kysely mediamaksusta.

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Dormeator
Harjunpää
Viestit: 300
Liittynyt: To Syys 03, 2009 7:18 pm
Paikkakunta: Korpi

Re: kysely mediamaksusta.

Viesti Kirjoittaja Dormeator »

Damien kirjoitti:
Dormeator kirjoitti:Tuossahan tuntuu ylen aivot sijaitsevan ihan jopa perseessä asti.. sehän saa moninkertaisesti tuloja mediamaksun tulon myötä, ja silti tulee tappiota... aina olen minä poloinen luullut että enemmän rahaa vie plussalle.. mutta ei tunnu pätevän ylellä...
Mihinhän valtio sitten käyttää ne rahat jotka säästää vähentämällä Ylen tukia? 8)
Nostanevat palkkojaan, luulisin... :idea:
markja
Adrian Monk
Viestit: 2911
Liittynyt: La Elo 18, 2007 3:44 am
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: kysely mediamaksusta.

Viesti Kirjoittaja markja »

Alice Cullen kirjoitti:Täysin kohtuutonta.
En oikeestaan viitsi kommentoida enempää koska loppu ei sisällä kun tolkuttoman määrän kirosanoja.
TOIMI SITTEN!
Irtisano televisiomaksusi VÄLITTÖMÄSTI, linkin annoinkin jo. Yllytä kaikkia tuttavia ja kavereitasikin irtisanomaan heti. Anna tulevan mediamaksun mennä ulosottoon. TOIMI.
Kotisivu: http://www.markusjansson.net
Blogi: http://markusjansson.blogspot.com
PGP: 6E9E375EC50A27FDB9DA1672A78C27BF735ADADA
PGP2: 9966C10DDC7F0DEDEC480A75FE952445F24D55DD
Avatar
Teresa Banks
Frank Drebin
Viestit: 389
Liittynyt: Ke Loka 29, 2008 7:08 pm

Mediamaksu on s****nasta. :evil: Joukkoliike-ehdotus:

Viesti Kirjoittaja Teresa Banks »

Tuo Markjan ehdotus on mielestäni myös hyvä (tv-lupamaksun irtisanominen), mutta ajattelin toistaiseksi itse vielä maksaa sen. MUTTA heti kun mediamaksu astuu voimaan, niin ajattelin pistää vastarinnan pystyyn. Jos tästä sais laajennettua jonkinlaisen massaliikkeen, että mediamaksusta yksinkertaisesti kieltäytyviä olisi oikeasti paljon, niin sillä olisi jotain vaikutustakin.

Vähin mitä voi siis tehdä on jättää mediamaksu aikanaan vaan kylmästi maksamatta. Äänekkäimmät (olen itse valmis siihen porukkaan) pitävät asiasta älämölöä ja vääntävät tiedotteita ja julkilausumia ja yrittävät myös tiedonvälityksellä vaikuttaa asiaan. Sen verran optimisti olen, että uskon, että tällaisella olisi oikeasti vaikutusta. (Ollaan vastaavilla proggiksilla saatukin yhtä ja toista järkkääntymään kuntatasolla, ja siksi uskon vielä vilpittömästi tällaseen toimintaan.)

Mikseipä toi toimisi tv-lupamaksun irtisanomisenkin suhteen, jos mukaan sais isot joukot, mutta luulen, että helpompi olisi saada väkeä messiin sitten kun mediamaksun aika koittaa?
The king is gone but he's not forgotten
Is this the story of Johnny Rotten?
maigret
Alibin satunnaislukija
Viestit: 56
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 3:44 pm

Re: kysely mediamaksusta.

Viesti Kirjoittaja maigret »

Vaikka olenkin opiskelija eikä rahaa todellakaan liikaa, maksaisin todennäköisesti TV-luvan, mikäli TV:tä katsoisin. TV:n katselu jäi muutama vuosi sitten kokonaan pois, koska opiskelin ja olin illat töissä. Ei ollut aikaa katsella, joten en sitten digiboksiakaan hankkinut. Pelkkä TV on edelleen DVD:itten katselua varten. Televisio-ohjelmia en todellakaan kaipaa, koska on niin paljon muitakin harrastuksia!

Mielestäni olisi ok rahoittaa jonkinlainen mini-Yle veroista. Ohjelmistona siis uutiset, tiedotus ja vastaava. Kaikki muu vaikka kortin taakse. Helppo vaihtoehto teknisesti, mutta ei kelpaa Ylelle, koska tarpeeksi moni ei suostuisi ostamaan heidän tuotettaan heidän pyytämäänsä hintaan.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009100 ... 3_uu.shtml -uutisesta lyhennettynä:
Ylen liikevaihto vuonna 2008 oli 380 miljoonaa euroa. Yhtiön kulut ja poistot olivat puolestaan yhteensä 400 miljoonaa euroa.

