Sikapiikki, otatteko?

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

cicero
Michael Knight
Viestit: 4160
Liittynyt: Pe Syys 07, 2007 2:40 pm
Paikkakunta: ulkomaat

Re: Gallup: Sikainfluenssarokote

Viesti Kirjoittaja cicero »

juu, tottakai on mut täällä netissä kun asiaan sen enempää vihkiytymättömät kertovat suureen ääneen että on riskaabelia ottaa rokote tai muuta niin kyllä mä haluaisin tietää että millä resursseilla kyseinen henkilö siitä vouhkaa. että onko ees uskominen. siis puolesta tai vastaan.
"jos on pakko tehdä jotain epäsuosittua sen voi saman tien tehdä täydestä sydämestä"
Alice Cullen
Roger Murtaugh
Viestit: 884
Liittynyt: Ma Kesä 29, 2009 5:40 pm

Re: Gallup: Sikainfluenssarokote

Viesti Kirjoittaja Alice Cullen »

No missä se tieto sitten on pätevämpää, kuulla samat lauseet jonkun suusta?
Kyllä netistä löytyy ihan hyvin tietoa asiasta, siinä missä soitto jollekkin lekurillekkin.
Mäpä en vouhkaakkaan, tää nyt vaan on mun valintani enkä mä näe tarvetta käännyttää ketään mihinkään suuntaan, musta jokaisen olisi hyvä omalta osalta perehtyä asian molempiin puoliin.
cicero
Michael Knight
Viestit: 4160
Liittynyt: Pe Syys 07, 2007 2:40 pm
Paikkakunta: ulkomaat

Re: Gallup: Sikainfluenssarokote

Viesti Kirjoittaja cicero »

Alice Cullen kirjoitti:No missä se tieto sitten on pätevämpää, kuulla samat lauseet jonkun suusta?
Kyllä netistä löytyy ihan hyvin tietoa asiasta, siinä missä soitto jollekkin lekurillekkin.
Mäpä en vouhkaakkaan, tää nyt vaan on mun valintani enkä mä näe tarvetta käännyttää ketään mihinkään suuntaan, musta jokaisen olisi hyvä omalta osalta perehtyä asian molempiin puoliin.
oiskohan ihan asiantuntija joka on tutkinut rokotetta puolueettomasti kuitenkin paras sanomaan? kyllä sil on väliä jos joku kirjekerholekuri kertoilee omia mielipiteitään netissä...enkä yritä sua tai ketään muutakaan käännyttää millään tavalla: oma on valintasi, hyvä tai huono, kuka tietää...
"jos on pakko tehdä jotain epäsuosittua sen voi saman tien tehdä täydestä sydämestä"
Mariacka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5075
Liittynyt: Ma Syys 10, 2007 7:34 pm

Re: Sikapiikki, otatteko?

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

markja kirjoitti:No kun tuon pandemia-sanan merkitys muutettiin WHO:ssa vasta tänä kesänä, niin eivätpä ole ehtineet. Jatkossa voivat joka vuosi halutessaan julistaa tavanomaisen flunssan pandemiaksi.
Vai niin muuttivat. Jossain on varmaan tästäkin tietoa? Ethän lämpimiksesi puhu.
texfor
Lauri Hanhivaara
Viestit: 145
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2008 10:52 pm

Re: Sikapiikki, otatteko?

Viesti Kirjoittaja texfor »

Hysteria rules ,näköjään. :lol:
Tota noin... Suomessa kuolee n. 400 henkilöä liikenteessä joka vuosi.
Tapaturmaisesti suomessa delaa 2700 henkilöä vuodessa.
Olispa se kiva jos näitäkin uhkia vastaan vois rokottautua niin ei kukaan enää kuolis mihinkään :?
Ja mä en kyllä usko että väärään aikaan tapahtuvaa kuolemaa olisi olemassakaan, kaikki me kuollaan, kukin vuorollaan. :mrgreen:
Silikonitissit on vähän sama asia kuin laittaisi jalopuuratin ladaan. Kivahan sitä on hivellä mutta ei se kyyti siitä parane.
Alice Cullen
Roger Murtaugh
Viestit: 884
Liittynyt: Ma Kesä 29, 2009 5:40 pm

Re: Sikapiikki, otatteko?

