Oletko rasisti? Onko väärin olla rasisti?

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

MissYou
Lauri Hanhivaara
Viestit: 122
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2018 1:44 pm

Re: Oletko rasisti? Onko väärin olla rasisti?

Viesti Kirjoittaja MissYou »

Olen ja en koe, että se olisi jotenkin väärin.

Avatar
Krum
Frank Drebin
Viestit: 381
Liittynyt: Ti Elo 22, 2017 10:13 pm

Re: Oletko rasisti? Onko väärin olla rasisti?

Viesti Kirjoittaja Krum »

Mielenkiintoinen kysymys. Vastaan:

Ilmeisesti olen, koska koen, että jotkut kulttuurit ja uskonnot ovat onnistuneempia kuin toiset. Tällä ei rasismin kanssa ole sanan alkuperäisen merkityksen kanssa mitään tekemistä, mutta ilmeisesti sekin nykyään kelpaa määritelmäksi, ainakin arkikielessä.

Ihmiskunnan sisäisiä suhteita tarkastellessa, olen myöskin rasisti. Mielestäni eri populaatioilla on melko selvästi eroteltavia ominaisuuksia, jotka ovat geneettisiä, ja jotka kelpaavat rodun määritteeksi. Mutta koska en ole biologi, ja vaikka olisinkin, niin tämä on kaiketi ainakin osittain mielipidekysymys. Ajattelen kuitenkin, että esim. itä-aasialaisten ja pohjois-eurooppalaisten korkea ÄO, itä-afrikkalaisten kestävyysurheilukyvyt ja vastaavat ominaisuudet ovat melko hyvin yhdistettävissä eri populaatioihin. Vasta äskettäin oli puhetta, että tarvittaisiin enemmän afrikkalaisia verenluovuttajia. Tästä jokainen voi vetää omat päätelmänsä.

Koirarotujen puhtaudesta ollaan aika tarkkoja, ja lopulta kysymys on semantiikasta. Mikä on rotu? Mitä on rasismi? Nämä ovat täysin väärinymmärrettyjä termejä näinä päivinä. Monesti tuntuu vielä, että tahallaan väärinymmärrettyjä. Rasisti-kortti on hyvin helppo vetää esille.

Sitten kolmantena asiana, olenko muukalaisvihamielinen; en ole. Olen kuitenkin joidenkin rotujen, tai pikemminkin kulttuurien suhteen varautuneempi. Tämä johtuu kokemuksesta ja tiedosta - jokainen, joka tämän asian kieltää, on yksinkertaisesti hyväuskoinen hölmö. Muukalainen olen ollut itsekin monessa eri maassa.

Vastustan myös heikomman elintason maista suuntautuvaa muuttoliikettä ja kehitysapua, lähinnä ekologisista syistä, tämänkin vuoksi moni voi pitää minua rasistina.

Ergo: olen rasisti ja taidan lukeutua ku-klux klaaniin ja natseihin monien mielestä. Samaan aikaan minulla on eri näköisiä ja värisiä ystäviä, jotka tietävät miten ajattelen, mutta eivät miellä minua rasistiksi, vaan ystäväkseen. Tarvittaisiin enemmän älykästä ilmapiiriä ja vähemmän tunteita tämän aiheen tiimoilla käytävään keskusteluun, eikä mustavalkoista ajattelua. Hehe.

Toiseen kysymykseen: kaikki kategorinen syrjintä on mielestäni, muutoin kun yksilön tekojen perusteella, väärin. Jos "rasismilla" viitataan siihen, että joku uskoo ihmisten lukeutuvan eri rotuihin, niin mielestäni ei.

PoliisimestariSisu
Rico Tubbs
Viestit: 1226
Liittynyt: To Elo 14, 2014 6:41 pm

Re: Oletko rasisti? Onko väärin olla rasisti?

Viesti Kirjoittaja PoliisimestariSisu »

Olen, ja ylpeä siitä.

garcia
Jane Marple
Viestit: 1059
Liittynyt: Pe Loka 10, 2014 11:13 am

Re: Oletko rasisti? Onko väärin olla rasisti?

Viesti Kirjoittaja garcia »

Mä olen rasisti, nähtyäni kaikkea sitä pöyristyttävää käytöstä mitä mutiaiset Suomessa harrastaa.
Ajattelin kirjoittaa tässä eräästä tapauksesta kerrostaloyhtiössä mutten viitti, ettei tuu mitään syytettä.
Liittyy loputtomaan vedellä plotraamiseen, hottentotit luuli tulleensa keitaaseen.