Henkilöstökulut olivat 190 miljoonaa euroa, eläkekulut 16 miljoonaa euroa, esitysoikeuskorvaukset 71 miljoonaa euroa ja muut kulut 114 miljoonaa euroa.

Suurin menoerä olivat siis palkat. Niissä riittääkin maksamista, sillä vuoden 2008 lopussa Ylessä työskenteli täyspäiväisesti yli 3 200 ihmistä ja viime vuonna keskimäärin lähes neljätuhatta. Pelkästään toimitusjohtaja Mikael Jungnerin palkkapussiin kilahti viime vuonna 190 000 euroa. Muu johtoryhmä tienasi yhteensä noin 1,3 miljoonaa euroa.

Sekavasta organisaatiosta kärsivä Yle on täynnä toinen toistaan erikoisempia rahareikiä, ja miljoonia valuu omituisiin hankkeisiin. Tänä vuonna Yle otti esimerkiksi hoitaakseen Seinäjoen tangomarkkinoiden sponsoroinnin. Siihen uppoaa arvioiden mukaan noin miljoona euroa. Yle alkaa myös tuottaa uutta päivittäistä saippuasarjaa, joka kilpailee selvästi kaupallisten kanavien vastaavien kanssa.

Kun otetaan vielä huomioon esimerkiksi paljon kohuttu kauppa, jossa Yle osti esitysoikeudet amerikkalaisen kaapelikanavan HBO:n viihdesarjoihin, niin Yleisradio näyttää kilpailevan yhä selkeämmin kaupallisten kanavien kanssa ja unohtavan sivistävän tehtävänsä.

Kohtuuttoman suuri osa rahoista valuu myös suomenruotsalaisiin ohjelmiin, kun varat suhteutetaan suomenruotsalaiseen väestöön saati sitten ohjelmia katsovien määrään. Peräti 15 prosenttia tv-kanavien kustannuksista palaa ruotsinkieliseen FST5-kanavaan, vaikka sen katsojaluvut rämpivät pohjalukemissa.
Lopputulos on hyvin huono, jos yrityksen ei tarvitse tehdä mitään sen eteen, että joku ostaa heidän tuotettaan. Rahaa tulee joka tapauksessa, ihan sama miten hommat hoidetaan.
Dormeator
Harjunpää
Viestit: 300
Liittynyt: To Syys 03, 2009 7:18 pm
Paikkakunta: Korpi

Re: kysely mediamaksusta.

Viesti Kirjoittaja Dormeator »

maigret kirjoitti:Vaikka olenkin opiskelija eikä rahaa todellakaan liikaa, maksaisin todennäköisesti TV-luvan, mikäli TV:tä katsoisin. TV:n katselu jäi muutama vuosi sitten kokonaan pois, koska opiskelin ja olin illat töissä. Ei ollut aikaa katsella, joten en sitten digiboksiakaan hankkinut. Pelkkä TV on edelleen DVD:itten katselua varten. Televisio-ohjelmia en todellakaan kaipaa, koska on niin paljon muitakin harrastuksia!

Mielestäni olisi ok rahoittaa jonkinlainen mini-Yle veroista. Ohjelmistona siis uutiset, tiedotus ja vastaava. Kaikki muu vaikka kortin taakse. Helppo vaihtoehto teknisesti, mutta ei kelpaa Ylelle, koska tarpeeksi moni ei suostuisi ostamaan heidän tuotettaan heidän pyytämäänsä hintaan.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009100 ... 3_uu.shtml -uutisesta lyhennettynä:
Ylen liikevaihto vuonna 2008 oli 380 miljoonaa euroa. Yhtiön kulut ja poistot olivat puolestaan yhteensä 400 miljoonaa euroa.



Henkilöstökulut olivat 190 miljoonaa euroa, eläkekulut 16 miljoonaa euroa, esitysoikeuskorvaukset 71 miljoonaa euroa ja muut kulut 114 miljoonaa euroa.

Suurin menoerä olivat siis palkat. Niissä riittääkin maksamista, sillä vuoden 2008 lopussa Ylessä työskenteli täyspäiväisesti yli 3 200 ihmistä ja viime vuonna keskimäärin lähes neljätuhatta. Pelkästään toimitusjohtaja Mikael Jungnerin palkkapussiin kilahti viime vuonna 190 000 euroa. Muu johtoryhmä tienasi yhteensä noin 1,3 miljoonaa euroa.

Sekavasta organisaatiosta kärsivä Yle on täynnä toinen toistaan erikoisempia rahareikiä, ja miljoonia valuu omituisiin hankkeisiin. Tänä vuonna Yle otti esimerkiksi hoitaakseen Seinäjoen tangomarkkinoiden sponsoroinnin. Siihen uppoaa arvioiden mukaan noin miljoona euroa. Yle alkaa myös tuottaa uutta päivittäistä saippuasarjaa, joka kilpailee selvästi kaupallisten kanavien vastaavien kanssa.

