuolustusta - ainoa todistettu tapa jolla rotua voi suojella sukupuutolta. Rasismi onkin itse asiassa hyvä, terve, normaali ja tarpeellinen asia jota tulisi kehittää kansassamme ja etenkin lapsissamme. Kaikki energiamme tulisi keskittää todellisia rotumme vihaajia kohtaan: niitä, jotka kannustavat meitä moninaisuuteen ja rasisminvastaisuuteen. :lol:
WARNING: THIS MEMBER CONTAINS NATIONALISM
If Multi-culturalism is the answer, It must have been one hell of a stupid question
http://patriootti.com/
Kuva
John Smith
Nikke Knakkertton
Viestit: 167
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2008 7:06 pm

Viesti Kirjoittaja John Smith »

Hurlokki kirjoitti:En ole rotu- vaan kulttuuritaustakriittinen.
Sama täällä.
"Vain fakiiri kusee tumppeja."
- Vanha viidakon sanonta
etsijä
Remington Steele
Viestit: 210
Liittynyt: Ti Touko 13, 2008 4:50 pm
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja etsijä »

En jaksa miettiä pitääkö suomeen päästää pakolaisia yms. porukkaa vai ei. Toimivassa yhteiskunnassa lieveilmiöt,(somalit vs. skinit) häiriötekijät (Irish travellers), kerjäläiset (romanialaiset, bulgarialaiset) hoituu kaikki sillä että soittaa poliisin paikalle. Poliisi toimii Suomen lain puitteissa eli tekee mitä voi. Toinen paikka missä asioita hoidetaan (ongelmia ehkäistään) on raja. Rajavartiolaitos toimii sekin lain puitteissa.

Jos laki on puutteellinen, se ei ole näiden etnisten vähemmistöryhmien syy jotka elää tavallaan muun yhteiskunnan ulkopuolella, osa sosiaalituen varassa, osa ei.

Meidän tulisi äänestämällä vaikuttaa siihen että lait ovat sellaisia jotka antavat poliisille ja rajavartiolaitokselle riittävät valtuudet puuttua yhteiskuntajärjestelmää rapauttaviin ilmiöihin.

Ihmisenä kohtaan toisen ihmisen väristä riippumatta silmiin katsoen, 'puhtaalta pöydältä'. Jokaisen oma käytös ja teot määrittelevät hänen arvonsa.

Siitä on jo kauan kun pääsin eroon tarpeesta mennä moikkaamaan maahanmuuttajaa; ' moi mä olen ylermi ymmärtäjä, hianoo kun sä oot musta'. Jokainen vastatkoon itsestään.
PaulaDrew
Jack Bauer
Viestit: 960
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 11:49 am
Paikkakunta: Teurastamo 5

Viesti Kirjoittaja PaulaDrew »

Tuo Ylermi Ymmärtäjä on kyllä aika rasittava ihmistyyppi, ei tosin yhtä rasittava kuin ääri-isänmaallinen ja rasistinen juntti Suomi-leijona kaulassaan.

Joskus vuosia sitten kaverini yritti estää minua menemästä valittamaan kun baarissa huomasin vasta pöydässä saaneeni liian vähän rahaa takaisin. Minä en ollut edes ajatellut että myyjä oli musta, mutta kaverin mielestä annoin huonon kuvan suomalaisista ja asia olisi pitänyt painaa villaisella. Muutenkin kaikki ulkomaalaisten tekemät rikokset olivat jotenkin jalompia kuin muut ja johtuivat lähinnä ulkomaalaisten huonosta kohtelusta suomessa. Toki tässäkin on perää, mutta rajansa nyt kaikella...

Vihaan rasismia, mutta vihaan myös sanaa "suvaitsevaisuus". Mikä helvetin oikeus minulla on kohottautua toisten yläpuolelle ja ilmoittaa jalosti suvaitsevani heitä. Mieluummin yritän etsijän tavoin lähteä puhtaalta pöydältä ja suhtautua ihmisiin yksilöinä. Niin toivon minuunkin suhtauduttavan.
Avatar
Zodiac
Agentti Scully
Viestit: 674
Liittynyt: To Heinä 26, 2007 7:58 pm

Viesti Kirjoittaja Zodiac »

PaulaDrew kirjoitti:Muutenkin kaikki ulkomaalaisten tekemät rikokset olivat jotenkin jalompia kuin muut ja johtuivat lähinnä ulkomaalaisten huonosta kohtelusta suomessa. Toki tässäkin on perää, mutta rajansa nyt kaikella...
Mitä perää tuossa on? siis somalin tekemässä raiskauksessa on jotain jaloa...?
Tirskis
Neuvoja-Jack
Viestit: 573
Liittynyt: Ma Touko 12, 2008 5:49 pm
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Tirskis »