Viesti Kirjoittaja Alice Cullen »

Mä en kyllä vertaisi siltikään tapaturmaisia kuolemia tähän.
Suomessa kuolee tavalliseen flunssaan/sen jälkitauteihin 1000 ihmistä vuosittain, siitä voisi jotain osviittaa ottaa mutta onnettomuudet on onnettomuuksia.
Jos mun läheinen kuolisi tähän niin en mä heti ajattelisi et "jahhas, oishan se voinu huomenna autonkin alle jäädä"
Alice Cullen
Roger Murtaugh
Viestit: 884
Liittynyt: Ma Kesä 29, 2009 5:40 pm

Re: Gallup: Sikainfluenssarokote

Viesti Kirjoittaja Alice Cullen »

Eli siis netissä ei ole asiantuntijoita, selkeä homma!
Mä vatvon tätä sikahommaa jo nyt kahdessa ketjussa vaikka en haluaisi vatvoa ollenkaan.
Mutta hyvä tietää ettei mitään faktaa täältä voi saada, putosipa kivi sytämmeltä!
Mariacka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5075
Liittynyt: Ma Syys 10, 2007 7:34 pm

Re: Sikapiikki, otatteko?

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

Tavalliseen flunssaan ei kuole. Lapset ja nuoret eivät yleensä kuole edes influenssaan. Jälkitauteihin voi kuolla. H1N1 tappaa sinällään viruksen tunkeutuessa keuhkoihin, kyse ei siis ole mistään antibiootein hoidettavasta jälkitaudista.
Ailar
Jessica Fletcher
Viestit: 3284
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 3:25 pm

Re: Gallup: Sikainfluenssarokote

Viesti Kirjoittaja Ailar »

Jo jokunen aika sitten lääkärit epäilivät, että minussa mahdollisesti olisi sikainfluenssa. SI-koetta ei kuitenkaan tehty, joten varmuutta ei saatu. Asiaa johti ehkä harhaan se, että samanaikaisesti sairastin poskiontelotulehdusta ja sain siihen 2 kuuria antibioottia.
Koska kuuluin riskiryhmään, otin rokotteen. Olin myös koko ajan itse myönteinen rokotuksen suhteen. Ensin rokotteen jälkeen (sain sen 4.11.) ajattelin, että noh, vähän väsyttää eikä käsikään ollut kipeä. Sitten tuli huvittavakin ongelma; minulle tuli hiki (tukka ja kasvot märkinä sekunnissa), joka kaikenkaikkiaan kerralla kesti noin 1-3 minuuttia. Noita "kohtauksia" tulee useita kymmeniä vuorokauden aikana. Sitten tuli kuume (vain yksi ilta). Sitten onkin ollut piru irti! Päätä särkee ihan helvetisti, samoin kasvoja ja kaikkia hampaita yhtäaikaa. Selässäni on tunne kuin olisin nielaissut golfpallon, joka on jäänyt ruokatorveen kiinni. Keuhkot tuntuvat siltä kuin ne olisivat jotenkin kovat, enkä saa riittävän syvään vedettyä henkeä.
Johtuuko kaikki sitten sikainfluenssasta/rokotteesta/jostain muusta???
Kävin eilen lääkärissä. Hoitaja sanoi heti, että sinulla on sikainfluenssa. Lääkäri määräsi keuhkokuvaan. Ei tutkinut kuin kurkun, josta otettiin näytteet. Tulokset saan huomenna. Keuhkokuvia ei kuitenkaan pystytty tutkimaan, koska sairaalasta ei löytynytkään enää röntgenlääkäriä. Tk-lääkäri sanoi, ettei osaa analysoida keuhkokuvia, koska ne ovat niin vaikeita tulkita.
En enää itse tiedä mitä ajatella koko sessiosta. Ensin olin iloinen, että rokotteen sain vaivattomasti, nyt en enää tiedä. Ehkä kohdallani vain osui huonoa onnea, kun olen ollut koko syksyn sairaana ja siihen päälle vielä tuikattiin niin sikainfluenssa kuin kausi-influenssarokotekin. Mene ja tiedä! :roll:
En puhu rokotetta vastaan enkä sen puolesta. Jokainen itse päättäköön.
Anile
Martin Beck
Viestit: 770
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2008 2:30 am