Kun otetaan vielä huomioon esimerkiksi paljon kohuttu kauppa, jossa Yle osti esitysoikeudet amerikkalaisen kaapelikanavan HBO:n viihdesarjoihin, niin Yleisradio näyttää kilpailevan yhä selkeämmin kaupallisten kanavien kanssa ja unohtavan sivistävän tehtävänsä.

Kohtuuttoman suuri osa rahoista valuu myös suomenruotsalaisiin ohjelmiin, kun varat suhteutetaan suomenruotsalaiseen väestöön saati sitten ohjelmia katsovien määrään. Peräti 15 prosenttia tv-kanavien kustannuksista palaa ruotsinkieliseen FST5-kanavaan, vaikka sen katsojaluvut rämpivät pohjalukemissa.
Lopputulos on hyvin huono, jos yrityksen ei tarvitse tehdä mitään sen eteen, että joku ostaa heidän tuotettaan. Rahaa tulee joka tapauksessa, ihan sama miten hommat hoidetaan.
^^ ja eihän töllöä oikeasti edes tarvitte, valmiiksi jauhettua tositv mössöä.
Damien
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5197
Liittynyt: Ti Marras 11, 2008 1:26 pm
Paikkakunta: Karvatunturi aka käpykumpu
Viesti:

Re: kysely mediamaksusta.

Viesti Kirjoittaja Damien »

No minnekäs ne Ylen rahat katoaa?Parhaat palat:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009100 ... 3_uu.shtml
Ylen henkilökuntamäärä on Suomen oloihin suhteutettuna suorastaan jättimäinen. Väestömäärään suhteutettuna esimerkiksi Britannian yleisradioyhtiö BBC on jopa puolet pienempi kuin mammuttitaudista kärsivä Suomen Yle.
Kun Yle ei saanut tällä viikolla toivomaansa neljän prosentin korotusta ensi vuoden tv-maksuun vaan ainoastaan kolmen prosentin korotuksen, Jungner hermostui ja väläytteli julkisuudessa reilun 300 ihmisen vähentämisellä. Kansainvälisesti vertailtuna Ylellä olisi siis kuitenkin varaa potkia pellolle pikemminkin yli tuhat henkilöä.
Tänä vuonna Yle otti esimerkiksi hoitaakseen Seinäjoen tangomarkkinoiden sponsoroinnin. Siihen uppoaa arvioiden mukaan noin miljoona euroa.
Esimerkiksi Radion sinfoniaorkesteri lohkaisee vuosittain noin 7 miljoonaa euroa Ylen rahoista.
Televisiossa orkesteria nähdään keskimäärin kerran kuukaudessa.
Kohtuuttoman suuri osa rahoista valuu myös suomenruotsalaisiin ohjelmiin, kun varat suhteutetaan suomenruotsalaiseen väestöön saati sitten ohjelmia katsovien määrään. Peräti 15 prosenttia tv-kanavien kustannuksista palaa ruotsinkieliseen FST5-kanavaan, vaikka sen katsojaluvut rämpivät pohjalukemissa.
Pelkästään toimitusjohtaja Mikael Jungnerin palkkapussiin kilahti viime vuonna 190 000 euroa. Muu johtoryhmä tienasi yhteensä noin 1,3 miljoonaa euroa.
"Aika kulkee, kellot laukkaa. Monta raukkaa, hauta haukkaa.
Ennen iltaa, siis kulje siltaa mut varo murhamiesten kiltaa.
Varo liittymästä heihin jotka usko eivät enää mihinkään."
Anile
Martin Beck
Viestit: 770
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2008 2:30 am

Re: kysely mediamaksusta.

Viesti Kirjoittaja Anile »

Damien kirjoitti:No minnekäs ne Ylen rahat katoaa?Parhaat palat:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009100 ... 3_uu.shtml
Esimerkiksi Radion sinfoniaorkesteri lohkaisee vuosittain noin 7 miljoonaa euroa Ylen rahoista. Televisiossa orkesteria nähdään keskimäärin kerran kuukaudessa.
:lol:

RSO ei taida olla niitä bändejä, joita käydään keikalla katsomassa.
Avatar
Teresa Banks
Frank Drebin
Viestit: 389
Liittynyt: Ke Loka 29, 2008 7:08 pm

Re: kysely mediamaksusta.