Avatar
On Anoi Kaa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11798
Liittynyt: To Kesä 23, 2011 8:04 pm
Paikkakunta: Syvä joki

Re: Oletko rasisti? Onko väärin olla rasisti?

Viesti Kirjoittaja On Anoi Kaa »

Testin mukaan olen erinomaisella tiellä, ei vaan oikein saanut irti, että mihin? Itse olen huomannut, etten ainakaan suvaitsevampaan suuntaan. Testaa itsesi:
https://olenkorasisti.fi/testaa-asenteesi/
Ironiainjektio: Mitä enemmän injektiot, sitä enemmän infektoit (tuore tutkimus). Tästä syystä virustaudit ja syövät saavat usein vallan boostaamisen jälkeen. Olkaa viisaita ja pysähtykää hetkeksi.

aivoriihi
Axel Foley
Viestit: 2206
Liittynyt: Su Loka 04, 2015 8:16 am

Re: Oletko rasisti? Onko väärin olla rasisti?

Viesti Kirjoittaja aivoriihi »

On Anoi Kaa kirjoitti:Testin mukaan olen erinomaisella tiellä, ei vaan oikein saanut irti, että mihin? Itse olen huomannut, etten ainakaan suvaitsevampaan suuntaan. Testaa itsesi:
https://olenkorasisti.fi/testaa-asenteesi/
Tein testin, itsekin olen erinomaisella tiella :D .
"It is great to be a blonde. With low expectations it's very easy to surprise people."
Pamela Anderson

J.Maybrick
Axel Foley
Viestit: 2438
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2013 1:09 pm

Re: Oletko rasisti? Onko väärin olla rasisti?

Viesti Kirjoittaja J.Maybrick »

Olen erinomaisella tiellä - mihin? Suvakkiuteen? Keskitysleiriin?
Mikä piilee lumessa, tulee julki suvessa, ja sama toisella kotimaisella Vad som göms i snö kommer upp i tö

Gladys
David Starsky
Viestit: 4507
Liittynyt: To Loka 01, 2009 6:53 pm

Re: Oletko rasisti? Onko väärin olla rasisti?

Viesti Kirjoittaja Gladys »

Erinomaisella tiellä alkaa olla aika monta kulkijaa.

Tein testin toistamiseen vastaamalla jokaiseen kysymykseen poliittisesti korrektisti, ja kas kummaa: olen esimerkillisen ennakkoluuloton. Minua ei esimerkiksi haittaa se, että äkillisesti lääkäriä tarvitessani lääkäri ja minä emme puhu samaa kieltä emmekä lähimainkaan jaa samankaltaista kulttuuria. Suorastaan esimerkillisen ennakkoluulotonta potilaan näkökulmasta!
All is pretty.
- Andy Warhol

J.Maybrick
Axel Foley
Viestit: 2438
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2013 1:09 pm

Re: Oletko rasisti? Onko väärin olla rasisti?

Viesti Kirjoittaja J.Maybrick »

Minä tein testin uudelleen ja vastasin ei-poliittisesti-korrektisti joka kysymykseen, ja nythän tämä selvisi, mistä on kysymys:
Hienoa, tunnistit ennakkoluulosi.

Kenelläpä meistä ei olisi ennakkoluuloja? Entäpä jos sinut torjuttaisiin elämän joka käänteessä? Toivoisitko muiden silloin muuttavan asennoitumistaan? Muutos lähtee meistä jokaisesta, ajatuksista ja arjen teoista. Pakolaisapu tekee työtä, jotta jokainen meistä voisi tuntea olevansa hyväksytty. Ole osa ratkaisua, tue työtä, jolla puretaan ennakkoluuloja.
Mikä piilee lumessa, tulee julki suvessa, ja sama toisella kotimaisella Vad som göms i snö kommer upp i tö

garcia
Jane Marple
Viestit: 1059
Liittynyt: Pe Loka 10, 2014 11:13 am

Re: Oletko rasisti? Onko väärin olla rasisti?

Viesti Kirjoittaja garcia »

Gladys kirjoitti:Erinomaisella tiellä alkaa olla aika monta kulkijaa.