Re: Gallup: Sikainfluenssarokote

Viesti Kirjoittaja Anile »

Toivottavasti paranet pian :)

Tässä vielä THL: sivuilta lista oireista joiden takia lääkäriin pitää mennä välittömästi eikä jäädä kotiin odottamaan, että josko oireet menisivät ohi.
Välitöntä hoitoa vaativat oireet aikuisilla:

Jos sairastut, ja sinulla ilmenee jokin seuraavista influenssan yhteydessä esiintyvistä oireista, hakeudu mahdollisimman pian lääkärin hoitoon:


hengitysvaikeuksia

kipu tai paine rinnassa

äkillinen huimaus tai sekavuus

voimakas tai jatkuva oksentelu

influenssan kaltaiset oireet häviävät, mutta palaavat sitten kuumeen ja pahemman yskän kera


Välitöntä hoitoa vaativat oireet lapsilla:

Jos lapsi sairastuu ja hänellä ilmenee jokin seuraavista influenssan yhteydessä esiintyvistä oireista, hakeudu mahdollisimman pian lääkärin hoitoon:


hengitysvaikeuksia

iho on sinertävä tai harmaa

lapsi ei juo tarpeeksi

lapsi oksentaa voimakkaasti tai jatkuvasti

lapsi ei herää tai reagoi mihinkään

lapsi on niin ärtyisä, ettei hän halua olla sylissä

influenssan kaltaiset oireet häviävät, mutta palaavat sitten kuumeen ja pahemman yskän kera
Ailar
Jessica Fletcher
Viestit: 3284
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 3:25 pm

Re: Gallup: Sikainfluenssarokote

Viesti Kirjoittaja Ailar »

Kiitos Anile! :D
Pidin itse outona, että hoitaja jo puhelimessa sanoi, että sinulla on sikainfluenssa rokotuksesta huolimatta. Hän pyysi myös soittamaan 112:een, jos hengitysvaikeudet pahenevat ennen lääkärin aikaa, joka oli kahden tunnin kuluttua soitosta. Sitten lääkärinä on joku, jolla tuntui olevan kyllä intoa, muttei välttämättä kokemusta. En tosin häntä syytä mistään, mitäpä hän paljon asialle olisi voinut tehdä. No, huomenna on taas soittoaika. Jospa se siitä. Kysyn samalla, tutkiiko joku nuo rtg-kuvat, jos paikalla ollut lääkäri ei todellakaan osaa. Vai tietääkö joku, miten homma hoituu?
Avatar
ABC
Michael Knight
Viestit: 4320
Liittynyt: To Touko 31, 2007 2:23 am

Re: Gallup: Sikainfluenssarokote

Viesti Kirjoittaja ABC »

^ Röntgenlääkärin kuuluu tutkia kuvat. Eivät yleislääkärit osaa sanoa niistä mitään varmaa. Rtg-lääkäri ei kuitenkaan ole yleensä paikalla terveysasemalla joka päivä, joten ota selvää miten kauan menee ja mieti sitten miten toimit. Ainahan voi esim. ottaa kuvat itselleen ja mennä niiden kanssa yksityiselle lääkärille tulkintaa hakemaan. Joka tapauksessa jos tilanne huononee jotenkin on syytä mennä suoraan sairaalaan, terveysasemien lääkäreillä ei yksinkertaisesti ole asiantuntemusta monissa vakavissa tilanteissa, sairaalassa niitä tulee useammin vastaan joten henkilökunnalla on parempi perstuntuma asioihin.

Valitettavasti sekä julkinen että yksityinen sairaanhoito on tällä hetkellä aika tukossa. Kävin viikolla muissa asioissa eräässä yksityisessä firmassa, ja käytävät olivat aivan täynnä väkeä, satoja ihmisiä. :?
Every ship must sail a world.
gravedigger
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1314
Liittynyt: La Marras 17, 2007 8:50 pm
Paikkakunta: Rairairailaamassa

Re: Gallup: Sikainfluenssarokote

Viesti Kirjoittaja gravedigger »

En ota sikapiikiä, olin kyllä viime perjantaina n.400km kyydissä yskivän ja kuumeisen kuskin kyydissä.
Kuski toki vitsaili notta jokohan tässä saparo kasvaa ja kasvoi kans.
Mut ei mtn oireita itellä ja eikä oo varmakuolema jos tulee.