Viesti Kirjoittaja Teresa Banks »

No itse asiassa kyllä RSO konsertoi ihan irl. Vai miten se pitäisi sanoa: livenä. :) Se konsertoi sekä Suomessa että ulkomailla, ja konsertit esitetään sitten myös radioitse ja netissä.
The king is gone but he's not forgotten
Is this the story of Johnny Rotten?
markja
Adrian Monk
Viestit: 2911
Liittynyt: La Elo 18, 2007 3:44 am
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Mediamaksu on s****nasta. :evil: Joukkoliike-ehdotus:

Viesti Kirjoittaja markja »

Teresa Banks kirjoitti:Tuo Markjan ehdotus on mielestäni myös hyvä (tv-lupamaksun irtisanominen), mutta ajattelin toistaiseksi itse vielä maksaa sen.
Minkä ihmeen takia? Juuri sekin osoittaa protestia, että irtisanoo sen ja värvää muitakin irtisanomaan sen.
Kotisivu: http://www.markusjansson.net
Blogi: http://markusjansson.blogspot.com
PGP: 6E9E375EC50A27FDB9DA1672A78C27BF735ADADA
PGP2: 9966C10DDC7F0DEDEC480A75FE952445F24D55DD
Avatar
Teresa Banks
Frank Drebin
Viestit: 389
Liittynyt: Ke Loka 29, 2008 7:08 pm

Re: kysely mediamaksusta.

Viesti Kirjoittaja Teresa Banks »

Markja, ihan protestin dramaturgisista syistä. Ja oikeastaan periaatteestakin. En ole vastustanut tv-lupamaksua mutta vastustan mediamaksua. Olen maksanut tv-lupamaksuni vuosia (niin kauan kuin mulla on tv ollut) ja minusta tuntuu jotenkin selkeämmältä, että toistaiseksi maksan sen edelleen ja sitten kun/jos mediamaksujärjestelmä tulee, niin saman tien maksuhanat kiinni.

Ihan nyanssiasia ja voisin toimia toisinkin, mutta tällä hetkellä ajatus on tämä. Pääasia, että vastustaa ja osoittaa sen. :)
The king is gone but he's not forgotten
Is this the story of Johnny Rotten?
Celeste
Poliisikoira Rex
Viestit: 264
Liittynyt: Ma Loka 19, 2009 10:47 pm

Re: kysely mediamaksusta.

Viesti Kirjoittaja Celeste »

Vastustan täysin, aivan syvältä tämä. En suostu maksamaan ja tästä kannattaisi tosiaankin tehdä kunnon protesti juuri tuolla, ettei makseta. Ottaa sikäli muutenki koko yle maksut päähän ku en ko kanavia oikiastaan ees kato...tai mie paljo kato nyt muitakaan kanavia. :D

Muistelen muuten lukeneeni sellaista, että ne jotka on toimeentulon asiakkaita, niin saisivat tämän maksun sieltä.
kallooni on pultattu tahto,
se tahtoo häpeästä ylpeyteen.
Olen luovuttanut ainakin puoli kertaa,
eikä sitä edes puoliksi lasketa.
Canaris
Frank Drebin
Viestit: 389
Liittynyt: Ke Heinä 15, 2009 1:02 am

Re: kysely mediamaksusta.

Viesti Kirjoittaja Canaris »

Mediamaksu innostaa ihan hirveästi, varsinkaan kun taloudessa ei ole edes televisiota. Ei ole ollut yli kymmeneen vuoteen. :!:
Kaikki ovat vähän hulluja, paitsi Te ja minä..... ja joskus tuumin, että etteköhän Tekin.
Thomas Fuller
Severin A
Jack Bauer
Viestit: 987
Liittynyt: Pe Loka 02, 2009 2:09 pm

Re: kysely mediamaksusta.

Viesti Kirjoittaja Severin A »

En aio maksaa, kun en ole YLE:n palveluiden käyttäjä nyt, enkä usko olevani sitä tulevaisuudessakaan.
Älä oleta
kid

Re: kysely mediamaksusta.

Viesti Kirjoittaja kid »

Kattokaa vaan joo kun yhdelläkään opiskelijalla on rahaa maksaa moisesta paskasta, terveisin opintotuesta jää vuokran jälkeen jäteen 212e/kk. En oo todellakaan maksamassa senttiäkään enempää siitä, että joku Matti Vanhanen saa tekstailla Tuksun kanssa.
Avatar
Mäsä-Masa
Neuvoja-Jack
Viestit: 571
Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 2:33 am

Re: kysely mediamaksusta.

Viesti Kirjoittaja Mäsä-Masa »

Mediamaksu on kuin pökäle suoraan pers****ta. Sitä paitsi minä irtisanouduin TV-lupamaksusta ja toimitin wanhan kuvaputkitelkkariin kierrätyskeskukseen jo toissa vuonna, koska olin suivaantunut alati kohoaviin hintoihin.
"Moon Leka-Veka, soot Mäsä-Masa", sanoi koulutoveri minulle ennen muinoin.
Vastaa Viestiin