En ole rassisti. Kaikki olemme tasa-arvoisia. On väärä aina vain erotaa "tuo on sieltä, ja täältä"". Tärkeä on, minkänlainen ihminen on, ei mistä on tullut.
raippa
Remington Steele
Viestit: 242
Liittynyt: Su Kesä 01, 2008 10:53 pm

Viesti Kirjoittaja raippa »

PaulaDrew kirjoitti:Tuo Ylermi Ymmärtäjä on kyllä aika rasittava ihmistyyppi, ei tosin yhtä rasittava kuin ääri-isänmaallinen ja rasistinen juntti Suomi-leijona kaulassaan.
Varmaan ymmärrät että se Suomileijona merkitsee muillekin jotain? Itselleni se kuvastaa ihan tervettä isän(tai äidin)maallisuutta. Leijona symbolisoi mielestäni hyvin sitä sydämen vahvuutta, mitä ainakin vanhemmat suomalaiset sukupolvet osoittivat suurissa määrin. Nykypolvet taas huomattavasti vähemmän.
PaulaDrew kirjoitti:Joskus vuosia sitten kaverini yritti estää minua menemästä valittamaan kun baarissa huomasin vasta pöydässä saaneeni liian vähän rahaa takaisin. Minä en ollut edes ajatellut että myyjä oli musta, mutta kaverin mielestä annoin huonon kuvan suomalaisista ja asia olisi pitänyt painaa villaisella.

Kai valitit kaverisi häiriintyneestä pyynnöstä huolimatta? Saitko rahasi takaisin?
PaulaDrew kirjoitti:Muutenkin kaikki ulkomaalaisten tekemät rikokset olivat jotenkin jalompia kuin muut ja johtuivat lähinnä ulkomaalaisten huonosta kohtelusta suomessa. Toki tässäkin on perää, mutta rajansa nyt kaikella...
Millä tavalla ulkomaalaisia kohdellaan huonosti Suomessa?

En ole ikinä käynyt esim Somaliassa, mutta se mitä olen maasta lukenut ja nähnyt videokuvaa, niin näyttää sangen kurjalta paikalta elää jos arvostaa omaa elämäänsä. Mielestäni kuivuuden, sodan, rosvoavien sotilaiden, rehottavan huumekaupan sekä islamilaisten tuomioistuinten vallan syrjäyttämisen jälkeen entisestään lisääntyneen väkivallan keskeltä saapuminen niinkin rauhalliseen ja tukevasti voivaan maahan kuin Suomi, voisi luulla tuntuvan heistä pelastukselta. Täällä on ruokaa, vettä, terveydenhoito, mahdollisuus tehdä töitä ja kouluttautua sekä oikeus harjoittaa mitä tahansa uskontoa. Mutta ei, silti monet heistä jaksavat valittaa ja käyttäytyä kuin eläintarhassa. Ei varmasti kaikki, mutta luvut somalien tekemistä rikoksista Suomessa, etenkin Helsingissä, ovat tyrmistyttäviä. Ja somalit eivät suinkaan ole ainoita rikostilastojen nostattajia, mutta kärkipäätä kuitenkin.

(Selvennykseksi vielä, että en pidä Suomea paratiisina, mutta en ihan huonoimpanakaan maana elää. )
Tirskis
Neuvoja-Jack
Viestit: 573
Liittynyt: Ma Touko 12, 2008 5:49 pm
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Tirskis »

Eivät kaikki ulkomaalaiset ovat somaaleja. Ja kyllä, esim. työnsaanti maahanmuuttajalle varsinkin pienessä paikkakunnassa on todella vaikea.
On Suomessa vielä aika paljon ihmiset, jotka eivät hyväksy maahanmuuttajia. Maaaaahanmuuttajien kohtelussa on vielä parantamis varaa, ainakin työllistämisessä. Esim. Lapissa on 80%maahanmuuttajia työttömänä.
raippa
Remington Steele
Viestit: 242
Liittynyt: Su Kesä 01, 2008 10:53 pm

Viesti Kirjoittaja raippa »

Tirskis kirjoitti:Eivät kaikki ulkomaalaiset ovat somaaleja.
Minä kun olen aina luullut niin.
Tirskis kirjoitti:On Suomessa vielä aika paljon ihmiset, jotka eivät hyväksy maahanmuuttajia. .
Miten se tulee maahanmuuttajille konkreettisesti ilmi? Suomalaiset kuiskivat kahvipöydissä keskenään kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta ei niillä puheilla usein ole mitään tekemistä käytännön elämän kanssa. "Vittu vihaan amerikkaa mut kyl mä niiden sarjoja ja leffoja katon samalla kun hörpin kokista ja hotkin hodaria".
Tirskis kirjoitti:Maaaaahanmuuttajien kohtelussa on vielä parantamis varaa, ainakin työllistämisessä. Esim. Lapissa on 80%maahanmuuttajia työttömänä.
Entä kuinka moni heistä on tahallisesti työttömänä? Tai tahattomasti?
Vastaa Viestiin