Mut jos ja kun ni Fu all :lol:
Mä oon Matti, sä oot vaan Mervi
viikate
Sofia Karppi
Viestit: 443
Liittynyt: Su Kesä 17, 2007 9:22 pm

Re: Gallup: Sikainfluenssarokote

Viesti Kirjoittaja viikate »

Sikainfluenssaa sairastaneet 2-vuotias ja iäkäs nainen kuolivat

13.11.2009 10:14 | Päivitetty: 13.11.2009 17:53
A A

HS–STT

Sikainfluenssaa sairastanut 2-vuotias lapsi kuoli torstaina Helsingissä Lastenklinikalla. Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin mukaan lapsi kuului riskiryhmään, ja hänet oli rokotettu viikko sitten.

HUS:in tiedotteessa kerrotaan, että lapsi sairastui alkuviikosta, ja hänet otettiin sairaalahoitoon keskiviikkona.

Lapsen tarkka kuolinsyy ei ole vielä selvillä.

Infektiolääkäri Harri Saxén kertoo, että lapsella oli hengitysvaikeuksia, kun hän tuli Lastenklinikalle, mutta yleiskunto oli hyvä. Vointi heikkeni kuitenkin nopeasti.

Saxén rauhoittelee, että suurin osa lapsista selviää sikainfluenssastakin kotihoidolla. Helsingissä on nyt yksi lapsi tehohoidossa, mutta hänen tilansa ei ole kriittinen.

Sairaalahoidossa on kaikkiaan noin 20 lasta. Yhteensä Husissa on mahdollisen sikainfluenssan takia hoidossa noin sata potilasta.

2-vuotiaan kuolema oli seitsemäs sikainfluenssaan liittynyt kuolemantapaus Suomessa. Lisäksi Tuusulassa kuoli torstaina riskiryhmään kuulunut 45-vuotias nainen, jonka epäillään sairastaneen sikainfluenssaa.

Iäkäs nainen menehtyi puolestaan perjantaina sikainfluenssaan Satakunnassa. Hänet oli otettu terveyskeskuksen vuodeosastolle tiistaina.

Satakunnan keskussairaalan infektioyksikön ylilääkäri Esa Rintala kertoo, että 79-vuotiaalla naisella oli perussairauksia. Nainen sai vuodeosastolla sekä Tamiflu-sikainfluenssalääkettä että suonensisäisen antibioottilääkityksen.

Tiistaina otettu laboratorionäyte varmisti, että naisella oli sikainfluenssa. Rintala ei kerro, minkä paikkakunnan terveyskeskuksessa nainen oli hoidettavana.
Hexan
Agentti Scully
Viestit: 675
Liittynyt: La Heinä 11, 2009 9:14 pm

Re: Sikapiikki, otatteko?

Viesti Kirjoittaja Hexan »

Nyt on sitten meikäläisessä puhjennut pähkinäallergia. Kenelläkään sukulaisella ei isän eikä äidin puolella ole kyseistä allergiaa eikä juuri mitään muutakaan allergiaa. Olen myös ainoa koko porukasta, joka on saanut rokotteen. Joten puhkeaminen lienee yhdistettävissä sikainfluenssarokotteen adjuvantin skvaleenin tiedossa olevaan taipumukseen aiheuttaa autoimmuunitaudin puhkeaminen (tutkimus: Satoh et al. 2003).

En vastusta rokotusta ja minun oli perussairauden takia hyödyllistä ottaa rokote, mutta tiedoksi sille kyrpäaivolle joka salli lääketehtaiden voidella itsensä ottamaan - ilman tarjouskilpailua - suomalaisille nimenomaan nämä skvaleenia sisältävät rokotteet: tulet vielä vastaamaan teostasi.

Saatanan tunarit!
benz. tolu. mtbe tame etbe xyl. hex. sex.
Vastaa Viestiin