Tein testin toistamiseen vastaamalla jokaiseen kysymykseen poliittisesti korrektisti, ja kas kummaa: olen esimerkillisen ennakkoluuloton. Minua ei esimerkiksi haittaa se, että äkillisesti lääkäriä tarvitessani lääkäri ja minä emme puhu samaa kieltä emmekä lähimainkaan jaa samankaltaista kulttuuria. Suorastaan esimerkillisen ennakkoluulotonta potilaan näkökulmasta!
Muakaan ei haittaa et lekurit on Mongoliasta tai Uruguaysta.
Kuhan se lekuri on muuta ku käypä hoito käskyläinen.

Todellinen löytösi?

Avatar
NorthernDarkness
Jane Marple
Viestit: 1089
Liittynyt: To Maalis 17, 2011 4:48 pm
Paikkakunta: Holo-Kaustisen Kansanmusiikkifestivaalit.

Re: Oletko rasisti? Onko väärin olla rasisti?

Viesti Kirjoittaja NorthernDarkness »

Tein testin ja tunnistan ennakkoluuloni! 8)
Muistappa poika että kun nuorena varastat niin vanhana omistat.

wretch
Javier Pena
Viestit: 1734
Liittynyt: La Elo 18, 2007 11:52 pm
Paikkakunta: Nekropolis

Re: Oletko rasisti? Onko väärin olla rasisti?

Viesti Kirjoittaja wretch »

Huomatkaa oi lapset tämän syväluotaavan kuuden kysymyksen testin tärkein ominaisuus.Se lahjoita-nappi.

garcia
Jane Marple
Viestit: 1059
Liittynyt: Pe Loka 10, 2014 11:13 am

Re: Oletko rasisti? Onko väärin olla rasisti?

Viesti Kirjoittaja garcia »

Mä vastaan tohon alkuperäseen kysymykseen: Että mä en oo rasisti silleen et miltä joku näyttää, mikä on ihon väri.

Olennaista on se et miten ne elää tääl Suomessa. Jos ne laskee 7 pv vkossa vettä ammeeseen 3 t joka ilta, niiden lapset huutaa ja kiljuu koko ajan ilman SANOJA, ilman et äidit puuttuu asiaan, ja ne arvostelee meidän esim joulunviettoa, et se niinku loukkaa heidän lastensa tunne-elämää, ja sit yle lähettää kuitenkin kaikille suomalaisille infoa et nyt vietetään ramadania, ni onhan tää tilanne ihan historiallinen.

J.Maybrick
Axel Foley
Viestit: 2438
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2013 1:09 pm

Re: Oletko rasisti? Onko väärin olla rasisti?

Viesti Kirjoittaja J.Maybrick »

Olen mielestäni kulttuurirasisti, vaikka rasismi-sana ei sovi tähän yhteyteen yhtään paremmin kuin ikärasismi-käsitteeseen, joka on aivan naurettava. En perusta ihonväriin tai rotuun, vaan olen työni vuoksi seurannut vuosia eri kulttuureista tulevia ihmisryhmiä ja yksilöitä, ja nimenomaan sitä, kuinka he sopeutuvat maahamme.

Lopputulema on, että vastustan jyrkästi muslimien asumista Suomessa omien tapojensa ja meille sopimattoman kulttuurinsa takia. Heillä ei ole koskaan tarkoitusta luopua omista traditioistaan, ja he halveksivat meitä.

Sen sijaan muutamista kauko-idän kulttuureista tulevat haluavat opiskella ja oppia kielemme, haluavat selviytyä työtä tekemällä, eivät rötöstele. Heistä näkee jo kaksi viikkoa maahan saapumisen jälkeen, että tämä ja tämä tulevat sopeutumaan ja selviytyvät täällä. Haluaisinpa nähdä muslimin, joka tekee kolmea eri työtä vuorokauden aikana vuodesta toiseen. Tällaista väkeä asuu Suomessa, mutta he ovat kaukaa idästä, eikä heitä lamauta islamin usko.

Mitä tuumaatte?
Mikä piilee lumessa, tulee julki suvessa, ja sama toisella kotimaisella Vad som göms i snö kommer upp i tö

Avatar
Kissankello
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1401
Liittynyt: To Loka 23, 2014 8:46 pm

Re: Oletko rasisti? Onko väärin olla rasisti?

Viesti Kirjoittaja Kissankello »

^ Erinomainen kirjoitus, J.Maybrick. Täsmää täysin omiin ajatuksiini, en olisi paremmin osannut sanoiksi pukea.
"Before you embark on a journey of revenge, dig two graves."
- Confucius (Chinese philosopher & reformer, 551 BC - 479 BC)

Vastaa Viestiin